W211 -06 kardaani "vatkaa" kiihdyttäessä
W211 -06 kardaani "vatkaa" kiihdyttäessä
Nyt tarviin vähän vertaistukea eli, vaihdoin viime syksynä molemmat rättinivelet ja lisäksi tukilaakerin joka oli selkeästi tiensä päässä. Syy oli "ravistaminen" kiihdyttäessä. No, vaihdon jälkeen jatkui sama ehkä hieman lievempänä ja lyhyemmin, mutta kuitenkin. Tämän lisäksi tukilaakeri piti aika ajoin kovaa vinkunaa, jonka luulin johtuvan perästä ja katselinkin jo vaihtoperää makkinoilta.
Nyt sitten irroitin kardaanin ja vaihdoin taas tukilaakerin sekä myös takapään kuminivelen, koska irroittaessa jouduin käyttämään sihen aika kovia keinoja (onko tähän jotain helppoa tapaa?)
No niin, tänään koeajolla keskilaakeri äänetön eikä perästäkään kuulu mitään ylimääräistä mutta.., kardaani vatkaa edelleen jos kiihdyttää vähänkin reppaammin rauhallisessa kiihdytyksessä ihan ok.
Kysymys kuuluu, onko kellään tietoa/sivistynyttä arvausta mistä moinen voisi johtua ?
Vielä toinen kysymys samaan autoon liittyen, ajovaloautomatiikka ei toimi (joskus toimii) eikä myöskään puhallin kuin omia aikojaan. Liittyvätkö nämä jotenkin etu Samin toimintaan mahdollisesti?
Nyt sitten irroitin kardaanin ja vaihdoin taas tukilaakerin sekä myös takapään kuminivelen, koska irroittaessa jouduin käyttämään sihen aika kovia keinoja (onko tähän jotain helppoa tapaa?)
No niin, tänään koeajolla keskilaakeri äänetön eikä perästäkään kuulu mitään ylimääräistä mutta.., kardaani vatkaa edelleen jos kiihdyttää vähänkin reppaammin rauhallisessa kiihdytyksessä ihan ok.
Kysymys kuuluu, onko kellään tietoa/sivistynyttä arvausta mistä moinen voisi johtua ?
Vielä toinen kysymys samaan autoon liittyen, ajovaloautomatiikka ei toimi (joskus toimii) eikä myöskään puhallin kuin omia aikojaan. Liittyvätkö nämä jotenkin etu Samin toimintaan mahdollisesti?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W211 -06 kardaani "vatkaa" kiihdyttäessä
Arvaustaksipepe kirjoitti: ↑Pe 09.09.2022 16:06 Nyt tarviin vähän vertaistukea eli, vaihdoin viime syksynä molemmat rättinivelet ja lisäksi tukilaakerin joka oli selkeästi tiensä päässä. Syy oli "ravistaminen" kiihdyttäessä. No, vaihdon jälkeen jatkui sama ehkä hieman lievempänä ja lyhyemmin, mutta kuitenkin. Tämän lisäksi tukilaakeri piti aika ajoin kovaa vinkunaa, jonka luulin johtuvan perästä ja katselinkin jo vaihtoperää makkinoilta.
Nyt sitten irroitin kardaanin ja vaihdoin taas tukilaakerin sekä myös takapään kuminivelen, koska irroittaessa jouduin käyttämään sihen aika kovia keinoja (onko tähän jotain helppoa tapaa?)
No niin, tänään koeajolla keskilaakeri äänetön eikä perästäkään kuulu mitään ylimääräistä mutta.., kardaani vatkaa edelleen jos kiihdyttää vähänkin reppaammin rauhallisessa kiihdytyksessä ihan ok.
Kysymys kuuluu, onko kellään tietoa/sivistynyttä arvausta mistä moinen voisi johtua ?
Vielä toinen kysymys samaan autoon liittyen, ajovaloautomatiikka ei toimi (joskus toimii) eikä myöskään puhallin kuin omia aikojaan. Liittyvätkö nämä jotenkin etu Samin toimintaan mahdollisesti?
Päissä olevat keskitys holkit kuluneet, kardani vääntynyt, epätasapainossa
Mökkillä
'
'
Re: W211 -06 kardaani "vatkaa" kiihdyttäessä
Kardaanin keskitysmerkit oikein / kohdillaan ?
Re: W211 -06 kardaani "vatkaa" kiihdyttäessä
Tää on hyvä kysymys, ehkä yhden hampaan heitolla asettui paikalleen. Jos ajaa hiljaa tai kovempaa, tai sitten kiihdyttää vauhdissa, niin tuota vapinaa ei ainakaan tule perstuntumalla. Esiintyy vain kun lähtee liikkeelle ja siitä vähän voimallisemmin kiihdyttää
Re: W211 -06 kardaani "vatkaa" kiihdyttäessä
Tätä en osannut ottaa huomioon, onko yleinenkin ilmiö ?
Re: W211 -06 kardaani "vatkaa" kiihdyttäessä
Joskus niitä tasapainotuspainoja saattaa irrota jos hitsattu huonosti, vähän ruostunut tai jotakin osunut. Ravistaa varmasti, mut ravistaa sitten kyllä tietyllä nopeudella ajossa yleensä koko ajan.
Manuaali auto? Vauhtipyörä lopussa?
Manuaali auto? Vauhtipyörä lopussa?
Re: W211 -06 kardaani "vatkaa" kiihdyttäessä
Kardaani kun on kaksiosainen ja tasapainotettu toisiinsa nähden on tärkeää, että etu- ja takakardaani tulevat samaan asentoon kuin irroittaessa, esim tukilaakerin vaihtoa varten. Toivottavasti pitkän 'viivoittimen' avulla teit merkit molempiin ennen purkamista.
Minulla oli myös uusi S211 tukilaakeri, joka ujelsi kylmänä ekat 2km @80km/h. Injektioruiskuneulalla öljyä laakeriin korjasi.
Istuvathan etu- ja takakumilimput kunnolla paikallaan. merkkasitko vanhan tukilaakerin paikan maalilla ennen irroitusta, jotta uusi tulee samaan kohtaan. onko etu- ja takakardaanin liu'ussa paljon väljää. rasvasitko liu'un vaseliinilla.
onko vaihteiston kannake kunnossa, sekä moottorityynyt. näiden hajotessa saattaa moot-vaihteistopaketin kulma perän kard.laippaan nähden muuttua. samoin perämurikan puslien kunto.
Minulla oli myös uusi S211 tukilaakeri, joka ujelsi kylmänä ekat 2km @80km/h. Injektioruiskuneulalla öljyä laakeriin korjasi.
Istuvathan etu- ja takakumilimput kunnolla paikallaan. merkkasitko vanhan tukilaakerin paikan maalilla ennen irroitusta, jotta uusi tulee samaan kohtaan. onko etu- ja takakardaanin liu'ussa paljon väljää. rasvasitko liu'un vaseliinilla.
onko vaihteiston kannake kunnossa, sekä moottorityynyt. näiden hajotessa saattaa moot-vaihteistopaketin kulma perän kard.laippaan nähden muuttua. samoin perämurikan puslien kunto.
Re: W211 -06 kardaani "vatkaa" kiihdyttäessä
En irroittanut etuosaa ollenkaan mutta tussilla merkkasin takakuminivelen paikan saadakseni sen samaan asentoon kuin irroittaessa, tällöinhän rihlankin pitäisi osua oikein. Pitää tarkistaa tosiaan myös vaihdelaatikon ja moottorin tuet, uudet osat ovat löytyy hyllystä. Aion irroittaa kardaanin ja viedä Laitilaan tasapainoitettavaksi, niin näillä toimenpiteillä toivottavasti pääsee toivottuun lopputulokseen.
Kiitos kattavasta vastauksestasi!
Kiitos kattavasta vastauksestasi!