Tuli yhtäkkiä mieleen kaivaa pari päivää sitten W109:n ilma-alustan korkeudensäätöventtiilit esiin varaston uumenista ja tutkia mikä niissä on vikana. Ruuvasin vuorotelleen jokaiseen kolmeen säätöyksikköön ilmapussin liittimeen paineletkun kiinni, upotin vesiämpäriin ja paineistin vekottimen. Jokaisessa yksikössä käyttövivun nivellaakerin tiiviste vuoti ja yhdessä paineensyöttöpuoli vuoti. Näitä yksiköitähän saa huollatettua Jenkeissä 600$ kappalehintaan, mutaa ajttelin tutkia saisiko nämä itse korjattua. Tuumasta toimeen ja räjäytin koko yksikön ja sen sisältämät kokoonprässätyt venttiilit osiksi.
Yksikön toimitakuvauksen on Martin Werminghausen selivittänyt aika tyhjentävästi: http://www.600airsuspension.com/resourc ... hausen.pdf
Sivulla: http://600airsuspension.com
Venttiiliyksiköitten kumitiivisteet olivat kovettuneet, joten käväisin hakemassa uusia laakeriliikkeestä. Pienimmät tiivisteet on kyllä todella pieniä. M10 mutteri on antamassa vertailukohdan...
Pitää nyt kokeilla tähän ensimmäiseen taitella vain venttiiliyksiköiden prässätyt reunat takaisin kasaan. Myöhemmin voisi teettää tai tehdä itse pronnsisia uusia venttiilin runko-osia. Ei ne niin monimutkaisia osia ole.
Timppa
W109:n ilmajousituksen venttiilit
W109:n ilmajousituksen venttiilit
Viimeksi muokannut unski, Pe 22.03.2019 08:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109:n ilmajousituksen venttiilit
Hieno juttu. Mekaanisen ruiskutuspumpun lisäksi tuo ilmajousitus on sellainen osa-alue josta tietämys Suomessa on kortilla. No, pumppujahan on jo parillakin taholla mielestäni elvytetty jo...
Noita pieniä o-renkaita on myös ilmajousituksen pääventiilissä. Minulla siitä vuoti pari karaa jotka oli helppo avata kun venttiili oli hyvin käsillä, siitä jo 10 vuotta aikaa tosin... pääventtiili on edelleen vähän halvaantunut. Sain silloin sinulta ohjeita jolla sen sai itse venttiilistä säätämällä toimimaan jotta ajoasento on normaali etukenon sijasta, mutta korkeudensäätö edessä ei enää toimi
Noita pieniä o-renkaita on myös ilmajousituksen pääventiilissä. Minulla siitä vuoti pari karaa jotka oli helppo avata kun venttiili oli hyvin käsillä, siitä jo 10 vuotta aikaa tosin... pääventtiili on edelleen vähän halvaantunut. Sain silloin sinulta ohjeita jolla sen sai itse venttiilistä säätämällä toimimaan jotta ajoasento on normaali etukenon sijasta, mutta korkeudensäätö edessä ei enää toimi
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W109:n ilmajousituksen venttiilit
Siis sinulla ei toimi edessä toinen ajokorkeus ja takana sitävastoin toimii, niinkö? Kyseessä on todennäköisesti tukkeentunut ohjauspaineen linja edestä, sillä etu- ja takapään korkeussäädön ohjauspaine tulee pääventtiilin samasta lähdöstä. (Kuvan pääventtiilin lähtö n.4)karra kirjoitti:... pääventtiili on edelleen vähän halvaantunut. Sain silloin sinulta ohjeita jolla sen sai itse venttiilistä säätämällä toimimaan jotta ajoasento on normaali etukenon sijasta, mutta korkeudensäätö edessä ei enää toimi
Timppa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.