Vito W639 tukkii hiukkassuodatinta
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ke 03.05.2023 20:10
Vito W639 tukkii hiukkassuodatinta
Tuli vähän pitkä tarina, mutta koittakaa kestää
Tuli tuossa kuukausi takaperin hankittua -07 109 CDI Vito ja jo koeajolla huomasin auton olevan aika laiska, mutta oletin että 95 heppasen kuuluukin olla laiska. No muutaman päivän ostamisen jälkeen kävin peräkärryn kanssa hakemassa isohkon lautakuorman n. 5km päästä ja takas tullessa just ja just pääsi ylämäen ylös. Seuraavana päivänä piti mennä käymään naapurikaupungissa kaupassa, mutta parin kilometrin ajon jälkeen autosta hävisi tehot ja se lykkäsi aikamoisen savun ja käännyin takas. Seuraavana päivänä kaikki toimi pitkän aikaa taas normaalisti kunnes taas tehot hävisi ja tällä kertaa kuului melkoinen suhina. Seuraavana päivänä nosturilla huomattiin, että se on pakoputken turbon ja katin välinen liitos mikä vuotaa, kun kiristyspanta on poikki. Uus kiristyspanta KL-varaosista ja testilenkille. Parin sadan metrin päässä syttyi vikavalo, tehot hävis ja suhina alkoi taas. Tällä kertaa vuosi katin ja hiukkaspöntön välinen liitos. Tiputettiin sitten samalla koko hiukkaspönttö pois ja se oli aivan umpipuuta. Painepesurilla molemmista suunnista kuumalla vedellä ja pönttö vihdoin aukesi ja puhdistui. Pönttö kiinni ja auto kulki ja kiersi paremmin kuin koskaan. Moottorin vikavalokin sammui parin päivän päästä itsekseen
Tästä noin kaks viikkoa ja alle 500km eteenpäin kävin viemässä veneen trailerilla 20km päähän vesille ja takas tullessa alkoi taas välillä kuulua suhinaa. Seuraavana päivänä suhina muuttui ihan jatkuvaksi ja auto samantien nosturille. Katin ja hiukkaspöntön liitos oli jäänyt vähän löysälle ja sieltä vuosi. Kirsityksen jälkeen auto olikin kuin lakasinkonetta olis ajanut, kun suhisi aivan älyttömästi. No sitten taas putki irti ja hiukkaspöntöstä oikein putoili sellaisia isoja nokikökköjä ja suodatin oli taas aivan täysin tukossa. Painepesurilla pesun jälkeen taas kaikki toimi hienosti.
Nyt sain iCarsoftin mb v2.0 lukijan ja en sillä mitään erikoisia virhekoodejakaan löytänyt. Kaksi jotain vanhaa koodia, jotka kyllä kuittaantuivat pois (P0299 turbo underboost ja 2511 - 001 ilmeisesti egr häikkä). Nyt pitää parin päivän päästä katsoa onko mitään koodeja tullut takaisin.
Mikähän hitto ton pöntön tukkimisen aiheuttaa?
Tuli tuossa kuukausi takaperin hankittua -07 109 CDI Vito ja jo koeajolla huomasin auton olevan aika laiska, mutta oletin että 95 heppasen kuuluukin olla laiska. No muutaman päivän ostamisen jälkeen kävin peräkärryn kanssa hakemassa isohkon lautakuorman n. 5km päästä ja takas tullessa just ja just pääsi ylämäen ylös. Seuraavana päivänä piti mennä käymään naapurikaupungissa kaupassa, mutta parin kilometrin ajon jälkeen autosta hävisi tehot ja se lykkäsi aikamoisen savun ja käännyin takas. Seuraavana päivänä kaikki toimi pitkän aikaa taas normaalisti kunnes taas tehot hävisi ja tällä kertaa kuului melkoinen suhina. Seuraavana päivänä nosturilla huomattiin, että se on pakoputken turbon ja katin välinen liitos mikä vuotaa, kun kiristyspanta on poikki. Uus kiristyspanta KL-varaosista ja testilenkille. Parin sadan metrin päässä syttyi vikavalo, tehot hävis ja suhina alkoi taas. Tällä kertaa vuosi katin ja hiukkaspöntön välinen liitos. Tiputettiin sitten samalla koko hiukkaspönttö pois ja se oli aivan umpipuuta. Painepesurilla molemmista suunnista kuumalla vedellä ja pönttö vihdoin aukesi ja puhdistui. Pönttö kiinni ja auto kulki ja kiersi paremmin kuin koskaan. Moottorin vikavalokin sammui parin päivän päästä itsekseen
Tästä noin kaks viikkoa ja alle 500km eteenpäin kävin viemässä veneen trailerilla 20km päähän vesille ja takas tullessa alkoi taas välillä kuulua suhinaa. Seuraavana päivänä suhina muuttui ihan jatkuvaksi ja auto samantien nosturille. Katin ja hiukkaspöntön liitos oli jäänyt vähän löysälle ja sieltä vuosi. Kirsityksen jälkeen auto olikin kuin lakasinkonetta olis ajanut, kun suhisi aivan älyttömästi. No sitten taas putki irti ja hiukkaspöntöstä oikein putoili sellaisia isoja nokikökköjä ja suodatin oli taas aivan täysin tukossa. Painepesurilla pesun jälkeen taas kaikki toimi hienosti.
Nyt sain iCarsoftin mb v2.0 lukijan ja en sillä mitään erikoisia virhekoodejakaan löytänyt. Kaksi jotain vanhaa koodia, jotka kyllä kuittaantuivat pois (P0299 turbo underboost ja 2511 - 001 ilmeisesti egr häikkä). Nyt pitää parin päivän päästä katsoa onko mitään koodeja tullut takaisin.
Mikähän hitto ton pöntön tukkimisen aiheuttaa?
Re: Vito W639 tukkii hiukkassuodatinta
No esim se turbovuoto.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ke 03.05.2023 20:10
Re: Vito W639 tukkii hiukkassuodatinta
Niin ja lisätään nyt vielä, että mittarissa n. 225tkm tällä hetkellä.
Re: Vito W639 tukkii hiukkassuodatinta
Ahtovuoto esimerkiksi tukkii hiukkassuodatinta. Jos täyttöaste on yli sata pitää pakkopoltto saada testerillä päälle jos ei poltto tapahdu automaattisesti enää. En tiedä saako tuolla laitteella. Starilla saa ainakin.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ke 03.05.2023 20:10
Re: Vito W639 tukkii hiukkassuodatinta
On tuossa lukijassa ainakin valikoissa se pakkopolttomahdollisuus, vielä en ole kokeillut toimiiko tuossa autossa. Sitä täyttöastetta ei taida tolla lukijalla nähdä.
Olisko vinkkejä, mistä mahdollista ahtovuotoa hakisi, kun ainakin kaikki letkut näyttää ehjiltä ja liittimet on kireällä?
Re: Vito W639 tukkii hiukkassuodatinta
Se egr on toinen mikä aiheuttaa, ja sekin on tavallaan ahtovuoto jos venttiili jäänyt jumiin auki.
Puristele ne letkut läpi sitä vuotoa ei välttämättä näe vaan katsomalla. Yleensä halki pitkittän ne letkut.
Puristele ne letkut läpi sitä vuotoa ei välttämättä näe vaan katsomalla. Yleensä halki pitkittän ne letkut.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ke 03.05.2023 20:10
Re: Vito W639 tukkii hiukkassuodatinta
Castrol Edge 5w30 sinne koneeseen tuossa tukosten välillä vaihdettiin.