Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

FinlandMerceds kirjoitti:
JSJ kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
JSJ kirjoitti:Galleriassa akunpurku kuvia:
https://photos.google.com/share/AF1QipM ... haX09nSVZR" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitenkäs paljon akut painaa ja pitkälekö pääsee
Noin 75-85kg kipale kantaman näkee kuhan saa kaiken valmiiksi ja kokeilee.
Ei siis ihan hirveän painoisia verratunan tavaliseen 60a akkun ~17kg

onkos tuohon kantamaan liityen joku vara"kannu" systeemi, irralien lisä akku, agrigatti taka kontissa tms

Missä tarkoitus ajella, millaisen käyttön tulossa metsä monkimiseen kadulle vai pelkästään uuden rakentamisen ilosta
Juu kyllähän nuo litiumit on paljon keveempiä kuin lyijy (noin 40-60% lyijyn painosta). Ei ainakaan nyt tule mitään muuta kuin tuo akku. Ajo on mitä ennekin eli metsällä ja kalassa käyntiä normaali ajomatka jää alle 20km mennen ja palatessa, eli hyvin pitäisi riittää. Aiemmin dieselillä pisimmät ajot oli yleensä kun kävi kylillä tankkaamassa.
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Jeep, kyllähän noita TeeSeItse-autonikkareiden ja kotiakkujen käyttäjät näyttävät käyttävän tuota 18650 -kennoa.
Niitä saa käytettynä vaikka läppärin akuista. Ei siinä mitään, hyvä ja halpa.
Pieni hämmästys vaan oli se, että Tesla on mennyt siitä mistä aita on matalin,
ei omaa/lainattua akkutekniikkaa. Mutta se siitä.
Tuossa Nissanin paketissa siis tuleee jonkinlainen muuntajalaturi, 230AC-> 400VDC.

Tuosta akustosta ilmeisesti saisi 3-vaihesähköä AC-ulos ? Voiko tuota akustoa ladata useammalla kuin yhdellä vaiheella ?
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

varsinkin itse tehdyissä sähköautoissa akku kannattaa nimenomaan mitoittaa omaan käyttöön, ei ylimääräisellä kapasiteetilla ole mitään hyötyä, maksaa vain ja painaa. varsinkin jos on muita autoja, niin sen vähemmän tarvetta pitkille rangeille. sähköautojen ongelma tulee juuri siitä, kun moni aina yrittää miettiä että se pitää sopia joka hommaan ja muutamiin pitkiin ajoihin. Sellaiseen ei ole mitään tarvetta jos on monia autoja.
W212 E350cdi
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Nurmitutuomas puhuu aivan täyttä asiaa.
Ja tämä on sellainen hommeli mitä useat sähköautojen kammoajat pelästyvät/eivät hoksaa.

Vitosta olisi mielenkiintoista tehdä muuten sähköauto, olisi akuille säilytystilaa. Riittäisi riittäisi hyvin about 150km ajomatka.
Olisi kyllä mielenkiintoinen projekti.
Tässä tuttavan kolmipyörässä on noita 18650 kennoja iso läjä.

Polttomoottori on mitä on. *R*O*C*K*

Valitettavasti Suomessa ajetaan väkisin tähän sähköautoiluun puoliväkisin.

Vaikka, Suomen metsien co2-nielu on maailman parhaimpia. Vaikka Suomen liikenteen päästöt ovat noin 0,00000000001 osa maapallon päästöistä.

Pitää silti rankaista eli verottaa. Uloshengitys-vero, se on seuraava iso juttu. Lopeta uloshengitys niin ei tarvi maksaa co2-uloshengitys-veroja lainkaan !
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Mika_Veee kirjoitti:Tuossa Nissanin paketissa siis tuleee jonkinlainen muuntajalaturi, 230AC-> 400VDC.

Tuosta akustosta ilmeisesti saisi 3-vaihesähköä AC-ulos ? Voiko tuota akustoa ladata useammalla kuin yhdellä vaiheella ?
Nissanissa on vakiona 3.3kw laturi, mutta minulla ei ole kuin tuo invertteri ja moottori. Tähän projektiin tulee teslan 11kw kolmevaihe laturi johon vaihdetaan open source kontrolleri sisään:
https://www.diyelectriccar.com/forums/s ... 87345.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Laturi on tarkoituksella vähän ylimitoitettu niin ei tarvitse sitä sitten vaihtaa, jos ja kun joskus akkupakettia uusii.

Akustosta saisi 3-vaihe sähköä ulos, mutta vaatisi erillisen invetterin jolla se tehtäisi.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Tein akuista vähän keveemmät versiot, niin pääsi malllaileen sopivia paikkoja. Eteen pitäisi saada kaksi pakettia, että painojakauma pysyisi samana kuin polttomoottorilla. Aika ahdasta tulee kun tuohon pitäisi vielä joku eristetty kotelokin rakentaa.
IMG_20190312_172155.jpg
IMG_20190312_172311.jpg
Peräkontti pikkasen pienenee, mutta sillä ei hirveenä merkitystä (enemmän jos tarvii tilaa saa takapenkit kipattua etupenkkien taakse). Tuohon akun alle runkopalkkien väliiin voisi mahtua syvennys mihin saisi upotettua laturin. Pitää mittailla lisää kunhan laturi saapuu.
IMG_20190312_172116.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mahtuuko akun upottamaan kontin pohjaan vai onko alla jotain oleellista tiellä?
Petri R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: To 05.07.2007 12:58

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Siellä rungon takaosassa on niitä rungon poikkiputkia enemmän kuin tarpeeksi, varsinkin pätkä-G:n ollessa kyseessä. Vetäse laikalla siitä runkoaisojen välistä yksi poikkiputki pois ja tee vähän paksummasta pellistä siihen kotelo akulle. Näin saat hyvinkin alaspäin sitä pakettia...jotain 15-20cm? Matala painopiste vain hyvästä korkeissa maastureissa ;)
...lähtee ku purkka tukasta...
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Petri R kirjoitti:Siellä rungon takaosassa on niitä rungon poikkiputkia enemmän kuin tarpeeksi, varsinkin pätkä-G:n ollessa kyseessä. Vetäse laikalla siitä runkoaisojen välistä yksi poikkiputki pois ja tee vähän paksummasta pellistä siihen kotelo akulle. Näin saat hyvinkin alaspäin sitä pakettia...jotain 15-20cm? Matala painopiste vain hyvästä korkeissa maastureissa ;)
Hyvä vinkki pitää tutkia asiaa!
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Galleriassa muutamia uusia kuvia:
https://photos.google.com/share/AF1QipM ... haX09nSVZR" onclick="window.open(this.href);return false;
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

JSJ kirjoitti:
Petri R kirjoitti:Siellä rungon takaosassa on niitä rungon poikkiputkia enemmän kuin tarpeeksi, varsinkin pätkä-G:n ollessa kyseessä. Vetäse laikalla siitä runkoaisojen välistä yksi poikkiputki pois ja tee vähän paksummasta pellistä siihen kotelo akulle. Näin saat hyvinkin alaspäin sitä pakettia...jotain 15-20cm? Matala painopiste vain hyvästä korkeissa maastureissa ;)
Hyvä vinkki pitää tutkia asiaa!
Jos on tarkoitus katsastaa niin tutkiminen kannataa aloitaa siitä ennen palkkien leikkelyä
Mökkillä
'
Petri R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: To 05.07.2007 12:58

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja Petri R »

FinlandMerceds kirjoitti:
JSJ kirjoitti:
Petri R kirjoitti:Siellä rungon takaosassa on niitä rungon poikkiputkia enemmän kuin tarpeeksi, varsinkin pätkä-G:n ollessa kyseessä. Vetäse laikalla siitä runkoaisojen välistä yksi poikkiputki pois ja tee vähän paksummasta pellistä siihen kotelo akulle. Näin saat hyvinkin alaspäin sitä pakettia...jotain 15-20cm? Matala painopiste vain hyvästä korkeissa maastureissa ;)
Hyvä vinkki pitää tutkia asiaa!
Jos on tarkoitus katsastaa niin tutkiminen kannataa aloitaa siitä ennen palkkien leikkelyä
Eipä ole ollut ongelmia katsastuksessa vaikka yksi putki onkin leikattu pois. Tosin tilalla on 8mm lootua vinssipeti + sähkövinssi, että var rmaan tukevuus samaa luokkaa.... :)
...lähtee ku purkka tukasta...
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

JSJ kirjoitti:Galleriassa muutamia uusia kuvia:
https://photos.google.com/share/AF1QipM ... haX09nSVZR" onclick="window.open(this.href);return false;
Uusia kuvia taas jokunen. Ehkä kuukauden sisään alkaa jo katsastus oleen lähellä..
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mikäs teslan moduuli siellä oli? Patterin latausmoduuli?
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

MJPfin kirjoitti:Mikäs teslan moduuli siellä oli? Patterin latausmoduuli?
Juu teslan laturi tulee ja lämppärin veden lämmitykseen tulee teslan akkulämmitin n.5kW
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Galleriassa kuvia etu akkupaketin asennuksesta:

https://photos.google.com/share/AF1QipM ... haX09nSVZR" onclick="window.open(this.href);return false;

Hyviä ideoita otetaan vastaan minkä näköisen kannen tuohon etupakettiin tekis, mielellään jotain näyttävää kun kaikki kuitenkin haluaa tuonne konepellin alle kurkistella :)
IMG_20190401_173040.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

https://youtu.be/FKqFWZep2eU" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Toinen pätkä valvontakamerasta 3:30 alkaa:

https://youtu.be/z1VEOdxkDnk" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja joop79 »

JSJ kirjoitti:Galleriassa kuvia etu akkupaketin asennuksesta:

https://photos.google.com/share/AF1QipM ... haX09nSVZR" onclick="window.open(this.href);return false;

Hyviä ideoita otetaan vastaan minkä näköisen kannen tuohon etupakettiin tekis, mielellään jotain näyttävää kun kaikki kuitenkin haluaa tuonne konepellin alle kurkistella :)
IMG_20190401_173040.jpg
Hommaat jostakin v-8 Mersusta muovisen moottorin suojan? Olis siisti ja kohtuu valmis...
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Aivan uskomattoman upea projekti ! On ollut hieno seurata.

Se että sähköautosta ei ole pitkän kuroman viejäksi ei haittaa mitään, tämä on todella upea projekti.
Hienoa että valinta ei ollut Teslan (mielestäni katastrofi) akut.
Silti, eikö muovista peittoa voisi ottaa jostain sähköautosta, niissä on todella upeita muovipeitteitä.

Jotkut moottorinpeitteetkin ovat pyhiä :o)

Oioi, toivottavasti en saa kuraa tästä mielipiteestäni ..taisiis tottakai, mutta ainakin kerroin mielipiteeni.

Edit. Eivätkä ole. Mitä asia minulle kuuluu jostain muoviosista. olen silti projektin fani.

joop79 kirjoitti:
JSJ kirjoitti:Galleriassa kuvia etu akkupaketin asennuksesta:

https://photos.google.com/share/AF1QipM ... haX09nSVZR" onclick="window.open(this.href);return false;

Hyviä ideoita otetaan vastaan minkä näköisen kannen tuohon etupakettiin tekis, mielellään jotain näyttävää kun kaikki kuitenkin haluaa tuonne konepellin alle kurkistella :)
IMG_20190401_173040.jpg
Hommaat jostakin v-8 Mersusta muovisen moottorin suojan? Olis siisti ja kohtuu valmis...
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mieletöntä vauhtia valmistuu!
Akkukotelon päälle muotti pellistä ja laminoi hilikuidusta ohuen kopan. Muottiin voi sitten kuvioida jonkun ELGee symbolin.
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

Hyviä ideoita otetaan vastaan minkä näköisen kannen tuohon etupakettiin tekis, mielellään jotain näyttävää kun kaikki kuitenkin haluaa tuonne konepellin alle kurkistella
hommaa sellainen 350cdi moottorin kansi, sehän on tosi iso levy.
W212 E350cdi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Kesä meni testaillessa ja osia odotellessa, mutta nyt on Gee katsastettu ja ajossa kuvia löytyy:

https://photos.google.com/share/AF1QipM ... haX09nSVZR" onclick="window.open(this.href);return false;

Verokin putosi mukavasti 984€/vuosi -> 254€/vuosi :D
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

JSJ kirjoitti:Kesä meni testaillessa ja osia odotellessa, mutta nyt on Gee katsastettu ja ajossa kuvia löytyy:

https://photos.google.com/share/AF1QipM ... haX09nSVZR" onclick="window.open(this.href);return false;

Verokin putosi mukavasti 984€/vuosi -> 254€/vuosi :D
Hienoa :)
paljonko tuli painoksi,
mitä oteessa lukee omavalmiste vai teknikan vaihto?
Mökkillä
'
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

FinlandMerceds kirjoitti:
JSJ kirjoitti:Kesä meni testaillessa ja osia odotellessa, mutta nyt on Gee katsastettu ja ajossa kuvia löytyy:

https://photos.google.com/share/AF1QipM ... haX09nSVZR" onclick="window.open(this.href);return false;

Verokin putosi mukavasti 984€/vuosi -> 254€/vuosi :D
Hienoa :)
paljonko tuli painoksi,
mitä oteessa lukee omavalmiste vai teknikan vaihto?
Tekniiikanvaihto ja prosentteja 22 paino oli 10kg sisään alkuperäisestä niin sitä ei sitten muutettu ollenkaan.

Painoja en ottanut ylös mutta muistin varaisesti etuakseli 1035 ja taka 1015.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Asiallista!
Oliko mitään vääntöä konttorilla tekniikasta?
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

MJPfin kirjoitti:Asiallista!
Oliko mitään vääntöä konttorilla tekniikasta?

Puoltoista kuukautta meni keskustellessa minä -> konttori -> yksitysten katsatusasemien traficomin kanssa keskustelijat -> traficom ja sitten takasin :D
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jotenkin ajattelin että ei se ihan kivutonta voinut olla täällä suomessa.
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Ketjun aloittajaa ei vissiin ole muutamaan vuoteen näkynyt foorumilla mutta kokeilen silti onneani, että oisko vaikka ilmoitukset päällä. Eli kyselisin uteliaisuuttani, mitä tälle autolle kuuluu, onko vielä ajossa ja onko kertynyt kokemuksia miten tekniikka toimii ja millainen on yleisesti käytössä? Tää oli tosi mielenkiintoinen projekti ja vanhoja mersuja näkisi mielellään enemmänkin sähköistettynä :thumbup:
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Vastaa Viestiin