MB 500E T Airmatic tyhjenee muttei korkeimmassa asennosta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
venit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ke 06.04.2011 13:48

MB 500E T Airmatic tyhjenee muttei korkeimmassa asennosta

Viesti Kirjoittaja venit »

2004 E500 T ilmapussit jotenkin tyhjenevät. Mutta jos laittaa jousitukset korkeimpaan asentoon, niin silloin ei tyhjene lainkaan. Muutoin tyhjenee vain takaa. Onko jollakin ollut vastaavaa ja mistähän se johtuu?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB 500E T Airmatic tyhjenee muttei korkeimmassa asennost

Viesti Kirjoittaja atlas »

Suurempi paine voi tiivistää joitain kohtia esim. o-renkaita kun kumin laajenemista tapahtuu kovemman paineen alla...muuta en keksi.
Fairyä suihkuttelee liitoksiin ja missä nyt voisi vuoto olla niin pienikin vuoto kyllä kuplii.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
venit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ke 06.04.2011 13:48

Re: MB 500E T Airmatic tyhjenee muttei korkeimmassa asennost

Viesti Kirjoittaja venit »

Tämä on ollut jo kuukausia ja tilanne on ok. Ei laske perä. Joten pidän aina max tasolla. Ja se ei oikeastaan tuota ongelmia.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13241
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: MB 500E T Airmatic tyhjenee muttei korkeimmassa asennost

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Eipä se voi suuremmasta paineesta johtua kun ilmajousen sisällä paine ei oleellisesti nouse normikorkeuden ja mökkikorkeuden välillä (paine nousee jos auton kuormaa/painoa lisätään). Viittaisi minusta enemmän jousipalkeen vuotoon taitekohdasta, siitä missä se normikorkeudella eniten nirhaa ylös ja alas. Nostamalla voi tuurilla vuotava kohta tukkiutua kun paljekumi siitä kohtaa oikenee.

Mökkiasennossa voi ajella mutta ei liian lujaa kun se putoaa normitasolle sitten. Tuskin pitkäaikainen ratkaisu.
Mikvei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 15.02.2016 12:10

Re: MB 500E T Airmatic tyhjenee muttei korkeimmassa asennost

Viesti Kirjoittaja Mikvei »

Jos Airmatic-alusta ja siellä on ne Bilsteinin lisäsäiliölliset ilmajouset takana, niin tyyppivika on alumiinisen lisäsäiliön hapertuminen letkunipan kohdalta.

Mökkiasennossa lisäsäiliö on suljettu pois piiristä niin pitää ilmat järjestelmässä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13241
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: MB 500E T Airmatic tyhjenee muttei korkeimmassa asennost

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Mikvei kirjoitti:Jos Airmatic-alusta ja siellä on ne Bilsteinin lisäsäiliölliset ilmajouset takana, niin tyyppivika on alumiinisen lisäsäiliön hapertuminen letkunipan kohdalta.

Mökkiasennossa lisäsäiliö on suljettu pois piiristä niin pitää ilmat järjestelmässä.
Tuo tyyppiongelma on totta mutta eihän se lisäilmasäiliön venttiili voi olla eri asennossa levossa riippuen siitä onko alusta mökkiasennossa vai ei. Sehän jäisi kuluttamaan kohtalaisesti sähköä parkissa jos venttiili olisi jatkuvasti aktiivinen joko mökkiasennossa tai normiasennossa. En ole koskaan mitannut kummassa asennossa se venttiili on mökkiasetuksella mutta minusta sillä ei ole lepotilan kannalta merkitystä. Perusteletko lisää jos/kun olet eri mieltä. :?:
Mikvei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 15.02.2016 12:10

Re: MB 500E T Airmatic tyhjenee muttei korkeimmassa asennost

Viesti Kirjoittaja Mikvei »

DBFI kirjoitti:
Mikvei kirjoitti:Jos Airmatic-alusta ja siellä on ne Bilsteinin lisäsäiliölliset ilmajouset takana, niin tyyppivika on alumiinisen lisäsäiliön hapertuminen letkunipan kohdalta.

Mökkiasennossa lisäsäiliö on suljettu pois piiristä niin pitää ilmat järjestelmässä.
Tuo tyyppiongelma on totta mutta eihän se lisäilmasäiliön venttiili voi olla eri asennossa levossa riippuen siitä onko alusta mökkiasennossa vai ei. Sehän jäisi kuluttamaan kohtalaisesti sähköä parkissa jos venttiili olisi jatkuvasti aktiivinen joko mökkiasennossa tai normiasennossa. En ole koskaan mitannut kummassa asennossa se venttiili on mökkiasetuksella mutta minusta sillä ei ole lepotilan kannalta merkitystä. Perusteletko lisää jos/kun olet eri mieltä. :?:
Mökkiasennon osalta tämä perustutui mutu:uun siltä osin että Sport1 ja Sport2 asennossa tuo kyseinen säiliö ei ole käytössä ja jousitus on jäykempi. Noilla asetuksilla auto levossakin seisoo hieman matalammalla kuin Comfort joten oletan että ei ole olemassa erillistä ns. lepoasentoa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13241
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: MB 500E T Airmatic tyhjenee muttei korkeimmassa asennost

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Mikvei kirjoitti:
Mökkiasennon osalta tämä perustutui mutu:uun siltä osin että Sport1 ja Sport2 asennossa tuo kyseinen säiliö ei ole käytössä ja jousitus on jäykempi. Noilla asetuksilla auto levossakin seisoo hieman matalammalla kuin Comfort joten oletan että ei ole olemassa erillistä ns. lepoasentoa.
Eipä ole erillistä lepoasentoa vaan aina levossa kaikki solenoidiventtiilit on levossa ettei ne kuluta virtaa. Siis lepoasennolla en tarkoittanut alustan korkeutta vaan auton kaikkia ohjainlaitteita ja niiden virransäästötilaa parkissa. Vai meinaatko että ne lisäilmasäiliöiden (4 kpl) solenoidit jää vetoasentoon ja Airmatic ohjainlaite jää aktiiviseksi auton ollessa parkissa (levossa)?

Mittauksia tekemättä väitän että kaikki solenoidit on parkissa päästötilassa, solenoidit virrattomina riippumatta siitä edellyttikö alustan asento valitussa moodissa solenoidin aktivointia. Vastaavasti muissa kuin alustan osissa.
venit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ke 06.04.2011 13:48

Re: MB 500E T Airmatic tyhjenee muttei korkeimmassa asennost

Viesti Kirjoittaja venit »

Mikvei kirjoitti:Jos Airmatic-alusta ja siellä on ne Bilsteinin lisäsäiliölliset ilmajouset takana, niin tyyppivika on alumiinisen lisäsäiliön hapertuminen letkunipan kohdalta.

Mökkiasennossa lisäsäiliö on suljettu pois piiristä niin pitää ilmat järjestelmässä.
Miten tuon voi korjata vai meneekö koko paketti vaihtoon?
Mikvei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 15.02.2016 12:10

Re: MB 500E T Airmatic tyhjenee muttei korkeimmassa asennost

Viesti Kirjoittaja Mikvei »

venit kirjoitti:
Mikvei kirjoitti:Jos Airmatic-alusta ja siellä on ne Bilsteinin lisäsäiliölliset ilmajouset takana, niin tyyppivika on alumiinisen lisäsäiliön hapertuminen letkunipan kohdalta.

Mökkiasennossa lisäsäiliö on suljettu pois piiristä niin pitää ilmat järjestelmässä.
Miten tuon voi korjata vai meneekö koko paketti vaihtoon?
Pari vaihtoehtoa.
Budjettiratkaisu on katkaista ja tulpata säiliölle menevä letku, jolloin säiliö putoaa pois käytöstä tai etsiä Ebay:stä käytetty säiliö. Tilalle voi vaihtaa esim Arnott:in iskarin jossa säiliötä ei ole, tai alkuperäisen Bilsteinin.
Mitä tahansa teet niin molemmalle puolelle samat toimenpiteet, jos hapertuminen on syynä niin on se sieltä toiseltakin puolelta kohta menossa.
Vastaa Viestiin