juusmon C215 CL55 AMG -01

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Älkää peljätkö, SL ei ole mennyt eikä menossa mihinkään.

Kävi kuitenkin niin, että autokuume on viime aikoina kutitellut. Mitään tarkempia suunnitelmia sopivasta mallista tai hankinta-aikataulusta ei ollut, kunnes nimimerkki E38 linkkasi toisella foorumilaisella myynnissä olleen 2001 CL55:n (ilmoittautukoon jos haluaa :)).

Tämä Väyrysestä alkanut pyöreälampputrendi ei noin muuten ole itseäni hirveästi koskaan miellyttänyt, mutta C215 on kyllä jostain syystä näyttänyt hyvältä. Ei kuitenkaan niin hyvältä, että olisi hankinta ollut mielessä, kun onhan niissä kaikkea pelottavaa, kuten hydraulinen ABC-alusta. No, tuon SL:n kanssa tällaiset pelot ovat jostain syystä kaikonneet ja erinomainen kyyti kiinnostaa enemmän kuin mahdolliset riskit - kunhan yksilö on hyvä, tietysti.
IMG_2960.jpeg
IMG_2963.jpeg
Tämä vaikutti hyvältä yksilöltä. Myynti-ilmoituksessa oli kerrottu paljon olennaista auton historiasta ja huolloista jne. Tuli mieleen oma SL320:n ilmoitus parin vuoden takaa, johon tuli turinoitua vaikka mitä. Autoon paneutuneelta harrastajalta ostaminen tuntuu hyvältä idealta (ei muuten kaikkien mielestä - SL:n ilmoituksesta sain parilta nettiautospedeltä vittuilua, että varmaan ihan pommi kun pitää noin paljon tarinoida), ja tällaisten autojen markkinat Suomessa ovat kehnot joten ostajalla käy joskus tuuri.

Sitten piti enää keksiä kulma sille, miten auton hankinnan saisi perusteltua itselle ja hallitukselle. Keksinpä sitten, että tästähän tulisi oiva käyttöauto vanhemmilleni, joilla ei ihan mahdottomasti kilometrejä tule. Äiti oli skeptinen mutta isä innostui tympeiden työsuhdeliisareiden kierteen katkaisemisesta, joten lähdimme sitten katsomaan autoa viime viikon sunnuntaina. Mukaanhan se sitten lähti.

Aikomus on tehdä vekottimesta jonkunasteinen yhteisauto. Tälle en lähtökohtaisesti ajatellut tehdä itse mitään isompia projekteja, vaan vikojen tullessa selvittelen niitä ja tarvittavia osia, ja viedään sitten pääsääntöisesti pajalle laitettavaksi. Näyttää myös, että ainakaan heti alkuun ei isompia projekteja ole luvassa, mutta tässä kohtaa varmaan pitää koputella puuta.
IMG_3001.jpeg
IMG_3005.jpeg
Auto on siis 2001 CL55 AMG eli vapari 5.4l M113 V8, tehoa taitaa olla 265kW. Kilometrejä on kertynyt 198 tuhatta. Kyseessä on ns. Suomi-auto, Tampereen Vehon myymä, joskin ensimmäiset vuotensa se ilmeisesti vietti veropakolaisena jossain muualla. Varusteita löytyy Suomi-autoksi kivasti - on distronic, keyless go, kattoluukku, kuskin ortopedi-istuin, takaikkunan verho sähköllä, tuuletetut etupenkit ja mitähän kaikkea vielä. Niin joo, tietysti takapenkkien välissä jääkaappi. Kuka hitto tarvitsee coupeen takapenkille jääkaapin?
IMG_3006.jpeg
IMG_3007.jpeg
Autoa on selvästi pidetty hyvin, sisusta on siisti jne, ja edellinen omistaja on hoitanut suht hiljattain mm. käytännössä kaikkien nesteiden vaihdon (ABC-litku on muuten kirkasta), venttiilikoppien tiivisteet, ABC:n etuventtiiliblokin kunnostuksen, narinahelpat ja tulpat.

Muutama juttu tässä on TODO-listalla. Distronic-tutka menee vaihtoon, koska se hyppii aina välillä pois päältä, valittaen "external malfunctionia". Jarrulevyt ovat loppu, uudet jarruhilppeet odottavat jo ensi viikoksi varattua asennusta. Muuten auto kulkee hyvinkin jämäkästi, mutta epätasaisuuksissa ja sivuttaisliikkeissä takapää muljahtelee ikävästi. Oma veikkaukseni on takakelkan puslat. Onko parempia arvauksia?
IMG_3010.jpeg
Auton mukana tuli kuvissa näkyvän, ilmeisesti alkuperäisen 19" AMG -setin lisäksi 18" AMG I monoblockit nastarenkailla sekä irrallaan kunnostettu sarja 2-osaisia 19" AMG III -vanteita. Se pitäisi tietysti jossain välissä laittaa alle.

Hirveästi autolla ei ole vielä ehtinyt ajaa, mutta vertailu R129 SL600:een on ollut mielenkiintoista. Tehothan ovat suunnilleen samanlaiset (265kW vs SL:n 290kW), samoin massat ja suoritusarvot paperilla. Ajotuntuma monella tavalla on myös samanlainen, mutta äänimaailma on kyllä jotain aivan käsittämättömän erilaista. SL:stä ei kuulu juuri mitään ääntä jollei mennä ihan urku auki, kun taas AMG V8:n hörpötys kuuluu aivan kaikissa ajotilanteissa. Virkistävän erilainen meininki. CL tuntuisi myös vastaavan kaasuun vähän kiivaammin, en tiedä sitten alkaako M113:n hyvä vääntöalue karvan verran alempaa kuin M120:n, tai onko laatikon softa vähän aggressiivisempi. SL:ssä on myös nyt kitkat alla, ja tässä kesärenkaat, joten vertailua ei oikein edes viitsi tehdä...

Toinen hauska ero on se, että SL on selvästi 80-luvulla suunniteltu auto. Sisustan vempeleet ovat lopulta aika yksinkertaisia, kun taas tässä on selvästi sellainen vuoden 97 suunnitteljan "in the year 2000" -tulevaisuudenusko vahvasti mukana. Yllättävän moderni, joskin tuo viihde-elektroniikka on auttamattoman vanhentunutta. Edellinen omistaja sentään on laittanut kasettidekin tilalle Bluetoothin.

Mitähän tässä vielä piti turista? No kaipa sitä ehtii myöhemminkin. Toivottavasti tästä ei tosiaan hirveätä projektia kehkeydy, mutta oli miten oli, meinasin pitää taas jonkinlaista päiväkirjaa tämänkin osalta :)

Ps. äidinkin skeptisyys sitten karisi. Nähtyään auton hän soitti minulle ja kuulosti vähän huolestuneelta. Kysyin onko joku hätänä, ja vastauksena tuli sellainen "silmät pyöreänä" -ääni: "se auto on HIENO!" :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut juusmo, Ke 04.03.2020 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja AK47 »

ABC on tosiaan niin mainio että sen huoltamisen hinnan sietää kun ajattelee miten hieno toteutus se on.

Jääkaappihan on siksi ettei tarvitse työntää sen täyttämästä reijistä mitään suksia kyytiin.

Onkos tässä sen aikakauden distronikki joka pomppas pois kun vastaan tuli sopiva volvo vai miten se olikaan...

Hieno auto. Comand tosiaan 2001 mallissa toki vanhahtavan näköinen. Mulla on siihen sopiva 2015 karttalevy jos kiinostaa - uudempaa ei saa ellei vaihda MOST systeemiä siihen.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja juusmo »

AK47 kirjoitti: Jääkaappihan on siksi ettei tarvitse työntää sen täyttämästä reijistä mitään suksia kyytiin.
Aa niinpä tietysti! Tosin eikös näissä ollut niin, että jos ei ole suksipussia eikä jääkaappia, niin siellä on reiän täyttämässä isompi bensatankki?
AK47 kirjoitti: Onkos tässä sen aikakauden distronikki joka pomppas pois kun vastaan tuli sopiva volvo vai miten se olikaan...
Ahaa, siitäpä en tiedä mitään. W220 oli kai ensimmäinen jossa oli distronic ylipäänsä, ja tässä sitten heti perään, ja eiköhän tämä sitä ihan samaa ensimmäistä sukupolvea ole.
AK47 kirjoitti: Hieno auto. Comand tosiaan 2001 mallissa toki vanhahtavan näköinen. Mulla on siihen sopiva 2015 karttalevy jos kiinostaa - uudempaa ei saa ellei vaihda MOST systeemiä siihen.
Vähän hotsittaisi tutkia mahdollisuuksia asentaa joku Android-vehjes, mutta ilmeisesti ne eivät istu kovin helposti Boselliseen pre-faceliftiin, mitä nyt vähän olen foorumeja kahlannut.

Ei tullut edellisen omistajan kanssa puhuttua asiasta, mutta löysin keskikonsolin lokerosta karttalevyn, mielestäni juurikin 2015. Navi ei kuitenkaan reagoi siihen mitenkään, kun tökkää sisään, vaikkei se mitenkään hirvittävän naarmuiselta vaikuttanut. Comandin manuaalia mulla ei ole, mutta olettaisin että mitään ihmeempää muuta ei pitäisi tehdä kuin työntää levy sisään?

No kuitenkin, alkuperäinen navigaattori tällaisessa on lähinnä kuriositeetti. Ei juuri kiinnosta naputella tuollaista Daimlerin koodarien "tein juuri ensimmäisen graafisen käyttöliittymäni" -retroviritelmää :)
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja AK47 »

No, kuitenkin, alkuperäinen navigaattori tällaisessa on lähinnä kuriositeetti. Ei juuri kiinnosta naputella tuollaista Daimlerin koodarien "tein juuri ensimmäisen graafisen käyttöliittymäni" -retroviritelmää :)[/quote]

Juu, polttoainetankki pienempi jos reikä keskellä... Ostin tohon w220 -03 sen leveen välimallin comandin ja levyn siihen. Ei lukenut. Sitten yhtenä iltana katselin että toi romu comandi pyörii vieläkin nurkissa ja purin sen ja putsasin cd lukijan laserin niin valohoito auttoi. Alkoi lukea. Muttei siitä hyötyä ole kun tossa -03 on japsi d2b/MOST hybridi johtosarja. Ehkä helpoin/hyödyllisin olisi laittaa MOST comand mutta ei nyt jaksa semmoista ihmetellä. Mitään androideja en jaksa katsella kännyköissä saati mankoissa - ei vakuuta, ennemmin vaikka ensimmäinen comand mitä on tehty. Mutta kai niitä androideja on hyviäkin.... ehkä...

Mutta 215 on viisvitosena varmasti kiva olipa mankkana mikä tahansa. Eihän sinne kukaan mene musiikkia kuuntelemaan, eikä suunnistamaan - vaan ajamaan.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja karra »

Hieno juttu :thumbup: . Pidä orkkis audiovehkeet tallessa, nimenomaan tuolla autolla nautitaan ajamisesta ja ne orkkiskamat saattaa olla joskus arvossaan, kulkiessaan auton mukana.

Onhan se jääkaappi hyvä, tartteehan sitä pitkällä matkalla saada kylmää juomaa, etenkin kun on kyseessä pitkänmatkan auto, tosin AMG versio vielä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Joo, ei ole aikomusta tai muutenkaan tapana tehdä mitään peruuttamattomia modauksia. Lähinnä jos olisi joku helppo ja hyvä aftermarket-ratkaisu, jonka voisi palauttaa originaaliksi helposti, niin saattaisin harkita. Mutta eipä taida olla.

Sitä mä vaan tuossa jääkaapissa ihmettelen, että kuka sitä coupen takapenkillä käyttää? Onko ideana, että auton playboy-omistajalla on takapenkillä pari blondia siemailemassa shampanjaa...
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Hyvänäkönen auto. Muistan aikoinaan ensimmäsitä AMG Mersua Saksasta katsellessani niin harkitsin juuri näitä tokan korimallin vapaastihengittäviä CL:iä. Ostin kuitenkin CLK:n.

Mitäs SL:lle kuuluu? Odottanut oon jotain päivitystä topickkiin.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja RH »

Iso :thumbup: .
Melkein arvaan, keneltä foorumilaiselta tuo sulle tupsahti, mutta en taida arvata ääneen :D .
Nyt opn kapineet kohdillaan, mutta kuten sanonta kuuluu: "ei kahta ilman kolmatta", eli mikäs se puuttuva lenkki voisi olla.... :eh: :wink:
E: ...jäi ajatus kesken, ja kenelle?
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja juusmo »

MouTine kirjoitti:Mitäs SL:lle kuuluu? Odottanut oon jotain päivitystä topickkiin.
Eipä mitään ihmeempiä. Aika vähän kilsoja tullut. Marraskuu on ollut loputtoman pitkä, joten auto on pysynyt lähinnä tallissa, eikä siinä nyt mitään ihmeempää projektiakaan ole ollut. Tämä V8 on tuonut V12:n käynnin tasaisuuteenkin vähän perspektiiviä... :)

Ensi viikolla SL:n edellinen omistaja Liettuasta tulee käymään. Toivottavasti sattuu siedettävät kelit, meinasin käydä laittamassa kesätassut alle. Varmaan käydään vähän kruisailemassa molemmilla autoilla.
RH kirjoitti:Nyt opn kapineet kohdillaan, mutta kuten sanonta kuuluu: "ei kahta ilman kolmatta", eli mikäs se puuttuva lenkki voisi olla.... :eh: :wink:
E: ...jäi ajatus kesken, ja kenelle?
Hehe, hyvä kysymys! Ja minne - ei nimittäin ole noita halpoja säilytyspaikkoja ihan vaivaksi asti täällä kaupunkialueella, ja jos paikka on jossain kaukana, ei siellä tule käytyä. Ehkä tämä harrastepuoli on nyt vähäksi aikaa taas kunnossa. Tämän talouden seuraava hankinta on hallituksenkin hyväksymä järkevähkö käyttöäauto, kunhan päästään RCZ:sta eroon.
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja Matti R »

juusmo kirjoitti:
AK47 kirjoitti: Onkos tässä sen aikakauden distronikki joka pomppas pois kun vastaan tuli sopiva volvo vai miten se olikaan...
Ahaa, siitäpä en tiedä mitään. W220 oli kai ensimmäinen jossa oli distronic ylipäänsä, ja tässä sitten heti perään, ja eiköhän tämä sitä ihan samaa ensimmäistä sukupolvea ole.
Samalla tavalla hyppi Distronic pois päältä entisessä -04 ässässä. Minusta se oli enemmän ominaisuus kuin vika.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Matti R kirjoitti:
juusmo kirjoitti:
AK47 kirjoitti: Onkos tässä sen aikakauden distronikki joka pomppas pois kun vastaan tuli sopiva volvo vai miten se olikaan...
Ahaa, siitäpä en tiedä mitään. W220 oli kai ensimmäinen jossa oli distronic ylipäänsä, ja tässä sitten heti perään, ja eiköhän tämä sitä ihan samaa ensimmäistä sukupolvea ole.
Samalla tavalla hyppi Distronic pois päältä entisessä -04 ässässä. Minusta se oli enemmän ominaisuus kuin vika.
Ok, no voi olla että sen kanssa pitää sitten vain elää. Ehdin kuitenkin tilata jo eBaysta uuden. Nuo tutkat maksavat oikeasti uutena jotain 2500 euroa tai enemmän, mutta joku yksityinen myi uutta 250 eurolla eli halvemmalla kuin moni myy käytettyjä. Myyjällä oli hyvät arviot ja toisaalta Ebaylla ja PayPalilla on sen verran hyvä ostajansuoja, että uskaltauduin tilaamaan. Saa nähdä mitä sieltä tulee. Jos on oikeasti uusi ja toimiva, lienee pöllitty jostain tms...
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja RH »

juusmo kirjoitti:
RH kirjoitti:Nyt opn kapineet kohdillaan, mutta kuten sanonta kuuluu: "ei kahta ilman kolmatta", eli mikäs se puuttuva lenkki voisi olla.... :eh: :wink:
E: ...jäi ajatus kesken, ja kenelle?
Hehe, hyvä kysymys! Ja minne - ei nimittäin ole noita halpoja säilytyspaikkoja ihan vaivaksi asti täällä kaupunkialueella, ja jos paikka on jossain kaukana, ei siellä tule käytyä. Ehkä tämä harrastepuoli on nyt vähäksi aikaa taas kunnossa. Tämän talouden seuraava hankinta on hallituksenkin hyväksymä järkevähkö käyttöäauto, kunhan päästään RCZ:sta eroon.
No näinpä. Itsellä täällä maaseudulla järjestyi puolivahingossa CLK:lle 4x6 kokoinen lämmin talli (+20) ihan kotinurkista, muutaman minuutin kävelymatka kotiovelta. Kyllähän siitäkin maksaa pitää, mutta selviää sentään kympeillä, ei tarvita kolminumeroista rahaa. Jotenkin mietin, että kun auto seisoo, niin siitä ei ole kulujakaan, joten +-0 siltä osin. Taidan kyllä pitää sen tallipaikan keväänkin tullen. Aika kiva nimittäin, kun saa molemmat käyttöautot kotona halutessaan katon alle ja se harrastebiilikin on ihan lähellä.
Kehtaanko tunnustaakaan "järkevistä" käyttöautoista puhuttaessa, että parin viikon kuluttua aloitellaan autoilua sähköbiilillä :shock: .
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja jusi »

Hieno auto ja hyvää tekstiä! Kyllä tupaöljy-ässällä ajeleva menee kateudesta vihreäksi :D
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
merzuE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 12.09.2017 16:02

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja merzuE »

Onnittelut hankinnasta! Komea mersu, jonka myynti-ilmoitusta tuli itsekin monta kertaa katsottua. Muotoilultaan auto on erittäin onnistunut verrattuna muihin saman aikakauden mersuihin.
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja Andy »

Kyllä näissä tietyissä vanhemmissa mersuissa on vielä tyyliä, hieno auto!

Vuoden 2001 hinnastosta poimittua:
CL-SARJA
CL500 179 961,08
CL600 232 603,90
CL55 AMG 219 485,24

Eipä nuo ilmaisia olleet silloinkaan.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Kiitos vaan kaikille onnittelijoille :)
Andy kirjoitti:Kyllä näissä tietyissä vanhemmissa mersuissa on vielä tyyliä, hieno auto!

Vuoden 2001 hinnastosta poimittua:
CL-SARJA
CL500 179 961,08
CL600 232 603,90
CL55 AMG 219 485,24

Eipä nuo ilmaisia olleet silloinkaan.
Joo ei. Ja tässäkin jokunen lisävaruste vielä päälle. Mutta mikäpä siinä verottomana varustelistaa rastitellessa! Auto on rekisteröity Suomeen vasta 2006.
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja E38 »

Olipa se hyvä, että aloin heittää läppää tästä yksilöstä niin se pääsi hyvää kotiin.

Otetaan joku päivä miitinki talliin ja mennään potkimaan renkaita :thumbup:
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Kuten ensimmäisessä postauksessa mainitsin, takapää on jokseenkin epävakaa kun tiessä on epätasaisuuksia. Yhtenä päivänä tässä suorastaan säikähdin kun moottoritiellä kaistaa vaihtaessa perä oikein hakeutui uraan ihan yllättäen. Sitä pitäisi varmaankin alkaa selvittää, ja ensimmäinen juttu olisi tarkistaa kulmat. Pitääkö tällaisen ABC-vehkeen kanssa kulmien säädössä olla mukana Star vai onnistuuko miltä tahansa pajalta?

... no joo, miltä tahansa pajalta se ei muutenkaan onnistu, nimim. SL puoltaa edelleen useammankin yrityksen jäljiltä hieman tien kallistuksen mukaan. Eli suosituksia PK-seudulta otetaan vastaan.
MarkusGL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 19.06.2017 20:21

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja MarkusGL »

https://www.superhuolto.fi/ Konalassa.

GL:n käytin aikanaan tuolla kulmiensäädössä ja hyvä tuli, oma kokemus positiivinen yhden kerran perusteella.
S124 1990 300 TE-24 Oettinger 3600
C140 1995 500
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja MouTine »

GL lienee korkeaprofiilisilla renkailla? Ne antavat todella paljon anteeksi mittaheittoja. Itse suosisin merkkihuoltoa.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Nyt vähän enemmän ajettuani en oikein jaksa uskoa että olisi mitään isompaa vikaa kulmissa, takapää vain muljuu siihen malliin että pitänee laittaa sieltä kuluvat osat vaihtoon kunhan ehtii.

Eilen piti ottaa CL mökkimatkan menopeliksi (onni on mökki Uudellamaalla!), koska meillähän ei mitään järkevää käyttöautoa ole ollenkaan ja mökille piti roudata mm. uusi pöytäliesi ja iso 25l säkki hiiliä. Autoon menee kyllä hurja määrä romua kun oikein änkee.
IMG_3409.jpeg
IMG_3408.jpeg
IMG_3406.jpeg
IMG_3418.jpeg
Tämä reissu oli ensimmäinen kunnollinen maantiepätkä sen jälkeen kun auto käytiin noukkimassa meille, ja siten samalla ensimmäinen kerta kun ohituskiihtyvyyttä pääsi persdynottamaan kunnolla. Ihan siedettävästihän se liikahtaa, ja painoakin toki oli paljon, mutta ei se kyllä SL:lle pärjää, vaikka pienemmissä nopeuksissa tuntuukin reagoivan kaasuun sähäkämmin.

Noin muutenkin auto tuntui oikein hyvältä sitä perän muljahtelua lukuun ottamatta, eikä sekään nyt mitenkään mahdotonta ole.

Mutta se distronic. Vakkari toimi alkumatkasta ihan hyvin, mutta noin puolen tunnin ajon jälkeen se pomppi sen external malfunctioninsa takia pois päältä ihan jatkuvasti. Myös silloin kun edessäpäin ei ollut yhtään volvoa tai mitään muutakaan kuin tietä ja metsää. Kai siinä vielä joku ohjausboksi on, joka teoriassa voi olla syypää, jos tämä ei nyt sitten vain ole toivoton tapaus.

Saakohan tuon adaptiivisuuden koodattua pois starilla vai pitäisikö tehdä jotain muitakin temppuja, jos haluaisi muuttaa vakkarin perinteiseksi?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Heti perään löysin netistä tällaisen technical service bulletinin vuodelta 2001:
"Distronic External Malfunction" as stated in the owner's manual and Distronic video - This warning message in the instrument cluster is not a
system malfunction. This warning message appears in the instrument cluster when external (environmental) Electro-magnetic waves in the area of
the Distronic vehicle, interfere with the radar sensors ability to "see" targets. As a safety measure, Distronic will deactivate until the interference is
gone (usually a few seconds). This is not a cause for parts replacement and will not store fault codes in the vehicles fault memory.
Eli kaipa kyse sitten vain on siitä että koko systeemi on susi.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Auton vasen etunurkka putoaa alas muutaman päivän seisonnan jälkeen. Nyrkkisääntö ABC:n kanssa kai on, että alle viikossa putoaminen ei ole normaalia, yli viikossa on. Lukemani perusteella ulkoisen vuodon puuttuessa kyse on poikkeuksetta siitä, että etupään venttiiliblokki vuotaa sisäisesti lian tai o-renkaiden kulahtamisen takia. Olenko oikeassa vai onko muitakin syitä? Sehän tässä on kummallista, että sen venttiiliblokin pitäisi olla kunnostettu viime kesänä. Yritin soittaa pajalle, joka sen kuulemma teki, mutta valitsemaanne numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä...

Tarkistin taas hydraulinesteet ja totesin että litku näyttää täysin puhtaalta. Tiedän sen verran, että nesteet on huuhdeltu muutama vuosi ja n. 10tkm sitten. Löysin Mersun korjausohjeen tähän ongelmaan, ja sen ensimmäinen vaihe on vaihtaa suodatin, ajaa rodeo-ohjelma pari kertaa starilla, ja vaihtaa suodatin uudestaan. Vasta jos tämä ei auta, lähdetään venttiiliblokin kimppuun (ja tietysti valmistajan ohjeiden mukaan vanha roskiin ja uutta putkeen, joopajoo).

Nyt tässä arvuuttelen, pitäisikö tässä kokeeksi tehdä tuo filtteri-rodeo-filtteri -jumppa, tai pitäisikö kuitenkin saman tien sitten huudella systeemi, koska nuo filtterit kuitenkin maksavat sen n. 50e/kpl. Mielipiteitä?

Toisena murheena oli akku tyhjentynyt ihan täysin, reilut 6V oli jännitettä yleismittarin mukaan. Aika paljonhan auto on tässä seissyt, mutta noin viikkoa aiemmin sillä oli kuitenkin viimeksi ajettu vähän. Ei niin paljon, että akku olisi ehtinyt pahemmin latautua, mutta jotenkin ei kuvittelisi että tuollainen syväpurkaus viikossa tapahtuisi kuitenkaan. No, pitää seurata.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Tehtiin tänään tuo filtterinvaihto - 30min rodeo - filtterinvaihto -rumba. Katsotaan vaikuttaako mihinkään, en pidättele hengitystäni. Pitäisi myös yrittää ajaa enemmän, koska voihan tuo olla myös vähän käytön aiheuttamaa. Auto pääsee kunnolla käyttöön vasta muutaman kuukauden päästä, mutta pitää yrittää nyt kesällä suhailla mökkireissuja yms, jotta ei happane seisonnassa.
IMG_4498.jpg
IMG_4489-ANIMATION.gif
IMG_4493.jpg
.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
HannuIk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: To 03.01.2008 21:49
Paikkakunta: Evijärvi

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja HannuIk »

Onko siinä joku vika ku noin pomppii.?? :P
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Ei, se on se yllämainittu rodeo-ohjelma :) Eli laittaa nesteet kiertämään pomputtamalla joka nurkkaa vuorotellen kuin mikäkin lowrider.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Autolla tuli vaihteeksi vähän ajettuakin, kun käytiin kaveriporukalla mökkireissulla reilun sadan kilometrin päässä. Tai no, itse tällä kertaa nautiskelin maisemista ja hyötykäytin mukitelinettä, kun kaveri halusi ajaa.
889BA434-4DD0-461C-BFA3-EA29EDB4E045.jpg
On tuo kyllä mukava matkantekoväline, ei voi muuta sanoa. Kunhan nyt vielä sen peräpään muljunnan saa kuriin, niin ei voi paljon valittaa. Kaikki takapään kuluvat osat on jo hankittuna, ja aika pajalle varattuna kuun lopulle. Vielä tässä on välissä yksi pidempikin mökkireissu ennen sitä, ja ajattelin lähteä sinne tällä.
IMG_4612.jpeg
Vaihdoin ulkolämpötila-anturin. Vaati noin viisi minuuttia ja nolla työkalua.
IMG_4603.jpeg
Toissaviikkoisella rodeoharjoituksella ei tainnut olla isompaa vaikutusta etupään vajoamiseen, koska edelleen se tapahtuu muutaman päivän jälkeen. Ennen jatkotoimenpiteitä seurailen nyt kuitenkin tilannetta jonkin aikaa ja katselen josko nämä pidemmät reissut vaikuttaisivat tilanteeseen. Jos ei, varmaankin teen niin, että hommaan jossain vaiheessa kunnostetun venttiiliblokin ja asennan tai asennutan sen paikalleen. Vanhan voisin sitten yrittää korjata uudestaan, jos siinä ei ole mekaanista vikaa, ja säilyttää sitten varalla. Tuo palikka kun on etu- ja takapäässä sama.

Reissun päätteeksi auton pysäköityäni ja ovea sulkiessani kuului oven sisältä POKS ja sitten sihinää. Imuoven alipaineventtiili tai mikä lie nimeltään taisi sanoa sopimuksensa irti. Edessä olevaan ilmeisen v-mäiseen projektiin löytyy hyvät ohjeet, mutta onko kellään tietoa myykö kukaan Euroopassa noita korjaussarjoja? Pari jenkkiläistä eBay-myyjää löytyy, mutta toimituskuluineen ja veroineen tulee muovinpalat vähän turhan kalliiksi minun makuuni.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja RH »

juusmo kirjoitti: On tuo kyllä mukava matkantekoväline, ei voi muuta sanoa. Kunhan nyt vielä sen peräpään muljunnan saa kuriin, niin ei voi paljon valittaa. Kaikki takapään kuluvat osat on jo hankittuna, ja aika pajalle varattuna kuun lopulle. Vielä tässä on välissä yksi pidempikin mökkireissu ennen sitä, ja ajattelin lähteä sinne tällä.
Tuo ajettavuusongelma on kyllä raivostuttava, varsinkin autossa, jossa tuollaista ei pitäisi olla. Itsellä uudehko ja yleensä suuntavakaa käyttis käyttäytyi oudosti kesäkuussa pohjoiseen suuntautuneella lomareissulla. Menomatka suoritettiin siinä kesäkuun alun myrskyssä, joten pistin kaiken ohjastamisen tarpeen kovan ja puuskittaisen tuulen piikkiin. Perillä ajeltiin vain pienempiä siirtymiä, joten tuohon pieneen hakemiseen ei niin kovasti ehtinyt ärsyyntyä. Paluumatkalla täydellä kuormalla jatkuva pieni ohjaamiseen keskittyminen alkoi ärsyttää tavattomasti jo parinsadan ajokilometrin jälkeen. Oireet ehkä myös korostui täyteen pakatulla kuormalla. No, reilu tonnin ajosuorite tuli sille päivälle hoidettua ja autolle varattua heti aika hoitoon, ja niinhän se oli, että nelipyöräsuuntauksessa löytyi vähän säädön tarvetta. Ei paljon, mutta kuitenkin. Nyt kulkee taas suoraan kuin ajatus.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Heinäkuun puolivälissä vietettiin isommalla porukalla viikko vuokramökillä Sulkavalla, ja CL:n mittariin kelautui melkein tuhat kilometriä. Auto pelasi loistavasti ja matkanteko oli mukavaa perän muljunnasta huolimatta.
IMG_4756.jpeg
IMG_4803.jpeg
Koska kaupunkilaisessa kaveriporukassani on yhteensä autoja vähemmän kuin minulla yksin, päätettiin matkaan ottaa sekä baijerilainen päivittäiskulkineemme että CL. Nelipaikkaisuudelle löytyikin lopulta käyttöä, ja tuli todettua että kaikkien kannalta on mukavampaa niin päin, että liki kaksimetrinen (minä) istuu takana ja alle 160-senttinen (joita reissussa oli kaksikin) ajaa. Hyvinhän sillä sitten matkustettiin Savonlinnaan ja takaisin neljän aikuisen ja yhden koiran voimin. Myös paluumatkalla Helsinkiin meitä oli CL:ssä 4, koska muut autokunnat päättivät lähteä jo päivää aiemmin kotiin, ja meidän molemmat autot tulivat täyteen.
IMG_4853.jpeg
Reissun jälkeen oli sitten heti perään ohjelmassa aiemmin mainittu taka-akselin kuluvien osien vaihtojumppa, eli:

- kaikki tukivarret
- apurungon puslat (etu- ja taka)
- perän takapuslat
- iskarien alahelat
- ... ja varmaan jotain mitä unohdin
IMG_4960.jpeg
Hommaan meni pajalla kahdelta mieheltä yhteen laskettuna 20 tuntia, huh huh. Jos olisin tajunnut, että se on noin työläs homma, olisin varmaankin vienyt auton Tallinnaan laitettavaksi. Ei siinä välttämättä kokonaisuutena olisi säästänyt kauheasti, mutta olisipahan tullut reissu kaupan päälle. Ilmeisesti ainakin vetarien irrotus oli ollut älyttömän tuskainen homma.

Auto tuntuu ajossa paremmalta, mutta ajoa on tullut vähän joten en ole aivan varma. Loput siitä, mikä korjattavissa on, korjaantunee sitten ensi vuonna, kun renkaat menevät vaihtoon. Ovatkin jo aika loppu, ja vanhat.

Samalla taas pajalla muistutettiin, että alustan ruostesuojaus on todella ajankohtainen, koska alkavaa ruostetta on jo. Ruikkivat mm. jarruputkiin tervaa ensiavuksi. Ruostesuojaus hiekkapuhalluksineen olikin seuraavana ohjelmassa, varattu nyt reilun parin viikon päähän.

ABC puskee keulaa tonttiin edelleen jo päivän-parin jälkeen. Kunnostetun venttiiliblokin joutunee hankkimaan tässä jossain välissä. Ilmeisesti myös paineakut/hydraulipallot ovat alkuperäisiä, joten samalla olisi varmaan hyvä idea vaihdella niitä pois. Kukahan näiden hydrauliosien kanssa suostuisi PK-seudulla puljaamaan? Itsellä kun ei paikkaa ole, ja aikaa ja rakkautta ei oikein riitä isompiin kädet savessa -hommiin tämän kanssa :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon C215 CL55 AMG -01

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Ai niin, piti vielä mainita takapenkillä istuessa tehty huomio, että tietyillä kierrosluvuilla auton pörinä tuntuu itse asiassa aika epämiellyttävänä jaloissa. Rupesin sitten funtsimaan, onkohan putkistolle joskus tehty jotain, tyyliin poistettu joku keskipönttö, ja rempan yhteydessä kysyin aiheesta. Ilmeisesti sinne on pultattu jotain tarvikekamppeita - sehän selittää.
Vastaa Viestiin