oikosulku kirjoitti:Kävin tekemäs lyhyen testin eileen. maantienopeus 85km/h, vakkari päälle, ajotietokoneen nollaus ja laatikosta comfort-asetus päälle. matka 10km. eka lukema 6,3l sataselle josta tippui hiljalleen tasan 6.0. tein u-käännöksen, sama takas mutta laatikosta s (sport vai standart, en tierä) niin eka lukema näytti 5,9 josta tipppui verrokkimatkalla 5,4-lukemaan. molemmissa siis nollasin ajotietokoneen kun oli vakkari päällä ja sama nopeus ettei kiihdytykset ole mukana. ei nimeksikään tuulta. Miten voi noin iso ero olla.. autona w203 farkku 220dci automaatti -05
Oliko kone jo lämmin ekan 10:n alussa?
Juu oli normaalilämmöt. Keskinopeuskin oli sama..
Korkeuseroa?
Varmemman tuloksen saa kun ajaa molemmat testit samaan suuntaan.
oikosulku kirjoitti:Kävin tekemäs lyhyen testin eileen. maantienopeus 85km/h, vakkari päälle, ajotietokoneen nollaus ja laatikosta comfort-asetus päälle. matka 10km. eka lukema 6,3l sataselle josta tippui hiljalleen tasan 6.0. tein u-käännöksen, sama takas mutta laatikosta s (sport vai standart, en tierä) niin eka lukema näytti 5,9 josta tipppui verrokkimatkalla 5,4-lukemaan. molemmissa siis nollasin ajotietokoneen kun oli vakkari päällä ja sama nopeus ettei kiihdytykset ole mukana. ei nimeksikään tuulta. Miten voi noin iso ero olla.. autona w203 farkku 220dci automaatti -05
Oliko kone jo lämmin ekan 10:n alussa?
Juu oli normaalilämmöt. Keskinopeuskin oli sama..
Korkeuseroa?
Varmemman tuloksen saa kun ajaa molemmat testit samaan suuntaan.
Oikosulku, auton oman tietokoneen ero kulutuksessa oli siis noin 10% luokkaa. Se tuntuu kohtuulliselta, kon ottaa huomioon, että todellinen kulutus verrattuna auton laskemaan saattaa heittää paljon enemmän.
oikosulku kirjoitti:Kävin tekemäs lyhyen testin eileen. maantienopeus 85km/h, vakkari päälle, ajotietokoneen nollaus ja laatikosta comfort-asetus päälle. matka 10km. eka lukema 6,3l sataselle josta tippui hiljalleen tasan 6.0. tein u-käännöksen, sama takas mutta laatikosta s (sport vai standart, en tierä) niin eka lukema näytti 5,9 josta tipppui verrokkimatkalla 5,4-lukemaan. molemmissa siis nollasin ajotietokoneen kun oli vakkari päällä ja sama nopeus ettei kiihdytykset ole mukana. ei nimeksikään tuulta. Miten voi noin iso ero olla.. autona w203 farkku 220dci automaatti -05
Tuuli ja korkeuseroja on vaikka kuinka tuntus tasaselle... Ajas samat testit samalle pätkälle samaan suuntaan... Ja jos ajat 85km/h vakkari päällä nii eikö se oo se ja sama onko comfort vai sport asento laatikossa päällä ku kummassakin tapauksessa laatikko käyttää vain ja ainoastaan samaa vaihdetta kokoajan....?
oikosulku kirjoitti:Kävin tekemäs lyhyen testin eileen. maantienopeus 85km/h, vakkari päälle, ajotietokoneen nollaus ja laatikosta comfort-asetus päälle. matka 10km. eka lukema 6,3l sataselle josta tippui hiljalleen tasan 6.0. tein u-käännöksen, sama takas mutta laatikosta s (sport vai standart, en tierä) niin eka lukema näytti 5,9 josta tipppui verrokkimatkalla 5,4-lukemaan. molemmissa siis nollasin ajotietokoneen kun oli vakkari päällä ja sama nopeus ettei kiihdytykset ole mukana. ei nimeksikään tuulta. Miten voi noin iso ero olla.. autona w203 farkku 220dci automaatti -05
Tuuli ja korkeuseroja on vaikka kuinka tuntus tasaselle... Ajas samat testit samalle pätkälle samaan suuntaan... Ja jos ajat 85km/h vakkari päällä nii eikö se oo se ja sama onko comfort vai sport asento laatikossa päällä ku kummassakin tapauksessa laatikko käyttää vain ja ainoastaan samaa vaihdetta kokoajan....?
pema vois pitää päänsä kiinni tässä ketjussa, vähä väliä pitää tunkee jotain idiootti komentteja. Toisia saattaa kiinnostaa auton kulutus ja rahan säästö, sinua ei tunnu kiinostavan paljonko autosi kuluttaa ja rahaa tuntuu riittävän, nii miks tätä ketjua edes luet? Ei mekään olla kommentoimassa jatkuvasti asiattomia sinua kiinnostaviin ketjuihin joissa kirjoitat... Laita ny hyvä mies valot päälle!
tomant kirjoitti:Oikosulku, auton oman tietokoneen ero kulutuksessa oli siis noin 10% luokkaa. Se tuntuu kohtuulliselta, kon ottaa huomioon, että todellinen kulutus verrattuna auton laskemaan saattaa heittää paljon enemmän.
tomant
ihmettelin vain että mikä saa tutollaisien eron aikaan kun tein mahdollisimman tarkasti samanlaisen testin ja silti 0,6l ero c-asennolla vs. s-asennolla. Mahtaako polttoaineensyötössä olla jotain eroa, ohjelmallisesti optimoi syöttöä tms... ja Pemalle tieroksi että kun seuraa mihin rahat laittaa niin tuonkin mersun sai ostaa käteisellä ilman mitään rahoituksia. ei mikään uusi ja kallis mutta onpahan oma ja velaton. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Ensimmäinen täysi tankki ajettu sigun C200:lla, lasketuksi kulutukseksi tuli 7,4 l/100km. Suurinpiirtein puolet maantieajoa ja puolet kotinurkilla (maaseudulla) seka-ajoa.
Viikko sitten ajoin pk-seudulle ja takaisin eli ~250km suuntaansa, talvirajoituksilla ajotietokone näytti pitkälle matkalle kumpaankin suuntaan 5,8 - 5,9 l/100km.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Ajotietokoneen antamat lukemat nollauksen jälkeen. Viimeiset 1027km 48km/h 6,4/100km ja tämän päivän reissu pohjanmaalta tampereelle ja takas 399km, keskinopeus 67km/h Mukana siis kaupunkipyöritystä ja tasan 5.0L/100km. mukana pari ohitusta, muuten aika tarkasti rajoitusten mukaan vakkari päällä. w203 220cdi -05 automaatilla. Pitää ottaa täyteen ja oikein laskea todellinen kulutus.
W140 S320 vm. 1994 eli 4-vaihteinen automaatti. Keskikulutus viimeisellä tankillisella 9,1 litraa eli 902 kilometria 82,2 litraa mahtui tankkiin. Tämän pienemmällä ei ole mennytkään
A220 4matic. Nyt se 1500km takana, kulutus MercedesMe soveluksen kautta 10,6l/100km, keskinopeus 29km/h. Comfort mode päällä. Pitäsi kai kokeilla mitä tuo vie maantieajossa/sekailsessa ajossa. Nyt pelkkää kaupunki pyöritystä.
Me-adapterin tiedoilla mitattuna ajettu reilu 7000km ja tankattu noin 620 litraa. Litrat heittää vähän kun aina ei ole ollut aikaa korjata tietoja appiin. Käytän webastoa talvella käytännössä päivittäin, joskus pitkiäkin aikoja jos koirat on autossa kun oon palaverissa.
Kokonaiskulutus siis luokkaa 8,8 ja ajotietokoneesta katsottuna noin 7,2 kun se ei huomioi webastoa mitenkään. Ihan mahdollisilta vaikuttaa molemmat.
Viime viikolla kun vaihdoin kesäkumit alle, niin vakiomatkalla jota tulee ajettua useita kertoja viikossa (Herttoniemi-Tikkurila) tippui kulutusnäytön päätöslukema 6,9-> 6,6. Olen ollut huomaaavinani, että vaikka kone lämpiää nopeasti, kestää voimansiirron lämpenemisestä pitempään ja kulutus alkaa tippua vasta sen jälkeen.
320 CDI ässällä talvikelissä reilu 90km/h keskinopeudella 6,4L sataselle. Nyt ~6000km tripissä ja keskikulutus reilu 7L, olisi paljon enempi kilometrejä, mutta akkua käytetty pari kertaa irti..
Kesäajan kulutusta vaikea vielä sanoa, koska auto hommattiin talvella.
Aikanaan reilu 90km/h keskinopeudella 200 CDI automaatti väykällä meni 4,4L per 100km, tämäkin talviolosuihteissa.
Ja sitte anoppi ihmetteli miksi ostettiin kiisseli mese..
Niin ja ajokilometrejä tulee varmaankin keskimäärin rapia 100km/päivä.
A208:lla takana noin 450km ja viikko ennakkovaroitusta kesästä .
Resetoin tietokoneen tuossa alkajaisiksi ja näyttää nyt semmosta vähän alle 11/100 lukemaa. Mielenkiintoista nähdä, kuinka oikeaan (tai pieleen) tuo osuu, kun kilsoja ja tankkauksia kertyy. Ihan sama toisaalta, tunnelma on ollut "katossa"
MB E220CDI (S212) -15 geartronic 9, noin 2500km, auton näyttämä 5,3 ja 5,6 lrt/100km, tankkauksista 5.6 ja 5.9 ltr/100km. 3 desiä tuntuisi valehtelevan, mutta pitää vielä seurata.
E320cdi -00 keskikulutus yhdeltä tankilliselta laskettu pitkästä aikaa, tulos 6,2 litraa sadalle. Ei ole säästelty ajossa ja aamut niin kylmiä että webasto lämmittää ajon aikana ensimmäisen 10 minuuttia.
dealer kirjoitti:E320cdi -00 keskikulutus yhdeltä tankilliselta laskettu pitkästä aikaa, tulos 6,2 litraa sadalle. Ei ole säästelty ajossa ja aamut niin kylmiä että webasto lämmittää ajon aikana ensimmäisen 10 minuuttia.
Kylläpä kulkee pienellä .
Heitin tossa lapinreissun 2400km, 204 c200:lla(om646) farkku automaatti ja ohjelmoitu. Marssivauhtina semmonen 120mittarinopeutta, alempia nopeuksia aika säntillisesti noudattaen, tasan 6 litraa, ajotapa kyllä aika mottipäinen, ohituksissa tuppas hiukka vauhti meneen laittomaks . Talvirenkailla, liekkö kuinka paljon vaikuttaa vrt. kesärenkaat
Kaikkien ajojeni keskikulutus Glc hybridillä nyt noin 5,4 litraa. Oli jo alle viiden litran, mutta lapin matka nosti luonnollisesti keskikulutusta.
Lapin matkallakin meni ihan kohtuulukemilla. Kkeskikulutus alle kahdeksan litraa koko rupeamalla, vaikka voimassa jo kesärajoitukset ja nopeus poliisin puuttumiskynnyksen rajoilla, moottoritiellä vakkarissa 135. Vielä tosin pitää vähän jännittää, seurrako yhdestä välähdyksestä jotain. Ei kyllä pitäisi.
Reippaita ohituksiakin tein tarvittaessa, mutta nuo eivät muuten hybridissä tee ollenkaan niin pahaa kulutukselle kuin perinteisellä voimalinjalla. Kun kunnon kiihdytyksen jälkeen hidastaa nopeutta, autohan vaihtaa sähkölle ja menee taas sillä pätkän matkaa.
dealer kirjoitti:E320cdi -00 keskikulutus yhdeltä tankilliselta laskettu pitkästä aikaa, tulos 6,2 litraa sadalle. Ei ole säästelty ajossa ja aamut niin kylmiä että webasto lämmittää ajon aikana ensimmäisen 10 minuuttia.
On kyllä vähän tuommoiselle!
Piti oikein kaivella muistojen arkistoa...
RH kirjoitti:
RH kirjoitti:Pit stop eli epärehellisen kulutuksen välipäivitys: eilen tankki täyteen kotinurkilla, ajotietokoneen resetointi ja matkaan tänne karjalan laulumaille. Perillä takana tasan 6 ja puoli tuntia ajoa, 534km ja taulussa AS 4,7! Tankissa mittarin mukaan reilusti yli puoli tankkia ja ajotietokoneen mukaan melkein 50 litraa. Näyttäis tulevan kevyesti takaisin kotiin tuolla tankillisella. Joten tankkaan sitten palatessa samalla mittarilla, niin tulee sitten se rehellisen kulutuksen lukemaki. Perästä kuuluu, miten kuutospaavo reissun selvitti.
kotona taas. Retken tulos:
Ajoa kaikkiaan 1148km. Menomatkan väliaikatieto tuossa ylhäällä ja tässä paluu. Keskinopeus 88kmh, joten menomatkan 83kmh verotti ajotietokoneessa sitten lopullisen lukeman näyttämään 4,8. Mikä sitten oli todellisuus?
Paikan päällä tuli ajeltua semmosta siirtymäajelua muutamana päivänä yhteensä vajaa 100km. Webasto jauhoi lämpöä kolmesti vajaan tunnin kerrallaan. Kotona tankkasin samalla mittarilla samassa asennossa kuin lähteissä tankin liruttamalla täyteen ja 68 litraa sain mahtumaan
68/1148~5,9.
Tota nyt sitten voi ihmetellä, että onko se kohtuullisesti, vähän vai jotain muuta. Ja autohan on 320CDI paavo.
Todellisuudessa Dealerin ajosuoritteisiin vastaavaan ajoon verrattuna oma 320CDI oli kyllä aikoinaan hyvän matkaa janoisempi.
Eikö tuo ole aika linjassaan jos vertaa RH:n auton yhden pitemmän reissun kulutusta 5,9 ---> minun työmatkojen 6,2:een. Vähällä menee voimavaroihin nähden, täytyy olla tyytyväinen. Näyttö valehtelee tässäkin ainakin litran.
Joku ohjelmahan tuossa on ollut miten pitkään lie, oli jo kun poika osti auton 150tkm sitten. Minua edellinen omistaja penkittikin, 230/530 joka on varmasti alakanttiin todellisuuteen nähden. En enää muista mitä ongelmaa penkityksessä oli ollut mutta jotain kuitenkin josta syystä mittaajan mukaan lukemat lapussa alemmat kuin oikeasti on. Pitäisi käyttää uudelleen ...
Vappuajelut meni S212 -15 E220cdi takaveto 9G mittarin mukaan 4,9ltr/100km, todellinen lienee 5.2-5.3. Sisältää motaria, 100kmh tietä ja 80kmh tietä, lisäksi käyty ajelemassa 4 eri kaupungissa..
Tuli talvella ajettua kolme tankillista keskimäärin 5 asteen pakkasessa ja 90% matkaa w203 c200cdi:llä tuikun ohjelmalla,kulutus 6,2 litraa.
Diesel mondeo meni samoissa pakkasissa ja samoilla ajoreiteillä 5,6 litralla,mutta ainakaan mersussa ei tarvinut palella. Järkyttävän kylmä auto tuollainen mondeo vaikka on uusi termari ja laittaisi peräkärryn pressun auton ympärille,alkaa tarkenemaan vasta kun saa koko ajan pidettyä kierrokset yli 2000rpm,muuten ei lämmöt nouse.
Tuntuu että nyt kesärajotuksilla mersu vie saman tai enemmänkin ehkä kun talvella, koska alkaa motarilla kierrokset olla korkealla (120km/h- 2500rpm vs talvella 100km/h-2000rpm)
Nämä todellisia kulutuksia,ajotietokone näyttää 4,5-5,5 välillä ympäri vuoden.
Viimeksi muokannut zukka, Su 05.05.2019 20:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt ajettuna 13500km maaliskuusta tähän päivään ja ajotietokone näyttää 5.7 keskikulutukseksi.Pari viikkoa sitten ajoin 1100 km 80% maantiellä tankkauksesta laskettuna 4.4l/100km ja tietokone näytti 4.5
S205 220 facelift -19
W204 220 -08
ex S205 220 BlueTec -15
ex S204 320 4matic -08