W124 M104 turbo

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Kilämies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 16.04.2016 20:13

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Kilämies »

Päivitellääs pitkästä aikaa...

Tosiaan leima tuli kertalaakista parin tunnin syynäyksen jälkeen ja vielä laillisin keinoin :)

Koko kesä tuli ajeltua ja hienosti kyllä pelitti, yhden perän sain särki ja pari kartaanin rättiä, mutta nehän on kulutustavaraa... :D

Ahtopaineita ei lopulta edes sitten jaksettu yrittää nostaa, kerkes kauppaan ja töihin ihan tuolleenkin...

Kunnes yksi kaunis päivä, lähin tallilta pikkusen räväkämmin ja konekkaan ei vielä ollu ihan lämmin, parin kilsan jälkeen rupes ihme naputus kuulumaan.

Öljynpaineet pysy ja auto kävi tasaseti mutta vaan naputti, jos jenkaa anto niin paheni. :)

Yks kerrallaan rupesin irrotteleen apulaitteita yms osia mistä vois ääni kuulua ja lopulta piti tehä näin-->

Kuva

Ja öljypohjan kun nappas irti oli näky tälläinen-->

Kuva
Kuva

Jokainen laakeri klappas ja 6syl liuskat päällekkäin, kangen pultit mutkalla ja kampiaksila pilalla.... Rankkaa tää harrastaminen :D :D

Tarkkaa syytä eioo vielä löytynyt, mutta täytyy hetki antaa mercedekselle valohoitoa ja miettiä mitä tekee ensikerralla toisin vai tekeekö mitään...

Tämä siis jo elokuussa purettu, on vaan uudet projektit jo alotettu niin ei kerkiä tähän perehtymään hetkeen.

Rallitenava rakenteilla nytten, kertokaa jos haluatte siitä kuulla tarinaa, niin voisin sitä välillä tänne päivitellä :)

Ei muutakun hyvää loskapaskan odotusta kaikille :D
Avatar
OpaR6
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 13.08.2005 17:06
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja OpaR6 »

Onko tuo kapea kantinen mikä moottori??

Mites muuten M104 projekti etenee??
Kilämies kirjoitti:Onhan noita m103 jotkut ahtanut, ei ainakaan silmällä sisuiskaluissa suurta eroo, eli varmasti hyvä aihio tommonenkin, mutta löyty helpolla noita m104:sia niin ei tuplamäärästä venttiileitä ainakaan haittaa ole.

Nyt on alakertakin nipussa, öljynpaluulle ei oikeen lohkosta löytyny hyvää paikkaa ni tein ö-pohjaan mahdollisimman ylös paluun, pitäis pelittää tuossakin...
IMG_20181008_201704[1].jpg
IMG_20181008_201738[1].jpg
Oli se m104 orkkis suodatinjalka kauhee möhkö ja vielä vesijäähdytteinen ni vaihoin tommosen kapeekantisen jalan, ja oli vielä sopiva määrä lähtöjäkin valmiina.
Toisesta turbolle paine ja toinen ö-paine mittarille... Vielä ryöstölaippa suodattimen väliin ni saa jäähdyttimelle...
IMG_20181008_202101[1].jpg
Kävin myös hakemassa lisää käyriä ja suoraa putkee pakosarjaa varten, vielä kun laipat tulis leikkuusta ni saa tehdä loppuun.
IMG_20181008_201928[1].jpg
Sitten jos jollain sattuu olemaan 3.2l sopiva alumiini imusarja ni kertokaa, tai pelkkä laippakin kelpaa!
Kilämies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 16.04.2016 20:13

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Kilämies »

Kapeekantinen on siis tuommonen 12v kone tai ylipäätänsä ei moniventtiili, jos sitä kysymykselläs tarkotit.

Nyt on ollu muita rojekteja käynnissä niin eioo tuohon m104 koskettu, uus kampiakseli kuitenkin jo odottelee parempia päiviä tallin pöydällä, eli kyllä se vielä kesäks laitetaan ajoon jos vaan eioo muuta pahasti särkynyt...

Vinkkejä saa kertoa kuinka mitata onko kanget suorat ilman kannen irrotusta.
Meinasin jos tulpanreijästä heittokellolla kattois, mutta onkohan niin tarkasti koneistettu se tulpanreijän kierre että olis kaikki samassa tasossa... :think:
Avatar
OpaR6
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 13.08.2005 17:06
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja OpaR6 »

Kilämies kirjoitti:Kapeekantinen on siis tuommonen 12v kone tai ylipäätänsä ei moniventtiili, jos sitä kysymykselläs tarkotit.

Nyt on ollu muita rojekteja käynnissä niin eioo tuohon m104 koskettu, uus kampiakseli kuitenkin jo odottelee parempia päiviä tallin pöydällä, eli kyllä se vielä kesäks laitetaan ajoon jos vaan eioo muuta pahasti särkynyt...

Vinkkejä saa kertoa kuinka mitata onko kanget suorat ilman kannen irrotusta.
Meinasin jos tulpanreijästä heittokellolla kattois, mutta onkohan niin tarkasti koneistettu se tulpanreijän kierre että olis kaikki samassa tasossa... :think:
Sitä meinasin tolla kapeekantisella, että mistä moottorista oli se öljynsuodattimenjalka, vai onko kaikissa kapeekantisissa sama??
Mulla nyt on M102 jalka ja siinä ei ole tuollaista lähtöä kuin sinulla.

Eikö alakautta näkis kankia jos vetää männät "alas"??
JNGarage
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 02.03.2020 23:43

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja JNGarage »

Minkäs lainen voiman siirto kyseisessä vehkeessä?
Tnukki
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Su 01.03.2020 11:06

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Tnukki »

Onko projetki edenny
Viimeksi muokannut Tnukki, Ke 04.03.2020 08:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Testoliha
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 25.02.2020 12:10

Re: W124 "st" - > M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Testoliha »

Mikä laatikko tässä? Ja mikä vp/kytkin?
Mistä toi imusarjan laippa on? itellä olis laippa etsinnässä :think:
Kilämies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 16.04.2016 20:13

Re: W124 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Kilämies »

Herätellääs taas välillä...

Kevät tekee tuloaan, joten päätin herätellä vanhan rouvan henkiin :)

Tosiaan oli kaikki kiertokangen laakerit syystä tai toisesta mennyt, ja yks jopa vähän päässy pyörähtään...
Syytä tälle koitettiin ettiä, mutta eipä mitään selkeetä selitystä löytyny...

Yks aamu nappasin työnhaluset kintaat käteen ja vanha aksila roskii, kaikkialle alakertaan uudet laakerit, mittailin välykset ja kone nippuun.


Illalla vielä nostin paikalleen ja kasailin auton loppuun ja avaimesta käyntiin :clap:

Kävi kun kello, hetken aikaa joku nostaja naputti, mutta sekin lakkas kun anto käydä lämpöseks...
Toivotaan että nyt kestäis :lol:

Samalla tuli päiviteltyä isommat jarrut, eli väyrysen 300mm levyt ja satulat.
Kuva

Nuo siis pitää laittaa väärinpäin paikalleen, siitä syystä tuo jarruputki ennen letkua tehty alaalta ylös.
Kuva

Nyt ei muutaku ootteleen että tiet sulaa niin pääsee kokeileen jaksaako se vielä sutia :D
Kuva
Vastaa Viestiin