w211 om647 virittelyä
Re: w211 om647 virittelyä
Terve vaan,
Tänne ei ole tullut päiviteltyä mitään, mutta hommat edenny aika mukavasti. Moottori läjässä ja autossa kiinni. Moottorin kokoonano tällä hetkellä:
Korsetti, arpit, nokissa nostoa lisää, bsr pienempi pumpunpyörä ja kanneksi valikoitui tehdasuusi c30 kansi, ei taida kyllä erota mitenkään om612 kannesta. Ahtimeksi valikoitui garretin gta4082klnv ahdin, kun edullisesti sain . Pakosarja tukkimallinen mallia itsetehty, pakopainemittari lähdöllä. Ei ole ollut käynnissä vielä niin mistään mitään tarkempia tietoja toimivuudesta ei ole. Lähinnä mietityttää heräävyys ja kuinka pakosarja toimii Ahtimen sijoittaminen aiheutti eniten työtä, kun pakopesä on niin massiivinen. Onkohan jollain tietoa, onko 211 korisessa ”isoja” sulakkeita missään. Muita en löytänyt kuin nuo kolme sulakerasiaa+ startin päällä oleva.
Tänne ei ole tullut päiviteltyä mitään, mutta hommat edenny aika mukavasti. Moottori läjässä ja autossa kiinni. Moottorin kokoonano tällä hetkellä:
Korsetti, arpit, nokissa nostoa lisää, bsr pienempi pumpunpyörä ja kanneksi valikoitui tehdasuusi c30 kansi, ei taida kyllä erota mitenkään om612 kannesta. Ahtimeksi valikoitui garretin gta4082klnv ahdin, kun edullisesti sain . Pakosarja tukkimallinen mallia itsetehty, pakopainemittari lähdöllä. Ei ole ollut käynnissä vielä niin mistään mitään tarkempia tietoja toimivuudesta ei ole. Lähinnä mietityttää heräävyys ja kuinka pakosarja toimii Ahtimen sijoittaminen aiheutti eniten työtä, kun pakopesä on niin massiivinen. Onkohan jollain tietoa, onko 211 korisessa ”isoja” sulakkeita missään. Muita en löytänyt kuin nuo kolme sulakerasiaa+ startin päällä oleva.
Dieselillä tehään voimaa, pensalla pestään pensselit
Re: w211 om647 virittelyä
Hantin jalkatilassa lattialla on virranjako mutta en jaksa muistaa olenko nähnyt sulakkeita siellä.
Kuvia tarttis nähdä kuinka massiivinen?
Turbiinikotelo a/r on varmaan luokkaa 1.1-1.3? Mistäs moinen puhallin on peräisin joku uudempi kuormuri?
Kuvia tarttis nähdä kuinka massiivinen?
Turbiinikotelo a/r on varmaan luokkaa 1.1-1.3? Mistäs moinen puhallin on peräisin joku uudempi kuormuri?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: w211 om647 virittelyä
Hantin jalka tilassa on isoja proppuja
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: w211 om647 virittelyä
Mitenkäs nokkien ajotus tuolla pienemmällä rattaalla?
Re: w211 om647 virittelyä
Eiköhän ne ole säädettävillä pyörillä kun ralli moottoria tehdään. Ei mulla ainakaan ole jäänyt mihkään kovia pyöriä jos olen kannen avannut ja nokkia vaihtanut.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: w211 om647 virittelyä
Kyllä siinä heittäisi paljon hukkaan jos nokapyörissä ei säätö ole,
vaikka kuinka olisi tehty vakiopyöriin(ja niiten merkeihin)
sopiviksi niin aina on sen verran eroja muualla että hieno säätö on paikallaan,
johinkin koneisiin ne laitettaan vaikka nokat olisi org
että ajoituksen saa säädeltyä sopivaksi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: w211 om647 virittelyä
Joo täytyy katsoa hantin jalkotila sitten. Nokkien välistä ajoitusta ei ole muutettu. Ne on tehty sillain, että menee vakio merkeille. Kampiakselin ja nokkien välinen ajoitus tehty säädettävällä ketjupyörällä, että saa merkit kohalleen. Lukittu samalla tyylillä kuin alkuperäisesti. Kun on tuo pienempi pumpun pyörä.
Jostain 7.8l koneeesta tuo ahdin. A/R 1.21. Laitoin alkuperäisen säätimen säätämään vnt siivikkoa
Auto saatu käymään ja ihan nätisti kävikin. Kauan joutui startilla pyöritttään ennen kuin sai öljyn suodattimelle asti. Sbc:n joutu siirtää uuelle työpaikalle ahtimen takia
Jostain 7.8l koneeesta tuo ahdin. A/R 1.21. Laitoin alkuperäisen säätimen säätämään vnt siivikkoa
Auto saatu käymään ja ihan nätisti kävikin. Kauan joutui startilla pyöritttään ennen kuin sai öljyn suodattimelle asti. Sbc:n joutu siirtää uuelle työpaikalle ahtimen takia
Dieselillä tehään voimaa, pensalla pestään pensselit
Re: w211 om647 virittelyä
Onko linkkiä tuohon säädettävään ketjupyörään ja sopiiko se myös OM61X-koneisiin?Talonki kirjoitti: ↑Ke 12.05.2021 07:24 ...Nokkien välistä ajoitusta ei ole muutettu. Ne on tehty sillain, että menee vakio merkeille. Kampiakselin ja nokkien välinen ajoitus tehty säädettävällä ketjupyörällä, että saa merkit kohalleen. Lukittu samalla tyylillä kuin alkuperäisesti. Kun on tuo pienempi pumpun pyörä.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: w211 om647 virittelyä
Eiköhän se sama rilla käy, suurin osa osista käy ristiin, osassa jopa samoja numeroita.
On se jäätävän kokoinen puhallin, jos ei herää niin pienempi toveri sille kaveriksi herättämään.
Mielenkiinnolla odotellaan penkki tuloksia.
On se jäätävän kokoinen puhallin, jos ei herää niin pienempi toveri sille kaveriksi herättämään.
Mielenkiinnolla odotellaan penkki tuloksia.
Re: w211 om647 virittelyä
Tuo ratas on itse teetätetty, säädöt jyrsitty. Mun tiedossa ei ole ainakaan mitään paikkaa mistä saisi tällä hetkellä valmiina. Lukitustapin reikä porattu ihan vaan käsiporalla. Merkkas vain mihin kohtaan säädöt täytyy tulla. Pitkään mietin miten tuon lukituksen teen. Pelkkien pulttien varaan en jättäisi. Ajoitus helposti lipsahtaa vääräksi, jos ei lukitse millään. Ylimääräinen nokkapari helpottaa hommaa paljon. Kyllä sopii myös om61x koneisiin samalla tyylillä tehtynä.tomant kirjoitti: ↑Ke 12.05.2021 22:15Onko linkkiä tuohon säädettävään ketjupyörään ja sopiiko se myös OM61X-koneisiin?Talonki kirjoitti: ↑Ke 12.05.2021 07:24 ...Nokkien välistä ajoitusta ei ole muutettu. Ne on tehty sillain, että menee vakio merkeille. Kampiakselin ja nokkien välinen ajoitus tehty säädettävällä ketjupyörällä, että saa merkit kohalleen. Lukittu samalla tyylillä kuin alkuperäisesti. Kun on tuo pienempi pumpun pyörä.
tomant
Joo on se iso ahdin . Täytys daunpaippi ja muutama vesiletku tehä vielä niin pääsis testiajolle, että irrottaako kytkin yms. pelaako kaikki.
Dieselillä tehään voimaa, pensalla pestään pensselit
Re: w211 om647 virittelyä
OK, tuohon OM61X-pyörään ei taida onnistua tuollaisen tekeminen. Sama tilanne on bensakoneissa: M111-koneeseen sopii M104-ketjupyörä, jonka voi koneistaa säädettäväksi. Se on pelkästään ruuvien varassa ilman tappeja, mutta on pysynyt hyvin paikallaan. Tosin kumpikin nokka on bensakoneissa ketjuvetoinen, kun OM-koneissa yksi pyörä vetää molempia nokkia.Talonki kirjoitti: ↑Ke 12.05.2021 22:30 Tuo ratas on itse teetätetty, säädöt jyrsitty. Mun tiedossa ei ole ainakaan mitään paikkaa mistä saisi tällä hetkellä valmiina. Lukitustapin reikä porattu ihan vaan käsiporalla. Merkkas vain mihin kohtaan säädöt täytyy tulla. Pitkään mietin miten tuon lukituksen teen. Pelkkien pulttien varaan en jättäisi. Ajoitus helposti lipsahtaa vääräksi, jos ei lukitse millään. Ylimääräinen nokkapari helpottaa hommaa paljon. Kyllä sopii myös om61x koneisiin samalla tyylillä tehtynä.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: w211 om647 virittelyä
Voi se tieten olla, että ei tarvis olla tappia, mutta pysyypähän varmasti paikallaan.o
Dieselillä tehään voimaa, pensalla pestään pensselit
Re: w211 om647 virittelyä
Jokos on vetoja käyty kokeilemassa, alkaako huulia hymyilyttään aina kun saapasta tarjoaa?
Tavallaan hieman kaduttaa että hävitin sen oman om647 rojektin. Mutta ruostetta en ala käyttiksestä korjaamaan ja kahta harrasteautoa ei ole varaa seisottaa ja rakentaa.
Tavallaan hieman kaduttaa että hävitin sen oman om647 rojektin. Mutta ruostetta en ala käyttiksestä korjaamaan ja kahta harrasteautoa ei ole varaa seisottaa ja rakentaa.
Re: w211 om647 virittelyä
Vielä ei oo niin pitkälle päästy, että ohjelma ois hierottu kohalleen. Olis todella hyvä jos itte osais softa muutoksia tehrä täytyy vielä sopia aika milloinka mennä säätämään. Pikkasen vasta autoa siirretty mutta ihan hyvältä vaikuttaa. Pako ja ahto mittarit tein kabiiniin asti. Tuota huohotusta mietin kans. Vaatiikohan se sen ”imun”, kun alkuperäisesti menee siihe turbon imuputkeen. Vai voisko vaan laittaa erilliseen säiliöön.
Edit: koeajolla käyty ja vaikuttaa toimivan. Ja kyllä tuntus heräävän vaikka softa onkin ihan muulle ahtimelle tehty. Hyvältä vaikuttaa
Edit: koeajolla käyty ja vaikuttaa toimivan. Ja kyllä tuntus heräävän vaikka softa onkin ihan muulle ahtimelle tehty. Hyvältä vaikuttaa
Dieselillä tehään voimaa, pensalla pestään pensselit
Re: w211 om647 virittelyä
Ei se imu ole pakollinen, voi olla että vähän öljyn hajua tulee kabiiniin kun kunnolla päästelee.
Ei muuta kuin ohjelman tekoa harrastamaan, jos sellainen kiinnostaa. Mukavan palkitsevaa joskun työlästä alkuun.
Ei muuta kuin ohjelman tekoa harrastamaan, jos sellainen kiinnostaa. Mukavan palkitsevaa joskun työlästä alkuun.
Re: w211 om647 virittelyä
Täytys joskus perehtyä asiaan, että millaset vehkeet ja tietokoneohjelmat tarvii.
Dieselillä tehään voimaa, pensalla pestään pensselit
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: La 23.05.2020 17:07
Re: w211 om647 virittelyä
Mitäs projektille kuuluu? Onko mitään uutta? Itsekkin olen nyt ajatellut alkaa tuota omaa OM612 piristämään ja innolla tätä seuraillut. Hienoa jälkeä.
Re: w211 om647 virittelyä
No joo, on tapahtunut kaiken näköstä. Aluksi kun autoa alettiin säätämään, vika kohdaksi aiheutui hellan ahtimen säädin ja pakosarja rupesi vuotamaan. Liian ohkanen laippa kaiketi. Kötöstelin uuen sarjan 15mm laipalla ja ahtimen ohjaukseksi hukkaportin kello, vnt:tä säätämään. Ja ohjauspaineen letkuun boost tee, niin saa sääjettyä. Nyt toimii aikalailla, säätöä vielä vailla. Ahtoja 3-3.2bar. Pakopaine 2-2.5bar. Joten pakosarja ilmeisesti onnistunut.
Ahtoputkeen voi olla, että yhteen liitokseen siklauksen joutuu hitsaamaan. Ei tahdo pysyä paikallaan.
Nyt rupeaa olemaan sellanen, että kun saapasta tarjoaa, niin hymyilyttää kovin.
Ahtoputkeen voi olla, että yhteen liitokseen siklauksen joutuu hitsaamaan. Ei tahdo pysyä paikallaan.
Nyt rupeaa olemaan sellanen, että kun saapasta tarjoaa, niin hymyilyttää kovin.
Dieselillä tehään voimaa, pensalla pestään pensselit
Re: w211 om647 virittelyä
Kuulostaa mukavalta, olisi kiva penkistä saada lukemia paljonko työntää. Hyvin on ainakin ahtimen mitoitus kohdallaan, ahtoja enemmän kuin pakosta.
Re: w211 om647 virittelyä
Joo täytyy käyttää penkissä, kun saa hierottua kaiken kohdalleen.
Dieselillä tehään voimaa, pensalla pestään pensselit
Re: w211 om647 virittelyä
Kone rikottu kertaalleen syksyllä, runkolaakeri kaput. Nyt taas kasassa. Saatu lähes savuttomaksi, 3bar ahtopainetta-> pakoropelli poistuu työpaikaltaan pakoputken kautta motarille. -> uuden ahtimen etsintä. Näin lyhykäisyydessään tilanne tällä hetkellä.
Dieselillä tehään voimaa, pensalla pestään pensselit
Re: w211 om647 virittelyä
Mistä löytyi SBC:lle uusi työpaikka?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: w211 om647 virittelyä
Noniin uusi lietso hankittuna. Vanhalle garretille kävi kalpaten. Uusi ahdin siis Holset hy40v. Ahdin kävikin jo turbotohtorilla, jossa tehtiin huolto ja isompi billet imusiipi. Vanhassa Garretissa oli hyvin lähelle samankokoiset siivet kuin tässä uudessa holsetissa. Holsettiin sitten laitettiin 62mm imuropelli alkuperäinen luokkaa 55mm. Jos saisi vähän kierroksia pois ahtimesta ja pidempää käyttöikää. Jälkikäteen ajateltuna olisi garrettiinki kannattanut laitattaa isompi imusiipi, ois saattanut kestää hieman pidempäään
Onko kellään kokemuksia tai vinkkejä, mistä ottaa ahtimelle vesikierto? Koppana 211.
Saakin taas vähän askarrella, että saa ahtimen paikallensa. Uuden dp:n ja loppuputken meinasin samalla tehdä. 4" riittänee dp:ksi ja 3,5" loppuun asti.
Onko kellään kokemuksia tai vinkkejä, mistä ottaa ahtimelle vesikierto? Koppana 211.
Saakin taas vähän askarrella, että saa ahtimen paikallensa. Uuden dp:n ja loppuputken meinasin samalla tehdä. 4" riittänee dp:ksi ja 3,5" loppuun asti.
Dieselillä tehään voimaa, pensalla pestään pensselit
Re: w211 om647 virittelyä
Mä varmaan ottaisin jostain lämppärin kierrosta ahtimelle kierron, tai muusta lähellä olevasta letkusta. Ei sillä kauheasti väliä ole kunhan ei mitään öljynjäähdytintä ole ahtimen jälkeen kierrossa.
Jaa huudatit sitten vnt ahtimen särki, taisi olla enemmän pyyntiä kuin kompuran tuotto riitti ilman ylikierroksia?
Jaa huudatit sitten vnt ahtimen särki, taisi olla enemmän pyyntiä kuin kompuran tuotto riitti ilman ylikierroksia?
Re: w211 om647 virittelyä
Joo vnt ahdin rikkontui totaalisesti. Akseli poikki, ja keskiö aivan muusiksi. Ei saa kyllä korjattua. Öljyä meni reilusti pakoputkeen. Pyyntiä oli varmaankin liikaa sille ahtimelle. Siinäkin myös tais olla se imusiiven ottopää luokkaa 55mm. Sen takia uuteen ahtimeen reilusti isompi imusiipi. Sain toimimaan vielä kaiken lisäks ahtimen ohjauksen vanhalla ahtimella niin auto toimi niin kuin pitäisi.
Dieselillä tehään voimaa, pensalla pestään pensselit
Re: w211 om647 virittelyä
Se on paha kun just saa hienosti jonkun pelaamaan se särkyy.
Ei toi 55mm ihan pieni enään ole, pitäisi yli 500hv päästä sillä. Tosin siiven muodosta ja noususta ei mitään hajua. Olisi kiva nähdä karttaa ennen kuin valkkaa ahdinta.
Ei toi 55mm ihan pieni enään ole, pitäisi yli 500hv päästä sillä. Tosin siiven muodosta ja noususta ei mitään hajua. Olisi kiva nähdä karttaa ennen kuin valkkaa ahdinta.
Re: w211 om647 virittelyä
Paljon hiljaiseloa ollut nyt foorumin puolella. Auto saatu vihdoin muutoskatsastettua/määräaikaiskatsastettua. Paljon on ollut kaiken näköstä ropleemaa… Nyt auto arkiajossa. Tehopenkkiin vasta kun saa uudet suuttimet. Vanhat ohivuotaa niin kovin, että kyykkää. Mukavastihan tuo muuten työntäis. Ahtopaine 3,7bar. Hyvin tuntus tuo vgt holsetti pelaavan.
Dieselillä tehään voimaa, pensalla pestään pensselit
Re: w211 om647 virittelyä
Vaihdat vaan sinne ne teflonit nii luultavasti tokenee sillä.
Se siellä yleensä vuotoa tekee jos nyt ei sitten miljoonaa ajetut suuttimet ole.
Se siellä yleensä vuotoa tekee jos nyt ei sitten miljoonaa ajetut suuttimet ole.
Re: w211 om647 virittelyä
Joo täytyy koittaa vaihtaa ne teflonit sinne. Jos ne pelkästään vaihtaa, tarviiko niitä suuttimia sen jälkeen suutinpenkissä ajaa?
Dieselillä tehään voimaa, pensalla pestään pensselit