JP83 kirjoitti:Onkos kellään tietoa missä vois olla vika ,kun lämmöt ei nouse edes +25c kelissä yli 60asteen?? Auto siis 2003 270cdi clk mersu, pikkutermarin kierto ollut tukittuna nyt parivuotta ja silloin nousi lämmöt nätisti 80asteeseen talvellakin. Nyt tässä reilu kuukaus sitten huomasin että perhana lämmöt ei taas nouse, laitoin uuden termarin ylävesiletkuun (siellä oli aiemminkin sellainen). No ostin vielä toisen kokeeksi jos olisi viallinen, mutta ei nouse tuolla toisellakaan...
Lämpötila anturi/mittari rikki kenties, muita
ilmaa järjestelmässä=kansihalki/kannen tiiviste rikki ja ilmakupla anturin kohdalla
Sellasen huomion tein että ylävesi letku on niin kuuma ettei kättä pysty pitkään pitämään ja ala letku taas haalea. Automaatti ilmastoinnin näyttö näyttää et lämmöt jumahtaa tasan 65asteeseen. Letkutermaria oon käyttänyt irti useasti ja varmistanut että on kunnollaan ja tiiviisti paikallaan. Auto toimii kaikinpuolin muuten ok, ei hävitä nesteitä tai savuttele tai mitään, kulutuskin mittarin mukaan 5,7l/100km. Lämpötila-anturi on näköjään juminut niin pahasti kiinni termariin ettei särkemättä lähde...
W204 200cdi OM646 koneella lämpiää hitaasti 80kmh alueella.
-6C 18km
-8C 23km
-12C 27km
100kmh alueella
-8C 17km
-14C 28km
kunnes viisari 90C kohdalla. -22C pakkasella jäi 80kmh alueella 70C 30km ajon jälkeen. Termari vaihdettu mutta ei mitään vaikutusta. Maskin takana viimasuoja.
Kaikilla kerroilla 2h esilämmenny roikassa
Onko näin hidas lämpeäminen normaalia? Ilmeisesti tässä moottorissa ei ole pikkutermaria?
Oma W203 OM646 lämpiää ainakin huomattavasti nopeammin. Roikan päästä 10km niin ollaan käyntilämmössä, tämä 26 asteen pakkasessa. Eikä ole viimasuojaa, harkinnassa kyllä kuitenkin.
Sellainen lisäys edelliseen, että autossa onkin sisätilojen sähköinen lisäsämmitin, josta vikakoodi. Tänään kokeilin ajaa taajamassa sisäpuhallin pois päältä niin lämpeni todella paljon nopeammin.
Eli vaikuttaneeko lisälämmittimen poissaolo niinkin paljon vesien lämpeämiseen..?
Omassa se lohkon kyljessä oleva lämmitin on poistettu käytöstä vuosia sitten. En muista että olisi mikään ihmeellinen ero ollut, mutta kai se jotain auttaa kerran sellainen on laitettukin sinne.
Luulen että taksien tyhjäkäynnillä voinut olla suurempi apu?
Mikse kirjoitti: ↑Pe 05.02.2021 14:59
W204 200cdi OM646 koneella lämpiää hitaasti 80kmh alueella.
-6C 18km
-8C 23km
-12C 27km
100kmh alueella
-8C 17km
-14C 28km
kunnes viisari 90C kohdalla. -22C pakkasella jäi 80kmh alueella 70C 30km ajon jälkeen. Termari vaihdettu mutta ei mitään vaikutusta. Maskin takana viimasuoja.
Kaikilla kerroilla 2h esilämmenny roikassa
Sama homma omassa OM651 koneella. Termari vaihdettu, saa joskus kovemmalla pakkasella 30km+ sahata että alkaa olemaan täydessä lämmössä.
Lieköhän tuo uusikin termari sitte viallinen.
Ja välillä tosiaan meinaa nousta nopeastikin sinne yli 80 asteeseen, sitten kun vauhtia höllää niin laskee lämmöt radikaalisti.
Onko näin hidas lämpeäminen normaalia? Ilmeisesti tässä moottorissa ei ole pikkutermaria?
Mikse kirjoitti: ↑Pe 05.02.2021 14:59
W204 200cdi OM646 koneella lämpiää hitaasti 80kmh alueella.
-6C 18km
-8C 23km
-12C 27km
100kmh alueella
-8C 17km
-14C 28km
kunnes viisari 90C kohdalla. -22C pakkasella jäi 80kmh alueella 70C 30km ajon jälkeen. Termari vaihdettu mutta ei mitään vaikutusta. Maskin takana viimasuoja.
Kaikilla kerroilla 2h esilämmenny roikassa
Sama homma omassa OM651 koneella. Termari vaihdettu, saa joskus kovemmalla pakkasella 30km+ sahata että alkaa olemaan täydessä lämmössä.
Lieköhän tuo uusikin termari sitte viallinen.
Ja välillä tosiaan meinaa nousta nopeastikin sinne yli 80 asteeseen, sitten kun vauhtia höllää niin laskee lämmöt radikaalisti.
Onko näin hidas lämpeäminen normaalia? Ilmeisesti tässä moottorissa ei ole pikkutermaria?
Sehän meni lainauskin päin persettä. Tänne piti siis laittaa tämä viesti:
Sama homma omassa OM651 koneella. Termari vaihdettu, saa joskus kovemmalla pakkasella 30km+ sahata että alkaa olemaan täydessä lämmössä.
Lieköhän tuo uusikin termari sitte viallinen.
Ja välillä tosiaan meinaa nousta nopeastikin sinne yli 80 asteeseen, sitten kun vauhtia höllää niin laskee lämmöt radikaalisti.
Mikse kirjoitti: ↑Pe 05.02.2021 14:59
W204 200cdi OM646 koneella lämpiää hitaasti 80kmh alueella.
-6C 18km
-8C 23km
-12C 27km
100kmh alueella
-8C 17km
-14C 28km
kunnes viisari 90C kohdalla. -22C pakkasella jäi 80kmh alueella 70C 30km ajon jälkeen. Termari vaihdettu mutta ei mitään vaikutusta. Maskin takana viimasuoja.
Kaikilla kerroilla 2h esilämmenny roikassa
Sama homma omassa OM651 koneella. Termari vaihdettu, saa joskus kovemmalla pakkasella 30km+ sahata että alkaa olemaan täydessä lämmössä.
Lieköhän tuo uusikin termari sitte viallinen.
Ja välillä tosiaan meinaa nousta nopeastikin sinne yli 80 asteeseen, sitten kun vauhtia höllää niin laskee lämmöt radikaalisti.
Onko näin hidas lämpeäminen normaalia? Ilmeisesti tässä moottorissa ei ole pikkutermaria?
Sehän meni lainauskin päin persettä. Tänne piti siis laittaa tämä viesti:
Sama homma omassa OM651 koneella. Termari vaihdettu, saa joskus kovemmalla pakkasella 30km+ sahata että alkaa olemaan täydessä lämmössä.
Lieköhän tuo uusikin termari sitte viallinen.
Ja välillä tosiaan meinaa nousta nopeastikin sinne yli 80 asteeseen, sitten kun vauhtia höllää niin laskee lämmöt radikaalisti.
crami kirjoitti: ↑Pe 05.02.2021 21:18
On jo suoja välijäähdyttimen edessä.
Auttoko se mitään ja onko sulla öljypohja suojattu??
Juu autto se siinä mielessä, kun ennen maskisuojaa ei meinannut lämmetä edes sinne 80 asteeseen.
Pohjapanssari on pohjassa, eipä sitä kummemmin siis ole suojattu.
crami kirjoitti: ↑Pe 05.02.2021 21:01
Sama homma omassa OM651 koneella. Termari vaihdettu, saa joskus kovemmalla pakkasella 30km+ sahata että alkaa olemaan täydessä lämmössä.
Lieköhän tuo uusikin termari sitte viallinen.
Ja välillä tosiaan meinaa nousta nopeastikin sinne yli 80 asteeseen, sitten kun vauhtia höllää niin laskee lämmöt radikaalisti.
Usein tunnutaan epäilevän uudenkin termarin viallisuutta mutta onko niitä oikeasti tullut vastaan? Onko jotain merkkiä mikä todettu hyväksi ja mitä taas ei? Paikallisessa Autosähkössä vaihdatin enkä sen enempää kysynyt merkistä.
Täytyy kokeilla myös coolerin eteen suojaa mutta sekin vain oireiden hoitoa jos/kun ei kerta lämpene normaalisti.
Tuo eilinen kokeilu ilman sisätilan lämmitystä, jonka seurauksena koneen lämmöt nousi ripeästi viittaa siihen, että kenno vie liikaa lämpöä mitä vedet ehtii lämmetä... tämö siis 40-50kmh nopeuksissa eli ajoviima mitätön
[/quote]
Usein tunnutaan epäilevän uudenkin termarin viallisuutta mutta onko niitä oikeasti tullut vastaan? Onko jotain merkkiä mikä todettu hyväksi ja mitä taas ei? Paikallisessa Autosähkössä vaihdatin enkä sen enempää kysynyt merkistä.
Täytyy kokeilla myös coolerin eteen suojaa mutta sekin vain oireiden hoitoa jos/kun ei kerta lämpene normaalisti.
Tuo eilinen kokeilu ilman sisätilan lämmitystä, jonka seurauksena koneen lämmöt nousi ripeästi viittaa siihen, että kenno vie liikaa lämpöä mitä vedet ehtii lämmetä... tämö siis 40-50kmh nopeuksissa eli ajoviima mitätön
[/quote]
Iteppä en oo vielä lämmityslaite kiinni kokeillut, täytyy käydä kokeilemassa tuotakin
Palelinpa sitten eilen työmatkalla testin merkeissä ja pidin sisäpuhallinta pois päältä kunnen kone lämmin. 100kmh alueella -12C pakkasessa viisari 90C kohdilla 12km jälkeen. Kotimatkalla 80kmh alueella -13C pakkasessa 15km. Eli lähes puolittui ajomatka.
Eli voisi olettaa, että sähköinen sisälämmitin voisi auttaa huomattavasti koneen lämpiämistä kun ei tarvi jäähd.nesteistä lämpöjä viedä?
Kait se on laitettava kuntoon. Onko tietoa miten pahassa paikassa tuo heat booster on?
Jos on tosiaan joku sähköinen sisälämmitin niin siihen en osaa auttaa,mutta omassa om646 w203 se lämmitin on vesitilassa. Startin kun ottaa pois niin pääsee näkemään.
zukka kirjoitti: ↑Su 07.02.2021 10:40
Jos on tosiaan joku sähköinen sisälämmitin niin siihen en osaa auttaa,mutta omassa om646 w203 se lämmitin on vesitilassa. Startin kun ottaa pois niin pääsee näkemään.
Ja kun laittaa käden taskuun ja pois ottessa mukan tulee ~650€ niin saa tuolaisen lohkossa olevan ehjänkaupasta
(tai mitä lie nyksin maksaa mutta joskus kysytäessä oli tuota luokkaa
eli samaa kuin yleis webasto mikä lämmittää moottorin)
tuolla aemmin ole kysymys onko ollut ussia risoja termostaateja,
on ollut samoin kuin muitakin osia
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
Mikse kirjoitti: ↑Su 07.02.2021 10:34
Palelinpa sitten eilen työmatkalla testin merkeissä ja pidin sisäpuhallinta pois päältä kunnen kone lämmin. 100kmh alueella -12C pakkasessa viisari 90C kohdilla 12km jälkeen. Kotimatkalla 80kmh alueella -13C pakkasessa 15km. Eli lähes puolittui ajomatka.
Eli voisi olettaa, että sähköinen sisälämmitin voisi auttaa huomattavasti koneen lämpiämistä kun ei tarvi jäähd.nesteistä lämpöjä viedä?
Kait se on laitettava kuntoon. Onko tietoa miten pahassa paikassa tuo heat booster on?
Eilen koitin 100km/h alueella ilman lämmitintä ajaa, pakkasta -10 astetta. N. 8km että kone oli siinä 90 asteessa, joten niin tuntuis vaikuttavan itelläkin paljon tuo lämmityslaitteen käyttö lämpiämiseen.
Mikse kirjoitti: ↑Su 07.02.2021 10:34
Palelinpa sitten eilen työmatkalla testin merkeissä ja pidin sisäpuhallinta pois päältä kunnen kone lämmin. 100kmh alueella -12C pakkasessa viisari 90C kohdilla 12km jälkeen. Kotimatkalla 80kmh alueella -13C pakkasessa 15km. Eli lähes puolittui ajomatka.
Eli voisi olettaa, että sähköinen sisälämmitin voisi auttaa huomattavasti koneen lämpiämistä kun ei tarvi jäähd.nesteistä lämpöjä viedä?
Kait se on laitettava kuntoon. Onko tietoa miten pahassa paikassa tuo heat booster on?
Eilen koitin 100km/h alueella ilman lämmitintä ajaa, pakkasta -10 astetta. N. 8km että kone oli siinä 90 asteessa, joten niin tuntuis vaikuttavan itelläkin paljon tuo lämmityslaitteen käyttö lämpiämiseen.
Kyllä se omassakin vaikuttaa paljon varsinkin yli 10 asteen pakkasilla. Silti surutta käytän lämmitystä ettei tarvii palella.
Jos laittaisi konttiin kiinalaisen ilmawebaston, reilu 100€
Reilu vuosi sitten vaihdoin tuohon 320cdi väykkyyn termarin kun vanhalla nousi lämmöt max 70:n - noh nyt lähemmäs -20 pakkasilla ei edes 35km motaria nosta lämpöjä kuin noin 78asteeseen.. täytyy odotella pari päivää että lämpötilat nousee sinne -10 asteeseen ja kattoa menikö se tuokin jo rikki.
näinkö kertakäyttökamaa nuo on? onko tolla muutaman asteen erolla oikeasti mitään merkitystä moottorin kulumiseen tai kulutukseen? Kunnossa ollessaan tuolla termarilla lämpes noin 82asteeseen.
simoks kirjoitti: ↑To 11.02.2021 16:37
Reilu vuosi sitten vaihdoin tuohon 320cdi väykkyyn termarin kun vanhalla nousi lämmöt max 70:n - noh nyt lähemmäs -20 pakkasilla ei edes 35km motaria nosta lämpöjä kuin noin 78asteeseen.. täytyy odotella pari päivää että lämpötilat nousee sinne -10 asteeseen ja kattoa menikö se tuokin jo rikki.
näinkö kertakäyttökamaa nuo on? onko tolla muutaman asteen erolla oikeasti mitään merkitystä moottorin kulumiseen tai kulutukseen? Kunnossa ollessaan tuolla termarilla lämpes noin 82asteeseen.
Ihan kunnossa taitaa ollakkin, nyt -5 pakkasella taas lämmöt nousi 82asteeseen..
crami kirjoitti: ↑La 13.02.2021 16:38
Omassa autossa nousee ihan 90 asteeseen se lämpö, ellei jopa yli.
Mikä auto? Mulla on kolme väykkyä ollut ja jokasessa noussut lämmöt tohon 82asteeseen jos termari kunnossa, w140:ssä taas nousi 90:n tai jopa melkein 100:n asteeseen helteellä
crami kirjoitti: ↑La 13.02.2021 16:38
Omassa autossa nousee ihan 90 asteeseen se lämpö, ellei jopa yli.
Mikä auto? Mulla on kolme väykkyä ollut ja jokasessa noussut lämmöt tohon 82asteeseen jos termari kunnossa, w140:ssä taas nousi 90:n tai jopa melkein 100:n asteeseen helteellä
W204, kaippa tuokin on autokohtaista ja varmaan riippuu, monenko asteen termostaatti on autossa
Moro, tulipahan eka mb w204 c200 ja lähinnä nuita lämpöjä mietin. Eli ulkona pakkasta -13c niin ajossa nousee lämmöt tuohon 80 pintaa mutta aika hitaasti. Lämmöt seilaa tosiiaan noustessa ja pysyy sitten varmaan 82 nätisti, kunhan sinne nousee. Tyhjäkäynnillä alkaa hijalleen tippua. Onkohan tämä nyt auton ominaisuus vai onko termari entinen tai kenties jotain muuta
Jotenkin muistelisin, että alkuun lämpeni hyvin yli 80. Tosin tuolloin oltiin nolla kelissä. Jäähdytinnestettä ehkä paisarissa yli mustan ja valkean rajan kylmänä mutta tokkopa tuolla vaikutusta
EDIT 16.2.2021: no termari nyt vaihdettu ja lämmöt nousee hetken päästä 90 asteeseen ja pysyvät siellä, vaikka pakkasta -15. Heijaamista en enää havainnut.. Yllättävän arvokas oli alkuperäinen termari 115 e mutta toimiipahan
justeri kirjoitti: ↑Su 14.02.2021 16:03
Moro, tulipahan eka mb w204 c200 ja lähinnä nuita lämpöjä mietin. Eli ulkona pakkasta -13c niin ajossa nousee lämmöt tuohon 80 pintaa mutta aika hitaasti. Lämmöt seilaa tosiiaan noustessa ja pysyy sitten varmaan 82 nätisti, kunhan sinne nousee. Tyhjäkäynnillä alkaa hijalleen tippua. Onkohan tämä nyt auton ominaisuus vai onko termari entinen tai kenties jotain muuta
Jotenkin muistelisin, että alkuun lämpeni hyvin yli 80. Tosin tuolloin oltiin nolla kelissä. Jäähdytinnestettä ehkä paisarissa yli mustan ja valkean rajan kylmänä mutta tokkopa tuolla vaikutusta
EDIT 16.2.2021: no termari nyt vaihdettu ja lämmöt nousee hetken päästä 90 asteeseen ja pysyvät siellä, vaikka pakkasta -15. Heijaamista en enää havainnut.. Yllättävän arvokas oli alkuperäinen termari 115 e mutta toimiipahan
Minkälaisessa ajossa lämmöt seilaa ja mitä tarkoittaa "hitaasti" lämpeäminen? Helpompi olisi verrata kun tietäisi lämpötilan lisäksi onko taajama/maantieajoa ja km miten hitaasti lämpeää, tuo kun on itsessään vähän suhteellinen käsite.