w211 jyristää....
2007 280 cdi 4matic kombi airmatic, oireen alkaessa n. 330000km, nyt 349000km
Lähdetään maaliskuusta, kuskin puolen vetarin sisimmäinen nivel hajalle, kumi oli rikkoutunut.
Koivuselta tehdaskorjattu akseli.
Pian sen jälkeen huomasin, että liikennevaloissa seisoessa huomasin täristystä/jyristystä.
Eli vaihde päällä ja jarru kiinni tyhjäkäynnillä, ei oo väliä onko pakki vai D.
No, ensiksi tietty moottorin kumit vaihtoon, ei vaikutusta, tosin ensin olikin takavetoisen kumit.
Siinä meni pari-kolme viikkoa, no vihdoin laitettiin oikeat kumityynyt, ei vaikutusta.
Sitten meni vaihdelaatikon tukikumityyny vaihtoon, vaikkei vanha ollut rikki.
Ei vaikutusta, kaiken aikaa jyrinät vähä vähältä kovenee.
Lisäksi P:llä jyrisee, jos auto on mäessä, lisäksi liikkeelle lähdettäessä jyrisee terävämmin
kun ajaa monttuihin ym.
Kun auto on paikallaan Deellä ja jarrulla pitää ja toinen työntää samaan aikaan moottoria
repsikan suunnasta kuskin suuntaan, niin ääni kovenee.
No, aloin funtsiin, että onko Koivuselta tulleessa akselissa jotain vikaa, liian pitkä ym.
Laitettiin orkkis akseli, ei vaikutusta, oikealle puolellekin vaihdettiin akseli, kun oli väljää.
Huittisissa tutkittiin onko glykooolia loorassa, ei ollut, testerillä ajoi ja tutki, ei turbiinissa vikaa.
Öljyt oli 60tkm ajetut, hiukan tummat, vaihdoin ne ja suodattimen, siis looran...
Samoin jakolaatikon öljyt, vanhat oli hyvän väriset, ei vaikutusta.
Se paja missä alunperin vaihdettiin kuskin puolen vetari, kaveri ehdotti, että jos vaihtais
öljypohjan läpi menevän "väliakselin" tai sen laakerin, koska väljä akseli on voinut "vemputtaa"
laakerin rikki.
Vaihdettiin Febesiltä koko akseli, samalla, kun akseli oli vaihdettu, laitettiin ilman kuskinpuolen vetaria pyörän ripustukset nippuun, pyörä kiinni ja auto alas lattialle.
Käymään, Deelle jarru päälle....ei jyrissyt yhtään...
No, vetari paikalleen, jyrinät jatkuu. Tämä itse asiassa tapahtui, ennenkuin vaihdettiin orkkis
vetari tuon Koivusen akselin tilalle, koska silloin oltiin lähes varmoja, että vetarissa pitää
olla vikaa, no ei ollut.
Samalla kun auto jyristää, niin repsikan puolen etupyörä tärisee, niinkuin kuskin puolenkin,
mutta enemmän.
No, seuraavaksi jakolaatikosta etukardaani irti, deelle ja jarrua, ei jyrise yhtään.
Jakolaatikon laippa lähtee pyörimään, vaikka jarru päällä ( expertti sanoi, että silloin ei laatikko pyöri,
kun pitää jarrulla kiinni...), no laippa pyörii verkkaisesti.
Auto vapaalle, otan putkitongeilla laipasta kiinni, kaveri laittaa deelle ja jarrua,
minä pidän laipasta kiinni, ettei pääse pyörimään, ei jyrise.
Kun tiedämme, että jakolaatikko pyrkii pyörittämään etu kardaania ja pidättävä voima
tulee jarruista vetareita myöden etuperään ja edelleen jakolaatikkoon jne.,
niin alkaa viritä ajatus, että voiko etuperässä olla vikaa....
Sellainenkin tehtiin, että repsikan puolen pyörä nostettiin ilmaan, se alkoi verkkaisesti pyöri-
mään, eikä jyrissyt, vaan kun pysäytti kädellä pyörän, niin jyrinä alkoi.
Vielä kun etuperä alkoi tiputtelemaan öljyä ja alkoi tuossa 50-60kmh pitämään
sellaista korkeampi hertsistä jyrinää, joka tuntui myös jalkapohjissa, niin
ajatus etuperän viallisuudesta alkoi tuntua varmemmalta.
Vielä tehtiin sellainen, että otettiin molemmat vetarit irti, käännettiin
pyörän navat syrjään, vetarit takaisin etuperään kiinni, pyörän päästä
löysästi roikkumaan ilmaiskarin haarukkaan, ei jyrissyt, sitten pidimme
putkareilla akseleista kiinni, ettei päässyt pyörimään, niin itse kun pidin
veskarin puolelta, niin tuntui kahvoihin, että tärisee.
No, Saksasta rempattu etuperä Euro-Getriebetechnikiltä, vaihdettiin tällä viikolla,
jyrinät jatkuu paikallaan ollessa, ei enää 50-60kmh.
Kädellä kun vanhaa perää pyöritti pöydällä, niin rallattaa eli ei se vaihto turha ollut.
Samalla kun etukelkka pudotettiin lattialle, niin vaihdettiin kaikki puslat uusiksi...
On tutkittu laturit, kiristinpyörät ym.
Alkaa ideat loppumaan, ken osaa heittää oikean vastauksen pulmaan perusteluineen,
saa oivalluksestaan ison XO pullon, kun saadaan vika korjattua, toki toimenpiteen ollessa
järjellisissä mitoissa.....
Jyristää...
Re: Jyristää...
Saako tähän arvailla vaikkei ko. laitteesta mitään ymmärrä?
Voisiko jyrinä tulla etuperästä sen takia, että siellä on joku sopiva välys joka reagoi kardaanilta läpi tulevaan pulssittavaan kuormitukseen? Eli joku välys pääsee hakkaamaan ja hakatessaan riittävän pitkään tekee itselleen lisää tilaa -> jyrinä pahenee. Tällöin jyrinä ja etuperin hajoaminen voisi olla oire varsinaisesta syystä. Tarkemmin tietämättä voisiko kyseisenlainen pulssittava kuorma aiheutua magneettiventtiiliviasta tai muusta nopeaa kuorman vaihtelua aiheuttavasta ongelmasta vaihdelaatikossa tai muussa voimansiirrossa? Onko kardaaneissa kumipuslia/niveliä joissa voisi olla väljää? Jos väljä onkin taakse menevässä kardaanissa, mutta iskevä voima ”heijastuu” etuperään?
Kuulostaa todella vittumaiselle vaille selvittää ja toivon, että syy löytyy mahdollisimman pian.
Voisiko jyrinä tulla etuperästä sen takia, että siellä on joku sopiva välys joka reagoi kardaanilta läpi tulevaan pulssittavaan kuormitukseen? Eli joku välys pääsee hakkaamaan ja hakatessaan riittävän pitkään tekee itselleen lisää tilaa -> jyrinä pahenee. Tällöin jyrinä ja etuperin hajoaminen voisi olla oire varsinaisesta syystä. Tarkemmin tietämättä voisiko kyseisenlainen pulssittava kuorma aiheutua magneettiventtiiliviasta tai muusta nopeaa kuorman vaihtelua aiheuttavasta ongelmasta vaihdelaatikossa tai muussa voimansiirrossa? Onko kardaaneissa kumipuslia/niveliä joissa voisi olla väljää? Jos väljä onkin taakse menevässä kardaanissa, mutta iskevä voima ”heijastuu” etuperään?
Kuulostaa todella vittumaiselle vaille selvittää ja toivon, että syy löytyy mahdollisimman pian.
S212 E350 BlueTEC vm 2014
Re: Jyristää...
Toi 4-matik jakolaatikko taitaa olla melko ongelmallinen ja kuluva osa...öljyjä kannattaa vaihtaa sinne joka vuosi.
Tutulla alkoi ääntämään...öljyn mukana metallia mutta öljyn vaihto rauhoitti äänet ja surinan mutta eihän se kuntoon tule jos sen päälle kusee.
Odotellaan kunnes hajoaa kunnolla....ml :n jakolaatikko taitaa olla ihan eri kaliiperiä kun en ole noista ongelmista ole niissä kuullut mutta farkussa tungetaan se ahtaasen tilaan niin se pitää olla pieni.
Tutulla alkoi ääntämään...öljyn mukana metallia mutta öljyn vaihto rauhoitti äänet ja surinan mutta eihän se kuntoon tule jos sen päälle kusee.
Odotellaan kunnes hajoaa kunnolla....ml :n jakolaatikko taitaa olla ihan eri kaliiperiä kun en ole noista ongelmista ole niissä kuullut mutta farkussa tungetaan se ahtaasen tilaan niin se pitää olla pieni.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Jyristää...
Juu moi,
kiitos arvailuista,
tuo etuperän ääntely olisi kaiken järjen mukaan poistua, kun viime viikolla vaihdettiin se.
Jako-/vaihdelaatikko taas mielestäni suljettiin silloin pois, kun otimme etukardaanin irti.
Ei jyrissyt vaikka pidin jakolaatokon laippaa putkareilla kiinni, ettei päässyt pyörimään.
Samoin olisi pitänyt takakardaaninkin pitää ääntä silloin, vaan hiljaista oli senkin suhteen.
Ens viikolla teemme sellaisen liikkeen, että laitamme moottorin roikkumaan, otamme puoli kerrallaan
moottorin tukityynyt pois ja kokeilemme onko jyrinöitä.
Ensin esim. kuskinpuoli pois, moottori käymään, jarrua, vaihde deelle, kuunnellaan jyristääkö, sitten repsikan puoli pois,
eli ei lainkaan tyynyjä paikallaan moottori käymään, jarrua, vaihde deelle, kuunnellaan jyristääkö .
Sitten kuskin puolen tyyny paikoilleen jne...
Saa nähdä...
kiitos arvailuista,
tuo etuperän ääntely olisi kaiken järjen mukaan poistua, kun viime viikolla vaihdettiin se.
Jako-/vaihdelaatikko taas mielestäni suljettiin silloin pois, kun otimme etukardaanin irti.
Ei jyrissyt vaikka pidin jakolaatokon laippaa putkareilla kiinni, ettei päässyt pyörimään.
Samoin olisi pitänyt takakardaaninkin pitää ääntä silloin, vaan hiljaista oli senkin suhteen.
Ens viikolla teemme sellaisen liikkeen, että laitamme moottorin roikkumaan, otamme puoli kerrallaan
moottorin tukityynyt pois ja kokeilemme onko jyrinöitä.
Ensin esim. kuskinpuoli pois, moottori käymään, jarrua, vaihde deelle, kuunnellaan jyristääkö, sitten repsikan puoli pois,
eli ei lainkaan tyynyjä paikallaan moottori käymään, jarrua, vaihde deelle, kuunnellaan jyristääkö .
Sitten kuskin puolen tyyny paikoilleen jne...
Saa nähdä...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 195
- Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:41
- Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaa
Re: Jyristää...
Moro seleviskö se jyrinän aiheuttaja?