Maastis kirjoitti: ↑Pe 26.02.2021 17:45
Hyvä että avasit ja ei ehtiny tulla isompaa vauriota! Eli tarvike liuskat on vähän "lyhkäisiä"... kyllä niissä pitäis mitoitus olla niin että avaamisenkin jälkeen liuska on aavistuksen pitkä jonka myötä liuskan selkäpuolen ja pesän välillä on tarvittava puristujännitys. Liian pienellä esijännityksellä liuskan taakse pesään alkaa tulla "frettingiä" eli sellaista värinäjälkeä ja materiaalia konkreettisesti irtoaa pinnasta... Pesä itsessään ei juuri halkaisijaltaan pienene pulttien kiristyksen myötä, joskin muoto korjaantuu pyöreäksi, koska samassa momentissa pesä on myös koneistettu.
Tuollainen kiillottuminen liuskan pinnassa ei sinänsä ole vielä varsinaisesti kulumista. Liuskassa on sellainen hyvin ohut matta "tinaflash" kerros joka lähtee ekana suht helposti ja etenkin siitä varren alapuolelta johon suurin voima sytytyspaineesta tulee. Tinaflashin kiillottumisessa näkyy nopeasti myös mahdolliset pesän muotovirheet yms.
TJ
Kyllä, ei ole kiillottuminen vaarallista vielä. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon että näillä laakereilla oli ajettu 10tkm. Vanhat alkuperäiset laakerit oli käytännössä virheettömät ja niillä oli ajettu 420tkm. Onko sulla mitään kuvapalvelua käytössä että saisi pari videota ja kuvat liuskoista tänne?
Minulta löytyy runkolaakereista/painelaakereista jokunen kuva. Kiillottuminen näkyy samalla tavalla kk-laakereissa ja painelaakerissa kuluminen näkyy puolestaan selvästi (täysin käyttökelpoiset, 200tkm ajettu). Ei Mercedes mutta ei ne laakerit sitä tiedä.
Alimmassa kuvassa ovat painelaakerit Long Life öljynvaihtoväleillä 90tkm ajettuna. Selkeää kulumista havaittavissa. Tai ei oikeastaan enää kun ne olivat tippuneet öljypohjaan...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Maastis kirjoitti: ↑Pe 26.02.2021 17:45
Hyvä että avasit ja ei ehtiny tulla isompaa vauriota! Eli tarvike liuskat on vähän "lyhkäisiä"... kyllä niissä pitäis mitoitus olla niin että avaamisenkin jälkeen liuska on aavistuksen pitkä jonka myötä liuskan selkäpuolen ja pesän välillä on tarvittava puristujännitys. Liian pienellä esijännityksellä liuskan taakse pesään alkaa tulla "frettingiä" eli sellaista värinäjälkeä ja materiaalia konkreettisesti irtoaa pinnasta... Pesä itsessään ei juuri halkaisijaltaan pienene pulttien kiristyksen myötä, joskin muoto korjaantuu pyöreäksi, koska samassa momentissa pesä on myös koneistettu.
Tuollainen kiillottuminen liuskan pinnassa ei sinänsä ole vielä varsinaisesti kulumista. Liuskassa on sellainen hyvin ohut matta "tinaflash" kerros joka lähtee ekana suht helposti ja etenkin siitä varren alapuolelta johon suurin voima sytytyspaineesta tulee. Tinaflashin kiillottumisessa näkyy nopeasti myös mahdolliset pesän muotovirheet yms.
TJ
Kyllä, ei ole kiillottuminen vaarallista vielä. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon että näillä laakereilla oli ajettu 10tkm. Vanhat alkuperäiset laakerit oli käytännössä virheettömät ja niillä oli ajettu 420tkm. Onko sulla mitään kuvapalvelua käytössä että saisi pari videota ja kuvat liuskoista tänne?
Minulta löytyy runkolaakereista/painelaakereista jokunen kuva. Kiillottuminen näkyy samalla tavalla kk-laakereissa ja painelaakerissa kuluminen näkyy puolestaan selvästi (täysin käyttökelpoiset, 200tkm ajettu). Ei Mercedes mutta ei ne laakerit sitä tiedä.
Alimmassa kuvassa ovat painelaakerit Long Life öljynvaihtoväleillä 90tkm ajettuna. Selkeää kulumista havaittavissa. Tai ei oikeastaan enää kun ne olivat tippuneet öljypohjaan...
Sulla näyttää olevan joku kuva palvelu? Voinko laittaa sulle kuvat ja videot whatsapissa?
Maastis kirjoitti: ↑Pe 26.02.2021 17:45
Hyvä että avasit ja ei ehtiny tulla isompaa vauriota! Eli tarvike liuskat on vähän "lyhkäisiä"... kyllä niissä pitäis mitoitus olla niin että avaamisenkin jälkeen liuska on aavistuksen pitkä jonka myötä liuskan selkäpuolen ja pesän välillä on tarvittava puristujännitys. Liian pienellä esijännityksellä liuskan taakse pesään alkaa tulla "frettingiä" eli sellaista värinäjälkeä ja materiaalia konkreettisesti irtoaa pinnasta... Pesä itsessään ei juuri halkaisijaltaan pienene pulttien kiristyksen myötä, joskin muoto korjaantuu pyöreäksi, koska samassa momentissa pesä on myös koneistettu.
Tuollainen kiillottuminen liuskan pinnassa ei sinänsä ole vielä varsinaisesti kulumista. Liuskassa on sellainen hyvin ohut matta "tinaflash" kerros joka lähtee ekana suht helposti ja etenkin siitä varren alapuolelta johon suurin voima sytytyspaineesta tulee. Tinaflashin kiillottumisessa näkyy nopeasti myös mahdolliset pesän muotovirheet yms.
TJ
Kyllä, ei ole kiillottuminen vaarallista vielä. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon että näillä laakereilla oli ajettu 10tkm. Vanhat alkuperäiset laakerit oli käytännössä virheettömät ja niillä oli ajettu 420tkm. Onko sulla mitään kuvapalvelua käytössä että saisi pari videota ja kuvat liuskoista tänne?
Minulta löytyy runkolaakereista/painelaakereista jokunen kuva. Kiillottuminen näkyy samalla tavalla kk-laakereissa ja painelaakerissa kuluminen näkyy puolestaan selvästi (täysin käyttökelpoiset, 200tkm ajettu). Ei Mercedes mutta ei ne laakerit sitä tiedä.
Alimmassa kuvassa ovat painelaakerit Long Life öljynvaihtoväleillä 90tkm ajettuna. Selkeää kulumista havaittavissa. Tai ei oikeastaan enää kun ne olivat tippuneet öljypohjaan...
Sulla näyttää olevan joku kuva palvelu? Voinko laittaa sulle kuvat ja videot whatsapissa?
Ei ole kuvapalvelua, ihan kännykällä otettu kuvat ja tallennettu omalle koneelle sekä hieman pienennetty kuvakoko Forumia varten.
Jos ei ole ihan salaisia kuvia laakereista niin tee samoin eli kuvat kännykästä joko suoraan tai tietsikan kautta tänne. Whatsappia ei ole...
jari_w123 kirjoitti: ↑Pe 26.02.2021 20:12
Tuo oli sylinterin nro:4 laakeri joka ei koputtanut. Vitonen oli täysin ilman esijännitystä
Voin olla väärässäkin mutta se esijännitys ei nyt ihan suoraan vaikuta välykseen koska laakerikansi painaa liuskan puolikkaaseen puristussovitteella johon se esijännitys ei oikein vaikuta paitsi ehkä heikentävästi kun kk-pulttien pitää pakottaa se vääränmuotoinen liuska paikalleen. Sehän menee kuitenkin ihan sormivoimalla ja pitääkin mennä koska muuten lähtee lastu jostakin kohtaa.
Se, onko liuska liian lyhyt, on toinen asia mutta sitäkään ei voi oikein päätellä tuosta tippumisesta. Itsellä on monta kertaa jääneet kk-liuskat kampiakselin kaulalle öljykalvoon kiinni enkä ole sen kummemmin osannut kiinnittää asiaan huomiota.
Ennakko on kohdallaan, kaariputken avulla hierottu niin että pitäis olla justiin. Moottori käy todella hienosti noin muuten, oikein pehmeä ja miellyttävä käynti. Voihan se olla että liuska on liian lyhyt ja sen takia sitten käy noin, laakerivälys siirtyy väärälle puolelle Yritän vielä laittaa videon äänestä, saa nähdä onnistuuko.
Tuossa kuuluu koputtava sivuääni. Kuuluu kun moottori on kylmä, alkaa noin 2min käynnistämisen jälkeen. Häviää kun moottori on lämmin mutta saattaa tulla takaisin tyhjäkäynnillä.
jari_w123 kirjoitti: ↑Pe 26.02.2021 20:25
Ennakko on kohdallaan, kaariputken avulla hierottu niin että pitäis olla justiin. Moottori käy todella hienosti noin muuten, oikein pehmeä ja miellyttävä käynti. Voihan se olla että liuska on liian lyhyt ja sen takia sitten käy noin, laakerivälys siirtyy väärälle puolelle Yritän vielä laittaa videon äänestä, saa nähdä onnistuuko.
En nyt ihan ymmärtänyt, mihin se laakerivälys siirtyy kun se on sama vaikka liuskat olisivat miten päin tahansa?
Lähes kaikissa uusissa autoissa on murtamalla valmistetut kiertokanget eikä niiden liuskoissa ole edes lukituskynsiä joiden ainoa tarkoitus on muuten helpottaa asennusta. Ei pitää liuskoja käytön aikana paikallaan.
Minulla oli kiertokangen laakerivikainen bensa-auto jossa välystä kaulalla oli vajaat puoli milliä, laakeriliuskat pyörineet iloisesti pitkin laakerikaulaan mutta se laakerikaula vielä ihan mitoissaan.
Tuossa koneessa ääni tuli vasta noin 90km/h nopeudessa ja 2500rpm-> kun öljykalvo petti rasituksen alla.
Voi olla tyhmä kysymys mutta onhan sinulla nyt oikeankokoiset liuskat siellä? Tuosta sivukuvasta näkyy erilainen viiste mutta paksuudenhan näkee suoraan jo työntömitallakin.
Tuo tyhjäkäyntikolkotus viittaa nimenomaan alhaiseen öljynpaineeseen joten onhan öljypumppu/öljynsuodatin ihan ok...? Laakerivälyksen äänihän voimistuu kierroksilla ja ääninäytteessä käy juuri päinavastoin.
Kyllä, ihan std kokoiset laakerit. Välysnauhalla mitattuna välys oli ok. Myös ihan mitattuna laakerin paksuus on sama. Laakerin kolina käyttäytyy yleensä juuri noin niinkuin sanoit. Sillä aloin epäillä että onko tuolla joku muu laakereihin liittyvä ongelma ja olihan siellä. Myös ihan käsin puristettaessa tarvike laakeri menee helpommin kasaan kuin alkuperäinen. Lukkokynnet on tosiaan ihan kohdistusta varten tuolla, tässä tapauksessa laakerit olisivat pyörähtäneet silmukassa jos niitä ei olisi ollut. Laakerikanteen oli tullut jopa kolo tuon takia, siis siihen kohtaan missä ei pitäis koloa olla. Ehkä tarvike liuska on tosiaan liian lyhyt ja siitä aiheutuu jännityksen häviäminen koska se ei puristu silmukkaan niinkuin pitäisi. Mun pitää tuokin vielä mitata. Autoissa joita ammatikseni korjaan on kaikissa murretut kiertokangen laakerikannet. Leikkaamisen takia niissä liuskat pyörähtää, ei yleensä muuta syytä ole. Ne on kuitenkin aina tehtaan jäljiltä eli alkuperäiset osat moottorin sisällä.
jari_w123 kirjoitti: ↑Pe 26.02.2021 21:11
Kyllä, ihan std kokoiset laakerit. Välysnauhalla mitattuna välys oli ok. Myös ihan mitattuna laakerin paksuus on sama. Laakerin kolina käyttäytyy yleensä juuri noin niinkuin sanoit. Sillä aloin epäillä että onko tuolla joku muu laakereihin liittyvä ongelma ja olihan siellä. Myös ihan käsin puristettaessa tarvike laakeri menee helpommin kasaan kuin alkuperäinen. Lukkokynnet on tosiaan ihan kohdistusta varten tuolla, tässä tapauksessa laakerit olisivat pyörähtäneet silmukassa jos niitä ei olisi ollut. Laakerikanteen oli tullut jopa kolo tuon takia, siis siihen kohtaan missä ei pitäis koloa olla. Ehkä tarvike liuska on tosiaan liian lyhyt ja siitä aiheutuu jännityksen häviäminen koska se ei puristu silmukkaan niinkuin pitäisi. Mun pitää tuokin vielä mitata. Autoissa joita ammatikseni korjaan on kaikissa murretut kiertokangen laakerikannet. Leikkaamisen takia niissä liuskat pyörähtää, ei yleensä muuta syytä ole. Ne on kuitenkin aina tehtaan jäljiltä eli alkuperäiset osat moottorin sisällä.
En kiistä ammattitaitoa mutta joku juttu tuossa nyt on mitä ei ole huomattu, niin kummalliselta tuo kuulostaa.
Joidenkin lähteiden mukaan sitä liuskojen puristusta olisi vain 0,01mm halkaisijaltaan. enemmän kuin kansien halkaisija joten hirvittävän vaikeaa edes mitata noin pieniä eroja.
Sen leikkaamisen lisäksi toinen syy mikä on vastaava, on pulttien venyminen mikä taisi olla syynä tuon oman auton laakerivaurioon (ostin risana kuten lähes kaikki muutkin). Mutta tuonkin olet eliminoinut uusilla pulteilla.
Viimeksi muokannut E200kompressor, Pe 26.02.2021 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ammattitaidosta niin tiedä, 18 vuotta tässä ammatissa ollut jq juuri minä korjannut moottorit. M bemareihin tuli vaihdettua laakereita ja niillä ajettiin jopa radalla. Silti mikään niistä ei särkynyt. Tottakai kaikki muutki moottoriremontit ties millä osilla ja tottakai ilman mitään mittauksia kasattuna, tämä asiakkaan ja työnantajan toivomuksesta. Sillä kysyinkin täältä kun menee tosiaan yli oman ymmärryksen koska en ole vastaavaa kuullut eikä omalle kohdalle ole sattunut. Mulla on joku paha karma omien moottoreiden kanssa. Vuonna 2006 remontoin itselleni samanlaisen 300D:n. Se kulutti öljyä aivan liikaa, öljynkulutus lisääntyi kilometrien karrttuessa ollen jopa 2,6L/1000km. Purin moottorin koska olin varma että männänrengas on katkennut. Syynä oli tarvike ohjurinkumit jota kautta öljyä pääsi suoraan imu ja pakokanavaan. Uudet alkuperäiset kumit ja moottori samoilla osilla kasaan ja kappas vaan, öljynkulutus lakkasi. Tämä ei pitäisi olla dieselissä mitenkään mahdollista. Sitten remontoin itselleni 300 turbodieselin, kasattu jollain osilla ja silloisesta elämäntilanteesta johtuen hieman vasemmalla kädellä. Tässä ei mitään vikaa, ajettu noin 40tkm hieman viritettynä. Sitten tämä käyttiksen moottori joka ei halua pysyä kasassa vaikka kaikki tehty oppikirjan mukaan ja erittäin huolellisesti. No, saa nähdä nyt miltä nyt kuulostaa uusilla laakereilla. Itse uskaltaisin väittää että ääni poistui mutta kauanko se pysyy poissa. Laitan toki videota kun saan kaikki nippuun ja tehtyä ekan kylmäkäynnistyksen. Sehän tästä tekee myös mielenkiintoista kun vanhat alkuperäiset 420tkm laakerit oli todella hyvässä kunnossa. Oli esijännitystä, ei juuri naarmuja tai mitään. Kampiakseli oli kuin uusi ja täysin mitoissaan. Kiertokangen silmukat pyöreät ja tosiaan ennakko hierottu niin tarkasti juuri siihen missä se kuuluu olla kuin tällaisen mekaanisen pumpun voi ajoittaa. Myös suuttimet on kunnossa, esikammiot on uudet ja kaikki muukin pitäis olla viimeisen päälle. En keksi muuta syytä kuin se että nämä mun ostamat tarvike laakerit ei vain kestä tai että niissä on joku mittavirhe mikä aiheuttaa ongelmia.
Isoissa moottoreissa tuota liuskan puristusta pesään tutkitaan asettamalla liuskat pesään ja laakerikansi päälle. Sitten kiristetään pultit pieneen esijännitykseen. Tän jälkeen mitataan rakotulkilla pesän puolikkaiden välys. Välykselle on raja-arvot ja siitä voidaan myös laskea toteutuuko haluttu puristus. Mutta näin pienessä pesässä tuo pesän liitospinnan välys varmaan on juurikin sadasosamilleissä.
Onko sulla mitään kuvapalvelua käytössä että saisi pari videota ja kuvat liuskoista tänne?
Nyt vasta hoksasin tän. Mulla on jonkinsortin kuvapalvelu käytös. En ole kokeillu sinne videoita... mutta homma näköjään ratkesikin jo muutenkin.
Voisihan tuossa juurisyy ehkä olla lyhyt liuska. Jos jäljistä päätellen jopa lukituskynsi olisi tehnyt jälkeä vastapuolelle. Voisiko ääni tulla sitten jopa säteensuuntaisen välyksen sijaan laakerin rotaatioliikkeestä pesässä. Eli käytännös se kynsi sielä napsuttais... lämpöisenä katoais kun tuon laakerimetallin lämpölaajeneminen varmaan terästä suurempi niin liuskan pituus kasvaa... ja miksi esiintyy kuitenkin joskus niin varmaan niin rajoilla mitat että liikkeelle voi lämpöisenäkin tulla suotuisat olosuhteet...
jari_w123 kirjoitti: ↑Pe 26.02.2021 22:12
Ammattitaidosta niin tiedä, 18 vuotta tässä ammatissa ollut jq juuri minä korjannut moottorit. M bemareihin tuli vaihdettua laakereita ja niillä ajettiin jopa radalla. Silti mikään niistä ei särkynyt. Tottakai kaikki muutki moottoriremontit ties millä osilla ja tottakai ilman mitään mittauksia kasattuna, tämä asiakkaan ja työnantajan toivomuksesta. Sillä kysyinkin täältä kun menee tosiaan yli oman ymmärryksen koska en ole vastaavaa kuullut eikä omalle kohdalle ole sattunut. Mulla on joku paha karma omien moottoreiden kanssa. Vuonna 2006 remontoin itselleni samanlaisen 300D:n. Se kulutti öljyä aivan liikaa, öljynkulutus lisääntyi kilometrien karrttuessa ollen jopa 2,6L/1000km. Purin moottorin koska olin varma että männänrengas on katkennut. Syynä oli tarvike ohjurinkumit jota kautta öljyä pääsi suoraan imu ja pakokanavaan. Uudet alkuperäiset kumit ja moottori samoilla osilla kasaan ja kappas vaan, öljynkulutus lakkasi. Tämä ei pitäisi olla dieselissä mitenkään mahdollista. Sitten remontoin itselleni 300 turbodieselin, kasattu jollain osilla ja silloisesta elämäntilanteesta johtuen hieman vasemmalla kädellä. Tässä ei mitään vikaa, ajettu noin 40tkm hieman viritettynä. Sitten tämä käyttiksen moottori joka ei halua pysyä kasassa vaikka kaikki tehty oppikirjan mukaan ja erittäin huolellisesti. No, saa nähdä nyt miltä nyt kuulostaa uusilla laakereilla. Itse uskaltaisin väittää että ääni poistui mutta kauanko se pysyy poissa. Laitan toki videota kun saan kaikki nippuun ja tehtyä ekan kylmäkäynnistyksen. Sehän tästä tekee myös mielenkiintoista kun vanhat alkuperäiset 420tkm laakerit oli todella hyvässä kunnossa. Oli esijännitystä, ei juuri naarmuja tai mitään. Kampiakseli oli kuin uusi ja täysin mitoissaan. Kiertokangen silmukat pyöreät ja tosiaan ennakko hierottu niin tarkasti juuri siihen missä se kuuluu olla kuin tällaisen mekaanisen pumpun voi ajoittaa. Myös suuttimet on kunnossa, esikammiot on uudet ja kaikki muukin pitäis olla viimeisen päälle. En keksi muuta syytä kuin se että nämä mun ostamat tarvike laakerit ei vain kestä tai että niissä on joku mittavirhe mikä aiheuttaa ongelmia.
Tuossa 5:n laakerissa ei kyllä paljon välystä voi olla koska laakerimetalli on käytännössä täysin virheetön.
Voi olla jankkaamista mutta yritä vilkaista sinne kampiakselin sisemmälle pulttikehälle vetolevyn murtumia etsiessä. Minusta tuo laakerijuttu ei voi oikein pitää ääntä jos öljynpaineet ovat ihan ok.
Nuorempana pelkäsin aina, että ostettu ja omistettu auto hajoaa eikä sitä saa kuntoon. Olen nyt myöhemmin ratkaissut ongelma niin, että ostan vain rikkinäisiä autoja joten ne voivat tulla vaan parempaan kuntoon ja kauppasummasta säästyneillä rahoilla saa uusia huolto-osia monta repullista kun niitä pitää joka tapauksessa ostaa.
Ei varmasti ole ollut paljon välystä, kuitenkin sen verran juuri siellä väärällä puolella että että on pari jälkeä jäänyt ja liuska on ollut lähellä pyörähtää. Vauhtipyörä näkyikin samalla paremmin kun öljypohja oli irti. Pultit näytti olevan kiinni mitä kierteitä näkyi. Tämä mysteeriääni selviää sitten kun saa taas auton käyntikuntoon ja siitä tulee tottakai videokin niin kuullaan auttoiko. Itse epäilen samaa kuin maastis että jostain syystä kylmänä osien lämpölaajenemisista sattui tulemaan ilmiö milloin juuri kaikkein löysin jännitykseltään oleva nro:5 laakeri alkoi ääntämään. Ehkä kovemmilla kierroksilla kovempi öljynpaine painoi liuskat tiukemmin ala silmää vasten jolloin ääni hävisi.
En tiedä onko saatavana jotain "oudonmerkkisiä" tarvikelaakereita enkä nyt lue koko viestiketjua uudelleen että onko merkki jossain mainittu, mutta tuskin kaima mitään ihan autodocintavaraa on erehtynyt ostamaan ?
Itse en ole koskaan kuullut että tarvikelaakeri olisi jotenkin huonompi kuin alkuperäinen. Erikoinen tapaus.