M273 V8, naputus...?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8, nokkien ajoituksen tarkastus?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Mietin että jos koittaas vähän vilkaista mikä tuossa omassa olis jakopään kunnon tilanne. Pystyykö sellaisen "pikatarkastuksen" tehdä vaan ottamalla nokan asentoanturit irti ja sitten kampiakseli oikeaan merkkiin. Tällöin pitäis anturin reijän keskellä näkyä jonkin sortin "täplä". Kai pitäis näkyä molemmilla pankeilla? Vai pitääkö purkaa ihan ne päätykannet irti, että näkee varsinaiset ajoitusmerkit...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8, laturin hihnapyörä?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Oon uusimassa moniurahihnan, välirullat, vesipumpun ja kiristimen. Diesel mersujen pohjalta olin ettimäs myös uutta vapaakytkinpyörää laturiin. Mutta eikö näis bensakoneis olekaan vapaakytkintä? Kattoin varaosanumeron portaalista ja ei sillä ole hihnapyöriä myynnissä kuin joku yksittäinrn jenkeissä. Kun taas noita vapaakytkinpyöriä on lähes joka varaosapuljussa. No toki ei kiinteää varmaan juurikaan tarvi uusia...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8, laturin hihnapyörä?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Tuossa aiemmin kirjoittelinkin tuon imusarjan läppämekanismin vivusta. Eli mulla on se alkuperäinen vipu murtunut ja tilasin nyt ebay kautta uuden alumiinisen. Mutta mutta... muuta huoltoa tehdessä aloin kattoa, että onpas se ahtaassa paikassa. Nyt kun tarkemmin lueskeli juttuja niin näkyvät ohjeistavan ottamaan koko imusarjan irti vivun vaihtamiseksi... eiköhän se pultti mahtuisi pois välistä jos vain kikkailis jonku hyvin ohuen työkalun... onko kellään kokemusta?
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: M273 V8, laturin hihnapyörä?

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Maastis kirjoitti:Oon uusimassa moniurahihnan, välirullat, vesipumpun ja kiristimen. Diesel mersujen pohjalta olin ettimäs myös uutta vapaakytkinpyörää laturiin. Mutta eikö näis bensakoneis olekaan vapaakytkintä?
Useampipyttyiset bensakoneet käy niin tasaisesti, ettei vapaarullalle ole tarvista. Nelosissa jo alkaa olla.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M273 V8, imusarja...

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mitä tuohon v8 ,113 imusarjan irroittanut niin ei ole paha rasti ja nopea se on irroittaa...puhaltelet vaan paskat ensin pois ettei tipu kanaviin mitään...samalla putsaat kaasuläppäkotelon ja imuläpän.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8, imusarja...

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Niin kai se on vaan tiivisteet laitettava tilaukseen... ei se imusarjan irroitus tosiaan paha rasti pitäisi olla. Noitten youtube videoiden pohjalta melkein johtosarjan pärvöttäminen kovatöisin. Houkuttelis vaan niin pirusti oikaasta ja vaihtaa vipu sinnepäin. Pultin kannan ja lohkovalun välissä on noin 1cm tilaa. Kyllä siihen avaimen sais tehtyä millä pultin avaa, mutta jos kierrettä on enempi kuin tuo sentti, niin se ei paljo auta...

Eli vapaakytkin on tosiaan koneen käynnin epätasaisuuden takia eikä laturin roottorin massan? No kiinteä sielä tosiaan oli. Vesipumppu, kiristin ja välirullat nyt vaihdettu hihnan kera. Kertaalleen pitää vielä avata kun ilmastoinnin kompuran hihnapyörän laakeri tuntui vaihtokuntoiselta. Siihen en ollu varautunut ja erikoisempi laakeri ja ei samana päivänä ollu saatavilla...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 428
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: M273 V8, imusarja...

Viesti Kirjoittaja moska »

Maastis kirjoitti:
Eli vapaakytkin on tosiaan koneen käynnin epätasaisuuden takia eikä laturin roottorin massan? No kiinteä sielä tosiaan oli. Vesipumppu, kiristin ja välirullat nyt vaihdettu hihnan kera. Kertaalleen pitää vielä avata kun ilmastoinnin kompuran hihnapyörän laakeri tuntui vaihtokuntoiselta. Siihen en ollu varautunut ja erikoisempi laakeri ja ei samana päivänä ollu saatavilla...

TJ
Voisi ajatella että sekä että.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Moottorista on kuulunut kokoajan sellainen ärsyttävä naputus. kuuluu kaikista parhaiten kun kuuntelee apparin etupyöräkotelosta. Ääni ei kuulu heti kun kone on kylmä, mutta kun se on käynyt minuutin-kaksi alkaa napsutus kuulua. Ääni on toisinaan voimakkaampi ja toisinaan vaimeampi. Ääni katoaa/peittyy kun antaa vähän kierroksia. Vetopäälla tai pois ei vaikuta, jos tyhjäkäynnillä autoa liikuttelee (pitää ulkona olla kuuntelemassa, koska auton sisään ei kuulu). Stetoskoopilla kuunneltuna poistamatta moottorin suojamuoveja äänen erottaa parhaiten pakosarjasta... Olettaisin, että jos olisi kovan vakavasta kyse olis jo jotain tapahtunut kun olen itse ajanut autolla noin 5tkm. Jakopäätä alkuun epäilin eniten, mutta nyt kun on tuolla stetoskoopilla kuunnellut niin ei se tunnu jakopään alueelta kuuluvan. Tarkistin myös asentotunnistimien reijistä, että ketju ei vaikuttaisi venyneeltä (eli ei pitäisi olal myöskään ongelmaa siinä kekipyörässä). Samaten venttiilikoppia kuunneltuna ei tuntuisi kuuluvan venttiilikoneistostakaan. niin joo, ja olen käyttänyt myös moniurahinan pois ja käyttänyt ilman sitä, joten äänilähde apulaitteisiin on poissuljettu.

Eilen otin ilmanpuhdistinkotelon irti, että pääsee paremmin kuuntelemaan. Kas kummaa, ilman puhdistinkoteloa ei ääni enää kuulukaan niin selkeästi. Sitten kun stetoskoopilla alkoi etsiä äänen lähdettä niin itse bensa suuttimet piti melkoista mekkalaa! Ja niitä kuunneltua vertasi ääntä pakosarjasta tuntui että kuulisi saman äänen etäämmältä (nyt kun tiesi minkälainen suuttimen ääni on)... Voiko suutin pitää noin kovaa napsuttavaa ääntä? Luin vastaavaa tarinaa jenkkifoorumilta, jossa oli vaihdettu ensin nostajia, ei vaikutusta. Sitten pakosarja epäillen, että sisäputki olisi murtunut ja ääni tulisi sieltä, ei vaikutusta. Sitten joku oli kommentoinut että oli vastaavassa tilanteessa lotrannut bensaan jotain puhdistuslisäainetta ja ääni alkoi pikkuhiljaa vaimentua... Harmillisesti keskustelu ei jatkunut enää joten mitään lopputulosta aiheeseen ei tullut. Vastaavia ääninäytteitä löytyy useita niin M272 kuin M273 koneestakin.

Jos ääni tosiaan tulis suuttimista, niin huolletaanko tai korjataanko näitä bensakoneiden suuttimia? Vai uutta vaan tilalle?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Huolto taitaa olla vain putsaamista...voithan ostaa ruiskutus järjestelmän puhdistus ainetta...nekin putsaa paikkoja...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kyllä
Bensan suutimille voi jotain
https://www.finjector.com/fin/sivu/suut ... _ja_testit" onclick="window.open(this.href);return false;

Alkujaan ovat monesti mitä satuu
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Kiitos, hyvä vinkki. Pitääpä kysyä mitä noille on tehtävissä. Ehkä pitää koittaa kattoa olisko ebayssä tms joku edullinen sarja jonka huollattaisi. Saisi sitten vain vaihtaa suuttimet... tai suosista vaan nyt ottaa suuttimet käteen , lähettää remppaan ja sillävälin käyttää imusarja pöydällä ja fiksata se läppämeksnismin käyttövipu.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Maastis kirjoitti:Hei

Kiitos, hyvä vinkki. Pitääpä kysyä mitä noille on tehtävissä. Ehkä pitää koittaa kattoa olisko ebayssä tms joku edullinen sarja jonka huollattaisi. Saisi sitten vain vaihtaa suuttimet... tai suosista vaan nyt ottaa suuttimet käteen , lähettää remppaan ja sillävälin käyttää imusarja pöydällä ja fiksata se läppämeksnismin käyttövipu.

TJ
Tai ostaa tuolta täyden valikoidun/tasapainotettun sarjan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Tai ostaa tuolta täyden valikoidun/tasapainotettun sarjan
Joo, pitää kysyä tuotakin vaihtoehtoa.

Siitä vielä, että oliko kellään kokemusta voisko tuollainen selvästi ulospäin kuuluva ääni ihan oikiasti tulla suuttimista? Stetoskoopilla kuunneltuna ei se kyllä oikein muualtakaan tuntuisi kuuluvan... kuulostaa about samalta kuin tämä:

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... shIupuxNsO
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Karkea on kyllä ääni mutta jos otat sähkösuuttimilta piuhan irti niin saat kohdistettua mikä se on...tossa vaan yhdessä naputus tapauksessa piuhan irti otto lopetti äänen ja lopulta puolen vuoden päästä kiertokangen laakeri lopulta antautui...oli ääni jo orastavaa mutta sen voi todeta että onko kiertokanki ääni niin kierrosten laskulla tai tasaisesti kierrättämällä ja tietyssä alueessa alkaa kauhea meteli....sulla taas äämi häviää mutta voihan öljynpainekin tehdä tuota.Muutenkin toi kuullostaa kaukaisimmalta kangelta kun miettii öljyn paine linjaa...sehän sieltä sitten yleensä antautuu.
Olitkos mitannut öljynpainetta mittarilla mitä se on...ja olikos nyt että ääni kuuluu kylmänäkin ja mites kuumana?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2347
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Maastis kirjoitti:
Tai ostaa tuolta täyden valikoidun/tasapainotettun sarjan
Joo, pitää kysyä tuotakin vaihtoehtoa.

Siitä vielä, että oliko kellään kokemusta voisko tuollainen selvästi ulospäin kuuluva ääni ihan oikiasti tulla suuttimista? Stetoskoopilla kuunneltuna ei se kyllä oikein muualtakaan tuntuisi kuuluvan... kuulostaa about samalta kuin tämä:

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... shIupuxNsO
Tuo videon ääni kuulostaa kyllä kiertokangenlaakerivialta.

Toinen samanlainen ääni voi tulla viallisesta vetolevystä ja sen vetolevyn voi tarkistaa alakautta vaikka endoskoopilla josko näkyisi murtumia. Tuo vetolevyn naputus voi kuulua tuhansia kilometrejä ennen lopullista hajoamista.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tuskin tulee suutimesta jos olis kyse diselistä niin sitten voisi olla,
mitta puristukset jos jossain pytyssä on alempi puristus kuin muissa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2347
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

...väärään kohtaan, voi poistaa

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2347
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Maastis kirjoitti:
Tai ostaa tuolta täyden valikoidun/tasapainotettun sarjan
Joo, pitää kysyä tuotakin vaihtoehtoa.

Siitä vielä, että oliko kellään kokemusta voisko tuollainen selvästi ulospäin kuuluva ääni ihan oikiasti tulla suuttimista? Stetoskoopilla kuunneltuna ei se kyllä oikein muualtakaan tuntuisi kuuluvan... kuulostaa about samalta kuin tämä:

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... shIupuxNsO

Vianselvitystä Jeepistä:

https://www.youtube.com/watch?v=tup_LjA2860" onclick="window.open(this.href);return false;


Ja lopputulos...

https://youtu.be/CgUsJi0Jq2U?t=592" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Kiertokangen laakerivikaa kans mietin, mutta eikös ne yleensä etene aika nopeasti? Eli kun alkaa olla väljää niin sitte pahenee nopeasti. Pitääs ottaa ihan ääninäyte tuosta omasta arvioitavaksi... ääni ei kuulu kylmänä ensimmäisen minuutin aikana, mutta sitten. Lämpöisenä kuuluu voimakkuus hieman vaihdellen. Kuuluu ainoastaan tyhjäkäynnillä ja en ole kuullut muilla kierroasalueilla mitään ylimääräistä.

Tulpat vois nyt ainakin myös käyttää irti ja vertailla ovatko saman näköisiä. Ja miksei sitten samalla mittaisi myös paineita.

Ei vissiin ole mikään ongelma vaikka ottaiskin suuttimen sähköpiuhan yksi kerrallaan irti? Eli jatkaa käymistä muilla?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Maastis kirjoitti:Ei vissiin ole mikään ongelma vaikka ottaiskin suuttimen sähköpiuhan yksi kerrallaan irti? Eli jatkaa käymistä muilla?
Muistaakseni Staarilla pystyi ainakin M104:ssä kytkemään yksittäisiä suuttimia pois. Oisiko tuolle koneelle moista optiota?

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Muistaakseni Staarilla pystyi ainakin M104:ssä kytkemään yksittäisiä suuttimia pois. Oisiko tuolle koneelle moista optiota?
Hyvä vinkki! Pitääpä viikolla joku ilta kokeilla löytääskö moisen ominaisuuden valikoista.

Sellainen lisäys vielä, että olen vaihtanyt nyt öljyt pariin kertaan. Ekat oli huoltokirjan mukaan noin 25tkm ajetut. Tutkin öljyfiltteriä, josko löytyis metallihileitä, mutta ei viitteitä sellaiseen. Nyt vaihdoin uudelleen noin 3000tkm ajetut öljyt ja ihan puhdasta oli nytkin.

Tuota vetolevyä myös tutkin ottamalla auton nosturille. Kuuntelin endoskoopilla vauhtipyörän ympäristöstä, mutta ei viitannut sille suuntaa konetta. Kuuntelin myös öljypohjaa ympärinsä ja ei viitteitä, että tulis "alakerrasta".

Tuo, että alkaa noin minuutti startista vois viitata pakosarjan suunnalle. Se kuitenkin lämpenee aika nopiaa ja pakosarjasta äänen kuulee kohtuu hyvin. Mutta kuten aiemmin mainitsin, niin suuttimia kuunneltua pakosarjan ääni kuulostaa samalta mutta etäisemmältä... ja kun moottorin muovit oli irti, niin äänen voimakkuus murto osa ja ei heijastu enää niinkään pyöräkoteloon. Kai täs vaan toivoo parasta, että ei olisi täysremontti edessä :)
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 919
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Starissahan on sitten myös se "puristuspainemittaus". Eihän se mitään paineista tiedä, mutta näyttää kyllä erot sylinterien välillä, jos tolle moottorille se on. Pyörittää moottoria startilla puolisen minuuttia ja laskee pyörintänopeuden hidastumista joka puristuksella. Akun on syytä olla kunnossa tuota tehdessä.

En tiedä oliko tämä havaittavissa oikeasti S:n kohdalla, mutta se näytti vitospytystä heikompaa tulosta jo kun ostin sen. Myöhemmin piti vaihtaa suuttimen tiiviste juuri siihen pyttyyn.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

TPLtre kirjoitti:Starissahan on sitten myös se "puristuspainemittaus". Eihän se mitään paineista tiedä, mutta näyttää kyllä erot sylinterien välillä, jos tolle moottorille se on. Pyörittää moottoria startilla puolisen minuuttia ja laskee pyörintänopeuden hidastumista joka puristuksella. Akun on syytä olla kunnossa tuota tehdessä.

En tiedä oliko tämä havaittavissa oikeasti S:n kohdalla, mutta se näytti vitospytystä heikompaa tulosta jo kun ostin sen. Myöhemmin piti vaihtaa suuttimen tiiviste juuri siihen pyttyyn.
Diselisä kyllä
(tietää tai no oikeammin sen jos joku pytty vastustaa vähemmän kierosluvun muutoksesta)
ja monesti jo kohollaan oleva korjaus arvokin sittä johtuvaa
(kuten niin monesti vuosien mittan tännekin kirjoitanut)

E: vaan mikäs kone siinä S:sä oli
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 919
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Dieselihän se, 320 cdi. Ei siis taida olla bensakoneille tuota?
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Kävin testerin valikoita läpi.
Starissahan on sitten myös se "puristuspainemittaus". Eihän se mitään paineista tiedä, mutta näyttää kyllä erot sylinterien välillä, jos tolle moottorille se on. Pyörittää moottoria startilla puolisen minuuttia ja laskee pyörintänopeuden hidastumista joka puristuksella. Akun on syytä olla kunnossa tuota tehdessä.
Kyllä puristuspainetestaus löytyi. Kokeilin sitä, mutta vissiin loppui usko kesken, nyt kun luin tän uudesta. Nimittäin starttaamisen aloitettua ei lähtenyt mitään aikapalkkia kasvamaan osoittamaan kuinka pitkään tulis startata. Lopetin sitten kun ajattelin että ei varmaan ole ko ominaisuutta kun ei palkki kasva...
Muistaakseni Staarilla pystyi ainakin M104:ssä kytkemään yksittäisiä suuttimia pois. Oisiko tuolle koneelle moista optiota?
Kyllä pystyi tässäkin. Kokeilin kaikki suuttimet päälle ja pois. Kun pytyn pudottaa pois niin käynti seilaa sen verran että ääni muuttuu. Mutta ei se kyllä kokonaan poistunut minkään kohdalla meni vaan taajuus epäselvemmäksi...

Lorautin nyt kuitenkin bensan sekaan injector cleaneria. Tuskin siitä nyt haittaakaan on. Mutta äänen lähde edelleen mysteeri...
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 919
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Maastis kirjoitti:Kyllä puristuspainetestaus löytyi. Kokeilin sitä, mutta vissiin loppui usko kesken, nyt kun luin tän uudesta. Nimittäin starttaamisen aloitettua ei lähtenyt mitään aikapalkkia kasvamaan osoittamaan kuinka pitkään tulis startata. Lopetin sitten kun ajattelin että ei varmaan ole ko ominaisuutta kun ei palkki kasva...
Kyllä se kaiketi on jos testi löytyy ja lähtee käyntiin. Pitkältä se aika tuntuu, ehtii väkisinkin miettiä oliko akku täynnä. En minä sitä kellottanut ole, saattaa olla yhtä hyvin 45sek. tai minuutti. Itse se aloittaa ja lopettaa kuitenkin aikanaan. Startti siis käynnistyy testin käynnistämällä, avaimeen ei tarvitse koskea. Ellei ala veivata itse, sitten ei varmaan ole. (Niin se muistaakseni meni, voin huomenna kokeilla.)

PS. Ei se tämä testi varmaankaan tässä tapauksessa mitään auta, mutta ei haittaakaan. Parhaimmillaan sillä voi saada suljettua jotain pois tai rajattua vikaa johonkin sylinteriin/sylintereihin.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

TPLtre kirjoitti:
Maastis kirjoitti:Kyllä puristuspainetestaus löytyi. Kokeilin sitä, mutta vissiin loppui usko kesken, nyt kun luin tän uudesta. Nimittäin starttaamisen aloitettua ei lähtenyt mitään aikapalkkia kasvamaan osoittamaan kuinka pitkään tulis startata. Lopetin sitten kun ajattelin että ei varmaan ole ko ominaisuutta kun ei palkki kasva...
Kyllä se kaiketi on jos testi löytyy ja lähtee käyntiin. Pitkältä se aika tuntuu, ehtii väkisinkin miettiä oliko akku täynnä. En minä sitä kellottanut ole, saattaa olla yhtä hyvin 45sek. tai minuutti. Itse se aloittaa ja lopettaa kuitenkin aikanaan. Startti siis käynnistyy testin käynnistämällä, avaimeen ei tarvitse koskea. Ellei ala veivata itse, sitten ei varmaan ole. (Niin se muistaakseni meni, voin huomenna kokeilla.)

PS. Ei se tämä testi varmaankaan tässä tapauksessa mitään auta, mutta ei haittaakaan. Parhaimmillaan sillä voi saada suljettua jotain pois tai rajattua vikaa johonkin sylinteriin/sylintereihin.
Noin se menee ja avaimeen ei tosiaan kannata koske kun/jos testi lähtee päälle/sähkö on myös syytä olla testerissä että auton akussa
Mökkillä
'
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Tässä ei kyllä testi lähtenyt mitenkään itse starttaamaan. Ensin ohjeisti painamaan jarrua ja kaadupolkimen? pohjaan. Muistaakseni kun testin aktivoi tuli näytellö ohje, että aloita starttaus. Kun sitten starttinapista painoi alkoi "sahaaminen", mutta se testin kestoa kuvaava palkki ei alkanut kasvaa... kahteen kertaan kokeilin.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 919
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Kaadunpoljin on kaiketi seisontajarru. Jos ei sitä F3 näppäintä siellä ole tarjolla, sitten ei kai ole bensakoneelle testiäkään. Ennen testiä se kertoo kaikki edellytykset. Jos ne täyttyy eikä ala, sitten ei varmaan ole.

Mä en muuten vieläkään ymmärrä sakemannilogiikkaa, enkä usko että olen ainoa...
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Joo, F3 tarjolla, mutta ei alkanu sillä itte startata. Tuli vaan tekstinä, että aloita starttaus... pitää koittaa vielä uudesta. Oli siinä vähän kiire niin ei tullu ehkä mietittyä ihan loppuun asti. Jostain 6sek siinä myös mainittiin. Oliskohan pitäny odotella F3 jälkeen 6sek että alottaa?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Vastaa Viestiin