W124 M104 turbo

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Kilämies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 16.04.2016 20:13

W124 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Kilämies »

Aikoinaan tullu tämmönen 124 diisseli rakennettua.
IMG_20180511_134124[1].jpg
Alunperin auto oli ruman ruskee maaliltaan ja myös ruosteen takia... oikea takakylki oli mällätty ja sisällä oli vaalea kangas, joka homeessa.

Autoa hitsattiin sen kuukauden verran ja maalattiin mustalla.
Sisusta vaihdettiin mustaksi ja vanhat homeiset penkit vaihdettiin kuppeihin.

Alunperin autossa oli OM602 vapari automaattiaskilla jota edellinen omistaja oli yrittänyt ahtaa huonoin tuloksin,
tilalle laitettiin OM605 ahdettuna 42garretilla ja 7mm pumpulla jonka perään mersun orkkis manuaali,
josta penkattiin noin 370hp pyörältä.

Pari kesää tuli ajeltua ja vaihdelaatikkoja särkyi harvase kuukaus.

Nyt tuli vanha diisselikone myytyä ja aika muuttaa auto etanolille.

Alussa oli tarkotus laittaa 2.6 M103, sen jo kerkesin purkaa ja öljysuihkut värkätä yms, kunnes meni mielenkiinto ja tilalle hommasin muutaman M104 koneen.

Sen verran hommaa jo aloitettu että moottori purettu, 2.8:sta kanget, männät ja kampiakseli 3.2:sen lohkoon (koska 2.8 lohkossa ei suihkuja ollut)
Alakertaan vaihdoin uudet laakerit ja yhteen mäntään tuli hommattua renkaatkin kun napsahti asentaessa poikki.

Tutulta tuli ostettua bemarin 6v zf laatikko mersun kopalla joten sen puolesta bolt on.
Kytkimeksi tulee 765sre joka sorvataan taas tuttuun ja turvalliseen 200d vauhtipyörään sopivaksi.
Ahtimeksi vesijäähdytteinen gt35 #16 pesällä ja moottorinohjauksena tatech.

Vklp sain motivaatiota ja rupesin värkkäämään pakosarjaa.
IMG_20181005_135605[1].jpg
Oli aika ahdas saada t3 laippaan mahtumaan 6kpl 42mm putkee ilma että menee kollektori kauheen leveäksi,
joten tein 3 putkea ja haaroitin jokaisen kahtia
IMG_20181005_200811[2].jpg
IMG_20181005_200822[1].jpg
IMG_20181005_200803[1].jpg
Vielä 1-6 pytylle 90 mutkat ja 2-5 45 mutkat, tuo 3-4 pitää hieman ässän malliseksi vielä tehdä.

Tuli myös jokunen kuukaus sitten käyttis tenava paikattua ja maalattua :)
IMG_20180808_180624[1].jpg
Piti oikeen uutta peltikonetta koittaa ja värkkäsin tommosen kantin,
että menee muovilista nätisti paikalleen...
IMG_20180808_182634[1].jpg
IMG_20180826_163611[1].jpg
IMG_20180826_163551[1].jpg
IMG_20180907_180640[1].jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Kilämies, Ti 31.03.2020 21:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Hyvä juttu, että näistä bensaturboista tulee lisää tarinaa!

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
tyko h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ke 10.03.2004 13:02

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja tyko h »

Maalaushommissa tahtoa ja nopeutta löytyy.
Eikä sillä mutta tuo tenavan ovenkahva on helpompi irroittaa kuin suojateipata.

Tosin ei sillä niin väliä ole, jos itseä miellyttää, propsit innosta ja ahtamisesta.
W903
V126
W203
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Mikä etu M104-koneella on verrattuna M103-koneeseen turbottaessa? Neliventtiilikansi?
Kilämies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 16.04.2016 20:13

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Kilämies »

Onhan noita m103 jotkut ahtanut, ei ainakaan silmällä sisuiskaluissa suurta eroo, eli varmasti hyvä aihio tommonenkin, mutta löyty helpolla noita m104:sia niin ei tuplamäärästä venttiileitä ainakaan haittaa ole.

Nyt on alakertakin nipussa, öljynpaluulle ei oikeen lohkosta löytyny hyvää paikkaa ni tein ö-pohjaan mahdollisimman ylös paluun, pitäis pelittää tuossakin...
IMG_20181008_201704[1].jpg
IMG_20181008_201738[1].jpg
Oli se m104 orkkis suodatinjalka kauhee möhkö ja vielä vesijäähdytteinen ni vaihoin tommosen kapeekantisen jalan, ja oli vielä sopiva määrä lähtöjäkin valmiina.
Toisesta turbolle paine ja toinen ö-paine mittarille... Vielä ryöstölaippa suodattimen väliin ni saa jäähdyttimelle...
IMG_20181008_202101[1].jpg
Kävin myös hakemassa lisää käyriä ja suoraa putkee pakosarjaa varten, vielä kun laipat tulis leikkuusta ni saa tehdä loppuun.
IMG_20181008_201928[1].jpg
Sitten jos jollain sattuu olemaan 3.2l sopiva alumiini imusarja ni kertokaa, tai pelkkä laippakin kelpaa!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Westi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Su 23.12.2007 16:24

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Westi »

Vääristääkö kuva vae mikä mut näyttäs että öljynpaluu putkessa ois väärään suuntaan kallistuma :think:
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Tokkopa tuon nyt niin väliä kuinka kallistaa. Onhan se jo niin alhaalla ahtimeen nähden että kyllä se öljy sieltä valuu...
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Westi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Su 23.12.2007 16:24

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Westi »

Harvemmin se öljy virtaa ylös päin omalla painollaan :roll: mut toivotaan että oon väärässä :thumbup:
Avatar
Nikomb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 29.04.2005 13:59
Paikkakunta: Noormarkku

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Nikomb »

Mihin malliin ja millä tehorajoilla oot ajatellut tätä verrata katsastuksessa?

Itse rakennan nykyisen m102 turbon tilalle m104.980 eli 3.0 24v konetta.
Kaikki perus kuluvat osat vaihdan sekä h-profiili veivit ja 12.9 kansipultit tulee. muuten menee ihan orkkis osilla.
85 polttoaineena.
W 124 230 - 86
Kilämies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 16.04.2016 20:13

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Kilämies »

Kyllä se paluu on aikalailla vaakatasossa, aika mahoton porata vinoon kun toi ö-pohja ehkä 5mm paksu, on se ennenkin tollein toiminu ni miksei nyt toimis...

Ja täähän on siis aijemmin muutoskatsastettu jo tolle diiselikoneelle ja sillon vertasin 2.8e, on siis vaihettu isommat jarrut ja paksumpi vakaaja... Varmaankin yritän samaan verrata jos mahollista ja jos ei ni mietitään sit lisää pitääkö alustaa tai jarruja vielä päivittää...

Tähän tilasin paolon kansipahvin, kuulemma reilu kuukaus toimitusaika, eli kansi ei hetkeen mee paikoilleen.

Auton kun sais tallin sisälle ni vois alkaa johtosarjaa tekemään ja maalailla konehuoneen yms, on vaan vielä muuta hommaa mutta jos ennen lumia sais auton sisään.

Imusarja tuottaa päänvaivaa, oon kuullu pahaa sanaa tosta orkkiksesta että sulattaa 6 pytyn männän, muutenkin vähän arveluttavan olonen että virtais hyvin. Mistään muualta en oo löytäny alumiinisarjaa kun turbobanditilta mutta ihan sika hintanen, pyytävät 1200e siittä. Täytyy ehkä ite ruveta tekemään tai riskillä laittaa se orkkis...

Muitten hommien ohella sen verran saatu aikaseks että piirtelin cadilla triggeripyöriä ja paikallinen laserleikkaus leikkas.

36-1 ja tein pari eri vaihtoehtoo, pultattavan ja hitsattavan, laitan myöhemmin kuvia ja vaikka tiedoston jos joku muu haluaa leikkuuttaa kanssa.
Avatar
Mitriitti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ma 14.02.2011 19:55

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Mitriitti »

Imusarjaa kannattaa kysyä nimimerkiltä PTracing, ei hinnankiroissa vert. Turbobanditin tuotteeseen
S203 200cdi -02
W124 3.0 -88

Ex:
S203 2.7-02, W124 2.3 -92,W201 2.0 -89, s203 1.8 - 01, c124 3.0 -92, s124 2.3 -90, w124 2.6 -91,w124 3.0 -89, w202 1.8 -94, s124 2.5 -89, w201 2.0 -90, c124 3.0 -91, s124 3.0 -89, s124 2.3 -90, w201 3.0 -89, w201 2.0 -89, c123 2.3 -80

-Se on ehkä ruma ja romu, mut oma ja kokonaan maksettu-
Kilämies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 16.04.2016 20:13

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Kilämies »

Joo PtRacingiltä kysytty jo, ja ihan ok hintaan sais, täytyy vielä miettiä ottaa sieltä vai rupeeko ite väsään, aika näyttää...
Kilämies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 16.04.2016 20:13

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Kilämies »

Kirjotellaas tännekkin välillä...

Hirveesti ei oo omia rojekteja kerennyt tekemään kun kaikki illat menny muiden autoja korjaillessa,
halus vielä oma käyttis tenavakin hajota... siihenkin sai muutaman illan tuhrattua.

Kävi tämmönen pikku öljykatastroofi :D
IMG_20181126_081411.jpg
Perinteinen maanantai aamu... tyytyväisenä päästelin töihin kunnes rupes pikkusen outo haju tulemaan, avasin vaan ikkunaa ja jatkoin matkaa,
mutta eiköhän koko kylän ainoihin liikennevaloihin päättäny mersu sitten losahtaa... Öljynpaineet häivis ja kone jumiin :D

Hinaamalla kotio ja uus moottori paikalleen ja taas mennään, oli vanhassa huohotin jäätyny umpeen ja mittatikun reijästä öljyt mäelle ja kone jumiin... :D

Mustaan mersuun ei kummemmin ole koskettu, osia on jotakin saatu kuitenkin hommattua.
IMG_20181202_192457.jpg
870cc Dekat tuli suuttimiks, kopio 044 pumppu, laitetaan toinen viereen jos näyttää ettei piisaa...
765asetelma, 6 lapanen jousitettu sintteri kaveriks ja sitten joku paineensäädin löyty kans...

Seuraavaks pääsis sorvaileen vauhtipyörää sopivaks astelmalle ja levylle.
Jos joku muistaa paljonko on vauhtipyörässä kynnystä alunperin tolla asetelmalla ja paljonko orkkis levy on paksu niin kertokaa!

Ainut mitä on oikeestaan keretty tehdä on triggeripyörä.

Hitsailin suunnilleen keskelle hihnapyörää ja sorvissa pyöräytin heiton pois.
IMG_20181119_165740.jpg
IMG_20181119_171307.jpg
IMG_20181120_221923.jpg
Ja kertokaa kuinka saa kuvat näkymään kaikille... näkyy vissiin nyt vain kirjautuneilla...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Meseperuna
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 21.10.2014 10:27

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Meseperuna »

Mukavaa luettavaa että bensaturbojenkin kanssa värkätään. Toivottavasti saat järjestettyä aikaa omillekin projekteille jossain vaiheessa paremmin.
C124 320CE -93
Opel Kadett C 1.2 -77
ex "Väyrynen" E220D Elegance -96
ex W201 190 R4 8V -87
Kilämies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 16.04.2016 20:13

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Kilämies »

Noniin!
Nyt saatu pari iltaa aikaa omille hommille, kuvat kertoo loput.

IMG_20181215_121936.jpg
Tälläset laipat tuli leikkuusta, ei oikeen edes passannut paikalleen ni sai vetää rälläkällä kanavien välistä poikki
IMG_20181215_131226.jpg
Edellisessä kuvassa näkyy kartiot jotka sorvasin, sitten hitsasin ne tolleen vihtalleen ja prässillä paineli niin meni nätisti kanavan muotoseks
IMG_20181216_123638.jpg
IMG_20181216_161112.jpg
Hepattuna paikalleen
IMG_20181216_171820.jpg
Lopullisesti hitsailin tollasten putkien päällä ettei pahasti vääntyilis ja sai tolta sisäpuolelta lähöt kanssa hitsattua
IMG_20181217_164912.jpg
Hukkaportille en keksiny muuta paikkaa, joten tein tohon alle vaakaan, muutenkin vähän epäilyttää toi 5 ja 6 sylinterin kohdalta ottaako kuinka koriin kiinni,
kun ei päässy koesovittaan... Koriin on jo ennestään tehty downpipelle tilaa ni tehdään sit lisää jos ei mahdu. Portin laippa pitää vielä värkätä kun meni toisen pakosarjan mukana
IMG_20181217_171929.jpg
Maalattuna, tulee vielä lämpökääre päälle niin häviää nuo rumat saumat silmistä :D
IMG_20181217_185712.jpg
Kerkesin alkaa veisteleen anturille telinettä, oli jo hyvällä mallilla ja aattelin että vielä millin väännän...
Seuraava kuva kertoo lopputuleman... :D
IMG_20181217_185716.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Kilämies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 16.04.2016 20:13

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Kilämies »

Nyt on taas jotain pientä puuhasteltu, kuvat kertokoon enemmän...
Kokeillaan jos toimisi nyt kuvapalvelun kautta...


Triggerin teline tehty uusiks
Kuva
Kuva

Saa nähä peliittäkö kun ei pysty oikeen etäisyyttä säätään... Kaverin volvoon tehtiin kanssa mutta oli tommonen täyskierre anturi niin oli aika helppo tehä,
jos ei tää pelitä ni täytyy joku ton tyylinen hankkia..
Kuva

Sitten on taas tullu seisottua sorvin ääressä, oli hukkaportin laippa hukkunu jonnekkin ni päätin sitten tehä uuden ja tietenkin ainut aihio oli 100mm umpijööti, siitä sitten veistelin :D
Kuva
Kuva
Kuva
Kartioituu justiin portin venttiilin mukaan että tiivistyy ja uppoo 5mm sisään jolloin tulee vähän esijännitystä siihen.
Ulkomuistista vetelin kun ei sitä vanhaa ollu mallina...

Kuva
Kuva
Tommosta lämpö(syöpä)käärettä pyöritin päälle, ei tullu kyllä millään muotoo nätti, mutta on nii paskamainen aine kun lentää sitä silppua joka paikkaan ni en ala kyllä enää irtikään repimään :D

Sitten taas sorvin ääreen..
Kuva
Kuva

En tiiä mitenkä muut on näistä onnistunu tolle 765sre:lle sorvaamaan, kun menee väkisin niin ohueks että sorvaantuu starttikehäkin :?

Kuva

Ja osuu vielä nuo keskitystapit ja asetelman pultit justiin tohon starttikehän ja vauhtipyörän saumaan, onnistuin kuitenkin reijät ja kierteet tekemään, mutta rupes pelottaan että tokko tuo kestää enään??

Kuva
Kun on vielä tuo kehä jotain terästä ja pyörä valua, vetäsin henkiseks tueks rosteripuikolla pienet saumat... ei ainakaan vielä mistään halennu :D

Kuva
Kuva

Ja tuli ostettua itelle myös joululahja :)
Kuva
Avatar
Nikomb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 29.04.2005 13:59
Paikkakunta: Noormarkku

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Nikomb »

Kilämies kirjoitti:Nyt on taas jotain pientä puuhasteltu, kuvat kertokoon enemmän...
Kokeillaan jos toimisi nyt kuvapalvelun kautta...


Triggerin teline tehty uusiks
[ https://i.imgur.com/CAS2nUB.jpg ]
[ https://i.imgur.com/gEGW8es.jpg ]

Saa nähä peliittäkö kun ei pysty oikeen etäisyyttä säätään... Kaverin volvoon tehtiin kanssa mutta oli tommonen täyskierre anturi niin oli aika helppo tehä,
jos ei tää pelitä ni täytyy joku ton tyylinen hankkia..
[ https://i.imgur.com/z8szQAP.jpg ]

Sitten on taas tullu seisottua sorvin ääressä, oli hukkaportin laippa hukkunu jonnekkin ni päätin sitten tehä uuden ja tietenkin ainut aihio oli 100mm umpijööti, siitä sitten veistelin :D
[ https://i.imgur.com/trkhoNd.jpg ]
[ https://i.imgur.com/lmn74In.jpg ]
[ https://i.imgur.com/YhIyc57.jpg ]
Kartioituu justiin portin venttiilin mukaan että tiivistyy ja uppoo 5mm sisään jolloin tulee vähän esijännitystä siihen.
Ulkomuistista vetelin kun ei sitä vanhaa ollu mallina...

[ https://i.imgur.com/a0cHC1b.jpg ]
[ https://i.imgur.com/X39v8s5.jpg ]
Tommosta lämpö(syöpä)käärettä pyöritin päälle, ei tullu kyllä millään muotoo nätti, mutta on nii paskamainen aine kun lentää sitä silppua joka paikkaan ni en ala kyllä enää irtikään repimään :D

Sitten taas sorvin ääreen..
[ https://i.imgur.com/OGNpurQ.jpg ]
[ https://i.imgur.com/au0Iu8e.jpg ]

En tiiä mitenkä muut on näistä onnistunu tolle 765sre:lle sorvaamaan, kun menee väkisin niin ohueks että sorvaantuu starttikehäkin :?

[ https://i.imgur.com/vQXd8tJ.jpg ]

Ja osuu vielä nuo keskitystapit ja asetelman pultit justiin tohon starttikehän ja vauhtipyörän saumaan, onnistuin kuitenkin reijät ja kierteet tekemään, mutta rupes pelottaan että tokko tuo kestää enään??

[ https://i.imgur.com/nA0Ia3q.jpg ]
Kun on vielä tuo kehä jotain terästä ja pyörä valua, vetäsin henkiseks tueks rosteripuikolla pienet saumat... ei ainakaan vielä mistään halennu :D

[ https://i.imgur.com/Mfr9pkY.jpg ]
[ https://i.imgur.com/iqLXJWs.jpg ]

Ja tuli ostettua itelle myös joululahja :)
[ https://i.imgur.com/XsUegbO.jpg ]

Osta ihmeessä ennemmin jämijärveltä salmisen mikalta kunnon vauhtipyörä. maksaa 150€
ettei vaa räjähä jaloille tuo sun pyöräs :crazy:
W 124 230 - 86
Kilämies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 16.04.2016 20:13

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Kilämies »

Kirjotellaas vähän taas...

Jos billetti vauhtipyörän tohon hintaan saa niin ehottomasti ostan... Yhteystietoa vaan tänne!

Mutta asiaan, jotakin taas tehty tallissa.

Nyt auto sisällä ja aika karultahan tuo näyttää... :D
On ehkä saatettu joskus vähän oikoo ja tehä päri patenttia, mutta korjaillaan nyt sit paremmaks.

Öljylauharin revin pois, saa uudet letkut tehä... Turhia johtoja lähti parikymmentä metriä roskiin ja muuta ylimäärästä krääsää.
Kuva
Kuva


Kansi purettu ja plaanattu...
Kuva
Kuva
Kuva

Venttiilit hiekkapuhalsin, tuli aika hyvät, ainoastaan toinen 5syl pakoventtiileistä oli syöpynyt vähäsen, mutta ei edes kynnellä tuntunut niin saa kelvata.
Kuva
Kuva
Kuva
Joka paikkaan ne jaksaa ton mersun logon laittaa :D

Venttiilit laittelin paikalleen ja tiivisteeks tuli tuo paolon miljoonatiiviste, ois parempi kestää...
Kuva

Ulompien öljykanavien ympärille pyöräytin silikoonia ja löin nippuun 12.9 pulteilla.
Kuva

Olin kokoajan siinä uskossa että koneenkorvat tulee etummaisiin reikiin kiinni ja tein sen mukaan ton hukkaportin paikan, ja eipä sitten tullukkaan kun taempiin :x
Kuva
Kuva
Nämä siis moniventtiilin korvakot?!

Osaako joku kertoo pitääkö olla kapeekantisen korvat? Ne mahtuis paikalleen...

Kasailin vielä pakosarjan paikalleen ja jakopään.

Toivottavasti ajotus oikeen, alaalla ot kohallaan, ykkösen nokat sisäänpäin ylös, lukitusreijät ulkopuolella venakopan pintaa vasten, ja muuttuva imu käännetty myötäpäivää...

Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Sharedoc kirjoitti:Mikä etu M104-koneella on verrattuna M103-koneeseen turbottaessa? Neliventtiilikansi?
Ainakin M104.980:ssä on öljysuihkut mäntien alapuolella. En ole varma onko muissa M104:ssa? Mut omassa M104.980 ne löytyy.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Kilämies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 16.04.2016 20:13

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Kilämies »

Päivitellääs vähän...

Kone ei aivan mahtunu paikalleen, osu pakosarja koriin... Pikku modifikaatio ja nyt mahtuu.

Kuva

Kuva

Kuva


Samalla tein pikkusen downpipelle tilaaja konehuone suihkastiin mustalla...

Kuva


Tuli leikattua myös tuo lukkopelti pois ja tulee nyt irrotettavaks uus pelti...

Kuva

Kuva


Oli akselin kiinnityskohat pikkusen rapeet, muutakun akseli pöyälle ja uusiks.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Vedin samalla uudet jarruputket ja 12mm polttoainelinjat.

Kuva


Parit letkut puuttuu mutta pumppu tuli tohon penkin alle.

Kuva


Kytkin kasattu ja bemarin laatikkokin mahtu ilman tunnelin muokkausta.

Kuva

Kuva


Kuva

Sinneppä se istahti 8)
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Pitäiskö viestissäsi olla jotain kuvia? Ne ei ainakaan näy.

tomant

EDIT: tulihan ne näkyviin hetken päästä.
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 396
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Täällä kyllä näkyy kuvat, ja hyvältä näyttää :)
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
gmp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 14.06.2011 09:58

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja gmp »

Kuin ohueksi tuo vauhtipyörä meni tuosta reunasta? Ittellä ois tarkotus laittaa c36:sen perään sama vp/kytkin kombo, mutta näyttää aika rajulta tuo vauhtipyörä. :think:
Kilämies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 16.04.2016 20:13

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Kilämies »

Päivitetääs taas!
Syyläriks tuli mitsu evon alusyyläri ja siihen yks sähköflekti, ei mahtunu isompi flekti eikä kahta vierekkäin, mutta jos edes jotakin tuo auttais
Kuva

Syyläri pienillä kannakkeeilla lampunkehyksiin ja öljylauhari sekä välijäähy kanssa laitettu paikalleen
Kuva
Kuva

Uudet letkut vanhojen rautakankien tilalle
Kuva

Kaasuläppään sorvasin o-renkaalle uran niin ei tarvi paperitiivisteillä leikkiä
Kuva

Moottorin johtosarja
Kuva

Alavesiletkulle piti väsätä tämmönen kapistus, samalla tuli paisuntasäiliölle haara
Kuva
Kuva

Ei löytyny m104 koppaa mistään ni nappasin c180 copan ja siitä pienellä veistelyllä tuli hyvä
Kuva

Polttoainelinjat tehty loppuun ja suodatin sekä säädin välissä
Kuva

Samalla abs yksikkö siirretty että mahtuu ahtuputki paikalleen
Kuva

Tässä nykytilanne, johtosarja valmis (vielä niputtamatta)
Puola, päävirtapiuhat, maadotukset,anturit yms valmiit.
Imusarjaa odotellessa, ens viikolla tehdään pakoputki ja voimansiirto valmiiks.
Kuva
Kuva
Kuva
Kilämies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 16.04.2016 20:13

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Kilämies »

Taas edistytty :thumbup:

Imusarja valmis ja omasta mielestä näppärän näkönen!

Kuva
Kuva

Äkkiä imusarja paikalleen ja vanhan paineensäätimen tilalle sorvasin tulpan, sit eikun koneelle asetuksia kohalleen ja starttaamaan...
Kone pyörähti noin 10cm ja jumiin :shock:

Hetken mietin ja otin startin pois ja taas pyöri, oli asetelman pultit liian pitkät ja osu starttiin , laatikko pois ja uusiks :D

Sit saatiin käyntiin ja ei käyny kaikilla ja kytkin jäi kantaan, taas laatikko pois ja vähän rälläkkää käpälle ja takasin käyntivian kimppuun.

Pari päivää mietin ja hain uudet tulpat ja yhden johdon ja mittasin puristukset yms, loplta oli vaan sytkäjärjestyksessä näppivirhe läppärillä vaikka sen mukamas oikeen olin laittanu :D

Tein sit ahtoputket, kartaaniin sorvailtiin holkkeja ja löin puskurit yms hilppeet takas kiinni.

Kuva
Kuva
Kuva

Vielä täytyy pikkusen fiksailla jäähytinnestevuotoja ja sit penkkiin :D
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Zac »

Onpa ilo seurata kun homma käy ja valmista tulee ihan silmissä... Luovaa sorvin käyttöä myös :thumbup:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Moniosaaja97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Moniosaaja97 »

Mitä arvelisit tehomääräksi moottorille näin ennen penkitystä? Hyvännäköistä ja ammattimaista rakentelua, mukava seurata näistä bensaturboista tehtyä tarinaa hyvien kuvien kera.
Itselläkin ollut ajatuksen tasolla oman käyttiksen turbotus, mutta kovinkaan paljoa ei löydy netistä tietoa M112 3.2L V6 bensamoottorin turbotuksesta eikä ilmeisesti kovinkaan moni ole tehnyt.
Remmiahtimenhan saisi "pienehköllä" vaivalla pistettyä kiinni mutta turboahtimien asennus V6 koneeseen kiinnostaisi enemmän kun aiheesta ei hirveästi löydy tietoa.
W164 ML500 V8 -05 (perheauto)
Mitsubishi Lancer 1.2L -87 (työmatka-auto)
Subaru Pickup "Brat/Brumby" 1.8L -92 (projekti)
Yamaha XV750 Virago "viagra" -97
+10kpl mopoa ja moottoripyörää

Ex.
W124 CE 230 -88
S210 E320 V6 -97
W168 A140 Lang -02
VW Polo 9N 1.4L -03 (Romutettu/poistettu lopullisesti rekisteristä)

MB Star C3 + läppäri (kattaa vm. 1989-2016 mersut)
Kilämies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 16.04.2016 20:13

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Kilämies »

Hyvä että joku edes jaksaa lukea, ja kyllä sorvi on tallin suosituin työkalu :D

Autolla vähäsen päästy ajeleen, mutta penkitys vähän jäänyt kun ei meinaa pelittää...

Käy hienosti tyhjää ja hissukseen hyvä ajella, mutta rupee vedossa aina seokset veteleen pitkin lepikkoa, eikä kartan säätämisestä mitään apua.

No ensin huomattiin että triggeri vetää erroria ja olin varma että vika siinä, noh uus teline ja enää ei tuu erroria ja silti rötää.

Kaikenmaaliman asetuksia vaiheltu eikä auta, vedin sit letkun pa paine mittarilta pyyhkijän alle että näkee paineen, no sehän tippuu het kun kierroksia koneessa, eli siinä syy.

Mutta se että miks se tippuu ei tunnu selviävän, säädintä kokeiltu että toimii, ajettu ilman letkuakin...
Vaihettu isompi imuletku pumpulle, pumpun asentoo muutettu, ja pa suodattimen paikka vaihettu kun olikin ajatuksissa jääny letkusta ennen kiskoo :D :D

Tankin sihti putsattu uusiks ja oli kyllä jo ihan puhdas, tankin huohotus testattu ja jopa ajettu ilman korkkia...

Eli enää taitaa jäljelle jäädä että bensapumppu uudesta asti sökö, tekee kyllä hienosti tyhjäkäynnillä paineen vaikka 8bar asti kun säätimestä ruuvaa, mutta johkin se paine vedossa häviää...

Pumppu kyllä pitää välillä vähän ihme ääntä, eli todennäkösesti rikki...

Päivitellään kun uus pumppu paikallaan
Kilämies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 16.04.2016 20:13

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Kilämies »

Doooodiii!
Nyt on suurin osa mersun lapsentaudeista selvitetty!

Elieli... Löyty lopulta bensanpaineen tippumisellekkin syy...

Tämä hemmetin sihti sai pumpun hörimään ilmaa, välillä se on pienestä kiinni.
Kuva

Triggerivian korjasin tekemällä uuden telineen kunnon aineesta.
Kuva

Mittaristoks laitoin tommosen pikkutabletin niin näkee afr ja nopeuden yms tärkeet tiedot, kaunis ei ole mutta toimii.
Kuva

Viime vklp päästiin ekan kerran penkkiin, mutta eipä se ihan putkeen menny.
Rupes korkeemmilla kierroksilla pätkimään ja dynon tietokone meni aivan sekasin, eikä saatu minkäänlaista lappua.

Tähän löyty jo samana iltana syy, oli vastukselliset tulpat ja vastukselliset johdot. Vaihoin vastuksettomat tulpat niin alko pelittään..
Samalla vaihoin tulpanjohdot siten ettei suuria pituuseroja ole, on meinaan hurja ero vastuksessa jos johto 20cm pidempi.

Noooo nyt käytiin uudestaan penkissä, auto kierti nätisti, mutta niin taas hymy hyyty kun dynon kone sekos taas...

Justiin oli toinen auto ennen mersua ja sillä toimi, eli autossa jotakin sytkähäikkää vieläkin.

Hetki tutkittiin ja lopulta kun laittoi moottorin ja rungon väliin lisämaadotuksen alko toimimaan, eli se huono.

Kyllä se hymy taas tuli takas kun irtos 0.8bar paineella 487hp ja 673nm takapyörältä :)
Koneteho noin 530hp ja reilu 700nm

Sitten taas ongelmiin, eipä noussu ahtopaine vaikka kuinka säätimestä käänti, varmaan portissa liian löysä jousi ja pakopaine aukasee...

Seuraavaks siihen muutoksia ja pakopaineen mittaus.

Kuva

Uudestaan penkkiin kun saahaan ahtopaineet nouseen, mutta kokeillaan seuraavaks leimalle :)
Sipilaatte
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 01.11.2018 19:48
Paikkakunta: Kangasala

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Sipilaatte »

Oliko leimalla ongelmia? Pirun hieno lukea projektin kulkua ja sillä kyselenkin että tuliko leima ja onko ahtoja löytynyt.
S202 220cdi -98 paku
Vastaa Viestiin