W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 155
- Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
- Paikkakunta: Joutseno
W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto
Kaikki kuvat: https://photos.app.goo.gl/hAoE9Y4cwFCw2yKi9
https://www.instagram.com/dneproshin/
Tietoja ja varusteita:
Ident. number (FIN) WDC1631131A563114
VIN WDC1631131A563114
Baumuster 163113
Sales name ML 270 CDI
Permanent link https://carinfo.kiev.ua/cars/vin/merced ... -c64q2-zkd
Order number 0 4 226 20563 (Destination: Branch Munich)
Delivery date 30 11 2004
PAINT1 189U GREEN BLACK METALLIC
Interior color 901A NAPPA/ALCANTARA ATHRACITE LEATHER
Engine 612963 30 341218
Gearbox 722661 05 645295
SA codes
Parameter Value
189U GREEN BLACK METALLIC
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
220 PARKTRONIC SYSTEM (PTS)
221 LEFT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
222 RIGHT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
244 SPORTS SEATS, FRONT
250B No code designation available
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
260B No code designation available
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
293 No code designation available
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
354 ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET
386 No code designation available
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
423 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
472 ELECTRONIC STABILITY PROGRAM (ESP)
500 OUTSIDE REAR VIEW MIRROR LH AND RH FOLDING
524 PAINTWORK - PRESERVATION
580 AIR CONDITIONER
723 BAGGAGE COMPARTMENT COVERING
756 RADIO MB AUDIO 10 CD WITH VK/RDS
805 AEJ 06/1/M/X
840 DARK TINTED GLASS
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
900A ALCANTARA
901A NAPPA/ALCANTARA ATHRACITE LEATHER
988 REG. DOC. AND COC CERTIFICATE WITH EC TYPE LABEL
E15 DOOR SILL PANELS STAINLESS STEEL
E29 NON-SLIP MAT
E32 FLOOR NET AND CARGO NET
E36 SKI BAG
E44 CD HOLDER
E55 OZONE AND ODOR FILTER
F163 MODEL RANGE 163
H01 ANTHRACITE BURRED WALNUT WOOD FINISH
M002 ENGINES WITH EXH.TURBOCHARGER WITH INTERCOOLER
M27 CAPACITY 2,7 LITRE
M612 R5-DIESEL ENGINE OM612
P29 SPECIAL MODEL FINAL EDITION GERMANY
R24 No code designation available
Other information
Parameter Value
EU approval date 20040308
EU approval number e1*96/79*0083*14
Additional info for engine
Parameter Value
Engine 612963 30 341218
AGG_VAR A 612 010 50 02
Variant A 612 010 50 02
Hyödylliset linkit:
https://www.benzworld.org/threads/w163- ... s.3058618/
Huoltohistoriaa:
10.02.2006 22270 ASSYST B (5/40), DaimlerChrysler AG Niederlassung München
26.03.2007 45027 ASSYST A (Vollsynt. SAE 5W30, Bremsflüssigkeit), DaimlerChrysler AG Niederlassung München
20.05.2008 65000 ASSYST B (Mobil Synt 5W/40), Auto-Henne GmbH Kidlerstraße München
21.04.2009 86206 ASSYST A (Mobil Synt 5W40, Kraftstofffilter, Luftfilter, Bremsflüssigkeit), Auto-Henne GmbH Kidlerstraße München
18.03.2010 113234 ASSYST B (229.3), Auto-Henne GmbH Kidlerstraße München
19.10.2012 189577 ASSYST A (Shell 5W30, Luftfilter), Gergert Automobile HallerStr Öhringen
[Tässä välissä auto on tarinan mukaan ollut itäisessä naapurimaassamme, huoltohistoriassa on aukko. Sieltä lienee tarttunut matkaan ainakin jälkiasennus-Eberi, koska mukana tullut ohjevihko on laadittu kyrillisillä merkeillä.]
08.02.2016 223151 Moottoriöljy+suod. 5W30 longlife, ilmansuod., raitisilmasuod., pa-suod., Mäki-Ikola Ky Ylihärmä
18.05.2016 225574 Vaiht.pesu+hoitoaine(PG), vaiht.ö.suod., vaiht.öljy, jakovaiht. öljy, peräöljy, etuperäöljy, jarrupalat taka, Mäki-Ikola Ky Ylihärmä
08.07.2016 230222 Takajarrujen puhdistus, jarrukenkien vaihto, Mäki-Ikola Ky Ylihärmä
05.05.2017 XXXXXX Etukartaanin ristikot, Mäki-Ikola Ky Ylihärmä
09.04.2018 259700 5W-40 + suodatin
10.11.2018 270100 5W-40 + suodatin, Etu- ja takajarrupalat
Huoltoja omalta omistusajalta:
19.05.2019 276500 Oikean etuoven lukkolaite 87e
15.09.2019 282480 Etummaisen suuttimen pohjatiiviste 4e
20.10.2019 283776 Öljyt+suodin, PA-suodin, moottorin ja kabiinin suotimet 70e
30.10.2019 284251 Pränikät talvipallot alle 1150e
07.11.2019 284589 Oik. vilkkurele (nro 7), Motonet 48-1966 Mikrorele 12V/20A 4napa+vastus 5e (+aikaisemmin hommattu pari noita samoja) => YHT 15e
23.12.2019 287223 Katsastus(yritys), Saimaan autokatsastus 55e
13.1.2020 288526 Käsijarrukengät (Motonet 22-3310) ja jälkitarkastus, Imatran autokatsastus 30+20e
22.5.2020 294177 Kesärenkaat Hankook Dynapro RA33 255/65R17 630e
21.7.2020 297965 Öljyt+suodin (Hengst E11H D57) 32e
31.7.2020 298968 Valorele (nro 9), oli varalla hanskalokerossa...
6.8.2020 299450 Startin rele (nro 8.), lainattu relepaikasta nro 9...
26.10.2020 304269 Nokka-akselin asentoanturi (Hella 6PU 009 121-501) 22e
9.1.2021 307642 Oik. etu ylätukivarsi, oik. etu ulompi vetonivel 80e
10.1.2021 307690 Akku Exide EK950 AGM 209e
2.3.2021 309160 Startti Hella 8EA 012 527-411 117e
28.3.2021 309250 Vetoakseli (etu vas.) GSP 235027, Trodo 83e
11.12.2022 309505 "Katsastusremontti 2021-2022": Etukardaani, jarruputkia, takajarrut uusiksi, tukivarsia kottikärrillinen jne... ~1273e
12.12.2022 309525 Katsastus (hylätty) 57e
12.12.2022 309535 Jarruvalojen rele (Hella 4RA 933.766-111) 2e
13.12.2022 309567 Jälkitarkastus (hyväksytty) 25e
20.12.2022 309992 Pyöränsuuntaus 70e
Viimeksi muokannut dneproshin, To 05.01.2023 14:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 155
- Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöautoksi palauttaminen...
Vasemmalle eteen uusi ylätukivarsi ja raidetanko (sisä+ulkopäät ja suojakumi kaikki uutta):
Oikealle eteen myös vastaavasti uutta raidetankoa, lisäksi vetarin sisempi suojakumi:
Takapäästä kun on melkein kaikki purettu pois, niin hieman käsittelin ruosteita valituista paikoista. Hakkasin ja rapsuttelin enimmät irtoruosteet pois, ja sen jälkeen sivelin pintaan CRC Rust Remover 50% liuoksen ja annoin kuivaa. Sitten ruiskutin AT kotelosuoja-ainetta päälle. Ei siis mitään entisöintiä ole tarkoitus lähteä käyttöautoon tekemään, mutta jos hieman saisi korroosiota hidastettua.
Vänkärin puoli, CRC Rust Remover kuivuneena pintaan:
Edellisen kuvan kohta toiselta eli yläpuolelta:
Kuskin puolelta ei yläpuolen näkymää saakaan, siellä on tankkausputki täydellisesti edessä... Mutta tuossa näkymä pyöräkotelosta, kotelosuoja-aineet pinnassa:
Oikealle eteen myös vastaavasti uutta raidetankoa, lisäksi vetarin sisempi suojakumi:
Takapäästä kun on melkein kaikki purettu pois, niin hieman käsittelin ruosteita valituista paikoista. Hakkasin ja rapsuttelin enimmät irtoruosteet pois, ja sen jälkeen sivelin pintaan CRC Rust Remover 50% liuoksen ja annoin kuivaa. Sitten ruiskutin AT kotelosuoja-ainetta päälle. Ei siis mitään entisöintiä ole tarkoitus lähteä käyttöautoon tekemään, mutta jos hieman saisi korroosiota hidastettua.
Vänkärin puoli, CRC Rust Remover kuivuneena pintaan:
Edellisen kuvan kohta toiselta eli yläpuolelta:
Kuskin puolelta ei yläpuolen näkymää saakaan, siellä on tankkausputki täydellisesti edessä... Mutta tuossa näkymä pyöräkotelosta, kotelosuoja-aineet pinnassa:
Viimeksi muokannut dneproshin, Ke 16.11.2022 21:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 155
- Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöautoksi palauttaminen...
Tällä hetkellä takapään olkakappaleet työn alla. Ovat olleet jo pitkään, monta kuukautta itse asiassa...
Lähtökohta, napa hakattuna irti:
Puhallus-setup mallia "ghetto":
50/50:
Maalattuna ja uudet pyöränlaakerit leivottuna sisään:
Lähtökohta, napa hakattuna irti:
Puhallus-setup mallia "ghetto":
50/50:
Maalattuna ja uudet pyöränlaakerit leivottuna sisään:
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöautoksi palauttaminen...
Siistiä työtä, tulee mukava ja varma kulkine kun valmis.
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöautoksi palauttaminen...
Harva jaksaa tehdä noin hienosti ja hienoon kuntoon.
Lakkia nostan....
Lakkia nostan....
Star
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 155
- Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöautoksi palauttaminen...
Aina välillä iskee inspiraatio jotain restauroida, jos ei ole kiire saada autoa ajoon jne... Tämä on sinänsä seisonut jo niin kauan, että johan tässä ajassa olisi laittanut koko auton uutta vastaavaksi... Mutta on tässä muutakin tekemistä ollut
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 155
- Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöautoksi palauttaminen...
Laitoin palikoita suunnilleen paikoilleen:
Toiselta puolelta en ottanut kuvaa... Samanlainenhan se käytännössä on, mutta peilikuvana. Kaikkiin pultteihin ja kierteisiin hävytön määrä rasvaa - on vielä tuoreessa muistissa millaista vanhojen osien purkaminen oli.
Varmaan kalleimmat pultit mitä olen koskaan ostanut (45e/kpl):
Nykyisin saa ehkä halvemmallakin... Aikoinaan kun tilailin osia, niin en tuota kovan onnen säätöpulttia löytänyt mistään halvemmalla.
Toiselta puolelta en ottanut kuvaa... Samanlainenhan se käytännössä on, mutta peilikuvana. Kaikkiin pultteihin ja kierteisiin hävytön määrä rasvaa - on vielä tuoreessa muistissa millaista vanhojen osien purkaminen oli.
Varmaan kalleimmat pultit mitä olen koskaan ostanut (45e/kpl):
Nykyisin saa ehkä halvemmallakin... Aikoinaan kun tilailin osia, niin en tuota kovan onnen säätöpulttia löytänyt mistään halvemmalla.
Viimeksi muokannut dneproshin, Ma 21.11.2022 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöautoksi palauttaminen...
Ihanan kallista lystiä laittaa alustan tekniikka kuntoon raskaassa autossa.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 155
- Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöautoksi palauttaminen...
On todellakin, vaikka en edes ole valinnut kalleimmasta päästä läheskään kaikkia osia. Niitä vaan menee nyt uusiksi niin paljon, että alkaa hintaa kertyä.
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöautoksi palauttaminen...
No se on sen arvoista kun auto on kuin uusi ajettavuudeltaan, ei kolise eikä pauku montuissa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 155
- Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöautoksi palauttaminen...
Tämä on tähän mennessä ollut siitä jännä peli, että alustan välyksiä tai katkenneita takajousiakaan en ole ajaessa huomannut mitenkään… Vasta purkaessa alkoi löytyä noita yllätyksiä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 155
- Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöautoksi palauttaminen...
Uusi W163 puuhasteluvideo julkaistu:
https://www.youtube.com/watch?v=b2gXMV3M1Wk
Videotuotanto laahaa perässä, tuossa on siis vasta etupään laittelua, josta kirjoittelin ja laitoin kuvia tänne alkukuusta.
https://www.youtube.com/watch?v=b2gXMV3M1Wk
Videotuotanto laahaa perässä, tuossa on siis vasta etupään laittelua, josta kirjoittelin ja laitoin kuvia tänne alkukuusta.
Viimeksi muokannut dneproshin, Ke 30.11.2022 20:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 155
- Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöautoksi palauttaminen...
Takajarrut kasattu:
Vänkärin puoli:
Halkaisin jarrukilvet irroittamisen ja asentamisen helpottamiseksi. Yhdistin ihan vaan härskisti pulttiliitoksella tuosta takaa, muuten ovat toisistaan erilliset kappaleet.
Tuossa muuten kilpien lähtötilanne, ennen sitruunahappokylpyä ja maalausta:
Seisontajarrukenkien levittimen puoleiset jouset laitoin aluksi väärin päin, minkä seurauksena kampesi kenkiä irti jarrukilvestä. Tässä korjattuna:
Eli tuo jousi:
Takajarrujen asennussarjoja tilasin uudet kaikki mitä Aeromotorsilta löytyi... Kengät oli uusittu joku aika sitten joten niitä en nyt uusinut. Säätöruuvin puolelta:
Eteen ei nyt tullut muuta uutta kuin ilmausruuvit. Vänkärin puoleinen oli sen verran ruostunut, että ei lähtenyt auki muuta kuin hakkaamalla siihen 5/16" lenkkiavain:
Auto oli myös käynnissä ensimmäistä kertaa varmaan puoleentoista vuoteen tms... Hämmästyttävää kyllä lähti käyntiin aivan normaalisti, aivan kuin edellispäivänä olisi sammutettu...
Oikealla takana putken ja letkun liitos meinasi vuotaa paineen alla, kiristyskään ei auttanut... Otin kokonaan auki ja yritin kiristää silleen hieman eri asentoon, mikä tuntui tepsivän.
Vänkärin puoli:
Halkaisin jarrukilvet irroittamisen ja asentamisen helpottamiseksi. Yhdistin ihan vaan härskisti pulttiliitoksella tuosta takaa, muuten ovat toisistaan erilliset kappaleet.
Tuossa muuten kilpien lähtötilanne, ennen sitruunahappokylpyä ja maalausta:
Seisontajarrukenkien levittimen puoleiset jouset laitoin aluksi väärin päin, minkä seurauksena kampesi kenkiä irti jarrukilvestä. Tässä korjattuna:
Eli tuo jousi:
Takajarrujen asennussarjoja tilasin uudet kaikki mitä Aeromotorsilta löytyi... Kengät oli uusittu joku aika sitten joten niitä en nyt uusinut. Säätöruuvin puolelta:
Eteen ei nyt tullut muuta uutta kuin ilmausruuvit. Vänkärin puoleinen oli sen verran ruostunut, että ei lähtenyt auki muuta kuin hakkaamalla siihen 5/16" lenkkiavain:
Auto oli myös käynnissä ensimmäistä kertaa varmaan puoleentoista vuoteen tms... Hämmästyttävää kyllä lähti käyntiin aivan normaalisti, aivan kuin edellispäivänä olisi sammutettu...
Oikealla takana putken ja letkun liitos meinasi vuotaa paineen alla, kiristyskään ei auttanut... Otin kokonaan auki ja yritin kiristää silleen hieman eri asentoon, mikä tuntui tepsivän.
Viimeksi muokannut dneproshin, Ti 06.12.2022 14:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöautoksi palauttaminen...
Kiva seurata kun itellä levällään 1999 ML320. Niin tuolla on työnnetty reilu 300 tkm? Omalla ajettu 187t ja leimasin sen kuukausi sitten, jäi vaan jarruja jumiin 3 kpl. Nyt odotan jarrumäntiä autodocista.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 155
- Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöautoksi palauttaminen...
Juu, viimeisin merkintäni aloitusviestissä näyttää olevan 309250, sen jälkeen ei ole muistaakseni tullut juurikaan metrejä lisää.
Aiemmin ilmailin pelkät takajarrut, tänään vetäisin koko kierroksen. Normaalissa järjestyksessä eli kauimmaisesta satulasta lähimpään edeten. Vuotoja ei esiintynyt, vaikka runttasin auto käynnissä poljinta minkä jaksoin.
Poljintuntumaan en ole tyytyväinen, pehmeä ja menee mielestäni aika lähelle lattiaa… Onkohan tähän malliin jotain vaadittavia vippaskonsteja… Koko järjestelmähän on ollut tyhjillään, paitsi etusatuloille meneviin linjoihin en sinänsä koskenut.
Aiemmin ilmailin pelkät takajarrut, tänään vetäisin koko kierroksen. Normaalissa järjestyksessä eli kauimmaisesta satulasta lähimpään edeten. Vuotoja ei esiintynyt, vaikka runttasin auto käynnissä poljinta minkä jaksoin.
Poljintuntumaan en ole tyytyväinen, pehmeä ja menee mielestäni aika lähelle lattiaa… Onkohan tähän malliin jotain vaadittavia vippaskonsteja… Koko järjestelmähän on ollut tyhjillään, paitsi etusatuloille meneviin linjoihin en sinänsä koskenut.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 155
- Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöautoksi palauttaminen...
Laitoin etulyhdyt, sisälokarit, pohjamuovit jne. paikoilleen ja talliruusu pääsi pitkästä aikaa ulkoilmaan.
Hieman on jäykät nuo uudet takajouset, perä ei silmämääräisesti tarkasteltuna laskenut ollenkaan kun laskin auton pyörilleen...
Ei kai se auta sitten kuin nostaa keulaa hieman myös...
Takajousituksen lepoasento on siis käytännössä sama kuin yläasento... Näköjään pakoputki ottaa tällöin kiinni takavakaajaan (vai meniköhän tuo nyt väärinpäin...):
...minkä voi todellakin myös kuulla...
Päivitetty osalistaus ja kustannuslaskelma:
- CRC Rust Remover ruosteenpoistoainetta
- CRC Galvacolor maalia
- AT kotelosuoja-ainetta
- Etukardaani A1634100301-A8 (käytetty) ~120e
- Jarruputki Cu-Ni 4.75mm (3/16") n. 10 metriä ~50e
- Jarruputki Cu-Ni 6.35mm (1/4") pari metriä ~20e
- Jarruputkiliitin M10x1x5 pari A 22-2100
- Jarruputkiliitin M12x1x6 pari B 22-2101 (tai Jarruputkiliitin M12x1x6,5 pari BX 22-2102, en muista enää kumpia laitoin...)
- Jarruputkijatko M10x1 "A"han ja "D"hen 22-2116
(ylläolevat ovat Motonetin koodeja)
- Liittimet ja jatkot yht. ~20e
####################################
- Raidetangon pää, sisempi FAG 840010510 2x12,19e = 24,38e
- Raidetangon pää, ulompi oikea FAG 840116910 17,48e
- Raidetangon pää, ulompi vasen FAG 840117110 17,48e
- Paljekumi, ohjaus LEMFÖRDER 3492001 2x4,80e = 9,60e
- Paljekumisarja, vetoakseli FEBI BILSTEIN 37352 17,12e
- Ylätukivarsi, vasen etu KRAFT AUTOMOTIVE 4211030 30,34€
####################################
- Alatukivarren pultit ja mutterit (VW N 10742901 Hex collared bolt M14X1,5X120X90 + Hexagon collar nut N 10401801) 37e
- Takaiskarit Optimal A-3405G ~165e
- Takajouset Monroe SP3691 2x56,27e = 112,54e
- Ylätukivarsi vasen taka TEKNOROT M-814 56,06e
- Ylätukivarsi oikea taka TEKNOROT M-813 53,94e
- Ylätukivarren pultti/mutterisarja LEMFÖRDER 38114 01 2x5,26e = 10,52e
- Alapallonivelen asennustyökalu SIDEM R10093 8,95e
- Alapallonivel taka JP GROUP 1350250100 2x13,17e = 26,34e
- Pyöränlaakerisarja FAG 713 6677 40 2x29,10e = 58,2e
- Aurauksen säätötanko vasen taka FEBI BILSTEIN 46259 50,75e
- Aurauksen säätötanko oikea taka FEBI BILSTEIN 46260 61,79e
- Aurauksen säätöpultit (epäkesko) Febest 1629-163-KIT 2x45e = ~90e
- Korjaussarja, vakaaja (takavakaajan runkopuslat) TOPRAN 401 698 2x4,28e = 8,56e
- Tanko, kallistuksenvaimennin (koiranluut taakse) TRW JTS981 2x13,26e = 26,51e
####################################
- Ilmaruuvit takasatulaan (2-mäntäinen Brembo) QUICK BRAKE 0100 (M8x1,25-25 AV8) 2x0,22e = 0,44e
- Ilmaruuvit etusatulaan (4-mäntäinen Brembo) QUICK BRAKE 0011 (M8x1,25-36 AV9) 2x0,40e = 0,80e
- Tarvikesarja, seisontajarru (jouset ja pidikkeet, sarjassa on molemmille puolille) QUICK BRAKE 105-0808 3,60e
- Korjaussarja, levitin (käsijarrukenkien levittimet ja säätöruuvit, sarjassa on molemmille puolille) QUICK BRAKE 120 53 019 14,63e
- Jarrulevyt taakse FEBI BILSTEIN 24350 2x30,38e = 60,76e
- Jarrupala, levyjarru (sarja taakse molemmille puolille) FTE BL1747A2 28,63e
- Tarvikesarja, jarrupala (sarja taakse molemmille puolille) QUICK BRAKE 109-1794 4,08e
- Ruuvi, jarrulevy TEXTAR TPM0006 (Ruuveja tuli 2kpl per tuotenumero eli yht. 4 kpl) 2x1,75e = 3,50e
- Jarruletkut taakse ATE 83.6105-0300.3 2x11,35e = 22,69e
- Jarrunestettä 2L DOT4 18e
Yhteensä ~1273e
Hieman on jäykät nuo uudet takajouset, perä ei silmämääräisesti tarkasteltuna laskenut ollenkaan kun laskin auton pyörilleen...
Ei kai se auta sitten kuin nostaa keulaa hieman myös...
Takajousituksen lepoasento on siis käytännössä sama kuin yläasento... Näköjään pakoputki ottaa tällöin kiinni takavakaajaan (vai meniköhän tuo nyt väärinpäin...):
...minkä voi todellakin myös kuulla...
Päivitetty osalistaus ja kustannuslaskelma:
- CRC Rust Remover ruosteenpoistoainetta
- CRC Galvacolor maalia
- AT kotelosuoja-ainetta
- Etukardaani A1634100301-A8 (käytetty) ~120e
- Jarruputki Cu-Ni 4.75mm (3/16") n. 10 metriä ~50e
- Jarruputki Cu-Ni 6.35mm (1/4") pari metriä ~20e
- Jarruputkiliitin M10x1x5 pari A 22-2100
- Jarruputkiliitin M12x1x6 pari B 22-2101 (tai Jarruputkiliitin M12x1x6,5 pari BX 22-2102, en muista enää kumpia laitoin...)
- Jarruputkijatko M10x1 "A"han ja "D"hen 22-2116
(ylläolevat ovat Motonetin koodeja)
- Liittimet ja jatkot yht. ~20e
####################################
- Raidetangon pää, sisempi FAG 840010510 2x12,19e = 24,38e
- Raidetangon pää, ulompi oikea FAG 840116910 17,48e
- Raidetangon pää, ulompi vasen FAG 840117110 17,48e
- Paljekumi, ohjaus LEMFÖRDER 3492001 2x4,80e = 9,60e
- Paljekumisarja, vetoakseli FEBI BILSTEIN 37352 17,12e
- Ylätukivarsi, vasen etu KRAFT AUTOMOTIVE 4211030 30,34€
####################################
- Alatukivarren pultit ja mutterit (VW N 10742901 Hex collared bolt M14X1,5X120X90 + Hexagon collar nut N 10401801) 37e
- Takaiskarit Optimal A-3405G ~165e
- Takajouset Monroe SP3691 2x56,27e = 112,54e
- Ylätukivarsi vasen taka TEKNOROT M-814 56,06e
- Ylätukivarsi oikea taka TEKNOROT M-813 53,94e
- Ylätukivarren pultti/mutterisarja LEMFÖRDER 38114 01 2x5,26e = 10,52e
- Alapallonivelen asennustyökalu SIDEM R10093 8,95e
- Alapallonivel taka JP GROUP 1350250100 2x13,17e = 26,34e
- Pyöränlaakerisarja FAG 713 6677 40 2x29,10e = 58,2e
- Aurauksen säätötanko vasen taka FEBI BILSTEIN 46259 50,75e
- Aurauksen säätötanko oikea taka FEBI BILSTEIN 46260 61,79e
- Aurauksen säätöpultit (epäkesko) Febest 1629-163-KIT 2x45e = ~90e
- Korjaussarja, vakaaja (takavakaajan runkopuslat) TOPRAN 401 698 2x4,28e = 8,56e
- Tanko, kallistuksenvaimennin (koiranluut taakse) TRW JTS981 2x13,26e = 26,51e
####################################
- Ilmaruuvit takasatulaan (2-mäntäinen Brembo) QUICK BRAKE 0100 (M8x1,25-25 AV8) 2x0,22e = 0,44e
- Ilmaruuvit etusatulaan (4-mäntäinen Brembo) QUICK BRAKE 0011 (M8x1,25-36 AV9) 2x0,40e = 0,80e
- Tarvikesarja, seisontajarru (jouset ja pidikkeet, sarjassa on molemmille puolille) QUICK BRAKE 105-0808 3,60e
- Korjaussarja, levitin (käsijarrukenkien levittimet ja säätöruuvit, sarjassa on molemmille puolille) QUICK BRAKE 120 53 019 14,63e
- Jarrulevyt taakse FEBI BILSTEIN 24350 2x30,38e = 60,76e
- Jarrupala, levyjarru (sarja taakse molemmille puolille) FTE BL1747A2 28,63e
- Tarvikesarja, jarrupala (sarja taakse molemmille puolille) QUICK BRAKE 109-1794 4,08e
- Ruuvi, jarrulevy TEXTAR TPM0006 (Ruuveja tuli 2kpl per tuotenumero eli yht. 4 kpl) 2x1,75e = 3,50e
- Jarruletkut taakse ATE 83.6105-0300.3 2x11,35e = 22,69e
- Jarrunestettä 2L DOT4 18e
Yhteensä ~1273e
Viimeksi muokannut dneproshin, To 05.01.2023 14:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 155
- Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöautoksi palauttaminen...
Selasin vanhoja kuvia, ja onhan se näköjään mennyt väärinpäin koko vakaaja saattaapi hieman vaikuttaa johonkin...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 155
- Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöautoksi palauttaminen...
Takavakaajan käänsin oikein päin:
Ajattelin että perä tuolla toimenpiteellä hieman tulisi alas päin, mutta edelleen lepoasento on hyvin lähellä yläasentoa... Ehkä se siitä laskeutuu vielä.
Sitten pitkästä aikaa mukavaa vaihtelua auton alla makaamiseen - siivosin sisustuksen.
Lattiamatot voisi uusia jos kohtuuhintaan löytyisi. Muuten ihan siedettävä, mitä nyt kuskin penkki ja ratti alkavat jo olla hieman elämää nähneiden näköisiä... Ja tuohon keskikonsolin kylkeen kuskin puolelle on aika vahvaa värjäytymää ilmestynyt - muistelisin että vaihteiston ohjausboksi on jossain tuolla seudulla, seköhän se siellä öljyä tiputtelee... Laatikon töpseli vaihtoon siis ja verhoilupesuri esiin...
Ajattelin että perä tuolla toimenpiteellä hieman tulisi alas päin, mutta edelleen lepoasento on hyvin lähellä yläasentoa... Ehkä se siitä laskeutuu vielä.
Sitten pitkästä aikaa mukavaa vaihtelua auton alla makaamiseen - siivosin sisustuksen.
Lattiamatot voisi uusia jos kohtuuhintaan löytyisi. Muuten ihan siedettävä, mitä nyt kuskin penkki ja ratti alkavat jo olla hieman elämää nähneiden näköisiä... Ja tuohon keskikonsolin kylkeen kuskin puolelle on aika vahvaa värjäytymää ilmestynyt - muistelisin että vaihteiston ohjausboksi on jossain tuolla seudulla, seköhän se siellä öljyä tiputtelee... Laatikon töpseli vaihtoon siis ja verhoilupesuri esiin...
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöautoksi palauttaminen...
Alkaa olemaan asiallisen näköinen!
Uudet jouset asettuu kyllä jonkun aikaa, ei se noin ylös lopullisesti jää.
Kiristithän kaikki alustan pultit pyörät maassa ettei jää puslat panttaaman, se selittäisi liian korkeuden?
Uudet jouset asettuu kyllä jonkun aikaa, ei se noin ylös lopullisesti jää.
Kiristithän kaikki alustan pultit pyörät maassa ettei jää puslat panttaaman, se selittäisi liian korkeuden?
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöautoksi palauttaminen...
Kuskin penkin nahkoihin sopivan väristä hoitoainetta niin kohenee näkö ja tuntuma.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 155
- Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöautoksi palauttaminen...
Pultit on kiristetty pukit alatukivarsien alla eli auton paino siinä päällä. Takajousethan muistaakseni ovat mallia ”vahvistettu”, eli ulkoisen varapyörätelineen kanssa tarkoitetut. Tässähän ei ole nyt edes sitä kontin pohjan alle tulevaa varapyörää paikallaan… Siinä ei pysy ilmat sisällä niin eipä tullut laitettua paikalleen.
Käytän pyöränsuuntauksessa vielä niin kysyn asiasta… Oikeastaan ajattelin pyytää nostamaan myös keulaa hieman, korkeus ei itseäni mitenkään haittaa… Pieni korotus sopii hyvin tähän malliin
Käytän pyöränsuuntauksessa vielä niin kysyn asiasta… Oikeastaan ajattelin pyytää nostamaan myös keulaa hieman, korkeus ei itseäni mitenkään haittaa… Pieni korotus sopii hyvin tähän malliin
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöautoksi palauttaminen...
Omassa edellisessä Möllissä oli vararenkaan vanne ruostunut. Purettiin kumi pois, hiekkapuhallus ja maalaus niin alkoi pitämään.dneproshin kirjoitti: ↑Ti 13.12.2022 08:16 Tässähän ei ole nyt edes sitä kontin pohjan alle tulevaa varapyörää paikallaan… Siinä ei pysy ilmat sisällä niin eipä tullut laitettua paikalleen.
Tässähän on vääntösauvajouset edessä. Saako niihin lisää pänninkiä säätämällä eli kiertämällä?dneproshin kirjoitti: ↑Ti 13.12.2022 08:16 Pultit on kiristetty pukit alatukivarsien alla eli auton paino siinä päällä. Takajousethan muistaakseni ovat mallia ”vahvistettu”, eli ulkoisen varapyörätelineen kanssa tarkoitetut.
Käytän pyöränsuuntauksessa vielä niin kysyn asiasta… Oikeastaan ajattelin pyytää nostamaan myös keulaa hieman, korkeus ei itseäni mitenkään haittaa… Pieni korotus sopii hyvin tähän malliin
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 155
- Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöautoksi palauttaminen...
Varapyörä ja sen teline pitäisi kaikki restauroida että niistä olisi jotain iloa… Tosi hyödyllistä kuskata mukana tyhjää varapyörää jota ei edes saa irti autosta (oli täysin jumiin ruostunut se teline, pienimuotoinen projekti oli saada se auki)…
Vääntösauvoihin pitäisi pystyä kääntämään lisää pänninkiä. Esim. tuossa videolla näkyy etupään säätö:
https://youtu.be/lE0V0TE_2B8
Vääntösauvoihin pitäisi pystyä kääntämään lisää pänninkiä. Esim. tuossa videolla näkyy etupään säätö:
https://youtu.be/lE0V0TE_2B8
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 155
- Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöautoksi palauttaminen...
Viime maanantaina käytin leimalla (57 euroa), tuli hylsy...
Hieno vika, unohdin tarkistaa valot ennen leimalle vientiä. Vaihdoin jarruvaloille uuden releen hanskalokerosta ja seuraavana päivänä uusintanäytölle, 25 euron sakkokierros siis tuli (ja se rele lie maksoi vitosen tai jotakin...)
Kilven valaistus jäi vielä pimeäksi, vaatii tarkempaa tutkimista.
Hieno vika, unohdin tarkistaa valot ennen leimalle vientiä. Vaihdoin jarruvaloille uuden releen hanskalokerosta ja seuraavana päivänä uusintanäytölle, 25 euron sakkokierros siis tuli (ja se rele lie maksoi vitosen tai jotakin...)
Kilven valaistus jäi vielä pimeäksi, vaatii tarkempaa tutkimista.
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöautoksi palauttaminen...
Hienoa, sitten vaan kovaa ajoa!
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 155
- Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto
Päivitin aloitusviestiin kuvat ja huoltohistorian.
Käytin säädettävänä, nostivat keulaa ja tekivät pyöränsuuntauksen:
Nyt on aika hyvä stance:
Ennen suuntausta oli vähän outo ajaa, kaistaa vaihtaessa teki ihan ihme liikkeitä jne... Mutta nyt kulkee varsin mukavasti suoraan.
Aika-arvio oli "noin tunti", mutta kolmisen tuntia tuossa kokonaisuudessaan kesti. Ei meinannut kuulemma saada säätöjä pysymään, erikoista... Mutta lopulta saivat melko hyviin säätöihin. Pahoittelivat kyllä kovasti että kesti ja ihan kaikkia arvoja eivät saaneet täysin ohjearvoihin. Ei pitäisi kuulemma kuitenkaan kuluttaa renkaita epätasaisesti noilla arvoilla, ja tosiaan ihan hyvältähän tuo tuntui ajaa. Ja laskuttivatkin vain yhdestä tunnista.
Käytin säädettävänä, nostivat keulaa ja tekivät pyöränsuuntauksen:
Nyt on aika hyvä stance:
Ennen suuntausta oli vähän outo ajaa, kaistaa vaihtaessa teki ihan ihme liikkeitä jne... Mutta nyt kulkee varsin mukavasti suoraan.
Aika-arvio oli "noin tunti", mutta kolmisen tuntia tuossa kokonaisuudessaan kesti. Ei meinannut kuulemma saada säätöjä pysymään, erikoista... Mutta lopulta saivat melko hyviin säätöihin. Pahoittelivat kyllä kovasti että kesti ja ihan kaikkia arvoja eivät saaneet täysin ohjearvoihin. Ei pitäisi kuulemma kuitenkaan kuluttaa renkaita epätasaisesti noilla arvoilla, ja tosiaan ihan hyvältähän tuo tuntui ajaa. Ja laskuttivatkin vain yhdestä tunnista.
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto
Tuolla on mukava ajella pitkään!
Tuo vasemman etuloksun ruoste kiinni ennen kuin leviää isommaksi työmaaksi.
Tuo vasemman etuloksun ruoste kiinni ennen kuin leviää isommaksi työmaaksi.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto
Nyt on hyvä stäänssi. Ryhdikäs olla pitää. Lomakin menee hitaammin kun tiedän että pääsen oman kimppuun vasta tammikuussa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 155
- Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto
On kohtuullisen mukava nyt, ja erityisesti rengasmelua tuntuisi olevan aika maltillisesti verrattuna muihin kulkineisiini. Moottori sen sijaan kuulostaa useimmiten aika kauhealta ja sen värinät tuntuvat jonkin verran esim. ratissa asti.
Aikaisemmin valittelin jarrupolkimen tuntumasta, sehän ei sinällään ole muuttunut miksikään... Mutta alan kallistua siihen suuntaan että se nyt vaan on ominaisuus. Jarruissa ei mitään vikaa varsinaisesti pitäisi olla, poljinta vaan joutuu polkemaan hieman tomerammin ja syvempään kuin mihin olen tottunut. Toinen järkytys on ohjaus, joka ei palauta juurikaan ollenkaan... Hassun tuntuista kun kadunkulmissa pitää vääntää rattia aina takaisinpäin suurin piirtein samalla voimalla kuin sitä käännökseen alun perin tarvitsi vääntää... Noihin tottuu kyllä nopeasti... Täytynee kuitenkin todeta, että kyllähän W163:n ajo-ominaisuudet ovat aika "ainutlaatuiset".
Muutamat kukinnothan tuossa on ja puskuritkin enemmän tai vähemmän rikki... Kattoo nyt jos jaksaisi niiden korjaamista ja maalaamista joskus opetella.
Aikaisemmin valittelin jarrupolkimen tuntumasta, sehän ei sinällään ole muuttunut miksikään... Mutta alan kallistua siihen suuntaan että se nyt vaan on ominaisuus. Jarruissa ei mitään vikaa varsinaisesti pitäisi olla, poljinta vaan joutuu polkemaan hieman tomerammin ja syvempään kuin mihin olen tottunut. Toinen järkytys on ohjaus, joka ei palauta juurikaan ollenkaan... Hassun tuntuista kun kadunkulmissa pitää vääntää rattia aina takaisinpäin suurin piirtein samalla voimalla kuin sitä käännökseen alun perin tarvitsi vääntää... Noihin tottuu kyllä nopeasti... Täytynee kuitenkin todeta, että kyllähän W163:n ajo-ominaisuudet ovat aika "ainutlaatuiset".
Muutamat kukinnothan tuossa on ja puskuritkin enemmän tai vähemmän rikki... Kattoo nyt jos jaksaisi niiden korjaamista ja maalaamista joskus opetella.
Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto
Onneksi M112 on sivistyneen oloinen. Käynnistyksen jälkeen ilmapumppu tosin ääntelee ja minulla hihnan pari taittopyörää myös ääntelevät, hihna ja ne pari pyörää on jo hyllyssä odottamassa sitä että Marja-Liisa pääsee talliin (jos joku suostuu ostaan subarun huomisiltana)dneproshin kirjoitti: ↑Pe 30.12.2022 15:25 On kohtuullisen mukava nyt, ja erityisesti rengasmelua tuntuisi olevan aika maltillisesti verrattuna muihin kulkineisiini. Moottori sen sijaan kuulostaa useimmiten aika kauhealta ja sen värinät tuntuvat jonkin verran esim. ratissa asti.
Joo useamman vuoden tauon jälken ihmettelin samaa, eli jarrupoljin menee tosi alas, en ole kyllä ajatellut sitä jarruvoimaa ... no ensi viikolla uusin kaikkien jarrujen tiivsteet ja männät, katsotaan muuttuuko. Joku tosiaan saisi huutaa pois tuon japanin raudan, tai se lähtee joka tapauksessa pihalle.dneproshin kirjoitti: ↑Pe 30.12.2022 15:25
Aikaisemmin valittelin jarrupolkimen tuntumasta, sehän ei sinällään ole muuttunut miksikään... Mutta alan kallistua siihen suuntaan että se nyt vaan on ominaisuus. Jarruissa ei mitään vikaa varsinaisesti pitäisi olla, poljinta vaan joutuu polkemaan hieman tomerammin ja syvempään kuin mihin olen tottunut.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224