Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Nyt olisi S123 tdt raato jollakin myynnissä
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/9898224" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/9898224" onclick="window.open(this.href);return false;
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Löytyi eBayn kautta 2.47 perä, joka alunperin vm. 84 W126 SEC-mallista purettu. Toimitukseen menee muutama viikko kun tulee saksasta. Hinta oli edullinen mutta kunnosta ei vielä tarkempaa tietoa.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Kiinasta tilaamani halpisotsonaattori saapui viimeinkin. Pistin sen heti puksuttamaan mesen kabiinia. Kellokytkin sallii vain 60 min ajastuksen. Täytyy kokeilla jos kellokytkimen saa teipattua pysyvästi päälle niin voisi jättää yöksi puhdistamaan.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Tässäkin olisi myynnissä turbodiesel S123, värikin tutun näköinen
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/9933554" onclick="window.open(this.href);return false;
Katsoin Trafin sivulta ja auto näyttäisi olevan sarjanumeron perusteella alkuperäinen turbodiesel mutta Kiovan VIN dekooderi ei tunnista koko sarjanumeroa WDB12319312007597.
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/9933554" onclick="window.open(this.href);return false;
Katsoin Trafin sivulta ja auto näyttäisi olevan sarjanumeron perusteella alkuperäinen turbodiesel mutta Kiovan VIN dekooderi ei tunnista koko sarjanumeroa WDB12319312007597.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Koriltaan näyttää hyvinkin siistiltä mutta lattiaverhoilut on aika huonosti tehty, materiaalikin vääränlaista.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Näyttää olevan M-pumpulla. Öljyn jäähdyttimen letku menee jotenkin kummasti niinkuin jäähdytin olisi siirretty tai ohitettu.
Turbolta näyttää kuin menisi ahtoputki eteenpäin välijäähdyttimelle mutta paluuputkea ei näy.
Kovasti on nähty vaivaa konehuoneen siistimisessä.
Takakontin verhoilu näyttää kuin olisi uusi.
Turbolta näyttää kuin menisi ahtoputki eteenpäin välijäähdyttimelle mutta paluuputkea ei näy.
Kovasti on nähty vaivaa konehuoneen siistimisessä.
Takakontin verhoilu näyttää kuin olisi uusi.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Mesen otsonointia on tullut harrasteltua aina kesämökillä käydessä. Yhteensä noin 10 kertaa tunnin jakso. Auto tuoksuu aikalailla hajuttomalta nyt sisältä. Täytyy käydä ajamassa että pölyt lähtee liikkeelle ja otsonoida vielä pariin kertaan.
Kesällä valojen päällejäännin jälkeen purkautunut akku (Bosch) taisi mennä rikki kun se ei pidä enää varausta kuin muutaman päivän.
2.47 perää odottelen Saksasta. Se on tarkoitus nostaa seuraavaksi paikalleen ja vaihtaa samalla uudet vetarit ja takalimppu kardaaniin ja takakelkan takakannake.
Suvun naisväki on alkanut valittamaan kun kesämökin toinen sauna on täynnä tilaamiani mesen varaosia
Kesällä valojen päällejäännin jälkeen purkautunut akku (Bosch) taisi mennä rikki kun se ei pidä enää varausta kuin muutaman päivän.
2.47 perää odottelen Saksasta. Se on tarkoitus nostaa seuraavaksi paikalleen ja vaihtaa samalla uudet vetarit ja takalimppu kardaaniin ja takakelkan takakannake.
Suvun naisväki on alkanut valittamaan kun kesämökin toinen sauna on täynnä tilaamiani mesen varaosia
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Eikös Suomimersujen osat pidä aina käyttää saunassa ennen asennusta?Sharedoc kirjoitti: Suvun naisväki on alkanut valittamaan kun kesämökin toinen sauna on täynnä tilaamiani mesen varaosia
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Onhan se M pumpulla kun on vapari kone pellinalla. Liekkö alkuperäinen turbomoottori särkynyt?Sharedoc kirjoitti:Näyttää olevan M-pumpulla. Öljyn jäähdyttimen letku menee jotenkin kummasti niinkuin jäähdytin olisi siirretty tai ohitettu.
Turbolta näyttää kuin menisi ahtoputki eteenpäin välijäähdyttimelle mutta paluuputkea ei näy.
Kovasti on nähty vaivaa konehuoneen siistimisessä.
Takakontin verhoilu näyttää kuin olisi uusi.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Jos turbotetussa vapari OM617-koneessa on pumpussa 6mm tapit niin ei sille kovin suurta käyttöikää voi ennustaa?
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Jos terve kone ja järkevää käyttöä on se yllättävän pitkäikäinen. 617 ei ole vaparinakaan heikkotekoinen moottori
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Mersu otettu ajoon Vapunpäivän kunniaksi. Ihan hyvin lähti käyntiin vaikka seissyt 9 kuukautta. Saa olla ajossa muutaman viikon kun varsinainen käyttöautoni on rempassa.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Korkea melutaso häiritsee kun koko talvi tullut ajeltua W124 260E joka on nykymittapuussakin hiljainen auto. Melua lisää ettei takapenkkejä ole paikallaan ja peltipintaa niiden alla on siten paljaana. Täytynee viritellä jotain mattoja äänieristeeksi.
Automaattilaatikko vaihtaa nyt pehmeästi ja suht ok jos ajelee pikkukaasulla. Täyskaasulla 2-3 vaihto tapahtuu hitaasti ja kierrokset nousee turhan korkealle. Auttaa jos höllää kaasua vaihdon ajaksi.
Toiseen suuntaan vauhtia laskiessa taas 2-1 vaihto kolahtaa.
Perästä tai vetoakseleista kuuluu edelleen laahaava sivuääni. Ääni jää muun melun alle n 90 km/t vauhdissa.
Automaattilaatikko vaihtaa nyt pehmeästi ja suht ok jos ajelee pikkukaasulla. Täyskaasulla 2-3 vaihto tapahtuu hitaasti ja kierrokset nousee turhan korkealle. Auttaa jos höllää kaasua vaihdon ajaksi.
Toiseen suuntaan vauhtia laskiessa taas 2-1 vaihto kolahtaa.
Perästä tai vetoakseleista kuuluu edelleen laahaava sivuääni. Ääni jää muun melun alle n 90 km/t vauhdissa.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Kolmisen viikkoa on tullut ajeltua käyttöautona tällä, olen oppinut kaasu hellittämällä auttamaan laatikkoa vaihtamisessa. Jostakin vuotaa öljyä kun merkkaa tonttia. Edestä oli lokari irrronnut etureunasta ja hinkannut rengasta. Voi olla että ajelen kesän tällä.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Miten, joko tästä on kokemuksia vakio 617A;n perässä?Sharedoc kirjoitti:
2.47 perää odottelen Saksasta. Se on tarkoitus nostaa seuraavaksi paikalleen ja vaihtaa samalla uudet vetarit ja takalimppu kardaaniin ja takakelkan takakannake.
:
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
2.47 perä on vielä toistaiseksi asentamatta. Ajan nyt 3.46 perällä joka hieman kahisee 60-80 nopeusalueella. Vikaa voi olla myös rengaslaakerissa, kardaanissa tai tukilaakerissa. Kahina ei ainakaan toistaiseksi ole häirinnyt niin paljon että ajaisi korjaustoimiin.
Tänään motarilla satasen vauhdissa tipahti pakoputken takavaimennin etureunasta asfaltille. Melkoinen kolina. Jouduin ajamaan n. 1,5 km ennenkuin tuli liittymä jossa pääsin pysähtymään bussipysäkille. Vaimennin roikkui takakumilenkkien varassa. Irroitin vaimentimen ja nakkasin takapaksiin ja jatkoin matkantekoa. Oli hyvää tuuria ettei vaimennin tökännyt mihinkään kuoppaan tiessä koska se olisi voinut viedä auton puskurin alta peltiä mennessään
Motonetissa näyttäisi olevan 123-farkun vaimennin 125 euroa. Ei ole liian kova ääni ilman takapönttöäkään joten korjauksena menisi suora putkikin vaimentimen paikalle.
Melutaso autossa on kovahko koska rintapellistä ja lattiasta puuttuu vaimennuspikimassa hitsauksen jäljiltä. Samoin kojelaudan alaverhoilut ovat asentamatta. Kattoverhous puuttuu. Samaten takapenkki puuttuu kokonaan.
Minulla on hyllyssä vanhaa venäläisvalmisteista itseliimautuvaa bitumimattolevyä jota on tarkoitus lämmitellä kiinni pohjaan ja rintapeltiin. Sen jälkeen kojetaulun alaverhoilut pitäisi laittaa kiinni.
Tälläistä se on kolmen vanhan mersun kanssa. Korjattavaa on enemmän kuin ehtii tekemään ja korjattavaa tulee koko ajan lisää
Tänään motarilla satasen vauhdissa tipahti pakoputken takavaimennin etureunasta asfaltille. Melkoinen kolina. Jouduin ajamaan n. 1,5 km ennenkuin tuli liittymä jossa pääsin pysähtymään bussipysäkille. Vaimennin roikkui takakumilenkkien varassa. Irroitin vaimentimen ja nakkasin takapaksiin ja jatkoin matkantekoa. Oli hyvää tuuria ettei vaimennin tökännyt mihinkään kuoppaan tiessä koska se olisi voinut viedä auton puskurin alta peltiä mennessään
Motonetissa näyttäisi olevan 123-farkun vaimennin 125 euroa. Ei ole liian kova ääni ilman takapönttöäkään joten korjauksena menisi suora putkikin vaimentimen paikalle.
Melutaso autossa on kovahko koska rintapellistä ja lattiasta puuttuu vaimennuspikimassa hitsauksen jäljiltä. Samoin kojelaudan alaverhoilut ovat asentamatta. Kattoverhous puuttuu. Samaten takapenkki puuttuu kokonaan.
Minulla on hyllyssä vanhaa venäläisvalmisteista itseliimautuvaa bitumimattolevyä jota on tarkoitus lämmitellä kiinni pohjaan ja rintapeltiin. Sen jälkeen kojetaulun alaverhoilut pitäisi laittaa kiinni.
Tälläistä se on kolmen vanhan mersun kanssa. Korjattavaa on enemmän kuin ehtii tekemään ja korjattavaa tulee koko ajan lisää
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Ilmat alkoi lämpenemään niin täytyi vaihtaa kesärenkaat alle peräkylän poikien tapaan
https://youtu.be/2ckL13E453M" onclick="window.open(this.href);return false;
https://youtu.be/2ckL13E453M" onclick="window.open(this.href);return false;
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Tuli käytettyä autoa vuosikatsastuksessa. Vikalistalla tavanomaisten ruostevaurioiden, polttoaine ja öljyvuotojen lisäksi tälläkertaa kaksi vaikempaa vikaa: vasemman takapyörän laakerissa väljää ja ohjausvaihteessa välystä liikaa.
Parempi ohjausvaihde minulla on jo hyllyssä. Takapyörän laakerin vaihtoon tarvitsisi paitsi laakerisarjan myös erikoistyökalun.
Oli muuten taas kuuma päivä kun katsastin, 32 astetta. Viime vuonna oli sama juttu.
Katsastukseen valmistautuminen oli tänä vuonna minimaalista, en ollut tehnyt muuta kuin asentanut aiemmin tipahtaneen takimmaisen pöntön tilalle uuden Motonetin pöntön. Se ei ollut täysin sopiva koska turbodieselin putki on isommasta putkesta tehty.
Parempi ohjausvaihde minulla on jo hyllyssä. Takapyörän laakerin vaihtoon tarvitsisi paitsi laakerisarjan myös erikoistyökalun.
Oli muuten taas kuuma päivä kun katsastin, 32 astetta. Viime vuonna oli sama juttu.
Katsastukseen valmistautuminen oli tänä vuonna minimaalista, en ollut tehnyt muuta kuin asentanut aiemmin tipahtaneen takimmaisen pöntön tilalle uuden Motonetin pöntön. Se ei ollut täysin sopiva koska turbodieselin putki on isommasta putkesta tehty.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Pyöränlaakerin irroitustyökalun saisi näköjään tehtyä 9/16” hylsystä
http://www.homemadetools.net/homemade-slot-nut-socket" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.homemadetools.net/homemade-slot-nut-socket" onclick="window.open(this.href);return false;
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Tein kans tommosen isosta hylsystä. Sopivan kokoinen vaan jota taisin vielä sorvata ja sitten rälläkällä leikkasin sen tuollaiseksi. Pitäis varmaan hitsata siihen joku systeemi jolla saa sen kiristettyä pultilla paikalleen ja momenttiavaimella kiristettyä. Eikö se niin mennyt että momenttiin väännetään ja se välissä oleva krymppihela sielä sitten kiristyy?
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
En ole aiemmin vaihtanut itse mersun takarengaslaakeria enkö ohjausvaihetta, joten täytyy etsiä netistä ohjeita. Naapuripalstalta löytyi ainakin w123 laakerinvaihtoon vinkkejä.
Täytyy katsella ebay.de ja motonet ja alvadi yms läpi mistä ostaisi laakerisetin.
Täytyy katsella ebay.de ja motonet ja alvadi yms läpi mistä ostaisi laakerisetin.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Ei, vaan avaimella kiristetää niin, että saadaan laakerivälys sopivaksi.S202 kirjoitti:. Eikö se niin mennyt että momenttiin väännetään ja se välissä oleva krymppihela sielä sitten kiristyy?
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=187397" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa on tuo minun viritelmä kyseiseen hommaan. Laakerivälys on tosiaan luokkaa 0,04- 0,06 (ei ole virallinen tieto mutta etsin itse tuota tietoa aikanaan kauan ja tuossa haarukassa se liikkui). Taisi jollain jenkkifoorumilla olla tuo 0,04- 0,06 mm. Käytännössä sen saa kohdilleen vain heittokellolla.
Tässä myös linkki mistä se sakarallinen työkalu löytyy:
http://fi.mbspecialist.com/mercedes_web ... 0/KA-6949/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa on tuo minun viritelmä kyseiseen hommaan. Laakerivälys on tosiaan luokkaa 0,04- 0,06 (ei ole virallinen tieto mutta etsin itse tuota tietoa aikanaan kauan ja tuossa haarukassa se liikkui). Taisi jollain jenkkifoorumilla olla tuo 0,04- 0,06 mm. Käytännössä sen saa kohdilleen vain heittokellolla.
Tässä myös linkki mistä se sakarallinen työkalu löytyy:
http://fi.mbspecialist.com/mercedes_web ... 0/KA-6949/" onclick="window.open(this.href);return false;
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Tilasin tuon Ockyn linkin erikoistyökalun kun ei ollut pahan hintainen. Laakerit tilasin ebay.de kautta Febi-merkkiset Latviasta.
Aloin tänään hitsaamaan katsastusmiehen löytämiä reikiä muttei siitä tullut mitään kun oli liian kuumaa pitää haalareita eikä hitsata saa iho paljaana.
Aloin tänään hitsaamaan katsastusmiehen löytämiä reikiä muttei siitä tullut mitään kun oli liian kuumaa pitää haalareita eikä hitsata saa iho paljaana.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Miksei saa? Toki sulan hitsipallon tipahtaminen housujen välistä munaskuihin tuntuu melkoisen ikävältä, mutta ei tuohon nyt kuole kunhan silmät suojaa. Miten sen laakerivälyksen saa aikaan, kun sinne laakereiden väliin tulee se rutistuva holkki? Mun järjen mukaan pitäis kiristää ja sitten löysätä sen verran että välys on oikea. Löytyykö mistään oikeita ohjeita vai onko yhtä salainen kuin cokiksen resepti?
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Mig-hitsillä hitsatessa iho ei saa olla paljaana koska sähkökaaresta lähtee voimakas UV-säteily joka altistaa ihosyövälle (melanooma).
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Kiristetään mutteria niin krymppiholkki puristuu. Samalla pidetään heittokelloa pyörännavassa mitataan välystä. Vähä kerralla kunnes välys oikea. Oma mielipiteeni on että kannattaa kunnolla ravistella ja vaikka kummivasarslla vähän koluuttaa jotta välyksen mittaus on varmasti ok. Olisin muistellu, että välys oli 0.08... kyllä se jossain noiden vanhojen korjausmanuaalis oli. Krymppirengas pitää periaattees vaihtaa jos sen puristaa yli... tai naputella takaasin pitkäksi, niinkin tullu tehtyä.Mun järjen mukaan pitäis kiristää ja sitten löysätä sen verran että välys on oikea. Löytyykö mistään oikeita ohjeita vai onko yhtä salainen kuin cokiksen resepti?
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
3 paikkaa neljästä nyt hitsattu, kaikki auton takapäästä läheltä polttoainetankkia ja kaksi ihan polttoaineletkujen läheltä. Vaatiii tarkkuutta ja vedellä kostutettujen rättien käyttöä jäähdyttämään ja estämään roiskeita ja kipinöitä. Jäljellä vielä yksi iso hitsauskohde kuskin puolen kotelopalkin päässä. Hitsauskone kenkkuilee jatkuvasti. Jumittaa langansyöttö ja sylttää langan vetopyörään.
Latvialainen ei pystynytkään toimittamaan Febin takapyörän laakeria joten tilasin ebay.de saksalaiselta myyjältä samanlaisen Febin laakerin. Laakerin irroitushylsy tuli. Toivottavasti vanha laakeri ei ole pyörinyt koolissa sillä se johtaisi koko tukivarren uusimistarpeeseen. Tori.fi joku myy kalajoella koko takakelkkaa 300 eur.
Ohjausvaihteen ajattelin kokeilla vain säätää tiukemmalle jos se vielä menisi sillä.
Latvialainen ei pystynytkään toimittamaan Febin takapyörän laakeria joten tilasin ebay.de saksalaiselta myyjältä samanlaisen Febin laakerin. Laakerin irroitushylsy tuli. Toivottavasti vanha laakeri ei ole pyörinyt koolissa sillä se johtaisi koko tukivarren uusimistarpeeseen. Tori.fi joku myy kalajoella koko takakelkkaa 300 eur.
Ohjausvaihteen ajattelin kokeilla vain säätää tiukemmalle jos se vielä menisi sillä.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Jos laakerinkooli on pyörinyt pesässään, muttei ole päässyt kovin väljäksi asti niin korjauksena on naputella pistepuikolla vieri-viereen pisteitä. Varmistukseksi voi laittaa laakerilukitetta, ihan yleinen konsti.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500