Moro, eli pihalla n.10v seisonut w124, auto ollut perhepiirissä n.20v/400tkm jäänyt seisomaan väyrysten tieltä, nyt mittarissa 630tkm. Tarkotus olis aika minimipanostuksella saada auto vikalistan hakuun ja sen mukaan edetä.
Ruostehommia joutuu tekemään mut niiden kans kyllä pärjäilee, mutta mitä tulisi ottaa huomioon kun autoa rupeaa käynnistelemään noin pitkän seisonnan jälkeen? Pitääkö vanhat dieselit imeä pois, vaihdanko öljyt heti vai käytänkö ensin lämpimäksi ja ylipäätään mitä tarkkailla etten aiheuta suurempia vahinkoja autolle heti kättelyssä
W124 200d takaisin ajoon pitkän seisonnan jälkeen
Re: W124 200d takaisin ajoon pitkän seisonnan jälkeen
Renkaat saattaa olla jo koppurat noin pitkästä seisonnasta. Akku varmaan kannattaa vaihtaa tuore.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: W124 200d takaisin ajoon pitkän seisonnan jälkeen
Riippuu kait paljonko tankissa on dieseliä, jos alle 1/4 -osa niin varmaan riittää kun laittaa täyteen tuoretta. Polttoainesuodattimet ja öljyt vaihtoon.
W210 E320cdi
Re: W124 200d takaisin ajoon pitkän seisonnan jälkeen
Väliaikatietoja, sain jarrut koputeltua auki, kaadoin pari dl jäähdytys nestettä, tsekkasin öljyt ja heitin akun paikalleen. Kerta hehkutus ja käytännössä heti kun kone pyörähti auto käynnistyi
Kytkin jumiutui pohjaan mut lähti liikkeelle pumppaamalla. Sulakkeet oli hapettunut poikki n. 80 prosenttisesti, sekä auto ei suostunut sammumaan kuin vaihteella. Myös laturi piti erittäin kovaäänistä vikinää.
Tästä hyvä aloittaa laajempi huolto kun autoa voi liikuttaa, kerrassaan vakuuttava esitys kun konetta ei ole pyöritty lähes vuosikymmeneen.
Mikähän tossa sammutuksessa, pikasella googletuksella & jälkikäteen ajatellen auton jarrut eivät tuntuneet tehostetuilta ja abs merkkivalo paloi. Keskuslukitusta en kokeillut mutta vois olla alipainevuoto?
Edit. Vai liittyykö sittenkin sähköön kun luultavasti sulaketaululta ei mitään virtaa mene läpi, tarviiko alipaineen tuottaminen sähköä?
Kytkin jumiutui pohjaan mut lähti liikkeelle pumppaamalla. Sulakkeet oli hapettunut poikki n. 80 prosenttisesti, sekä auto ei suostunut sammumaan kuin vaihteella. Myös laturi piti erittäin kovaäänistä vikinää.
Tästä hyvä aloittaa laajempi huolto kun autoa voi liikuttaa, kerrassaan vakuuttava esitys kun konetta ei ole pyöritty lähes vuosikymmeneen.
Mikähän tossa sammutuksessa, pikasella googletuksella & jälkikäteen ajatellen auton jarrut eivät tuntuneet tehostetuilta ja abs merkkivalo paloi. Keskuslukitusta en kokeillut mutta vois olla alipainevuoto?
Edit. Vai liittyykö sittenkin sähköön kun luultavasti sulaketaululta ei mitään virtaa mene läpi, tarviiko alipaineen tuottaminen sähköä?
Re: W124 200d takaisin ajoon pitkän seisonnan jälkeen
- Sammuminen liittyy alipaineeseen - sammutuksessa ei ole mitään sähköjuttuja, vaan täysin mekaaninen touhu, ja käyttövoima siis alipaine.
- Eikä alipaineen tuottaminen tarvitse sähköä.
- Keskuslukon alipaine-/ylipainejärjestelmä on moottorin alipainejärjestelmästä kokonaan erillään. Sille on oma pumppunsa, joka ei touhua minkään muun kuin keskuslukon kanssa. Niin ja vissiin ortopedi-istuinten kanssa, jos sellaisia on.
- ABS -varoitusvalo ei liity myöskään alipaineisiin. Rikkinäisiin ja hapettuneisiin sulakkeisiin se voi liittyä ja ehkä jopa todennäköisesti vialliseen ylijännitereleeseen, joka sijaitsee akun takana.
- Jarrujen tehostus toimii samalla alipaineella kuin sammutus, eli alipaineen puuttuminen selittää molempien toimimattomuuden. Alipainetta noissa voi karata vaikka mistä - muun muassa sammutinsylinteristä syöttöpumpulla, lamppujen korkeussäädöstä, pakokaasunkierrätysjärjestelmästä (jos sellainen on), niskatukien kaatosysteemistä, jarrutehostimesta tai mistä vaan letkusta niiden väliltä. Voisi olla fiksuinta ensin tietty katsoa silmämääräisesti näkyviä vikoja alipaineputkissa jne. ja vaikka testata, toimiiko valojen korkeussäätö. Jos ei toimi, niin sitten vaan yhtä alipainelähtöä kerrallaan tukkoon ja seurantaa, josko jonkun sulkemalla saa muut toimimaan, niin silloin voi olettaa löytäneensä piirin, jossa vika on. Voi tietty olla, ettei sinne tule ollenkaan alipainetta, jos pumppu on rikki tai jumissa.
- Eikä alipaineen tuottaminen tarvitse sähköä.
- Keskuslukon alipaine-/ylipainejärjestelmä on moottorin alipainejärjestelmästä kokonaan erillään. Sille on oma pumppunsa, joka ei touhua minkään muun kuin keskuslukon kanssa. Niin ja vissiin ortopedi-istuinten kanssa, jos sellaisia on.
- ABS -varoitusvalo ei liity myöskään alipaineisiin. Rikkinäisiin ja hapettuneisiin sulakkeisiin se voi liittyä ja ehkä jopa todennäköisesti vialliseen ylijännitereleeseen, joka sijaitsee akun takana.
- Jarrujen tehostus toimii samalla alipaineella kuin sammutus, eli alipaineen puuttuminen selittää molempien toimimattomuuden. Alipainetta noissa voi karata vaikka mistä - muun muassa sammutinsylinteristä syöttöpumpulla, lamppujen korkeussäädöstä, pakokaasunkierrätysjärjestelmästä (jos sellainen on), niskatukien kaatosysteemistä, jarrutehostimesta tai mistä vaan letkusta niiden väliltä. Voisi olla fiksuinta ensin tietty katsoa silmämääräisesti näkyviä vikoja alipaineputkissa jne. ja vaikka testata, toimiiko valojen korkeussäätö. Jos ei toimi, niin sitten vaan yhtä alipainelähtöä kerrallaan tukkoon ja seurantaa, josko jonkun sulkemalla saa muut toimimaan, niin silloin voi olettaa löytäneensä piirin, jossa vika on. Voi tietty olla, ettei sinne tule ollenkaan alipainetta, jos pumppu on rikki tai jumissa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 200d takaisin ajoon pitkän seisonnan jälkeen
Notzkille kiitokset nopeasta vastauksesta, kuten sanomattakin selvää mersun, eikä ylipäänsä dieselit ei kovin tuttuja laitteita itselle mut tuossa tuli jo paljon hyvää tsekattavaa kun saan toisen projektin pois tallista ja järjestettyä vähän aikaa.
Sitten peltihommista, tunkin kohdat 3/4 ruosteessa joten helman päät joutuu tekeen/vähän pohjaa. Vanha kertaalleen oikaistu/kitattu taisteluarpi vänkärin taka paneelissa alkanut kuplimaan ja ton sais vaihtaa kokonaan kun kukkii lampun alta, puskurin kohdalta ja kitit halkeillu tankinluukun kohdalta, onko muuta järkihintaista vaihtoehtoa kuin etsiä terveempi pala purkuautosta?
Takakelkan puslat näytti heikoilta sekä sen kiinnike korissa, saako tuohon korjauspalaa vai meneekö askarteluksi?
Niin ja -86 vuoden edustaja tämä yksilö joten saastelaitteita eikä edes aikauden lisävarusteita ole metalliväriä lukuunottamatta mitään.
Sitten peltihommista, tunkin kohdat 3/4 ruosteessa joten helman päät joutuu tekeen/vähän pohjaa. Vanha kertaalleen oikaistu/kitattu taisteluarpi vänkärin taka paneelissa alkanut kuplimaan ja ton sais vaihtaa kokonaan kun kukkii lampun alta, puskurin kohdalta ja kitit halkeillu tankinluukun kohdalta, onko muuta järkihintaista vaihtoehtoa kuin etsiä terveempi pala purkuautosta?
Takakelkan puslat näytti heikoilta sekä sen kiinnike korissa, saako tuohon korjauspalaa vai meneekö askarteluksi?
Niin ja -86 vuoden edustaja tämä yksilö joten saastelaitteita eikä edes aikauden lisävarusteita ole metalliväriä lukuunottamatta mitään.