Tietoa R129 :stä
Tietoa R129 :stä
Moi,
Näin loman aluksi olen hankkimassa SL500 sen 2005 sen euroopasta. Onko johtosarjan ja kattomekanismin lisäksi jotain muuta erityistä josta pitää olla huolissaan?
Johtosarjasta on ollut puhetta, mutta onko olemassa esim. Km perusteista rajaa, jossa johtosarja on käytännössä vaihdettava?
Kiitoksia etukäteen.
Näin loman aluksi olen hankkimassa SL500 sen 2005 sen euroopasta. Onko johtosarjan ja kattomekanismin lisäksi jotain muuta erityistä josta pitää olla huolissaan?
Johtosarjasta on ollut puhetta, mutta onko olemassa esim. Km perusteista rajaa, jossa johtosarja on käytännössä vaihdettava?
Kiitoksia etukäteen.
Re: Tietoa R129 :stä
2005 ei ole R129 vaan R230 - R129:n valmistus loppui 2001 (vai olikohan jenkkimarkkinoille vielä alkuvuonna 2002)
R129:n tapauksessa johtosarjat ovat huonoja suunnilleen mallivuosissa 93-95 eli autoissa, jotka on valmistettu suunnilleen välillä kesä 92 - kesä 95. Tarkkoja päiviä ei taida tietää kukaan. Ei siinä kilometrirajoja tunneta, aika ja lämpö tekevät vääjäämättä tehtävänsä ennemmin tai myöhemmin.
R129:n tapauksessa johtosarjat ovat huonoja suunnilleen mallivuosissa 93-95 eli autoissa, jotka on valmistettu suunnilleen välillä kesä 92 - kesä 95. Tarkkoja päiviä ei taida tietää kukaan. Ei siinä kilometrirajoja tunneta, aika ja lämpö tekevät vääjäämättä tehtävänsä ennemmin tai myöhemmin.
Re: Tietoa R129 :stä
Kiitos. Auto on otettu käyttöön 04/1995 eli tuskin on johtoja korjailtu. Jos ja kun sen tekee niin oletko tietoinen mistä johtosarja kannattaa hankkia? Ja jossakin on sanottu, että johtosarjaa ei näe muutakuin purkamalla..juusmo kirjoitti:2005 ei ole R129 vaan R230 - R129:n valmistus loppui 2001 (vai olikohan jenkkimarkkinoille vielä alkuvuonna 2002)
R129:n tapauksessa johtosarjat ovat huonoja suunnilleen mallivuosissa 93-95 eli autoissa, jotka on valmistettu suunnilleen välillä kesä 92 - kesä 95. Tarkkoja päiviä ei taida tietää kukaan. Ei siinä kilometrirajoja tunneta, aika ja lämpö tekevät vääjäämättä tehtävänsä ennemmin tai myöhemmin.
Itselläni ei kolvi kädessä pysy, niin asian osaavan kaverin syksyllä voisi tarvita.
Re: Tietoa R129 :stä
http://kabelbaumschule.de/leistungen/" onclick="window.open(this.href);return false;
W176 A200 cdi Cls 350 cdi-11 w218 sl 500-93 Vito-15
Re: Tietoa R129 :stä
Moi vielä,tk00129 kirjoitti:Moi,
Näin loman aluksi olen hankkimassa SL500 sen 2005 sen euroopasta. Onko johtosarjan ja kattomekanismin lisäksi jotain muuta erityistä josta pitää olla huolissaan?
Johtosarjasta on ollut puhetta, mutta onko olemassa esim. Km perusteista rajaa, jossa johtosarja on käytännössä vaihdettava?
Kiitoksia etukäteen.
Tilasin juuri auton ja saan sen ensi viikolla. Itselleni oli yllätys että autossa on ilmajousitus ja "Reiserechner" mikä sitten onkaan.
Kuvissa vaikuttaa siltä, että jonkin sortin ajotietokone kojetaulussa luukun alla. Onko ominaisuuksista kenelläkään minkään sortin tuntemuksia?
Re: Tietoa R129 :stä
Ilmajousitusta näissä ei kyllä tehtaalta ole, vaan kyseessä on todennäköisesti hydraulinen ADS-alusta, joka kykenee tasonsäätöön joka nurkassa sekä vaimennuksen säätöön tienpinnan yms olosuhteiden mukaan. 600:ssa ADS oli aina vakiovaruste, muissa melko harvinainen lisävaruste. Mainio kapistus toimiessaan, mutta mahdollinen murheenkryyni silloin, kun ei toimi. Osaamista niiden laittamiseen on vähän, joten vikojen tullessa on syytä varautua opiskelemaan asiaa itse. Netistä löytyy toki tietoa, varsinkin erinäisiltä ulkomaisilta foorumeilta. Lisämausteensa vikojen selvittelyyn tuo se, että mallivuoden 96 faceliftistä alkaen ADS:n tekniikka on monelta osin todella erilainen kuin vanhemmissa malleissa.tk00129 kirjoitti: Moi vielä,
Tilasin juuri auton ja saan sen ensi viikolla. Itselleni oli yllätys että autossa on ilmajousitus ja "Reiserechner" mikä sitten onkaan.
Kuvissa vaikuttaa siltä, että jonkin sortin ajotietokone kojetaulussa luukun alla. Onko ominaisuuksista kenelläkään minkään sortin tuntemuksia?
Reiserechner on tosiaan ajotietokone. Melkoisen harvinainen varuste, jota ei tainnut edes Euroopan ulkopuolella olla saatavilla (ainakaan rapakon takana). Se osaa mittailla keskinopeutta ja -kulutusta sekä arvioida tankin riittävyyttä, ja ilmeisesti siihen voi myös asettaa nopeusrajoittimen halutessaan. Huonona puolena sitten menettää aurinkolasilokeron, johon se näyttö on asennettu. Hyötyä siitä tuskin ihan hirveästi on, mutta onpahan ihan hauska ja erikoinen knoppi.
Re: Tietoa R129 :stä
Kannattaisi laittaa sen auton runkonumero tänne tiedoksi niin ei juusmon kaltaisten eksperttien tarvitsisi arpoa korimallin ja ilmojen (ei sääennuste) välillä. Menee molemmilta/kaikilta aikaa hukkaan. Ensi viikolla kun niitä vikoja pohtiessa vielä tärkeämpi.
Re: Tietoa R129 :stä
Aamen. Ja kuvia kehiin.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Tietoa R129 :stä
juusmo kirjoitti:Ilmajousitusta näissä ei kyllä tehtaalta ole, vaan kyseessä on todennäköisesti hydraulinen ADS-alusta, joka kykenee tasonsäätöön joka nurkassa sekä vaimennuksen säätöön tienpinnan yms olosuhteiden mukaan. 600:ssa ADS oli aina vakiovaruste, muissa melko harvinainen lisävaruste. Mainio kapistus toimiessaan, mutta mahdollinen murheenkryyni silloin, kun ei toimi. Osaamista niiden laittamiseen on vähän, joten vikojen tullessa on syytä varautua opiskelemaan asiaa itse. Netistä löytyy toki tietoa, varsinkin erinäisiltä ulkomaisilta foorumeilta. Lisämausteensa vikojen selvittelyyn tuo se, että mallivuoden 96 faceliftistä alkaen ADS:n tekniikka on monelta osin todella erilainen kuin vanhemmissa malleissa.tk00129 kirjoitti: Moi vielä,
Tilasin juuri auton ja saan sen ensi viikolla. Itselleni oli yllätys että autossa on ilmajousitus ja "Reiserechner" mikä sitten onkaan.
Kuvissa vaikuttaa siltä, että jonkin sortin ajotietokone kojetaulussa luukun alla. Onko ominaisuuksista kenelläkään minkään sortin tuntemuksia?
Reiserechner on tosiaan ajotietokone. Melkoisen harvinainen varuste, jota ei tainnut edes Euroopan ulkopuolella olla saatavilla (ainakaan rapakon takana). Se osaa mittailla keskinopeutta ja -kulutusta sekä arvioida tankin riittävyyttä, ja ilmeisesti siihen voi myös asettaa nopeusrajoittimen halutessaan. Huonona puolena sitten menettää aurinkolasilokeron, johon se näyttö on asennettu. Hyötyä siitä tuskin ihan hirveästi on, mutta onpahan ihan hauska ja erikoinen knoppi.
Kiitokset,
Hienoa että kerroit moisesta härpäkkeestä:
Tuo ADS ts. sen toimivuus testataan varmaan kylmänä kokeilemalla nouseeko ja laskeeko auto?
2000- luvun autoissa se APC pumppu tai oikeastaan öljyjen vaihtamattomus aiheuttaa ongelmia. Voisin kuvitella, että jos tämä nyt toimisi, niin syksyn tullen järjestelmä kannattaisi tsekkauttaa ja vaihdatuttaa öljyt..
Re: Tietoa R129 :stä
Joo, en ole muistanut pyytää sitä. Jos auto on kuin on sovittu, niin laitetaan sitten.DBFI kirjoitti:Kannattaisi laittaa sen auton runkonumero tänne tiedoksi niin ei juusmon kaltaisten eksperttien tarvitsisi arpoa korimallin ja ilmojen (ei sääennuste) välillä. Menee molemmilta/kaikilta aikaa hukkaan. Ensi viikolla kun niitä vikoja pohtiessa vielä tärkeämpi.
Re: Tietoa R129 :stä
Tämmöinen kulkine..Häksä kirjoitti:Aamen. Ja kuvia kehiin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Tietoa R129 :stä
Hienon näköinen auto, onnea hankinnasta! Ainakin tuossa kuvassa punainen katto näyttää sopivan hyvin. Harvinainen yhdistelmä.
Etuvilkkujen värin perusteella autosi on jenkkituonti. Ymmärtääkseni pre-faceliftin jenkkimallissa ei edes ollut tasonsäätönappulaa, vaan pelkkä sport/comfort-nappi alustaan liittyen. Auto siis säätää tasoa itse, mutta siihen ei voi kuski puuttua.
Vanhemman mallin ADS:n öljynvaihdosta en tiedä mitään, mutta uudemmassa se on aika helppo homma. Säiliön tyhjennys, tyhjennysproppu auki vasemman etupyörän ja oikean takapyörän tuntumasta, auto pyörilleen jotta nesteet pumppautuvat ulos, ja sitten säiliön täyttöä moottorin käydessä korotettua tyhjäkäyntiä.
Foorumilla nimimerkki pazo tietää tästä ensimmäisen polven ADS:stä yhtä jos toista - kannattaa etsiä vanhoja viestiketjuja.
Ajamalla sen kai parhaiten testaa, ja tietysti tarkkailemalla ulkoisia vuotoja ja auton pysymistä oikealla tasolla. Jos paikat lähtee hampaista tai toisessa ääripäässä, jos auto jää töyssyn jälkeen jojottelemaan vailla iskunvaimennusta, niin järjestelmässä on jotain vikaa.tk00129 kirjoitti:Kiitokset,
Hienoa että kerroit moisesta härpäkkeestä:
Tuo ADS ts. sen toimivuus testataan varmaan kylmänä kokeilemalla nouseeko ja laskeeko auto?
2000- luvun autoissa se APC pumppu tai oikeastaan öljyjen vaihtamattomus aiheuttaa ongelmia. Voisin kuvitella, että jos tämä nyt toimisi, niin syksyn tullen järjestelmä kannattaisi tsekkauttaa ja vaihdatuttaa öljyt..
Etuvilkkujen värin perusteella autosi on jenkkituonti. Ymmärtääkseni pre-faceliftin jenkkimallissa ei edes ollut tasonsäätönappulaa, vaan pelkkä sport/comfort-nappi alustaan liittyen. Auto siis säätää tasoa itse, mutta siihen ei voi kuski puuttua.
Vanhemman mallin ADS:n öljynvaihdosta en tiedä mitään, mutta uudemmassa se on aika helppo homma. Säiliön tyhjennys, tyhjennysproppu auki vasemman etupyörän ja oikean takapyörän tuntumasta, auto pyörilleen jotta nesteet pumppautuvat ulos, ja sitten säiliön täyttöä moottorin käydessä korotettua tyhjäkäyntiä.
Foorumilla nimimerkki pazo tietää tästä ensimmäisen polven ADS:stä yhtä jos toista - kannattaa etsiä vanhoja viestiketjuja.
Re: Tietoa R129 :stä
Auto näyttää hyvältä! Noi vilkut voi olla ihan oikeat euromalliinkin. Kesästä -94 syksyyn -95 (ennen isompaa faceliftiä) oli käytössä samat vilkut kuin jenkkimalleissa. Tietty jos olisi VIN niin ei tarvitsisi arvailla.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Tietoa R129 :stä
Porkkanavilkkujen jälkeen jenkkimallissa oli tuo pieni oranssi osa jatkuvasti palavan sivuvalon takia, euromallissa vilkku oli kokonaan kirkas. Täältä löytyy mallivuoden 95 esitteet Jenkkien ja Saksan markkinoille, joista tämän voi todeta: http://oudemercedesbrochures.nl/R129.htmlHäksä kirjoitti:Auto näyttää hyvältä! Noi vilkut voi olla ihan oikeat euromalliinkin. Kesästä -94 syksyyn -95 (ennen isompaa faceliftiä) oli käytössä samat vilkut kuin jenkkimalleissa. Tietty jos olisi VIN niin ei tarvitsisi arvailla.
Re: Tietoa R129 :stä
Löysin tuon kertomani tiedon Saksan R129-kerhon osto-oppaasta, muuta en tiedä.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Tietoa R129 :stä
Onnea hankinnasta! Siitä vaan mukaan sitten meidän R129 Whatsapp-rinkiin! Siellä tieto kulkee...
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: Tietoa R129 :stä
No kappas vaan, niinpäs näkyy. Mutta eipä siinä vielä kaikki, nimittäin löysin saksalaiselta foorumilta sellaisen tiedonjyvän että mallivuoden 95 EU-mallissa "oranssi" osa on oranssimpi ja US-mallissa keltaisempi. Ja totta tosiaan, EPC:stä katsoin että varaosanumero näillä on eri. Näitä mallivuosi- ja markkinakohtaisia eroja on kyllä ihan käsittämätön liuta faceliftien välissäkin. Välillä luulee tietävänsä jotain, mutta aina oppii uutta.Häksä kirjoitti:Löysin tuon kertomani tiedon Saksan R129-kerhon osto-oppaasta, muuta en tiedä.
Omaan jenkkimalliini ostin Magneti Marellin sivuvilkut, koska edellisen omistajan hankkimat TYC-merkkiset eivät istu hyvin. Ihmettelin, miksi MM:t olivat keltaisemmat kuin TYCit, mutta tässä on varmaan selitys - TYCit onkin kopioitu euromallisen 95-valon eikä jenkkivalojen mukaan.
Mistähän nuo kirkkaat vilkut ovat löytäneet tiensä tuohon aiemmin linkkaamallani sivulla olevaan 06/1994 päivättyyn esitteeseen? Siellä on myös 03/95 saksalainen Special Edition -esite, jossa puolestaan on nämä oranssireunaiset valot. Näillä tiedoilla kun näyttäisi siltä, että pre-faceliftin kanssa ei olisi koskaan ollut täysin kirkkaita vilkkuja.
Re: Tietoa R129 :stä
Harvoin on mennyt asian ihan näin päin helvettiä kuin nyt meni.juusmo kirjoitti:Porkkanavilkkujen jälkeen jenkkimallissa oli tuo pieni oranssi osa jatkuvasti palavan sivuvalon takia, euromallissa vilkku oli kokonaan kirkas. Täältä löytyy mallivuoden 95 esitteet Jenkkien ja Saksan markkinoille, joista tämän voi todeta: http://oudemercedesbrochures.nl/R129.htmlHäksä kirjoitti:Auto näyttää hyvältä! Noi vilkut voi olla ihan oikeat euromalliinkin. Kesästä -94 syksyyn -95 (ennen isompaa faceliftiä) oli käytössä samat vilkut kuin jenkkimalleissa. Tietty jos olisi VIN niin ei tarvitsisi arvailla.
Intoa puhkuen kentälle 05.50 ja toivoa täynnä Amsterdamiin autoa ostamaan. Täytyy sanoa, että muut käyvät täällä muissa merkeissä ja hyvä niin. Tämä autokauppa se vasta jotakin on.
Paikanpäällä selvisi että:
* auto on koriltaan siisti, takakulma korjattu hyvin. * sisusta hieno.
* auto onkin kaksi vuotta vanhempi kuin oli puhetta, eli -93.
* autossa kymmenen vuotta vanhat talvirenkaat alla, karmea kapine. veteli joka suuntaan
* hydraulinen jousitus on pelkästään keulassa? Ja sekin jäi ylä asentoon
* jarruoljin painui peltiin asti, mutta jarrut toimivat ts. pysäyttivät auton
* sähköikkunat jumiutuivat
* öljynpaine heitteli tyhjäkäynnillä kuumana 0-ja 0,5:n välillä
* moottori sinänsä kävi tasaisesti ja vaihdelaatikko toimi siedettävästi.
* tehot täysin kateissa tai hevoset laitumilla. Varmaan pienempi Skoodakin kiihtyi 100:seen ripeämmin kuin tämä
* kuumana konehuoneesta kantautui niin ihana glykolin tuoksu..
* huoltohistoria vähintäänkin puutteellinen
Eniten tässä hermostuttaa se, että autoliike tituleerasi itsensä mb- ja bmw spesialistiksi.
No, nyt pari päivää Amsterdamissa ja matka jatkuu Riikaan, kun lennot Suomeen olisivat olleet kalliimpia kuin pari yötä AMSisa ja lento Riikan kautta Suomeen. No nyt kun autoa ei tullut ostettua, voikin tehdä niitä asioita joita muutkin tänne ovat tulleet tekemään...
Mitä tästä opimme. Suutari pysyköön lestissään ja autokauppiaat on oma rotunsa.
Re: Tietoa R129 :stä
No harmi! Aika kattava vikalista siis ("pientä laittoa vailla" kuten kotimaisessa myynti-ilmoituksessa varmaan lukisi). Puutun nyt vain yhteen, vaikka varmasti sen jo itsekin arvasit: Kyllä sen hydraulialustan pitäisi joka nurkassa olla.
Kun nyt kerran siellä olet, katso toki onko lähialueella tarjolla muita yksilöitä, jos pettymykseltäsi maltat. Ja jos ensi kerta tulee, vaadi saada se VIN etukäteen ja postaa tänne, niin ruoditaan. Siitä olisi ainakin tuo vuosimallikusetus selvinnyt heti.
Kun nyt kerran siellä olet, katso toki onko lähialueella tarjolla muita yksilöitä, jos pettymykseltäsi maltat. Ja jos ensi kerta tulee, vaadi saada se VIN etukäteen ja postaa tänne, niin ruoditaan. Siitä olisi ainakin tuo vuosimallikusetus selvinnyt heti.
Re: Tietoa R129 :stä
Jos joku niin Amsterdam on paikka hyljätä autokaupat ja siirtyä tutkimaan mitä muuta namia kaupunki tarjoa. Vähän suklaakakkua ja pientä piirakkaaa. Mmm....
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Tietoa R129 :stä
No hitto, se perinteinen tarina. Noita on tullut Suomenmaalla jokunen koettua mutta ulkomaille kannattaa olla muutama auto kiikarissa ja tsekattua että niitä pääsee katsomaan, ja vuokra-auto alla. Tai käyttää sitten jotain paikallisia palveluja. Viimeiksi tutun tuttu katsoi minulle yhden Geen joka oli ihan paska vaikka sen piti olla hyvä, no se halpuus selittyi auton kunnolla... tarkastus maksoi 150 euroa muistaakseni. Klubin kauttakin saa noita palveluita.
Minulla olisi hyvä 500E tarjolla jos viisilitrainen kova kulkine vaan sopii... Wink-wink
Minulla olisi hyvä 500E tarjolla jos viisilitrainen kova kulkine vaan sopii... Wink-wink
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Tietoa R129 :stä
Hyvä ettet ostanut. Käy katsomassa täältä: https://www.mega-mobile-gera.de/cars" onclick="window.open(this.href);return false; R129 valikoimaa riittää...
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Tietoa R129 :stä
Kiitoksia. Tuohn MegaMobileen kyllä tutustuin. Siellä pitää olla nahkahousut jalassa ja kalapuikko nenän alla.Häksä kirjoitti:Hyvä ettet ostanut. Käy katsomassa täältä: https://www.mega-mobile-gera.de/cars" onclick="window.open(this.href);return false; R129 valikoimaa riittää...
Kaveri rakastaa autojansa niin, että hinnoista ei neuvotella. Ymmärrän toki puolen, mutta sijainti on keskellä ei mitään.
Ei ihan huvikseen viitsi lähteä ostoksille.
Toinen mikä tässä kyllä käy selväksi, niin yllätysten takia matkassa olisi hyvä olla kaksi henkilöä ja vuokra-auto. TAI käyttää jotakin jobbaria joka tuo auton. Kumpikin on kuluja, mutta syntyy ne näinkin...
Re: Tietoa R129 :stä
Tuossa liikkeessä on niin monta R129:n SL500:sta myynnissä, että varmasti niistä joku miellyttää kauppoihin asti. Matka tuonne ei siksi ole niin suuri "riski".tk00129 kirjoitti:Kiitoksia. Tuohn MegaMobileen kyllä tutustuin. Siellä pitää olla nahkahousut jalassa ja kalapuikko nenän alla.Häksä kirjoitti:Hyvä ettet ostanut. Käy katsomassa täältä: https://www.mega-mobile-gera.de/cars" onclick="window.open(this.href);return false; R129 valikoimaa riittää...
Kaveri rakastaa autojansa niin, että hinnoista ei neuvotella. Ymmärrän toki puolen, mutta sijainti on keskellä ei mitään.
Ei ihan huvikseen viitsi lähteä ostoksille.
Toinen mikä tässä kyllä käy selväksi, niin yllätysten takia matkassa olisi hyvä olla kaksi henkilöä ja vuokra-auto. TAI käyttää jotakin jobbaria joka tuo auton. Kumpikin on kuluja, mutta syntyy ne näinkin...
Jos autot ovat ehjiä ja siistejä niin hinnat pyörivät noissa haarukoissa Saksassa = 18 - 20k€. Suomesta voi löytää pitkällä odottelulla jonku helmen 15-17k€ maastosta, mutta kyllä valtaosa on aika miinoja, joissa on paljon laitettavaa. Maamme otatanta on tullut tänä vuonna katsastettua ja alle 15k€:n autot ovat olleet enemmän tai vähemmän projekteja. 15k€ autosta tulee nopeasti lähemmäs 20k€ auto, kun vaihdatat esim. rättikaton (paikassa jonka sen osaa oikeasti tehdä) ja alustaan iskaria, jousta ja muuta palikkaa, joiden vaihtoa useimmassa yksilössä on laiminlyöty. Tietysti jos omistat paikan (ja aikaa) jossa voit rakentaa autoa itse, ei kustannukset ole noin suuria.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: Tietoa R129 :stä
Tällainenkin löytyi http://r129-wiebe.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkaa tehdä itsekin (taas) mieli R129:iä
Alkaa tehdä itsekin (taas) mieli R129:iä
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Tietoa R129 :stä
Katselinpa muuten vähän tätä sivuten huvikseni maahantuotujen autojen verotaulukoita viime ja tältä vuodelta, jonka taulukot on saatavilla vasta kesäkuun loppuun asti. R129:n tuonti taitaa nyt olla virallisesti pois muodista Suomessa. Viime vuonna niitä tuotiin ihan kourallinen, ja tänäkin vuonna vasta muutama (yksi 500 ja kaksi 320), kun taas R230 on tuotu kymmenittäin, ja pääosin vielä ihan alkupään mallivuosia eli suunnilleen 01-04.E38 kirjoitti:Suomesta voi löytää pitkällä odottelulla jonku helmen 15-17k€ maastosta, mutta kyllä valtaosa on aika miinoja, joissa on paljon laitettavaa. Maamme otatanta on tullut tänä vuonna katsastettua ja alle 15k€:n autot ovat olleet enemmän tai vähemmän projekteja.
Jännä kyllä nähdä millaiset alennusmyynnit alkupään perusmallisten (350 ja 500) R230:n osalta Suomessa muutaman vuoden päästä on. 01-04-mallisia on jo nyt Nettiautossa 27kpl, kun R129:n kaikkia vuosimalleja on yhteensä peräti 24. Menneinä kesinä muistelen katselleeni, että näitäkin oli lähemmäs 40 kerrallaan joskus myynnissä. Jokin aika sitten oli vielä mahdollista löytää melko helmi yksilö Suomen markkinoilta halvalla, koska kysyntää on vähän ja eurooppalaiset ostajat ovat kaukana. Veikkaan että se aika on nyt pikku hiljaa ohi, ja R230:n vuoro on ihan oven takana. Haarukan alapää on jo pudonnut alle 20k euron.
Itseäni asia ei kiinnosta muuten kuin tyhjänpäiväisen pohdiskelun kannalta (no, ehkä vähän oman auton mahdollisen arvonkehityksen kannalta myös), kun varsinkaan pre-facelift R230 ei juuri sytytä ainakaan perusmallien osalta, mutta SL:n hankintaa harkitsevan sietää ehkä pohtia mikä koppa osuu siihen omaan sweet spottiin.
Re: Tietoa R129 :stä
On ollut mielessä pitkästä aikaa avoauton hankkiminen. Edellisellä (W107) ei tullut ajettua kymmenen vuoden aikana, kuin n.700km. Auto tuli sittemmin myytyä "paremmalle" käyttäjälle noin 10 vuotta sitten.
Vaihtoehtoja on ollut kolme R170, A209 tai R129. Emäntä haluaisin tuon CLK:n, mutta kun minun mielestäni oikeassa avoautossa on takapenkki korkeintaan jalattomille pikkulapsille, niin olen kallistumassa R129:iin. Muutaman olen kotimaan markkinoilla käynyt katsomassa. Yhtä lukuunottamatta ei ole kiinnostus herännyt. Moottorilla ei ole sinällään minulle merkitystä eli auto voi olla millä vaihtoehdolla tahansa. Ehkä mieluiten jopa kutoskoneinen. Tallissa on jo kolme kasikoneista autoa, joten eiköhän ne riitä.
Mielenkiintoisin yksilö toistaiseksi on Heinolassa Autotaso Oy:ssä myynnisä oleva M103 koneinen.
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sl/9757635" onclick="window.open(this.href);return false;
Auto on EPC:n mukaan luovutettu 05.05.1993 eli on varmaankin viimeisiä tuolla moottorivaihtoehdolla valmistettuja. Auton puskurit ja helmat on maalattu auton väriseksi. Kun kysymyksessä on pre facelift, niin eikös nuo pitäisi olla vielä harmaat (auton väri musta 040O ja toinen koodi 040U). Toinen asia on matkamittari, joka on jo digitaalinen. Käsittääkseni digi tuli vasta seuraavan vuoden malliin. Lähinnä nuo askarruttavat, sillä jos joku tällainen kulkine hankitaan, niin se on todennäköisesti tarkoitus jossain vaiheessa museokatsastaa. Vilkut tuossa on kirkkaat, mutta nehän saa porkkanavilkuiksi tarvittaessa helposti. Alkuperäinen soitin ja antenni autosta myös puuttuu.
KE-jetronichan tuossa on, mutta se ei nyt maailmaa kaada. Auto oli äkki vilkaisulla päällisin puolin kriteerit täyttävä. Rättikatto ehjä ja siisti, mutta katon ikkunat jo tyypillisesti kovettuneet.
Saksankin tarjontaa olen tutkaillut, mutta toistaiseksi en ole vielä innostunut reissuun lähtemään. Eipä oikeastaan hinnassakaan mitään häviä, jos vaan sopiva yksilö löytyisi kotimaasta.
WDB1290601F083783
Code type
040O SCHWARZ - UNILACK sales
040U SCHWARZ - UNILACK sales
228 Auxiliary heater sales
245 REISERECHNER sales
260 TYPENKENNZEICHEN AUF HECKDECKEL - WEGFALL sales
271A LEDER PERFORIERT SCHWARZ sales
281 LEDERLENKRAD (390 MM) MIT SPORTLICHEM DESIGN UND LEDERSCHALTHEBEL sales
283 WINDSCHOTT sales
404 FAHRERLEHNE ORTHOPAEDISCH LINKS sales
420 GETRIEBE AUTOMATISCH 4-GANG sales
440 Cruise control sales
471 Acceleration skid control (ASR) sales
531 ANTENNE AUTOMATISCH sales
551 Anti-theft alarm system sales
565 FONDSITZE FUER SL-TYPEN sales
580 Air conditioning (or Tempmatic for USA) sales
590 WÄRMEDÄMMENDES GRÜNES GLAS RUNDUM, HEIZBARE HECKSCHEIBE sales
652 LEICHTMETALLRÄDER 8-LOCH sales
740 VERDECKSTOFF SCHWARZ (9001) sales
752 RADIO BECKER MEXICO 2000 VK sales
810 Sound system sales
819 6-disk CD changer sales
873 SITZHEIZUNG FAHRERSITZ LINKS UND RECHTS sales
880 SCHLIESSANLAGE MIT INFRAROT-FERNBEDIENUNG
Vaihtoehtoja on ollut kolme R170, A209 tai R129. Emäntä haluaisin tuon CLK:n, mutta kun minun mielestäni oikeassa avoautossa on takapenkki korkeintaan jalattomille pikkulapsille, niin olen kallistumassa R129:iin. Muutaman olen kotimaan markkinoilla käynyt katsomassa. Yhtä lukuunottamatta ei ole kiinnostus herännyt. Moottorilla ei ole sinällään minulle merkitystä eli auto voi olla millä vaihtoehdolla tahansa. Ehkä mieluiten jopa kutoskoneinen. Tallissa on jo kolme kasikoneista autoa, joten eiköhän ne riitä.
Mielenkiintoisin yksilö toistaiseksi on Heinolassa Autotaso Oy:ssä myynnisä oleva M103 koneinen.
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sl/9757635" onclick="window.open(this.href);return false;
Auto on EPC:n mukaan luovutettu 05.05.1993 eli on varmaankin viimeisiä tuolla moottorivaihtoehdolla valmistettuja. Auton puskurit ja helmat on maalattu auton väriseksi. Kun kysymyksessä on pre facelift, niin eikös nuo pitäisi olla vielä harmaat (auton väri musta 040O ja toinen koodi 040U). Toinen asia on matkamittari, joka on jo digitaalinen. Käsittääkseni digi tuli vasta seuraavan vuoden malliin. Lähinnä nuo askarruttavat, sillä jos joku tällainen kulkine hankitaan, niin se on todennäköisesti tarkoitus jossain vaiheessa museokatsastaa. Vilkut tuossa on kirkkaat, mutta nehän saa porkkanavilkuiksi tarvittaessa helposti. Alkuperäinen soitin ja antenni autosta myös puuttuu.
KE-jetronichan tuossa on, mutta se ei nyt maailmaa kaada. Auto oli äkki vilkaisulla päällisin puolin kriteerit täyttävä. Rättikatto ehjä ja siisti, mutta katon ikkunat jo tyypillisesti kovettuneet.
Saksankin tarjontaa olen tutkaillut, mutta toistaiseksi en ole vielä innostunut reissuun lähtemään. Eipä oikeastaan hinnassakaan mitään häviä, jos vaan sopiva yksilö löytyisi kotimaasta.
WDB1290601F083783
Code type
040O SCHWARZ - UNILACK sales
040U SCHWARZ - UNILACK sales
228 Auxiliary heater sales
245 REISERECHNER sales
260 TYPENKENNZEICHEN AUF HECKDECKEL - WEGFALL sales
271A LEDER PERFORIERT SCHWARZ sales
281 LEDERLENKRAD (390 MM) MIT SPORTLICHEM DESIGN UND LEDERSCHALTHEBEL sales
283 WINDSCHOTT sales
404 FAHRERLEHNE ORTHOPAEDISCH LINKS sales
420 GETRIEBE AUTOMATISCH 4-GANG sales
440 Cruise control sales
471 Acceleration skid control (ASR) sales
531 ANTENNE AUTOMATISCH sales
551 Anti-theft alarm system sales
565 FONDSITZE FUER SL-TYPEN sales
580 Air conditioning (or Tempmatic for USA) sales
590 WÄRMEDÄMMENDES GRÜNES GLAS RUNDUM, HEIZBARE HECKSCHEIBE sales
652 LEICHTMETALLRÄDER 8-LOCH sales
740 VERDECKSTOFF SCHWARZ (9001) sales
752 RADIO BECKER MEXICO 2000 VK sales
810 Sound system sales
819 6-disk CD changer sales
873 SITZHEIZUNG FAHRERSITZ LINKS UND RECHTS sales
880 SCHLIESSANLAGE MIT INFRAROT-FERNBEDIENUNG
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320, CLK 320, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 3*OG900
Re: Tietoa R129 :stä
Mielenkiintoinen yksilö. Tuossa on vielä sitä vanhan liiton individualismia. Perusmusta, ortopedi vain kuskille, ajotietokone, huippumankka ja Soundsystem sekä infrapunalukitus. Plussaa lähes oikeaan kohtaan asennetuista sivuvilkuista!
Museohommia varten kylkimuovien maalaus - etuvilkkujen vaihto - takavalojen vaihto - pakoputken ulostulo. Radion voisi vaihtaa kans. Onko CD-boksi vielä tallella? Vasemman etulokasuojan maalaus näyttää todella huonolta vilkun takaa. Digimittari kannattaa selvittää. Ainakin W140:een se tuli vasta 12/1993.
Museohommia varten kylkimuovien maalaus - etuvilkkujen vaihto - takavalojen vaihto - pakoputken ulostulo. Radion voisi vaihtaa kans. Onko CD-boksi vielä tallella? Vasemman etulokasuojan maalaus näyttää todella huonolta vilkun takaa. Digimittari kannattaa selvittää. Ainakin W140:een se tuli vasta 12/1993.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tietoa R129 :stä
Olen myös ihmetellyt tuota digimittariasiaa. Nyt kun selasin mobilea niin jossain -90 mallisessa 500:ssa on digitaalinen matkamittari, mutta esim. -94 280:ssä analoginen. Mulla on Saksan R129-klubin osto-opas, mutta en löytänyt siitäkään vastausta.
Osta tämä ja ajele suoraan museoon: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... ecd4b01a91" onclick="window.open(this.href);return false;
Jostain syystä perustuunattu R129 (vanteet, valot ja putki raiskattu) on minulle välitön turn-off. Toisaalta tuo linkittämäsi auto on pienellä vaivalla palautettavissa alkuperäiseen ilmiasuun, joten ei nyt niin paha. Ja kuten Timo sanoi, plussaa siitä että sivuvilkut on asemoitu oikealle "hehtaarille."
Datamb.com antoi sille molemmat värikoodit 040O, joten tiedä sitten olisiko kokomusta? Pitäisi nähdä alkuperäinen kantakortti.
Osta tämä ja ajele suoraan museoon: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... ecd4b01a91" onclick="window.open(this.href);return false;
Jostain syystä perustuunattu R129 (vanteet, valot ja putki raiskattu) on minulle välitön turn-off. Toisaalta tuo linkittämäsi auto on pienellä vaivalla palautettavissa alkuperäiseen ilmiasuun, joten ei nyt niin paha. Ja kuten Timo sanoi, plussaa siitä että sivuvilkut on asemoitu oikealle "hehtaarille."
Datamb.com antoi sille molemmat värikoodit 040O, joten tiedä sitten olisiko kokomusta? Pitäisi nähdä alkuperäinen kantakortti.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Tietoa R129 :stä
Sama vika täällä. Suomen (nettiauton) tarjonnassa ei ole hurraamista...Häksä kirjoitti:Jostain syystä perustuunattu R129 (vanteet, valot ja putki raiskattu) on minulle välitön turn-off.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville