käytännön vinkkejä vaihteensiirtäjien säätöön?w110

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
tonikettu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Su 04.10.2009 16:57
Paikkakunta: mäntsälä

käytännön vinkkejä vaihteensiirtäjien säätöön?w110

Viesti Kirjoittaja tonikettu »

Kyseessä siis vm:65 w110 om621+4vaihteinen laatikko rattivalitsimella.vaihteensiirto systeemiin on vaihdettu suurin osa kumipuslista ja vaihteiston kansi on avattu ja sinnekin on vaihdettu muutama poikennut jousi,kaikki vaihdetut osa ovat alkuperäisosia.Nyt ongelmana on tankojen säätö ei löydy kuin yksi vaihde eli olisiko tohon hommaan hyviä vinkkejä neuvoja?
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: käytännön vinkkejä vaihteensiirtäjien säätöön?w110

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Onneksi olkoon, olet hankinut yhden kaikista ikävimmistä hommista itsellesi... Jopa hammaslääkäei on mukavampi kuin tuo säätäminen.
Tarkista ensin, ettei mikään kumi pusla ole väljä! Jos yksikin löytyy, niin säätöjen tekeminen on vaikeampaa.
* Tarkista ensin laatikon kannen vipujen asento jokaisella vaihteella+ vapaalla ja merkitse ne jotenkin vipuihin tai paperiin.
* Sitten tarkista vaihdevivusta vastaavat ( 1, 2, 3, 4, pakki+ vapaa ) asennot ja merkitse ne muistiin.
* Laita sitten vivut kiinni ja etsi yksivaihde keralla vaihde säätäen vipuja samalla.
Itsellä hommaan meni useampi päivä, mutta kyllä ne löytyy.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Lu21fer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 22.12.2007 22:25
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: käytännön vinkkejä vaihteensiirtäjien säätöön?w110

Viesti Kirjoittaja Lu21fer »

Nyt itsellä tämä sama W110 yksilö ja tyhjentävänä vastauksena em. ongelmaan voin todeta sen että vaihdetangot olivat ristissä, homman meni noin tunti kun hiffasin että tangot olivat ristissä, oli ilmeisesti sen verran taivuteltu tankoja kun on yritetty säätää että vähän piti tankoja pajottaa mutta nyt rokkaa hienosti, laatikko tosiaan vaikuttaa olevan tikissä.
Vastaa Viestiin