väykky -95 sähköhäiriöt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jariay
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: To 02.12.2004 10:27
Paikkakunta: Joensuu

väykky -95 sähköhäiriöt

Viesti Kirjoittaja jariay »

Jatkuu edelleen. Nyt tulee vähän väliä ilmoitus öljyn pinta varoitus, vaikka
ylärajalla öljyä. Myös ETS syttyy, tosin harvemmin ja poistuu itsetään jonkin
ajan kuluttua, joskus samalla jopa nop. mittari tippuu nollaan.

Laittakaas tärppejä, mitä vois tsekata ennen VEHO lle oikopäätä työntämistä.
Alkaa risoa kun piippailee ja loistaa valot jatkuvasti.

Saako mistään sähkökaaviota (w210 300d -95)

Kiitos etukäteen vinkeistä..........
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Minulla herjasi aika-ajoin (kerran pari/viikko) juuri tuo öljynpinnan varoitus (oil sensor defektive) ennen akun totaalista kypsymistä. Nyt kun akku on vaihdettu niin vika näyttäisi poistuneen (ei hälytystä about 1,5 kuukauteen).

Eli akku tulossa finaaliin ???
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: väykky -95 sähköhäiriöt

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

jariay kirjoitti: Saako mistään sähkökaaviota (w210 300d -95)
Jotain kuvia on.
Pitää tarkistaa vielä, koskeeko myös '95 -mallia.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
JTP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: To 03.06.2004 08:20

sähköä..

Viesti Kirjoittaja JTP »

Omassani heikko latausjännite aiheutti lähes kaikki mahdolliset virheilmoitukset. Vaihdoin akun ja lataussäätimen, ja avot - herjat loppu. Lisäksi autosta löytyi ihan uusia toimintoja :shock:
jariay
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: To 02.12.2004 10:27
Paikkakunta: Joensuu

sähkö?

Viesti Kirjoittaja jariay »

voiko akkua ja latausta mitata yleismittarilla?
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Re: sähkö?

Viesti Kirjoittaja jone2 »

[quote="jariay"]voiko akkua ja latausta mitata yleismittarilla?[/quote]

Moi !


Voi , mittaa ensin akkujännite akun navoista kun auto ei käy. Sitten kone käyntiin ja taas jännite akun navoista. Mitta piruuttas myös D+:n(laturin ohut piuha) ja akun + navan jännite-ero. auton käydessä.

t jone
mark346
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 28.11.2004 21:31

Akun mittaaminen yleismittarilla

Viesti Kirjoittaja mark346 »

Akun jännitteen voi tietysti mitata yleismittarilla ja siitä päätellä jotain akun varaustilasta. Yleismittarin pitää olla kohtuullisen hyvä niin, että jännite voidaan lukea sadassosavoltin tarkkuudella. Tässä on myös otettava huomioon akun lämpötila mitattaessa. Aiheesta on tietoa esim. seuraavissa osoitteissa (poista alaviiva edestä):
_http://www.landiss.com/battery.htm
_http://www.repairfaq.org/ELE/F_Car_Battery.html

Tässä akun latausjännitekysymyksessä näyttää yleensäkin olevan jonkun lainen mielipide-ero Mercedeksen ja muiden välillä. Boschin teknisissä manuaaleissa sanotaan, että laturilta tulevan latausjännitteen tulisi olla vähintään 14,1 volttia, mutta Mercedes, jossa on Boschin laturi, näyttää olevan sitä mieltä, että 13,8 volttia riittää. Taitaa olla ikuisuuskysymys, mutta näin auton käyttäjän kannalta ainoa, joka ratkaisee on se lähteekö auto käyntiin vai ei.
Markku
jariay
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: To 02.12.2004 10:27
Paikkakunta: Joensuu

mitattu

Viesti Kirjoittaja jariay »

noniin, arvot -5 asteen pakasessa akku ennen käynnistystä oli 12,1V
2000 rpm näyttää 13,8V
tyhjäkäynnillä valot ja puh,päällä 11,9V


Eli ei pitäisi johtua tästä? tyhjäkäynnillä ei lataa, mutta häiriöt esiintyvät
matka-ajossa yli 2000 rpm. Ei kaupunkiajossa.
Avatar
Arnoltti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 09.09.2004 19:35
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: mitattu

Viesti Kirjoittaja Arnoltti »

jariay kirjoitti:noniin, arvot -5 asteen pakasessa akku ennen käynnistystä oli 12,1V
2000 rpm näyttää 13,8V
tyhjäkäynnillä valot ja puh,päällä 11,9V


Eli ei pitäisi johtua tästä? tyhjäkäynnillä ei lataa, mutta häiriöt esiintyvät
matka-ajossa yli 2000 rpm. Ei kaupunkiajossa.
Haisee ainakin mun nenään latauksen säätimen vialle. Tuasa aiemmin viikolla kaverin autoon vaihdettiin säädin/hiilet. Ennen osan vaihtoa lataus oli 13,9v jälkeen 14,5v. Toki lisäksi kannattaa tarkistuttaa akun kunto perusteellisen latauksen jälkeen..
Avatar
tatu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 11.02.2004 20:29
Paikkakunta: Masku

Re: mitattu

Viesti Kirjoittaja tatu »

jariay kirjoitti:noniin, arvot -5 asteen pakasessa akku ennen käynnistystä oli 12,1V
2000 rpm näyttää 13,8V
tyhjäkäynnillä valot ja puh,päällä 11,9V


Eli ei pitäisi johtua tästä? tyhjäkäynnillä ei lataa, mutta häiriöt esiintyvät
matka-ajossa yli 2000 rpm. Ei kaupunkiajossa.
No mullahan ei varsinaisesti ole mitään faktaa esittää asiasta, mutta kaikki autot missä on ollut ehjä laturi ja mistä olen mitannut latausjänniteen niin kaikissa on ollut tyhjäkäynnilläkin lähemmäs 13 volttia. Tuohonhan tietysti vaikuttaa myös tyhjäkäynnin suuruus.

Äkkiä pääteltynä sullahan purkautuu akku pikkuhiljaa auton käydessä tyhjäkäyntiä kun valot ja puhallin on päällä? :?:

olitko muuten mittauksia tehdessä juuri käynnistänyt auton vai oliko ollut ajossa ennen mittauksia? Akku ei taida ottaa oikein kylmänä kunnolla virtaa vastaan vaan vasta kun on hieman lämmennyt?
Ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni...
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Re: mitattu

Viesti Kirjoittaja jone2 »

[quote="jariay"]noniin, arvot -5 asteen pakasessa akku ennen käynnistystä oli 12,1V
2000 rpm näyttää 13,8V
tyhjäkäynnillä valot ja puh,päällä 11,9V


Eli ei pitäisi johtua tästä? tyhjäkäynnillä ei lataa, mutta häiriöt esiintyvät
matka-ajossa yli 2000 rpm. Ei kaupunkiajossa.[/quote]


Moi !

Alhaiselta näyttää, olikohan jälkihehku vielä päällä ?
mulla W124:ssä 13.9 V:llä latausvalo kiilui jo, tarvi min 14.0 V että ei palanut latauspoppa. Absoluuttiarvot lienee suhteessa akkujänniteeseen. 11.9V ei kävele kauan. Kokeile uutta lataussäädintä, josko hiilet tai säädin olisi tullut tiensä päähän.

t jone
mark346
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 28.11.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja mark346 »

Tuo 12,1 V -5 asteessa on kyllä vähän alhainen. Se merkitsee sitä, että akku on n. 50-60 prosenttisessa latingissa. Akun "tyhjäkäyntijännite" tuossa lämpötilassa pitäisi olla siinä 12,3-12,5 volttia jos se on suurin piirtein täynnä.

Mutta tähän asiaan tuo jännite ei vaikuta jos antamasi tiedot pitävät paikkansa. Eli jos häiriö esiintyy vain matka-ajossa ja jos matka-ajossa laturi antaa 13,8 V. Tämän tarkistamiseksi pitäisi päästä mittaamaan jännite silloin, kun häiriö on päällä eli ajon aikana. Tämän kyllä kai pitäisi onnistua ainkin vetämällä vähän johtoa mittausta varten.

Mikäli jännitteessä ei näy mitään heilumista häiriötilanteen aikana (eli pysyy vakaasti 13,8 voltissa) on varmaan seuraavat todennäköisimmät vikakohteet mittaristolle menevät johdotukset (sekä menevät että maadoitukset) tai itse mittaristo. Helpoin tapa tarkistaa mittaristo olisi tietysti se, että saisi lainaksi samanlaisen mittariston ja vaihtaisi sen kokonaan. Tällöin tulisi selväksi onko vika mittaristossa vai johdotuksessa. En tosin tiedä miten kätevää mittariston vaihto on.
Markku
jariay
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: To 02.12.2004 10:27
Paikkakunta: Joensuu

hehkurele

Viesti Kirjoittaja jariay »

käyn tänään uuden akun. Huoltomies sanoi, että näissä vanhemmissa w210
malleissa on ollut useasti sitä vikaa, että hehkurele jää päälle, jolloin
tyhjäkäynti lataus jää alhaiseksi. Pitää testata siten että tyhjäkäynnillä
irrottaa releen johdon ja mittaa latauksen MISSÄ LATAUS RELE ON?

nyt muuten muistui mieleen, että kerran Kotkasta joensuuhun tullessa imatran kohdalla syttyi ETS ja pysäytin linjaauto pysäkille, tällöin vilkkui myös
peilissä se vihr/pun valo, jossain luin sen liittyvän jänniteen alhaalla käyntiin.


palataan asiaan.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

"tällöin vilkkui myös
peilissä se vihr/pun valo, jossain luin sen liittyvän jänniteen alhaalla käyntiin. "

Onko tuo vihreä/punainen valo kytketty myös jännitteen alhaalla olemisen varoitusvaloiksi Väyrysessäni??
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
jariay
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: To 02.12.2004 10:27
Paikkakunta: Joensuu

akku

Viesti Kirjoittaja jariay »

hei,

laitoin uuden akun. nyt näyttää lupaavalta, nousi uudella akulla
latausjännite tyhjäkäynnillä 14V tiin !!

saa nähdä poistuuko häiriöt, ainakin jänniteet nousivat
mark346
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 28.11.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja mark346 »

Ehkä ei kannata vielä hirveästi hurrata ennen kuin on nähty mihin jännite asettuu pitemmällä ajalla. Tuo 14 V:n lukema tuntuu taas vähän toiseen suuntaan ihmeelliseltä jos nyt laturi pitää tyhjäkäynnillä jänniteen 14 voltissa valot ja puhallin päällä ja aikaisemmalla akulla se oli 13,8 volttia täysillä kierroksilla. Onhan se periaatteessa mahdollista jos uusi akku on ihan piukkaan ladattu, mutta hieman kehoittaisin tarkkailemaan tilannetta.
Markku
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Re: väykky -95 sähköhäiriöt

Viesti Kirjoittaja Juha R »

jariay kirjoitti:Saako mistään sähkökaaviota (w210 300d -95)
Oletko katsonut täältä? http://www.autolib.diakom.ru:8001/CAR/M ... 0DIAGRAMS/
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Tääl olis kaavio kans, mutta ilmeisesti puuttuu sivuja.
Yritän blokata tuon cd:n sisällön lähipäivinä (tänään/huomenna) siten, että saisko siitä tolkkua riittävästi.

Ainakin alkupäästä puuttuu laitenumerointien selitteistä A-sarjasta (A-X) koko alkupää, tai sitten en vaan ole löytänyt sitä vielä..... :?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Vastaa Viestiin