Väyrysen öljyhörppy

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Väyrysen öljyhörppy

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Väyrysellä on jokusen vuoden ollut tapana hörpätä litra öljyä 2 tkm:n välein. Siinä on ollut mersun normiöljyt tietysti synteettisenä. Se ei vuoda mistään, joten voittopuolisesti on oltu sitä mieltä, että sen täytyy polttaa se litra. Sitten on pohdittu männänrengasta, mutta itse olen ollut venttiilinohjainkumien kannalla.
Kylmällä ilmalla, kun on joutunut seisomaan liikennevaloissa, öljy on haiskahtanut. Vaihdon jälkeen katosi hajut, mutta eipä ole ollut kylmääkään.
Väyrynen, W210, vm. 2000, alle 2,6 litraa, V6 bensakone, ajettu alle 300 tkm. Jotta jotain oppisin vaihdatin siihen Delvacin mineraaliöljyt 15W 40. Olin vieressä vaihtaessa ja huomasin, ettei öljynsuodattimen jalan tiivistesarjaa ainakaan kahden pienemmän tiivisteen osalta oltu vaihdettu vissin vuosiin. Öljyjä on kyllä vaihdettu, mutta vaihtajat vaikuttaa kokeneen tiivisteiden vaihdon merkityksettömänä.
Niin tai näin, nyt on menty jo merkittävästi pidempään ja Väyrynen vakuuttaa, ettei se kaipaa lisää öljyä.

Ihan mielenkiinnosta kyselen, millaisia öljykokeiluja olette tehneet ja onko joku muukin ollut kiinnostunut vanhassa jäykästä mineraaliöljystä?
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: Väyrysen öljyhörppy

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Tämä avaukseni ei juuri herättänyt aktiviteettia, mutta pannaan vielä nyt empiirisen tutkimuksen tulos. Synteettisillä normiöljyillä siis pääsi alle 2 tkm, jolloin piti lisätä se litra. Nämä jäykät mineraaliöljyt oli ollut sisällä 3322 km, ennen kuin Väyrynen pyysi sen litran. Motonet myi Delvac'it tarjouksessa verrattain edullisesti, joten olen kokeiluuni tyytyväinen ja Väyryseen.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1537
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Väyrysen öljyhörppy

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Se että ei pyydä lisää öljyä ei tarkoita sitä että voitelu tapahtuisi oikein. Mielummin tarkkailisin ja lisäilisin tarvittaessa kuin ajaisin väärillä öljyillä.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Re: Väyrysen öljyhörppy

Viesti Kirjoittaja toozi »

Ei just bensamersuista kokemusta, mutta noin yleisesti muutaman muun bensaauton kokemuksella venttiiliohjureiden kumit alkaa hapertua 12-15v iässä. Toki mahdollisuuksia on muitakin.
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: Väyrysen öljyhörppy

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

toozi kirjoitti: La 30.07.2022 13:49 Ei just bensamersuista kokemusta, mutta noin yleisesti muutaman muun bensaauton kokemuksella venttiiliohjureiden kumit alkaa hapertua 12-15v iässä. Toki mahdollisuuksia on muitakin.
Tuohan oli se omakin veikkaukseni siitä, minne se litra häviää. Väyrynen on kumminkin "tykännyt" Delvac'sta. Se käy hienon kuuloisesti ja tykkäsi myös pitkästä siivusta, kun piti ottaa se Lapin reissulle. Väyrynen tuntuu vaan paranevan vanhetessaan. Leimaa olisi maaliskuulle, mutta nuo öljyt on pakkasiin liian jäykät. Saatan päätyä vaihtamaan vielä kertaalleen notkeampaan, kun tuossa ei ole lohkolämmitintäkään.
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: Väyrysen öljyhörppy

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Kun kilsat kasvaa ja öljy muuttuu vanhaksi, Delvac'llakin on sama lisäystarve, kuin oli notkeammilla aiemmin, eli jos on venttiiliohjureiden kumit, niin sieltä mahtuu...
Vastaa Viestiin