MB E350 S212 -10 ja tuuletin jää pyörimään ajon päätyttyä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
V3lmu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 30.10.2020 18:36
Paikkakunta: Oulu

MB E350 S212 -10 ja tuuletin jää pyörimään ajon päätyttyä

Viesti Kirjoittaja V3lmu »

Moi! :)

Autona: M-B E350 S212 -10. Kun ajon lopettaa jäähdyttimen tuuletin jää pyörimään niin pitkäksi aikaa, kunnes akusta loppuu virta.

MB E350 S212 and radiator fan problem

Luettiin vikakoodit StarCOM:illa

Koodi: Valitse kaikki

Fault code memory
Mercedes-Benz E (2009-2016)
Bosch CR6 EU5
UDS
Present DTCs: 0
Stored DTCs: 2
DTC History: 0
Pending DTCs: --
=================================================================================
Code Description
=================================================================================
P10C1-00 ----
2F
---------------------------------------------------------------------------------
P102E-00 ----
28
=================================================================================
tämän jälkeen nollasin vikakoodit, mutta tämä koodi palaa aina takaisin:

Koodi: Valitse kaikki

Fault code memory
Mercedes-Benz E (2009-2016)
Bosch CR6 EU5
UDS
Present DTCs: 0
Stored DTCs: 1
DTC History: 0
Pending DTCs: --
=================================================================================
Code Description
=================================================================================
P10C1-00 ----
2F
=================================================================================
Autoon on jo vaihdettu nämä osat, mutta vika jatkaa olemassa olollaan.
- Moottorin lämpötila-anturi
- Ilmastoinnin paineanturi
- Jäähdyttimen flekti

Mistä ja miten pitäisi lähteä vikaa korjaamaan?
Autojen diagnostiikkaa, koodausta yms. @ Oulu/Vieremä
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: MB E350 S212 -10 ja tuuletin jää pyörimään ajon päätyttyä

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Teet allekirjoituksen mukaan autojen diagnostiikkaa, koodausta yms. No mitäpä tuo vikakoodi (P10C1-00 ----2F) sitten tarkoittaa?

Kaikki lämpötilat näyttää jotain järkevää starilla? Ja virtaa tulee jokapaikkaan mihin kuuluukin?
2007 R 320cdi
Avatar
V3lmu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 30.10.2020 18:36
Paikkakunta: Oulu

Re: MB E350 S212 -10 ja tuuletin jää pyörimään ajon päätyttyä

Viesti Kirjoittaja V3lmu »

Huttiainen kirjoitti: La 06.05.2023 17:20 Teet allekirjoituksen mukaan autojen diagnostiikkaa, koodausta yms. No mitäpä tuo vikakoodi (P10C1-00 ----2F) sitten tarkoittaa?
Sen takia tätä kysyin, koska ohjelmalla ei tule mitään tekstiä tuon vikakoodin perään, joka selventäisi tuota vikakoodia..
Mersut on mulle vasta alkutekijöissään ja aikaisempaa kokemusta tähtikeulista ei ole.. Eli näin kivasti otettiin tuore tulokas vastaan.. :thumbdown:
Kaikki lämpötilat näyttää jotain järkevää starilla? Ja virtaa tulee jokapaikkaan mihin kuuluukin?
Lämpötila arvoja ei päästy katsomaan, koska livedataa ei näkynyt tuolla ohjelmalla tuosta moottorityypistä.
http://www.obdtester.com/starcom-diagno ... _v212_w212
Virtaa tulee. Yleismittarilla on katsottu liitin tuulettimelle/sulakkeille/releille. Jostain netin syövereistä löydettiin tieto sulake nro. 22 ohjaa jäähdyttimen tuuletinta, mutta sekin sulake oli ehjä ja sinne tuli virtaa.
Autojen diagnostiikkaa, koodausta yms. @ Oulu/Vieremä
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: MB E350 S212 -10 ja tuuletin jää pyörimään ajon päätyttyä

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Ok, oletin jotenkin että tuolla testerillä olisi ollut jotain tekemistä Starin kanssa (muutakin kuin nimi). No sitten paha sanoa mitään tuosta koodista kenenkään mitä tarkoittaa...
2007 R 320cdi
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1178
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: MB E350 S212 -10 ja tuuletin jää pyörimään ajon päätyttyä

Viesti Kirjoittaja Ari »

Tuollaisen löysin:https://forums.mercedesclub.org.uk/inde ... ff.149521/
ECU oli kastunut.Saivat vielä toimimaankin.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
V3lmu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 30.10.2020 18:36
Paikkakunta: Oulu

Re: MB E350 S212 -10 ja tuuletin jää pyörimään ajon päätyttyä

Viesti Kirjoittaja V3lmu »

Ari kirjoitti: La 06.05.2023 21:06 Tuollaisen löysin:https://forums.mercedesclub.org.uk/inde ... ff.149521/
ECU oli kastunut.Saivat vielä toimimaankin.
Tuo ECUn kastuminen kuullostaa niin uskomattomalta vialta, mutta toki mahdolliselta.. Tää flektin jatkuva pyöriminen on vaan tän auton ainut ongelma, kaikki muu toimii ongelmitta.

Elehuollonkin sivulla on tuosta juttua. https://www.elehuolto.fi/25-moottohjlai ... -s-ml-e-2
Autojen diagnostiikkaa, koodausta yms. @ Oulu/Vieremä
Avatar
julB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: To 03.11.2011 18:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: MB E350 S212 -10 ja tuuletin jää pyörimään ajon päätyttyä

Viesti Kirjoittaja julB »

Täysin sama vika oli itsellä täysin samanlaisessa autossa. Vikaa etsittiin ja nuo kaikki samat osatkin vaihdeltiin mitä tähän jo uusittu. Lopulta vika omassa tapauksessa paikantui EGR-venttiilin ohjainkorttiin, joka oli hapettunut kauttaaltaan. Mitään vikakoodia ei omakaan antanut ja auto toimi muuten täysin normaalisti. Vian paikantamista vaikeutti pois ohjelmoitu EGR.. Lopulta vika tuli "ajettua ulos", kun ohjainkortti EGRltä veti lopullisesti tilttiin ja auto alkoi nykimään ja käyttäytymään todella oudosti. EGR uusittiin ja viat hävisi, tai ainakaan eivät ole vaivanneet lähes vuoteen.

Etu-SAMissa sijaitseva rele N ohjaa tätä (taisi muuten antaa tältä releeltä vikakoodin liian hitaasta kytkeytymisestä tms) ja sulake tosiaan F22. Käsittääkseni tuo flektin huriseminen auton ollessa nimenomaan sammutettuna, on ECUlta tuleva hätäkäyttökomento. Joskus noita sulakekaavioita aika reippaasti tuli selattua kun omaa vikaa tuli haettua, niin käytännössä tuon vian voi aiheuttaa todella moni vika moottorielektroniikan johtosarjassa/laitteissa. En siis sano, että vika tässä kyseisessä autossa olisi nimenomaan EGRllä, mutta helppo se tässä tapauksessa olisi koittaa ottamalla vaikkapa liitin irti flektin pyöriessä.

Tätä vikaa on tullut nyt vastaan viime aikoina todella monessa autossa. Vikaa etsittiin omasta autosta puoli vuotta ja muun muassa koko ECUn johtosarja käytiin läpi. ECU myös katsottiin läpi. Vikaa näistä ei tosiaan löytynyt. Omakin auto pyöritti flektiä ainoastaan auto sammutettuna ja avaimet pois virtalukolta.

Voisi auttaa monia kohtalotovereita, jos päivittelisit tänne kuinka tämä vika lopulta selvisi. Kiinnostaa nimittäin itseäkin. Tämän vian kanssa tuli kyllä riittävästi kiviä käännettyä.
W210 E 50 AMG (M119) -97
_______________________________________

*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: MB E350 S212 -10 ja tuuletin jää pyörimään ajon päätyttyä

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

julB kirjoitti: Pe 12.05.2023 19:33 Täysin sama vika oli itsellä täysin samanlaisessa autossa. Vikaa etsittiin ja nuo kaikki samat osatkin vaihdeltiin mitä tähän jo uusittu. Lopulta vika omassa tapauksessa paikantui EGR-venttiilin ohjainkorttiin, joka oli hapettunut kauttaaltaan. Mitään vikakoodia ei omakaan antanut ja auto toimi muuten täysin normaalisti. Vian paikantamista vaikeutti pois ohjelmoitu EGR.. Lopulta vika tuli "ajettua ulos", kun ohjainkortti EGRltä veti lopullisesti tilttiin ja auto alkoi nykimään ja käyttäytymään todella oudosti. EGR uusittiin ja viat hävisi, tai ainakaan eivät ole vaivanneet lähes vuoteen.

Onko tuo EGR:n ohjainkortti missä, kun se on päässyt kastumaan? Pitäisi vissiin käydä omasta S212 varmuuden vuoksi kaikki poistoaukot läpi ja katsoa että eivät ole tukossa.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: MB E350 S212 -10 ja tuuletin jää pyörimään ajon päätyttyä

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

julB kirjoitti: Pe 12.05.2023 19:33 Käsittääkseni tuo flektin huriseminen auton ollessa nimenomaan sammutettuna, on ECUlta tuleva hätäkäyttökomento.
Tän tyylistä on ollut muissa autoissa ainakin. Tässä kysyjällä on se hyvä, että vikaa on autonkin mielestä olemassa, pitäisi vaan alkuun lukea se selkokielelle kunnon testerillä, jos vaikka siitä suoraan selviäisi. Jos ei liity asiaan vikakoodi, niin sitten tutkia syvällesemmin asiaa.

EGRän pois ohjelmointi varmaankin on vaikuttanut vikakoodeihin (tai siihen ettei niitä tullut) julB autossa.
2007 R 320cdi
Avatar
julB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: To 03.11.2011 18:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: MB E350 S212 -10 ja tuuletin jää pyörimään ajon päätyttyä

Viesti Kirjoittaja julB »

AaPoo kirjoitti: Pe 12.05.2023 22:18
julB kirjoitti: Pe 12.05.2023 19:33 Täysin sama vika oli itsellä täysin samanlaisessa autossa. Vikaa etsittiin ja nuo kaikki samat osatkin vaihdeltiin mitä tähän jo uusittu. Lopulta vika omassa tapauksessa paikantui EGR-venttiilin ohjainkorttiin, joka oli hapettunut kauttaaltaan. Mitään vikakoodia ei omakaan antanut ja auto toimi muuten täysin normaalisti. Vian paikantamista vaikeutti pois ohjelmoitu EGR.. Lopulta vika tuli "ajettua ulos", kun ohjainkortti EGRltä veti lopullisesti tilttiin ja auto alkoi nykimään ja käyttäytymään todella oudosti. EGR uusittiin ja viat hävisi, tai ainakaan eivät ole vaivanneet lähes vuoteen.

Onko tuo EGR:n ohjainkortti missä, kun se on päässyt kastumaan? Pitäisi vissiin käydä omasta S212 varmuuden vuoksi kaikki poistoaukot läpi ja katsoa että eivät ole tukossa.
EGR-venttiilissä itsessään se tosiaan on ja ei käytännössä erikseen vaihdettavissa, irroitettavissa kuitenkin. Musta muovinen osa, johon liitinkin tulee, irtoaa itse venttiilistä ja siinä oikeastaan suoraan liittimen alla on se kortti. Minulla se oli selvästi saanut kosteutta jossain vaiheessa todennäköisesti liittimen kautta. Parhaiten hapettuman näki kun venttiilin otti kokonaan käteen ja taskulampulla katsoi liitinpinnejä.
W210 E 50 AMG (M119) -97
_______________________________________

*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: MB E350 S212 -10 ja tuuletin jää pyörimään ajon päätyttyä

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

julB kirjoitti: La 13.05.2023 14:23
EGR-venttiilissä itsessään se tosiaan on ja ei käytännössä erikseen vaihdettavissa, irroitettavissa kuitenkin. Musta muovinen osa, johon liitinkin tulee, irtoaa itse venttiilistä ja siinä oikeastaan suoraan liittimen alla on se kortti. Minulla se oli selvästi saanut kosteutta jossain vaiheessa todennäköisesti liittimen kautta. Parhaiten hapettuman näki kun venttiilin otti kokonaan käteen ja taskulampulla katsoi liitinpinnejä.
Onpa erikoinen paikka mihin pääsee kostetutta aiheuttamaan ongelmia. Pitänee varmuuden vuoksi ruiskia sinne jotain CRC:tä kosteutta syrjäyttämään.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Avatar
V3lmu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 30.10.2020 18:36
Paikkakunta: Oulu

Re: MB E350 S212 -10 ja tuuletin jää pyörimään ajon päätyttyä

Viesti Kirjoittaja V3lmu »

Kuukausien etsinnän jälkeen vika on paikallistettu. :D

Syyksi on paljastunut ilmastoinnin paineanturi. Tarvikeosalla, tuuletin jäi pyörimään ajon päätyttyä niin pitkäksi aikaa, kunnes akun varaus oli kaput.
Wetteriltä M-B:n alkuperäinen ilmastoinnin paineanturi ja vikakoodit nollattu. Tämän jälkeen ei ole jäänyt tuuletin pyörimään em. tavalla.
Autojen diagnostiikkaa, koodausta yms. @ Oulu/Vieremä
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17260
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: MB E350 S212 -10 ja tuuletin jää pyörimään ajon päätyttyä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Foorumi olisi paljon nykyistäkin parempi jos kirjoittajat näin kertoisivat aina mistä vika lopulta löytyi; kiitos V3lmulle.
wiimax.fi
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: MB E350 S212 -10 ja tuuletin jää pyörimään ajon päätyttyä

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

dealer kirjoitti: Su 24.09.2023 08:33 Foorumi olisi paljon nykyistäkin parempi jos kirjoittajat näin kertoisivat aina mistä vika lopulta löytyi; kiitos V3lmulle.
100% samaa mieltä. Tai jos näin ei toimita niin ainakin minulla mielenkiinto putoaa ehkä 90%.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB E350 S212 -10 ja tuuletin jää pyörimään ajon päätyttyä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

AaPoo kirjoitti: Su 14.05.2023 10:07
julB kirjoitti: La 13.05.2023 14:23
EGR-venttiilissä itsessään se tosiaan on ja ei käytännössä erikseen vaihdettavissa, irroitettavissa kuitenkin. Musta muovinen osa, johon liitinkin tulee, irtoaa itse venttiilistä ja siinä oikeastaan suoraan liittimen alla on se kortti. Minulla se oli selvästi saanut kosteutta jossain vaiheessa todennäköisesti liittimen kautta. Parhaiten hapettuman näki kun venttiilin otti kokonaan käteen ja taskulampulla katsoi liitinpinnejä.
Onpa erikoinen paikka mihin pääsee kostetutta aiheuttamaan ongelmia. Pitänee varmuuden vuoksi ruiskia sinne jotain CRC:tä kosteutta syrjäyttämään.
Ei se mitenkään erikoinen paikka ole jos painepesurilla huiskii huolimattomasti moottoria pestessä.
Tullut kaiken näköisiä kastuneita komponentteja vastaan aikoinaan vaihtoautoja korjatessa.

Painepesurilla sutivat kaikki puhtaaksi sitten "meikkaus" mällit päälle ja auto riviin. Niitä sitten korjailtiin sen pajan jäljiltä mitä ihmeellisimpiä sähkövikoja.
Vastaa Viestiin