Kutsu moottorinohjauksen ohjelmapäivitykseen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 508
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: La 01.06.2019 16:50
Tässä eilen tupsahti postilaatikkoon kutsu moottorinohjauksen ohjelmapäivitykseen. Auto siis OM651-moottorinen C 220 cdi. Joku päästöhuijauspäivitys lienee. Typpipäästöistä ja pakokaasun takaisinkierrätyksestä tuossa puhutaan, joten luvassa lienee lisää puuhaa egr:lle.

Onko muille tullut tällaista kutsua ja oletteko vieneet autonne päivitykseen? Oletteko huomanneet päivityksen jälkeen eroa toiminnassa?
S204


Mersumies
Mersumies
Viestit: 2084
Liittynyt: Ke 22.07.2015 09:48
Paikkakunta: Mökillä
ViestiLähetetty: La 01.06.2019 20:32
Jonze kirjoitti:Tässä eilen tupsahti postilaatikkoon kutsu moottorinohjauksen ohjelmapäivitykseen. Auto siis OM651-moottorinen C 220 cdi. Joku päästöhuijauspäivitys lienee. Typpipäästöistä ja pakokaasun takaisinkierrätyksestä tuossa puhutaan, joten luvassa lienee lisää puuhaa egr:lle.

Onko muille tullut tällaista kutsua ja oletteko vieneet autonne päivitykseen? Oletteko huomanneet päivityksen jälkeen eroa toiminnassa?


Jos kutsu löytyy traficomilta niin leimaa ei tule ennen päivityksen tekoa

siinä kohdin toivotavasti on ecu siinä kunnossa että softan saavat päivettyä ja hiukkas pönttö paikkalaan
muuten voi olla vika tiloja tiedossa
Mökkillä
'

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: La 07.08.2004 22:56
ViestiLähetetty: Su 02.06.2019 09:07
Jollei ole pakollinen, niin jättäisin viemättä. Ainakin vw:llä ollut paljon ongelmia päivityksen jälkeen.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2264
Liittynyt: Pe 23.05.2003 16:49
Paikkakunta: Salo
ViestiLähetetty: Su 02.06.2019 10:17
Olisiko selitys tuolla ADAC:in sivuilla? Jos näin on, tulee muillekin kohta postia.
Koodi: Valitse kaikki
Vito 1.6 Diesel OM622 6/2015 -
Vito 2.2 Diesel OM651 9/2014 - 9/2016
C 180d, C 200d, C 180 BlueTEC, C 200 BlueTEC OM626 8/2014 - 5/2018
C 220d, C 250d, C 220 BlueTEC, C 250 BlueTEC OM651 12/2013 - 5/2018
GLC 220d, GLC 250d OM651 6/2015 - 6/2018
G 350d, G 350 BlueTEC OM642 9/2015 - 12/2015
S 300 BlueTEC Hybrid, S 300h OM651   12/2013 - 9/2016
ML 250 BlueTEC, GLE 250d OM651 8/2011 - 6/2015
E 350 BlueTEC, E 350d Coupé OM642 2/2013 - 12/2016

Tästä pääsee kokeilemaan onko oma auto takaisinkutsuaktiossa mukana (Rückrufaktion), saako käydä vapaaehtoisessa softapäivityksessä (freiwilligen Kundendienstmaßnahme zum Diesel Software-Update) vai ei kumpaakaan.
Viimeksi muokannut jysi päivämäärä Su 02.06.2019 10:32, muokattu yhteensä 2 kertaa

Mersumies
Mersumies
Viestit: 508
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Su 02.06.2019 10:20
Ei ole Traficomilta kutsu, vaan Mersulta itseltään (maahantuojalta).

Kutsussa vakuutellaan, että päivitys ei vaikuta tehoon, kulutukseen, meluun eikä muutenkaan käyttöominaisuuksiin, mutta tiedä häntä, vähän skeptinen olen itsekin. VAG-konsernin tuotteissa vastaavia päivityksiä ei ainakaan ole kiitelty.
S204

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 15:38
ViestiLähetetty: Su 02.06.2019 10:24
.
Viimeksi muokannut Ruuvimeisseli päivämäärä Ma 12.08.2019 22:19, muokattu yhteensä 1 kerran

Mersumies
Mersumies
Viestit: 508
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Su 02.06.2019 10:33
Vapaaehtoisesta kampanjasta tuossa puhutaan, eikä Traficomin takaisinkutsutietokannasta löytynyt mainintaa tästä kampanjasta.
S204
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2264
Liittynyt: Pe 23.05.2003 16:49
Paikkakunta: Salo
ViestiLähetetty: Su 02.06.2019 14:46
Kokeilitko tuolta MB:n Saksan sivuilta kumpi on kyseessä?

Mersumies
Mersumies
Viestit: 508
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Su 02.06.2019 15:32
"Ihr Fahrzeug (FIN WDD204202.....) ist Teil der freiwilligen Kundendienstmaßnahme. Sie werden von uns unaufgefordert weitere Informationen zum konkreten Ablauf erhalten, sobald die Maßnahme beginnt. Ihr Mercedes-Benz Servicepartner ist auf die Maßnahme vorbereitet und beantwortet Ihnen gerne Ihre Fragen."

Eli vapaaehtoinen on tuon mukaan.
S204

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: Ma 22.09.2008 20:17
ViestiLähetetty: Su 02.06.2019 15:44
Jonze kirjoitti:"Ihr Fahrzeug (FIN WDD204202.....) ist Teil der freiwilligen Kundendienstmaßnahme. Sie werden von uns unaufgefordert weitere Informationen zum konkreten Ablauf erhalten, sobald die Maßnahme beginnt. Ihr Mercedes-Benz Servicepartner ist auf die Maßnahme vorbereitet und beantwortet Ihnen gerne Ihre Fragen."

Eli vapaaehtoinen on tuon mukaan.


Vapaaehtoinen ainakin toistaiseksi. Saihan VAG konsernin päivtyksistäkin kieltäytyä tiettyyn pisteeseen . Eiköhän tää oo samaa päästöhuijausjuttua kuten sielläkin tosin tästä ei vaan oo nostettu sellasta haloota .
Eli jossainvaiheessa voi tulla pakolliseksi kun trafissa tarpeeksi syöty korvapuusteja ja ryystetty sumppia asian tiimoilta turhissa palavereissa :D
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2264
Liittynyt: Pe 23.05.2003 16:49
Paikkakunta: Salo
ViestiLähetetty: Su 02.06.2019 16:14
shade_z kirjoitti:
Jonze kirjoitti:Eli vapaaehtoinen on tuon mukaan.
Vapaaehtoinen ainakin toistaiseksi. Saihan VAG konsernin päivtyksistäkin kieltäytyä tiettyyn pisteeseen . Eiköhän tää oo samaa päästöhuijausjuttua kuten sielläkin tosin tästä ei vaan oo nostettu sellasta haloota .
Eli jossainvaiheessa voi tulla pakolliseksi kun trafissa tarpeeksi syöty korvapuusteja ja ryystetty sumppia asian tiimoilta turhissa palavereissa :D
Eiköhän se pysy vapaaehtoisena Suomessakin jos kerran auton tyyppihyväksyntämaassakin se on vapaaehtoinen. Jos olisi "Rückrufaktion" eli takaisinkutsu-listalla niin sitten eri juttu.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
ViestiLähetetty: Su 02.06.2019 18:08
eiköhän se vaikuta eniten siihen urearuiskutuksen määrään, ettei säästele sitä. Joten ureaa kuluu sitten. mikä no tietysti hyvä noxin kannalta.

Audissa kaveri sai 5 lippua ilmaisiin ureatankkauksiin, ilmeisesti juuri siksi, kun ainetta menee. Ihmettelin sitä joskus, että jos traktoreissa yms pitää sitä ureaa tankata ihan kohtuudella, niin miten auto muka menisi pienellä tankilla huoltovälin, no sittenhän se on käynyt ilmi, että ei menekkään. Vaan tunnistelee dynoja yms ja maantiellä ei mitään ruiskutakkaan.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2264
Liittynyt: Pe 23.05.2003 16:49
Paikkakunta: Salo
ViestiLähetetty: Su 23.06.2019 21:01
Daimler on laskenut tulosennustetta odotetusta +5-15% parannuksesta nollaan eli viimevuoden tasolle. Suurin syy huhti-kesäkuussa aiheutuneet xxx miljoonan € kustannukset dieselautoihin liittyvistä toimenpiteistä jotka tulevat näkyviin tuloksessa vuoden jälkipuoliskolla.
https://www.finanzen100.de/finanznachri ... BZl9boDy0M
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ti 13.08.2019 11:31
No nyt tämä on "lyönyt kunnolla läpi myös Suomen mediassa"... Mutta onko tapauksia itse asiassa kaksi?

Nyt tuore uutinen kertoo uhkaavista 1 Mrd Euron (!) sakoista ja takaisinkutsuttavisat 280 tuhannesta C- ja E-mallin Mersusta:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mer ... #gs.w0zmce

...Kun tämä aiempi koski "vain" 42 tuhatta GLK-maasturia:
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... parit:28b9

Nämä C- ja E-mallit ovat jo kaiketi Ad Blue varustettuja, joten kikkakolmonen on eri kuin VAG-ryhmän EA189 koneessa, ne olivat vielä Euro5 ja ilman ureaa.
Meillä on perheessä ollut nyt tasan 2 vuotta tuollainen 2.0 TDi "päästöpäivitettynä". Ei siinä EGR ole toistaiseksi (kop kop) hajonnut, mutta kyllähän
se älyttömän tiheä DFP:n polttosykli rassaa autoa. Korneinta se on -5C pakkasella kun ajat 2km ja jää autossa flektit pauhaamaan parkkiin :-(
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2264
Liittynyt: Pe 23.05.2003 16:49
Paikkakunta: Salo
ViestiLähetetty: Ti 13.08.2019 12:26
Kyllä nuo listalla mainitut oli siellä jo kesäkuun alussa ennen T&T:n GLK-juttua. Lukisivat Mersuforumia siellä lehdissä niin pysyisivät ajan tasalla ja saisivat puolueettomia uutisia.
jysi kirjoitti:Olisiko selitys tuolla ADAC:in sivuilla? Jos näin on, tulee muillekin kohta postia.
Koodi: Valitse kaikki
Vito 1.6 Diesel OM622 6/2015 -
Vito 2.2 Diesel OM651 9/2014 - 9/2016
C 180d, C 200d, C 180 BlueTEC, C 200 BlueTEC OM626 8/2014 - 5/2018
C 220d, C 250d, C 220 BlueTEC, C 250 BlueTEC OM651 12/2013 - 5/2018
GLC 220d, GLC 250d OM651 6/2015 - 6/2018
G 350d, G 350 BlueTEC OM642 9/2015 - 12/2015
S 300 BlueTEC Hybrid, S 300h OM651   12/2013 - 9/2016
ML 250 BlueTEC, GLE 250d OM651 8/2011 - 6/2015
E 350 BlueTEC, E 350d Coupé OM642 2/2013 - 12/2016

EDIT: nämä siis oli kesäkuun alussa. Hiukan oli tullut vielä lisääkin tavaraa tuonne listalle mutta henkilöautojen osalta (tuotantomäärien mukaan) suurin osa oli jo mainittu.
Viimeksi muokannut jysi päivämäärä Ti 13.08.2019 18:51, muokattu yhteensä 1 kerran

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Su 08.02.2015 12:58
Paikkakunta: Vantaa-Ruskeasanta
ViestiLähetetty: Ti 13.08.2019 16:35
Oma W205 kusiruiskulla on käynyt jo kahdessa saastelaitteiston softapäivityksessä tämän vuoden aikana Airportissa. Ensimmäiseen tuli kutsu Traficomilta.
W205 200 CDI Bluetec
ex: S212 220, S204 180, X204 220 + 2 x A3, 3 x A4, A6 ja muutama VW

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1721
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
ViestiLähetetty: Ti 13.08.2019 17:17
Saattaapi olla totinen paikka, jos on kusiruiskut ohjelmoitu pois, dpf suolistettu, egr tulpattu ja 300hv ohjelma eikä, leimaa tipu ennenkuin on päivitykset tehty :(
Perheessä:
S 2O4 C 350 CDI -09
S 212 E 200 CDI -11
C126 500 SEC-89
ex
W208 CLK 320 -99
W211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"

Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 9801
Liittynyt: Pe 25.07.2008 20:26
Paikkakunta: Finland Proper
ViestiLähetetty: Ti 13.08.2019 21:26
tahtoomersun kirjoitti:Saattaapi olla totinen paikka, jos on kusiruiskut ohjelmoitu pois, dpf suolistettu, egr tulpattu ja 300hv ohjelma eikä, leimaa tipu ennenkuin on päivitykset tehty :(


Kannattaisi jättää aihe niille jotka siitä jotain tietävät. Jos on oikeassa paikassa autoa käytetty niin ei tuosta takaisinkutsusta mitään katastrofia seuraa.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Su 23.06.2019 06:14
ViestiLähetetty: Ti 13.08.2019 23:28
DBFI kirjoitti:
tahtoomersun kirjoitti:Saattaapi olla totinen paikka, jos on kusiruiskut ohjelmoitu pois, dpf suolistettu, egr tulpattu ja 300hv ohjelma eikä, leimaa tipu ennenkuin on päivitykset tehty :(


Kannattaisi jättää aihe niille jotka siitä jotain tietävät. Jos on oikeassa paikassa autoa käytetty niin ei tuosta takaisinkutsusta mitään katastrofia seuraa.



Eikö ?!? :wtf:

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
ViestiLähetetty: Ti 13.08.2019 23:41
sukula kirjoitti:
DBFI kirjoitti:
tahtoomersun kirjoitti:Saattaapi olla totinen paikka, jos on kusiruiskut ohjelmoitu pois, dpf suolistettu, egr tulpattu ja 300hv ohjelma eikä, leimaa tipu ennenkuin on päivitykset tehty :(


Kannattaisi jättää aihe niille jotka siitä jotain tietävät. Jos on oikeassa paikassa autoa käytetty niin ei tuosta takaisinkutsusta mitään katastrofia seuraa.



Eikö ?!? :wtf:

Mitähän rumilus taas lässyttää

ja mitähän kauheaa "tahtoomersun" on tapahtunut, kun joka ketjussa pitää vastustaa ohjelmoinita? Kerro nyt mikä se oma huono kokemus on tuikun ohjelmoinnista (koska niissäkin valitat ohjelmoinnin vaaroista.)? Tai ehkä parempi ettei meistä kolmesta kukaan kirjotia tähän ketjuun, kun ei liity aiheeseen :shh:
2007 R 320cdi

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Su 23.06.2019 06:14
ViestiLähetetty: Ke 14.08.2019 08:33
Huttiainen kirjoitti:
sukula kirjoitti:
DBFI kirjoitti:
tahtoomersun kirjoitti:Saattaapi olla totinen paikka, jos on kusiruiskut ohjelmoitu pois, dpf suolistettu, egr tulpattu ja 300hv ohjelma eikä, leimaa tipu ennenkuin on päivitykset tehty :(


Kannattaisi jättää aihe niille jotka siitä jotain tietävät. Jos on oikeassa paikassa autoa käytetty niin ei tuosta takaisinkutsusta mitään katastrofia seuraa.



Eikö ?!? :wtf:

Mitähän rumilus taas lässyttää

ja mitähän kauheaa "tahtoomersun" on tapahtunut, kun joka ketjussa pitää vastustaa ohjelmoinita? Kerro nyt mikä se oma huono kokemus on tuikun ohjelmoinnista (koska niissäkin valitat ohjelmoinnin vaaroista.)? Tai ehkä parempi ettei meistä kolmesta kukaan kirjotia tähän ketjuun, kun ei liity aiheeseen :shh:



Tuikun ohjelma ei poikkea millään tavoin moottorin ohjelmamuutoksien suhteen. Kaikki ohjelmamuutokset ovat lain vastaisia ja sillä siisti. Traficom tulee puuttumaan näihin tapauksiin ja se tietää mitä tuleman pitää. Moottoreissa tapahtuu paljon sellaisia asioita, joita ei Tuikkalakaan tiedä. Ne muutokset eivät ole fyysisesti tai visuaalisesti havaittavissa. Moottoritekniikasta täytyisi tietää vähän enemmän, niinkuin minäkin tiedän.

Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 9801
Liittynyt: Pe 25.07.2008 20:26
Paikkakunta: Finland Proper
ViestiLähetetty: Ke 14.08.2019 08:59
Voisivatko jotenkin lisätä rumiluksen tuonne ohjelmapäivitettävien listalle. Hyvät perusteet sille ainakin on olemassa.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Su 23.06.2019 06:14
ViestiLähetetty: Ke 14.08.2019 10:31
DBFI kirjoitti:Voisivatko jotenkin lisätä rumiluksen tuonne ohjelmapäivitettävien listalle. Hyvät perusteet sille ainakin on olemassa.


Vaikka asia ei minulle mitenkään kuulu, mutta ymmärrän kyllä ettei kaikki foorumilaiset tiedä moottoritekniikasta juuri mitään...niinkuin lainauksen kirjoittajakin kuuluu siihen samaan väestönosaan. Sen lisäksi on huomoitava verotustekniset jutut ja paljon muuta haittatekijää, joita tuskin tässä kannattaa edes luetella.

Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 9801
Liittynyt: Pe 25.07.2008 20:26
Paikkakunta: Finland Proper
ViestiLähetetty: Ke 14.08.2019 11:15
Ihan tyhmää "keskustella" rumiluksen kanssa mutta kun tämä ketju on jo pilalla niin kysynpä verotusteknisistä jutuista että miksi et anna kuittia niistä Star huijaustöistä? Olisit reilusti aikanaan palauttanut kohtuuttoman osuuden huijaamallesi asiakkaalle niin minä en ainakaan olisi puuttunut star-puuhiisi täällä foorumilla.

Mitä veikkaat jos laitetaan äänestys moottoritekniikan osaamisesta rumilus vastaan tuikku, saako rumilus yhden äänen ja tuikku loput! Ei välttämättä, eihän kaikki vaaleihinkaan osallistuvat itseään äänestä, uskon että rumilus sentään äänestäisi. Itse en ole itseäni yli osaamiseni kehunut, varsinkaan moottoritekniikan osaamisessa niin kuin jotkut muut niin ei ole syytäkään tuohon äänestykseen osallistua.

Kerro nyt vielä mikä se katastrofi on kun nuo argumenttisi poukkoilee. Eihän täällä kukaan ole väittänytkään että muokattu moottorinohjaussofta olisi välttämättä kaikin puolin laillinen vaikka laillisempaa puuhaa onkin kuin rumiluksen varaosakauppa. Kyse oli siitä mitä tapahtuu jos veholla laittavat normiohjelman sisään.

Tekisi mieli laittaa muutama rumiluksen osaamispuute joita olen paikkaillut mutta nämä on henkilökohtaisia niin jääköön pois palstalta.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1721
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
ViestiLähetetty: Ke 14.08.2019 12:04
Aika jännä miten fundamentalistinen suhtautuminen joillain foorumilaisilla on ohjelmoinnin arvosteluun :shock: vedetään herneet, pavut ja kaikki mahdollinen sieraimiin ja syvälle :lol: :lol:
Perheessä:
S 2O4 C 350 CDI -09
S 212 E 200 CDI -11
C126 500 SEC-89
ex
W208 CLK 320 -99
W211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
ViestiLähetetty: Ke 14.08.2019 12:32
tahtoomersun kirjoitti:Aika jännä miten fundamentalistinen suhtautuminen joillain foorumilaisilla on ohjelmoinnin arvosteluun :shock: vedetään herneet, pavut ja kaikki mahdollinen sieraimiin ja syvälle :lol: :lol:

En ole yhtään perustelua asialle sinulta kuullut, pelkästään lukenut varmaan 100 viestiä ilman perusteluita, että ei kannata ohjelmoida, auto hajoaa, ei voi katsastaa ja muuta pelottelua. Voit toki olla sitä mieltä, mutta olisi järkevää jotenkin perustellakkin asiaa eikä vaan vouhottaa joka asiaa käsittelevään ketjuun. Oletan että sinulla on edes yksi paska muisto ohjelmoinnista mutta senkään perusteella ei ole järkevää ottaa elämäntehtäväkseen haukkua ohjelmointia suuvaahdossa.
2007 R 320cdi

Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 9801
Liittynyt: Pe 25.07.2008 20:26
Paikkakunta: Finland Proper
ViestiLähetetty: Ke 14.08.2019 14:22
Huttiainen kirjoitti:
tahtoomersun kirjoitti:Aika jännä miten fundamentalistinen suhtautuminen joillain foorumilaisilla on ohjelmoinnin arvosteluun :shock: vedetään herneet, pavut ja kaikki mahdollinen sieraimiin ja syvälle :lol: :lol:


En ole yhtään perustelua asialle sinulta kuullut, pelkästään lukenut varmaan 100 viestiä ilman perusteluita, että ei kannata ohjelmoida, auto hajoaa, ei voi katsastaa ja muuta pelottelua. Voit toki olla sitä mieltä, mutta olisi järkevää jotenkin perustellakkin asiaa eikä vaan vouhottaa joka asiaa käsittelevään ketjuun. Oletan että sinulla on edes yksi paska muisto ohjelmoinnista mutta senkään perusteella ei ole järkevää ottaa elämäntehtäväkseen haukkua ohjelmointia suuvaahdossa.


Juu kyllä voisi peiliin katsoa kun puhuu jostain fundamentalistisesta suhtautumisesta. Sama noiden herneiden ja papujen kanssa. :)

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1721
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
ViestiLähetetty: Ke 14.08.2019 18:19
Juu, ei ole suu vaahdossa, mutta jossain muualla saattaa olla :roll: Sinällään harmi, että tämäkin keskustelu menne tällaiseksi amislänkytykseksi, mutta mielipiteen vapaus lienee olemassa myös tässäkin aiheessa?

Perusteluja kantaani ei tarvita kuin tasan yksi, ja sehän on tullut jo ilmi aiemmin, jos Huttiainen on tosiaan kaikki kirjoitukset lukenut ja lukemansa ymmärtänyt: auto on ohjelmoinnin jälkeen liikennekelvoton.

No periaatteessa on jokaisen oma asia haluaako autonsa pilata, mutta ei sitten ihan kuitenkaan. En ole mikään kukkahattutäti, joten ei ole mitään mielenkiintoa paasata päästöistä yms, mutta tässä saattaa käydä niin kuin kävi aikanaan kuorma-autojen nopeudenrajoittajien kanssa: kun rajoittimet tuli pakolliseksi, osalle meitä vanhoja jääriä moinen kapistus ei mennyt jakeluun ollenkaan, vaan niitä peukaloitiin ja poistettiin kokonaan. Tästä sitten seurasi se, että nyt on rajoittimen toiminnasta on vietävä todistus joka leimalle. Moniko haluaa vastaavan käytännön, jossa saa viedä leimalle todistuksen, että auton päästöt on tyyppihyväksynnän mukaiset ja maksaa siitä? Jos raha ei haittaa, niin lisää vaivaa siitä ainakin on. Trafilla(tai mikä se nyt nykyään on) ovat tähän ongelmaan heränneet ja varmasti siihen keinot keksivät.
Perheessä:
S 2O4 C 350 CDI -09
S 212 E 200 CDI -11
C126 500 SEC-89
ex
W208 CLK 320 -99
W211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4410
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa
ViestiLähetetty: Ke 14.08.2019 19:23
Meillä oli taannoin töissä koulutus liittyen yhteityöstä monikansallisten tahojen kanssa. Koulutuksen loistavin anti oli mielestäni toteama kuinka ihminen suhtautuu uusiin tapaamiinsa kanssaihmisiin jota tulevat toisesta kansalaisuudesta ja toisesta kulttuurista (mielestäni siis voidaan soveltaa kaikkeen muuhunkin kuin vain ihmisiin); Jos et oikeasti tunne kyseistä ihmistä henkilökohtaisesti JA et tunne ollenkaan tämän taustaa, kulttuuria ja arvoja, arvioit AINA hänet OMIEN STEREOTYPIOIDESI perusteella, koska nämä muuttuvat mielessäsi faktoiksi. Stereotypiat taas on voitu saada yksittäisestä 'kokemuksesta' tai huhusta mikä sitten yleistetään, tai elokuvien ym. fiktiivisten lähteiden kautta. Jos olet tutustunut aiemmin hyvin henkilön erilaiseen kulttuuriin, arvoihin ym. aiemmin esim. muiden saman maan kansalaisten kautta, on jäljellä enää pääasiassa henkilökohtaisia ominaisuuksia jotka ovat tietenkin aina yksilökohtaisia.

Sama siis näissä teknillisemmissä keskusteluissa, ehkä vieläkin parempana esimerkkinä nämä päästö- ja ilmastokeskustelut, jossa kaikilla on 'vahva ja oikea' mielipide mikä on muodostunut esim. sähköauto vs. polttomoottoriauto ympärille katteettomien ja perusteettomien lehti- ja nettikirjoittelujen pohjalta (puolin ja toisin!).

Sitten tulee vielä nämä aikojen saatossa muokkautuneet henkilökohtaisuudet...
W219 320CDI -07
W220 320CDI -01

Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Su 23.06.2019 06:14
ViestiLähetetty: Ke 14.08.2019 20:41
DBFI kirjoitti:
Mitä veikkaat jos laitetaan äänestys moottoritekniikan osaamisesta rumilus vastaan tuikku, saako rumilus yhden äänen ja tuikku loput! Ei välttämättä, eihän kaikki vaaleihinkaan osallistuvat itseään äänestä, uskon että rumilus sentään äänestäisi. Itse en ole itseäni yli osaamiseni kehunut, varsinkaan moottoritekniikan osaamisessa niin kuin jotkut muut niin ei ole syytäkään tuohon äänestykseen osallistua.

Kerro nyt vielä mikä se katastrofi on kun nuo argumenttisi poukkoilee. Eihän täällä kukaan ole väittänytkään että muokattu moottorinohjaussofta olisi välttämättä kaikin puolin laillinen ....



Kirjoituksesi kyllä antaa viestin kirjoittajan yleissivivistyksestä ja tietotaidoista.
Ei kuule äänestyksellä saada opintopisteitä moottoritekniikan saralta. Näyttöä täytyy olla opintoviikoista ja tasosta jolla moottoritekniikkaa on opiskellut. Moottorinohjainlaitteiden manipulointi ei ole moottoritekniikan tiedettä, se on lähinnä megatroniikkaa soveltava ala. On siis kaukana moottoritekniikasta.
Seuraava

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google Adsense [Bot], mikkohen ja 12 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi

Tässä autovarakaupassa