W202 pyöränpultit / RH Topline
Re: W202 pyöränpultit / RH Topline
Minusta tuo oikeanpuoleinen näyttää kannan ja mitan puolesta sopivammalta.. Vasen aika lyhyen näköinen ja kanta ei Mersuun sopiva, tosin tarvikevanteessa voi olla kartiokin..
Merseedespents
Re: W202 pyöränpultit / RH Topline
Pultti saa tulla noin 15mm yli vanteesta....voi sen mitata jarrulevun pinnastakin mutta tolla ohjeella aina menty.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W202 pyöränpultit / RH Topline
vk00 kirjoitti:Minusta tuo oikeanpuoleinen näyttää kannan ja mitan puolesta sopivammalta.. Vasen aika lyhyen näköinen ja kanta ei Mersuun sopiva, tosin tarvikevanteessa voi olla kartiokin..
Onkohan noin? Tuossa oikeanpuolimmaisessa on kanta äkkiseltään samanlainen kuin peltivanteen pultissa. Näkeekö vanteesta mitenkään kumpi se kuuluisi olla?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 283
- Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38
Re: W202 pyöränpultit / RH Topline
Vanteesta näkee tai paremminkin tuntee sormella että onko se vastakartio pallokartio vai ns normaali kartio. Keskenään niitä ei saisi sekoittaa kun ei kartio kosketa vannetta silloin kuin pieneltä alalta ja saattaa pilata vanteet. Pultin pituudelle hyvä nyrkkisääntö on että pultin tulee kiertyä yhtä pitkälle vanteeseen kuin pultilla on paksuutta. Eli esim 14mm paksu pultti riittää että kiertyy pyörännapaan 14mm matkalta, pidemmälle kiertyessään ei saa mitään etua kun vahvuuden määrittää pultin paksuus tuossa. Työntömitalla helppo mitata ja ota huomioon jarrulevy navan välissä mitatessa sehän on pari milliä kuitenkin ”kierteetöntä” osuutta.
Edit: peltivanteesta ei juurikaan näe kummalla kartiolla se on ollut eikä mielestäni niin nuukaa kummalla kartiolla sen edes kiinnittää. Aluvanteesta puhuin aiemmin. Alkuperäiset on AINA pallokartiolla ja 99% ”tarvike” tuotteista on normaalikartiolla.
Edit: peltivanteesta ei juurikaan näe kummalla kartiolla se on ollut eikä mielestäni niin nuukaa kummalla kartiolla sen edes kiinnittää. Aluvanteesta puhuin aiemmin. Alkuperäiset on AINA pallokartiolla ja 99% ”tarvike” tuotteista on normaalikartiolla.
Re: W202 pyöränpultit / RH Topline
Maksimilujuus on itseasiassa aika tarkkaan 1.5 x halkaisija. Materiaali vähän vaikuttaa asiaan.Ruuvimeisseli kirjoitti:Vanteesta näkee tai paremminkin tuntee sormella että onko se vastakartio pallokartio vai ns normaali kartio. Keskenään niitä ei saisi sekoittaa kun ei kartio kosketa vannetta silloin kuin pieneltä alalta ja saattaa pilata vanteet. Pultin pituudelle hyvä nyrkkisääntö on että pultin tulee kiertyä yhtä pitkälle vanteeseen kuin pultilla on paksuutta. Eli esim 14mm paksu pultti riittää että kiertyy pyörännapaan 14mm matkalta, pidemmälle kiertyessään ei saa mitään etua kun vahvuuden määrittää pultin paksuus tuossa. Työntömitalla helppo mitata ja ota huomioon jarrulevy navan välissä mitatessa sehän on pari milliä kuitenkin ”kierteetöntä” osuutta.
Edit: peltivanteesta ei juurikaan näe kummalla kartiolla se on ollut eikä mielestäni niin nuukaa kummalla kartiolla sen edes kiinnittää. Aluvanteesta puhuin aiemmin. Alkuperäiset on AINA pallokartiolla ja 99% ”tarvike” tuotteista on normaalikartiolla.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: W202 pyöränpultit / RH Topline
itseasiassa 3-4 kierrosta 1,5mm nousulla olevalla pultilla riittää 100% varmasti siihen että vanne pysyy kiinni.
Re: W202 pyöränpultit / RH Topline
Pultin kartion on myös istuttava vanteeseen.
-
- Mersumies
- Viestit: 2889
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W202 pyöränpultit / RH Topline
Oikean puoleinen on aluvanteen pultti, ei käy peltivanteeseen(liian pitkä) vasemmanpuoleinen on peltivanteeseen, mutta ei mersuun. Jos pultti tulee 20mm yli vanteesta, niin alkaa olla jo kintaalla, että ottaako kiinni, näin ainakin c126
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: W202 pyöränpultit / RH Topline
Kyllä tuo vasenkin on aluvanteen pultti, on vain niin paskainen.tahtoomersun kirjoitti:Oikean puoleinen on aluvanteen pultti, ei käy peltivanteeseen(liian pitkä) vasemmanpuoleinen on peltivanteeseen, mutta ei mersuun. Jos pultti tulee 20mm yli vanteesta, niin alkaa olla jo kintaalla, että ottaako kiinni, näin ainakin c126
Mutta kysytään nyt vielä, meneekö pahasti pieleen jos tilaan pultit koossa 12x1,5 ja 60 asteen kartiolla, juuri tuollaiset kuin aloituspostauksen vasen pultti?
Esim nämä, ja lyhentää sitten tarvittaessa: https://www.vannetukku.fi/aluvannepultt ... 46112.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa pari kuvaa vanteista, nuohan on siis ihan "yleismallin" vanteet isolla keskireiällä, ei siis mersun omat.
-
- Mersumies
- Viestit: 2889
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W202 pyöränpultit / RH Topline
Näytti vaan niin lyhkäiseltä aluvanteeseen. Tarvikevanne jos on, niin saattaapi olla suora kartio. Tilasin joskus vannetukusta kaivonkansi kopion, niin siinä oli suora kartio, eli mersun orkkis pultit ei käynyt siihen.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: W202 pyöränpultit / RH Topline
kuvasta nyt mitään saa selkoa mutta eikös toplinet yleensä ollut pallokartiolla. Laita siihen reikään nyt sormea ja tunnusteli kumpi on. Sitten pulttia perään ja sillä testipultilla mittaat ja tilaat sopivan pultin, sellaisen mikä tulee max 15mm ulos vanteesta.
Re: W202 pyöränpultit / RH Topline
Mulla on autossa 18" Topline AA:t.
Pallokartiopultit.
Pallokartiopultit.
Re: W202 pyöränpultit / RH Topline
Monesti noissa tarvikkeissa on suorakartio, vaikka muuten olisivat alkuperäisen näköiset. Mulla oli W124:ssä W202:sen 5-puolaiset Rialit, niihin soppeli pultti oli Motonetista Opel Vectran pultti. Pituus passasi hyvin & kartio oli oikea.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
ex. W124 230E 1987
Re: W202 pyöränpultit / RH Topline
Jos ei sormella koettelemalla tai katsomalla osaa sanoa onko kartio vai pallopintainen niin ottaa lasten muovailuvahaa, purukumia tms ja pyöräyttää sinne vanteen reikään öljyä ja painaa muovailuvahan tai purukumin sormella sinne ja katselee minkänäköiseksi se muotoutui.
Kyllä se pitäis nähdäkkin. Valokuvaaminen ei aina kerro muotoa kunnolla. Eipä tostakaan osaa sanoa muuta kuin että 60% tod näk pallokantainen tai toisinpäin
Kyllä se pitäis nähdäkkin. Valokuvaaminen ei aina kerro muotoa kunnolla. Eipä tostakaan osaa sanoa muuta kuin että 60% tod näk pallokantainen tai toisinpäin
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.