Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MikeIron
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 05.01.2021 04:10

Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja MikeIron »

GL:n rikkoutuneen turbon jäähdytysputken vaihdon yhteydessä kaveri oli päästänyt (tahallaan?) kylmäaineet (R134a) ulos eli aineet ja paineet poissa. Haluaisin varmistuksen voiko autolla normaalisti ajaa huoltoon aineiden täyttöön jos kytkee varuilta AC:n pois päältä? Onko mitään arviota mitä kylmäaineiden täyttö tyypillisesti maksaa?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17233
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Voi ajaa, 49-100 euroa.
wiimax.fi
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Joko nämä kylmäaineiden hinnat on laskenut. Viime kesänä oli parissa paikassa kysyttäessä huolto 59-79€ sis vain 200-300g R134:sta ja loppu 100€/kg. Tyhjän järjestelmän täytölle tuli ihan mukavasti hintaa.
2007 R 320cdi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17233
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meillä oli Ylivieskan M-B Osalla kesätarjous ilmastoinnin huolto 49 euroa henkilöautoihin / R134a sisältäen kylmäaineen, enkä ole vielä tarjousta poistanut ... toki eipä tuota kannattavaksi voi sanoa, kun tyhjää väyrysen järjestelmää täyttää tms.
wiimax.fi
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13213
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tässä varmaan sopii jo kysyä off-topikkia: mitäs ne uudet hiilidioksiidit maksaa? Eikö siinä pitäisi saada ilmastokompensointirahaa kun säilöö hiilidioksidia autoon pois ilmakehästä (unohdetaan mihin se aiemmin vuosi)? Saako Ylivieskassa täytettyä? Kuulemma etelässä aika harvassa noille laitteet.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17233
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja dealer »

R744 en löytänyt huoltoa Helsinkiä lähempää viime kesänä. Kahdella merkkiorganisaation korjaamolla löytyy huoltolaitteet mersuihin, molemmat pääkaupunkiseudulla.
Kohteena olevasta mersusta oli kompura rikki, muistaakseni jossain vajaassa viidessä tonnissa uuden osan hinta.
wiimax.fi
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1533
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja MouTine »

En montaa km ajaisi. Kompura lienee muuttuvatilavuuksinen eli pyörii kokoajan vaikka kytkisit kylmäkierron pois. Onhan siellä tilkka öljyä toki mutta ei tee hyvää ajaa pitkää matkaa.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2333
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

dealer kirjoitti: Su 26.12.2021 11:07 Meillä oli Ylivieskan M-B Osalla kesätarjous ilmastoinnin huolto 49 euroa henkilöautoihin / R134a sisältäen kylmäaineen, enkä ole vielä tarjousta poistanut ... toki eipä tuota kannattavaksi voi sanoa, kun tyhjää väyrysen järjestelmää täyttää tms.
Huollatin väyrysen ilmastoinin toissakesänä ja siellä oli kuulemma noin 300g jäljellä kun koko tilavuus taisi olla lähempänä 1500g.

Hintaa tarjoushuollolle tuli noin 149€ kun ylimenevä maksettiin per 100g.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1767
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja sompio »

Muistaakseni väyrysen, eli W210 mersun kylmäainetilavuus on 1000 g ja W211 900 g.
Ainakin minun S210 -98 meni tuo kilo tyhjään järjestelmään kesällä 2020 ja emännän W211 -09 tänäkesänä 900 g.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Viime kesänä halvin täyttö taisi olla 30€ mitä näin ja ittekin täytin kahteen kulkineeseen 40€ / täyttö. Sit on niitä joissa maksaa selvästi yli 100€ Homma kuitenkin on täsmälleen sama mitä tekevät.

Nuita muuttuvatilavuuksisia kompuroita tuntuu menevän kuin "leipää" joissain automerkeissä. Niissä kompura tosiaan pyörii aina kun auto käy mutta niisssä sit on oma öljyntäyttöaukko "vaihteistolle".

Semmoista essonbaarin juttua on et kun syystä tai kolmannesta mosa puretaan muttereiksi ni pokkeuksetta nuo kompurat on kuivia? Ei siis ole öljyä vaikka pitäisi olla? Ei ihme jos kompura lakkaa toimimasta jos noin on. Samoin jos kompura on rikki ni kuivia ovat :o
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2333
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

sompio kirjoitti: Su 26.12.2021 17:58 Muistaakseni väyrysen, eli W210 mersun kylmäainetilavuus on 1000 g ja W211 900 g.
Ainakin minun S210 -98 meni tuo kilo tyhjään järjestelmään kesällä 2020 ja emännän W211 -09 tänäkesänä 900 g.
Olet oikeassa ja olin väärässä. Täyttömäärä R134A 1,00 + 0,03kg (öljyä?)
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja etrade »

Jari Ke kirjoitti: Su 26.12.2021 20:06 Viime kesänä halvin täyttö taisi olla 30€ mitä näin ja ittekin täytin kahteen kulkineeseen 40€ / täyttö. Sit on niitä joissa maksaa selvästi yli 100€ Homma kuitenkin on täsmälleen sama mitä tekevät.

Nuita muuttuvatilavuuksisia kompuroita tuntuu menevän kuin "leipää" joissain automerkeissä. Niissä kompura tosiaan pyörii aina kun auto käy mutta niisssä sit on oma öljyntäyttöaukko "vaihteistolle".

Semmoista essonbaarin juttua on et kun syystä tai kolmannesta mosa puretaan muttereiksi ni pokkeuksetta nuo kompurat on kuivia? Ei siis ole öljyä vaikka pitäisi olla? Ei ihme jos kompura lakkaa toimimasta jos noin on. Samoin jos kompura on rikki ni kuivia ovat :o
Voitko laittaa linkkiä tai videoita tuosta, omasta täyttöaukosta vaihteistolle?

Tuohan on muuttuvatilavuuksinen mäntäkompressori, missä mäntien iskunpituutta säädetään PWM solenoidilla.
https://www.youtube.com/watch?v=DPuYF0eNK6M

Onhan netissä videoita, mutta ainakaan tuossa en näe erillistä öljyä vaihteistolle, vai onko tämä erillinen öljy ainoastaan tietyissä merkeissä?
https://www.youtube.com/watch?v=ItvfKv0iRPY

Tuossa ekas videos kohdalla 0:15 on jokin silmä. Olisko se sille erilliselle öljylle?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

124:ssa ei ole tuollaista kompuraa. Siitä hiukan piti vääntääkkin kun kunnostin ton 4Matikin ilmastoinnin. Siinä kohtaa tuo aihe tuli esille kun kysyin että paljonkas sitä öljyä kuuluu kompuraan laittaa ja että mistä sitä laitetaan. No, huoltoliikkeen kaveri etti koneelta kuvan ja näytti ja samalla kertoi siitä että niitä leikkaa kiinni jne. Se ettei niissä useinkaan pois öljyä tule kun rikkonaisen vaihtaa tai purkuautosta purkaa ei välttämättä essonbaarin juttuja ole.

Kun tuossa minkä kunnostin niin joku tippa siitäkään vaan tulli ja sama homma yhdessä varaosakompurassa joka mulla tallissa on. Nämä siis mallia jossa magneettikytkimellä kytkerään kompura pyörimään. On siis aivan erityppinen.

Mutta:
Muistelen että muuttuvatilavuuksisessa jollaisia kaikki uudemmat ovat olisi kompuran takaosassa päällä proppu josta öljy sinne laitetaan? Ja jotenkin muistikuvaan jäi että samaa kompuraa saattaa olla useammassakin automerkissä?

Niin ja lisätään varuiksi nyt vielä ettei sinne mitään 10 / 30 tosiaankaan kuulu laittaa. Näihin A/C kompuroihin on ihan oma oljynsä. Mä ostin sitä noin 4dl A/C huoltoliikkeestä. Se taitaa olla mainittukin tuolla topiikissa missä ton Matikin kunnostuksesta muutenkin on juttua mutta sekään välttämättämättä ei ole passelia näihin uudenmallisiin kompuroihin missä kaasutkin saattavat olla muuta kuin 134a:ta.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1533
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Minuakin kiinnostaa tämä proppu. En ole koskaan kuullutkaan .. Denson tekeleitä nämä Mersuissa esiintyvät pumput.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja etrade »

MouTine kirjoitti: Ma 27.12.2021 12:18 Minuakin kiinnostaa tämä proppu. En ole koskaan kuullutkaan .. Denson tekeleitä nämä Mersuissa esiintyvät pumput.
Taitaa olla täyttä hupatusta.

Essonbaaris, huoltoliikkeen ukko siis väittää että öljy ja kylmäaine tulee erillisinä ulos rikkinäisestä kompurasta.
Kannattaa vaihtaa baaria.

Öljyn on sitouduttava kylmäaineeseen, jonka kompura imee imulinjasta kampikammioon, jäähdyttäen ja voidellen kompuraa.
Sieltä kylmäaine painetaan mäntien avulla kuumakaasulinjaan.


Tuos on videoita ylempänä, ja Youtube tarjoaa niitä lisää, kun katsoo noita.

Jos jossain +30 vuotta vanhassa rikkinäises kompuras ei ole ollut öljyä, niin ei liity aiheeseen millään tavalla.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 912
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Jokaisessa kylmäkoneessa on aina myös öljyä kompressorille. Ja oli nyt sitten mäntä tai ruuvi tai mikä tyyppi vaan, se öljy myös kiertää linjastossa joka paikkaan. Öljysumuna se kompuralta lähtee ja tiivistyy sitten nesteeksi putkiin. Siksi se öljyvuoto on silmin nähtävä indikaattori kylmäainevuodolle. Isommissa laitoksissa, esim. kauppojen kylmät, tehdäät pitkiin linjoihin öljymutkia ihan tarkoituksella palauttaa nestemäinen öljy takaisin kompressorille. Se on sellainen viemärin hajulukkoa muistuttava mutka tietyissä paikoissa. Kylmäaineen kierto sitten palauttaa sitä takaisin.

Jokainen kylmäaine myös vaatii oman öljytyyppinsä, ei niitä voi sekoittaa.

Siihen, että kompressoriin pitäisi lisätä öljyä suhtaudun aika suurella varauksella. Vain kylmäainetäyttöjen yhteydessä se olisi edes mahdollista. Ei voi olla mitään öljykorkkia josta kaataa, se on paineistettu linja ja öljy on siellä seassa. Tarkistuslasejahan kylmälaitteissa on, ne ovat sitä varten, että näkee meneekö kylmäaine niissä nesteenä vai höyrynä. Ja toisaalta saattaa olla väriaine reunoilla ilmaisemassa kosteutta(siis vettä).
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kyl ainakin 124:n kumpikin kompura lähes kuivia olivat. Muistaakseni 160ml on öljytäyttömäärä kun lauhduttimen sekä kuivaimen vaihtaa. Mä kun päivitin R12 --> R134a niin siinä kohtaa käytin myös kompuraa pöydällä et saan kaiken öljyn pois mitä siellä on Tai siis olisi pitänyt olla ja tietty erilaiset tiivisteet joitten pitäis kestää tätä erilaista öljyä. (Edit: Kiitokset neuvoista nm Karel) Toki 124:n kompura on täysin eri kuin nämä muuttuvatilavuuksiset. Näissä muuttuvissa käsittääkseni on ihan erillinen tuo "vaihteiston" öljytila?

Mutta nopsaan kaivelemalla löyty tämmönen. (pari kuvaa joista toisessa teksti) Minusta tuo kyl vaikuttaa sille että se "baari" missä olin niin saattaapi pitää ihan paikkaansa? Tai ainakin öljyntäyttöproppu tuossa mielestäni on mistä puhutaan (numero 1:llä merkattu) ja eikö tuo ihan mersusta peräisin lie tuo pumppu? Densoko tuo nyt on? Enkä nyt äkkiä keksi miksi olisi valehdellukaan siitä et uudemmissakaan ei välttämättä öljyä ole vaikka pitäisi ja että se saattaapi olla syy niitten rikkoutumiseen? Tai no mistä sitä nykyaikana tietää? Mä kyl uskoin :eh:

Tässä linkki keskusteluun josta nappasin nuo kuvat:
https://www.benzworld.org/threads/where ... l.1535567/
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Jari Ke, Ma 27.12.2021 20:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Löysin juutuubista videon muuttuvatilavuuksisen pumpun toimintaperiaatteesta. Männät ymmärtääkseni ovat sylintereissä ja siten kylmäainekierto on ihan omansa erillään muusta pumpusta. Kun noin on niin mistäs pumpun "vaihteisto" (kuten nuita sisäosia nimitin) saa voitelunsa? Varmaan järjestelä paine on koko pumppusisuksissa meinaan ei männät niin tiiviitä ole.

Mutta edelleen olen sitä mieltä että erillinen tila ja siellä kuuluu olla öljy joka varmaankin on samaa mitä kierrossakin on?

https://www.youtube.com/watch?v=nbwbTLe5WaQ
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja etrade »

Juuri tuollaisten, musta tuntuu ukkojen vuoksi, lainsäätäjä on päättänyt ettei maallikoilla ole oikeutta tehdä kylmätöitä, ilman koulutusta, kun ei edes kylmäkompuran toimintaa ymmärretä.

Nimi pitää löytyä tuolta. https://tukes.fi/tuotteet-ja-palvelut/kylmaala

Vielä kerran. Magneettikytkimellä varustettu ja muuttuvatilavuuksinen mäntäkompressori.
https://www.youtube.com/watch?v=ItvfKv0iRPY
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13213
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

etrade kirjoitti: Ma 27.12.2021 22:25
Magneettikytkimellä varustettu ja muuttuvatilavuuksinen mäntäkompressori.
Omassa autossa on juuri tuollainen magneettikytkimellä varustettu ja muuttuvatilavuuksinen kompressori. :wink:
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

DBFI kirjoitti: Ma 27.12.2021 22:46
etrade kirjoitti: Ma 27.12.2021 22:25
Magneettikytkimellä varustettu ja muuttuvatilavuuksinen mäntäkompressori.
Omassa autossa on juuri tuollainen magneettikytkimellä varustettu ja muuttuvatilavuuksinen kompressori. :wink:
No ei ole, kun sinulla on jompi kumpi.
Ei molempia.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13213
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Risto113 kirjoitti: Ti 28.12.2021 00:50 No ei ole, kun sinulla on jompi kumpi.
Ei molempia.
Tästä ei pitäisi lähteä kinaamaan mutta MY2015 auto jossa ei vielä ole sähkökäyttöistä kompressoria mutta kantakortissa koodi B09:
Variable displacement compressor with clutch.JPG
B09-koodia tyrkytetään moneen muuhunkin korimaliin, omaan edelliseenkin (2007) mutta siinä yksilössä ei kantakortissa tuota ollut.

Ilman valokuvaa kompurasta en keksi miten "todistaa" että tuo on muuttuvatilavuuksinen muuta kuin kytkiksen kaksi ohjausta, tilavuudelle ja magneetille. EPC:ssä sama osakuva kaikille vaihtoehdoille.

Jossain väitettiin että joku desimaali tuolla saadaan pois auton CO2 lukemasta?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

OK voi se noin ollakin et on ihan juttua vaan.

No sit kyssäri et miten nuitten säätöosien voitelu hoituu muuttuvatilavuuksisessa? Kun minusta näyttäisi sille tuossa halkileikkauksessa että männät ovat sylintereissään ja "imu & paine tahti" hoituu silleen et kaasut eivät kierrä nuissa säätöosissa? Samlta se minusta näytti se tojolootan videokin et kaasut eivät kierrä säätöosissa?

Tulkitsinkos mä päin honkia tulla benz maailmasa olleen tekstin ja 1 numerolla merkatun propun?

Edit: Lisätääs täähän linkkejä aiheeseen jos kompura menee vaihtoon. Englanniksi mutta hyödyllistä tietoa.
https://www.aa1car.com/library/2003/ic50350.htm

Hiukan ehkä ot:ta tämä seuraava:
R12 päivitysohjeet R134a. Tästä saattaisi olla hyötyäkin ketä vanhempien kulkineitten kanssa puuhaa? En jaksanu alkaa selvittää milleen tuon saisi loudattua vai onko tilaustavaraa ja saatavillakaan enään?
https://www.aa1car.com/carleyware/retrofit.htm
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

DBFI kirjoitti: Ti 28.12.2021 08:39
Risto113 kirjoitti: Ti 28.12.2021 00:50 No ei ole, kun sinulla on jompi kumpi.
Ei molempia.
Tästä ei pitäisi lähteä kinaamaan mutta MY2015 auto jossa ei vielä ole sähkökäyttöistä kompressoria mutta kantakortissa koodi B09:
Variable displacement compressor with clutch.JPG

B09-koodia tyrkytetään moneen muuhunkin korimaliin, omaan edelliseenkin (2007) mutta siinä yksilössä ei kantakortissa tuota ollut.

Ilman valokuvaa kompurasta en keksi miten "todistaa" että tuo on muuttuvatilavuuksinen muuta kuin kytkiksen kaksi ohjausta, tilavuudelle ja magneetille. EPC:ssä sama osakuva kaikille vaihtoehdoille.

Jossain väitettiin että joku desimaali tuolla saadaan pois auton CO2 lukemasta?
Olin väärässä.
Kiitos selvennyksestä.
Onpahan erikoinen ratkaisu, ilmeisesti ollut tärkeä desimaali se.
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Risto113 kirjoitti: Ti 28.12.2021 12:44
DBFI kirjoitti: Ti 28.12.2021 08:39
Risto113 kirjoitti: Ti 28.12.2021 00:50 No ei ole, kun sinulla on jompi kumpi.
Ei molempia.
Tästä ei pitäisi lähteä kinaamaan mutta MY2015 auto jossa ei vielä ole sähkökäyttöistä kompressoria mutta kantakortissa koodi B09:
Variable displacement compressor with clutch.JPG

B09-koodia tyrkytetään moneen muuhunkin korimaliin, omaan edelliseenkin (2007) mutta siinä yksilössä ei kantakortissa tuota ollut.

Ilman valokuvaa kompurasta en keksi miten "todistaa" että tuo on muuttuvatilavuuksinen muuta kuin kytkiksen kaksi ohjausta, tilavuudelle ja magneetille. EPC:ssä sama osakuva kaikille vaihtoehdoille.

Jossain väitettiin että joku desimaali tuolla saadaan pois auton CO2 lukemasta?
Olin väärässä.
Kiitos selvennyksestä.
Onpahan erikoinen ratkaisu, ilmeisesti ollut tärkeä desimaali se.
Turha niitä kompuran sisä romuja on pyörittää koko talvee/kun ei ilmastointi ole päällä kun voi magneettikytkimellä erottaa kerran, kompuran kestoikääkin luultavasti lisää kun ei turhaan pyöritetä kaikkia romuja.
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja etrade »

DBFI kirjoitti: Ma 27.12.2021 22:46
etrade kirjoitti: Ma 27.12.2021 22:25
Magneettikytkimellä varustettu ja muuttuvatilavuuksinen mäntäkompressori.
Omassa autossa on juuri tuollainen magneettikytkimellä varustettu ja muuttuvatilavuuksinen kompressori. :wink:
Tuosta olet joskus jossain kirjoittanu, mutta nyt vielä kuvien kanssa.
Järkevä systeemi, ennen normaalia sähkökäyttöistä kompuraa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Kylmäaineet päästetty pois - ajo huoltoon?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Otetaas uppia ja kaksi kyssäriä vähä erisanakääntein :)

Eli miksi muuttuvatilavuuksisessa pumpuissa ainakin joissain on laitettu proppu tuonne "vaihteistoon"?

Kaasut ja sen mukana oleva öljy eivät näyttäisi kiertävän "vaihteistossa"? Miten voitelu hoituu kompuran työskennellessä kesäkeleissä / talvella?
Vastaa Viestiin