MB W107 perävälitys

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
priuttan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 15.05.2013 21:52

MB W107 perävälitys

Viesti Kirjoittaja priuttan »

MB w107 450 SL peränvälitys kysymystä, eli Mersussa on tällä hetkellä perä jossa numero: R1163510908 ja 100 vauhdissa kierrokset noin 3000 ja tahtotila olisi että kierrokset ei olisi noin korkealla, niin millaista perää kannattais katsella tuohon pirssiin, perä on muuten kaikin puolen kunnossa, mutta nuo korkeat kierrokset hieman häiritsevät.

-Pekka-
MB 450 SL R107
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13284
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: MB W107 perävälitys

Viesti Kirjoittaja karra »

Ihan kuin tässä hiljattain olisi joku kysellyt samasta aiheesta, toki eri auto. Mutta siinä oli hyviä perusteluita että miksi ei kannata muuttaa välitystä.

Toki jokainen saa tehdä autolleen mitä haluaa mutta auto on suunniteltu toimimaan optimaalisesti noilla spekseillä, jos välityksiä muuttaa niin joku alkaa mennä enemmin pieleen mitä tuo muutos tuo hyötyä. Vanhat mersut vaan kiertää kovaa, ja kuluttaa paljon; se oli sitä aikaa se.

En nyt ihan tarkkaan osaa sanoa mutta esim vaihteiston/moottorin toiminta kun halutaan moottorista sama teho irti jotta auto kulkee maantiellä yhtä kovaa kuin ennen, mutta matalemmilla kierroksilla saattaa olla huonoa kestävyyyden kannalta pidemmän päälle. Jos moottorin ominaisuuksia ei muuta.

MB teki sen Energy Programin 1982 ja se vaikutti huimasti juuri isompiin kaseihin, kierrokset putosi ja vastaavasti moottorien ominaisuudet meni paremmaksi alhaisemmille kierosluvuille. Olen antanut ymmärtää itselleni että 80-luvun alun jennkispeksi-107:t oli tavallaan energy programin esiaste koska niissä oli alhainen teho mutta etenkin maksimivääntö oli alhaisilla kieroksilla ja perävälitykset oli pitkät. Esim omaan 1981 "jenkki" lotkottimeen olen tyytyväinen sillä se ei kierrä kovaa maantielläkään ja kuluttaa vähän 40 vuotta vanhaksi autoksi.

Eli 1982 jälkeisiä harvoja periä kannattaa etsiä. 1985 faceliftin kohdalla ainakin johonkin alustan osiin tuli muutoksia joten ne vaihto-osat ei suoraan välttämättä sovi - kannattaa selvittää etukäteen.

Yksi tapa olisi laittaa vaan isommat pyörät, jos pitää ne kapeana ja korkeina niin ei osu silmäänkään niin helposti. Saisi edes vähän pidennettyä välityksiä, ei menisi niin pahasti sitten käytettävyys "pieleen" :D .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
priuttan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 15.05.2013 21:52

Re: MB W107 perävälitys

Viesti Kirjoittaja priuttan »

Kiitos hyvästä ja asiantuntevasta vastauksesta !
Onko tieto että mikä tuon nykyisen perän välityssuhde on ? Googlelta löysin yhden vastaavan ja siinä oli että 3,06 ? Tänä aamuna ajelin tarkasti 100 km/tunnissa ja kierrokset 2800. Tuohon minun autoon on vaihdettu M117 500 moottori (w126) ja vaihdelaatikko 4 vaihteinen, että nämäkin vaikuttaa tuohon kierroksien määrään.
MB 450 SL R107
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2033
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: MB W107 perävälitys

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Perävälityksen voi tarkistaa perästä. Katsot perää takaapäin autoa ja takakopan vasemman alakulman vieressä on taso, mihin on laitettu perän välitys. Yleensä sitä joutuu putsaamaan ennenkuin näkee lukemia.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Vastaa Viestiin