W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Otin pellin irti vielä ja muuttelin sitä koska se otti auton omaan peltiin kiinni.Kuvassa näkyy myös turbon luona omatekemä pakoputken kannatin.Kuva
Pelti maalattu ja valmis :)
Kuva
Kuva
"Kylmäkäynnistys"
https://www.youtube.com/watch?v=4UQLJlZ ... e=youtu.be
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

autossa on nyt 3,69 perä. Voiko siihen vaihtaa sisällön esim.300e w124 perästä ja saada 3,06 välityksen? 3,07 w123 perät ovat sairaan kalliita..
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ota sisuskalut ennemmin w202 200cdi perästä. Ne on sopivat koska välitys on sama 3,07 ja lautaspyörässä w123 varaosanumero
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

jari_w123 kirjoitti:Ota sisuskalut ennemmin w202 200cdi perästä. Ne on sopivat koska välitys on sama 3,07 ja lautaspyörässä w123 varaosanumero
ahaa, kiitos vinkistä, eli sen perän osat voi siirtää tähän mun w123 perään?

Tarkoitat C220 cdi perää? Näkyy olevan 3,07 välitys C220 perässä..
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja S202 »

Vilkaisin pikaisesti niin w202 mallissa on tuolla välityksellä monella eri varaosanumerolla olevia rataspareja. Ja niitä periä on eri kokoisia, 202 varmaan isoa ja pientä perää. 200cdi mallissa on ollut kahta perää, hajotin joskus sellaisen ja vasta kolmannelta purkaamolta tuli oikea kun en tuota tiennyt. Olikohan jossain taksivarustelussa isompi perä mikä 220 mallissa vakiona.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Isällä on w202 200cdi sedan vuosimallia 99. Siinä on sellainen w123 osanumerolla oleva 3,07 välitteinen perä. Muista malleista ei ole minulla tietoa. Vaihdoin perän stefat isän autoon ja avattuani takakennen huomasin sen olevan kuoria lukuunottamatta ihan täysin w123 300turbodieselin perä. Isän auto on ihan perus classic suomiauto ilman taksivarustusta.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

S202 kirjoitti:Vilkaisin pikaisesti niin w202 mallissa on tuolla välityksellä monella eri varaosanumerolla olevia rataspareja. Ja niitä periä on eri kokoisia, 202 varmaan isoa ja pientä perää. 200cdi mallissa on ollut kahta perää, hajotin joskus sellaisen ja vasta kolmannelta purkaamolta tuli oikea kun en tuota tiennyt. Olikohan jossain taksivarustelussa isompi perä mikä 220 mallissa vakiona.
Kiitos avusta :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

jari_w123 kirjoitti:Isällä on w202 200cdi sedan vuosimallia 99. Siinä on sellainen w123 osanumerolla oleva 3,07 välitteinen perä. Muista malleista ei ole minulla tietoa. Vaihdoin perän stefat isän autoon ja avattuani takakennen huomasin sen olevan kuoria lukuunottamatta ihan täysin w123 300turbodieselin perä. Isän auto on ihan perus classic suomiauto ilman taksivarustusta.
kiitos avusta :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

jari_w123 kirjoitti:Ota sisuskalut ennemmin w202 200cdi perästä. Ne on sopivat koska välitys on sama 3,07 ja lautaspyörässä w123 varaosanumero
Onko hankala vaihtaa noita osia perien vällillä? En ole ikinä perän avausta tehnyt..
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja S202 »

No ei ihan helppoakaan. Laakerivälykset pitää olla oikeat, ja lisäksi hammaskosketus eli pinjonin ja lautaspyörän kosketus pitää olla oikeanlainen. Vääränlaisella kosketuksella perä pitää vonkuvaa ääntä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

S202 kirjoitti:No ei ihan helppoakaan. Laakerivälykset pitää olla oikeat, ja lisäksi hammaskosketus eli pinjonin ja lautaspyörän kosketus pitää olla oikeanlainen. Vääränlaisella kosketuksella perä pitää vonkuvaa ääntä.
No parasta jättää vissiin jollekin joka osaa hommat, ei pysty kai ite mitenkään "mittamaan" ?
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tullut touhuttua vähän tämän kanssa viime aikoina, yrittänyt saada tuota laatikkoa toimimaan kunnolla mutta ei halua.. Vaihdoin öljyt ja filtterin sinne ja alipaineet katsonut ja ovat kohillaan, kokeillut ilman alipainetta ja kokeillut myös sätää alipainetta mutta laatikko luistaa pahasti vaihteiden välissä, eli ennenkuin menee seuraava vaihde päälle niin luistaa.. Vanha öljy oli punaista mutta haisi vähän palaneelle. Taitaa olla tämä laatikko sökö… laitan tuossa videon josta kuulee luiston.. Seuraavaksi laitan 722.6 laatikon tähän, eli purkuauton etsintä on alkanut :D

https://www.youtube.com/watch?v=Fojnvhw ... e=youtu.be
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Miten laatikon ohjaus?
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Sharedoc kirjoitti:Miten laatikon ohjaus?
Ole Fejer ohjaus :)

http://ofgear.dk/
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja S202 »

Sitten pitää se "kytkinkoppa" yhdistellä vanhasta laatikosta, muttei tietenkään siitä alkuperäisestä automaatista kun se on ihan rahanarvoista tavaraa. Noita 4v manuaalilaatikoita saa melkeinpä ilmaiseksi. Tuossa 617 moottorissa on startti eri puolella kuin uudemmissa. Jos laatikon meinaa vaihtaa niin eikö se ole sama vaihtaa koko voimalinja, menee vaan tuo turbodiesel status siinä, se kun on ainakin suomessa todella haluttu malli.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

S202 kirjoitti:Sitten pitää se "kytkinkoppa" yhdistellä vanhasta laatikosta, muttei tietenkään siitä alkuperäisestä automaatista kun se on ihan rahanarvoista tavaraa. Noita 4v manuaalilaatikoita saa melkeinpä ilmaiseksi. Tuossa 617 moottorissa on startti eri puolella kuin uudemmissa. Jos laatikon meinaa vaihtaa niin eikö se ole sama vaihtaa koko voimalinja, menee vaan tuo turbodiesel status siinä, se kun on ainakin suomessa todella haluttu malli.
Konetta en vaihda koska ne on kysyttyjä täällä myös ja tykkään tuosta 617 koneesta itse myös :) Laatikon ja koneen välille saa ostettua muunnoslevyn jolla saa tuon 722.6 laatikon käymään OM617 koneeseen suoraan :D
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Kaikista eniten haluaisin tietenkin saada nykyisen laatikon toimimaan mutta vaikeelta näyttää, onko kenelläkään ideaa mikä siinä on vikana, voiko korjata vai onko turha edes yrittää?
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Mulla simahti muutama vuosi takaperin totaalisesti 722.3 automaatti 617 perässä kun sielä pääsi pakin männän sokka irti ja sitten loota olikin täynnä rautaa ja vieterin pätkiä... syyksi paljastui lopulta se, että aiempi remppaaja oli unohtanu päittäisvälysten justeeraamisen... purin laatikon atomeiksi ja toisen vastaavan 500SE mersusta. Kasasin sitten dieselin laatikon kuoriin käyttäen osittain osat 500SE laatikosta. Osa pakkojen pesistä oli umpiaineesta koneistettuja kun dieselin laatikos pellistä prässättyjä. Lisäksi sovittelin lisää kitkalevyjä pakkoihin ja koneistin myös pantojen pesät suuremmiksi. Pakkojen männät kasvatin myös. Nyt pitäis kaiketi kestää vähän suurempaakin rääkkiä. Loppupeleissä kohtuu simppeli rempattava. Apuna käytin ATSG manuaalia.

Yksi syy kuvailemiisi ongelmiin voisi olla laatikon sisäiset öljyvuodot. Öljy pääsee vuotamaan ohi ennenkuin työntää pakan mäntää. Männän liike hidastuu ja männässä ei ole voimaa... vuotopaikkoja on sisäkkäisten akseleiden liitoksissa ainakin (teflon renkaat), männän tiivisteet tai männän pesän tiivistys rumpuihin.

Hanki osat ja remppaa laatikko. Sitten ainakin tietää mikä se on.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ääni vanhan askin remppaamisen puolesta. ATSG-manuaalin kun hommaa niin onnistuu kun vaan on aikaa ja paikka.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Maastis kirjoitti:Moi

Mulla simahti muutama vuosi takaperin totaalisesti 722.3 automaatti 617 perässä kun sielä pääsi pakin männän sokka irti ja sitten loota olikin täynnä rautaa ja vieterin pätkiä... syyksi paljastui lopulta se, että aiempi remppaaja oli unohtanu päittäisvälysten justeeraamisen... purin laatikon atomeiksi ja toisen vastaavan 500SE mersusta. Kasasin sitten dieselin laatikon kuoriin käyttäen osittain osat 500SE laatikosta. Osa pakkojen pesistä oli umpiaineesta koneistettuja kun dieselin laatikos pellistä prässättyjä. Lisäksi sovittelin lisää kitkalevyjä pakkoihin ja koneistin myös pantojen pesät suuremmiksi. Pakkojen männät kasvatin myös. Nyt pitäis kaiketi kestää vähän suurempaakin rääkkiä. Loppupeleissä kohtuu simppeli rempattava. Apuna käytin ATSG manuaalia.

Yksi syy kuvailemiisi ongelmiin voisi olla laatikon sisäiset öljyvuodot. Öljy pääsee vuotamaan ohi ennenkuin työntää pakan mäntää. Männän liike hidastuu ja männässä ei ole voimaa... vuotopaikkoja on sisäkkäisten akseleiden liitoksissa ainakin (teflon renkaat), männän tiivisteet tai männän pesän tiivistys rumpuihin.

Hanki osat ja remppaa laatikko. Sitten ainakin tietää mikä se on.

TJ
Kiitos avusta, mistä tuon ATSG manuaalin saa?
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Löytyi linkki, lataan sen manuaalin ja kokeilen rempata laatikkoa :D
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Netistä latasin myös. Tämä topic myös hyvä silmäillä läpi:

http://www.peachparts.com/shopforum/die ... shoot.html

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Maastis kirjoitti:Moi

Netistä latasin myös. Tämä topic myös hyvä silmäillä läpi:

http://www.peachparts.com/shopforum/die ... shoot.html

TJ
Kiitos :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tulipahan pestyä konehuone painepesurilla :D
Kuva

Käykö 617.912 dieselpumppu tähän 617.952 moottoriin? eli ei turbokoneen pumppu turbokoneeseen? Kysyn koska mulla on 617.912 pumppu ja suuttimet ylimääräsinä ja jos ne käy niin säästän ne itselle, muuten myyn pois..
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Käy, mulla on vaparin pumppu turbossa 7-millisillä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Sama juttu. Ainakin aiemmin turbon omaan pumppuun on ollut osat kalliita ja hankalasti saatavana (virit?) Jotta käytännös kaikki isommilla elementeillä on vaparipumpuista tehtyjä ulkoisella"morkoolilla".

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Timo L. kirjoitti:Käy, mulla on vaparin pumppu turbossa 7-millisillä.
Ootko penkissä käynyt?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Joko Pasilla on vaihdelaatikko pöydällä?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

jari_w123 kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Käy, mulla on vaparin pumppu turbossa 7-millisillä.
Ootko penkissä käynyt?
Joo, 138 hv mitattu vuosituhannen vaihteessa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Sharedoc kirjoitti:Joko Pasilla on vaihdelaatikko pöydällä?
Ei ole, auto huilaa nyt koska kotona alkaa eteisen remontti nyt viikolla. Sitten olen myös lukenut BE ajokorttia ja sainkin sen viime viikolla. Lauantaina haen tälle vara-osa auton sitten itse kärryllä :D
Vastaa Viestiin