OM642 ja öljypohjan vuoto
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 21.10.2018 10:14
OM642 ja öljypohjan vuoto
C350 4matic v2011, ajettu 230tkm.
Vuosihuolossa (samalla vaihdettiin EGR) pyysin tarkistamaan mistä vuotaa nesteitä. Tuomio oli että öljypohja vuotaa. Silmämääräosesti (jäljet pihassa) vuoto on kasvamaan päin ja korjaus linee kohtuu työläs projekti.
Kysytään näin,
1) Mikä noita vuotoja aiheuttaa? Ymmärsin että tiivisteenä on jokin liima/massa... onko noissa jokin sortin kemiallista ongelmaa?
2) Onko alkaneella öljynpohjan vuodolla taipumus lisääntyä?
3) jos nyt kiikutan naikkosen pajalla niin onko mitään muuta mitä kannataisia vaihtaa samalla.
4) Hinta-arvio on pyytämättä mutta ymäärin että parin tonnia...?
Vuosihuolossa (samalla vaihdettiin EGR) pyysin tarkistamaan mistä vuotaa nesteitä. Tuomio oli että öljypohja vuotaa. Silmämääräosesti (jäljet pihassa) vuoto on kasvamaan päin ja korjaus linee kohtuu työläs projekti.
Kysytään näin,
1) Mikä noita vuotoja aiheuttaa? Ymmärsin että tiivisteenä on jokin liima/massa... onko noissa jokin sortin kemiallista ongelmaa?
2) Onko alkaneella öljynpohjan vuodolla taipumus lisääntyä?
3) jos nyt kiikutan naikkosen pajalla niin onko mitään muuta mitä kannataisia vaihtaa samalla.
4) Hinta-arvio on pyytämättä mutta ymäärin että parin tonnia...?
Re: OM642 ja öljypohjan vuoto
Yleensä OM642 öljyvuoto tulee öljynjäähdyttimen tiivisteistä ja ilmenee kuskin puolella ilmastoinnin kompuran paikkeilta alas ja takaa aivan kuin kampiakselin stefa vuotaisi. Vuoto lisääntyy pikkuhiljaa koko ajan. Tämä siis saatetaan diagnosoida virheellisesti öljypohjan vuodoksi, öljypohja onkin sitten aivan öljyssä toki.
Kysymyksiisi tämä nyt ei suoraan vastannut.
Kysymyksiisi tämä nyt ei suoraan vastannut.
wiimax.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 21.10.2018 10:14
Re: OM642 ja öljypohjan vuoto
Kaikki tieto auttaa, kiitos. Eli pyydän toisen mielipiteen.dealer kirjoitti: ↑Ma 04.10.2021 18:08 Yleensä OM642 öljyvuoto tulee öljynjäähdyttimen tiivisteistä ja ilmenee kuskin puolella ilmastoinnin kompuran paikkeilta alas ja takaa aivan kuin kampiakselin stefa vuotaisi. Vuoto lisääntyy pikkuhiljaa koko ajan. Tämä siis saatetaan diagnosoida virheellisesti öljypohjan vuodoksi, öljypohja onkin sitten aivan öljyssä toki.
Kysymyksiisi tämä nyt ei suoraan vastannut.
Re: OM642 ja öljypohjan vuoto
Kyllä öljypohjan liitos voi vuotaa. Öljypohja on kahdesta osasta joiden välissä on tiivistemassa, josta oma autoni vuosi. Ei ollut kallis korjaus.
W124 300D -90 "94-look" 1014000km ajettuna
W124 200td ic -86
W210 200cdi -00
W211 280cdi -06
W124 200td ic -86
W210 200cdi -00
W211 280cdi -06
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 497
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: OM642 ja öljypohjan vuoto
veikkaisin, että se öljynjäähdyttimen vuoto on 10x todennäköisempi kuin öljypohja. sen voi saada tonnilla korjattua liikkeessä. kannattaa olla joku mersuspeciaali joka on tehnyt niitä paljon.
W212 E350cdi
Re: OM642 ja öljypohjan vuoto
Mulla oli sama vika 212 korissa, tekniikka sama. Liittyiskö jotenkin etuperään joka on öljypohjassa kiinni, aiheuttaisko ajan kanssa jotain elämistä tuohon öljypohjaan. Korjaus on kallis.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: OM642 ja öljypohjan vuoto
Tämä. V-haarassa on muistaakseni juorureiät sekä etu- että takapäässä, joten auton asennosta riippuen saattaa valuttaa toiseen tai molempiin suuntiin. Öljypohja on sitten tosiaan aivan öljyssä.dealer kirjoitti: ↑Ma 04.10.2021 18:08 Yleensä OM642 öljyvuoto tulee öljynjäähdyttimen tiivisteistä ja ilmenee kuskin puolella ilmastoinnin kompuran paikkeilta alas ja takaa aivan kuin kampiakselin stefa vuotaisi. Vuoto lisääntyy pikkuhiljaa koko ajan. Tämä siis saatetaan diagnosoida virheellisesti öljypohjan vuodoksi, öljypohja onkin sitten aivan öljyssä toki.
Kysymyksiisi tämä nyt ei suoraan vastannut.
Yksi vaihtoehto on pestä tai pesettää moottori alapuolelta ja sen jälkeen katsoa, mistä asti vuoto tulee.
C253+Q3+A1
Ex: 164.122, 203.207, 202.194, 169.031
Ex: 164.122, 203.207, 202.194, 169.031
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 21.10.2018 10:14
Re: OM642 ja öljypohjan vuoto
Jos nyt öljypohjassa on vuoto ja se korjataan niin onko siinä purkamisen yhteydessä jotakin mikä kannattaa uusia? Auto siis 4matic...
Yli kaksi tuhatta euroa, arvaan?
Yli kaksi tuhatta euroa, arvaan?
Re: OM642 ja öljypohjan vuoto
Vetoakselin tukilaakeri kannattaa vaihtaa siinä samalla.
S204 350cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
Re: OM642 ja öljypohjan vuoto
Auto ei ollut enää omistuksessani kun toi tehtiin, mutta parin tonnin luokkaa se oli. Onhan siinä hommaa kun vaihteisto pitää irrottaa jnetarpeetontieto kirjoitti: ↑Ke 06.10.2021 05:57 Jos nyt öljypohjassa on vuoto ja se korjataan niin onko siinä purkamisen yhteydessä jotakin mikä kannattaa uusia? Auto siis 4matic...
Yli kaksi tuhatta euroa, arvaan?
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: OM642 ja öljypohjan vuoto
Voiko tuolta remontilta välttyä tekemällä jotain huoltoja tai tarkastuksia?
Mitä vikapaikkoja tuolla W212 4Maticin voimansiirrossa on?
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: OM642 ja öljypohjan vuoto
Etu vetarin tukilaakeri, etu kardaani, jakolaatikon laakerit ja paljon ajetuissa usein etu vetoakselit ravistaa
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Re: OM642 ja öljypohjan vuoto
Onko laakereita ja kardaaneja hajonnut paljon ajettuna vai onko tällainen 200tkm ajettu jo riskiryhmää?
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: OM642 ja öljypohjan vuoto
ite oon vaihtanu etuvetarit etukardaanin ja tukilaakerin öljypohjaan tosin kilsoja on jo 675tkm tais olla jo toinen kardaani päiväyksestä päätellen noin 300tkm kestää etukardaanin ristikko s212 350 cdi etukardaanin vaihto vähän työläs joutuu irroittaan dpf:n ja etuperästä ottaan irti sen mihin kardaani kiinnittyy alumiininen osa sit näkeekin sisään etuperään.. kardaani työnnetään etuperän sisään että saa laatikolta irti toisen pään (just mahtuu tulemaan kun irroittaa vaihdelaatikon tuen takaa että laatikon pää vähän laskee) sit pitää uusia o rengas sinne etuperään ite en ensin sitä ostanu niin tein sit 2 X sen homman etu vetareidenvaihto on tunnin homma siinä menee samalla se tukilaakerikin sitten.... eli voi olla aika kallis homma jos teettää mut pystyy ite tekemään nosturilla helposti viikonlopussa....
Re: OM642 ja öljypohjan vuoto
Juuri tuossa tuli vaihdettua 280tkm ajettuun jakolaatikon laakerit, pahimmillaan ollu alle 100tkm ajetuista rikki. Remonttina helppo ja varmaan korjaamolla noin 500-700€, itse tehtynä noin 200€
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 21.10.2018 10:14
Re: OM642 ja öljypohjan vuoto
Öljyvuoto korjattu Hort Autossa, oli tosiaaankin lauhduttimen tiiviste mikä vuosi. Samalla paljastui että poltoaineletku & anturi rikki ja että turbo asenettu huolimattomasti ja joku tiiviste muljahtanut paikoiltaan ja rikkonut turbon siivet. Lasku oli 3197 EUR sis 9,5h työtä ja uuden turbon ja kolmensadan euron poltoaineletkun.
Viimeksi muokannut tarpeetontieto, Ke 24.11.2021 18:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: OM642 ja öljypohjan vuoto
Jos tiiviste mennyt turboon, niin kyseessä on varmaankin tuo oranssi tiiviste? Se pitäisi kai aina vaihtaa kun käyttää irti.
S212 E350CDI 4Matic 2009
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 21.10.2018 10:14
Re: OM642 ja öljypohjan vuoto
Autoon vaihdettiin lokakuussa Boschin huollossa EGR ja samalla pyysin tutkimaan öljyvuodon syytä, siis ketjun alkuperäinen aihe (diagnoosi oli öljypohja). EGR vaihdon yhteydessä ei tullut mitään komenttia turbosta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: OM642 ja öljypohjan vuoto
Näyttäs siltä et se on rutussa työnnetty väkisin paikoilleen ja kiristetty aivan liian tiukalle. Ainakin nuo painaumat tiivisteen alareunassa kello 7 kohdalla viittais siihen.
W212 350cdi -09
W210 270cdi avantgarde -00
W201 250d -87
W210 270cdi avantgarde -00
W201 250d -87
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 21.10.2018 10:14
Re: OM642 ja öljypohjan vuoto
Saaga alkaa olla valmis, auto meni katsastuksesta läpi ja kulkee eteenpäin niin kuin pitääkin. Onko tieto kuin usein turboon joutuu koskemaan... mietin että kauankohan turbo on "yskinyt"... vaatiiko egr:n vaihto turbon yhteiden irrotamista? Ilmansuodatin tms... mietin nyt että onko turbo ollut rikki alusta asti vai sössitty minun teettämissä huolloissa kolmen vuoden aikana.
Fix the #1 Problem on the OM642 Mercedes Diesel
https://www.youtube.com/watch?v=Y5DtqwHraz8
Don't Replace your OM642 Turbocharger Without Doing This Too!
https://www.youtube.com/watch?v=Y5DtqwHraz8
BLUETEC'S: The most overlooked but most important maintenance items!
https://www.youtube.com/watch?v=5LkWszMWPqY
Fix the #1 Problem on the OM642 Mercedes Diesel
https://www.youtube.com/watch?v=Y5DtqwHraz8
Don't Replace your OM642 Turbocharger Without Doing This Too!
https://www.youtube.com/watch?v=Y5DtqwHraz8
BLUETEC'S: The most overlooked but most important maintenance items!
https://www.youtube.com/watch?v=5LkWszMWPqY
Viimeksi muokannut tarpeetontieto, To 25.11.2021 20:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: OM642 ja öljypohjan vuoto
Polttoainesuodattimen vaihto, ilmansuodattimien vaihto, jotain remonttia läppämoottorille, joidenkin hehkutulppien vaihto jne... edellyttää y-haaran irrottamista
wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2359
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: OM642 ja öljypohjan vuoto
Käytännössä kaikissa autoissa on ollut 1950-luvulta lähtien paksunnos letkuliitoksissa estämässä luiskahdusta ja vuotoja.
Mercedes ei osaa tehdä sitäkään.
Re: OM642 ja öljypohjan vuoto
Onko kellään tietoa, kuinka uusissa OM642 koneissa on tuo öljynjäähdyttimen tiivistevika? Ainakin näin Nettiautossa yhden 2012 vuosimallin auton, jossa oli tuo remontti tehty.
Netin mukaan Mersu on puuttunut ongelmaan jo 2010 ja alkuperäinen punainen tiiviste muuttui silikonitiivisteeksi. Mutta ilmeisesti sekään ei ole tarpeeksi vahva ja uusin tiiviste on violetti ja tehty fluorikumista eli Vitonista. Kuinkahan uusissa on nuo vahvimmat tiivisteet vakiona?
Netin mukaan Mersu on puuttunut ongelmaan jo 2010 ja alkuperäinen punainen tiiviste muuttui silikonitiivisteeksi. Mutta ilmeisesti sekään ei ole tarpeeksi vahva ja uusin tiiviste on violetti ja tehty fluorikumista eli Vitonista. Kuinkahan uusissa on nuo vahvimmat tiivisteet vakiona?