Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Papereita järjestellessä löytyi tämmöinen.

Kuva
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Bemaristi kirjoitti:Papereita järjestellessä löytyi tämmöinen.

[ [url=https://img.aijaa.com/m/00365/14636882.jpg] ][/url]
Anteeksi offtopic, mutta onko sulla tommonen Pösö? Sellainen kelpaisi itsellekin (jos olisi tilaa ja aikaa jne.), on omissa mielikuvissa jotenkin todella hieno auto. No, on mulla kuitenki Ritmo Abarth, joka on aika samanhenkinen peli kuin 205 GTI 1,9.

Vähän tähän ketjuun liittyen, niin kiitos Häksälle vinkistä, minäkin tilasin samanlaisen jarrunesteenvaihtoaparaatin kun oli esillä tuossa pari sivua taaksepäin. Ei oo kyllä vielä saapunut, mutta odotan innolla. :thumbup:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Oho, kiitos kuvasta, pistän talteen. Luonnehdinta pitää yhä aika hyvin paikkansa, kilometrejä on tullut noin 60 tkm lisää. Nyt lankku on seisonnassa, pitäisi hankkia siihen uusi pakoputkisto ja käyttää sen jälkeen leimalla, mikä on sen vuoksi mennyt vanhaksi.

205 pösö on mainio auto ajaa, varmasti varsinkin GTI. Ei taida saada enää tuohon hintaan :)

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Nozki kirjoitti:
Bemaristi kirjoitti:Papereita järjestellessä löytyi tämmöinen.

[ [url=https://img.aijaa.com/m/00365/14636882.jpg] ][/url]
Anteeksi offtopic, mutta onko sulla tommonen Pösö? Sellainen kelpaisi itsellekin (jos olisi tilaa ja aikaa jne.), on omissa mielikuvissa jotenkin todella hieno auto. No, on mulla kuitenki Ritmo Abarth, joka on aika samanhenkinen peli kuin 205 GTI 1,9.

Vähän tähän ketjuun liittyen, niin kiitos Häksälle vinkistä, minäkin tilasin samanlaisen jarrunesteenvaihtoaparaatin kun oli esillä tuossa pari sivua taaksepäin. Ei oo kyllä vielä saapunut, mutta odotan innolla. :thumbup:
se jarrunesteen vaihto aparaatti on sitten tosi hyvä peli, älä pumppaa liikaa painetta ettei säiliö tussaha :wink: tästä myös kiitos Häksälle :clap:
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Häksä kirjoitti:Oho, kiitos kuvasta, pistän talteen. Luonnehdinta pitää yhä aika hyvin paikkansa, kilometrejä on tullut noin 60 tkm lisää. Nyt lankku on seisonnassa, pitäisi hankkia siihen uusi pakoputkisto ja käyttää sen jälkeen leimalla, mikä on sen vuoksi mennyt vanhaksi.

205 pösö on mainio auto ajaa, varmasti varsinkin GTI. Ei taida saada enää tuohon hintaan :)
Saat tuon lapun muoveineen omaan arkistoosi, jos vain tarvitset.

Sillä laittelinkin tuo Pösö lapun mukaan kuvaan, koska hinta.
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Nozki kirjoitti:
Bemaristi kirjoitti:Papereita järjestellessä löytyi tämmöinen.

[ [url=https://img.aijaa.com/m/00365/14636882.jpg] ][/url]
Anteeksi offtopic, mutta onko sulla tommonen Pösö? Sellainen kelpaisi itsellekin (jos olisi tilaa ja aikaa jne.), on omissa mielikuvissa jotenkin todella hieno auto. No, on mulla kuitenki Ritmo Abarth, joka on aika samanhenkinen peli kuin 205 GTI 1,9.

Vähän tähän ketjuun liittyen, niin kiitos Häksälle vinkistä, minäkin tilasin samanlaisen jarrunesteenvaihtoaparaatin kun oli esillä tuossa pari sivua taaksepäin. Ei oo kyllä vielä saapunut, mutta odotan innolla. :thumbup:
3kpl GTI pösöjä ollut ja kaikki on tullut hölmöyksissä myytyä. Ritmo Abarth 125tc tai 130tc olisi kyllä hieno.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Häksä kirjoitti:
Huom. SEC:issä perä aina seistessään hieman vajoaa kun hydraulineste vuotaa iskareista takaisin säiliöön. Mikähän takaisku siellä vuotaa? :eh:
On, on 15 vuodessa tapahtunut hurja kasvu vanteiden koossa. C126:n pyörä taitaa mahtua Audin vanteen sisälle... Tuosta kuvasta selviää myös, mitenkä sirot linjat C126:ssa on Autojen pituusero on reilu 10 cm.

Kuitenkin, saman aikakauden autoa käsittelevässä S123-ketjussani mainitaan, että "paineiden kadotessa perän tulee laskea alas jousien varaan, jolloin se selvästi roikkuu. Korjaamokäsikirjassa sanotaan, että paineiden tulisi säilyä yön yli (normaalisti paineet pysyy huomattavasti pidempään). Jos paineet putoaa tätä nopeammin ilman vuotoa ulospäin, vika on säätimessä taka-akselin päällä, jonka vikoja voi olla kulunut käyttövivun akseli tai vuotava takaisku/ylipaineventtiili. "

Oma autoni toimii juuri noin. Taas S124 ja C124 säilyttävät tasonsa koko ajan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Timo, kiitos tiedoista. 126:n tasonsäätösysteemi on käsittääkseni käytännössä samanlainen kuin 123:ssa. Mallit on paljolti samaa ikäluokkaa ja taka-akseliston rakennekin on samankaltainen. Nyt kun viimeksi kävin katsomassa SECiä talvipaikassaan, niin hydraulisäiliön nestepinta ei ollut noussut kuten yleensä seisoessa. Koska se ei ole laskenut alleensakaan, niin voi olla että kaasupallo(t) on antautuneet ja hörpänneet öljyt sisäänsä :eh: No, ne onkin ollut mielessä vaihtaa joka tapauksessa, niin ei haittaa.
Saat tuon lapun muoveineen omaan arkistoosi, jos vain tarvitset.
Pidä nyt ainakin se tallessa :thumbup: Tai jos oot keväällä menossa Classic Motorshow'hun, niin todennäköisesti oon tavattavissa viimeistään siellä.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

On, on 15 vuodessa tapahtunut hurja kasvu vanteiden koossa. C126:n pyörä taitaa mahtua Audin vanteen sisälle... Tuosta kuvasta selviää myös, mitenkä sirot linjat C126:ssa on Autojen pituusero on reilu 10 cm.
Sanottakoon että Audin vakiovanne on 18", kun taas tuo kuvan vanne on 20" seuravasta korimallista, mikä on kieltämättä liian iso. Ja lisäksi painavana ja leveänä hirveä ajaa.

A/S8 muotoilu on kyllä mielestäni hyvin onnistunut, että se on 20-vuotiaanakin erittäin asiallisen näköinen. Nykyautoihin verrattuna noi molemmat on tosi simppelisti muotoiltu, "form follows function". Omasta mielestä MB/BMW/Audi on kaikki menneet muotoilullisesti takapakkia. Muotoja, pokkauksia on joka suuntaan, feikki-pakoputkenpäitä jne... eih. Esim. -80/90-luvun Bemarit on tosi nättejä, siroja ja jotenkin sopivan sporttisesti muotoiltuja. E30, E34 ja varsinkin E32 (7-sarja 80-luvun lopulta) on todella hieno. Tekis mieli jopa omistaa sellainen joskus. Mersu ei ole perinteiseti seurannut trendejä, vaan tehnyt sellaisia autoja mitkä on parhaita ja tarkoituksenmukaisia, mutta tuntuu että nykyään asenne on kovin erilainen.

Ugh.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Häksä kirjoitti:Koska se ei ole laskenut alleensakaan, niin voi olla että kaasupallo(t) on antautuneet ja hörpänneet öljyt sisäänsä :eh: .

Eikös perän pitäisi olla kova jos kaasupallot ovat rikki. S124:ssä taas on päällä sellainen vaiva.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Pitäisi. En olekaan ajanut sillä sen jälkeen kun tein tuon havainnon, kesken talviseisonnan.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Pitkästä aikaa on tullut touhuttua Mersun (W124) parissa. Talvella ei ole mahdollisuutta rassaushommiin, ja ajot on hoituneet Audilla.

Ostin W124:ään kokonaan uuden pakoputkiston. Rööri koostuu kolmesta kappaleesta, edestä lukien; katalysaattori, keskivaimennin sekä takavaimennin. Katalysaattorin loppupää alkoi olla niin laho (loppuputkesta puhumattakaan), että päätin uusia koko putkiston. Katalysaattori löytyi Hollannista osoitteesta auto-uitlaat.nl, kuljetuksineen noin 300 €. Osan on valmistanut BM Catalysts, joka näköjään tekee katteja moniin autoihin. Loppuosa putkesta löytyi Saksasta te-taxiteile.de, missä oli Eberspächerin pöntöt sopivasti alennuksessa. Keskivaimennin 219 € ja taka 238 €. Halvemmallakin olisi tietysti löytynyt, mutta en halunnut ottaa riskiä laadun suhteen. Veholta tilasin vielä joitain kiinnitystarpeita.

Katti ja putket istuu paikoilleen nätisti, vaikka alkupään sopivuus hieman jännittikin. Ääni on mielestäni hyvin alkuperäisen kaltainen, en osaa sanoa eroa kun vanha putki röpötti jo aikalailla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Lyhyestä virsi kaunis – nyppäsin SECistä lämmityslaitteen irti. Tarkoituksena on vaihtaa kylmäpuolelle vuotava höyrystimen kenno, paisuntaventtiili, kuivain ja painekytkin. Samalla vaihdan myös ennakoivasti lämmityslaitteen kennon sekä tarkistan ja vaihdan osan ilmaläppiä käyttävistä alipainerasioista (nuo pinkit). Olisin vaihtanut kaikki, mutta 1. sarjalaiseen on saatavilla enää kahta rasiaa. Yhteensä niitä on kuusi. Tosin ainoastaan yhdessä niistä oli vuotoa, mutta senkin onnistuin jäljittämään eBaystä NOS-osana, pitäisi olla pian matkalla. Eli 3/6 uutta alipainerasiaa, ja kaikki toimivia.

Ilmaläppien vaahtomuovipinnat on tietty haperoituneet. Voisi ehkä putsata läpät vanhoista jämistä ja liimata uudet, mistähän saisi sellaista noin 2 mm paksua solumuovimattoa tai vastaavaa?

Olisi kysymyksiä koskien ilmastointilaitteen toimintaa. Tehtaan korjausohjeissa kehotettiin kaatamaan uuteen kuivaimeen 10 cc kompressoriöljyä. Höyrystimeen tulisi kaataa 40 cc öljyä.

- Mikä idea on kaataa öljyä eri paikkoihin, parempi voitelu heti kun aineet lähtee kiertämään?
- Tuleeko systeemiin uusi öljy kylmäaineen täytön yhteydessä?
- Mikä on sopivaa öljyä ja mistä sitä saa?
- Tarvitseeko kompressoriin lisätä öljyä?

Ilmastointi on ollut käytössä viimeksi toissa kesänä. Viime kesänä Veholla todettiin vuoto, ja ilmeisesti systeemi tyhjennettiin samalla. Nyt kun purin paisuntaventtiilin ja kuivaimen liitoksia, mitään nesteitä ei ainakaan tullut ulos.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja karra »

Wau. Iso homma mutta tehtävähän nämä on (hyvän sään aikana). Toivottavasti joku ammattilainen kommentoi, jos ei ala tulemaan niin laita jostain ilmastoinnin huoltoketjusta linkki tähän jotta ekspertit lukisi.

Omasta mielestäni:

- Mikä idea on kaataa öljyä eri paikkoihin, parempi voitelu heti kun aineet lähtee kiertämään? Varmaankin.
- Tuleeko systeemiin uusi öljy kylmäaineen täytön yhteydessä? Jos kylmäaineen tyyppi vaihdetaan, niin tulee, huoltoliike hoitaa. En ole varma tuleeko kaikki vanhat öljyt ulos jos systeemi tyhjennetään, ilmeisimmin ei koska vanhan tyypin öljyä saa jäädä sinne vaikka uuden tyypin öljyä laitetaan sekaan, kertoi ATOY autohuolto minulle.
- Mikä on sopivaa öljyä ja mistä sitä saa? Riippuu kylmäaineesta, täyttöfirma tietää - itse en muista, oisko ollut uusissa kylmäaineissa jotain parafiinipohjaista...
- Tarvitseeko kompressoriin lisätä öljyä? Ei erikseen, me laitettiin putkiliitoksesta sisään koko uuden tyypin öljymäärä kun itse konvertoitiin 1979 ja 1987 mersuihin uudet R134a kylmäaineet hoviasentajan kanssa.

Mielestäni se kuivain kannattaa pitää sinetöitynä ja asentaa (vaihtaa) vasta juuri ennen kun systeemi täytetään, niin ei mene sinne turhaa kosteutta - kai sen voi toki asentaa aikaisemminkin jos systeemi suljetaan tiiviiksi... helppo se on SECciin vaihtaa tosin - avaa kertaalleen vanhat liitokset jo valmiksi vaikka niin ei tarvi täytön yhteydessä taistella.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Soitin tänään yhteen ilmastointipajaan, olisin ostanut kompuraöljyä mutteivat myy sitä ulos. Esitin samat kysymykset sinne, mutta nuo öljyn lisäykset kaveri kuittasi lähinnä vaan tehtaan ohjeina. Kylmäaineen täytön mukana tulee kuulemma tarvittava määrä öljyä.

Alunperinhän tuossa on R12, mutta se on jossain vaiheessa muunnettu R134a:lle.

Hitsi ehdin kyllä jo ruuvata kuivaimen paikoilleen.. hyvä pointti. Kabiiniin tulevat höyrystimen pään letkut on kyllä tulpattu. Ei kai sinne kosteutta niin paljoa voi tulla, kuivia kevätpäiviä vielä :lol:

Helvetinmoinen hommahan tuon irrottamisessa on. Irrotin vielä kojelaudan jalopuutkin, sillä kiinnikkeisiin pääsee käsiksi vasta kun kojelauta on irti. Tarkoituksena on liimata irvisteleviä reunoja ja lopuksi kevyt kiillotus.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Ilmastointi-/lämmityslaiteremppa alkaa olla maalissa. Seuraavaa on siis vaihdettu ja tehty:

- höyrystinkenno
- paisuntaventtiili
- kuivain
- painekytkin
- lämmityslaitteen kenno
- O-renkaita
- 3 uutta ilmaläppien alipainerasiaa
- höyrystinkennon lämpötila-anturi
- ilmastoinnin painetestaus typellä ja testilaitteella, täyttö 1200 g R134a ja PAO68-öljyä 35 ml

Kennot ja monet muut osat oli Hella Behrin valmisteita. Lämmityslaite on alun perinkin Behrin valmistama.

Paljon aikaa meni ilmaläppien tiivisteiden vaihtoon. Ne oli liimattu tukevasti kiinni, mutta 34 vuoden jälkeen solumuovi haperoituu kosketettaessa murusiksi. Liottelin tinnerillä liimat pehmeiksi, jonka jälkeen kaavin ja putsasin läpät puhtaiksi. Vähän ikävää hommaa, mutta oli kiva askarrella ja liimata Etran 2 mm solukumista uudet tiivisteet. Materiaali oli just sopivaa, nyt läpät sulkeutuu tiiviisti. Samalla tuli luonnollisesti puhdistettua ja rasvattua läppien saranat silikonirasvalla samoista kohdin mistä ne oli tehtaallakin voideltu.

Purkamisen yhteydessä tuli otettua paljon kuvia, muuten olisi ollut vaikea tietää mitä kautta mikäkin alipaineletku tai sähköjohto on mennyt. Kojelaudan purkamisen yhteydessä laittelin aina ruuvit minigrip-pussiin ja nippusiteellä kiinni osaan, tai kirjotin pussiin mistä mikäkin ruuvi on. Varmaan normihommaa auton entisöintihommissa, mutta näin iso purkuhomma oli itselleni ensimmäinen.

Koko hoidon purkamiseen meni kaksi kokonaista työpäivää, ja kasaamiseen samoin. Itse lämmityslaitteen purkamiseen, kennojen vaihtoon, kuivaimen vaihtoon, ilmaläppien kunnostukseen, putsailuun ja alipaine-elementtien vaihtoon ja testailuun, jalopuiden irrotukseen, kunnostukseen ja kiillotukseen ynnä muuhun ihmettelyyn meni helposti myös pari päivää. Karkeasti ottaen viikon verran hommaa.

Kasatessa v-mäisin homma oli kylmäaineletkujen liittäminen paisuntaventtiilii kuskin jalkatilassa. Letkujen mitoituksessa ei ollut yhtään löysää 17 ja 19 mm liittimet oli yllättävän vaikea saada lähtemään kierteilleen. Muutamassa muussakin kohdassa tuli vastaan tuollaista perusähellystä, eli saat menemään about tunnin verran jonkun pikkujutun kanssa tappelemiseen :roll:

Mittasin lämpö- ja kosteusmittarilla lämmityslaitteen kennolta tulevan ilman korkeimmaksi lämpötilaksi 68 astetta, ja höyrystinkennolta puolestaan -2,6 astetta. Jälkimmäinen sekä komperssorin jatkuva käynti sai miettimään että kenno menee liian kylmäksi, sehän ei saisi jäätyä umpeen kun kostea ulkoilma virtaa kennon läpi. Kennolta tuleva putki ja koko paisuntaventtiili olikin paksussa huurteessa erään kostean kelin ajoreissun jälkeen. Aloin epäillä höyrystinkennon lämpöanturia, joka ei selvästi ollut alkuperäinen. Orkkis NOS-osa löytyi eBaysta, ja nyt kompressori käy sykleissä, enkä ole vielä huomannut paksumpaa huurtumista osissa.

Alipainerasioiden testaamiseen hyvä työkalu oli Bilteman käsitoiminen alipainemittari. Korjausohjeissa on määritelty sallittu vuoto, ja kaikki vanhatkin rasiat pitivät alipaineen hyvin, yhtä lukuun ottamatta. Purin kyseisen rasian ja kävi ilmi että kumikalvo ei ollut asettunut reunaltaan oikein ja vuoti siitä. Mitään ei ollut rikki. Sain asetettua kalvon paikoilleen ja tämän jälkeen rasia piti alipaineen yhtä hyvin kuin kaikki muutkin. Jäin miettimään että onko rasia ollut rikkinäinen jo tehtaalta... Tämä ja pari muuta rasiaa meni kuitenkin varmuuden vuoksi vaihtoon. Jos joku tarvitsee, niin kolme toimivaa rasiaa olisi siis ylimääräisenä.

Yhden "parannuksen" tein laitteeseen itse. Asensin pääilmaläpän sisääntuloaukkoon hyttysverkon estämään roskien pääsyn sisään. Verkon pääsee puhdistamaan poistamalla muovit tuulilasin alta. Pyyhkimen varrethan siinä pitää irrottaa, mutta ei paha homma. Kaikki aukosta sisään tulevat roskat kulkeutuvat suoraan höyrystinkennolle, mistä ne ei pääse enää minnekään vaan pakkautuu ahtaaseen päätyyn lahottamaan kennoa. Juuri näin oli omassa autossani käynyt. Kohtalaisella askastelulla ilmanottoaukkoon voisi saada sopimaan jopa raitisilmasuodattimen.

Itse saan suurta tyydytystä kun nyt huomaa miten suunnittelultaan 40 vuotta vanha ilmastointiautomatiikka toimii oman logiikkansa mukaisesti, säädellen ilman suuntautumista, lämpötilaa ja puhalluksen voimakkuutta. Tuntuu kun koko värkillä olisi oma sielu :P

Muutamat verhoilupaneelit odottaa vielä lopullista asennusta. Postissa on tulossa vielä toinen kondenssiveden poistoletku sekä lämmönsäätörullaan uusi tarra. Lisäksi kyllästyin puhaltimen moottorin viserrykseen, uusi Boschin moottori on matkalla. Tarkoitus olisi vaihtaa siis pelkkä moottori. Alkuperäisvaraosan sekä tarvikkeiden mukana tulee myös puhallinpyörä sekä kotelo, ja hintaa on sen mukaisesti enemmän.

Yksi juttu pitää vielä selvittää, kompressorilta nimittäin kantautuu ylimääräinen ääni matkustamon puolelle, sellainen eräälainen resonanssi. Se ei tule heti, vaan silloin kun ilmastoinnin on toiminut jonkin aikaa ja prosessi jollain tavalla vakiintunut. Epäilen että olisiko järjestelmässä sittenkin liikaa ainetta. Tai sitten kompura alkaa vedellä viimeisiään.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Hienoa tekemistä.

Tuollainen hyttysverkko patentti pitää laittaa omaan harraste bemariinkin. Viikon katoksessa seisomisen jälkeen puhallin puhalsi useamman minuutin ajan kaikenlaista siementä ja höytyvää hiljattain imuroituun kabiiniin.
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Kiitos Bemaristi!

Tässä näkyy ilmanottoaukko verkkoineen.

Toisessa kuvasas on tuulilasin alle alareunaan menevä vesiletkut, siellä on "surface heat exchanger", en tiedä mikä se on suomeksi. Käsittääkseni sinne kiertää lämmin vesi, tarkoituksenaan pitää pyyhkimensulkien pysäköintipaikka lasin oikeassa alareunassa sulana. Veden kiertoa säätelee vieläpä pieni termostaatin tapainen palikka missä on puolikas hammaspyörä, sen vastakappale ja jousi. Perusteellista suunnittelua jälleen kerran, en tiennyt että tuollainen on olemassakaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Lämmityslaiterempan jälkeen aiheutti päänvaivaa palamaan jäänyt airbagin RS-valo. Bagin irrotuksen yhteydessä irrotin ohjeiden mukaisesti ensin akun kengän, jonka jälkeen apukuskin jalkatilasta moninapaisen pistokeen, ja tämän jälkeen itse bagin ja sen liitännät. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

Valon syttymisen syyksi epäilin ensin huonoa kontaktia ratin liukurenkaissa, joten ratti ja liukurenkaat tuli irrotettua ja kasattua vielä kertaalleen, tuloksetta. Seuraavaksi huomio keskittyi bagin varavirtalaitteen (energy accumulator) kondensaattoreihin. Tämä boksi sijaitsee apukuskin jalkatilassa ja sen tarkoituksena on turvata virran saanti ohjainlaitteelle bagin laukaisuun kolaritilanteessa kun virta akulta on syystä tai toisesta poikki. Konkkia ei ehditty vaihtaa, sillä ehdin purkaa mielenkiinnosta vielä oikean A-pilarin juuressa sijaitsevan jännitteenmuuntimen (voltage converter). Sen tehtävä on antaa 12 +/- 1 volttia ohjainlaitteelle ja varavirtalaitteelle akun jännitteen ollessa jostain syystä tätä alhaisempi.

Tämän boksin piirilevyltä olikin selkeästi kärähtänyt jokin komponentti, vaikea sanoa mikä. Onneksi vastaavia bokseja oli saatavilla purkuosina, ja uusi tuli parin muun osan kanssa Venetmäen Mersupurkaamolta seuraavaksi päiväksi. Helpotus oli suuri kun RS-valo sammui... Leimakin oli ehtinyt mennä jo muutamalla päivällä vanhaksi, joten sain SECin katsastettua huomatuksitta seuraavana päivänä.

Sanottakoon vielä että kakkossarjalaisessa edellämainitut boksit on hieman erilaisia ja niiden toimintoja on yhdistetty. Ykkössarjalaisesta ei ole mahdollista edes lukea mitään vikakoodeja ledivalolla, pistoketta ei ole. Joka systeemille kuten vakkarille, ilmastointiautomatiikalle ja airbag-järjestelmälle ym. on suunniteltu oma testilaite, joita ei tietenkään ole enää missään (paitsi MB-klubin hallilla vakkarin testilaite). Airbag-valoakin tuli ratkottua vain järjestelmän toimintakuvausta lukien ja miettien todennäköisiä vikakohteita, onneksi kävi hyvin :thumbup:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Loistavaa dokumentaatiota ja tekemistä! Kauhulla odottelen vastaavaa harjoitusta, joka oman SL:n kanssa varmasti joskus tulee eteen...
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Kiitos kiitos :) Eiköhän se sun systeemi pelitä vielä hyvän aikaa ennen isompaa remonttia. R129 ilmastointiautomatiikka on lienee pykälää kehittyneempi, diagnostiikka ja kaikki. Tietysti sen purkamisessa on sama iso homma.

Tänään lämpimänä päivänä ajoin ilmastointi päällä. Hyvin se säätää lämpötilaa, mutta toisaalta muutokset puhalluksen voimakkuudessa (viisipykäläinen puhallus) ja ilmansäädössä on havaittavissa. Systeemi ei toimi ihan niin hienostuneesti kuin uudemmissa autoissa. Mittasin että suulakkeista puhalsi kylmimmillään noin kuusiasteista ilmaa ulkolämmön ollessa +25.

Kävin Pellen Pajalla arvioimassa kompuralta kantautuvaa jurinaa. Huomattiin että kompuran stefasta on jo roiskunut hieman kylmä- ja väriainetta runkopalkkiin, kuulemma kompuran vaihto on jossain vaiheessa edessä, mutta noinkin voi ajella jos systeemi toimii ja ääni ei pahene.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Häksä kirjoitti:Kiitos kiitos :) Eiköhän se sun systeemi pelitä vielä hyvän aikaa ennen isompaa remonttia. R129 ilmastointiautomatiikka on lienee pykälää kehittyneempi, diagnostiikka ja kaikki. Tietysti sen purkamisessa on sama iso homma.
Juu, eipä se äly paljon auta kun höyrystin tai lämppärin kenno joskus alkaa vuotaa ihan samalla tavalla kuin muissakin. Kyllä näidenkin osalta on maailmalla jo ihan riittävästi tarinoita tästä huvista, että sitä osaa odottaa. Mutta murehditaan sitä sitten kun se on ajankohtaista, ja tuolla oman ketjun puolella :)
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

No niin, ei se kompura kauaa kestänyt :roll: Eilen fiilistelin ikkunat alhaalla ja ilmastointi pois kytkettynä. Tuli nenään aika voimakas käry, mutta ajattelin sen tulleen tietyömaalta jota olin juuri ohittamassa. Kotipihassa kuitenkin avasin pellin ihan varmuuden vuoksi ja huomasin että kiilahihnan etupuolelta oli yksi kehä muuttunut harmaaksi (palanut?). Näkyy alemmassa kuvassa. Kun koitin ilmastointia päälle, se ei kytkeytynyt normaalisti ja hihna alkoi muuttua kuminpuruksi. En pitänyt montaa sekuntia päällä, vaan sammutin ja otin kompuran kiilahihnan pois. Liekö kytkin mennyt vai mikä. Hihnapyörän päästä pyörii helposti käsin.

Piti sitten tutkia että mikäs kompura tässä onkaan. Merkki on Harrison ja malli on ilmeisesti A6. Useissa lähteissä mainittiin Denso 10P17C, mutta se on ihan erinäköinen kuin autossani oleva. 10P17C:ssä lähdöt on päällä, ja mulla taas takana. Luonnollisesti kiinnitykset ja putket on erilaiset.

EPC:stä katselin että tuohon on ilmeisesti kahdenlaista kompressoria, eli 10P17C ja "vehicles with air conditioner" tuo A6-tyyppinen. Kuulemma W123:ssa on käytetty tuollaista. Voiko olla että manuaali- ja automaatti-ilmastoiduissa on eri kompressori? Mites muilla 126-omistajilla? Asia on kohtuu helppo tarkistaa kun kurkkaa auton alle.

Oli miten oli, mutta täytyy nyt hoitaa tuo asia kuntoon Pellen Pajan kanssa. Loppuun pari kuvaa kompurasta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Vanha öljynpaineanturi oireili näyttämällä ihan omiaan, joskus nakutti vasten ylärajoitinta ja heitteli muuten vaan. Kuulemma ne menee vanhemmiten tuollaisksi. Vaihtotyö on altakäsin todella helppo, anturi sijaitsee öljynsuodatinjalan alapäässä ja pääsy sinne on ainakin 500:ssa esteetön. Hieman öljyä valuu ulos kun tuon vaihtaa, en jäänyt katsomaan kuinka paljon, vaan ruuvasin anturin tilalle uudella tiivisteprikalla ja napsautin töpselin kiinni. Nyt näyttää järkeviä lukemia ja öljypaine kuumana joutokäynnillä noin 1,8.

Lisäksi vaihdoin uuden tarran lämmönsäätörullaan, sillä alkuperäinen oli mennyt ajan myötä rypyille. Vaatii hieman lämmönsäätöpaneelin purkutyötä, mutta ei mikään erityisen kinkkinen homma. Alkuperäisessä on merkinnät MIN ja MAX, mutta tässä tuulilasisymboli ja piste. EPC antaa nykyään osanumeron A1248212967, eli sama kuin 124:ään.

Ilmastoinnin kompura on kuin onkin mennyt jumiin. Nyt tilataan uusi ja järjestelmä huuhdellaan sekä täytetään Isecon 49:llä ja sopivilla öljyillä uuden kuivaimen kera. Jospa alkaisi ilmastointi viimein toimia..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

SECin perän tasonsäädön kaasupallojen kunto on aina epäilyttänyt kun takajousitus on ikävästi jysähdellyt epätasaisuuksissa. Testasin ne kerran aiemmin Mercedessourcen "tikkutestillä", josta kävi ilmi että sisällä olevat kumikalvot oli ainakin ehjät.

Kaasupalloissa pitäisi olla 23 barin paineistus typpeä. Ilmeisesti paine voi ajan kanssa karata, jolloin pallon jousitusominaisuus ei toimi enää kuten sen pitäisi. Luulen että omalla kohdallani on ollut juuri näin, eli kalvo ehjä mutta paine jo kateissa. Jos kalvo menee rikki, pallo täyttyy kokonaan hydraulinesteellä eikä jousta enää yhtään. Hyrdaulinesteen pinnan aleneminen ilman ulkoista vuotoa on merkki tästä, kuin myös kovaksi muuttunut takajousitus, mikä rasittaa tasonsäätöiskareita, jotka todennäköisesti pettää seuraavaksi.

Tässä autossa tasonsäätö on tilattu lisävarusteena, ja systeemi on käytänönnössä sama kuin S123:ssa. 560 SECissä tämä on vakiovaruste ja kakkossarjalaisissa tasonsäätöventtiili on hieman erimallinen.

Vaihdoin siis kaasupallot, niitä saa alle 80 eurolla kappale. Vaihtotyö ei ole paha kun auto on nosturilla. Ensin lasketaan säätöyksikön ilmausruuvista niin paljon nestettä ulos kuin tulee, eli noin 5 dl. Tällöin nestettä ei enää valu pois kun irrottaa pallojen liitokset. Liottelin kaikki ruuvit ja liitokset jo valmiiksi irrotusöljyllä, ja ne lähtivät hyvin auki. Palloon tulee kaksi hydraulilinjaa, 11 ja 17 mm. ja pallot ovat kiinni kolmella 13 mm. mutterilla pohjassa. Vanhasta pallosta täytyy ottaa uuteen yksi liitoskappale sekä uusia kuparinen O-rengas.

Vanhat kaasupallot oli joko alkuperäiset tai vaihdettu aikoinaan orkkiksiin. Mersun leimat ja 185/5 pisti epäilemään että voisiko ne olla alkuperäiset. Autohan on valmistunut toukokuussa -85. Vaihdoin tilalle Swagin pakkauksessa olevat tuotteet, joissa oli Febi sekä 05/19 stanssaukset. Tarrassa luki Hydac, D-66280 Sulzbach ja Made in Germany, minkä panin tyytyväisenä merkille.

Asennuksessa ei ole purkamisen jälkeen enää mitään erikoista. Lopuksi käytin autoa ja heijasin takapäätä ylös alas. Ohjeiden mukainen vaihtoehto olisi irrottaa tasonsäätöventtiilin vipu kallistuksenvakaajasta ja käyttää venttiiilä täyttöasennossa, mutta ajattelin tuon ajavan saman asian. Kävin koeajolla ja totesin että takapää tuntui ehkä hieman täsmällisemmältä kuin ennen, enkä saanut sitä jysähtelemään epätasaisuuksissa kuten ennen. Uusien pallojen myötä on myös mielenrauhaa että iskareille tulee ehkä enemmän elinikää.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja karra »

Hyvä homma! Ai niissä on noinkin alhainen paine, siksi varmaan kestävät pitkään. Noista saattaa jopa 10% vuodessa kadota kaasun painetta kumikalvon läpi öljyyn, on ihan ominaisuus. Huolto ohje suosittaa HPF pallojen vaihtoa 3 vuoden välein.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

En tiennytkään että niiden vaihtoa suositellaan säännöllisesti. Sitä suuremmalla syyllä oli aiheellista vaihtaa ne :)

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja karra »

Häksä kirjoitti:En tiennytkään että niiden vaihtoa suositellaan säännöllisesti. Sitä suuremmalla syyllä oli aiheellista vaihtaa ne :)
Minulla on korjausopas hydropneumaattiseen jousitukseen, siinä oli kerrottu.

Mutta tämähän on vaan tasonsäätö takana ja siis yllättävän alhaiset paineet. Eikös farkuissa ole takana lähes yhtä paljon painetta kuin varsinaisessa HPF:ssä eli noin nelinkertainen, en nyt muista tarkkaa painetta mutta jotain 80 ja 90 bar välillä taisi olla HPF.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja S202 »

Sehän on niitten paineakkujen esipaine, kun hydrauli-iskari työntää öljyä sinne niin tietysti paine sitten nousee. Muistaakseni se iskarinvarsi on 25 mm paksu niin 90 barin paineella siihen saa noin 440 kilon voiman.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

No niin, ei se kompura kauaa kestänyt :roll:
Kuukauden päivät meni ja nyt on uusi A6-tyyppinen kompressori paikoillaan. Tehty järjestelmän huuhtelu, uusittu kuivain ja kompuran V-hihna, sekä ladattu 950 g Isecon 49 + öljy + väriaine. Lähes tonnin köyhempänä ajelen ilmastoidulla autolla. Kylmää tuntuu puskevan yhtä hyvin, eli kylmimmillään noin kuusiasteista ilmaa. Homman hoiti Pellen Paja Helsingissä.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Vastaa Viestiin