juusmon R129 SL600 -97

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

En ole 98:a kokeillut aikoihin, mutta voisin kenties testata. Samoin mietin, että voisi taas kokeilla ajaa läpi jonkun polttoainejärjestelmän putsauslitkun, ja ehkä tankata vähän etanoliakin. Ilman lambdoja en ole myöskään kokeillut enkä varmaan ihan heti kokeilekaan. Auton alle hankkiutumiseen on aika korkea kynnys, kun ei ole kunnollista autotallia.

Eilen mittailin myös pumpun kanssa, josko jostain löytyisi alipainevuoto. Tulipellin takana oleva, imusarjalta alipainetta muiden kuin moottorin käyttöön (ilmanvaihdon läpät yms) jakava venttiiliblokki herätti epäilyksiä. Kaikki sille tulevat letkut pitivät paineet moitteetta, mutta kun otin muut paitsi moottorilta tulevan letkun irti ja mittasin sen toisesta päästä, se ei ollut tiivis (itse letku liittimineen siis oli). Onko tuo normaalia käytöstä? Kyseinen häkkyrä on uusittu viime kesänä. Nämä halkeavat aina aikanaan muovikuulan ympäriltä (ks. kuva), mutta tämä on yhä ehjä. Siksi mietin, onko tuon tarkoituskaan olla täysin tiivis vai onko sattunut maanantaikappale.

No, ylläoleva pohdinta on lähinnä kuriositeetti koska kokeilin myös ottaa tuon blokin pois pelistä tulppaamalla sormella imusarjalta tulevan alipaineen syötön, mutta ei se vaikuttanut mitenkään käyntiin. Pitää silti jatkaa vielä paremmalla ajalla alipainepuolen ihmettelyä.
IMG_1148.jpeg
IMG_1147.jpeg
.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Mun mielestä tuollaiset satunnaiset hytkäykset ei liity alipainevuotoon. Enempi tulee mieleen että joku "satsi ei syty" ja jää välistä. Mikä siihen sitten syynä niin kipinä- ja polttoainepuolelle laittaisin arpani. Suuttimet ultraäänipesuun. Mites noi tulpat? Oliko paljonko vastusta? Aikoinaan Bemarin 12-pyttysessä mulla oli väärät tulpat, tarkemmin sanottuna liikaa vastusta, niin tei sellasta satunnaista pätkimistä. Huomasi parhaiten kun nosti kierrokset johonkin 1500:aan. Lopulta parani kun löysin sopivat vastuksettomat tulpat.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Tulpat (F8DC4) ovat vastuksettomat ja löytyy Mersun omista taulukoista juuri tälle padalle. Ohjekirjan suosittama alkuperäinen Bosch on F9DCO, mutta sitä ei käsittääkseni ole saanut kaupasta enää vuosiiin.

Suuttimia olen itsekin pohtinut. Näillä kilsoilla ei varmaan periaatteessa pitäisi vielä olla ongelma, mutta rapakon takana bensan laatu taitaa vaihdella aika rajusti joten...
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Nyt taisi löytyä syy. Kun imaisin alipainemittarilla bensanpaineensäätimen alipaineletkusta, sieltä tuli ulos bensaa. Uutta tilaukseen siis (A0000781889).
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

... vaan eipä ratkennut silläkään. Höh.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

juusmo kirjoitti:Vanhojen tulppien kierteissä oli jonkin verran öljyä. Sen alkuperää vähän ihmettelen, kun tulpanrei'issä ei päällepäin näkynyt öljyä. Voi tietysti olla, että venttiilikopan tiivisteet vuotavat ihan minimaalisen vähän.
Tarkistin tänään pari tulpanreikää ja toisessa oli vähän öljyä pohjalla, joten venttiilikoppien O-renkaat taitavat hieman vuotaa. Pitää pitää tätä silmällä ja ottaa jossain vaiheessa projektiksi. Se onkin tässä vekottimessa vähän isompi projekti, koska imusarja pitää ottaa päältä pois, joten samalla kannattaa vaihtaa liuta muitakin sen alta löytyviä kuluvia osia. Ainakin:

- venttiilikoppien tiivistesarjat, A1200101430 & A1200101530
- ohjaustehostimen säiliön letkut, A1409975782 & A1409975682
- kaasuläppäkoteloiden ja imusarjan väliset tiivisteet, 2x A1041410780
- nakutustunnistimet, 4x A0031538628
- imusarjan ja kannen välisen laipan tiivisteet (12x A1041411080, 2x A1201410280)
- mahdollisesti ylempien jakoketjukoppien uudelleentiivistys (eli sama joka M104:ssa tyypillisesti vuotaa) varmuuden vuoksi
- suuttimet huoltoon
- kaikki alipaineletkut mitä siellä alla risteilee

Samalla voisi harkita, että purkaisi ilmapumpun venttiilit huithelvettiin ja tulppaisi niihin liittyvät reiät kannessa. Tulpilliekin löytyi numero: N000443012001.

Noh, eipä tämä nyt ihan vielä ajankohtaista ole, jollei tässä sitten innostu (taas kerran) tekemään etukenossa. Enemmänkin näin niinkuin ostoslista tulevaisuutta varten, ja ehkä noista numeroista on jollekin muullekin joskus hyötyä.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Vaihdettiin eilen kolme neljästä alustan hydraulipallosta. Yhdestä saatiin kierteet rikottua, joten se otetaan uusiksi sitten kun ne on saatu korjattua. Sopivaa kierretappia (M10 x 1.0) kun ei ollut käsillä.

Muutoin homma oli melko helppo. Alustan lukko päälle napista, auto ilmaan, öljyt ulos tyhjennyspropuista (vasemman etupyörän ja oikean takapyörän edessä muovin alla) ja sitten vain vaihtoon. Takapallot sijaitsevat kontissa, mutta kaikki kiinnitykset ja putkiliitännät ovat auton alla. Etupallot puolestaan ovat etupyörien takana muovisuojien takana.
IMG_1612.jpeg
IMG_1608.jpeg
Mersun ohjeiden mukaan takavasemman irroittamiseksi pitää irrottaa edessä oleva tanko ja pudottaa pakoputkistoa, mutta jenkit tiesivät kertoa, että kukonjalka-avaimilla onnistuu ilmankin. Ja onnistui, joskin jonkin verran ähinää siitä aiheutui. Lisäksi paksumpi eli vaimennusventtiilille menevä putki oli niin tiukassa että sille jouduttiin antamaan vähän lämpöä.
IMG_1610.jpeg
IMG_1614.jpeg
Toinen ähinää aiheuttanut paikka oli etupään pallojen irrotus kiinnikkeistään. Ohjeen mukaan pitää vain irrottaa kolme mutteria, joilla ne ovat kiinni. Mutta ähää, mutterit ovatkin kiinni kuusiokolopulteissa, joihin ei yhtä lukuun ottamatta pääse kuusiokoloavaimella vastaan, joten ne pyörivät tyhjää. Noh, jenkkifoorumin puolella ongelma on ratkaistu niin, että otetaan irti koko se kehikko, jossa sekä pallo että pallon ja iskarin välissä oleva vaimennusventtiili ovat kiinni. Yritin tätä, mutta vaimennusventiililtä iskarille menevän putken kiinnitys oli niin tiukassa, että uskallus loppui.
IMG_1615.jpeg
Jonkin aikaa sitä pohdiskeltiin, kunnes tajusin että itse asiassa pultit kehikossa ovat hahloissa eivätkä rei'issä, eli jos vain jotenkin saa vähänkin kierrettyä muttereita auki, pallo tulee pultteineen ja muttereineen liu'uttamalla pois kehikosta. Ja niinhän sitä sitten saatiin väännettyä taltalla sen verran kitkaa että mutterit raottuivat hieman, ja pallot saatiin irti.

Kaikki autossa alla olleet pallot olivat Mersun alkuperäisiä, mutta sitä en tiedä, onko ne joskus vaihdettu. Jos ei, niin tästä opittiin ainakin sen verran, että puheet siitä että palloista karkaa ajan myötä merkittävä määrä kaasua ovat puppua. Ei nimittäin vaikuttanut ajoon yhtään mitenkään tämä operaatio, vaikka edessä toinen pallo on yhä vanha.

No, tulipa tehtyä ennakoivasti tämä jumppa, niin ei tarvitse siitä enää uudestaan murehtia, kunhan se viimeinenkin saadaan vielä vaihdettua. Ja taas on yksi osa auton anatomiasta vähemmän mystinen.

Loppukevennyksenä vielä otos tämän aamun leimanhakuretkeltä.
IMG_1620.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja RH »

juusmo kirjoitti: Loppukevennyksenä vielä otos tämän aamun leimanhakuretkeltä.
IMG_1620.jpg
Täydellinen kevennys 8) .

Meinaatko laittaa tuon ollenkaan talvisäilöön vai päästeletkö vaan menemään läpi vuoden?
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 548
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Autot on tehty ajettaviksi. Ne suuttuu jos unohdetaan jonnekkin nurkkaan pitkäksi aikaa.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Joo... tästä oli viime talvena juttua ja kuviakin tässä ketjussa. Pari vuotta sitten totesin että elo on liian lyhyt siihen, että puolet vuodesta joutuisi kärvistelemään auton suhteen. Ruostesuojaus kuntoon ja tien päälle. Kilsoja mulla tulee talvella todella vähän ja käyttöautoa en oikeasti tarvitse, joten pahimmat suolakelit väistää yleensä helposti.

Meinasin tässä lähiaikoina sitten kuitenkin edetä tuon imusarjahomman kanssa. Sitä ehtii näperrellä hyvin marras-joulukuussa kelien ollessa mitä ovat. Siitä puheen ollen - missäs kannattaisi hiekka-/sooda-/lasikuula-/mikäliepuhalluttaa ja pulverimaalauttaa nuo ilmeisesti magnesiumista tehdyt venttiilikopat? Niistä on maali ikävästi lohkeillut. Imusarjan itsensä kanssa selvinnee kunnon puhdistuksella.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

juusmo kirjoitti:Viime vuonna asentamassani euromallin mittaristossa on ollut yksi pienen pieni perfektionistia ärsyttävä pikkujuttu, nimittäin se, että bensavalo ei toimi. Ei syty kun laittaa virrat päälle, eikä syty silloin harvoin kun tankin päästää niin tyhjäksi, että pitäisi. Kroatian-reissun aikana tutkiskelin yhtenä päivänä, että valolle kyllä tulee jännite, mutta valo ei silti syty, vaikka polttimo on varmasti toimiva.

Eilen otin sitten pikkuprojektina mittariston irti autosta ja avasin sen. Piirilevyä suojaava takakansi lähtee irti muutamalla torx-ruuvilla. Vähän aikaa yleismittarilla piippaillen oli helpohko todeta, että polttimon negatiivinen johdin on jostain poikki tai ainakin otti huonosti kontaktia. Sain kaivettua netistä myös kytkentäkaavion, jonka perusteella varmistin, että sen pitäisi päätyä samaan johtimeen mittariston liittimessä kuin lukuisat muut varoitusvalot. Suurin osa johtimesta menee piirilevyn toisella puolella, joten sinne piti päästä. Tätä varten piti irrottaa mittariston lasi (pari torxia ja muoviklipsuja) ja itse mittarit (3 torxia per mittari), minkä jälkeen piirilevy irtosi valkoisesta kehyksestään. Kivaa suunnittelua muuten sikäli, että kaikki mittariston torx-ruuvit ovat samanlaisia.

Kun sain piirilevyn irti, silmään pisti heti epäilyttävä tinatäppä tämän kyseisen johtimen alussa. Näytti siltä, että johdin levyllä on poikki, ja sitä on joku käynyt korjaamassa jo aiemmin, mutta kyseinen korjaus on nyt sitten pettänyt. Ja niinhän se tosiaan oli - lämmittelin paikan uudelleen kolvilla ja laitoin mittariston taas pakettiin, ja nyt toimii. Itse en mikään varsinainen elektroniikkavelho ole, mutta veikkaisin että näitä voi korjata paremminkin. Jos ongelma palaa, pitää opiskella asiaa vähän enemmän.
Ja ongelmahan palasi, eli huomasin tässä taannoin että eihän se bensavalo enää toimi.

Tällä kertaa rapsutin hieman lakkaa pois piirilevyn johtimesta ja tinasin päälle pätkän kuparilankaa. Saa nähdä kestääkö nyt.
IMG_1686.jpeg
IMG_1689.jpeg
Tällä viikolla vaihtui myös taas kaiken kansan kauhuksi kitkat alle.

Mielestäni nuo 8-reikävanteet sopivat tähän(kin) autoon erinomaisen hyvin. Paitsi takapyörien offsetin osalta. Kenen idea oli laittaa tällaiseen autoon tuollaiset pyörät vakiona? Verrattuna nohin 10" ET25 AMG-kiekkoihin nämä 8" ET34 näyttävät suorastaan huvittavilta. Ne jäävät siis sattumoisin juuri tuon 34mm sisemmäksi.
IMG_1678.jpeg
IMG_1681.jpeg
IMG_1680.jpeg
Tässä yksilössähän ei oikeasti ollut tehtaalta 8-reikävanteita (Alamak) vaan Monkarit, jotka mielestäni eivät tähän koppaan sovi ulkonäkönsäkään puolesta ollenkaan. Kuvaa ei ole näyttää koska ne vanteet eivät ole tallessa. Vanteen ja renkaan mitat ovat kuitenkin molemmissa täsmälleen samat: 225/55R16 ET34.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 615
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

melkoisesti askaretta näyttää tällaisessa "voimavaunussakin" olevan. kasireiät näyttää kyllä ihan sopivilta mutta voiskos taakse ajatella jonkunmoisia spacereita niin näyttäisi varmaan järkevämmältä ... :problem:
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w140 500SE + c124 300CE
exät:
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Joo, spacereita tässä olen vähän pohdiskellut, kunhan muilta askareilta ehtii... Ei ole ihan ensimmäisenä listalla, mutta ihmetyttää miten ovat tehtaalla tällaiseen päätyneet ylipäätään.

Onhan tässä kaikenlaista ollut, mutta täytyy sanoa että suuri osa askareista on ollut huonoa tuuria tai sitten ihan vain ennakoivaa, hätävarjelun liioittelua hipovaa perfektionistin hössötystä :)
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

juusmo kirjoitti:Vaihdettiin eilen kolme neljästä alustan hydraulipallosta. Yhdestä saatiin kierteet rikottua, joten se otetaan uusiksi sitten kun ne on saatu korjattua. Sopivaa kierretappia (M10 x 1.0) kun ei ollut käsillä.
Kierretapilla korjattu kierre ei sekään onnistunut, joten pistin Kiinasta helicoil-satsin tilaukseen. Onnistuttiin myös runnomaan putken nippa sellaiseen kuntoon, että vaikka vanha osa vielä saatiin paikalleen, niin ensi kertaa varten pitää hankkia uusi putki.

Päätin pitää pienen loman hydraulihommista ja aloittaa imusarjan ja venttiilikoppien irrotuksen. Kun ei malta olla paikallaan niin ei malta.

Eilen tuhersin pari tuntia, ja sain irti ilmanputsarit, maffit, kaasuläppäkotelot, sytytyspuolat ja yhtä jarrutehostimen putkea lukuun ottamatta kaikki alipaineletkut, sekä moottorin päällä menevät johtosarjat sivuun. Lopuksi sitten vielä bensakisko suuttimineen. Kaikki sujui aika helposti, mitä nyt kompuralle menevä johto oli hieman hankalasti reititetty ja aiheutti vähän pään raapimista.
IMG_1750.jpeg
IMG_1785.jpeg
Kaasuläppäkotelon irrotuksen jälkeen näki sisään imusarjaan jossa oli öljyä. Myös kaasuläpässä itsessään oli hieman öljyä. Kampikammion huohotusputki tulee kaasuläpälle, joten sieltä se varmaankin on kotoisin. Onkohan tämä kertymä ihan normaalia?
IMG_1760.jpeg
Tänään aamutuimaan kiikutin suuttimet Finjectorille testattaviksi. Niistä ei paljastanut mitään ongelmia, joten tyhjäkäyntiongelma ei johtune ainakaan niistä. Uudet O-renkaat siellä laitettiin, mutta pesua eivät tarvinneet.
IMG_1798.jpg
Projektia piti jatkaa vasta viikonloppuna, mutta innostuin tänään kun sattui olemaan pari tuntia luppoaikaa iltapäivällä.

Imusarja oli omia pulttejaan ja sitä mainittua jarrutehostimen alipaineputkea vaille irrotuskunnossa. Oikeanpuoleinen letku on kivasti imusarjan päällä banjopultilla, mutta vasen on vähän hankalasti toisen alipainelähdön alla imusarjan ja tulipellin välissä. Sinne piti jotenkin päästä 19mm kiintoavaimella käsiksi. Eipä siinä sen kummempaa, vähän ärsyttävä mutta ei mahdoton paikka.

Päivän toinen tenkkapoo oli itse imusarjan nostaminen pois. Se kyllä irtosi heti kun kaikki pultit olivat irti, mutta jonkun verran sitä sai nitkutella, että nousi pois. Sain sen lopulta niin, että nostin sitä rauhassa etupuolelta ja nitkuttelin sen ohjaustehostimen säiliön ohi. Sitten se olikin jo vapaa.

Yhden pultin irrotus pisti ihan hymyilyttämään. Kyseessä oli moottorin takaoikean nostokorvakkeen pultti, joka piti irrottaa, jotta korvaketta pystyi hieman vääntämään sivuun kun imusarjaa nitkutti pois paikaltaan. Pultti oli vähän hankalassa, mutta ei täysin pääsemättömässä paikassa. Siitä huolimatta suunnittelija oli tehnyt homman vielä helpommaksi tekemällä vasempaan korvakkeeseen (ja vain siihen) hahlon, jonka läpi vastapäiseen pulttiin pääsi todella helposti käsiksi. Jotenkin mieltä lämmittää tällainen pieni insinööriporno - joku on oikeasti miettinyt miten näitä on tarkoitus huoltaa.
IMG_1807.jpeg
IMG_1809.jpeg
IMG_1831.jpeg
IMG_1825.jpeg
Purkuhommaa on edessä vielä ainakin nuo V-laaksossa olevat laipat, joiden alla on nakusensorit sekä kampikammion huohotusputki, joka pitänee tarkastaa ja tarpeen vaatiessa putsata.

Tässä vaiheessa mietityttää, että mitenhän pirussa vasempaan kampiakselin asentotunnistimeen pääsee käsiksi. Oikea näkyy allaolevassa kuvassa ja sen saanen vaihdettua, mutta toisen kanssa voi tulla jännät paikat.
IMG_1829.jpeg
Huomenna vien venttiilikopat puhallukseen ja jauhemaalaukseen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Vein kopat ja lopulta epäonnistuneen kiillotusyrityksen jälkeen myös imusarjan "puuteroitavaksi", mutta vielä odotellaan.

Sillä välin päätin tänään hoitaa purkutyön loppuun. Jäljellä olivat enää alumiiniset laipat, jotka ovat kansien ja imusarjan välissä, sekä niiden alla oleva kampikammion huohotusputki. Nämä oli melko nopeasti irrotettu, ja alta paljastui V-laakson pohja sekä 4 nakusensoria.
IMG_1881.jpeg
Ihmetys oli suuri, kun putken irrottamisen jälkeen huomasin sen paineentasaajan eli muovisen, paksumman keskiosan olevan halki. Puhalsin putkeen ja kyllähän tuosta reiästä ilma kulkee. Olisikohan tässä nyt lopulta syy tyhjäkäyntiongelmaan. Tuoltahan se mittaamaton ilma pukkaa sisään.
IMG_1883.jpg
Vanhemmissa M120-koneissa käytettiin huohotusputkea, jossa tuon dampperin molemmin puolin olevat putket olivat muovisia ja hapertuivat ajan myötä. Tässä on kuitenkin päivitetty versio, jossa ne putket ovat alumiinia, ja dampperin osalta ne ole kuullut ennen ongelmista. Itse asiassa vaurio näyttää ulkoiselta. Putkea piti jonkin verran nitkutella jotta sen sai ulos laaksosta kansien ohi, ja luulen, että joku on joskus survonut sen väkivalloin paikalleen.

Sitä en vain yhtään ymmärrä, miksi joku on tuolla käynyt. En nimittäin löytänyt yhtään valmistusaikaleimattua osaa, joka olisi autoa uudempi. Jotain tiivisteitä on tietysti voitu käydä vaihtamassa, mutta silti vähän outoa. Carfax-raportin mukaan 2001 on muka vaihdettu koko imusarja, ja pian sen jälkeen on melko tihein välein erinäisiä merkintöjä tyyliin "checked engine", "checked evaporative emissions system", "fuel system checked/cleaned" ja 2002 jopa toinen kattikin vaihdettu. Nyt kun näitä pohtii tämän tiedon kanssa, niin ehkä tyhjäkäyntiongelmaa on yritetty ratkoa jo silloin. Sitä on sitten mahdoton sanoa, oliko ongelma olemassa jo ennen tuota väitettyä imusarjan vaihtoa (miksi hitossa sekin olisi vaihdettu?!).

Uusi putki meni tilaukseen, samoin kuin pari moottorin takana/V:ssä olevaa jäähdytysnesteletkua, joita en ollut tajunnut tilata. Toivottavasti tämä nyt kuitenkin ratkaisee ongelman.

Sain vaihdettua myös nakusensorit, ohjaustehostimen säiliön letkut ja kampuran asentotunnistimet. Kaikki nämä ovat tietysti täysin ennakoivaa huoltoa, koska hinku tehdä tätä remppaa uudestaan ei ole ihan valtava.
IMG_1893.jpeg
Oikeanpuoleinen kampiakselin asentotunnistin oli helppo vaihtaa, koska siihen pääsi ihan käsin yläkautta kiinni. Vasen oli hankalampi. Yläkautta siihen ei ollut käsin mitään asiaa, mutta kun otti tulipellin yläosan ja V:stä tulipeltiin menevän jäähdytysletkun irti, anturin pulttiin pääsi helposti kiinni. Itse anturin puolestaan sai ongittua omasta johdostaan ulos sieltä V:n pohjalta käsin yllättävänkin helposti. Sama juttu asennuksen kanssa.

Nyt sitten vaan pariksi viikoksi tulisille hiilille mars ja Fixparts-tilausta odottelemaan. Ei viitsinyt Veholta lähteä kyselemään, kun tuo huohutusputki maksaa maailmallakin reilun satasen, Veholla varmaan kaksi. Noh, jospa tässä jossain välissä pääsisi ainakin venttiilikopat asentamaan takaisin ettei tarvitse ihan toimettomana olla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Tämän auton uskaltaa joskus myydä kunnossa olevana :D

Ankaraa hommaa teet kun entisöit tätä "käyttistä", peukut siitä :thumbup:
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Joo, voin kertoa että ihan heti ei ole myyntiin menossa kaiken tämän raha- ja rakkauspanostuksen jälkeen :D
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Tänään sain venttiilikopat ja imusarjan takaisin. Kiitokset Taximolle. Kopat menivät paikalleen saman tien, mutta siihen jäi kasaushomma koska odottelen vielä (toivottavasti) viimeistä osatilausta. Sen pitäisi tulla huomenna.
IMG_1936.jpeg
Puhallus olikin tehty hiekalla. Venttiilikopissa oli siellä täällä röpelöisiä kohtia. En tiedä onko materiaali ollut haperoa vai onko pehmeää magnesiumia vain töhötetty liian pitkään. Maalipinta on kuitenkin hyvä ja paljon näkyvämmällä paikalla oleva imusarja on käytännössä virheetön. Aika tummat niistä tulivat, tummemmat kuin kuvissa näyttää. Vielä en ole ihan varma onko se hyvä asia vai ei, mutta oli miten oli, näillä mennään :)

Seuraavaksi pitää keksiä miten saan kaiken hiekan pois imusarjan sisältä. Sitä tuntuu aina löytyvän jostain. Lähemmäs tunnin kotona suihkuttelin, mutta pakko kai mennä jonnekin autopesupaikalle suihkimaan paineella ja pesuaineella. Vai onko parempia vinkkejä?
IMG_1928.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja EVO X »

juusmo kirjoitti:
Seuraavaksi pitää keksiä miten saan kaiken hiekan pois imusarjan sisältä. Sitä tuntuu aina löytyvän jostain. Lähemmäs tunnin kotona suihkuttelin, mutta pakko kai mennä jonnekin autopesupaikalle suihkimaan paineella ja pesuaineella. Vai onko parempia vinkkejä?
IMG_1928.jpeg
Paineilma! Vesi vaan kerää sen hiekan jonnekin koloon.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Mites suuttimet? Olisko ideaa käyttää ne jossain huollettavana? Finjectorilla esmse.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja EVO X »

MouTine kirjoitti:Mites suuttimet? Olisko ideaa käyttää ne jossain huollettavana? Finjectorilla esmse.
juusmo kirjoitti:Tänään aamutuimaan kiikutin suuttimet Finjectorille testattaviksi. Niistä ei paljastanut mitään ongelmia, joten tyhjäkäyntiongelma ei johtune ainakaan niistä. Uudet O-renkaat siellä laitettiin, mutta pesua eivät tarvinneet.
IMG_1798.jpg

:wave:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Jeps, tuolla ylhäällähän se testiraporttikin tosiaan on :)

Kävin äsken suihkimassa imusarjaa, ja joskus tässä lähipäivinä yritän päästä käymään tutun luona, jolla on kompura, jotta saa näytettyä sille paineilmaakin vielä.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Kasaus jatkui viikonlopun mittaan. Lauantaina vaihtuivat moottorin takaosan jäähdytysnesteletkut, nostokorvakkeiden O-renkaat sekä haljennut kampikammion huohotin.

Nostokorvakkeiden O-renkaat olivat ihan ok, mutta ovatpahan nyt uudet. Moottorin takaa tulipellille menevä lämppärin letku puolestaan ei ollut. Sen lämpösuojakerros oli puhki, joten vaikka se ei vielä läheskään vuotanut, oli se silti hyvä vaihtaa.
IMG_1960.jpeg
IMG_1969.jpeg
Välttääkseni halkaisemasta huohotinputkea kuten edellinen asentaja, purin sen osiin ja kasasin sen V:n pohjalla. Sitä asentaessa tuli kuitenkin vastaan sellainen ongelma, että putken ja lohkon väliin jäävä laippatiiviste ei irronnut lohkosta, ei sitten millään. Päätin antaa sen olla paikallaan ja asensin uuden päälle. Ilmaa ja muita kaasujahan siellä vain menee, eikä paine kai ole valtava, joten luulisi sen pitävän.
IMG_1967.jpeg
IMG_1966.jpeg
IMG_1964.jpeg
Sunnuntain puolella vuorossa oli imusarjan ja kansien välissä olevien laippojen sekä itse imusarjan asennus. Imusarja meni paikalleen helposti, mutta tein virheen aloittaesani sen pulttaamisen ennen kuin kiinnitin aiemmin hehkuttamani nostokorvakkeen yläpultin. Sitä en saanut kierteilleen millään ilman, että otin imusarjan pultit pois saadakseni liu'utettua häkkyrää eteenpäin kriittiset muutaman millin.
IMG_1977.jpeg
Ylimääräistä kiroilua tuli myös tulipellin yläosan kiinnityksen kanssa. Suosittelen katsomaan tarkasti miten se kiinnittyy paikalleen. Tämä oli kolmas kerta, kun sen irrotin, mutta silti sen kanssa joutui ähisemään ihan turhaan, kun en taaskaan tajunnut miten se istuu paikalleen. Idea on siis se, että päistään tämä tulipellin irtopala on moottoritilan puolella, mutta keskiosa menee varsinaisen tulipellin taakse. Varsinaisessa tulipellissä on lovet, joiden läpi yläosa menee puolelta toiselle. Vaikea selittää eikä tullut otettua kuvia, mutta pala istuu lopulta paikalleen ilman mitään pakottamista. Tämä saattaa kiroilun keskellä unohtua, koska sen saisi väärinkin paikalleen niin, että ruuvit juuri ja juuri yltävät.

Lopuksi asensin vielä suuttimet bensakiskoon, ja kiskon paikalleen.
IMG_1984.jpeg
Loppusuoralla ollaan, jos ei mitään ole mennyt pieleen. Jäljellä "enää" johtosarjan ja alipaineletkujen reititys, sytytyspuolat, kaasuläpät, MAP-sensorit, MAF-sensorit, ilmanputsarit ja koristemuovit. Pariksi tunniksi tästä varmaan vielä riittää hupia. Nyt lienee 10-12h varsinaista työskentelyä takana, päälle tietysti kaikki tutkimus ja osatilaukset jne, sekä osien kiikuttaminen ympäri PK-seutua.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Joo empä huomannut että siittimet oli jo käyneet putsingissa. Sori siitä. :lol:

Näyttää ihan siltä että hommia tehdään jossain parkkihallissa? Mutta mikäs siinä kun saa uusia puhtaita osia läntätä lämpimässä, niin siinähän se sujuu. Itsellä olis kanssa suunnitelmissa ketjun vaihto ja parkkihallissa.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Joo, parkkihallissa teen. Kaikki huolto ja korjaus tietysti ankarasti kielletty...
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja E38 »

Kuva

Täällä ytimessä kaikki DIY korjaukset tehdään pääsääntöisesti parkkihalleissa. :D

Tsemppiä vaan Juusmolle projektiin. Hyvälle näyttää :thumbup:
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

E38 kirjoitti:[ http://warreteam.com/g2018/2018_misc/IMG_5670.JPG ]

Täällä ytimessä kaikki DIY korjaukset tehdään pääsääntöisesti parkkihalleissa. :D

Tsemppiä vaan Juusmolle projektiin. Hyvälle näyttää :thumbup:
Jos alkaa tulla vilu, niin laittakaa privaviestiä niin Jakomäkeen pääsee oman SL:n talvisäilytyspaikkaan ropaamaan lämpimässä :D
R129 500SL 1989 (MR)
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Onko tämä nyt semmonen Mersun 12-pyttynen joista on YouTuben ihmeellisessä mailmassa saatu rosteriputkistolla mahtavat pakoulinat?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kuvittelin että nämä "täysmoottorit" poikkeaa vajakkikaseista ja pienemmistä sillä että ovat huomaamattoman sivistyneitä, ainakin siihen asti kunnes auton kiihtyvyydestä huomaamattomuus katoaa. Kai nämäkin saa pilattua... :-)
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

vmoi73 kirjoitti:Jos alkaa tulla vilu, niin laittakaa privaviestiä niin Jakomäkeen pääsee oman SL:n talvisäilytyspaikkaan ropaamaan lämpimässä :D
Kyllä nämä meidän molempien hallit lämpimiä sentään ovat :) Näpit eivät jäädy, mutta olisihan se kiva jos työkalut ja osat olisivat hyllyssä eivätkä konttiin ängettynä. E38:lla sentään on varaston virkaa toimittamassa samassa paikassa vanha jenkki valtavine kontteineen...
MouTine kirjoitti:Onko tämä nyt semmonen Mersun 12-pyttynen joista on YouTuben ihmeellisessä mailmassa saatu rosteriputkistolla mahtavat pakoulinat?
Taitaapa olla joo. Ja samaa pataa ja erilaisia AMG:n virittämiä versioita siitä käytettiin ihan viime vuosiin asti Pagani Zondassa, minkä seurauksena jotkut ilmeisesti saivat idean että olisipa hauskaa jos ässämersu kuulostaisi formulalta.

Projekti pääsi vihdoin maaliin. Eilen laitoin homman koristemuoveja vaille pakettiin ja tänään aamulla loppuun asti. Ensimmäiset käynnistysyritykset eivät olleet kovin menestyksekkäitä. Pyöritti mutta ei edes lupaillut. Katsoin sitten Starilla, josko olisi jotain vikakoodeja. Ei ollut, mutta huomasin sitten nollata kampiakselin asentotunnistimen adaptaatiot oikeasta ECUsta. Sen jälkeen lähti käymään, tosin ehkä vasta toisella kerralla (en muista varmasti). Mikä lie sitten ollut, ehkä konetta piti pyörittää muutaman kerran että ECUt uskoivat uusien anturien arvoja tms?

Toinen sydämentykytyksiä aiheuttanut asia oli, kun hallia ympäri ajaessa huomasin huomasin, että kaasussa oli omituinen viive. Sen jälkeen pysähdyin kuuntelemaan konepellin alta moottoria, ja vasemmalta puolelta kuului hirveä sihinä ja pihinä. Selvästi paha alipainevuoto. Syyksi paljastui onneksi vain se että olin imusarjan jo kiinni ollessa irrottanut siitä ilmapumpun ohjausventtiilin pultit, joiden reiät menevätkin koko imusarjan kyljen läpi. Pultit paikalleen ja pihinälle tuli loppu.
IMG_2021.jpeg
IMG_2023.jpeg
Lopputulokseen olen noin muuten tässä vaiheessa todella tyytyväinen, mutta, mutta... se tyhjäkäynti. Se ei kyllä vieläkään ole ihan priima. Ärsyttävää. Eipä silti harmita että tämä projekti tuli tehtyä, mutta olisipa ollut kiva jos tuo murhe olisi jo väistynyt.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin