w108 280se 4.5 1972
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2152
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: w108 280se 4.5 1972
Tässä aiemmin, kun kyselin tuosta ilmastoinnin flektistä ja kuivaimen päällä olevan paineanturin perään.
https://www.dropbox.com/s/h3xondm6d8f77 ... 9.jpg?dl=0
Tuossa hetken tallissa istuttuani ja syyläriä syvään tuijottaessani aloin katsoa tuota anturia ja tuumasin, että se on lämpötila-anturi joka on vain ilmastoinnin lauhduttajan putken päällä.
Näpläsin sen irti ja puhdistin sen. Keksin kokeilla anturia yleismittarilla ja kuumailmapuhaltimella ja kas kummaa. Sehän toimii. Lämmittäessä kytkeytyy päälle. Laitoin sen takaisin putken päälle ja autoon virrat päälle, lämmitin anturia taas ja flektihän lähti pyörimään.
Nyt kun löytäisi vielä sen koneessa olevan anturin, joka ohjaa flektiä päälle / pois niin olisi taas kohta yksi paikka kunnossa ilman Tikkas Ranen tuninki-kikkoja
https://www.dropbox.com/s/h3xondm6d8f77 ... 9.jpg?dl=0
Tuossa hetken tallissa istuttuani ja syyläriä syvään tuijottaessani aloin katsoa tuota anturia ja tuumasin, että se on lämpötila-anturi joka on vain ilmastoinnin lauhduttajan putken päällä.
Näpläsin sen irti ja puhdistin sen. Keksin kokeilla anturia yleismittarilla ja kuumailmapuhaltimella ja kas kummaa. Sehän toimii. Lämmittäessä kytkeytyy päälle. Laitoin sen takaisin putken päälle ja autoon virrat päälle, lämmitin anturia taas ja flektihän lähti pyörimään.
Nyt kun löytäisi vielä sen koneessa olevan anturin, joka ohjaa flektiä päälle / pois niin olisi taas kohta yksi paikka kunnossa ilman Tikkas Ranen tuninki-kikkoja
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2152
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: w108 280se 4.5 1972
Hoplaa. Sehän toinen anturi löyti jenkkien avustuksella facebookin kautta.
Koneen päällä oleva anturi, mihin menee yksi johto. Johdon kun maadottaa, niin flekti lähtee siitäkin päälle. En vain tiedä anturista että milloin sen pitäisi kytkeä flekti päälle. Uskaltaisiko tuotakin sen verran lämmittää, että flekti lähtee päälle..en tiedä.
Tänään kävin huoltamolla mittaamassa päästöjä ja tutkittiin vähän ecun seossäätöä, mistä oli Karran mammutin tarinassa asiaa.
Päästöt näyttivät suht hyvältä. Ensimmäisellä mittauksella olivat laihalla, mutta sitten loppua kohti parani, vaikkemme tehneetkään mitään säätöjä. Outoa, mutta välillä auto vaan päätti kuolla kesken tarkastelun ja sammui, kuin seinään. Välillä taas kävi tyhjäkäyntiä pitkiä pätkiä
https://www.dropbox.com/s/guz73sefdxul1 ... 1.jpg?dl=0 Eka mittaus.
https://www.dropbox.com/s/hfdrkwbzj60zb ... 9.jpg?dl=0 Viimeinen mittaus.
Tulpat olivat hivenen liian valkoiset, muutamaa lukuunottamatta.
https://www.dropbox.com/s/2c4020pw7ddeg ... 4.jpg?dl=0 Tulpat.
Autoon on vaihdettu PA suodin kuukauden sisään, joten polttoainetta kyllä pitäisi tulla. Bensanpaine on säädetty 2.1bar.
Olisin säätänyt ecun päästä seosta rikkaammalle, mutta se oli jo venytetty ääriasentoon myötäpäivään. Eli joku tuota on innokkaasti joskus pyörittänyt..Mappi anturin säätöön ei koskettu.
Löysin jenkeistä ohjeen, jossa seosruuvi ecussa pitäisi olla keskellä ja sitten säätää mapista CO arvoa 2.0% hujakoille. Mene ja tiedä..
Vähän nyt sotii omaa hajatelmaa vastaan tämä, kun olen tuon luullut hukkuvan bensaan, vaan mittari kertoo muuta. Kone ei nakuta ajaessakaan, hentoinen m117 venttiilien säpsätys vain kuuluu..
Voikohan olla että bensapumppu pitäisi uusia? Jos paine riittää, mutta määrä ei. Vielä ei saatu sitä mitattua, kun 30sekunnin testiä varten tarvinnee ohjata pumppua ulkopuolisella viralla, tietojeni mukaan 30sek aikana pumpun tulisi pumpata litran verran polttoainetta.
Pois lähtöönkin tuli sopivasti eksotiikkaa, kun tulpanjohdot jäi huonosti paikalleen ja meinattiin olla keskellä tietä poikittain ässän kanssa kun kävi varmaan kolmella pytyllä kun kaasuun koski
No, ne painelemalla takaisin päästiin kuitenkin kotiin. Keljumaiset laittaa paikalleen nuo uspartsin kumiset tulpanhatut.
Koneen päällä oleva anturi, mihin menee yksi johto. Johdon kun maadottaa, niin flekti lähtee siitäkin päälle. En vain tiedä anturista että milloin sen pitäisi kytkeä flekti päälle. Uskaltaisiko tuotakin sen verran lämmittää, että flekti lähtee päälle..en tiedä.
Tänään kävin huoltamolla mittaamassa päästöjä ja tutkittiin vähän ecun seossäätöä, mistä oli Karran mammutin tarinassa asiaa.
Päästöt näyttivät suht hyvältä. Ensimmäisellä mittauksella olivat laihalla, mutta sitten loppua kohti parani, vaikkemme tehneetkään mitään säätöjä. Outoa, mutta välillä auto vaan päätti kuolla kesken tarkastelun ja sammui, kuin seinään. Välillä taas kävi tyhjäkäyntiä pitkiä pätkiä
https://www.dropbox.com/s/guz73sefdxul1 ... 1.jpg?dl=0 Eka mittaus.
https://www.dropbox.com/s/hfdrkwbzj60zb ... 9.jpg?dl=0 Viimeinen mittaus.
Tulpat olivat hivenen liian valkoiset, muutamaa lukuunottamatta.
https://www.dropbox.com/s/2c4020pw7ddeg ... 4.jpg?dl=0 Tulpat.
Autoon on vaihdettu PA suodin kuukauden sisään, joten polttoainetta kyllä pitäisi tulla. Bensanpaine on säädetty 2.1bar.
Olisin säätänyt ecun päästä seosta rikkaammalle, mutta se oli jo venytetty ääriasentoon myötäpäivään. Eli joku tuota on innokkaasti joskus pyörittänyt..Mappi anturin säätöön ei koskettu.
Löysin jenkeistä ohjeen, jossa seosruuvi ecussa pitäisi olla keskellä ja sitten säätää mapista CO arvoa 2.0% hujakoille. Mene ja tiedä..
Vähän nyt sotii omaa hajatelmaa vastaan tämä, kun olen tuon luullut hukkuvan bensaan, vaan mittari kertoo muuta. Kone ei nakuta ajaessakaan, hentoinen m117 venttiilien säpsätys vain kuuluu..
Voikohan olla että bensapumppu pitäisi uusia? Jos paine riittää, mutta määrä ei. Vielä ei saatu sitä mitattua, kun 30sekunnin testiä varten tarvinnee ohjata pumppua ulkopuolisella viralla, tietojeni mukaan 30sek aikana pumpun tulisi pumpata litran verran polttoainetta.
Pois lähtöönkin tuli sopivasti eksotiikkaa, kun tulpanjohdot jäi huonosti paikalleen ja meinattiin olla keskellä tietä poikittain ässän kanssa kun kävi varmaan kolmella pytyllä kun kaasuun koski
No, ne painelemalla takaisin päästiin kuitenkin kotiin. Keljumaiset laittaa paikalleen nuo uspartsin kumiset tulpanhatut.
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2152
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: w108 280se 4.5 1972
Näyttää siltä, että moottorissa oleva yksinapainen lämpöanturi on sökö.
Laitoin autoon virrat päälle, ja lämmitin anturia mutta ei flekti käynnisty. Jomppaamalla runkoon anturissa oleva johto flekti kyllä starttaa.
Täytyy etsiä jostain uusi toimiva anturi tuohon. Vaikuttaneeko tuo anturi muualle, kuin flektiin, vai kiertääkö tieto ecun kautta? Jos näin, niin sehän sotkee tätä maailmojen järjestelmää.
Sitten huomasin akun takana rintapellissä sulakkeiden ja releiden alla pienen pierburgin tekemän alipainesäätimen missä on säätö päässä. Tästä olivat alipaineletkut murtuneet tuhannen hajalle, ilmeisesti tämän 2 suuntaventtiilin pitäisi olla virranjakalta lähtevän alipaineletkun välissä. Säätää ilmeisesti ennakkoa vielä tarkemmin, kuin pelkkä alipaine. Kuorman mukaan koittaa pitää tyhjäkyännin oikealla tasolla, mikä onkin aivan järkevän oloinen homma.
Jännä vain nähdä onko tuo motikka enää älyssään, kun on ollut pitkään irti...
Mutta nyt kun ennakko on säädetty ilman tuota manuaalin kanssa olettaen että se on kiinni, niin ennakkohan on sitten mitä on, eli päin Laihiaa. Täytyy siis koittaa koestaa tuo ja säätää ennakko uudelleen.
Laitoin autoon virrat päälle, ja lämmitin anturia mutta ei flekti käynnisty. Jomppaamalla runkoon anturissa oleva johto flekti kyllä starttaa.
Täytyy etsiä jostain uusi toimiva anturi tuohon. Vaikuttaneeko tuo anturi muualle, kuin flektiin, vai kiertääkö tieto ecun kautta? Jos näin, niin sehän sotkee tätä maailmojen järjestelmää.
Sitten huomasin akun takana rintapellissä sulakkeiden ja releiden alla pienen pierburgin tekemän alipainesäätimen missä on säätö päässä. Tästä olivat alipaineletkut murtuneet tuhannen hajalle, ilmeisesti tämän 2 suuntaventtiilin pitäisi olla virranjakalta lähtevän alipaineletkun välissä. Säätää ilmeisesti ennakkoa vielä tarkemmin, kuin pelkkä alipaine. Kuorman mukaan koittaa pitää tyhjäkyännin oikealla tasolla, mikä onkin aivan järkevän oloinen homma.
Jännä vain nähdä onko tuo motikka enää älyssään, kun on ollut pitkään irti...
Mutta nyt kun ennakko on säädetty ilman tuota manuaalin kanssa olettaen että se on kiinni, niin ennakkohan on sitten mitä on, eli päin Laihiaa. Täytyy siis koittaa koestaa tuo ja säätää ennakko uudelleen.
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
Re: w108 280se 4.5 1972
Viitasitko minun SLC topikkiin, siinä oli D Jet ja ECU. M100 mammutissa ei oo mitään älyä....onneksi
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2152
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: w108 280se 4.5 1972
No nyt on päässy käymään näin Tässä ku koittaa perehtyä tähän, niin olisi hyvä jos vielä järki pysys mukanakarra kirjoitti:Viitasitko minun SLC topikkiin, siinä oli D Jet ja ECU. M100 mammutissa ei oo mitään älyä....onneksi
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2152
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: w108 280se 4.5 1972
Heleketti. Ässä taas koettelee, mutta ei hylkää.
Nyt päätti ilmastointi hyytyä. Se on keväällä huollettu, eli modernisoitu nykyaineille. Korkeapaineliitäntään on vaihdettu nykyaikainen liitin ja täytetty. Toiminut hyvin tässä mitä ässä on minulla ollut. Ainoastaan puhaltimen säätimen nopeus potentiometri piti entrata..
Nyt sitten kuoli, kuin seinään, kun hyvänä ajatuksena oli mennä huoltamolle vaihtamaan kylmäaineet uusiin koneella, josko tuolta on irronnut jotain paskaa, mikä ei sinne kuulu, kun auto on tosiaan seissyt.
Nyt ei sitten enää kompuran magneettikytkin vedä päälle, kun komentaa hytistä ilmastoinnin päälle. Mittailin yleismittarilla, niin kompuralle kyllä tulee 12 volttia kun ilmastointi on päällä, 0 volttia kun ei ole, eli käsky tulee perille. Sulakkeet on ehjät.
Ei saatu tuolla koneella katsottua painetta järjestelmästä, mutta toisessa paikkaa on vehkeet joilla näkee, onko järjestelmän paine tipahtanut ja siksi ei magneettikytkin lähde päälle...jos tässä nyt mitään painevalvontaa on..
Nyt päätti ilmastointi hyytyä. Se on keväällä huollettu, eli modernisoitu nykyaineille. Korkeapaineliitäntään on vaihdettu nykyaikainen liitin ja täytetty. Toiminut hyvin tässä mitä ässä on minulla ollut. Ainoastaan puhaltimen säätimen nopeus potentiometri piti entrata..
Nyt sitten kuoli, kuin seinään, kun hyvänä ajatuksena oli mennä huoltamolle vaihtamaan kylmäaineet uusiin koneella, josko tuolta on irronnut jotain paskaa, mikä ei sinne kuulu, kun auto on tosiaan seissyt.
Nyt ei sitten enää kompuran magneettikytkin vedä päälle, kun komentaa hytistä ilmastoinnin päälle. Mittailin yleismittarilla, niin kompuralle kyllä tulee 12 volttia kun ilmastointi on päällä, 0 volttia kun ei ole, eli käsky tulee perille. Sulakkeet on ehjät.
Ei saatu tuolla koneella katsottua painetta järjestelmästä, mutta toisessa paikkaa on vehkeet joilla näkee, onko järjestelmän paine tipahtanut ja siksi ei magneettikytkin lähde päälle...jos tässä nyt mitään painevalvontaa on..
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
Re: w108 280se 4.5 1972
Vaikuttaa, että magneettikytkin on rikki tai välys on liian suuri.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2152
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: w108 280se 4.5 1972
Tuossa kävin täytättämässä järjestelmää, kun eilen liian avaruusajankoneella ei saatu täytettyä sitä, niin järjestelmä oli tyhjä.
Molemmat neulaventtiit kuuluu vuotavan, kun järjestelmään laitettiin painetta. Niin tuo modernisoitu neulaventtiili kp puolella ja vanhanmallin neula matalapaineella.
Kun järjestelmä sai painetta, niin myös kompura alkoi tekemään työtä ja magneettikytkimestä kuuluu naksahdus. Täytyy löytää pitävät venttiilit ja sen jälkeen väriaineen kanssa täyttää järjestelmä, niin nähdään jos jostain roiskuu paine.
Jos jotakin kiinnostaa, niin amerikan joe kertoi järjestelmän toimivan niin, että ilmastoinnin lämmönsäätimestä menee joku (kapilaari-pilopaari-ohralaari, mikälie) putki ilmastoinnin sisäkennoon ja se mittaa sitä kautta sen lämpötilaa ja ohjaa kompuran magneettikytkintä päälle ja pois. Kun säädin on täysillä (city) asennossa, niin silloin kompuralle on päälle komento kokoajan. Painemittauksia ei tässä systeemissä sen kummemmin ole. Lämpökytkin joka ohjaa ilmastoinnin sähköflektin lauhduttimella päälle. Samaa flektiä ohjaa myös koneen päällä oleva lämpötila-anturi.
Jos tuommonen Nooakin aikannen magneettikytkin menee "väljäksi" niin voikohan sitä simmittää takaisin timmiksi?
Molemmat neulaventtiit kuuluu vuotavan, kun järjestelmään laitettiin painetta. Niin tuo modernisoitu neulaventtiili kp puolella ja vanhanmallin neula matalapaineella.
Kun järjestelmä sai painetta, niin myös kompura alkoi tekemään työtä ja magneettikytkimestä kuuluu naksahdus. Täytyy löytää pitävät venttiilit ja sen jälkeen väriaineen kanssa täyttää järjestelmä, niin nähdään jos jostain roiskuu paine.
Jos jotakin kiinnostaa, niin amerikan joe kertoi järjestelmän toimivan niin, että ilmastoinnin lämmönsäätimestä menee joku (kapilaari-pilopaari-ohralaari, mikälie) putki ilmastoinnin sisäkennoon ja se mittaa sitä kautta sen lämpötilaa ja ohjaa kompuran magneettikytkintä päälle ja pois. Kun säädin on täysillä (city) asennossa, niin silloin kompuralle on päälle komento kokoajan. Painemittauksia ei tässä systeemissä sen kummemmin ole. Lämpökytkin joka ohjaa ilmastoinnin sähköflektin lauhduttimella päälle. Samaa flektiä ohjaa myös koneen päällä oleva lämpötila-anturi.
Jos tuommonen Nooakin aikannen magneettikytkin menee "väljäksi" niin voikohan sitä simmittää takaisin timmiksi?
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
Re: w108 280se 4.5 1972
Eli magneettikytkin "toimii" (lue: naksahtaa) mutta ei saa kompuraa päälle....
Oletko tutkinut sitä m.kytkintä että onko se ylipäätään purettavissa oleva osa? Jo pelkkä purkaminen ja herkistely voisi olla ensimmäinen testi, ilman sitä "simmitystäkään"(?)
Sen verran olin utelias että koitin bongata ko. kapistusta tuolta räjäytyskuvista (osanumeron saamiseksi) mutta ei sattunut silmään:
https://mercedes.7zap.com/en/eu/fg/car/ ... 0/001/0/0/" onclick="window.open(this.href);return false;
Oletko tutkinut sitä m.kytkintä että onko se ylipäätään purettavissa oleva osa? Jo pelkkä purkaminen ja herkistely voisi olla ensimmäinen testi, ilman sitä "simmitystäkään"(?)
Sen verran olin utelias että koitin bongata ko. kapistusta tuolta räjäytyskuvista (osanumeron saamiseksi) mutta ei sattunut silmään:
https://mercedes.7zap.com/en/eu/fg/car/ ... 0/001/0/0/" onclick="window.open(this.href);return false;
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2152
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: w108 280se 4.5 1972
Joo, magneettikytkin lähtee toimimaan, kun järjestelmässä on ainetta.
Tässähän ilmastointi on pelannut sen aikaa, kun auto on minulla ollut, noin kuukauden..
Jossain on nyt pieni vuoto, kun toiminta hyytyi. Nuo pikaliittimet on suurin epäilys, kun niistä oikein kuulee sen vuodon.
En ole vielä purkanut magneettikytkintä irti autosta, voi olla, että ottaisi sen irti talveksi talliin ihmeteltäväksi. Tosin ei varmaan ilmastoinnin kompuran kunnostuskaan olisi pois oikeasta, jos suomessa joku näitä kunnostaa. Saksanmaalla/Amerikan yhdysvalloissa näkyy olevan kompuroita noin 400-500€ hintaan vielä saatavana.
Tuota savutusongelmaa äsken pähkäilin, kun ässä oli taas makoillut pari päivää tallissa ja laitoin käymään, (nyt oli kylmäkäyntisuuttimen johdot kiinni) ja ässä kävi hetken hienosti, sitten alkoi röpöttää ja savuttamaan taas reilusti. Nykäsin ne kylmäkäyntilisäsuuttimen johdot irti ja polkasin kaasua niin savutus loppui.
Päästöjä kun mitattiin niin ajoin huoltamolle niin, että lisärikastimen johdot on irti ja seokset olivat laihalla.
Sitten laitettiin se lisärikastin kiinni ja seokset paksuuntui, vaikka luulen, että tuon pitäisi toimia vain kylmällä moottorilla. voihan se olla, että se vanhuksessa seilaa omiaan tai jää auki.
Kun seokset oli laihalla, ja kylmäkäyntisuutin irti, niin letkupihdeillä lysmättiin lisäilmaventtiilin putkea, niin seokset paranivat taas. Voitaneenko tästä päätellä, että se lisäilma venttiili jää auki. auto kyllä kylmänä käy isompaa tyhjäkäyntiä, minkä sitten hissukseen pudottaa alemmas, kun kone lämpenee.
Ongelma tuossa venttiili/suutin helvetissä on, että sen kiinnityspultit on mallia pienet ja jumissa mallia isosti. Ei uskalla vääntää auki
Tässähän ilmastointi on pelannut sen aikaa, kun auto on minulla ollut, noin kuukauden..
Jossain on nyt pieni vuoto, kun toiminta hyytyi. Nuo pikaliittimet on suurin epäilys, kun niistä oikein kuulee sen vuodon.
En ole vielä purkanut magneettikytkintä irti autosta, voi olla, että ottaisi sen irti talveksi talliin ihmeteltäväksi. Tosin ei varmaan ilmastoinnin kompuran kunnostuskaan olisi pois oikeasta, jos suomessa joku näitä kunnostaa. Saksanmaalla/Amerikan yhdysvalloissa näkyy olevan kompuroita noin 400-500€ hintaan vielä saatavana.
Tuota savutusongelmaa äsken pähkäilin, kun ässä oli taas makoillut pari päivää tallissa ja laitoin käymään, (nyt oli kylmäkäyntisuuttimen johdot kiinni) ja ässä kävi hetken hienosti, sitten alkoi röpöttää ja savuttamaan taas reilusti. Nykäsin ne kylmäkäyntilisäsuuttimen johdot irti ja polkasin kaasua niin savutus loppui.
Päästöjä kun mitattiin niin ajoin huoltamolle niin, että lisärikastimen johdot on irti ja seokset olivat laihalla.
Sitten laitettiin se lisärikastin kiinni ja seokset paksuuntui, vaikka luulen, että tuon pitäisi toimia vain kylmällä moottorilla. voihan se olla, että se vanhuksessa seilaa omiaan tai jää auki.
Kun seokset oli laihalla, ja kylmäkäyntisuutin irti, niin letkupihdeillä lysmättiin lisäilmaventtiilin putkea, niin seokset paranivat taas. Voitaneenko tästä päätellä, että se lisäilma venttiili jää auki. auto kyllä kylmänä käy isompaa tyhjäkäyntiä, minkä sitten hissukseen pudottaa alemmas, kun kone lämpenee.
Ongelma tuossa venttiili/suutin helvetissä on, että sen kiinnityspultit on mallia pienet ja jumissa mallia isosti. Ei uskalla vääntää auki
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
Re: w108 280se 4.5 1972
Vanhat ilmastoinnit ovat vähän tuollaisia - aina sitä saa jostain metsästää onko vuotoa vai ei...
Jos se kompura tuottaa toimiessaan hyvin kylmää, eikä esim. laakerit äännä pahasti niin suotta sitä toimivaa vaihtamaan(?)
Tai ainakin katsoisin ensin just noita venttiilleitä ym. tiiviyden kannalta.
Luin tuota kuvausta savutusongelmasta. Olet varmaan oikeilla jäljillä lisärikastus(suutin) ja samalla lisäilma jäävät turhan pitkäksi ajoiksi mahdollisesti auki. Oletko selvittänyt mikä (oma termarinsa vai muu) noita ohjaa? Vanhoissa näille oli oma termarinsa ja se katkaisi vasta 65-70C rikastukset.
Yksi näkökulma on myös se, että jos autolla ajetaan vain tälläisinä +25C kesäpäivinä niin koko (cold start) -rikastukset ovat koko lailla turhia. Muistaakseni vanhemmissa ruiskussa ylipäätään annettiin tuota lisäsuuttimen bensaa vasta kun ulkolämpö alta +5C.
Melko turhia kapistuksia "kesäautolle":)
Jos se kompura tuottaa toimiessaan hyvin kylmää, eikä esim. laakerit äännä pahasti niin suotta sitä toimivaa vaihtamaan(?)
Tai ainakin katsoisin ensin just noita venttiilleitä ym. tiiviyden kannalta.
Luin tuota kuvausta savutusongelmasta. Olet varmaan oikeilla jäljillä lisärikastus(suutin) ja samalla lisäilma jäävät turhan pitkäksi ajoiksi mahdollisesti auki. Oletko selvittänyt mikä (oma termarinsa vai muu) noita ohjaa? Vanhoissa näille oli oma termarinsa ja se katkaisi vasta 65-70C rikastukset.
Yksi näkökulma on myös se, että jos autolla ajetaan vain tälläisinä +25C kesäpäivinä niin koko (cold start) -rikastukset ovat koko lailla turhia. Muistaakseni vanhemmissa ruiskussa ylipäätään annettiin tuota lisäsuuttimen bensaa vasta kun ulkolämpö alta +5C.
Melko turhia kapistuksia "kesäautolle":)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2152
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: w108 280se 4.5 1972
Joo, kyllähän se on vanha ja hyvä periaate, että ei aleta ehjää korjaamaan
Mielenkiinnosta vaan mietin, että huoltaako nuita suomessa joku? Wheelers Deelerssissä joskus Mike purki jonku gurun kans ilmastointikompuran ja näytti semmoselle se mäntähässäkkä, että viisain ku ei kovin humalassa ole, jos sen tallin pöydälle purkaa
Lisäilmaventtiiliä koitin raotella ja lopultakin näyttää että pultit aukeisivat, mutta meneekö tuo venttiili vesitilaan asti? Eli joutuuko vajuuttamaan nestettä pois jos tuon ilmaventtiilin käyttää putsauksessa..?
Kyllä se selvästi vaikuttaa tuo lisärikastin ja minusta tuntuu, että se pukkaa edelleen sinne kuumallekkin koneelle välillä löpöä, koska auto savuttaa vähemmän, kun ne on irti kytketty ja tyhjäkäynnillä jopa onnistuu joskus itsensä selvittelemään käyntiongelmasta.
Ajaessa jos tuo ongelma nyt ilmestyy ja yksi pytty putoaa pois, niin parhaiten auttaa kun käyttää kaasun kokonaan ylhäällä ja polkasee uudestaan, silloin tulee pieni savupilvi taakse (degröna) ja matka jatkuu normaalisti. Tämä ajaessa pätkiminen on täysin satunnaista ja sattumanvaraista, niinkuin on tuo vanhan boschin ruiskun toimintakin
Olen samaa mieltä, että tuon lisärikastuksen tarve on minimaalinen, nyt vain mietin, että jos tulppaisin tuon ilmapuolen letkunkin, koska sehän vuotaessaan sotkee pelin kokonaan ja vie käynnin laihalle, Selvästi kuulee, kun lisäilmaventtiilille menevän kumiletkun puristaa sormilla kasaan, miten siellä ilma virtaa, vaikka kone on lämmin. Tutkin myös tuota hässäkkää, että huohotus päässee kulkemaan eri kautta.
Ja tässä, kun ihminen on erehtyväinen ja lehmä on märehtiväinen, niin korjattiin tuo 2tie alipaineventtiili rintapellistä uudella ehjällä venttiilillä, venttiili, joka siis vetää ajoitusta tiukemmalle, kun autossa lähtee ilmastointi päälle tai moottori saavuttaa 105 asteen lämpötilan. Venttiilin saatuamme kuntoon aloimme tarkistaa ajoitusta 3000rpm kohdilla, no ennakkoa ei tule haluttua 30 astetta, vain 10..Tästäpä sitten kokeilemaan virranjakajan alipainekelloa ja vuotohan siellä on, yrittää kyllä mutta vuotaa läpi.
MB-osa oulun kautta löytyi alkuperäinen uusi kello, hintaan 95€, tullenee viikon päästä. Onpahan taas yksi kohta ehjä jälleen, tosin kohta, joka olisi pitänyt tarkistaa heti ensimmäisenä..Noo..se on meillä tämmöstä..
Mielenkiinnosta vaan mietin, että huoltaako nuita suomessa joku? Wheelers Deelerssissä joskus Mike purki jonku gurun kans ilmastointikompuran ja näytti semmoselle se mäntähässäkkä, että viisain ku ei kovin humalassa ole, jos sen tallin pöydälle purkaa
Lisäilmaventtiiliä koitin raotella ja lopultakin näyttää että pultit aukeisivat, mutta meneekö tuo venttiili vesitilaan asti? Eli joutuuko vajuuttamaan nestettä pois jos tuon ilmaventtiilin käyttää putsauksessa..?
Kyllä se selvästi vaikuttaa tuo lisärikastin ja minusta tuntuu, että se pukkaa edelleen sinne kuumallekkin koneelle välillä löpöä, koska auto savuttaa vähemmän, kun ne on irti kytketty ja tyhjäkäynnillä jopa onnistuu joskus itsensä selvittelemään käyntiongelmasta.
Ajaessa jos tuo ongelma nyt ilmestyy ja yksi pytty putoaa pois, niin parhaiten auttaa kun käyttää kaasun kokonaan ylhäällä ja polkasee uudestaan, silloin tulee pieni savupilvi taakse (degröna) ja matka jatkuu normaalisti. Tämä ajaessa pätkiminen on täysin satunnaista ja sattumanvaraista, niinkuin on tuo vanhan boschin ruiskun toimintakin
Olen samaa mieltä, että tuon lisärikastuksen tarve on minimaalinen, nyt vain mietin, että jos tulppaisin tuon ilmapuolen letkunkin, koska sehän vuotaessaan sotkee pelin kokonaan ja vie käynnin laihalle, Selvästi kuulee, kun lisäilmaventtiilille menevän kumiletkun puristaa sormilla kasaan, miten siellä ilma virtaa, vaikka kone on lämmin. Tutkin myös tuota hässäkkää, että huohotus päässee kulkemaan eri kautta.
Ja tässä, kun ihminen on erehtyväinen ja lehmä on märehtiväinen, niin korjattiin tuo 2tie alipaineventtiili rintapellistä uudella ehjällä venttiilillä, venttiili, joka siis vetää ajoitusta tiukemmalle, kun autossa lähtee ilmastointi päälle tai moottori saavuttaa 105 asteen lämpötilan. Venttiilin saatuamme kuntoon aloimme tarkistaa ajoitusta 3000rpm kohdilla, no ennakkoa ei tule haluttua 30 astetta, vain 10..Tästäpä sitten kokeilemaan virranjakajan alipainekelloa ja vuotohan siellä on, yrittää kyllä mutta vuotaa läpi.
MB-osa oulun kautta löytyi alkuperäinen uusi kello, hintaan 95€, tullenee viikon päästä. Onpahan taas yksi kohta ehjä jälleen, tosin kohta, joka olisi pitänyt tarkistaa heti ensimmäisenä..Noo..se on meillä tämmöstä..
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
Re: w108 280se 4.5 1972
En tiedä huoltaako, mutta nykyisen "kertakäyttökulttuurin" tuntien olen vähän skeptinen että tuollaista palvelua jollain ilmastohuollolla vielä olisi(?)
Kyllä kun omasta käyttökulkineesta pari vuotta sitten kompura kurkkasi niin ei siinä muita vaihtoehtoja edes tarjottu kuin uutta tarvikeosaa tilalle vaan.
Työ yksinkertaisesti maksaa Suomessa liikaa, kannattavampaa on antaa jossain kaukoidässä lapsityöläisten kasailla nuo kompuratkin:-/
Jos sillä lisäilmaventtiilillä on anturi vesitilassa asti, niin voi tosiaan mennä sinne asti, jolloin kantsii ensin vähentää glykoleita, tai sitten varautua sopivalla tulpalla...
Selvästi vaikuttaa että ne eivät oikein saa sulkukomentoja lämpimällä koneella... Ja täysin mahdollista sekin että saman ohjauksen pitäisi vaikuttaa yhtä aikaa
tuohon lisäilmaan kuin rikastukseenkin --> silloin vain yhden blokkaus ei riitä, noin se on vanhoissa mekaanisissa Boschin pumpuissa ainakin
Alipainekellon vuoto oli "hyvä" löytö, uudella & toimivalla pitäisi saada muutama lisähumma ainakin isommilla kierroksilla...
Kyllä kun omasta käyttökulkineesta pari vuotta sitten kompura kurkkasi niin ei siinä muita vaihtoehtoja edes tarjottu kuin uutta tarvikeosaa tilalle vaan.
Työ yksinkertaisesti maksaa Suomessa liikaa, kannattavampaa on antaa jossain kaukoidässä lapsityöläisten kasailla nuo kompuratkin:-/
Jos sillä lisäilmaventtiilillä on anturi vesitilassa asti, niin voi tosiaan mennä sinne asti, jolloin kantsii ensin vähentää glykoleita, tai sitten varautua sopivalla tulpalla...
Selvästi vaikuttaa että ne eivät oikein saa sulkukomentoja lämpimällä koneella... Ja täysin mahdollista sekin että saman ohjauksen pitäisi vaikuttaa yhtä aikaa
tuohon lisäilmaan kuin rikastukseenkin --> silloin vain yhden blokkaus ei riitä, noin se on vanhoissa mekaanisissa Boschin pumpuissa ainakin
Alipainekellon vuoto oli "hyvä" löytö, uudella & toimivalla pitäisi saada muutama lisähumma ainakin isommilla kierroksilla...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2152
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: w108 280se 4.5 1972
Kyllähän tuo magneettikytkin hyvin kytkee, kun täytettiin ilmastointi uudelleen ja asensin uudet retrofit venttiilit järjestelmään.
Tuli vain täyttöä tehdessä puheeksi, että ei varmaan huonoa tekisi kuivaimen uusinta. Saakohan näihin enää mitään muuta, kuin orkkista kuivaimeksi, tai onko tuolle mitään kotikonstein tehtävissä?
Tuli vain täyttöä tehdessä puheeksi, että ei varmaan huonoa tekisi kuivaimen uusinta. Saakohan näihin enää mitään muuta, kuin orkkista kuivaimeksi, tai onko tuolle mitään kotikonstein tehtävissä?
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
Re: w108 280se 4.5 1972
tovayryn kirjoitti:Kyllähän tuo magneettikytkin hyvin kytkee, kun täytettiin ilmastointi uudelleen ja asensin uudet retrofit venttiilit järjestelmään.
Tuli vain täyttöä tehdessä puheeksi, että ei varmaan huonoa tekisi kuivaimen uusinta. Saakohan näihin enää mitään muuta, kuin orkkista kuivaimeksi, tai onko tuolle mitään kotikonstein tehtävissä?
rockauto.com
Sieltä löytyi ainakin pystäriin ja w107 kuivain.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot