190E 2.6 käyntivaivaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

190E 2.6 käyntivaivaa

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

W201 190E 2.6 (eli m103) on kenkkuillut jo useamman vuoden kun bensan määrä menee tankissa alle puoleen.

Auto on vuosimallia 1990 ja ollut minulla pari vuotta. Minua ennen kaverin perheessä melkein uudesta lähtien ja kyseinen ominaisuus alkanut jo heidän aikana.

Mersu kyllä käy alle puolikkaalla tankillakin, mutta ei kovin pitkään. Toissa talvena uusin polttoainepumput+suodattimen. Viime talvena käytin tankin pohjassa olevan sihdin pois joka olikin melko puhdas.

Silloin jo ihmettelin miksi tankin tyhjennys tuntuu kestävän ikuisuuden. Nyt otin taas mersun telakalle (tankissa mittarin mukaan reilu puoli tankkia).

Ensimmäiset ~6-10litraa tuli hyvin mutta sen jälkeen 20litraa melko lorottaen. Tarkastin tankilta lähtevän letkun veden avulla eikä siinä ahdista mikään eli vika(?) täytyy olla tankin sisällä vai onko se ominaisuus

Silloin kun bensan saanti alkaa olla heikkoa niin tankista kuuluu pulputus/porina kun auto sammuu.
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '76, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3540
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: 190E 2.6 käyntivaivaa

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Olisko huohotus tukossa, eli lokarin sisällä oleva aktiivihiilisuodatin ummessa ja tankki ei saa ilmaa. Oletko kokeillut käyntiä tankin korkki auki? Omassa cossussahan oli originaalitankki vetänyt kasaan, kun siellä oli ollut niin kova alipaine.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Re: 190E 2.6 käyntivaivaa

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

EVO X kirjoitti: Pe 11.11.2022 15:12 Olisko huohotus tukossa, eli lokarin sisällä oleva aktiivihiilisuodatin ummessa ja tankki ei saa ilmaa. Oletko kokeillut käyntiä tankin korkki auki? Omassa cossussahan oli originaalitankki vetänyt kasaan, kun siellä oli ollut niin kova alipaine.
Hyvä huomio, mutta tuo tankin korvausilman saantikin tuli kokeiltua ensimmäisenä lähinnä aukasemalla korkki kun oireilu alkoi.

Tuossa käyntin tankin päältä anturin pois ja yritin tiirailla näkyykö mitään ihmeellistä. Imusiivilän kohdalla näkyy olevan n. litran kokoinen muovikuuppa mihin tulee reunalle ilmeisesti paluulinja? Muovitötterö näyttää muuten umpinaiselta (sen mitä toista laitaa pystyy näkemään) mutta päällä on 2e kolikon kokonen reikä.
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '76, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Re: 190E 2.6 käyntivaivaa

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Mersu on ollut nyt ajossa vuoden vaihteesta lähtien ja kiireellisten liikahtelujen takia olen pyrkinyt pitämään tankin mahdollisimman täynnä. No pari päivää sitten olin lähdössä töistä ja tankki oli hieman alle puolet ja heti käyntiin laitettuani alkoi vanhat oireet muistutteleen olemassa olostaan.

Bensapumpun ääni kävi hieman voimakkaampana ja samalla joutkäynti kävi välillä korkeammalla sekä lievästi seilasi normaali 600-700 ja 1200 välillä. Tähän mennessä uusittua on bensapumput (en muista merkkiä muttei olleet kalleimmat eli niiden viallisuutta ei uskalla pois sulkea?) sekä kaikki 6polttoainesuutinta.

Se ei tietenkään olisi pahitteeksi mitata polttoainelinjan paine :roll:
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '76, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: 190E 2.6 käyntivaivaa

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Kasikoneissa on määräjakajassakin suodatin, varmaan myös M103? Siinä määräjakajan kyljessä johon polttoaineen tuloputki kiinnittyy. Siinä on sellainen "nippa", joka onkin oikeasti hienonhieno sihti.

Omiin kokemuksiin pohjautuen - mittaa myös latausjännite tyhjäkäynnillä ja miten kuorman kytkentä ja kierrokset vaikuttaa siihen. Jos on laturin hiilet iltapuolella, kaikki voi vaikuttaa pelaavan pääasiallisesti hyvin mutta yhtäkkiä tulee ihmeellisiä käyntiongelmia. Jos OK niin sitten polttoainelinjan painemittaus.
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Re: 190E 2.6 käyntivaivaa

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Muistaakseni tuon sihdin jo kerran putsasin mutta täytyy tsekata uudelleen :thumbup: Latausta en oo tainnu ikinä tarkistaa kun ei ole siihen viittaavaa vaivaa esiintynyt. Ei Wikke sulla sattuisi olemaan KE-jetin bensanpaine mittaukseen sopivaa viritelmää?
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '76, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: 190E 2.6 käyntivaivaa

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Mulla ois KDJE-K 100 paineenmittaussarja, jos innostut ostamaan. Alkuperäinen Bosch mittaussarja jossa on mittari, letkuja, erilaisia nippeleitä ja työkaluja.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: 190E 2.6 käyntivaivaa

Viesti Kirjoittaja Wikke »

kerosiini kirjoitti: Ti 27.02.2024 10:15 Muistaakseni tuon sihdin jo kerran putsasin mutta täytyy tsekata uudelleen :thumbup: Latausta en oo tainnu ikinä tarkistaa kun ei ole siihen viittaavaa vaivaa esiintynyt. Ei Wikke sulla sattuisi olemaan KE-jetin bensanpaine mittaukseen sopivaa viritelmää?
Ei mulla ole, on edelleen siellä erikoistyökalujen hankintalistalla...

Mulla kun oli Ässässä sitä humpaus/nykimisongelmaa. Ja jätti kerran välillekin. Syttäboksin uusimisella se korjaantui, mutta se saattoi olla vain oireenmukainen hoito eikä juurisyy. Laturissa toinen hiili oli kulunut melkein loppuun. Latausjännitteen mittauksella se selvisi. Voi olla että vanha syttäboksi ei jaksanut aina toimia sen takia. En tiedä mutta voisiko täysi tankki olla helpompi pumpuille jos jännite ei ole riittävä... Kuitenkin helppo tarkistaa ekana että pumput varmasti saa tasaisesti sähköä.

Mulla sitä latausvikaa ei huomannut mistää muusta kuin uudella laturilla pyyhkijöiden maksiminopeus on oikeasti nopea. Ja vika ei tullut yhtäkkiä, niin kauan kuin auto mulla oli ollut eli sen nelisen vuotta ihmettelin aavistuksen rauhallista maksiminopeutta... Oli jo tarkoitus ottaa pyyhinkoneisto pöydälle ja putsata kunnolla kun ei normaali voitelu auttanut. Pistin hitauden iän piikkiin mutta eipä ollukkaan...
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Re: 190E 2.6 käyntivaivaa

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Muistin aikana mittailin latausjännitteen ja sehän oli 14.3-14.6V kuormituksen mukaan eli ok. Paljonkohan Jürgen olisi mittaussarjasta vailla? Laittele vaikka YV:tä. Yks mahdollinen vikakohta tuli jo viime vuonna mieleen eli bensatankin ja pumppujen välinen letku. Mietin että olisko se voinu sisältä pettää/turvota niin ettei alle puolen tankin jaksa saada soppas tarpeeksi
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '76, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Vastaa Viestiin