kurkkukarkki kirjoitti: ↑Ti 20.10.2015 19:42
Sunnuntaina autoa vahatessa ja öljyjä tarkistessa havaihduin siihen että moottoritilassa on KAKSI paisuntasäiliötä ja vieläpä aivan eri korkeudella toisistaan!
Elikkä taitaa olla täysin toisistaan erilliset vesikierrot lämmitykseen ja moottorille. Voikin olla aika temppu yhdistää nuo ja saada molemmat lämpiämään samalla webastolla.
DBFI: Esimerkiksi tätä topicin alkupäässä olevaa viestiä tarkoitin. Taisi oman auton edellinen omistajakin lisälämmittimen omasta vesikierrosta jutella jota ihmettelin mutta en asiaa sen koommin miettinyt. Nytpä tuo selvisi että näin ei ole.
kurkkukarkki kirjoitti: ↑Ti 20.10.2015 19:42
Sunnuntaina autoa vahatessa ja öljyjä tarkistessa havaihduin siihen että moottoritilassa on KAKSI paisuntasäiliötä ja vieläpä aivan eri korkeudella toisistaan!
Elikkä taitaa olla täysin toisistaan erilliset vesikierrot lämmitykseen ja moottorille. Voikin olla aika temppu yhdistää nuo ja saada molemmat lämpiämään samalla webastolla.
DBFI: Esimerkiksi tätä topicin alkupäässä olevaa viestiä tarkoitin. Taisi oman auton edellinen omistajakin lisälämmittimen omasta vesikierrosta jutella jota ihmettelin mutta en asiaa sen koommin miettinyt. Nytpä tuo selvisi että näin ei ole.
Moottori mulla om651.
Oleellisempaa tässä varmaan se että webaston lämpöteho menee suoraan sisälämmittimelle eikä ensin moottorille kuin se että moottori ja webasto käyttää samaa paisaria.
Väännetään nyt vielä rautalangasta: eli halusin lähinnä oikaista täälläkin olleen virheellisen tiedon siitä että webastolla olisi erillinen vesikierto, joka nyt tuli todettua vääräksi.
Ostin äskettäin W205 C300e vuosimallia 2020. Mikä on tämän päivän tilanne, kuka asentaa Webaston joka lämmittää sekä moottorin että kabiinin? Viestiketjussa puhutaan Ylivieskasta, mutta mikä firma siellä? Ja onko vastaavia myös muualla Suomessa?
2022-10 itse etsin webasto OEM asennusta ja etelä-suomesta ei löytynyt tekijää, joten Ylivieskaan 2pv reissu, nyt 1kk kokemuksella toiminut hienosti. Lämmittää eka koneen ja sitten sisältä.
Asennuksessa tuli mukana uusi keskikonsolikytkin hässäkkä ja nyt mersun omasta valikoista löytyy lämppäri kts. kuvat. Kännykän mercedes me app voi ajastaa lämmityksen aamuksi tai manuaalisesti päälle, app maksaa 39eur/vuosi, plussana saa myös keskuslukituksen etähallintaan.
Takastullessa kävin Jyväskylän kautta TurboTec:lla jossa laitettiin 250d koneen kartta eli 170->230hp +100Nm
Kysy nimimerkiltä "webastoguru" tarkemmin webaston asennuksesta.
khedman kirjoitti: ↑To 17.11.2022 00:18
2022-10 itse etsin webasto OEM asennusta ja etelä-suomesta ei löytynyt tekijää, joten Ylivieskaan 2pv reissu, nyt 1kk kokemuksella toiminut hienosti. Lämmittää eka koneen ja sitten sisältä.
Asennuksessa tuli mukana uusi keskikonsolikytkin hässäkkä ja nyt mersun omasta valikoista löytyy lämppäri kts. kuvat. Kännykän mercedes me app voi ajastaa lämmityksen aamuksi tai manuaalisesti päälle, app maksaa 39eur/vuosi, plussana saa myös keskuslukituksen etähallintaan.
Takastullessa kävin Jyväskylän kautta TurboTec:lla jossa laitettiin 250d koneen kartta eli 170->230hp +100Nm
Kysy nimimerkiltä "webastoguru" tarkemmin webaston asennuksesta.
Kiitos tiedosta! Ilmeisesti asioit Autotokorjaamo Erkkilällä?
Olisiko vastaavia kokemuksia ja niihin ratkaisua? Auto s205 220d täysin vakio. Autossa oem webasto joka lämmittää moottorin/sisätilat. Nyt kun on ollut reilun viikon näitä n. -10 -15c pakkasia, ei auto enää lämpene kuten viime talvena vastaavilla keleillä. Webasto ollut päällä 50min(maksimi aika jonka antaa olla päällä) on moottorin lämmöt nousseet vain 3-5 palkkia mittaristossa, eikä sisälläkään kuin +10c vaikka pyynti +24c. Viime talvena oli lämmöt aina siellä 6-7 palkkia, joskus jopa 8, eli normaali käyntilämpötila ja autossa sisällä todella lämmin. Kiertovesipumppu toimii ja ajossa lämpeää nopeasti normi lämpöihin. Siksi uskon että termostaatti on ok. Autossa on kiinteä defan 10a laturi joka minulla aina kytkettynä kun webasto päällä, eli virranpuutteestakaan ei pitäisi johtua. On vinkkejä mikä vialla?
Morjens.
Mulla e220 vuosimallia 21. Autossa tehdasasennus webasto. Kyselin webasto asennusliikkeestä kannattaako asentaa akkuvahtia ja sain vastauksen ettei kannata.. toinen asia, tuo samanen tyyppi väitti webaston lämmittävän myös koneen. Tässä pikkasen ihmeissään että onko näin. Kiitos jo etukäteen vastauksista
Jasu80 kirjoitti: ↑Ma 12.12.2022 07:22
Oliko Seinäjoen lähistöllä kaveria, joka osaisi tehdä tuon muutoksen alkuperäiseen Webastoon, että lämmittäisi tuon moottorinkin kunnolla?
Nostetaanpa tätä.
Ja toinen kysymys.
Onkos muilla ollut ongelmia nyt ilmojen kylmettyä että Webasto pukkaa helposti käryt hyttään? Paikallaan ollessa tulee lähes heti käry sisään.
Devi82 kirjoitti: ↑Ke 14.12.2022 12:23
Olisiko vastaavia kokemuksia ja niihin ratkaisua? Auto s205 220d täysin vakio. Autossa oem webasto joka lämmittää moottorin/sisätilat. Nyt kun on ollut reilun viikon näitä n. -10 -15c pakkasia, ei auto enää lämpene kuten viime talvena vastaavilla keleillä. Webasto ollut päällä 50min(maksimi aika jonka antaa olla päällä) on moottorin lämmöt nousseet vain 3-5 palkkia mittaristossa, eikä sisälläkään kuin +10c vaikka pyynti +24c. Viime talvena oli lämmöt aina siellä 6-7 palkkia, joskus jopa 8, eli normaali käyntilämpötila ja autossa sisällä todella lämmin. Kiertovesipumppu toimii ja ajossa lämpeää nopeasti normi lämpöihin. Siksi uskon että termostaatti on ok. Autossa on kiinteä defan 10a laturi joka minulla aina kytkettynä kun webasto päällä, eli virranpuutteestakaan ei pitäisi johtua. On vinkkejä mikä vialla?
Paras vaihtoehto on aloittaa Mersun tai Webaston testerillä vikakoodien luku autosta sekä Webastosta. Testerillä tehty reaaliaikainen seuranta Webaston lämmitystapahtumasta kertoo jo aika paljon mahdollisesta viasta. Mikäli vika ei ole auton sähköisessä kiertovesipumpussa, joka olisi oireiden perusteella todennäköisin. Silloin vika täytyy löytyä auton ilmastointijärjestelmästa tai Webastosta. Mikäli Webasto toimii muuten normaalisti, silloin oikeastaan ainoa vika voisi olla siinä, että se ei lähtisi täydelle teholle esitoiminnan jälkeen. Ei ole itselle vielä kyseistä vikaa sattunut kohdalle W205 Webastojen kanssa, mutta kaikki on toki mahdollista.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Timojh kirjoitti: ↑Ke 14.12.2022 13:02
Morjens.
Mulla e220 vuosimallia 21. Autossa tehdasasennus webasto. Kyselin webasto asennusliikkeestä kannattaako asentaa akkuvahtia ja sain vastauksen ettei kannata.. toinen asia, tuo samanen tyyppi väitti webaston lämmittävän myös koneen. Tässä pikkasen ihmeissään että onko näin. Kiitos jo etukäteen vastauksista
Mersun tehdasasennetut lisälämmittimet lämmittävät pääsääntöisesti vain auton sisätilat, joten niihin kannattaa ehdottomasti tehdä muutostyö tai -ohjelmointi, jotta myös moottori lämpenee. Jos ajomatkojen ajallinen pituus on paljon lyhyempi kuin lisälämmittimen käyttöaika, silloin voi asentaa ylläpitolaturin. Mikäli uusii akun tai akut 2-3 vuoden välein, silloin ei yleensä tarvetta ylläpitolaturille. W213 malleissa käytetään tehdasasennuksissa Eberin valmistamaa Hydronic S3 lisälämmitintä.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Jasu80 kirjoitti: ↑Ma 12.12.2022 07:22
Oliko Seinäjoen lähistöllä kaveria, joka osaisi tehdä tuon muutoksen alkuperäiseen Webastoon, että lämmittäisi tuon moottorinkin kunnolla?
Nostetaanpa tätä.
Ja toinen kysymys.
Onkos muilla ollut ongelmia nyt ilmojen kylmettyä että Webasto pukkaa helposti käryt hyttään? Paikallaan ollessa tulee lähes heti käry sisään.
W205 malleissa Webaston äänenvaimentimesta tuleva pakoputken ulostuloputki on suhteellisen lyhyt, joten se yltää juuri alustamuovien tasalle. Usein tuulisella säällä pakokaasut saattavat tulla sisälokasuojan takapään kautta auton sisälle. Helpoin tapa on vetää pihdeillä pakoputken päätä hieman alaspäin, jolloin se tulee selvästi alustamuovien alapuolelle. Yleensä äänenvaimennin antaa kiinnityskohdista sen verran periksi, että pakoputken pää tulee noin sentin alemmas, jolloin pakokaasut suuntautuvat helpommin pois auton alta.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Jasu80 kirjoitti: ↑To 15.12.2022 10:19
Ja toinen kysymys.
Onkos muilla ollut ongelmia nyt ilmojen kylmettyä että Webasto pukkaa helposti käryt hyttään? Paikallaan ollessa tulee lähes heti käry sisään.
W205 malleissa Webaston äänenvaimentimesta tuleva pakoputken ulostuloputki on suhteellisen lyhyt, joten se yltää juuri alustamuovien tasalle. Usein tuulisella säällä pakokaasut saattavat tulla sisälokasuojan takapään kautta auton sisälle. Helpoin tapa on vetää pihdeillä pakoputken päätä hieman alaspäin, jolloin se tulee selvästi alustamuovien alapuolelle. Yleensä äänenvaimennin antaa kiinnityskohdista sen verran periksi, että pakoputken pää tulee noin sentin alemmas, jolloin pakokaasut suuntautuvat helpommin pois auton alta.
Jasu80: tarkoituksena tehdä tuo liittimenirroitus -muokkaus vai jotain muuta? Jos aiempi vaihtoehdoista niin tuon tekee kyllä itsekin helposti, liitin on kohtuullisen näkösällä. Voin huomenna tarvittaessa napata kuvan sen sijainnista.
Tuota orkkiswebaston moottorin lämmittämistä vuosi sitten syksyllä tutkin, jonkin verran lämpöä päätyy ilman muokkailujakin moottorille asti, toki nyt tuo venttiilin liitin irroitettuna selvästi enemmän. En nyt tarkkaa astemäärää muista mutta obd:n kautta katsottuna nollakelissä vartin lämmityksellä nesteen lämpö taisi olla noin 20C.
JarnoN kirjoitti: ↑Pe 16.12.2022 20:47
Jasu80: tarkoituksena tehdä tuo liittimenirroitus -muokkaus vai jotain muuta? Jos aiempi vaihtoehdoista niin tuon tekee kyllä itsekin helposti, liitin on kohtuullisen näkösällä. Voin huomenna tarvittaessa napata kuvan sen sijainnista.
Tuota orkkiswebaston moottorin lämmittämistä vuosi sitten syksyllä tutkin, jonkin verran lämpöä päätyy ilman muokkailujakin moottorille asti, toki nyt tuo venttiilin liitin irroitettuna selvästi enemmän. En nyt tarkkaa astemäärää muista mutta obd:n kautta katsottuna nollakelissä vartin lämmityksellä nesteen lämpö taisi olla noin 20C.
Mulla uusi orkkis webasto lämmittää myös moottorin. Auto kävi Webastogurulla kuukausi sitten.
Pikkuveljelle etsin paikkaa, mutta ei tunnu Seinäjoen lähettyvillä olevan niin pitää ohjata hänetkin Ylivieskaan.
Kuka se nyt laittas Ylivieskassa s205 2.0l bensa vm.18, autoon semmosen moottorin ja sisätilat lämmittävän orkkis webaston?? Vai oisko Tampereen lähettyvillä jo osaavaa paikkaa? Saa laittaa viestiä, kiitos!
Mercedes-Benz C-Sarja (S205) C 200 2.0 -18
EX: Mercedes-Benz E-sarja (S211) E 220 CDI -07
EX: Mercedes-Benz C-sarja (W203) C 180 2.0 -02
Kymmenien ellei satojen mersuihin asennettujen TT-Thermojen ohjeistuksena antaisin että kierto aina ohjeen mukaan ensin sisäkennolle sitten vasta moottorille, ei suoraan kuumaa nestettä antureille. Ehtii pumpattavaa hyvin tasaantua lämpötilaerot. Toinen juttu, vanhemmissa om651 1000XC toimii täysin ongelmitta em. Asennettuna, mutta euro6 malleissa alkaen jostain w212fl on sallittu lämpötilaero pienempi, ja 1000w:lla tekee häiriön, vasta toisella startilla tai virtojen kääntämisellä toimii normaalisti. Voi käyttää siis jos kääntää virrat kerran->off ja sitten toisen ja start. Tekee tsekkauksen ekalla kerralla. 500w:lla tämä ongelma poistuu. Kokeiltu myös lisälämmittimen koodausta mutta ongelma palannut joten syön sanani edellisestä taannoisesta postauksesta.
Om654 , bensakoneet ja hybridit, ei mitään ongelmaa 1000XC:lla lämmittää moottoria, joten sitä suosittelen.
Ei nyt suoraan alkuperäiseen aiheeseen, mutta webastoihin ja mersuihin kuitenkin.
Yritin etsiä, mutta äkkiä ei osunut silmään että olisi omaa ketjua Vito W447 webastoille. Näissä missä tehdasasenteinen Webasto on käsittääkseni sama ongelma kaikissa, että moottori ei lämpöä ennen kabiinia tai ollenkaan.
Onko tietoa onnistuuko näihin sama koodaus/kikat mitä edellä mainittu vai onko ihan oma hommansa? Auto on vuodelta 2017 119CDI 4x4 jos tuolla jotain merkitystä on.
Kaikkiin M-B tehdasasennetuihin polttoainekäyttöisiin lisälämmittimiin voidaan suhteellisen helposti tehdä muutostyö, että ne lämmittävät sisätilan lisäksi myös moottorin. Helpoin ja nopein tapa on tietysti ohjelmoida aktiiviseksi tuo moottorinlämmitys. Mikäli se ei jostain syystä onnistu, silloin voidaan käyttää tähän tarkoitukseen tehtyä simulaattoria. Halvin vaihtoehto on asentaa 18 mm T-haara vesiventtiilin tilalle, jolloin itse tehtynä kustannukset ovat alle 10 €.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J