juusmon R129 SL600 -97

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

juusmo kirjoitti:Asennussarja oli Boschin 1 987 474 338, mutta se ei ihan sopinut vaikka Trodo listasi sen tähän sopivaksi. Vähän epäilinkin kun listattu Mersun varaosakoodi oli 163-alkuinen.
Pitää muuten tähän väliin vielä vähän kehaista tuota Trodoa. Nyt on kolme tilausta sieltä tullut tehtyä, ja kaikki on tullut nopeasti ja lähtenyt matkaan silloin kun nettisivulla on luvattu. Eräät muut vastaavat sivustot tuntuvat toimivan niin, että kun sivuilla lukee "toimituksessa huomenna" tai jotain vastaavaa, oikeasti siinä menee useampi päivä ja välissä tulee muutama pahoitteluviesti. Eilen tilatut uudet jarrupalat lähtivät tänään Itellan kyytiin Latviasta, ja tilaus näkyy jo Postin seurannassa, joka sanoo että paketti on jo lähtenyt Riiasta eteenpäin. Firmalla on myös suomenkielinen asiakaspalvelu, ja tuon yllä mainitun asennussarjan palautus toimi täysin mutkattomasti. Aspa antoi osoitekortin, jonka tulostin ja liimasin paketin päälle ja vein postiin. Muutaman päivän päästä rahat palautuivat Paypalin kautta.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Tänään oli sattumalta keskellä päivää luppoaikaa ja oli niin nätti talvipäivä, että ei voinut vastustaa maisemareittiä ja muutaman kuvan ottamista. Ei muuta tällä erää!
IMG_5089.jpeg
IMG_5090.jpeg
IMG_5093.jpeg
IMG_5096.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

On se hieno. Poikkeuksellinen kuvausympäristö tekee vielä erikoimmat noista kuvista.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Kiitos. Joo, kyllä aurinkoinen pakkaspäivä meren äärellä on aika herkkua. Harvoin sattuu niin, että sekä oma aikataulu että keli on kohdallaan :) Panoraamakin pääsee oikeuksiinsa.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Eilen meni toistamiseen ESP-valo ja limp mode päälle hetki sen jälkeen, kun käynnistin auton lämpimänä. Poistuivat uudelleenkäynnistyksellä tälläkin kertaa. Moottorinohjauksen vikakoodina oli taas se moottorin oikean puoliskon kaasuläppään viittaava P1580, jälleen tuttu -40C imuilmalämpötila siellä kummitteli. Tajusin tällä kertaa katsoa ajatuksen kanssa ESP-yksikön puolelta, että sinne oli tallentunut "C1022-013 Fault in CAN communication with ME N3/10 right". Nyt teoriani on se, että oikeanpuoleisen ECUn tai sen liitoksien kanssa on jotain häikkää. Seuraavaksi meinasin kokeilla irrottaa ja putsata molempien moottorinohjausboksien ja muiden samasta lokerosta löytyvien purkkien liittimet. Jos tämä ei auta, pitänee ottaa oikeanpuoleinen ECU auki ja tutkia onko siellä jotain epäilyttävää juotoksissa tms.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Putsailin molemmat ECUt sisältä ja ulkoa (liittimestä) mutta vielä en pahemmin ole ehtinyt ajelemaan, kun olin reissussa ja nyt kelit ovat niin surkeat että SL pysyy piilossa.

Aikaisemmin kompuran päälläoloon liittyväksi "diagnosoimani" ratissa asti tuntuva tärinä on tullut takaisin, nyt melko pysyvän oloisesti, ja ei tunnu liittyvän kompuraan. Kierrokset eivät humppaa tai mitään, ja kun konepelti auki kuuntelee ja tähyilee, niin mikään ei vaikuta oudolta. Ei mitään ääntelyä apulaitteiden tai hihnan suunnalta, ja kone käy nätisti. Värinä tuntuu vapaallakin, mutta selvästi enemmän vaihde päällä. Olisikohan tukikumien vuoro?

Minkähän valmistajan kumit ovat kelpoja? Alkuperäisten lisäksi näyttäisi löytyvän tuttuja merkkejä lähinnä Febiä ja Swagia.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Yritin säästää ja tilata Febin valmistamat moottorin kumit about 70e/kpl, mutta Fixpartsista ilmoitettiin että niitä ei saa ennen toukokuun loppua. Alkuperäisiä sitten vain, karvan verran alle 200e/kpl. Halpaa kuin saippua. Sen verran mitä nyt jenkkifoorumeilta vastaavasta aiheesta löysin tarinoita S/SL600:n osalta, niin aika yksimielisiä tunnuttiin olevan sen suhteen, että jos ei ole tiedossa milloin kumit on vaihdettu, ne on syytä vaihtaa. Sen verran kovassa kurituksessa mokomat kuitenkin ovat.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Tänään ei auto käynnistynyt. Hyvän tovin ehdin ihmetellä mikä piru sitä vaivaa, kunnes tajusin että avaimesta on lähtenyt ajoneston transponderisiru matkoihinsa. Kiva juttu. Tällä foorumilla sitä ei juuri ole puitu, mutta Mersuhan on jo vuoden-pari myynyt eioota tämän sukupolven ajonestoavaimille ja infrapunakaukosäätimille. Jotkut autolukkosepät osaavat tehdä sirun, mutta halpaa se ei ole. Ulkomaisten foorumien mukaan ilmeisesti osat ovat loppuneet varastosta aiemmin kuin MB arvasi, ja nyt tuotantoa ollaan aloittamassa uudestaan, mutta siihen liittyy vaikka mitä kilpailutus-, suunnittelu-, tuotanto- ja laadunvarmistusprosesseja ja odotus on pitkä.

Tuotanto ilmeisesti alkaa kuitenkin käynnistyä. Vehokin myi vielä viime kesänä pelkkää eioota kaikille avaimille tähän autoon. Muutama viikko sitten kuitenkin sain tilattua kaukosäätöavaimen. Kysyttäessä väittivät jokunen päivä myöhemmin että avain on tehty ja lähtee kohta matkaan, mutta sitten reilu viikko vierähti ja tilaus olikin edelleen avoin Saksan päässä. Nyt ei ole sen jälkeen yli viikkoon kuulunut mitään. Saa nähdä miten käy ja milloin. Autossani on siis vain kaksi sirullista rauta-avainta, ja nyt kun toisen siru on teillä tietymättömillä, olen yhden varassa. Aika kallis läjä metallia, jos toinenkin katoaa.

Mielestäni saisivat säätää lain, että omistajan pyynnöstä valmistajan olisi purettava ajonesto jollain tavalla, ainakin jos ajonestoavaimia tai muita osia ei enää saa. Ihan naurettavaa pelleilyä koko juttu tällaisten yli 20-vuotiaiden autojen kanssa. Moottorinohjaus-, ajonesto- ja ties mitkä yksiköt ovat niin naimisissa keskenään ja avaimien kanssa, että kun yksi hajoaa, autosta tulee verkonpaino.
E84C6AA8-5D03-431D-981E-06C5B210B97A.jpeg
B45DE6DC-C994-41E4-9AA1-4E3346A4D2C2.jpeg
Ylläolevaan liittymättä, tutkailin taskulampun kanssa yläkautta moottorin tukikumeja. Sen verran sain tihrustettua, että kuskinpuoleisen tyynyn kyljessä luki varaosanumeron jälkeen valmistusajankohta, joka oli armon vuodelta 97. Eiköhän se vaihto ole ajankohtainen!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Pientä rimakauhua pukkaa kirjoitella tänne omista räpellyksistä ja muilla teetetyistä rempoista, kun viereisissä topiceissa on toinen toistaan huikeampaa duunia. Kesä selvästi lähestyy!

Postaillaan nyt kuitenkin. Avaimesta ei ole kuulunut mitään, mutta jotain on sentään tapahtunut. Tänään autoon vaihdettiin molemmat moottorin tukityynyt sekä vaihteiston tyyny, ensiksi mainitut tosiaan alkuperäisiä, joiden valmistaja muuten oli Boge, ja jälkimmäinen Merteilistä ostettu Ruville. Nyt tuli toistamiseen tämän auton kanssa "ai tältäkö sen pitää tuntua" -elämys (edellinen oli katalysaattorien vaihdon jälkeen löytyneiden hevosten aiheuttama olotila). Nyt ei tiedä onko moottori käynnissä, jollei katso kierroslukumittaria, kun liikennevaloissa laittaa vielä radion ja puhaltimen pois päältä. Kyllä kannatti.

Jotain tuli tehtyä itsekin, sisustan kanssa tällä erää. Matkustajan puolelta oli istuimesta tikkaus ratkennut, ja koska istuinnahkojen irrotus on ennestään tuttua, kuten tässäkin ketjussa siitä on tullut kirjoitettua, niin päätin tehdä ompelun itse.
ennen.jpeg
Konetta en omista, mutta jo edellisen SL:n rättikaton ikkunoiden kanssa tuli tutustuttua ompelunaskaliin, jolla saa tehtyä käsin samanlaista jälkeä (mutta hiiiitaaasti). Ehdin jo vuosia sitten myydä tuon ikkunahomman kanssa käyttämäni naskalin toiselle foorumilaiselle samaa projektia varten, joten piti ostaa uusi. Varustelekasta niitä saa hyllystä, joten hain sellaisen. Kyseisen tuotteen mukana tulleet kaksi neulaa olivat aivan liian järeitä, joten kävin ostamassa ompelutarvikeliikkeestä tavallisia ompelukoneneuloja. Ajatus oli käyttää tavallista karhulankaa ja vanhoja neulanreikiä nahassa, sillä nahassa ei ollut mitään vikaa.

Aloitin edellisenä iltana irrottamalla istuinpehmusteen nahkoineen istuimen rungosta. Tälläkään kertaa en joutunut irrottamaan koko nahkaosaa, vaan etuosan raottaminen riitti, kunhan poisti muutaman niistä kiinnitysklipsuista, jotka menevät pehmusteen läpi ja kiinnittyvät nahan alla kiinni olevaan rimaan. Yksi niistä hajosi, mutta niitä oli onneksi kaapissa lisää edellisen jumpan jäljiltä.
pehmitys.jpeg
Kun sain pehmustetta riittävästi irti, valelin siihen ihan kohtuuttomat määrät Nahkiss-nahanhoitoainetta, sauman kohdalla myös nurjalle puolelle. Sitten lämmittelin sitä useampia kertoja hiustenkuivaimella ja ryhdyin ompeluhommiin vasta seuraavana iltana. En tiedä onko tämä ns. oikein, mutta ajattelin että nahkaa kannattaisi pehmittää ettei se repeä tms. Ei se varmaankaan olisi edes revennyt, koska neula meni helposti vanhoista rei'istä läpi, mutta onpahan nyt sitten huolella käsitelty.
ompelu.jpeg
Lopputuloksesta tuli aika hyvä.
jalkeen1.jpeg
jalkeen2.jpeg
Tuossa pelkääjän istuimen harmaassa osassa on kulumia/värjäytymiä, joita en ole saanut siitä pois. Luultavasti pitäisi värjätä uudestaan, mutta tuollaisen kaksivärisen nahan värjääminen lienee aika tuskainen homma jollei irrota paloja toisistaan. Lisäksi värikoodien löytäminen tuntuu olevan aika hankalaa. Koko sisustalle on koodi 561A exclusive black leather, mutta en tiedä mikä tuo harmaa erikseen on. Kai se jostain löytyisi, jos oikein etsisi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Seuraavana asiana TODO-listalla oli rättikaton hydraulipumppu, joka on pitänyt ikävää vinkunaa täydellä teholla, ja tuntunut muutenkin vähän tehottomalta. Tässä pieni klippi Youtubessa. Pari kuukautta sitten lähestyin Top Hydraulicsia aiheen tiimoilta, ja sieltä Klaus vastasi, että pumppu varmaankin kestää vielä jonkin aikaa, mutta perfektionisti kun olen, halusin saada sen ennen kesää hoidettua. Kyseinen firma tarjoaa huoltopalvelua myös näille pumpuille. Siinä moottori ja elektroniikka huolletaan, kaikki tiivisteet ja filtterit vaihdetaan jne. Itse korjaus maksaa $400. Tilauksen voi tehdä joko niin, että lähettää omansa korjattavaksi, tai $100 lisämaksua ja $200 panttia vastaan niin, että he lähettävät korjatun pumpun ensin. Valitsin jälkimmäisen.

Autossani on pumppu mallia A1298001448, jossa on sylinterin muotoinen säiliö. Eri malleja oli vuosien varrella lukuisia ja ne eivät välttämättä ole keskenään yhteensopivia. Tämän pumpun tapauksessa oli mahdollista tehdä niin, että TH lähettää sen erillisenä ilman säiliötä, jolloin se mahtui hieman pienempään Fedex-pakettiin ja tuli näin halvemmaksi. Toimitusmaksu oli $60. Maanantaina tein siis tämän tilauksen, ja eilen sain pumpun. Siis 8000 kilometrin päästä Oregonista n. 38 tunnissa siitä, kun paketti Fedexille päätyi!
IMG_6846.jpeg
No, hetihän se piti sitten asentaa, ja se olikin helppo homma, alle tunti kaikkineen. Pumppuhan löytyy takakontista varapyörän alta. Uuden (tai siis vanhan korjatun) pumpun mukana tuli säiliön O-rengas, sisäinen filtteri jonka läpi pumppu imee nesteen säiliöstä, sekä rele.
IMG_6858.jpeg
Vanhaa pumppua irrottaessa opin, että kun näihin vaihtaa nesteet, on aika olennaista myös ottaa säiliö irti ja putsata se. Neste oli edelleen kirkasta, koska edellinen omistaja oli sen noin vuosi sitten vaihdattanut, mutta säiliön pohjalla oli paksua mustaa mössöä. Ei hyvä.
IMG_6854.jpeg
Tässä vielä video kovankaton avaamisesta ja sulkemisesta jumpan jälkeen.

Nyt pitäisi vielä lähettää vanha pumppu takaisin. Se maksaa reilut 40 euroa postipakettina. Yhteensä siis kuluja tulee $560 + tuo reilut 40 euroa. Verot jostain syystä hoiti lähettäjä, joten itse en joutunut asioimaan edes tullin kanssa.

Ei se ihan ilmaista ole, mutta nyt pitäisi taas kestää ainakin 20 vuotta. Tämän firman jäljiltä tavara on yleensä parempaa kuin uutena.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Tänään sain 1,5kk odotuksen jälkeen infrapuna-avaimen, ja se toimii! Taidan käydä heti huomenna tilaamassa toisen :) Nyt niitä siis taas saa. Koskee ilmeisesti muidenkin ysärimallien linkkuavaimia.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Helsingin sääennusteessa on vielä aika paljon yöpakkasia, mutta kuitenkin kuivaa ja aurinkoista. Tästä rohkaistuneena kävin renkaanvaihdossa tänään. Nyt voi taas antaa monoa ilman että renkaat kuluvat välittömästi tomuksi, kyll' on kivaa!

Piti käydä samalla reissulla ottamassa näin vaalien alla kuva todellisista ilmastonmuutoksen syistä ja SL:stä.
IMG_7009.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Hyvä kuva.

Minusta paras tarra on sen yhden foorumilaisen 600S:n perässä: "Hyvää kesää hybridi miehet..."

:D
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Nyt kun keli alkaa pikkuhiljaa muistuttaa kevättä, ja kilsojakin on tullut enemmän kuin pitkään aikaan, paljastui että lämppärin puhallin ei puhalla riittävän kovaa edelleenkään, vaikka tammikuussa tuli se regulaattori vaihdettua. Pitää ottaa taas auki ja yrittää diagnosoida. Moottori voisi varmaan olla seuraava epäilyksen kohde.

Katselin tässä jo, että niitä on uutena moneen lähtöön, alle satasesta 400 euroon (alkuperäinen). Ovatkohan nuo satkun puhaltimet mistään kotoisin? Esim. Merteil myy NRF:ää siinä hintaluokassa. 400 euron laite kannattaisi varmaan korjauttaa, mutta jos toimivan saa satasella niin ehkä sitten ei maksa vaivaa.

Pitää kuitenkin vielä vähän tutkia ennen kuin lähden tilailemaan. Voihan se uusi kiinalainen regulaattorikin olla huono.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Uutta mbspecialist.comin kautta tilaamaani regulaattoria vielä odottelen. Puhaltimen tilasin ja sain alvadista, valmistaja (tai pakkaaja?) Polcar. Saa nähdä onko se mihinkään hyvä.

Kävin joku aika sitten tilaamassa toisenkin infrapuna-avaimen. Siitä tuli parin viikon kuluttua puhelu, että kaikki kahdeksan avainpaikkaa ovat jo täynnä, joten auto pitää tuoda testerin päähän tarkistamaan mikä avainpaikka on oikeasti vapaana. Noh, tässä autossahan juttu on niin, että Starilla (HHTWIN) ei tunnu pystyvän tekemään tai näkemään mitään infrapunajärjestelmään liittyvää. Eli kun yrittää käyttää keskuslukkoa infrapunajärjestelmän ohjauslaitteen kautta, mitään ei tapahdu. Merkkivalojen vilkuttelu ei myöskään toimi. Kaikki siis toimii avaimella ihan täysin oikein, mutta jos yrittää Starilla ohjata, niin mitään ei tapahdu.

Valikoista löytyy myös tieto siitä, mitä infrapunakaukosäädintä on viimeksi käytetty. Se oli numero 1 ennen uutta avainta ja niin on edelleen. En pidä kovin todennäköisenä että joskus aikoinaan Jenkeissä viimeksi on käytetty avainta 1 ja nyt uutena saatu avain olisi myös 1. Ja niinhän sieltä Veholta sitten todettiin, että avaimeni on paikassa 1, joten voidaan tilata uusi avain mihin tahansa muuhun paikkaan.

Teoriani siitä miksi HHTWIN ei tajua tätä autoa on se, että tämä jenkkimallin vuosi 1997 oli todellinen outolintu. Kuten Euroopassakin, 97 on ainoa mallivuosi, jossa on sekä sekä infrapunakaukosäätö että ajonesto. Vanhemmissa oli vain infrapunakaukosäätö, ja uudemmissa on radio-ohjaus infrapunan lisäksi ja järjestelmä on taas erilainen.

Mallivuoden 97 eurooppalainen (DAS 2a) ja jenkkimallinen (DAS X) järjestelmä ovat kuitenkin hieman erilaiset keskenäänkin. Ulkoisena erona jenkkimallista puuttuu taustapeilistä infrapunavastaanotin, ja sivuvilkkuja ei saa kaukosäädön merkkivaloiksi. Vähemmän näkyvänä erona on se, että euromallissa sekä ajonestoa että infrapunaa ohjaa sama mittariston takana asusteleva yksikkö N54/1, kun taas jenkkimallissa se hoitaa vain ajoneston ohjausta ja kontin puolella asustelee infrapuna- ja keskuslukko-ohjausyksikkö N54. Luulen, että HHTWIN ei osaa rupatella tuolle N54:lle lainkaan vaan luulee käskyttävänsä infrapunayksikkö suoraan N54/1:n kautta.

Noh, oli miten oli, uusi avain tilattiin paikkaan 2. Saa nähdä miten käy sen kanssa.

Liitteenä järjestelmien kuvat WIS:stä. Myös W140/W210/R170/W202-malleissa on eroja jenkki- ja euromalleissa tämän vuoden kohdalla, tosin kuten kuvasta näkyy, ainakin jenkkimallin W140:n kaavio poikkeaa monelta osin R129:sta. Ei ihme jos HHTWIN menee sekaisin mallieroista. HHTWIN:han periaatteessa vanhan hand-held tester (HHT) -laitteen Windows-emulaattori. Alkuperäiseen laitteen softat ladatiin moduuleina kuten vanhoihin Nintendoihin konsanaan. Teoriani on, että tähän on ollut markkina/malli/mallivuosikohtainen moduuli, joka osasi jutella molemmille ohjausyksiköille oikein. Sen kun vain keksisi, miten HHTWIN:n saisi kutiteltua tekemään saman.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Ai niin. Lähdin edellistä postatessani ihan tangentille, kun alun perin tulin lähinnä kertomaan, että laitoin mailia parille huoltofirmalle, jotka oli viimeksi mainittu auton Carfax-raportissa. Molemmat ovat Mersun jälleenmyyjiä Washingtonin osavaltiosta, jossa auto vietti välin 2004-2017. Kyselin siis tarkempia tietoja huoltohistoriasta. Mitään kiinnostavaa huoltotietoa ei löytynyt koska aikaa on kulunut jo niin paljon, mutta toisesta paikasta kaivettiin ilmeisesti MBUSA:n tietokannasta auton alkuperäinen myyntihinta varusteineen:

Koodi: Valitse kaikki

Code Description Price

MODEL: 1997 SL600R $123,200

149 Polar White

149 Polar White

561 Black Leather

Options

140 Mobile Phone-USA VPC Installed

404 Driver Multicontour Seat $380

405 Passenger Multicontour Seat $380

415 Panorama Roof with Sunshade $3,500

740 Black Soft Top

GAS GAS GUZZLER $2,100

SUBTOTAL $127,460

DESTINATION &DELIVERY $720

TOTAL $130,280
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Nykydollareissa tuo $130280 onkin mukavat $205180, eli noin 181575 €. Mikä lieneekään tällä hetkellä uuden vastaavan hinta?
S204
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja RH »

Olisko tuossa "uusi vastaava" tai ainakin sinne päin?
https://autot.veho.fi/uudetautot/merced ... ATDB224878" onclick="window.open(this.href);return false;
507314,41€ :crazy:
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Kotimaisessa vuoden 1997 hinnastossa, joka tällä ajanhetkellä löytyy tämän linkin takaa, kuussatku ilman lisävarusteita maksoi 1490000mk eli virallisella vaihtokurssilla inflaatiota huomioimatta 250600 euroa, joka on jonkun rahamuseon elinkustannusindeksin huomioivan laskurin mukaan nykyrahassa 344900. Halpaa!

Tosin itse asiassa tuo 97 on päivätty 2.6.1997 joka on jo mallivuotta 98. Vuotta vanhemmassa oli vielä muutama markka lisää, 1535000. Hinnastothan löytyvät Mersun sivuilta vuodesta 85 alkaen: https://www.mercedes-benz.fi/passengerc ... odule.html
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Eilen tuli kokeiltua hetkellistä tuning-lookkia kun vaihdoin vihdoin ADS 2 -järjestelmän nesteet. Homma oli aika suoraviivainen. Yritin sitä aiemmin viime kesänä, mutta silloin en saanut tyhjennysproppuja auki. Nyt varustauduin paremmin ja mukana oli purkki WD40:ää, lukkopihdit sekä Bilteman avolenkkisarja 3/8" vääntiöllä. Vähän se vaati uskallusta, mutta kyllä ne proput aukesivat sitten lopulta.

Operaatio meni kutakuinkin näin:

1. Auto käynnissä ADS-lukitusnappula päälle
2. Vasen etunurkka ylös, pyörän edessä oleva muovisuoja irti
3. Muovisuojan takaa paljastuu proppu. Kumisuojus irti, WD40:ää sekaan ja kohta proppu auki.
4. Nurkka alas, jotta iskari puristuu kiinni ja puskee loput nesteet pihalle
5. Nurkka ylös, proppu ja muovi kiinni ja nurkka alas. Tässä kohtaa hieman pohdiskelua aiheutti se, että hallitunkkini ei laske tarpeeksi alas. Eli kun järjestelmässä ei ole nesteitä, en aivan saanut tunkkia irti sieltä (melkein, mutta ei ihan). Hätäapuna käytin sitten auton omaa tunkkia.
6. Takapään proppu on oikeassa takanurkassa takapyörän ripustuksien edessä saman muovikannen alla kuin bensapumppu ja -filtteri, joten kutakuinkin kohdat 2-5 uudestaan siellä
7. Nyt on koko auto tontissa. Lopuksi vielä pissapojan vieressä olevan hydraulinestesäiliön imaisu tyhjäksi
8. Säiliön täyttö uudella nesteellä suunnilleen piripintaan
9. Auto käyntiin. Mersun ohjeiden mukaan tässä kohtaa pitäisi käyttää moottoria pari minuuttia "at moderate speed", joka tarkoittanee korotettua tyhjäkäyntiä. Itse en uskaltanut kovin montaa hetkeä istua ratin takana koska tein hommaa yksin, vaan ravasin jatkuvasti tarkistamassa säiliön tilanteen, koska järjestelmä ei kuulemma saisi missään tapauksessa imeä ilmaa.
10. ADS-lukitusnappula pois päältä. Ohjeen mukaan tässä kohtaa ADS:n varoitusvalon pitäisi sammua, mutta ei sammunut. Syytä myös huomioida, että jos täyttöoperaatio kestää yli 5min, järjestelmä sulkee venttiilit 5 minuutiksi suojautuakseen ylikuormalta
11. Kone pois päältä, ja säiliön täyttö piripintaan (ei sieltä tässä kohtaa paljoa ollut vielä lähtenyt)
12. Kone käyntiin ja sukkulointia kaasupolkimen ja säiliön välillä, täyttäen säiliötä lennossa sitä mukaa kun se tyhjenee. Nestepinnan pitäisi lopulta stabiloitua säilön kyljessä suunnilleen puolivälissä olevien min- ja max-merkkien väliin.
13. Kun nestepinta ei enää muutu ja varoitusvalo on sammunut, voi käydä koeajolenkillä ja varmistaa nestetason. Itse olin täyttänyt sen verran innokkaasti, että piti vielä imeä vähän pois.

Yhteensä öljyä tuli ulos reilut 3 litraa. Oikea neste tähän on esim. Febin ZH-M eli tuote 02615, sama joka menee rättikaton hydraulikkaan näissä. Ei muuten ole (enää?) keltaista, vaikka Motonetin tuotekuvaus niin sanoo, vaan kirkasta.

Tajusin vasta jälkeenpäin, että pumpun olisi vielä voinut huuhdella. Tämä olisi tapahtunut niin, että olisin tyhjentänyt ja täyttänyt säiliön ensin, ja käyttänyt konetta paluuletkun ollessa irti kunnes sieltä tulee puhdasta nestettä. Tämä tosin olisi ollut yksin vähän hankalaa, eikä siellä kai kovin montaa desiä nestettä olisi ollut. Tähän liittyvä huomio, joka saattaa jotakuta joskus hyödyttää: Kun valutin nesteitä ulos etu- ja takapäästä, säiliön pinta ei muuttunut mihinkään. Toisena huomiona, että ainakaan tämä ADS:n kakkosversio ei kierrätä nestettä koko järjestelmässä jatkuvasti, joten jos sen haluaa oikeasti tyhjäksi, on pakko valuttaa propuista.

Tähän ja moneen muuhun ADS 2 -spesifiin hommaan löytyy ohjeet netistä erinäisistä paikoista, ks. vaikkapa Googlella r129-ads-ii.pdf.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja pazo »

juusmo kirjoitti:Eilen tuli kokeiltua hetkellistä tuning-lookkia kun vaihdoin vihdoin ADS 2 -järjestelmän nesteet....
Kiitos jakamisesta Juusmo. ADS-öljynvaihto ei kuulu valmistajan huolto-ohjelmaan, mutta minäkin olen pitänyt sitä viisaana - ainakin parin vuosikymmenen välein. Myös öljysäiliöön kertyy likaa. Alkupään autoissa on magneetti, johon teräsperäinen moska tarttuu. Säiliön pohjassa on kuitenkin kolo, johon ajan myötä kertyy mustaa mömmöä. Säiliön saa puhdistettua pienellä työllä nostamalla, irrottamalla kohon sähköliittimen ja öljyputket.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Tässäkin on magneetti. Sen ja filtterin, jossa se magneetti on, putsasin itse asiassa jo viime kesänä, ja nyt uudestaan. Eivät olleet välissä liikaantuneet kauheasti. Hyvä idea tuo säiliön putsaaminen, pitää varmaankin joskus tehdä sekin, ei tullut mieleen. Olisi kyllä pitänyt tajuta, varsinkin kun vasta tässä hiljattain katon pumppua vaihtaessani putsasin mömmöt sen säiliöstä...
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Eilen oli klubin ratapäivä Alastarolla. Kivaa oli! Aloitetaan kuitenkin ensin huomion herättämiseksi dramaattisella kuvalla, johon palaan lopuksi:
IMG_7535.jpg
Päivä osui sattumalta faijan 60-vuotispäivän kanssa yksiin, joten oli luontevaa ottaa isäukko matkaan pelkäämään. Lähdimme Helsingistä hyvissä ajoin, ennen seitsemää. Matka kestää noin 2,5h ja jossain 1-1,5h kohdalla huomasin, että puhaltimesta on taas teho hävinnyt lähes kokonaan. Kun pysäytin auton tilannetta ihmetelläkseni, puhaltimen ääni kuului kyllä selvästi ja se reagoi nopeasti kun nopeutta muutti, mutta mistään suuttimesta ei tullut juurikaan ilmaa. Sen verran kuitenkin, että suuttimien ritilät tuntuivat kylmiltä.

Voisiko alipainevuoto jossain aiheuttaa sen, että joku läppä sulkeutuu omia aikojaan ja pysäyttää ilmavirran? Tulipellin takana olevan alipainejakoventtiilin vaihdoin jo viime vuonna, joten sen halkeamasta ei ole kyse, mutta pitäisi varmaan yrittä pumpulla tutkia falskaako joku sille tulevista letkuista.

Voiko tällainen vika johtua ilmastoinnin ohjauslaitteesta?

Noh, oli miten oli, matka jatkui ja perille päästiin hyvin, ja puhallin toimi taas kun auto oli seissyt puolisen tuntia. Pian päästiinkin jo radalle, ensin pari kierrosta yhdessä letkassa hieman ajolinjoja opetellen. Väkeä oli alussa muistaakseni jonkun laskujen mukaan noin 80, ja olisikohan autoja ollut 50-60? Tämän jälkeen radalle lähdettiin niin, että ensimmäinen puoli tuntia oli varattu meille ensikertalaisille, seuraava muille, ja sen jälkeen kaikki yhdessä. Koko ajan yhteen asti siellä kiersivät myös Vehon A35 AMG ja G350 diesel (kuka hitto maksaa tästä 185k EUR?!) kuskaten kaikkia osallistujia vuorollaan, ja samalla vähän selitettiin ajolinjoja auki. Tämä oli mielestäni todella hyödyllinen oppitunti, kiitokset siitä!

Kuten tuolla Facebookin puolella jo totesin, SL kulki kutakuinkin niin hyvin kuin 2 tonnin möhkäleen kuvittelisikin :) Ei se mikään kilpa-auto ole, mutta hauskaa kyllä oli, ja tekniikka pelasi hienosti. Positiivisena yllätyksenä tuli, että tämä 722.6-loota on niin fiksu, että osaa pitää kierrokset ylhäällä urheilullisessa ajossa. Jäähdyttelykierrokselle lähdettäessä se jatkoi pienellä vaihteella vielä pitkään.

Mutkiin taittuminen on mitä on, ja radalla siviiliautossa tietysti tulevat nopeasti jarrujen rajat vastaan. 2-3 nopeaa kierrosta ja jäähdyttelykierros, ja lepuuttamaan. Ensi kerralla käyn kyllä varmaankin vielä tämän jälkeen rata-alueen ulkopuolella ajelemassa hissukseen, jotta jarrut saavat jäähtyä. Nyt kävi viimeisen ajon jälkeen niin, että kun auto oli hieman seissyt ja olimme lähdössä kotiin, jarrupoljin meni pohjaan. Nesteet olivat kuumentuneet vielä auton seistessä niin paljon.
5f19e359-75e4-44b3-8131-e5de295057dd.jpg
En tarkkaan laskenut monestiko kävin radalla, mutta varmaankin kuutisen kertaa. Sen verran tuli todettua, että V12:lla lienee nyt katalysaattorien vaihdon jälkeen kaikki kaakit tallella. Yhtään toista R129:ä ei radalle osunut, mutta lähimpänä vertailukohtana M113-koneiset CL ja CLS jäivät kyllä suoralla jälkeen. Mutkissa eri tarina :)

Tässä juutuupivideo viimeisestä mutkasta ja pääsuoralta: https://youtu.be/E24IY6FgBEc. Sisäänhän tässä ei kuulu juuri mitään pakoääniä, joten videon äänimaailma oli itselleni positiivinen yllätys. Harmi, ettei ole vertailukohtaa alkuperäisillä katalysaattoreilla. Muutenhan tämä on orkkis.

600 herätti aika paljon mielenkiintoa, ja pari-kolme mainitsi lukeneensa näitä turinointejani foorumilla. Hauska kuulla, että höpöttelyni kiinnostavat eikä tule ihan vain lämpimikseen naputeltua :)

Radalla olisi saanut jatkaa kolmeen asti, mutta lähdimme vähän kahden jälkeen kotimatkalle. Ensimmäiset 130km sujuivat oikein hyvin. Sitten pysähdyimme levähdyspaikalle, ja ihmettelin kun ohjaustehostin toimi pysäköidessä jotenkin todella huonosti. Nousin autosta ulos ja huomasin, että perässä tuli nestevana. Ensin luulin, että ohjaustehostin vuotaa, mutta sen neste oli kunnossa.
IMG_7527.jpeg
Huomasin, että paisuntasäiliössä oli nestepinta alhaalla, ja tarkemmin katsottuna maassa oleva nestekin oli punaista, puhdasta jäähdytinnestettä. Vuoto oli moottorin edessä ja hihna oli kastunut, mikä varmaankin aiheutti lipsuntaa ja ohjaustehostin toimi huonosti sen takia. Se on tässä autossa aika huono juttu senkin takia, että sama pumppu kehittää paineen ADS-alustalle. Ei auttanut muu kuin soittaa vakuutusyhtiöön ja järjestää autolle kyyti korjaamolle.
IMG_7525.jpeg
Ylhäältä tihrustaen näytti, että syylärin alavesiletku olisi ehkä ollut huonosti kiinni vesipumpun putkessa, mutta paha sanoa varmasti. Moottoritilassa on niin ahdasta. Mielestäni todennäköisin syy joka tapauksessa on jonkun letkun tai ehkä itse syylärin vuoto. Kone ei missään vaiheessa radalla tai sen jälkeen ylikuumentunut, enkä usko esim. kansipahvien kärsineen.

Mieletön onni onnettomuudessa oli se, että satuimme juuri ajamaan levähdyspaikalle kun vika ilmeni. Kone ei ehtinyt ylikuumentua, eikä edes jäähdytinnesteen tason varoitusvalo syttynyt. Jos emme olisi pysähtyneet tähän paikkaan, tilanne olisi voinut kehittyä vaikka mihin. Pitää tässä aamupäivästä olla yhteydessä korjaamoon ja selvittää milloin ehtivät ottaa työn alle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Se oli sitten vesipumppu. Paja (Kahvimaan auto) esitti alkuperäisen tilaamista KL:ltä rapeaan reilun tonnin hintaan 1,5 viikon toimitusajalla. Sanoin ei kiitos, ja tilasin Alvadista express-toimituksella Meylen 199 eurolla toimituksineen. Pitäisi olla perillä tällä viikolla.
Mustikka60
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 27.04.2017 12:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja Mustikka60 »

Ja minä pidin SLK 32:n pumppua kalliina, 550€ Veholla... Tosin sieltä myös ostin. Niin kuin äsken raidetangon pään 56€. Kai minut pitää luokitella sarjaan "hölmöt maksaa". :lol:
-- C200 4Matic 2019 --
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

No juu, jos alkuperäisen hinta olisi ollut luokkaa tupla tarvikkeeseen verrattuna ja toimitusaika nopeampi, niin olisi voinut harkita. Mutta että viisinkertainen ja hitaampi toimitus... :) Jostain syystä koko pumppua (A1202001101) ei edes löydy Silberauton eikä Fixpartsin hausta, joista yleensä löytyy koko varaosakatalogi.

No oli miten oli, eiköhän tuolla Meylellä pärjää. Kyseisen firman online catalog sanoo, että tuotteelle taataan vähintään 100000 mailin kestävyys. Eihän tällä ole 22 vuodessa ajettu läheskään noin paljon...
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Mielenkiintoista tarinaa, kyllä tätä tulee seurailtua vaikkei kommentoitavaa paljoa olekaan :thumbup:

Tuosta puhallinhommasta tuli mieleen että onkohan R129:ssä samanlaiset ilmaläppiä käyttävät alipainerasiat kuin ainakin 124/126:ssa? Joku rasiahan voi vuotaa, jolloin läppä menee pikku hiljaa kiinni ja puhallus hiipuu. Vanhemmiten ne rasiat voi mennä huonoksi. Tämä on ihan mutua, mutta itselläni on juuri SECin lämmitys-/ilmastointilaite tuossa pöydällä osina, niin jostain syystä tuli mieleen :)

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Ompas muuten jännän näkönen "tuplapumppu" vaikkakin toinen rulla onkin vaan ohjainrulla tms. Katselin minäkin mihinkä hintaan mailmalta noita saa. Hyvää tarinaa hienosta autosta. Jatka vaan.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Häksä kirjoitti:Tuosta puhallinhommasta tuli mieleen että onkohan R129:ssä samanlaiset ilmaläppiä käyttävät alipainerasiat kuin ainakin 124/126:ssa? Joku rasiahan voi vuotaa, jolloin läppä menee pikku hiljaa kiinni ja puhallus hiipuu. Vanhemmiten ne rasiat voi mennä huonoksi. Tämä on ihan mutua, mutta itselläni on juuri SECin lämmitys-/ilmastointilaite tuossa pöydällä osina, niin jostain syystä tuli mieleen :)
Joo, luulen tietäväni mitä tarkoitat ja törmäsin puhaltimen regulaattorivastusta vaihtaessani muistaakseni kolmeen sellaiseen. Sitä vain en tiedä, että mikä vaikuttaa mihinkin, ja onko tuo läppien sulkeutuminen tosiaan mahdollinen vikaantumistapa. Olen sitä miettinyt itsekin.

Kesäreissu kohti Kroatiaa starttaa muutaman viikon päästä, joten aika alkaa käydä vähiin. Vesipumppu on tietysti kriittinen mutta reissun kannalta tämä murhe on ihan yhtä iso este, joten tilasin jo kunnostetun ilmastoinnin ohjausyksikön. Pitää silti yrittää tutkia josko alipainepuolelta löytyisi jotain kummallista, kunhan nyt saan auton taas tien päälle.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

MouTine kirjoitti:Ompas muuten jännän näkönen "tuplapumppu" vaikkakin toinen rulla onkin vaan ohjainrulla tms.
Joo, on kyllä kieltämättä aika erikoinen häkkyrä. Ehkä se toinen rulla sitten selittää suunnilleen tuplahinnan alkuperäisenä M119:n pumppuun verrattuna :)
Vastaa Viestiin