Jarruputken liitosnipan laillisuus korjauksissa
Jarruputken liitosnipan laillisuus korjauksissa
Se sitten varmistui Eemelin ongelma. Joku oli korjannut pätkän jarruputkea takaosasta keskeltä kahdella nipalla. Sama joku varmaan hoitaa asiaa samalla metodilla 10 cm välein. Sama hapero putki jätetty sitten odottamaan seuraavaa vuotoa. Mennyt ainakin kerran läpi myös katsastuksesta.
Re: Jarruputken liitosnipan laillisuus korjauksissa
Mersullahan on muista merkeistä poiketen valmistajan ohje, että kaksi lisäliitoskohtaa sallitaan:
https://www.traficom.fi/sites/default/f ... aminen.pdf
https://www.traficom.fi/sites/default/f ... orjaus.pdf
https://www.traficom.fi/sites/default/f ... aminen.pdf
https://www.traficom.fi/sites/default/f ... orjaus.pdf
S124 300 TDT 4Matic -87
Re: Jarruputken liitosnipan laillisuus korjauksissa
Miksiköhän malleille W210 ja W211 ko toimenpidettä ei sallita, ainakin puuttuu listalta.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Jarruputken liitosnipan laillisuus korjauksissa
Jarruputkia on korjattu paljon jatkamalla, tyypillisesti takaputkiin reilun metrin pätkät uutta takaletkusta eteenpäin.
Miksi näin ? On siihen parikin syytä.
Putken vuoto tulee aina yllätyksenä ja ajaminen vuotavan jarruputken kanssa on hyvin hankalaa tai ei onnistu lainkaan, ja on joka tapauksessa vaarallista. Auto on siis ajokelvoton eikä tilanne ole ollut ennakoitavissa.
Korjaamolla saattaa olla aikaa korjata vuotokohta samana päivänä, mutta putkien vaihtaminen edestä taakse ottaa aikaa sen verran että viikon pari joutuisi odottamaan.
Sitten vielä yleisin syy; asiakkaalle selviää että säästyy rahaa jos korjataan vain ruostuneet kohdat...no, tässähän voidaan ajatella että pakkoko se on edes antaa sellaista vaihtoehtoa että tehtäisiin jotenkin muuten kuin koko putket vaihtamalla.
Eihän se ole pakko, eikä muutenkaan ole pakko autoja korjata Asiakaskin saa valita itse paikan missä huollattaa ja korjauttaa.
Kuitenkin E-sarjalaisessa on 212 myötä tullut eteen se että jarruputket ruostuu sieltä täältä koko matkalta eikä osittainen vaihtaminen enää ole järkevää, kun 211:ssa oli poikkeuksetta vain takapäästä ruostuneet ja etuosa aivan terveessä kunnossa.
Yhdessä autossa olen nähnyt takaputkissa ainakin 10 liitosta. Ei siinä jarruja ollut, kun joku oman elämänsä sankari oli vielä ilmauksessakin säästänyt ja ilmannut itse foorumien "hyvillä" neuvoilla. Ihan muun asian takia tuli korjaamolle ja asentaja oli lipsauttaa nosturin pylvääseen.
Omistajalle soitin että korjataanko jarrut, auto ei ole tieliikennekunnossa ilman remonttia ? "Joo laitetaan vaan, tyttö sillä ajelee..."
Miksi näin ? On siihen parikin syytä.
Putken vuoto tulee aina yllätyksenä ja ajaminen vuotavan jarruputken kanssa on hyvin hankalaa tai ei onnistu lainkaan, ja on joka tapauksessa vaarallista. Auto on siis ajokelvoton eikä tilanne ole ollut ennakoitavissa.
Korjaamolla saattaa olla aikaa korjata vuotokohta samana päivänä, mutta putkien vaihtaminen edestä taakse ottaa aikaa sen verran että viikon pari joutuisi odottamaan.
Sitten vielä yleisin syy; asiakkaalle selviää että säästyy rahaa jos korjataan vain ruostuneet kohdat...no, tässähän voidaan ajatella että pakkoko se on edes antaa sellaista vaihtoehtoa että tehtäisiin jotenkin muuten kuin koko putket vaihtamalla.
Eihän se ole pakko, eikä muutenkaan ole pakko autoja korjata Asiakaskin saa valita itse paikan missä huollattaa ja korjauttaa.
Kuitenkin E-sarjalaisessa on 212 myötä tullut eteen se että jarruputket ruostuu sieltä täältä koko matkalta eikä osittainen vaihtaminen enää ole järkevää, kun 211:ssa oli poikkeuksetta vain takapäästä ruostuneet ja etuosa aivan terveessä kunnossa.
Yhdessä autossa olen nähnyt takaputkissa ainakin 10 liitosta. Ei siinä jarruja ollut, kun joku oman elämänsä sankari oli vielä ilmauksessakin säästänyt ja ilmannut itse foorumien "hyvillä" neuvoilla. Ihan muun asian takia tuli korjaamolle ja asentaja oli lipsauttaa nosturin pylvääseen.
Omistajalle soitin että korjataanko jarrut, auto ei ole tieliikennekunnossa ilman remonttia ? "Joo laitetaan vaan, tyttö sillä ajelee..."
wiimax.fi
Re: Jarruputken liitosnipan laillisuus korjauksissa
Eemeli on tunnetusti W211 ja Väyrynen W210. Mersulla täytyy olla joku erityissyy homman sallimiseen muissa maalleissa, koska hapero putki oli tässäkin tapauksessa paljon haperompi siltä osuudelta, kun sen jätettiin uusimatta takajarrulle saakka. Näillä kikoilla selvitään akuutin tilanteen yli, sen ymmärrän, mutta kun myydään eteenpäin, ehkä olisi korrektia jotenkin kertoa jarruputkien liitosten lisääntynyt määrä, koska se indikoi jarruputkien kuntoa, eli ongelman todennäköisyyttä ja vaihdon tarvetta.
Nyt pitääkin tutkia Väyrystä. Se on jo 22V, mutta nestevuotoa ei ole ollut. BAS/ESP-ilmon se antaa kerran kesässä.
Jahas dealeri se olikin kerennyt just taustoja ja syntyjä syviä selvittänyt.
Re: Jarruputken liitosnipan laillisuus korjauksissa
Toden totta!
Koskee vain mallisarjoja: 117, 156, 166, 172, 176, 204, 205, 207, 212, 216, 217, 218, 221, 222, 231, 242, 246, 251
Model 163, 164, 168, 169, 170, 171, 202, 203, 208, 209, 210, 211, 215, 219, 220, 230, 245
Model 463 up to model year 2013
Tuo dealerin tarina oli sikäli virkistävä, että se kertoi, miten eri lailla asioihin voi suhtautua. Jos auto viedään pajalle, eli ei iske tee se itse ja se korjataan omistajalta kysymättä ko. metodilla, se ei ole minusta korrektia. Sen sijaan jos kyseessä on autojobbari, joka pyrkii minimikustannuksiin turvallisuudesta piittaamatta, tuo alkanee olla vaihtomersuissa se yleisimmin löytyvä korjausmetodi.
Nytkin vika ilmeni, kun mun piti lastata Eemeli kohti Kolaria VR:n kyydissä. Läksin sitten hakemaan Väyrysen korvikkeeksi ja jumalauta, taas se kukkui 1200 km moitteetta, kun ajelin kohteessa ja takaisin etelään. Nyt on sitten Eemelin putket uutta ja uhkeaa, joten siitä tuskin enää lähivuosina...
Re: Jarruputken liitosnipan laillisuus korjauksissa
Kyllä, aina pitää asiakkaan kanssa sopia korjaustavasta, eikä missään tapauksessa pidä mennä tekemään mitään epäilyttävää / laitonta jarrujen korjauksessa vaikka asiakas sellaista pyytäisi (tai muista syistä)
wiimax.fi
Re: Jarruputken liitosnipan laillisuus korjauksissa
Hyvin onnistuu korjaus, ei mitään ongelmia ole ollut. Itsellä w219 takaa 1,5m korvannut liitoksilla molemmin puolin. Ja aina terveeseen putkeen asti. Ihan turha vetää koko putkea uusiksi.
Re: Jarruputken liitosnipan laillisuus korjauksissa
En ole varma ymmärsinkö tämän nyt oikein (luultavasti en), mutta siinä ei ole mitään järkeä, että laitetaan vanhan putken väliin korjauspala. Huomattavasti helpommalla pääsee katkaisemalla putken ja tekemällä toisen pätkän kokonaan uudestaan.
Joskus tullut vastaan myös korjauksia, jotka on tehty helmiliitoksilla vanhan putken keskelle. Sanomattakin selvää, että nämä ovat hengenvaarallisia.
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
Re: Jarruputken liitosnipan laillisuus korjauksissa
Tuota yritin ihmetellä avatessani tämän jutun. Siis putki oli korjattu takaosasta siten, ettei sitä oltu uusittu letkulle saakka, vaan pätkä keskeltä. Se pätkä, joka oli ennen letkua sitten jätetty uusimatta, petti. Traficomin ohje, jos se siis tarkoittaa, että noin voi uusia, jos tulee vain kaksi liitosta, on minusta käsittämätön. Täytyypi kysellä Trafista ja Vehosta miksi tämä on turvallista. Mekaanikostanikin se oli idioottimaista.S.S.S kirjoitti: ↑Pe 24.06.2022 10:46En ole varma ymmärsinkö tämän nyt oikein (luultavasti en), mutta siinä ei ole mitään järkeä, että laitetaan vanhan putken väliin korjauspala. Huomattavasti helpommalla pääsee katkaisemalla putken ja tekemällä toisen pätkän kokonaan uudestaan.
Joskus tullut vastaan myös korjauksia, jotka on tehty helmiliitoksilla vanhan putken keskelle. Sanomattakin selvää, että nämä ovat hengenvaarallisia.
Re: Jarruputken liitosnipan laillisuus korjauksissa
Oliko liitokset tehty kuitenkin ihan jarruputkityökalulla, vai oliko käytetty helmiliitoksia? Jos liitokset kuitenkin oli tehty ihan oikein käyttäen jatkonippaa ja muovaamalla putkien päät, niin ei tuossa kyllä ole tekijällä järki juossut. On joutunut tekemään neljä päätä putkiin kolmen sijasta.
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
Re: Jarruputken liitosnipan laillisuus korjauksissa
Tuon detaljitason tarkkuuden pääsen kysymään vasta elokuussa, mutta ihan aidosti ja rehellisesti, oli niin tai näin, en ymmärrä sitä pelkän pätkän uusimista. Oletin, että kyse oli helmiliitoksista, mutta puretut osat eivät käyneet käsissäni. Se, mitä vastaan urputan on, että jos putki on siinä kunnossa, että korroosio on silmin nähden iskenyt, vaatii gurun kykyä tehdä diagnoosi, että se on tosta 10 cm päästä terve ja ylipäänsä, miksi et uusi samalla letkulle saakka? Onko vastaus "mä säästin 50 cm putkea"?S.S.S kirjoitti: ↑Pe 24.06.2022 21:43Oliko liitokset tehty kuitenkin ihan jarruputkityökalulla, vai oliko käytetty helmiliitoksia? Jos liitokset kuitenkin oli tehty ihan oikein käyttäen jatkonippaa ja muovaamalla putkien päät, niin ei tuossa kyllä ole tekijällä järki juossut. On joutunut tekemään neljä päätä putkiin kolmen sijasta.
Re: Jarruputken liitosnipan laillisuus korjauksissa
Voihan kyse olla siitä, että ko. rempantekijällä ei ole ollut jarruputkenpään työkalua joten ei ole voinut liittää uutta putkea letkuun vaan on tehnyt välille pätkän helmiliitoksilla.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Jarruputken liitosnipan laillisuus korjauksissa
Helmiliittimellä minäkin tein jatkon emännän W211 kuskinpuolen takajarrulle. Kuitenkin niin, että teetin varaosaliikkeessä letkunpuoleisen pään ja liitin sitten sen pätkän Biltemalta ostamallani helmiliittimellä olevaan putkeen. Muistaakseni siinä liittimessä oli teräksiset helmet ja annettiin kiristysmomentit. Hyvin on pitänyt jopa pohjoisen porojarrutuksissa joissa jo vyönkiristimet toimivat. Messinkihelmiä ei pidä käyttää tai on sama jo panna "Manilahelmi" kaulan ympärille.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Jarruputken liitosnipan laillisuus korjauksissa
Tätä vähän itsekin epäilen. Ainoa syy, jolla tätä kyseistä toimintaa voi edes hiukan "perustella" väliaikaisena hätäratkaisuna. Se miksi helmiliitosten käyttäminen jarruputkissa ei ole suositeltavaa (tai ylipäätään hyväksyttyä), johtuu siitä, että helmiliitokset pitää muistaa jälkikiristää. Lisäksi helmiliitokset kestävät huonosti tärinää, etenkin, jos kiristämisessä ei ole noudatettu oikeita toimintatapoja ym.
Lisäksi helmiliitoksia on ainakin LL-, L- ja S-sarjaa. Varaosaliikkeiden yleisesti myymä LL-sarja on hyväksytty vain 100 bar paineelle. Tämä on aivan liian vähän esim. SBC-jarrulliselle autolle.
En tuomitse niitä, jotka jarruputkia jatkavat helmiliitoksilla. Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. Kuitenkin sen tuomitsen, että myytäessä helmiliitoksilla korjattua autoa, jätetään tämä tietoisesti kertomatta ostajalle. Jarrunippatyökalulla tehdyistä jatkoksista jokainen voi sitten itse päättää kertooko ostajalle vai ei, sillä tämähän on hyväksytty ja laillinen korjaustapa.
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
-
- Mersumies
- Viestit: 2374
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Jarruputken liitosnipan laillisuus korjauksissa
Hyvälaatuisen, auton alla käytettäväksi sopivan jarruputkityökalun hinta on noin 60€ mutta lukemani perusteella se on monelle Mercedes-Benzin omistajalle liikaa.S.S.S kirjoitti: ↑Ma 27.06.2022 09:39Tätä vähän itsekin epäilen. Ainoa syy, jolla tätä kyseistä toimintaa voi edes hiukan "perustella" väliaikaisena hätäratkaisuna. Se miksi helmiliitosten käyttäminen jarruputkissa ei ole suositeltavaa (tai ylipäätään hyväksyttyä), johtuu siitä, että helmiliitokset pitää muistaa jälkikiristää. Lisäksi helmiliitokset kestävät huonosti tärinää, etenkin, jos kiristämisessä ei ole noudatettu oikeita toimintatapoja ym.
Lisäksi helmiliitoksia on ainakin LL-, L- ja S-sarjaa. Varaosaliikkeiden yleisesti myymä LL-sarja on hyväksytty vain 100 bar paineelle. Tämä on aivan liian vähän esim. SBC-jarrulliselle autolle.
En tuomitse niitä, jotka jarruputkia jatkavat helmiliitoksilla. Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. Kuitenkin sen tuomitsen, että myytäessä helmiliitoksilla korjattua autoa, jätetään tämä tietoisesti kertomatta ostajalle. Jarrunippatyökalulla tehdyistä jatkoksista jokainen voi sitten itse päättää kertooko ostajalle vai ei, sillä tämähän on hyväksytty ja laillinen korjaustapa.
Tuo onsite-toimiva työkalu on jopa paljon mukavampi käyttää kuin 200€ maksava ruuvipenkkiin kiinnitettävä laite. Molemmilla saa erinomaisen lopputuloksen.
Re: Jarruputken liitosnipan laillisuus korjauksissa
Onko laittaa linkkiä tuohon mainitsemaasi toimivaan 60 € työkaluun? Aikoinani kun etsin, niin toimivaa en löytänyt. Tähän asti myös auton alla tehnyt päät juurikin ruuvipenkkiin tarkoitetulla työkalulla.E200kompressor kirjoitti: ↑Ma 27.06.2022 09:43 Hyvälaatuisen, auton alla käytettäväksi sopivan jarruputkityökalun hinta on noin 60€ mutta lukemani perusteella se on monelle Mercedes-Benzin omistajalle liikaa.
Tuo onsite-toimiva työkalu on jopa paljon mukavampi käyttää kuin 200€ maksava ruuvipenkkiin kiinnitettävä laite. Molemmilla saa erinomaisen lopputuloksen.
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
-
- Mersumies
- Viestit: 2374
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Jarruputken liitosnipan laillisuus korjauksissa
Esimerkiksi tuossa:S.S.S kirjoitti: ↑Ma 27.06.2022 16:05Onko laittaa linkkiä tuohon mainitsemaasi toimivaan 60 € työkaluun? Aikoinani kun etsin, niin toimivaa en löytänyt. Tähän asti myös auton alla tehnyt päät juurikin ruuvipenkkiin tarkoitetulla työkalulla.E200kompressor kirjoitti: ↑Ma 27.06.2022 09:43 Hyvälaatuisen, auton alla käytettäväksi sopivan jarruputkityökalun hinta on noin 60€ mutta lukemani perusteella se on monelle Mercedes-Benzin omistajalle liikaa.
Tuo onsite-toimiva työkalu on jopa paljon mukavampi käyttää kuin 200€ maksava ruuvipenkkiin kiinnitettävä laite. Molemmilla saa erinomaisen lopputuloksen.
https://www.ebay.de/itm/391778427566?ep ... Sw6l1h3r-f
Amazonista saa myyjästä riippuen ajoittain ilmaisen toimituksen.
Sen jälkeen kun pakon sanelemana tein myös auton alla jarruputkenpäät penkkiin tarkoitetulla koneella, tilasin tuollaisen kevyemmän version.
Tuollaisen työkalun käytöstä näkyy olevan esittelyvideokin.
https://youtu.be/6e58JrTu4oI?t=76
Vielä tarkennuksena, tuollainen pitää olla siis kahdella puristuspäällä jotta saa tehtyä molemmat päät eli tuollainen:
https://www.ebay.de/itm/293600029597?ha ... SwjmdiBP3m