Sähköantenni jumittaa, mikä neuvoksi?
Sähköantenni jumittaa, mikä neuvoksi?
Sähköantennin (Hirschmann) pari elementtiä on jämähtänyt toisiinsa kiinni ja nyt ala- ja yläasentoon meno jää vaiheeseen. Käytön ja huollon puutetta, oma vika, eipä siinä.
Onko konstia, millä saa elementit irti toisistaan, pääsisi voitelemaan? Käsin ei saa vedettyä ja pihdeillä ei uskalla. En haluaisi irrottaa suotta antennia.
Onko konstia, millä saa elementit irti toisistaan, pääsisi voitelemaan? Käsin ei saa vedettyä ja pihdeillä ei uskalla. En haluaisi irrottaa suotta antennia.
Re: Sähköantenni jumittaa, mikä neuvoksi?
Aikoinaan ex 124:än teleskooppiantennin kanssa tein niin että suihkutin reilusti elementtien väliin CRC:tä ja painelin radiota pois päälle useita kertoja. Välillä antennin noustessa avitin hiukan vetämällä antennia käsin ylös mutta en kovalla voimalla. Hirveetä ravaamistahan ja sähläämistähän se oli mutta sillä tyylillä sain omani toimimaan. Kauhea määrä mönjää kertynyt niihin väleihin vuosien mittaan ja kannattaa tosiaan tasaisin välein aina öljytä noita pintoja.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: Sähköantenni jumittaa, mikä neuvoksi?
Itse olen tehnyt niin, että katkaisen antennilta sähköt juuri kun se on matkalla päästä päähän, niin ei tarvitse ravailla edestakaisin. Ne piiskan putkiosathan ovat silloin vapaita liikkumaan suhteessa toisiinsa, jolloin niitä voi käsipelillä pyöritellä ja jumpata, samalla crc:llä liottaen. Jos ei mitenkään irtoa, niin varovasti lämpöä avuksi. (ja lopulta äärimmäisellä varovaisuudella pihdeillä pyörittäen, jos ei mikään muu auta)
Lopuksi monta kertaa ylös ja alas aina välillä puhtaaksi pyyhkien. Ja viisaammat ovat sanoneet, ettei öljyiseksi saa pintoja jättää, koska silloin lika tarttuu entistä pahemmin. Mieluummin kiillottaa autovahalla.
Lopuksi monta kertaa ylös ja alas aina välillä puhtaaksi pyyhkien. Ja viisaammat ovat sanoneet, ettei öljyiseksi saa pintoja jättää, koska silloin lika tarttuu entistä pahemmin. Mieluummin kiillottaa autovahalla.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: Sähköantenni jumittaa, mikä neuvoksi?
Mä olen avannut mutterin, jolla piiska on kiinni rungossa. Sen jälkeen ajaa sen ulos. Laitoin piiskan fairyveteen vuorokaudeksi, jolloin osat alkoivat liikkumaan toisiinsa nähden. Muutenkin suhtaudun tuohon piiskan voiteluun varauksella, koska se kerää pölyä ja paskaa aika tehokkaasta ja jumiutuu helposti. Toki jos muistaa pestä ja voidella säännöllisesti niin ei liene ongelma, minä en muista.
Re: Sähköantenni jumittaa, mikä neuvoksi?
Ptfe kuivavoitelu toimii ihan hyvin noihin, ei kerää paskaa ja syrjäyttää kosteutta tiettyyn pisteeseen asti.
Re: Sähköantenni jumittaa, mikä neuvoksi?
Hyviä neuvoja, kiitos, sain pysäytettyä matkalle ja kaksi ylintä elementtiä liikkuu jo melko vapaasti muutaman sentin, mutta sitten kanittaa.
Ruosteenirrottajaa, aseöljyä, kuumailmapuhallusta varoen ja pihtejä yritetty käyttää. Noiden yhdistelmällä sain liikkumaan. Nyt ovat muhimassa aseöljyllä voideltuna, luulisi irtoavan loputkin, kun myöhemmin nitkuttelee, katsotaan.
Ruosteenirrottajaa, aseöljyä, kuumailmapuhallusta varoen ja pihtejä yritetty käyttää. Noiden yhdistelmällä sain liikkumaan. Nyt ovat muhimassa aseöljyllä voideltuna, luulisi irtoavan loputkin, kun myöhemmin nitkuttelee, katsotaan.
Re: Sähköantenni jumittaa, mikä neuvoksi?
Tere, jostain muistan kuulleni (ei faktaa käsillä) että antennin tiivisteet eivät kestäisi liuottimia, jolloin väärä voiteluaine olisi matka ojasta allikkoon. Eli hetken päästä on jälleen jumissa kumien turpoamisen vuoksi. Tehtaan huolto-ohjeena on puhdistaa puhdistustyynyllä kahden vuoden väein.
Re: Sähköantenni jumittaa, mikä neuvoksi?
Omasta w124 korisesta irroitin koko antenni moottorin ja puhdistin sisukset savesta nyt toimii. Hienoa pölyä vuosien käytön aikana menee antennia pitkin moottorin rattaille.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Re: Sähköantenni jumittaa, mikä neuvoksi?
W126 sähköantenni, tuli lopulta hankittua uusi Hirschmann HIT AUTA 2050, joka meni melkein heittämällä paikalleen. Vanha näyttää olevan tarvikeantenni, jonka voin myydä tarvitsevalle muodolliseen hintaan.