Outoa on. Autohan mittaa sen akun kapasiteetin itse, ei tarvitse kuin testerillä lukea arvot. Kai ne sentään testerin kytkee tuollakin määräaikaishuollossa?Zamppa kirjoitti:...Vasta kävi liikkeessä määräaikaishuollossa ja kyselin tuosta akusta, niin ei kuulemma akkutestit sisälly huoltoon. Jotenkin outoa.
bensiini hybridi
Re: bensiini hybridi
Re: bensiini hybridi
Onhan nuo ihan erilaisia mutta ei silti kannata kommentoida akkuvertailua jos ei tiedä montako kennoa nykykännykkä mittaa erikseen ja miten valvoo latausta.Tahtooglcn kirjoitti:
Ja edelleen kommentti vertailuista kännykkäakkuihin. Ei kannata verrata. Sähköautojen akunhallintajärjestelmät ovat jotain sellaista, mitä kännyakuissa tai muissa pikkusähkövimpaimissa ei ole. Bms esimerkiksi pitää huolen siitä, että akun kaikki kennot latautuvat tasaisesti.
Re: bensiini hybridi
Sähköajossa ilman mitään sähköhärpäkkeitten käyttöä kuivalla tiellä pääsee sähköajossa 0,2kw kulutuksella kilometrin eli kilowatilla pääsee 5km. Optimi oloissa 6,5 kw akustolla ilman lämmityslaitetta kesällä pääsee n. 30 km. Siitä kun aletaan vähentää lämmityslaitteen 5 kw tuntiin ja muut ajovastukset, niin range väkisinkin tippuu. Jos auto ottaa virtaa sen 5,8-6kw latauspisteellä , niin akku pelittää.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ti 04.02.2020 09:02
Re: bensiini hybridi
tuommoinen C350e olis harkinnan alla. Kuinka noissa on tuo lämmitys toteutettu, onko polttoainekäyttöistä vakiona vai lämpiääkö sähköllä riittävästi. Onko se mercedes me härpäke vakiokampe kaikissa vai joku lisävaruste, sen kautta ilmeisesti pystyy etänä lämmityksiä yms hoitamaan. Entäs jos tuotattaa saksanmaalta yksilön, onko vaaraa että siinä ei olisi pohjoisten olojen lämmitysjutskia tms. Joskus aikoinaan ainakin taisi olla (ainakin bemuissa) että niissä oli erilaiset lämmittimet ja aiheuttivat sitten täällä pohjolassa ongelmia. Miten muuten tuon kanssa, uskallatteko suositella. Joku 2018 vähän ajettu hakusessa, miel parin vuoden takuulla. Sähkörangehan on mitätön (joka tiedossa) mutta pienentääkö tuo muuten kulutusta miten "hybridiajossa" niinkuin perushybriditkin.
Re: bensiini hybridi
sissilisko kirjoitti:tuommoinen C350e olis harkinnan alla. Kuinka noissa on tuo lämmitys toteutettu, onko polttoainekäyttöistä vakiona vai lämpiääkö sähköllä riittävästi. Onko se mercedes me härpäke vakiokampe kaikissa vai joku lisävaruste, sen kautta ilmeisesti pystyy etänä lämmityksiä yms hoitamaan. Entäs jos tuotattaa saksanmaalta yksilön, onko vaaraa että siinä ei olisi pohjoisten olojen lämmitysjutskia tms. Joskus aikoinaan ainakin taisi olla (ainakin bemuissa) että niissä oli erilaiset lämmittimet ja aiheuttivat sitten täällä pohjolassa ongelmia. Miten muuten tuon kanssa, uskallatteko suositella. Joku 2018 vähän ajettu hakusessa, miel parin vuoden takuulla. Sähkörangehan on mitätön (joka tiedossa) mutta pienentääkö tuo muuten kulutusta miten "hybridiajossa" niinkuin perushybriditkin.
Ei ole polttoainekäyttöistä ainakaan vakiona. Sähköllä lämpiää kyllä nopeasti ja riittävästi, mutta syö samalla ajoakkua. Vanhemmissa ei kaikissa ole Mercedes Me:tä, mutta sen adapterimallin kyllä saa. Sillä ei tosin lämmitystä etänä saa päälle, kun on blue tooth mokkula. Ainakin Saksan markkinoille tuo Mercedes Me tuli aikaisemmin tarjolle. Löytyy jo osasasta 2015 mallin autoja.
Taitaa olla lähes urbaania legendaa nuo eri talvivarusteet Saksan malleissa. Ei mitään syyt huoleen näissä nykyisissä autoissa.
Itselläni toiminut ihan hyvin ilman isompia ongelmia. Mukavasti varusteita saatavilla ja ainakin nuo ilmastoidut jakkarat on ihan asialliset monipuolisilla säädöillä vaikka tuossa aiemmin joku penkkejä valitteli. Kannattaa panostaa näihin ostaessa, jos on tottunut istumaan muilla kuin perusjakkaroilla. Sähköllähän tuo menee vielä satasen vauhdeissa ihan nätisti mikä ei vanhemmissa hybrideissä ole mahdollista. Monesti rajattu jo johonkin 60km/h. Eli toimii myös perus hybridinä, jos ei jaksa latailla ja antaa hyvin voimaa kiihdytyksiin etenkin Suomen rajoituksien puitteissa. Ja tietty veroja maksaessa hymyilyttää tai itkettää. Riippuen miettiikö nykyisiä maksuja vai niitä mitä on maksanut aiemmin.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 81
- Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05
Re: bensiini hybridi
Ja DBFI on siis sillä kannalla, että parin sadan euron kännykän akku on varustettu ihan yhtä laadukkaalla BMSllä kuin sähköauton tai plugarin 10000-30000 euron arvoinen akku, jolle valmistaja sentään antaa aika monen vuoden takuunkin. No ehkä se sitten näin on ja autonvalmistajat ottavat vaan hurjia riskejä.
Mutta tosi on, että huikeita eroja on pikkulaitteiden akkujen kestossa, eli joissain näistä varmaan akunhallinta onkin aika laadukas. Kirjoitan tätä itse asiassa vuonna 2011 käyttöön otetulla Padilla, jonka akku on edelleen uskomattoman hyvä. Mutta niiden kehnompien kännyköiden tai tablettien pikaisesta akkujen hyytymisestä ei todellakaan kannata vetää minkäänlaisia päätelmiä autojen li-ion akkujen odotettavissa olevaan elinikään.
Mutta tosi on, että huikeita eroja on pikkulaitteiden akkujen kestossa, eli joissain näistä varmaan akunhallinta onkin aika laadukas. Kirjoitan tätä itse asiassa vuonna 2011 käyttöön otetulla Padilla, jonka akku on edelleen uskomattoman hyvä. Mutta niiden kehnompien kännyköiden tai tablettien pikaisesta akkujen hyytymisestä ei todellakaan kannata vetää minkäänlaisia päätelmiä autojen li-ion akkujen odotettavissa olevaan elinikään.
Re: bensiini hybridi
Kannattaako tuollaisia mielikuvia täällä esitellä jos et kummankaan teknoligiasta oikeasti tiedä mitään? Ottaisit edes selvää sen plugarisi akkupaketin hinnasta.Tahtooglcn kirjoitti:Ja DBFI on siis sillä kannalla, että parin sadan euron kännykän akku on varustettu ihan yhtä laadukkaalla BMSllä kuin sähköauton tai plugarin 10000-30000 euron arvoinen akku, jolle valmistaja sentään antaa aika monen vuoden takuunkin. No ehkä se sitten näin on ja autonvalmistajat ottavat vaan hurjia riskejä.
Re: bensiini hybridi
En tiedä mikä maanantai malli on kyseessä. Otin pakkasella auton sisälle lämpeemään, että tuo luukku aukeis. Hetken painettuani sitä luukkua, niin pettikin oikealta puolelta ja koko kansi jäi käteen... Veholla sanottiin, että tuo koko puskuri täytyy vaihtaa kun siellä kävin näyttämässä. Että silleeZamppa kirjoitti: Latausluukun lukon vaihdoin myös kerran itse. Kuinka tuon niin hajalle saa, että koko puskuri pitää vaihtaa
Re: bensiini hybridi
Hurjalta kuulostaa. Oma osansa tuo luukku on, tosin puskurissa kiinni. Olisiko sitten kiinnikkeet lohjennut puskurin päästä? Jotenkin kyllä vaikea uskoa, mutta eipä tullut purkaessa katsottua miten tuo kiinnitys on toteutettu.A.H kirjoitti: En tiedä mikä maanantai malli on kyseessä. Otin pakkasella auton sisälle lämpeemään, että tuo luukku aukeis. Hetken painettuani sitä luukkua, niin pettikin oikealta puolelta ja koko kansi jäi käteen... Veholla sanottiin, että tuo koko puskuri täytyy vaihtaa kun siellä kävin näyttämässä. Että sillee
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 81
- Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05
Re: bensiini hybridi
DBFI:lle tiedoksi, että GLC:n korkeajänniteakun varaosahinta vaihto-osana on 10 995 euroa, eli pikkaisen tosiaan aliarvioin hintaa. Tuo on siis sen osan arvo asiakkaalle. Ja jos akun vaihto menee takuuseen, tuon verran rahaa jää saamatta myös myyjältä/valmistajalta.
Siinä olet aivan oikeassa, että en ole itse akkutekniikankaan erikoisasiantuntija. Jonkin verran olen kyllä ollut akkutekniikan tutkijoiden kanssa tekemisissä. Voin vinkata heille, että kysyvät sinulta, jos tulee jotain mitä eivät ymmärrä. Saavat varmasti kaikkein parasta ja oikeinta tietoa.
Siinä olet aivan oikeassa, että en ole itse akkutekniikankaan erikoisasiantuntija. Jonkin verran olen kyllä ollut akkutekniikan tutkijoiden kanssa tekemisissä. Voin vinkata heille, että kysyvät sinulta, jos tulee jotain mitä eivät ymmärrä. Saavat varmasti kaikkein parasta ja oikeinta tietoa.
Re: bensiini hybridi
Älä nyt ilveile. En yrittänyt esittää akkuosaajaa, yritin vain kertoa että noiden juttujesi perusteella on selvää että itse et oikein tiedä esim. puhelimien akuista kovinkaan paljoa. Melkein kuka tahansa täällä tietää montako kennoa liittiumakussa on jne.Tahtooglcn kirjoitti:DBFI:lle tiedoksi, että GLC:n korkeajänniteakun varaosahinta vaihto-osana on 10 995 euroa, eli pikkaisen tosiaan aliarvioin hintaa. Tuo on siis sen osan arvo asiakkaalle. Ja jos akun vaihto menee takuuseen, tuon verran rahaa jää saamatta myös myyjältä/valmistajalta.
Siinä olet aivan oikeassa, että en ole itse akkutekniikankaan erikoisasiantuntija. Jonkin verran olen kyllä ollut akkutekniikan tutkijoiden kanssa tekemisissä. Voin vinkata heille, että kysyvät sinulta, jos tulee jotain mitä eivät ymmärrä. Saavat varmasti kaikkein parasta ja oikeinta tietoa.
Mersun laturi on moneen muuhun sähköautoon ja kaikkiin kännyköihin verrattuna aika yksinkertainenkin. Ei toki kaikessa mutta esim. akun pikalataus on aika vaativa operaatio ja kerrotko miltä vuosituhannelta kännykät oli jos 10 prosentista täyteen lataus kestää monta tuntia?
Totta kuitenkin että se GLC:n akku on kalliimpi kuin oletin. En ymmärrä miksi se maksaa GLC:n paketissa enemmän kuin E-korisessa. Tahtoo_maksaa_paljon saa maksaa akusta minkä tahansa varaosahinnan mutta turkin kukaan omasta pussista maksaa 11 kEuroa.
Tässä GLC:n akku:
https://mercteil.com/product/spare-part ... 9340140480" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 81
- Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05
Re: bensiini hybridi
Li-ion akussa kennoja on yksi tai sitten aika monta. Auton akuissa aika monta.
Pikalataushan tekee aina li-ion akulle pahaa. Kalliita auton akkuja kannattaa todella pikaladata vain silloin kun on pakko, vaikka olisikin pikalatausmahdollisuus. Mitä hitaammin lataa, sitä pidempään akku kestää.
Pikalataushan tekee aina li-ion akulle pahaa. Kalliita auton akkuja kannattaa todella pikaladata vain silloin kun on pakko, vaikka olisikin pikalatausmahdollisuus. Mitä hitaammin lataa, sitä pidempään akku kestää.
Re: bensiini hybridi
No joo, mikä on pikalataus? Yleensä li-ion akulle 0,5C on normaali latausnopeus, ei pikalataus. C350e:llä se on 3,2kW teho ja jollakin 100kWh Teslalla 50kW. Eli kun akkujen koko kasvaa isommaksi myös sopiva latausteho kasvaa kuten myös akusta saatava teho ilman että se rasittaa akkua suunniteltua enempää.Tahtooglcn kirjoitti:Li-ion akussa kennoja on yksi tai sitten aika monta. Auton akuissa aika monta.
Pikalataushan tekee aina li-ion akulle pahaa. Kalliita auton akkuja kannattaa todella pikaladata vain silloin kun on pakko, vaikka olisikin pikalatausmahdollisuus. Mitä hitaammin lataa, sitä pidempään akku kestää.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 81
- Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05
Re: bensiini hybridi
Vakiintuneen termistön mukaan auton pikalatauksella tarkoitetaan yleensä latausta tasavirralla. Peruslataus tai hidaslataus hoituvat vaihtovirralla. Ei teslassakaan ole 50 kw:n vaihtovirtalaturia, alle 20 kilowattisia ne Teslojenkin vaihtovirtalaturit ovat. Superchargerit sitten tuuppaavat tasavirtaa akkuun yli 100 kilowatin tehollakin. Muut pikalatauspisteet ovat yleensä vain 50 kilowatin tehoisia eikä niitäkään joka auto pysty kokonaan hyödyntämään. Muutama Ionityn tehokas pikalaturi Suomessa jo on ja kai niitä tulee lisääkin.
Kodeissa lataus taas on melkein aina hidaslatausta tai enintään peruslatausta, kun kovin järeitä latauspisteitä ei normisähköillä varustettuun taloon voi helposti edes laittaa. Kotioloihin 7-11 kwn peruslataus riittää täyssähkärillekin ihan hyvin, yö on pitkä. Ja kyllähän 16 ampeerin sulakkeen takana oleva 3,7 kilowatin latauspistekin saa sentään yön aikana isonkin akun tyhjästä puolilleen
Plugareiden normipistorasiasta 8 ampeerin virralla ja alle 2 kwn teholla lataus on tosihidasta. Pienille akuille tuokin on ihan tarpeeksi nopeaa ja akun kestolle siis hitaus on vaan eduksi. Lataus aiheuttaa kennoihin muodonmuutoksia ja mitä nopeampia ne ovat, sitä enemmän ne akkkua kuluttavat.
Muutenhan plugarien akut joutuvat paljon raaempaan käsittelyyn kuin täyssähköautojen akut, koska plugarin akku tulee ladattua ja tyhjättyä jopa useita kertoja päivässä. Ison akun täyssähkäreillä täysiä lataussyklejä tulee paljon vähemmän.
Eli en minäkään kuvittele, että plugarin akku olisi häävissä kunnossa enää puolen miljoonan kilometrin jälkeen. Luultavasti jo paljon aiemmin plugari vastaa lähinnä tavallisia hybridejä. Puoli miljoonaa ajettuja Tesloja kyllä on ja niissä kapasiteetista on kadonnut sentään vain joitain kymmeniä prosentteja.
Kodeissa lataus taas on melkein aina hidaslatausta tai enintään peruslatausta, kun kovin järeitä latauspisteitä ei normisähköillä varustettuun taloon voi helposti edes laittaa. Kotioloihin 7-11 kwn peruslataus riittää täyssähkärillekin ihan hyvin, yö on pitkä. Ja kyllähän 16 ampeerin sulakkeen takana oleva 3,7 kilowatin latauspistekin saa sentään yön aikana isonkin akun tyhjästä puolilleen
Plugareiden normipistorasiasta 8 ampeerin virralla ja alle 2 kwn teholla lataus on tosihidasta. Pienille akuille tuokin on ihan tarpeeksi nopeaa ja akun kestolle siis hitaus on vaan eduksi. Lataus aiheuttaa kennoihin muodonmuutoksia ja mitä nopeampia ne ovat, sitä enemmän ne akkkua kuluttavat.
Muutenhan plugarien akut joutuvat paljon raaempaan käsittelyyn kuin täyssähköautojen akut, koska plugarin akku tulee ladattua ja tyhjättyä jopa useita kertoja päivässä. Ison akun täyssähkäreillä täysiä lataussyklejä tulee paljon vähemmän.
Eli en minäkään kuvittele, että plugarin akku olisi häävissä kunnossa enää puolen miljoonan kilometrin jälkeen. Luultavasti jo paljon aiemmin plugari vastaa lähinnä tavallisia hybridejä. Puoli miljoonaa ajettuja Tesloja kyllä on ja niissä kapasiteetista on kadonnut sentään vain joitain kymmeniä prosentteja.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 81
- Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05
Re: bensiini hybridi
Ja ennen kuin joku hyökkää taas viisastelemaan, niin se auton sisäinen vaihtovirtalaturi muuntaa verkon vaihtovirran akkua varaavaksi tasavirraksi...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ti 04.02.2020 09:02
Re: bensiini hybridi
Kuinkas muuten polttoaineen kanssa, onko eroa 95/98 kulutuksessa/tehoissa ja ylipäätäänkin kumpaa käytätte
Re: bensiini hybridi
Onko jengi käyny optimoimassa omia hybrid mersuja? Jos ootte, niin missä? Kovasti kiinnostais
-
- Mersumies
- Viestit: 2780
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: bensiini hybridi
Näitä kun lueskelee, niin kyllä on touhua tämä maailman pelastaminen
Ensin ostetaan auto, jolla pitäisi päästä sähköllä kymmeniä kilometrejä, mutta parin vuoden jälkeen pääsee enään kymmenen, sitten pitää istua kylmässä autossa, että range riittää, kun se latausluukkukin on jäässä tai rikki, uudesta akusta pitäisi maksaa kymppitonni, kun tuntuu, että monelle on ylivoimaista uusia normiautoon tuota alle 200 €:n akkua
Entä pääomakulut? Muutaman vuoden ikäinen auto ja akun vaihto painaa päälle, ei voi olla kovin arvokas enään tuollainen. No onhan siinä akussa jotain arvometallia Ei tuo d taida vieläkään huono vaihtoehto?
Niin ja kyllä se blugarikin pitää saada optimoitua
Ensin ostetaan auto, jolla pitäisi päästä sähköllä kymmeniä kilometrejä, mutta parin vuoden jälkeen pääsee enään kymmenen, sitten pitää istua kylmässä autossa, että range riittää, kun se latausluukkukin on jäässä tai rikki, uudesta akusta pitäisi maksaa kymppitonni, kun tuntuu, että monelle on ylivoimaista uusia normiautoon tuota alle 200 €:n akkua
Entä pääomakulut? Muutaman vuoden ikäinen auto ja akun vaihto painaa päälle, ei voi olla kovin arvokas enään tuollainen. No onhan siinä akussa jotain arvometallia Ei tuo d taida vieläkään huono vaihtoehto?
Niin ja kyllä se blugarikin pitää saada optimoitua
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: bensiini hybridi
Luulin että tahtooglcn ja tahtoomersun olisi sama henkilö mutta ei taida ollakaan? Molemmilla kyllä tahto voittaa...
Nyt kun aiheen ytimeen johdatit niin jatketaan, ei se ole blugari, turhaa hienostelua, ihan maalaispekka riittää. Miksi muuten kukaan haluaa mersua jos on huolissaan pääomakuluista?
Nyt kun aiheen ytimeen johdatit niin jatketaan, ei se ole blugari, turhaa hienostelua, ihan maalaispekka riittää. Miksi muuten kukaan haluaa mersua jos on huolissaan pääomakuluista?
-
- Mersumies
- Viestit: 2780
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: bensiini hybridi
Jo kirjoittaessa arvasin kuka kommentoi ensin DBFI foorumin virallinen viisastelija! No joskus tulee ihan asiaakin, mutta yllättävän paljon käytät energiaa muiden "neuvomiseen"DBFI kirjoitti:Luulin että tahtooglcn ja tahtoomersun olisi sama henkilö mutta ei taida ollakaan? Molemmilla kyllä tahto voittaa...
Nyt kun aiheen ytimeen johdatit niin jatketaan, ei se ole blugari, turhaa hienostelua, ihan maalaispekka riittää. Miksi muuten kukaan haluaa mersua jos on huolissaan pääomakuluista?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: bensiini hybridi
Mäkin tuun tänne viisastelemaan.
Mä en plugaria hommannu säästääkseen polttoaineissa vaan koska a. autovero oli alempi joten sain hitosti enemmän varusteita. b. kattokaa mikä auto on halvin teholuokassa melkee 300hv ja ikää alle 5v.
Nyt ku tossa vehjettä mittaillessa totesin että ei sitä akkuu kannata kokoaikaa latailla kun laiskalla se kestää todennäköisesti pidempään ja ei se 7-9l/100km bensan kulutus nyt niin kauheen paha ole. Mukava autohan toi on ajaa, toki starin skannauksessa esiin tulevat yli 50 ecua vähä hirvittää.
Mä en plugaria hommannu säästääkseen polttoaineissa vaan koska a. autovero oli alempi joten sain hitosti enemmän varusteita. b. kattokaa mikä auto on halvin teholuokassa melkee 300hv ja ikää alle 5v.
Nyt ku tossa vehjettä mittaillessa totesin että ei sitä akkuu kannata kokoaikaa latailla kun laiskalla se kestää todennäköisesti pidempään ja ei se 7-9l/100km bensan kulutus nyt niin kauheen paha ole. Mukava autohan toi on ajaa, toki starin skannauksessa esiin tulevat yli 50 ecua vähä hirvittää.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: bensiini hybridi
Ite en viittis tolla persaukisten C 220 DEELLÄ edes ajella. Meeppä örisee sinne diesel puolelletahtoomersun kirjoitti:Näitä kun lueskelee, niin kyllä on touhua tämä maailman pelastaminen
Ensin ostetaan auto, jolla pitäisi päästä sähköllä kymmeniä kilometrejä, mutta parin vuoden jälkeen pääsee enään kymmenen, sitten pitää istua kylmässä autossa, että range riittää, kun se latausluukkukin on jäässä tai rikki, uudesta akusta pitäisi maksaa kymppitonni, kun tuntuu, että monelle on ylivoimaista uusia normiautoon tuota alle 200 €:n akkua
Entä pääomakulut? Muutaman vuoden ikäinen auto ja akun vaihto painaa päälle, ei voi olla kovin arvokas enään tuollainen. No onhan siinä akussa jotain arvometallia Ei tuo d taida vieläkään huono vaihtoehto?
Niin ja kyllä se blugarikin pitää saada optimoitua
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ti 04.02.2020 09:02
Re: bensiini hybridi
Tämä, noilla syillä itsellenikin ko auton hankinnan perustelin ja pääseehän tuolla vähälläkin halutessaan. Melkein pääsee sähköllä työmatkan edestakaisin ja kunhan työpaikalle latausmahdollisuus tulee (ilmainen) niin vielä parempi. Ja kyllähän tuo normihybridi moodissakin vähempi kuluttaa kuin vastaava ilman hybridiä.amatoori kirjoitti:Mäkin tuun tänne viisastelemaan.
Mä en plugaria hommannu säästääkseen polttoaineissa vaan koska a. autovero oli alempi joten sain hitosti enemmän varusteita. b. kattokaa mikä auto on halvin teholuokassa melkee 300hv ja ikää alle 5v.
Nyt ku tossa vehjettä mittaillessa totesin että ei sitä akkuu kannata kokoaikaa latailla kun laiskalla se kestää todennäköisesti pidempään ja ei se 7-9l/100km bensan kulutus nyt niin kauheen paha ole. Mukava autohan toi on ajaa, toki starin skannauksessa esiin tulevat yli 50 ecua vähä hirvittää.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ti 04.02.2020 09:02
Re: bensiini hybridi
Kuinkas muilla on tuo Mercedes Me appi toiminut, mulla eilen ainakin jossain perätilassa. Ei saanut yhteyttä autoon, nyt käynnistyksen jälkeen näyttäis taas (ehkä) toimivan. En ole vielä kerinnyt sitä etälämmityksen kytkemistä kokeilla laisinkaan näillä ilmoilla, toimiihan se ok? Pystyykö muuten mistään valikoiden syövereistä valkkaamaan mitä laittaa päälle kun sen esilämmityksen avaimella käynnistää vai laitteleeko se vaan automaagisesti päälle mitä haluaa.
Re: bensiini hybridi
Mikä olisi hyvä latauskaapeli vakion tilalle?
Viimeksi muokannut Zamppa, To 29.10.2020 12:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: bensiini hybridi
Minulla tuli auton mukana ei Mersun oma kaapeli, vaan ilmeisesti VAGilainen. Lopetti sitten toimimisen yllättäin. Punaaista merkkivaloa pukkasi. Ostin tilalle kaapelin, jossa saa vaihdettua virran 6-16A. Tässä Metron merkkisessä kaapelissa on kaikki elektroniikka kahvassa, joten ei ole kaapelissa hillitöntä laatikkoa maassa tai lattialla lojumassa. Ei ollut halvin, mutta olen ollut tyytyväinen. Nyt voi harrastetallilla käydessä ladata 16A virralla 1,5 tunnissa akun täyteen ja kun ei ole kiirettä, niin vaikka 6A virralla 4 tunnissa.
Aukaisin sitten uteliaisuutta vanhan toimimattoman kaapelin boxin. Sieltä oli palanut kaksi releä, joiden kautta latausvirta menee.
Aukaisin sitten uteliaisuutta vanhan toimimattoman kaapelin boxin. Sieltä oli palanut kaksi releä, joiden kautta latausvirta menee.
2019 Audi e-tron 55 quattro
1953 Jaguar XK120SE FHC (MR)
1958 Hermes 2000 (owned since 1978)
1953 Jaguar XK120SE FHC (MR)
1958 Hermes 2000 (owned since 1978)
- Nippedude95
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: Su 02.12.2018 16:29
- Paikkakunta: Kuopio
Re: bensiini hybridi
Täälläkin on nyt farkku C350e 2016 uusi omistaja
noin 1,5kk ajeltu ja kilometrejä kertynyt 3500km josta sähköllä 1700km.
autolla oli ajettu ostaessa jo 169tkm mutta sähköllä päästy 20-26km.
Kulutus ollut 6-10l/100km (tietokone näyttää 8,2) parhaimmillaan laskin 6,3l/100km sekalaisessa ajossa, kaasujalkaa on tullut kylläkin venyteltyä kun testaillut ''uutta'' autoa.
Airmatic tuntuu paljon paremmalta kun edellisen f31 bemarin perus alusta. Kaksi selkä menosuuntaan olevaa lastenistuinta mahtuu mukavasti takapenkille, takakonttiinkin mahtuu yllättävän hyvin tuplarattaat. Hieman jouduin tinkimään omasta jalkatilasta kun lapsi istuu takana mutta onneksi penkki on sentään mukava.
Kirjoittelen lisää kokemuksia kunhan tulee lisää kilometrejä mittariin.
noin 1,5kk ajeltu ja kilometrejä kertynyt 3500km josta sähköllä 1700km.
autolla oli ajettu ostaessa jo 169tkm mutta sähköllä päästy 20-26km.
Kulutus ollut 6-10l/100km (tietokone näyttää 8,2) parhaimmillaan laskin 6,3l/100km sekalaisessa ajossa, kaasujalkaa on tullut kylläkin venyteltyä kun testaillut ''uutta'' autoa.
Airmatic tuntuu paljon paremmalta kun edellisen f31 bemarin perus alusta. Kaksi selkä menosuuntaan olevaa lastenistuinta mahtuu mukavasti takapenkille, takakonttiinkin mahtuu yllättävän hyvin tuplarattaat. Hieman jouduin tinkimään omasta jalkatilasta kun lapsi istuu takana mutta onneksi penkki on sentään mukava.
Kirjoittelen lisää kokemuksia kunhan tulee lisää kilometrejä mittariin.
MB W208 430 -99
MB S210 320 cdi Avantgarde -01
Ex MB S205 C350e -16
Ex BMW f31 320xd -13
Ex MB S211 320 cdi 4matic -07
Ex MB W203 200 Kompressor -01
Ex MB S210 290TD -97
MB S210 320 cdi Avantgarde -01
Ex MB S205 C350e -16
Ex BMW f31 320xd -13
Ex MB S211 320 cdi 4matic -07
Ex MB W203 200 Kompressor -01
Ex MB S210 290TD -97
Re: bensiini hybridi
Nyt on uusi C300e 4Matic alla. Ajettu 3000km, joten kokemusta alkaa olla
Täytyy sanoa, että ominaisuudet vakuuttaa kautta linjan ja jopa yllättää ihan aidosti. Tehoa on "riittävästi". Kulutus on "olematon". Tässä vaiheessa bensaa 0,6 l/100km ja sähköä 15,2 kWh/100km. Tankillisella pääsee siis tällä menolla noin 8000 km. Tankkaus siis 3 tai max. 4 kertaa vuodessa
Pelkällä sähköllä ennätys on 66 km. Ihan peruscase on 60km. Nämä ajot ovat sekalaisessa kaupunkiajossa yhdistettynä max. 90 km/h maantietä -tyyppisessä ajossa. Eli ihan tavallinen reissu vaikka mökille. Suurin osa päivistä mennään pelkällä sähköllä. Siinähän se pienen kulutuksen salaisuus tietysti on. Eri asia, jos ajeltais satoja kilsoja per päivä. Mutta mitäs siitä, kun omat ajot mahtuu pääsääntöisesti kategoriaan max 100km/päivä (eli mökille ja takas ja siinäkin kerkee ladata akun siellä mökillä).
Tietysti, jos ajetaan 120km/h motarilla, niin sitten ei varmaan pääse, kuin 40 km. En tosin ole vielä kokeillut.
Miten voi olla mahdollista, että nelivedolla pääsee moisiin lukemiin?
No tätä kaikkea ihmetellessä jatketaan ajelua (naama virneessä).
Täytyy sanoa, että ominaisuudet vakuuttaa kautta linjan ja jopa yllättää ihan aidosti. Tehoa on "riittävästi". Kulutus on "olematon". Tässä vaiheessa bensaa 0,6 l/100km ja sähköä 15,2 kWh/100km. Tankillisella pääsee siis tällä menolla noin 8000 km. Tankkaus siis 3 tai max. 4 kertaa vuodessa
Pelkällä sähköllä ennätys on 66 km. Ihan peruscase on 60km. Nämä ajot ovat sekalaisessa kaupunkiajossa yhdistettynä max. 90 km/h maantietä -tyyppisessä ajossa. Eli ihan tavallinen reissu vaikka mökille. Suurin osa päivistä mennään pelkällä sähköllä. Siinähän se pienen kulutuksen salaisuus tietysti on. Eri asia, jos ajeltais satoja kilsoja per päivä. Mutta mitäs siitä, kun omat ajot mahtuu pääsääntöisesti kategoriaan max 100km/päivä (eli mökille ja takas ja siinäkin kerkee ladata akun siellä mökillä).
Tietysti, jos ajetaan 120km/h motarilla, niin sitten ei varmaan pääse, kuin 40 km. En tosin ole vielä kokeillut.
Miten voi olla mahdollista, että nelivedolla pääsee moisiin lukemiin?
No tätä kaikkea ihmetellessä jatketaan ajelua (naama virneessä).
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Re: bensiini hybridi
Aika positiivisia lukemia jukka-tre:lla. Viikon kokemuksella omalla C300e 4maticilla näyttäisi pääsevän 45 km pelkällä sähköllä ja sähkönkulutus kaupunkiajossa luokkaa 22-26 kWh sadalla. Toki tämä viikko on ollut reilusti viileämpi mitä kolme aikaisempaa, lieneekö vaikutusta asiaan? Mukava ajopeli joka tapauksessa.
Suhtaudun vähän epäilevästi auton oman ajotietokoneen lukemiin - viikolla kun tein 170 km reissun, niin ajotietokone väitti että 75 km oli ajettu sähköllä ja loput bensalla. Ja tämä siis välillä lataamatta. Bensankulutus tuolla välillä oli kuitenkin lähemmäs 8 litraa.
Suhtaudun vähän epäilevästi auton oman ajotietokoneen lukemiin - viikolla kun tein 170 km reissun, niin ajotietokone väitti että 75 km oli ajettu sähköllä ja loput bensalla. Ja tämä siis välillä lataamatta. Bensankulutus tuolla välillä oli kuitenkin lähemmäs 8 litraa.
ex C300e (W205) -20
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
Re: bensiini hybridi
Vanhemmat plugarit ei taida näyttääkään kWh/100km lukemia? Ihan hyödyllinen seurattava tieto.Tude kirjoitti:Aika positiivisia lukemia jukka-tre:lla. Viikon kokemuksella omalla C300e 4maticilla näyttäisi pääsevän 45 km pelkällä sähköllä ja sähkönkulutus kaupunkiajossa luokkaa 22-26 kWh sadalla. Toki tämä viikko on ollut reilusti viileämpi mitä kolme aikaisempaa, lieneekö vaikutusta asiaan? Mukava ajopeli joka tapauksessa.
Suhtaudun vähän epäilevästi auton oman ajotietokoneen lukemiin - viikolla kun tein 170 km reissun, niin ajotietokone väitti että 75 km oli ajettu sähköllä ja loput bensalla. Ja tämä siis välillä lataamatta. Bensankulutus tuolla välillä oli kuitenkin lähemmäs 8 litraa.
Mitä numeroita yllä olevista epäilet? Bensalitrojako? Meinaatko että pitäisi olla enemmän vai vähemmän? Perinteisestihän autot näyttää vähän tai vähän enemmän optimistisia kulutuslukemia.