c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Mä tykkäsin siitä vanhemmasta 300-24 (M104) pannusta. Toi 320 oli jotenkin arveluttava koko ajan.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
metalman779
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 20.09.2017 17:08
Paikkakunta: raahe

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja metalman779 »

Tulipas väkerrettyä uusi anturi paikalleen ja eikö kokeileen! Virta avaimesta vääntö tuotti tutun tuloksen ei yritäkkään :twisted:
Eipä se auttanut kuin ruveta pohtiin että mitäs sitten..Bensa puolta ei ole sen liittimen avausta kummemmin tullut tutkittuu eli se huomion alle vielä.

Ruiskun tukissa on joku tarkastus tai paineenpäästö venttiili mutterin alla niin se auki seuraavaksi.
Kun venttiiliä painoi ei pihaustakaan joten kutsuin pojan kaveriksi että starttaappa.
Eikä sieltä ainetta tullut..Otin paluupuolen bensa putken auki ja ei pisaraakaan bensaa siellä ollut!
Olin mielestäni kyllä tarkasti katsonut että letkut menee oikein päin ja äkkiseltään näytti että oikein ovat
Ruiskun tukissa on ilmeisesti päässä bensanpaineen säädin ja oletin että sinne tulon pitää mennä..

Käänsin kuitenkin letkut toisinpäin ja starttasin ja välittömästihän se käyntiin hörähti :clap:
Jälkiviisaana voisi tietenkin ajatella että tuohon olisi pitäny heti ajatuksella perehtyä koska oli ainoa osa alue koneenpuolella mihin koskettu :roll:
Näin se tahtoo mennä näissä auto hommissa että ei koskaan saisi olettaa että joku on varmasti oikein tehty :D
metalman779
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 20.09.2017 17:08
Paikkakunta: raahe

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja metalman779 »

Pikkuhiljaa taas projektia eteenpäin saatu ja yritinpä katsastaakkin katiskaa! Ensimmäisellä yrityksellä oli jäännös happi ja lambda arvo korkeella kierroksilla.
Putkeen oli jääny pari pientä vuotoa ne tilkitsin ja ajoin katitkin takuu kuumiksi ja eikun uudestaa yrittään..
Kun katsastaja oli melkein saanut ajettuu mitta paikalle niin auto alkoikin ujosteleen ja rupesi käymään huonosti :twisted:
Loppupeleissä se ei käynyt enää ollenkaan tyhjäkäyntiä joten jäipä päästöt mittaamatta!
Kotimatkallakin kun risteykseen hiljensi niin sammui vauhdista. Pari täyskaasu kiihdytystä ja kas tyhjäkäyntiäkin alkoi löytyä mutta ei kovin hyvin vieläkään käy.

Koskaan ei vielä tyhjäkäynti ole noin kadonnut mutta välillä paikaltaan liikkeelle lähtiessä ei ole oikein kaasuun vastannut ja käynyt huonosti.
Mutta aina on lähtenyt hyvin rullaan kun lisää kaasuu on antanut.
Elikkä olisikohan tässä vikana se surullisen kuuluisa kaasuläppärunko hässäkkä..
Vakkarikaan ei toimi ja senkin toimintaa taitaa näissä hfm:issä tuo ohjata?
metalman779
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 20.09.2017 17:08
Paikkakunta: raahe

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja metalman779 »

https://www.youtube.com/watch?v=oluUNq4Yznc" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuoltahan selvisikin aika hyvin toiminta periaate eli tuo läppärunko ohjaa tyhjäkäyntiä ja vakkaria.
metalman779
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 20.09.2017 17:08
Paikkakunta: raahe

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja metalman779 »

Kuva

Läppärunko on kohtuu helppo onneksi irrottaa ensin tuo ilmanotto putki päältä irti. Imusarjasta tuo läppäventtiili(kuvassa sen paikalla teippiä suojana) on vain neljällä ruuvilla kiinni.
Toki piuhat ensin irti myös ja nostaa sitten varovasti suoraan ylöspäin ettei vahingoita läppää.
Läppä rungosta kaasunvipu/jousi irti ja alipaineletku myös. Itse runko on neljällä pultilla kiinni mitkä näkyykin kuvassa.

Kuva

Töpseli irti ja ruuvit myös jotka pitävät sen paikallaan ja sitten voikin keplotella rungon irti paikaltaan ahdas on mutta kyllä kohtuudella tulee.

Kuva

Kuten arvelinkin ei johtoja ole uusittu tänne asti.

Kuva

Tein varsin "edistyksellisen" testi laitteen 9v paristosta ja parista piuhasta :D
Vasemmassa alakulmassa piirilevyllä näkyy punanen ja sininen johto kun niihin tökkäs virtaa niin kytkin nappasi kiinni! Eli se ainakin toimii.
Samalla tekniikalla testasin sähkömoottorin ja sekin pyöri kevyesti.
Pari vikakohdetta eliminoitu jos seuraavaksi uusisi nuo johdot ja mahdollisesti päällä olevan potikan vielä kattoisi..
metalman779
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 20.09.2017 17:08
Paikkakunta: raahe

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja metalman779 »

Kuva

Hieman on johdot huonossa hapessa..Harmillista että tuo liitin ei ole purettavaa mallia niin joutuu leikkoon auki.


Kuva

Tuli sitten kokeiltua jos saisi nuo pinneineen irroitettua niin poikkihan se meni :evil:
Epc:stä en onnistunut löytään varaosa numeroa tuolle töpselille ei taida olla saatavilla irrallisena?
Oliskohan noille pinneille olemassa varaosa numeroa jos saisi peräti irrallisena tilattua.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Hyvin on kyllä johdot maatunut. Epäilen vahvasti ettei tuohon liittimeen ole mersun kautta saatavilla yhtään mitään. Sen sijaan kannattaa googlettaa noita pinniliittimiä jostain muualta. Hyvällä säkää jostain Bebekiltäkin voi jotain vastaavaa löytyä. Itse olisin ehkä tehnyt niin, että olisin kuorinut johdot alusta loppuun ja vetänyt niihin vaan koko matkalta kutistesukan. Poikkihan ne toki joutuu jostakin kohtaa vetäistä, mutta eihän tuo kupari siellä miksikään oo menny, niin johtojen vaihto pelkän eristeen takia ei oo ihan pakollista.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 615
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

kylläpä on tutun näköistä maatunutta johtoa. melkein suosittelen jos intoa riittää uusimaan koko moottorin johtosarjan. tuossa mun entisessä avossa oli koko johtosarja kauttaaltaan tuossa kunnossa.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w140 500SE + c124 300CE
exät:
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
metalman779
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 20.09.2017 17:08
Paikkakunta: raahe

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja metalman779 »

Tulihan tossa hieman hätäiltyä ja sehän aina teettää lisätöitä :twisted: Lähes kaikki johdot on jo onneksi uusittu tähän mutta jäänyt näemmä jostain kuitenkin tekemättä..

Kuva

Tulipa avattua hieman tuota lisää jotta näkisi että saako tuota akselia purettua jotta saisi yläkannen auki. Näyttää siltä että se on yläpäästä lyöty hitsaamalla kasaan..
Tuon metalli levyn alla on sitten jousi "ansa"..Silmillehän se sieltä pärähti ja oli varsin mukava uudelleenkasattava!
Alempi potentiometri onkin tuossa ylöskäännettynä jos noissa vikaa on kuten on todennäköistä melko mahdottomia ovat ehjätä.
Noitakaan ei taada saada mistään uusia..

Elikkä mersukuskit jotka omistaa auton jossa on tämä hieno kaasuläppä ratkaisu niin kannattaisi olla muutama hyllyssä varalla :D
Valmiiksi tein jo plan B:n eli tilasin jenkeistä toisen vastaavan jos saisi yhden toimivan..
Ei ihmekkään jos näihin on tehty rautalanka virityksiä että on saatu tyhjäkäynti toimimaan.
metalman779
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 20.09.2017 17:08
Paikkakunta: raahe

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja metalman779 »

Kuva

Löytyi katkenneen pinnin tilalle lähes vastaava! Elikkä deutsch connector nimellä löytyy monesta nettikaupasta ja monessa koossa.


Kuva

Eihän siitä kaunis tullut mutta piiloon jää :D

Eihän se kuntoon tullut kuten arvelinkin mutta pysyy sentään tyhjäkäynnillä! Kävin katsastaankin ja leima tuli! Tosin lambda arvot asettui vasta kierroksilla eli ei täysin kunnossa ole.
Kun jenkeistä saapuu se toinen läppis niin pitää sekin uudelleen johdottaa ja toivoa että siinä nuo potikat toimii..
Saattahan ecun aivoissakin olla jotain kyrvähtänyt jos ovat kovin pahaan oikoseen nuo johdot päässeet!

Kulutustakin mittailin ja oli 9.9 vaikka matka ajoa suurin osa! Vaikuttaakohan tuo oikutteleva läppis tuohon kulutukseenkin vai onkohan jotain anturia pimeenä tms..

Kuva

Kuva

Täällähän ei ruosteista olekkaan vähään aikaan ollut kuvia niin laitetaanpa vaihteeksi niitäkin :mrgreen:
Hieman hirvitti kun muoveja purki että löytyyköhän sieltä tervettä peltiä ollenkaan..Mutta yllättävän vähällä onneksi selvisi ei läpi asti ollut mennyt onneksi!
Ylempi lista oli aika tympee irrottaa koska ruuvit aivan ruosteessa ja poikkihan niistä suurin osa meni..
Listakin oli melko haperoa sekin murtui poikki asti yhdestä päästä ja uuden hinta on toista sataa euroa!
Menköön nyt tuolla vanhalla kunnes löytää vaikka jostain purku autosta ehyen.

Keulaa kärsisi ehkä hivenen pudottaa paljon nuo kumit vaikuttaa korkeuteen siellä on nyt numero kolmoset?
Onko noilla sisä valoilla oma ohjaus boksi jossain? Sisävalot eivät syty ovia avattaessa.
Lohkolämpppärinkin hankin sen asennus ei varmaan kovin kummoinen operaatio ole vai ovatko nämä m104 koneet hankalia ilmata?
Tällaista tällä kertaa mutta auto viimeinkin ajossa ja hyvä fiilis siitä vaikka paljon on värkkämistä vielä 8)
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja Zac »

Homma etenee... :thumbup: Leimasta on sekin hyöty että vasta ajossa ilmenee moni asia mihin keskittyä...

En katsonut 320CE:n ohjearvoja, mutta jos yhtään polkee niin luulisi että 9.9l / 100km lukemia saa ko. autolla
tulemaan vaikkei siinä olisikaan (juuri) mitään rikki / väärissä säädöissä.... En itse olisi kovin huolissani asiasta :)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
metalman779
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 20.09.2017 17:08
Paikkakunta: raahe

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja metalman779 »

Käyttö ohjekirjasta kattelin että 90kmh nopeudella menisi 8.6 ja tosiaan aika varovasti tuli ajeltua. Olettaisi että ei noin lähelle kymppiä menisi..
Katsoin google mapsista että kohteeseen on 77 kilometriä ja määränpäässä oli tasan 77 tripissä! saksalaista täsmällisyyttä :D
Aika tarkasti siis näyttänee tuo trippi ettei laskelmissa kovin suurta heittoa ole.
Oli aikoinaan e36 bemari ja siinäkin automaatti noin 200hp kutosella ja silläkin pääsi matkassa kasilla alkaviin lukemiin ja taitaapi olla aikalailla saman painoinenkin kuin tuo mese.

Lohkolämppäriäkin yritin asentaa mutta harvoin tulee kyllä todettua että on tekemätön paikka! On meinaan niin ruostunut kiinni ja ahtaassa paikassa ettei pultti pyssyäkään sinne saa.
Pultin kantakin oli niin pehmeä että kun sitä yritti vääntää niin heti muljaantu vaikka oli kaikki jäähdytys/lämmitys kikatkin tehty.
Jos sen irti kohtuudella olisi saanut niin olisi pakosarjan joutunut irrottaan että olisi saanut sen vastuksen sinne ruuvattua :P

Elikkä on kukaan letkulämppäriä näihin asentanut se taitaa olla järkevin vaihtoehto !
metalman779
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 20.09.2017 17:08
Paikkakunta: raahe

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja metalman779 »

Kuva

Tuon letkun väliin jos laittaisi lämmittimen jossa on pumppu niin kiertäisi varmaan ihan hyvin?
Olisi mukavasti tilaakin asennukselle!
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Sain SL320:n (M104 & 722.5) muutamia kertoja menemään tankkausvälin vähän alle 9 litraan. Vaati rauhallista ajoa, alle satasen vauhtia, vähän ohituksia ja tasaista maastoa. Ei ehkä ihan suoraan vertailukelpoinen, mutta aika lähellä.
metalman779
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 20.09.2017 17:08
Paikkakunta: raahe

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja metalman779 »

Mesestäpä tulikin liikkuva sauna ja epäilykset suuntautuivat vesiventtiileihin..
Tuttua hommaa bemareita omistaneena joissa samankaltaisia oireita kun ne alkaa jumittaan.

Kuva

Tuollainen yllätys siellä odotti meniköhän poikki irrottaessa tai oli jo hajalla. Melkoisen hepposta muovia on varret mutta onneksi ebaysta löytyi korjaus sarjakin ihan näihin!
Olisi vaan pitäny tilata ennakkoon saapi purkaa uusiksi :twisted:

Kuva

Männän laitoin varovasti kiinni akkuporaan ja oli nätti sorvata puhtaaksi vesihioma paperilla.
Kuvasta tuli huono mutta alempi putsattu ja aika sotkuisia ja naarmuisia olivat.
Selvästi takertelivat mutta hinkkauksen jälkeen paremmin jo liikkuivat! Remonttikin tuntui onnistuneen ei enää tulikuuma pelkästään tule!
metalman779
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 20.09.2017 17:08
Paikkakunta: raahe

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja metalman779 »

Kuva

Kuva

Tulipa pari kuvaakin nykyisestä ajokunnosta otettua. Ylimaalauksenhan tuo tarvitsisi mutta tuli tuota nyt hieman myllytettyä ettei niin pahalta näytä ja helpompi pitää puhtaana!
Hunajakenno vanteet aina omaa silmää miellyttäneet ja tähänkin korimalliin sopivat niin tuommoset tinat tuli hankittua.
Varallisuutta ei ollut aitoihin niin eiköhän nuo talvivanteina menettele.Taakse joutunee spaceria laittaan melko sisään jäivät :think:

Takalasin verhon hammasrattaalle taisi tulla käyttötunnit täyteen?! räpättävää ääntä pitää kun yrittää laskea.. aina tässäkin jotakin hajalla :twisted:
Uutta takakontin tiivistettäkin yritin asentaa niin oli hieman liian pitkä? onko sedanissa ja coupessa erikokoiset kontit?
Avatar
peltimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 280
Liittynyt: Su 03.04.2011 21:03
Paikkakunta: Varkaus

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja peltimies »

Mielenkiintoista lukemista. Mulla presiis samalla koneella, samanvärinen ja vm- 93.
Harraste mb 123 2.3 ce-84 .Harraste w 124 E220-94, w 211 -03 220 cdi ja slk R 171 -04, 2.0 kompressori.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja EVO X »

metalman779 kirjoitti: Takalasin verhon hammasrattaalle taisi tulla käyttötunnit täyteen?! räpättävää ääntä pitää kun yrittää laskea.. aina tässäkin jotakin hajalla :twisted:
Uutta takakontin tiivistettäkin yritin asentaa niin oli hieman liian pitkä? onko sedanissa ja coupessa erikokoiset kontit?
Kontit ja kannet on erilaiset coupessa ja sedanissa. Sedanin kansi on pari senttiä leveämpi.
Verhoista on ratas tai se nylonhammasnauha mennyt. Rattaita saa uusia nauhoja ei. Halvin on kun ostaa sähköantennin piiskan ja leikkaa siitä sopivan pituisen nauhan.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
metalman779
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 20.09.2017 17:08
Paikkakunta: raahe

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja metalman779 »

Ollut hieman motivaatio hukassa auton rassauksesta joten sillä on tehty mitä pitääkin eli kovaa ajoa! Hihna hässäkkä rupesi vaan ääntään yhdessä vaiheessa uhkaavasti niin uusin sinne myös kiristäjän pyörineen.
Siinäpä ainoa remontti mitä tullut viimeaikoina suoritettua..
Aikasemmin jo kiinnitin huomiota että veto päällä yli 50 nopeuksissa pitää outo urinaa ja hyvin lievä tärinä myös tuntuu..Selkeästi on alkanut voimistuun kyseinen vaiva :twisted:
Voimansiirtoon jäi uusimatta kardaanin ristinivel voisikohan se aiheuttaa kyseistä vaivaa vai peräti moottorin kumityynyt? Miten turbiini oikuttelee kun loppu lähestyy se olisi worstcase scenario :crazy:

Lisää harmaita hiuksia tuli nyt sähkömystisistä vioista :| Huomasin yksi päivä että mitä helvataa kun jarrua painaa niin mittarien neulat putoaa nollille ja kun jarrun nostaa niin alkaa vilkuttaan turvavöitten merkkivaloa :D
Tänään kävin tutkiin asiaa kun jarrua vähän painaa alkaa tämän näköinen rele säristä..

Kuva

Avasinkin ko purkin ja silmämääräisesti näytti olevan ok..sitten kolistelin yj relettä ja vaihtelin uusia sulakkeita haperoiden tilalle..Yhdessä vaiheessa havaitsin että sisävalot toimii ovea avattaessa mikä ominaisuus ei ennen ole toiminut :crazy: En saanut tätä ihmettä toistuun toista kertaa :D
Havaitsin myös että jarruvalot eivät toimi joten otin anturin irti ja kas kummaa nyt mittarit eivät häröile jarrua painaessa olisiko vika näinkin yksinkertainen..
Lähdinpä ajeleen tyytyväisenä ja kohta hokasin että kiekkamittari heiluu melko levottomasti ja latauksen valo kiiluu himmeästi.
Välillä myös abs valo jäi palaan mutta abs tuntuu toimivan normaalisti!

Olisikohan laturi tulossa tiensä päähän vai YJ rele hajoamassa lopullisesti.
Mikähän olisi oletettavin vikakohde?
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Mikähän rele sinne kuuluu kun tuo näyttäisi olevan pikku mersun (w201) varaosanumerolla?
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kyllä toi ainakin suunnilleen oikea rele on, vaikka onkin 201-alkuinen numero. Xentry tarjoaa sitä paitsi W201:lle, myös malleille 124, 126 ja 202. Juuri tälle autolle vastaava numero näyttää olevan A2018210247, joka on korvaava osa tuolle, joka kuvassa näkyy. Eli jos menee ostamaan vaikka pykälää vanhempaan 300 CE:hen tätä relettä, niin nykyään saa A2018210247:n, vaikka autossa alun perin on ollut tuo, joka näkyy edellä kuvassa. Xentryn mielestä tässä autossa on jo uutena ollut A2018210247.

Se on siis nimeltään "RELAY BLINKER/HAZARD-WARNG.-L.SENDER UNITS, HEATED REAR PANE, TRAILER COUPL." Eli jonkun sortin monitomirele.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Pari kertaa laturi lopettanut toimintansa ja sen on huomannut oudosti käyttäytyvistä mittariston varoitusvaloista. Joko kaikki loimottaa tai sitten mikään ei pala vaikka pitäisi :) ABS valon syttyminen voisi myös viitata alijännitteeseen. Toki myös YJ rele voi olla syyllinen
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
metalman779
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 20.09.2017 17:08
Paikkakunta: raahe

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja metalman779 »

Kiitoksia arvon raadille taas vastauksista! Uusi laturi heitetty paikalleen ja auto käyntiin! Italo disco oli kaikonnut mittaristosta viimeinkin :clap:
Jarru poljinta painaessa koitti pettymys mittarien neulat vajosivat jälleen nolliin :evil:

Painelin paikalliseen varaosapuljuun ja kas kummaa hyllystä sattui löytyyn yksi jarru polkimen anturi!
Nakkasin paikalleen ja kaikki toimii kuten pitääkin.. Aika kummia vikoja hajonnut anturikin näemmä aiheuttaa.

Sitten pitäisi tuon tärräyksen syytä alkaa arvaileen se tosiaan katoaa kun jalan nostaa kaasulta eli ainoastaan veto päällä tuntuu.
Vetoakselikin voisi varmaan tuollaista aiheuttaa kun niihin rasvat vaihdoin toisessa taisi olla hieman välyksen tuntua :think:
metalman779
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 20.09.2017 17:08
Paikkakunta: raahe

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja metalman779 »

Näemmä kaksi sähkö ongelmaa ei riittänyt ilmaantui jo kolmaskin :evil: Kylillä havaitsin ovia avatessa että kauko säädin ei reagoi mitenkään ei vilku valot..Avaimella kun sisään menee niin siitähän seuraa että varashälytin alkaa tööttäilemään :oops: Hieman tympäisi repiä kylillä sulakkeita irti kun auto huutaa samalla! Akun kengän kun irti käytti niin taas alkoi toimiin normaalisti? Uusin patteritkin varuilta ja resetoin säätimen ohjeen mukaan. Monta kertaa kun testastailin niin toimi oikein.

Seuraavan kerran tekikin niin että kun yritti ovia lukita niin mitään ei tapahtunut?! Käytin virtoja päällä/pois niin taas toimi mikähän tuon nyt voisi aiheuttaa virtalukko?
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Eli siinä on se linkkuavain alkuperäisellä kaukokeskuslukolla? Tuollainen satunnainen toimimattomuus voi johtua lukitusnapin mikrokytkimestä. Näin ainakin omassa autossa oli. Suutarille vein vaihdettavaksi, onnistunee itsekin kolvailla. Tuollainen linkki löytyi pikaisella haulla, on kylläkin W202seen: https://forums.mercedesclub.org.uk/inde ... fob.26888/

Jos et ole vielä vaihtanut, niin vaihda kaikki sulakkeet uusiin. Kustantaa noin 5e ja säästyt jatkossa monelta mystiseltä vaivalta.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
metalman779
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 20.09.2017 17:08
Paikkakunta: raahe

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja metalman779 »

Tuohan voisi olla yksi mahdollisuus pitänee kaivaa vara avain esille ja kokeilla vian ilmaantuessa toimiiko sillä!
Kaikki sulakkeet vaihdoinkin vasta osa oli todella haperossa kunnossa..On melko hepposia nuo kun vertaa noihin uudemman mallisiin sulakkeisiin!
Jos hyvän haluaisi niin vaihtaisi sulakeboksin johon menee ne uudemman mallin sulakkeet :roll:
metalman779
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 20.09.2017 17:08
Paikkakunta: raahe

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja metalman779 »

Keskuslukko onkin toiminut normaalisti pitemmän aikaa ja nyt havaitsin että etusähkölasit eivät liiku ollenkaan..Sulakkeet ensiksi tarkistin ja yksihän sieltä palanut oli! Lasit alkoivat taas pelittään normaalisti mutta keskuslukko alkoi taas temppuileen! Mikähän helvata tuossa nyt on pitää jättää sulake pois sähkölaseilta että toimii :twisted:

Tärinä ongelmaankin kattelin ratkaisua jos uuden vetoakselin hankkisi mutta eipä ole oikein tarjontaa? Ainoa minkä löysin oli kunnostettu ja yli 500 euroa!!! Sisemmän nivelen korjaus sarja löytyi mutta jäi vähän epäselväksi sopisiko sekään tähän malliin..Pitääkö alkaa käytetyistä arpoon jos löytyisi parempi vai eikö silmiin vaan osunut oikeaa puljua.
metalman779
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 20.09.2017 17:08
Paikkakunta: raahe

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja metalman779 »

Pitäskö tännekkin jotakin turista välillä. Autohan on päälle vuoden ollut seisonnassa kun piti hankkia manuaali vaihteinenkin auto että saa lapsille ajo opetusta annettua :D Tätäkin välillä tullu laiteltua ja tärinän syyksi paljastui löysällä olleet pari kardaanin pulttia edestä..Mielestäni ne kyllä kunnolla kiristin jostakin syystä löystymään oli päässeet.
Keskuslukon kettuilulle ei syytä ole löytynyt se onkin toiminut toistaiseksi..
Toisen kaasuläppä hässäkänkin sain johdotettua ja asennettua ei vaan sattuneesta syystä ole kunnolla päässyt vielä testaan toimivuutta.

Nyt olisi projektina pakoputkiston uusiksi rakentelua. Tarkoituksena olisi tehdä yhdellä katilla vakion kolmen sijaan.
Jos on yksi katti niin lambda varmaankin ennen kattia laitetaan? Tossahan nyt ennen lambdaa on ne katit pakosarjan jälkeen ja yksi lambdan jälkeen kauempana.
metalman779
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 20.09.2017 17:08
Paikkakunta: raahe

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja metalman779 »

Tämäkin on pikkuhiljaa mutta varmasti edistynyt!

Kuva

Siinäpä putki projekti lähtemässä käyntiin. Vieressä entinen parsittu rytöläjä..

Kuva

Kuva

Pitihän tuota kokeilla halppis taivuttimella vaikka arvasihan sen ettei onnistu sillä kuin tuohon ohuempaan putkeen, ja siihenkin todella loiva mutka.
Eli paljon mutkia joutui investoimaan :D

Kuva

Vanhoista putkista tuli nuo laipat kierrätettyy jos sitä joskus innostuisi peltisarjan värkkään niin sitten paremmin kötöstäisi..
Eli tuskin ikinä :)


Kuva

Jonkinlaista vänkkyrää valmistuu..


Kuva

Kuva


Putket pääsi kylpemään! Vähän rankemmat pesuvedet ei viitti paljailla käsillä virutella :D (fosforihappoa)


Kuva

Ensimmäinen sovitus ja koeajolle!

Kuva

Isommassa heitossa putki raapaisi edestä kenttään eikun putki irti ja alku osaa uusiksi :oops:
Syynähän tähän osittain oli että yritin aluksi kattia mahduttaa tonne edemmäksi että lämpeäisi nopeammin.
Siksi jäi alemmaksi tuo alku ja eihän sitä järkevästi tuonne saanut niin luovuin koko ideasta..


Kuva


Kuva

Versio 2.0sta tulikin jo parempi ei enää pahasti roiku. Kuvassa myös handmade lämpöpelti ei ehkä kaunein mutta toiminee :D
Putosi painoa autosta melko monta kiloa tajuttoman raskas tuo räpelletty orkkis putkisto verrattuna nykyiseen!
Äänistäkin tuli ihan onnistuneet matalahko sivistynyt murina kaasua painaessa 8) Eli sopivat saundit omaan makuun ja piristävää vaihtelua persoonattomien sähkö autojen mailmassa :mrgreen: Matka vauhdissa kuitenkin hiljainen.
metalman779
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 20.09.2017 17:08
Paikkakunta: raahe

Re: c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Viesti Kirjoittaja metalman779 »

Kuva

Toimimaton takalasin verhokin tuli otettua työn alle..Melkone jööti on hieman overengineered :D

Kuva

Kuva

Sieltähän syykin toimimattomuudelle paljastui hampaita sileenä..Olisikohan yksi syy tuohon että ihan purkaksi menny nuo vanhat rasvat eli voitelun puutetta :think:
Ebaysta löytyi ihan uustuotantona noita rattaita onneksi eli ilmeisesti aika yleinen vika :D
Uudella rattaalla ja rasvoilla kasaan ja taas pelittää :thumbup:

Moottorin tukikumitkin ollu uusittavien listalla ja toinen näyttikin jo kärsineeltä...

Kuva

Hieman oli painunu sisään :D

Kuva

Vähän väänsin niin kahteen osaan meni :shock: Tästähän seurasi jännittäviä tilanteita koska olin putkiston kasannut tällä rikkinäisellä tukikumilla..
nousi moottorikin uudella hieman eri asentoon mutta onneksi putkisto mahtuu juuri kulkeen ettei pohjaan ottanut!
Sehän oiskin tästä puuttunut että alkaa taas silpomaan sitä :lol:
Mitä tästä opimme vaihda ennen putken tekoo uudet moottorin ja vaihteiston kannakkeet :D
Venttiilikopan tiivisteenkin vaihdoin kun alkoi tihkumaan jo pakosarjan päälle.

Vähän aikaa olin ollut havaitsevani bensan katkua..Bensapumppuhan se kohta ilmoitteli kilometrien tulleen täyteen alkoi vuotaan rungon välistä :x
Sen kun sai vaihdettua havaitsin ettei mittari valot tai no muutkaan valot sisällä toimi. Pahamaineinen himmenninhän se siellä häröili..
Purin osiksi ja siinä oli se pieni messinki osa joka oli hapettuneen näköinen eli aattelin jospa sitä putsaisi.

Dremeliin pieni messinkiharja ja sillä aloin työstään mutta ote ei ollut tarpeeksi vahva ja kappale sinkosi todennäköisesti kiertoradalle :D
Huomattavasta etsintä operaatiosta huolimatta ei löytynyt mistään eli plan b...Tinasin väliaikaisesti sen niin että on nyt täydellä teholla.
Oli melko suolanen hinta uudella :shock: Pitänee korjata paremmalla ajalla tai investoida uusi..

Auto alkoi vaikuttaan siltä että voisi leimalle käyä pitkästä aikaa ehdotteleen eikun asemaa kohti ja havaitsin että kyllähän se 80 vauhdista alkaa kardaani jyristään :evil:
Noh sehän ei leimaa estä eikun yrittään! Yllättäen toine etuiskari oli ottanu itteensä seisonnasta ja rikki oli.
Lisäksi takana oli kummaltaki puolen tukivarsista pultteja löysällä :shock: Oiskohan pyöränsuuntauksessa unohtunu kiriä ne..
Muutapa ei löytynytkään uutta iskaria paikalle ja pultit tiukalle ja leimahan sieltä tuli.
Pitänee muutkin iskarit uusia ne on olleetki to do listalla..Pitkä lista on ollu :D

Takaa kuuluukin kolahdus kuopasta ajaessa olisikohan juurikin kulahtanu iskari syypää :think:
Kaikki nivelet ja puslathan siellä onkin uutta jo :D

Kardaanin kävin raskoneelle heivaan ja jos oikeen käsitin niin pohjois suomen ainoo tasapainotus kone heillä?
Hinta ainakin sen mukainen 470 :shock: noh köyhälle kaikki kallista :D
Tasapainotettiin ja uusi ristinivel/keskiholkki.
Kyllähän sillä jyrinät katosi :thumbup:

Nyt kun tuli ajettua pikkusen pitempää pätkää niin kaasuläppä vika ei ole mihinkään hävinny yllättäen :twisted:
Saunaksikkin mese vaihteeksi muuttunut..Eli vesiventtiili vaihteeksi auki ja hioin männät ihan peili kiiltäviksi :D Luulis ettei jumisi..
vänkärin puoli vaihtelevasti jo totteli mutta kuskin puoli ei.
Hyvän ohjeenkin noitten mittailuun löysin foorumilta!

Jänniteenmittaus menee siitä närhenmunilletulevasta tökkelistä silleen et keskimmäinen on plussa ja reunimmaiset ovat ne joihin maa tulee. Kun rullat on minimissä ja auto käy ni jännitemittarin musta johdin akun miinukseen ja jännitemittarin punainen munien tökkelin keskimmäiseen pinniin. Pitäis näkyä noin +13V

Jos tulee ni sit mittarin musta akun plussaan ja mittarin punainen ensin tökkelin toiseen ja sit toiseen reunimmaiseen pinniin. Kummallakin mittauskerralla pitäis näkyä noin -13V.

Ja mittaus pitäis tehdä vielä niin että se töpseli on paikoillaan närhenmunissa. Jos ei ole ni mittari saattaa näyttää ihan oikeita lukemia vaikka virrankulussa onkin ongelmia. (johtuu siitä kun kuormaa ei ole niin jännite tulee yli vaikka jossain olisikin hapettumaa tai huono liitos)

Munien toiminnan voi koittaa silleenkin et ottaa sen töpselin irti ja akkulaturilla työkkää jännitettä munille. Keskimmäiseen plussa ja miinus toiseen ja sit toiseen reunaan. Kun auto on sammuksissa ni pitäis kuulua pieni kolahdus munista ja kun virran kytkee ni hyvin pieni kipinäkin pitäisi näkyä kytkentähetkellä

Elikkä tuon mukaan tein niin venttiilit toimivat mutta kun kuskin puolta mittasi niin sieltäpä ei tullutkaan mitään..Vänkärin puolelta antoi -14
Vika onkin sitten hankalampi ettei vaan ois siinä ohjauspaneelissa vikaa?!

Välillä taas semmoista fiilistä että kaikki hajoaa vaikka kuinka korjaa :D
Mistä muuten löytyisi kuparisina noita sulakkeita..Oli seisonnan jälkeen melko hapettuneita kaikki kun ovat tuota alumiini tms paskaa!
Kunnon epämetallipari tulee kun ne kiinnikkeet kuparia!
Paikallisesta varaosa puljusta muutama löytyi kun aikansa perkkasi :D heillekin tulee jompia kumpia yleensä noita huonoja.

Mitä öljyä ootte tässä 5vaihteisessa automaatissa käyttäneet? Varaosapuljusta atf220sta kauppasivat? Kävisi kuulemma ohjaustehostimeenkin.
Olenko oikeen käsittäny että on muuten sama loota kuin 4 vaihteinen 5:nen vaa sähköohjattu? Eli saisiko tähänkin niitä jousisarjoja ja pystynee painetta nostaan samalla tavalla kuin tossa 4vaihteisessa?
Vastaa Viestiin