W201 M102 Turbo

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Sampo Ahola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 29.10.2019 19:19

W201 M102 Turbo

Viesti Kirjoittaja Sampo Ahola »

Elikkä siis ostin viime kesänä tenavan sillä ajatuksella että ahdan sen ja teen sen niin hyvin kuin pystyn. Aluksi oli ajatuksena ostaa 124 m104 koneella mutta korkeiden hintojen ja huonon saatavuuden takia päädyin tähän. Tenava on hyvä auto ajaa ja luisutella. M102 on kuulemma kestävä kone ja tietysti halvempi virittää kuin kutoskoneet.

Polttoaineena e85
Ahtimena toimii td05 g20
Suuttimet 1000cc
Polttoainepumppu 1x 400l/h
Sytytys VW hukkakipinäpuola
Lambda AEM laajakaista (tarkoitus olisi yhdistää megaan)
Moottorinohjaus microsquirt V3 (kaikki perus anturit)

Tarkoitus olisi ainakin koittaa pärjätä ilman tyhjäkäyntiventtiiliä.

Pellin alla melkein kaikki mekaaninen on valmista ja kohta on aika siirtyä johtojen pariin... johtohommista ei ole aivan hirveästi kokemusta, eniten hirvittää nuiden pienten liittimien kasaus mutta eiköhän se siitä :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sampo Ahola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 29.10.2019 19:19

Re: W201 M102 Turbo

Viesti Kirjoittaja Sampo Ahola »

1F823068-59C8-4EA4-96EF-0E5755D7CD5F.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sampo Ahola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 29.10.2019 19:19

Re: W201 M102 Turbo

Viesti Kirjoittaja Sampo Ahola »

Satunnaisia kuvia. Saa kysyä mitävaan jos on kysyttävää.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M102 Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sampo Ahola kirjoitti:Elikkä siis ostin viime kesänä tenavan sillä ajatuksella että ahdan sen ja teen sen niin hyvin kuin pystyn. Aluksi oli ajatuksena ostaa 124 m104 koneella mutta korkeiden hintojen ja huonon saatavuuden takia päädyin tähän. Tenava on hyvä auto ajaa ja luisutella. M102 on kuulemma kestävä kone ja tietysti halvempi virittää kuin kutoskoneet.

Polttoaineena e85
Ahtimena toimii td05 g20
Suuttimet 1000cc
Polttoainepumppu 1x 400l/h
Sytytys VW hukkakipinäpuola
Lambda AEM laajakaista (tarkoitus olisi yhdistää megaan)
Moottorinohjaus microsquirt V3 (kaikki perus anturit)

Tarkoitus olisi ainakin koittaa pärjätä ilman tyhjäkäyntiventtiiliä.

Pellin alla melkein kaikki mekaaninen on valmista ja kohta on aika siirtyä johtojen pariin... johtohommista ei ole aivan hirveästi kokemusta, eniten hirvittää nuiden pienten liittimien kasaus mutta eiköhän se siitä :D
Onnea M102-turbotukseen, sinulla on oikeaa asennetta hommaan! Tuo M102 kestää hyvin tehonlisäystä ahtamalla, kunhan sytytysennakko on kohdallaan eikä kone pääse nakuttamaan.

Suuttimet on ainakin tarpeeksi isot. Millainen tehotavoite koneella on? Minulla on 2,3-litraisessa M111.975-koneessa tällä hetkellä vajaat 300 hv ja 700-milliset suuttimet 4 bar paineella ja 98E5-bensalla riittävät hyvin. Ehkä tuo E85 vaatii noin isot suuttimet.

Millä aiot saada tyhjäkäynnin toimimaan ilman tyhjäkäyntiventtiiliä? Isoilla suuttimilla ei taida onnistua pelkällä kaasuläpällä. Kaksijohtoinen M102-tyhjäkäyntiventtiili toimii hyvin, eikä megalla saa ohjattua sitä?

Turbon letkuiksi (meno- ja paluu) suosittelen esim. teräspunottuja teflon-letkuja AN-liittimin (Bilteman halpismallit käy hyvin). Nuo kumiletkut ja normiklemmarit tahtovat vuotaa aina jonkun verran.

Koneen jäähdyttimen ja vesipumpun pitää olla kunnossa ja jäähdyttimelle alhaisella lämpötilalla käynnistyvä sähköflekti on hyvä varustus. Oma flekti käynnistyy vasta sadan asteen huitteissa.

Johtohommista sen verran, että tee tosi tarkka taulukko kaikista uusista sähkölaitteista ja merkkaa jokaisen kaikki johtovärit ja toiminta (virta, maa, signaali, jne.) ylös. Jos johdon väri vaihtuu (esim. uusi johto -> auton alkuperäinen), niin kirjaa sekin taulukkoon. Laita lisäsulakerasia ja releet omaan pakettiin. Käytä erivärisiä johtoja ja merkkaa numerolapuilla tms. aina, kun mahdollista. Uusia johtoja tulee miljoona ja hetken päästä et muista, mikä menee mihinkin, varsinkin jos kaikki ovat punaisia ja mustia ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Sampo Ahola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 29.10.2019 19:19

Re: W201 M102 Turbo

Viesti Kirjoittaja Sampo Ahola »

Tämmöistä olen viime illan piirrellyt. Tommonen raaka johtosarja löytyy minkä toisessa päässä liitin ms:ssään.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sampo Ahola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 29.10.2019 19:19

Re: W201 M102 Turbo

Viesti Kirjoittaja Sampo Ahola »

-Tehotavoite siellä 300hp paikkeilla
-Suuttimien koon laskin finjectorin sivulla olevalla laskurilla, nuo on aika järkevän kokoiset... ja kun nälkä kasvaa niin ei tarvi heti ostaa isompia.
-Tutun kanssa juteltiin tuosta tyhjäkäyntiventtiilin puuttumisesta ja kuulemman sen saa toimimaan. Ja jos ei saa niin tuo vakio venttiili mulla on, mutta imusarjaa on sen verran muokattu ettei mene enään ihan heittämällä paikoilleen.
-Flekti on tällähetkellä visco joka pyörii kokoajan täysiä.. tarkoitus on päivittää jäähd. järjestelmää kun joutaa. Tuon välijäähdyttimen muoto tekee paremman syylärin löytämisen haastavemmaksi.
Sampo Ahola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 29.10.2019 19:19

Re: W201 M102 Turbo

Viesti Kirjoittaja Sampo Ahola »

Tän päivän johtotehtäviä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sampo Ahola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 29.10.2019 19:19

Re: W201 M102 Turbo

Viesti Kirjoittaja Sampo Ahola »

Johdot on löytäneet perille, kohta saaki laittaa läppärin kiinni ja alkaa opiskeleen tuner studiota.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
pinpinkarva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Su 07.10.2012 11:53

Re: W201 M102 Turbo

Viesti Kirjoittaja pinpinkarva »

Oliko kjetin pensapumpus vikaa vai miks se on pitäny vaihtaa
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
Sampo Ahola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 29.10.2019 19:19

Re: W201 M102 Turbo

Viesti Kirjoittaja Sampo Ahola »

Tää on kaasari alkujaan, mekaanisella pumpulla.
pinpinkarva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Su 07.10.2012 11:53

Re: W201 M102 Turbo

Viesti Kirjoittaja pinpinkarva »

Ai no sitte. Jos huvittaa nii mullolis 2litraaseen 1bar ahrolle noin 1000suuttimille re85 pensakartta mikä olis hyvä lähtökohta sun kokoonpanolle
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
Sampo Ahola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 29.10.2019 19:19

Re: W201 M102 Turbo

Viesti Kirjoittaja Sampo Ahola »

Kiinnostaa erittäin paljon! Myös suuttimien perus asetukset ois hyvä tietää! Ajotuskarttakin kiinnostaa!

Tänään käyttelin autoa ekaa kertaa, yllättävän vähän oli ongelmia, tasainen tyhjäkäynti ja kierroksiakin nostaa iloisesti.. kartta rikkaalla ja ennakot pieninä.
pinpinkarva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Su 07.10.2012 11:53

Re: W201 M102 Turbo

Viesti Kirjoittaja pinpinkarva »

Käytin vakio virranjakajaa jäykkänä. Itellä toimi melko hyvi noin 25 ennakolla
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M102 Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

pinpinkarva kirjoitti:Käytin vakio virranjakajaa jäykkänä. Itellä toimi melko hyvi noin 25 ennakolla
Millaisella ahtopaineella noin runsas ennakko?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
pinpinkarva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Su 07.10.2012 11:53

Re: W201 M102 Turbo

Viesti Kirjoittaja pinpinkarva »

Laskin remmin ahtamaan 1kilon painetta ja mekalla katottuna toteutu noin 0.8-0.9
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M102 Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

pinpinkarva kirjoitti:Laskin remmin ahtamaan 1kilon painetta ja mekalla katottuna toteutu noin 0.8-0.9
Kestää näköjään tuo E85 paljon enemmän sytytysennakkoa kuin 98E. Minulla oli M102-koneessa bensalla 98E about 10 astetta vähemmän ennakkoa kilon (1 bar) paineilla.

Oletko mitannut ahtoilman lämpötilaa, sekin taitaa vaikuttaa maksimiennakkoon?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
pinpinkarva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Su 07.10.2012 11:53

Re: W201 M102 Turbo

Viesti Kirjoittaja pinpinkarva »

En mitannu eikä ollu välijäährytintäkää. Suuttimet oli vaa noin 20 sentin pääs venttiileistä ja se tais jäähryttää imuilmaa riittävästi. Toki turpo ja remmi o melko erilaasia kuitenki että en tiä pakopaineen vaikutusta kannen lämpenemiseen
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
Sampo Ahola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 29.10.2019 19:19

Re: W201 M102 Turbo

Viesti Kirjoittaja Sampo Ahola »

Noniin, tänään kävin muutaman lyhyen lenkin ajamassa ja säätelin lokin avulla karttaa sinnepäin...
Sytytysennakkoa on yhden baarin ahtopaineen kohdalla nyt about 18 enkä aio sitä nostaa ennenku saan ve kartan mieleiseksi.
Hukkaporttia en saanut vielä auki, jossain baarin paikkeilla sen pitäisi aueta, ainakin polkupyörän pumpulla testattuna. Seuraavaksi paikkaan yhden öljyvuodon ja koitan saada jonkinlaisen pakoputken aikaiseksi niin voi käydä ajamassa/säätämässä ilman että koko kylä herää.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin