W220 / OM628 imusarja + EGR
W220 / OM628 imusarja + EGR
Olis tarkoitus raapaista CDI veekasista imusarjat irti ja vaihtaa uusi EGR jäähdytin, kun on epäilys että se hukkaa jäähdytinnestettä.
Samalla lienee syytä irrottaa myös se imusarjan laippa missä on läppäventtiilit, kun varmaan voi vuotaa senkin alta?
Onko jotain erikoista tuossa, mitä huomioida tai rassata samalla kun palikat on irti?
Samalla lienee syytä irrottaa myös se imusarjan laippa missä on läppäventtiilit, kun varmaan voi vuotaa senkin alta?
Onko jotain erikoista tuossa, mitä huomioida tai rassata samalla kun palikat on irti?
Re: W220 / OM628 imusarja + EGR
.
Anna läppien olla.
Egr,ää ei saa tulpata sieltä venttiilien läheltä, takaa, vaan se pitää tehdä moottorin etupuolelta, siitä kohden, mistä pakokaasu tulee ahtoputkeen.
Anna läppien olla.
Egr,ää ei saa tulpata sieltä venttiilien läheltä, takaa, vaan se pitää tehdä moottorin etupuolelta, siitä kohden, mistä pakokaasu tulee ahtoputkeen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: W220 / OM628 imusarja + EGR
Meininki olis pitää kaikki palikat toiminnassa, eli ei poistaa tai tulpata mitään.
Tarkoitin siis sitä, että eikös tuon imulaipan alla ole potentiaalinen nesteen vuotokohta imulaipan ja sylinterin välissä?
Aika tavalla siinä näyttää olevan purettavaa ennen kuin pääsee käsiksi tuohon jäähdyttimeen. Paras lienee aloittaa purkaminen kaasuläpän rungon vierestä ja edetä siitä imusarjalle?
Epäilyttää toki sekin, että mahtaako läppävivustot olla kuinka kuluneet/rikki, mutta senpä näkee sitten kun avaa. Jostain lueskelin, että tuon moottorimallin EGR:ää ei kannattaisi poistaa käytöstä.
Tarkoitin siis sitä, että eikös tuon imulaipan alla ole potentiaalinen nesteen vuotokohta imulaipan ja sylinterin välissä?
Aika tavalla siinä näyttää olevan purettavaa ennen kuin pääsee käsiksi tuohon jäähdyttimeen. Paras lienee aloittaa purkaminen kaasuläpän rungon vierestä ja edetä siitä imusarjalle?
Epäilyttää toki sekin, että mahtaako läppävivustot olla kuinka kuluneet/rikki, mutta senpä näkee sitten kun avaa. Jostain lueskelin, että tuon moottorimallin EGR:ää ei kannattaisi poistaa käytöstä.
Re: W220 / OM628 imusarja + EGR
Joo, siellähän se glykolirapakko oli egr putkessa ja välijäähyn yläpäässä...
Jonnii verran on tekemistä on ton purkamisessa, mutta diagnoosi oli ainakin oikea, uusi syyläri sinne niin loppuu nesteen hukkaaminen. Saattaapa konekin käydä paremmin...
Jonnii verran on tekemistä on ton purkamisessa, mutta diagnoosi oli ainakin oikea, uusi syyläri sinne niin loppuu nesteen hukkaaminen. Saattaapa konekin käydä paremmin...
Re: W220 / OM628 imusarja + EGR
Tiivisteitä odotellessa hieman väliraporttia...
Otin myös imusarjan laipat irti, joissa on sisällä läppien akseli (fiksumpi systeemi kuin sellaiset ulkopuoliset irtovivut). Aivan paskassahan ne oli kaikki imukoppia myöten, kun sinne on sitä glykoliakin mennyt jonkin aikaa. Samaten läppäakselit jumissa ja toinen alipainerasia rikki.
Noh, palikat osiksi ja ultrapesuriin, tuli puhdasta. Huomenna pitäis olla kaikki tarpeet kasassa, niin pääsee läjäämään.
Yleisesti, käsittämättömän hyvässä kunnossa kaikki paikat, mistään ei vuoda ja kaikki lähtee irti kun vaan ottaa. Letkut ja putket myös hyvässä kunnossa, tuo alipainerasian kalvo lienee porsinut kun läppäakseli on jumittanut.
Otin myös imusarjan laipat irti, joissa on sisällä läppien akseli (fiksumpi systeemi kuin sellaiset ulkopuoliset irtovivut). Aivan paskassahan ne oli kaikki imukoppia myöten, kun sinne on sitä glykoliakin mennyt jonkin aikaa. Samaten läppäakselit jumissa ja toinen alipainerasia rikki.
Noh, palikat osiksi ja ultrapesuriin, tuli puhdasta. Huomenna pitäis olla kaikki tarpeet kasassa, niin pääsee läjäämään.
Yleisesti, käsittämättömän hyvässä kunnossa kaikki paikat, mistään ei vuoda ja kaikki lähtee irti kun vaan ottaa. Letkut ja putket myös hyvässä kunnossa, tuo alipainerasian kalvo lienee porsinut kun läppäakseli on jumittanut.
Re: W220 / OM628 imusarja + EGR
Puolet sain jo kasattua, semisti kettumainen laittaa toi egr paikalleen...
Rikkonainen jäähdytin on siis tuo pitkulainen kikkare (10)
https://partsouq.com/tesseract//assets/ ... 050920.gif
Originaalina maksaa vähän rapiat tonnin (!), mutta internetin ihmeellisestä maailmasta löytyy täsmälleen saman valmistajan osa uutena hintaan rontti satanen.
Rikkonainen jäähdytin on siis tuo pitkulainen kikkare (10)
https://partsouq.com/tesseract//assets/ ... 050920.gif
Originaalina maksaa vähän rapiat tonnin (!), mutta internetin ihmeellisestä maailmasta löytyy täsmälleen saman valmistajan osa uutena hintaan rontti satanen.
Re: W220 / OM628 imusarja + EGR
Jesh, nyt se taas käy ja kukkuu. Mielenkiintoista nähdä, miten se alkaa pelata nyt kunhan pääsee peltihommilta ajelemaan.
Re: W220 / OM628 imusarja + EGR
Missä kunnossa mahtoi olla imusarja sisäpuolelta?
Re: W220 / OM628 imusarja + EGR
Kaasuläpältä asti mönjää sentin kerros pinnassa, muuten ei mitään erikoista.
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: W220 / OM628 imusarja + EGR
Taitaa tämän koneen melko yleinen vika olla että sylinteriputki vaurio. Esiintyy usein että jäähdytysnestettä alkaa katoamaan reilusti. Ei kannata kenkiä kylmänä..
220.128 Black Mirror
Re: W220 / OM628 imusarja + EGR
Ei ole putkessa vaurioita, toi egr jäähky vuoto vaan. Nyt ei enää nestettä katoo ja pelaakin aika paljo paremmin.
Re: W220 / OM628 imusarja + EGR
Kuinka paljon hävisi nestettä ja vaikuttiko käyntiin ja siihen, mitä tuli putkien päästä?
Re: W220 / OM628 imusarja + EGR
Nestettä meni about litra tonnille, noin arviolta.
Käynti oli epätasaista noin 1200 kierroksen kohdalla, mutta arvelen sen johtuneen siitä, että imulaipan läpät oli jumissa molemmilta puolilta. Nyt tuo vaiva on tasaantunut kun läpät liikkuu ja molemmat alipainerasiat toimivat.
Putkien päästä ei tullut mitään, sen perusteella aloinkin epäillä tuota välijäähyä, kun kaikki muut vaihtoehdot oli jo käyty läpi. Neste menee kaasuläpän jälkeen imusarjaan ja levittyy sieltä kaikille pytyille, joten määrä on niin pieni, ettei se tuota höyryä putkista, kuten pyttyvuoto tekisi.
Käynti oli epätasaista noin 1200 kierroksen kohdalla, mutta arvelen sen johtuneen siitä, että imulaipan läpät oli jumissa molemmilta puolilta. Nyt tuo vaiva on tasaantunut kun läpät liikkuu ja molemmat alipainerasiat toimivat.
Putkien päästä ei tullut mitään, sen perusteella aloinkin epäillä tuota välijäähyä, kun kaikki muut vaihtoehdot oli jo käyty läpi. Neste menee kaasuläpän jälkeen imusarjaan ja levittyy sieltä kaikille pytyille, joten määrä on niin pieni, ettei se tuota höyryä putkista, kuten pyttyvuoto tekisi.
Re: W220 / OM628 imusarja + EGR
Missä kohti tarkkaan ottaen oli vuoto ja tuliko nestettä yhtään ulospäin näkyville vai täytyikö vaan arvata, että tuokin voisi olla syynä?
On samanlainen rahansyömäri itsellänikin ja voi vielä tuokin tulla eteen.
Ja ilmeisesti paskamainen purkaa ja koota?
On samanlainen rahansyömäri itsellänikin ja voi vielä tuokin tulla eteen.
Ja ilmeisesti paskamainen purkaa ja koota?
Re: W220 / OM628 imusarja + EGR
Jossain jäähdyttimen sisällä vuoto, eipä sitä pysty oikein toteamaan.
Laitoin yv:tä
Laitoin yv:tä
Re: W220 / OM628 imusarja + EGR
Viestiin lliittyen. Tuosta pitänee purkamistouhut aloittaa..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W220 / OM628 imusarja + EGR
Tuonne se EGR-jäähdytin on jonnekin imusarjakoteloiden väliin haudattu.. Ei ihan vähällä sieltä kyllä vaihdu..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W220 / OM628 imusarja + EGR
Juu, sieltähän se välistä pilkottaa
Onhan siinä hieman jumppaa, mutta kun muistaa hengittää syvään ja rauhallisesti, niin se auttaa...
Onhan siinä hieman jumppaa, mutta kun muistaa hengittää syvään ja rauhallisesti, niin se auttaa...
Re: W220 / OM628 imusarja + EGR
Tuolta näyttää imuputkessa kaasuläppärungon sisällä, kun EGR:n jäähdytin vuotaa.. EGR-putken päässä näkyy selvästi jäähdytysnestettä.
Välistä poistettu putkenpätkä ja työkalu, millä se nitkuteltiin irti.. ajan kanssa. O-rengas laittoi oikein kunnolla vastaan.
Välistä poistettu putkenpätkä ja työkalu, millä se nitkuteltiin irti.. ajan kanssa. O-rengas laittoi oikein kunnolla vastaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W220 / OM628 imusarja + EGR
Aika kivassa paikassa laipan vastamutteri.. miksi pitää sellainenkin juuri tässä olla..? Pultin toinen pää jossain näkymättömissä paperitollon seutuvilla. Aika virittelyä vaatii työkaluilta päästä siihenkin imuputken alitse käsiksi.. muualta kun ei mahdu kääntämään.. Toivottavasti joku harhanäky tai -käsitys.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W220 / OM628 imusarja + EGR
Toi näyttäis kyllä "jälkiasennukselta", vedetty joskus kierre laipasta ja laitettu mutteri. Varsinkin kun näyttää olevan nyloc.
Re: W220 / OM628 imusarja + EGR
Kiinnostaisi tietää, miksi on joskus irroitettu. Ei kai noita jäähdyttimiäkään nyt joutune sentään vähän väliä vaihtelemaan? Mihin muuhun on pitänyt päästä käsiksi? Ihan samanlaista kökköä on kaikissa imuputkien osissa, joten ei sitten liene edes vaivauduttu putsaamaan tätä sisältä silloin? On sentään löytänyt jostain vastaavanlaisen, mutta vähän pidemmän(?) torx-kantaisen pultin ja siihen mutterin vaiko vain parilla kierteellä siinä kiinni. Tosi kiva avata tuollainen ja saada osatkin talteen. Miten lie saanut paikoilleen? Mutterin näki vasta kun purki polttoaineputken, suojamuovit sun muut pois tieltä. Eihän siellä edes pitänyt sellaista mutteria olla.. toisaalta, ei tuossa rakkineessa pitäisi kai enää minkään yllättää.
Että sellainen tapaus.
Että sellainen tapaus.