Jarrulevyjen vaihto.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Jarrulevyjen vaihto.

Viesti Kirjoittaja Boss »

Elikkä olis tuollainen operaatio edessä iltapuhteena. Tuli vaihdatettua jokin aika sitten uudet jarrupalat pienellä nyrkkipajalla, no pikkuhiljaa on alkanut täristämään jarruttaessa, ensin ravisti niin per#####ti jossain satasen paikkeilla nyt hakkaa jo jossain 80:n paikkeilla. Tsekkasin sitten eilen että jarrusatulat on tiukalla ja siinä tutkaillessani huomasin toisen takalaikan näyttävän "hieman" epämääräiseltä, yleensähän niillä on tapana kulua tasaisesti mutta tuo näyttää lähinnä pyykkilaudalta.
No asiaan: Onko nuo kovinkin hankalat vaihtaa, kun en ole paljon tuolle alueelle itse viitsinyt vaivautua?
Jos jollain on jotain huomionarvoisia niksejä näinkin mittavan operaation suorittamiseen niin olisin erittäin kiitollinen vastauksista. :)
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Levyt?

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Siis, levyjähän ajattelit vaihtaa... Eteen vai taakse?

123:ssa homma edessä eteni seuraavasti:

- Jarrusatula irti (letkua ei tarvitse irroittaa) ja johonkin sopivaan paikkaan ohjausvarren päälle killumaan.

- Navan kuppi auki ja sen takana oleva mutteri irti. Mutteri on sellainen poikittaisella 6-kolopultilla kiristetty.

- Koko napa ja levy irtoaa kiskaisemalla.

- Levy on kiinni navan takaa ulospäin suuntautuvilla 6-kolopulteilla. Suunnilleen pyörän pulttien kokoiset.

Taakse:

- Jarrusatula pois

- Levy on ruuvilla kiinni (löytyy pultinreikien vierestä.

- Seisontajarrun kengät saattavat ahdistaa levyn irroituksessa. Jos pahasti, niin levyä tulee pyörittää sen verran, että sisällä oleva säätörilla osuu jonkun pultin reiän kohdalle. Käännä rillaa isolla ruuvarilla. Suunta täytyy kokeilla.

Tässä karkea ohje... Tuskin 124:ssa on oleellisia eroja.
Terveisin
Tero
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

On ero...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kyllä 124:ssä on etujarrulevyjen vaihdossa yksi hyvä ero. Nimittäin pyörännapaa ei tarvitse irrottaa Olikohan se levy kuitenkin kiinni yhdellä pienellä "ulkoapäin" ruuvattavalla ruuvilla. Myöskään koko jarrusatulaa ei muistaakseni tarvinnut irrottaa, otti vain yhden liukupultin irti ja keikkasi satulan sivuun.

Mutta kuitenkin se on varma, että 124:ssä ei napaa tarvitse irrottaa.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Re: Levyt?

Viesti Kirjoittaja juuso »

flosse kirjoitti:Siis, levyjähän ajattelit vaihtaa... 123:ssa homma edessä eteni seuraavasti: - Navan kuppi auki ja sen takana oleva mutteri irti. Mutteri on sellainen poikittaisella 6-kolopultilla kiristetty.
Aihetta jotenkuten sivuten, ainakin 123:n osalta:

Onko hyviä vinkkejä, miten takaisin asentaessa saa laakerin oikeaan kireyteen (siis tämähän ei Jarskin kommentin mukaisesti koske 124:n levyn vaihtoa, mutta koskee esim. 123:n juttua)- siis silleesti, ettei ole hetken päästä välystä, mutta rengas pyörii edelleen remontin jälkeenkin?
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Jarrulevyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

124 takajarrulevyjen vaihto on ainakin todellinen piece of cake.

pyöränpultit löysälle, kiilat eturenkaiden taakse (polttopuut ajavat muuten asian hyvin), perä tunkilla ilmaan, jakki tai vaikka pari vanhaa vannetta tueksi ettet saa autoa päällesi tunkin pettäessä.

pyörä pois ja jarrusatula irti (17mm muistaisin, saattoi olla 19) ja rautalangalla roikkumaan vaikka jousesta, kuitenkin niin ettei ole jarruletkun varassa koska se voi vaurioitua. Jarrulevyn kyljessä oleva kuusiokoloruuvi auki (koko: 5, käytä paljon CRC:tä tai WD-40:stä koska on varmasti aivan saatanan piukassa ja kuusiokolo pyöristyy helposti) ja levy irti. Jollei levy tahdo irrota niin yhdestä pultinreiästä klo 2-3 paikkeilta tasapäämeisselillä tms räpläten löysää seisontajarrun kiristintä. Jos lakkaa jarrulevy pyörimästää niin räpläät sitä väärään suuntaan, en vain muista mitenpäin se oli. Koeta vaikka ulkokehän suuntaan ensin.

Kun levy suostuu irtoamaan niin vaihda käsijarrukengät kun nyt kerran siellä olet. Katso tarkkaan miten vanhat olivat koska esim jouset ovat erilaiset eri päissä jarrukenkiä.

Uusi levy paikalle ja kuusiokolo kiinni, taas pultinreiästä kropaamaan sitä käsijarrun kiristintä kunnes levy ei pyöri ja sitten inan verran takaisinpäin.
Sitten satula takaisin paikalleen, rengas paikalle, auto alas, pultit kireälle ja baanalle. Siinä se.

100 km päästä vielä pulttien kireyden tarkistus jos on aluvanteet alla. Yleensä tarpeeton mutta kannattaa ottaa varman päälle.

hauskaa asennusta ja varaa tarpeeksi mallasta,
Henkka

* edit: ps: lisää jarrujen vaihtamisesta ja korjaamisesta:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=1236
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=1648
*

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
maarkuus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 21.10.2010 21:07

Re: Jarrulevyjen vaihto.

Viesti Kirjoittaja maarkuus »

Itselläni on siis W202 C220 -96 bensa. Onko tässä etujarrut tuon 284mm? Ilmeisesti faceliftatuissa uudemmissa W202:issa on 288mm? Millaisia kokemuksia tarvikelevyistä ja paloista on? Tässä etulevyt on muistaakseni jäähdytetyt? Olisin tilaamassa netin kautta, mutta nyt en voi levyjä tutkia autosta...
C220A Elegance
Avatar
GMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 429
Liittynyt: Pe 26.03.2010 08:04
Paikkakunta: Rauma

Re: Jarrulevyjen vaihto.

Viesti Kirjoittaja GMB »

Tärkeä asia joka unohtuu joillakin korjaamoillakin.Puhdista teräsharjalla kaikki ruoste navan ja levyn välistä koska hetken päästä levyt saa taas vaihtaa koska tärinä jarrutettaessa on aivan he.....tillinen,levy ilmeisesti vääntyy keskiöstään.edit Olipas vanha juttu.
tein itse ja säästin
maarkuus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 21.10.2010 21:07

Re: Jarrulevyjen vaihto.

Viesti Kirjoittaja maarkuus »

No, mun viesti oli kumminkin tuore ja levyjen vaihto olis edessä... 130tkm ajettu ja vähän ravistelee, en oo kyllä mittaillut kulumia mut ei toi uusiminen paljoo mitään maksa ni hoituu sekin, ei tartte varmaan mun aikana toisten tehdä...
C220A Elegance
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jarrulevyjen vaihto.

Viesti Kirjoittaja felmit »

Ruoste ei lähde kerta pyyhkäsyllä. Kivettyy tiukaksi lähes metallia muistuttavaksi pinnaksi, joka kuitenkin vääntää tai toimii jousena.
Kaikki vastinpinnat puhtaaksi, korostan vielä kaikki. Korjaamoilla ei ole aikaa ja itse ei haluaisi naama mustana hinkata
autodidakti
Vastaa Viestiin