300ce-24 sekä 300te-24 fiksailua

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

300ce-24 sekä 300te-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Ensimmäisen ketjun jos tänne laittais pystyyn. Marraskuulla hankittiin tuommonen melkolailla alkuperäisenä säilynyt 300D. Ostohetkellä vaikutti että pari paikkaa peltiä ja vähän alustaremonttia ja leimalle mutta kun vanhasta mersusta kyse niin ei se ihan niin mennyt tunnetusti. Ruostetta löyty vähän sieltä ja täältä ja niitä tässä on enimmäkseen tullut tehtyä. Auton peräpäästä varapyöräkotelosta tuli joulukuun alussa intin viimeisimmillä lomilla ruostehommat aloitettua. Siinä tekemisen innossa ei tullut kuvia otettua mutta muuten on aikalailla tullut kaikki tekemiset kuvailtua.

Kuva

Kuva
Takaluukun sivuposken purkamista. Helvetin hyvä työkalu tuommoinen pistehitsipora.
Kuva
Alkuperäistä pohjapeltiä piti hieman korjailla

Kuva

Kuva
Sivuposki valmiina.

Tästä 300te-24 amg replicasta tulossa myöhemmin sitten juttua kunhan saadaan vanhus ensin valmiiksi. Autoon on olemassa koko korisarja alkuperäisenä amg tuotoksena kylkimuoveja myöten sekä tietysti alla olevat aero 3 vanteet kruunassa kokonaisuutta
Kuva
Viimeksi muokannut meseucco, Su 28.01.2024 15:21. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Mukavasti mersuja pihassa. Väyrys-aita tontin rajalla?
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Iltaa! Onhan noita meruja tuossa pihalla mutta ei kuitenkaan niin paljoa että vois väyrysistä aitaa tehdä :lol: .

Auton takapää olisi nyt niin pitkälle kun tämän hetkisillä tarvikkeilla pääsee, joten tuli sisusta purettua pois. Kuskin penkin alta löytyi ihan kiitettävä kasa markkoja :D . Lattiasta löytyi yksi isompi ja muutama pienempi ruostepaikka. Pahin oli kuskin penkin kiinnityspalkin kohdalla. Takapäätä pitää jatkaa sitten uudestaan kun takakaareen tulevat pitkittäispalkkien korjauspalat, vasen sisäkaari ja peränkiinnityspalkki saapuvat maailmalta.

Penkin kiinnityspalkin kohta alapuolelta.
Kuva

Sisäpuolelta siis eristelevyt pois.
Kuva

Pistehitsit auki ja palkki pois. Oli sen verran hinnakas osa niemölleriltä tuo palkki että pitää vanha korjailla
Kuva
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Iltaa taas!

Mersua saatu taas eteenpäin lattian osalta. Alvadilta tilatut osat saapui loppuviikosta. Perän kiinnityspalkista ei ole niemölleriltä kuulut vielä mitään joten takaosan tekeminen saa vielä odotella.

Kuva

Tämä palkin etupuoli oli hieman haasteellinen tehdä kun koko alareuna puuttui. Kuvasta jäljentäen sai jokseenkin alkuperäisen näköisen tehtyä :lol: .
Kuva

Pahaa jälkeä kyllä tehnyt kun vuosikaudet kannettu kengissä vettä sisälle :? .
Kuva

Uusi pala lattiaa hitsattuna. Palkin saisi laitella takas paikalleen.
Kuva
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja S202 »

Hyvän näköisiä paloja :thumbup:
S124 300TE
S211 E500
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Tervehdys taas! Mersua on taas pellitetty lattian osalta ja se olisi tehty niiltä osin kun on tässä vaiheessa pystynyt. Loput kaksi reikää takaa tehtävä siinä vaiheessa sitten kun akseli on irti. Kuskin puolelle tuli penkinkiinnikkeet laitettua takaisin ja fosforihapolla käsittelin pintaruosteet.
Myös pohjasta tuli poistettua kaikki alustamassa että sai alkuperäisen kumimassan takaisin esille.

Vielä olisi tuolla takalattiassa tuota pintaruostetta.
Kuva

Käsijarruvaijerin kannake oli revennyt irti. Kannake parin päivän happoliotuksen jälkeen uuteen peltiin kiinni.
Kuva

Apparin puolelle ei tarvinnut tuota enempää peltiä tehdä.
Kuva
Kuva

Nyt on sitten etupäätä lähdetty tutkimaan. Lokarit oli otettava pois ja oli muuten todella tuskainen työmaa kun ruuvien lisäksi etupää ja ylälaita oli sillä kumimassalla kiinni. Vielä hauskemman operaatiosta teki se että alustamassaa oli työnnetty tuonne ylös asti niin sai aika paljon siivota kumpaakin massaa pois ennen kuin uskalti lämpöä antaa ettei polta koko autoa ja tallia. Lokarit kun oli pitkän tappelun jälkeen irti niin loput alustamassat tuli siivottua puusta tehdyllä taltalla ja kuumailmapuhaltimella. Sen jälkeen vielä tärpätillä loput jäämät pois. Sitten vaan uutta peltiä leipomaan keulaan :D .
Kuva
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

On melko pitsiä taka-akselin ylityskohta.
Etupäässä kallistuksen vakaajan paikka hankala hitsattava koska vakaajan laakerointi voi sulaa.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Mielenkiintoinen projekti :clap:
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Sharedoc kirjoitti:On melko pitsiä taka-akselin ylityskohta.
Etupäässä kallistuksen vakaajan paikka hankala hitsattava koska vakaajan laakerointi voi sulaa.
Nappaa sen puslan sieltä pannan alta ensin pois.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Parisen viikkoa on taas Mersun parissa puuhasteltu. Etupäästä tuli melkein kaikki alustan osat purettua ja pieniä haasteita lukuunottamatta kaikki lähti helpolla irti. Yksi noista haasteista oli iskareiden alapäässä olevat 12kulmaset pultit, jotka oli tuossa 39v aikana päässyt hieman pyöristymään :lol: . Kuten alla olevista kuvista huomaa ei vakaajan tuennan sulamisen vaaraa ole kun koko vakaaja tuli nyppästyä pois.

Homma jatkui sitten ruosteisen etsimisellä ja sitähän löytyi taas tuttuun tapaan :? . Hyvin kyllä tuo kumimassa hämää auton oikeaa kuntoa.

Siinä olisi kokonaiskuvaa melkein kaikesta mitä on tehty tähän mennessä.
Kuva

Orkkis pistehitsejä kokeilin jäljitellä korjauksiin.
Kuva

Eilen tuli vielä illalla tehtyä pohja tuonne vakaajan kannakkeen viereen
Kuva
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Laitetaan vielä muutama kuva missä kunnossa keula oli ennen korjauksia.

Ylätukivarren alla oleva poikkituki tosiaan vaati irroituksen ja puhdistuksen. Uutta peltiä piti laittaa ylätukivarren pultin reiän ympärille.
Kuva

Vakaajan kannakketta on tässä vaiheessa jo parsittu kasaan.
Kuva

Jousikuppi piti kanssa irrottaa ja laittaa hapoon puhdistumaan ja etureunaan laittaa pala uutta peltiä.
Kuva

Jarruletkun kannakkeen ympäriltä oli tuo 2mm pelti ohentunut melkein puoleen milliin niin tuli sinnekin vähä uutta materiaalia laitettua.
Kuva

Aikaisemmista päivityksistä on näköjään kuvia hävinnyt niin korjaillaan sinne kuvat takaisin :shock: .
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2014
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Minulle ei näy kuvat kahdessa viimeisessä viestissä. Mielenkiintoinen projekti.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Nyt pitäisi kuvien näkyä.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Onko matkustajan puoli yhtään parempi?
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Apukuskin puoli on huomattavasti paremmassa kunnossa.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja S202 »

Miten meinaat käsitellä noi korjatut kohdat? Itse poistin pohjasta tuon pvc-massan kokonaan, mutta jälkeenpäin ajateltuna sen olis voinut jättää mutta siinä pitää huomioida muutamia juttuja jos haluaa hyvän lopputuloksen. 3M merkillä on sellainen alumiinisissa pusseissa oleva ruiskutettava 2k polyuretaanipinnoite jolle oma ruiskunsa, joka saattais toimia tuon pvc:n kanssa hyvin yhteen. Mutta sitä en oo testannut ja se on kallista. Sitten on noita 1k ruiskutettavia massoja, wurthin tuote näyttäis tällä hetkellä parhaimmalta mutta ne ei oikein näytä tarttuvan pvc:hen vaikka sen karhentais. Oot kuitenkin tehny noita paikkoja vähän tavallista tarkemmalla tyylillä niin aattelin että haluat myös alkuperäisen tyylisen pintakäsittelyn.
S124 300TE
S211 E500
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Iltaa foorumin väelle. Aikaa on taas vierähtänyt ja maailman tilanne siinä samassa perkelöitynyt viime kerrasta. Ei tämä korona tunnu tähän auton tekemiseen muuten vaikuttavan kun sen niemölleriltä tilatun palkin osalta, josta ei meinaa kuulua mitään. Tässä viikonloppuna tuli ostettua pari w123 korista elimenluovuttajaa (240D ja 300D), mistä toista tuli jo hyödynnettyä. Kunhan nuo loput lumet sulaa niin saa ne käydä ihan pihaan asti hakemassa.
S202 kirjoitti:Miten meinaat käsitellä noi korjatut kohdat? Itse poistin pohjasta tuon pvc-massan kokonaan, mutta jälkeenpäin ajateltuna sen olis voinut jättää mutta siinä pitää huomioida muutamia juttuja jos haluaa hyvän lopputuloksen. 3M merkillä on sellainen alumiinisissa pusseissa oleva ruiskutettava 2k polyuretaanipinnoite jolle oma ruiskunsa, joka saattais toimia tuon pvc:n kanssa hyvin yhteen. Mutta sitä en oo testannut ja se on kallista. Sitten on noita 1k ruiskutettavia massoja, wurthin tuote näyttäis tällä hetkellä parhaimmalta mutta ne ei oikein näytä tarttuvan pvc:hen vaikka sen karhentais. Oot kuitenkin tehny noita paikkoja vähän tavallista tarkemmalla tyylillä niin aattelin että haluat myös alkuperäisen tyylisen pintakäsittelyn.
Pintakäsittelyä ei ole vielä sen tarkemmin mietitty kun että jollain aineella yrittää tuohon vanhaan häivyttää.

Sitten muutamia kuvia taas korjauksista

Vakaajan läpivienti tehtynä.
Kuva

Sitten pääsikin siirtymään apukuskin puolelle ja saa osittain kyllä sanojaan perua että ei se niin hyvä ollutkaan kuin luuli mutta silti parempi kun kuskin puoli.

Kuva

Tuota alkuperäistä jälkeä kun on tullut harrastettua niin tämmöinen tuli ihan kokeeksi tehtyä.
Kuva
Kuva
Joku oli jo joskus ajansaatossa runkoaisan korjaillut mutta tein uusiksi kun ei oikein miellyttänyt silmää.
Ennen
Kuva

Jälkeen
Kuva

Sitten pompataan takaisin kuskin puolelle minne nuo ostetut elimenluovuttajat liittyy.

Kuskin puolen runkoaisa aukesi sitten tähän tyyliin ja samalla.lähti tuon tukitangon korvakon sisempi osa irti.
Kuva

Sitten tulikin vietettyä pari päivää kylmässä hallissa nollakelissä autoa purkaen. Ensiksi kaikki pyöräntuennan hilut pois ja sitten irrottamaan korvakkoa pistehitseistä. Hieman oli ahdas paikka purkaa mutta asiaa helpotti se että joku oli jo ajan saatossa vaihdelaatikon irroittanut. Ja lopulta kikkare oman tallin lattialla.
Kuva

Viilapenkkiin hetkeksi tuo iso kikkare kiinni ja pistehitsit auki niin sai tuon sisemmän osan sieltä irti. Huomattavasti helpompi tapa korjata näin kun tuosta entisestä olisi saanut noin 80% vaihtaa.
Kuva
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joka tiivisteestä vuotavasta moottorista on kyllä se hyöty että noi alueet ei ole ruosteessa. Ootko takaa kattonu niitä pohjaanlyöntikumien alueita, ne kun on usein melko usein aika pahoja ruostepaikkoja? Mulla olis muutama alkuperäinen korjauspala ja jotain tarvikeosiakin jos tarvetta ilmenee, olis kiva jos nekin menis hyötykäyttöön. Tietysti paljon muutakin, ei vaan tahdo viitsiä niitä kaupata ja kuskailla jotain kympin osaa matkahuoltoon joka viikko.
S124 300TE
S211 E500
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Kyllä niissä jonkinlaista lahovikaa oli havaittavissa mutta en ole tarkkaan tutkinut että miten pahat ne on.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Onko ovien alareunat missä kunnossa?
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Sharedoc kirjoitti:Onko ovien alareunat missä kunnossa?
Aika pehmeät tuntuu olevan mutta tuskin noille oville tulee muuta tehtyä kun joku fiksaus että pysyy kasassa ja ettii sitten sarjan hyviä ovia. Toisessa purkuautossa oli kaksi ovea jäljellä. Kuskin puolella takana ruosteeton ja edessä apukuskin puolella korkeintaan pellin luovutukseen kelpaava kun on juuri tuo apparin puoli kolaroitu joskus.

Korvakko oli eilen illalla ollut vuorokauden hapossa uimassa ja hyvin oli melkein kaikki ruoste jo hävinnyt.
Kuva

Hetkeksi otin osan haposta pois koesovitusta varten.
Kuva
Kuva
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja S202 »

Jos päädyt korjailemaan ovia, niin kannattaa hommata kanttikone ja tehdä palat itse. Klokkerholmilta tulee nykyään pelkkää paskaa, muotit on kuluneet niin ei noista mitään kelvollista saa aikaan. No sisäpuolen paloista voi jotain ottaa. Ulkopellin kun tekee millisestä ja sauma parin sentin päähän siitä alemmasta pokkauksesta niin tulee hyvä ja suora ovi, eikä tarvi kikkailla hiilipuikon kanssa kun tulee jäykkä pelti noin.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

S202 kirjoitti:Jos päädyt korjailemaan ovia, niin kannattaa hommata kanttikone ja tehdä palat itse. Klokkerholmilta tulee nykyään pelkkää paskaa, muotit on kuluneet niin ei noista mitään kelvollista saa aikaan. No sisäpuolen paloista voi jotain ottaa. Ulkopellin kun tekee millisestä ja sauma parin sentin päähän siitä alemmasta pokkauksesta niin tulee hyvä ja suora ovi, eikä tarvi kikkailla hiilipuikon kanssa kun tulee jäykkä pelti noin.
Allekirjoitan tuon korjauspalojen laadun, myös Klokkerholmin kohdalla. Puolasta tulee myös muilta prässääjiltä, esim. Potrykos. Tilasin Vitoon suomalaiselta tukkurilta ja Alvaldilta mm. ovipeltien alaosat (sisä-/ulkopuolet), helmapellit. Erityisesti ovien sisäpuolisissa peltiosissa oli muotovirteitä. Siitä huolimatta, että ruksasin Klokkerholmin osat, vaihtoivat mokomat. Mutta eivät ne paljoa eronneet laadullisesti toisistaan, Klokkerholmilla ehkä kymmenyksen/pari paksumpaa peltiä. Oli krymppäyksiä, muoto-, ja mittavirheitä.
Näitä sitten joutui vasaroilla ja vastinraudoilla muotoilemaan saadakseen saumat kohdilleen...
Esim. helmapellit olivat 0,3 mm alkuperäistä ohuempia, eikä siltikään prässäys saamaa laatua. Pellit oli pakko leikellä siten, että saumat tulivat pokkauksien lähelle. Helmojen sisäpuoliset osat tein itse, 1,2 millisestä kantikoneella pokaten.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Tervehdys taas foorumin puolelle. Mitäs muutakaan vanhalle mersulle taas on tehty kun hitsattu :D.

Tukivarren korvakko löysi tiensä paikalleen ja helman pääty saanut uutta peltiä.
Kuva

Vanha syylärin kiinnityspalkki oli sen verran hauras ja kierossa että hain purkuautosta paremman. Hiekkapuhalluksen ja parin pienen ruostevian korjaamisen jälkeen sai laittaa paikalleen.
Kuva

Keula kun on muuten nyt hitsattu niin tuli pintapeltejä vähän aloteltua lokaripalapelillä :D . Tuosta solmuun ajetusta vaihtaa etureuna orkkikseen.
Kuva

Sitten tämä ilmeisen tyypillinen ongelma w123 alustassa eli kallistuksenvakaajan päät. Hieman on kulahtanut puslien alla. Ei tämäkään pahimmasta päästä ole mitä on nähnyt mutta parempi tekisi mieli löytää tilalle :roll: .
Kuva
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mä koitin joskus korjata tuota vakainta, ja olis onnistunutkin hyvin mutta katkaisin jenkatapin reikäänsä niin se jäi sitten ja yllätykseksi löytyi purkuautosta hyvä vakaaja. Ajatuksena oli siis katkaista tuo ruostunut tumppi pois ja sen tilalle m16 jenka johon ruuvataan oikeanlainen kovasta 12.9 m16 pultista tehty tappi. Jenkaa juuri sopivasti että sen saa ruuvattua pohjaan lukitteen kera ja tasaista osaa myös oikea mitta. Toiseen päähän sitten m10 sisäkierre. Saattais olla jopa lujempi kuin alkuperäinen, kun vaan saa jengan väännettyä siihen. Vakaaja on sisältä pehmeää eli kyllä siihen hyvällä 3 tapin sarjalla jengan saa.
S124 300TE
S211 E500
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Lokareiden kanssa tullut tässä nyt jumpattua enimmäkseen ja apukuskin puoleinen lokari olis nyt melkein valmis.

Tuohon ns toiseen taitokseen kun liitoksen teki niin ei lämpövääntymää tullut yhtään.
Kuva
Kuva

Vielä olisi tämä kohta korjattavana. Siihenkin sai korjauspalan siitä kolaroidusta lokarista. Toisen epäonni on toisen onni :D .
Kuva

Kuskin puolen lokari on teettänyt hieman ongelmia että mistä sitä lähtee tekemään kun kaikki on omalla tavalla huonoja. Purkuautojen mukana tulleesta romuläjästä kävin tänään vielä hakemassa yhden tarvikelolarin joka istuu jopa yllättävän hyvin. Pitää vielä miettiä minkä laittaa kun jokainen työllistää omalla tavalla.
Kuva
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Mukava lueskella tätä projektia :) Onko kone missä kunnossa?
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja meseucco »

pasi84 kirjoitti:Mukava lueskella tätä projektia :) Onko kone missä kunnossa?
Mukava kuulla että projekti kiinnostaa. Kone on hyvässä.tikissä, käy todella tasaisesti ja lähtee hyvin käyntiin. Tekniikan puolelle ei tarvitse tehdä juurikaan kun kaikkien liemien vaihto ja jäähdytysjärjestelmään huuhtelu kun tuntui alavesiletkussa olevan aika kerros jotain mönkään kun syylärin irrotti.

Keulan osalta auto olisi enää pintakäsittelyjä vaille valmis. Viimeiset peltityöt eli lokarit sain viikonloppuna leivottua valmiiksi.

Hieman väänteli hitsauksen aikana mutta vasaralla, vasteella ja viilalla sai hyvin muotoon eikä pakkelia pahemmin tarvitse käyttää.
Kuva
Kuva

Vakaaja sai maalit päälle että sen saa heittää paikalleen jo tässä vaiheessa kun pitää auto kääntää toisinpäin että on helpompi lähteä takapäässä tekemään viimeiset ruosteet. Samalla saa myös pihalla hiekkapuhaltaa vielä muutamat paikat korista. Maalina käytin Tikkurilan temacoat rm40 epoksia. Samalla aineella tuli myös korjauksia maalattua kun ruiskuun sitä jäi jäljelle.
Kuva

Kuva

Kuskin puolelle tulevaa tarvikelokaria tuli muotoiltua vähä paremmaksi niin menee autoon helpommin paikalleen ja istuu paremmin. Myös kaikki maalit poistin siitä kun oli joskus maalailtu suoraan varastomaalin päälle.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Mukava lukea tätä, saa vähän innostusta omaan projektiin :thumbup: Onko muuten automaatti vai käsivaihteinen?
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Tervehdys taas tännekin. Ruostehommat jatkuu vieläkin ja tekemistä tuntuu riittävän. Auto tuli väliaikaisesti laitettua pyörilleen ja puhallettua muutamista paikoista ruosteita hiekalla. Hiekkapuhalluksen jälkeen auto perse edellä talliin takaisin niin pääsi takapään hitsausta jatkamaan.

Vakaajan kannattimet tosiaan tuli hapotuksen jälkeen maalattua sisäpuolelta epoksilla ja ulkopuolelle ihan kokeilumielessä tuli kokeiltua keltapassivoinnin feikkausta motipin kultaisella vannemaalilla. Lopputulos oli jopa yllättävän hyvä.
Kuva

Kun auto oli takaisin tallissa piti kehittää joku keino miten sen saa ilmaan että molemmat akselisto saa purettua pois ja takapään hitsausta ajatellen mitään ei ole edessä. Ratkaisuna auton etupään runkoaisojen alle iso parru käytännössä auton painopisteen kohdalle ja takapäähän hitsasin neliöputkesta telineen mikä kiinnittyi autoon vetokoukun ja puskurin kiinnityspisteisiin.(Parempaa kuvaa ei ollut mutta idea välittyy varmasti :D .)
Kuva

Takaa pitkittäispalkkien korjaus tuli aloitettua oikealta puolelta. Klokkerholmin korjauspala.tuli leikeltyä ja hitsattua ruosteisen osion tilalle. Vaihtoehtona olisi ollut vaihtaa koko pala tuonne mutta luultavasti tämä oli paras ratkaisu koska uuden pellin laitto olisi saattanut tuonne lattian reunaan muodostaa jonkin asteisen kosteusloukun kun olisi ollut aika monen pellin risteyskohta. Muutaman viillon sai tuohonkin korjauspalaan tehdä että sen kunnolla sai istumaan paikalleen. Kuvasta voi myös huomata että iskaritorni on purettu pois korjausta varten.
Kuva

Stopparin kumityynyn korvakko oli sen verran ohentunut alkuperäisestä vahvuudestaan, eikä varaosa-autossakaan sen parempaa ollut joten vanhasta osasta malli pahville ja 2mm levystä taistelemaan uusi tilalle. Oikeastaan apparin puoli ei olisi enää kuin tämän laittoa ja sisäkaaren palaa vailla valmis.
Kuva
pasi84 kirjoitti:Mukava lukea tätä, saa vähän innostusta omaan projektiin :thumbup: Onko muuten automaatti vai käsivaihteinen?
Toisiaan 4v muaaliaskilla on. Saa nähdä.tuleeko muutettua 5 vaihteiseksi vai jättääkö sen laatikon odottamaan jotain muuta projektia.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Vastaa Viestiin