Behemoth kirjoitti: ↑Ti 27.02.2024 21:05
Onko käsitystä missä vaiheessa tuon sähkögrillin pitäs sammua? Ollut jopa +4 C ulkolämpötila ja kone tavoitelämmössä, mutta aina vaan grilli päällä ja tyhjäkäynnillä kierrokset 950 rpm. Luulis että sammuu jos lämmöt tavoitteessa.
Voiko tuon 200 A vastuksen vain kiskasta pois vai mikä viritys tuo on? Melko paljon painaa jarrua vasten auto D:llä kun kierrokset melkein tonnissa tyhjäkäynnillä. Vetää puhaltimen OFF nii laskee mutta eihän niin voi ajella.
Turbin lukitus/laatiko öljyt/akku kunnossa varmasti ?
jos tavatoman paljon jouttuu jarrua sotkemaan,
Öljytaso ok mutta 100 tkm ajetut, vaihtoon menee kesällä. Turbiinin lukitusta tässä epäillyt myös. Ei tämmöstä puskemista ole vielä tullut W211 vastaan. Voiko tuota sähkövastusta starilla eliminoida pois pelistä?
No eikö se kelpaa että sen sulakkeen ottaa pois... en muista oliko starissa tuolle optiota. Eihän sen päällä pitäisi olla muuta kuin jos joku anturi antaa väärää tietoa...75 sisälämpötila voisi olla sellainen että pukkaa sen täysille. Enkä silti usko että se aiheuttaa vaihteella puskua, nää kaikkihan tekisi sitä kylmänä.
Behemoth kirjoitti: ↑Ti 27.02.2024 21:05
Onko käsitystä missä vaiheessa tuon sähkögrillin pitäs sammua? Ollut jopa +4 C ulkolämpötila ja kone tavoitelämmössä, mutta aina vaan grilli päällä ja tyhjäkäynnillä kierrokset 950 rpm. Luulis että sammuu jos lämmöt tavoitteessa.
Voiko tuon 200 A vastuksen vain kiskasta pois vai mikä viritys tuo on? Melko paljon painaa jarrua vasten auto D:llä kun kierrokset melkein tonnissa tyhjäkäynnillä. Vetää puhaltimen OFF nii laskee mutta eihän niin voi ajella.
Turbin lukitus/laatiko öljyt/akku kunnossa varmasti ?
jos tavatoman paljon jouttuu jarrua sotkemaan,
Öljytaso ok mutta 100 tkm ajetut, vaihtoon menee kesällä. Turbiinin lukitusta tässä epäillyt myös. Ei tämmöstä puskemista ole vielä tullut W211 vastaan. Voiko tuota sähkövastusta starilla eliminoida pois pelistä?
Miksi se pitäis testerillä tehdä ?
siinä ajassa kun vintoos vasta aukeilee on johtojo poiki/sulke jo poissa,
öljyillä ajettu 100tkm ja latikon käytös häirö niin esimäinen on huoltaa se missä häirö on eli lattikko,
Tiedetään, mutta tällaisen laatikko-oireen ollessa päällä ennemmin seison liikennevaloissa kierrokset 700 rpm vs. 1000 rpm, jonkun turhan sähkögrillin takia.
Mitenhän se sulake poistetaan sieltä? Sehän on semmosen boxin sisässä jossa on muitakin järeämpiä sulakkeita. Lähtöpuolella on sitte mutterin alla kaapeli kiinni joka löhtee suoraan sille grillille. Pitääkö tuo boxi repiä pois ja käyttää pöydällä vai aukeaako siitä joku kansi ja saa napattua sulakkeen pois? Punainen kaapeli lähtee tuolle grillille. Joku oli ottanut tuon kaapelin vain irti lähtöpuolelta ja jättänyt irti…toki voi räpsiä siihen jos pääsee koskemaan kiinnityskohtaan, pitäisi vetää teippiä kaapelin nastan ympärille.
Kysyisin samalla kun aiheeseen liittyy, että löytyykö wissistä tai muualta dokumenttia, jossa kerrotaan tarkasti tuon lämmittimen toiminta? Lähinnä, että milloin lämmittää ja minkä anturitiedon/tietojen perusteella jne.
Itsekin ajattelin, että voisi lämpimän kauden ajaksi disabloida tuon kokonaan, ettei lähde päälle esim. viileämpinä kesäaamuina. Talvella helppo pitää pois päältä ac off -napilla, mutta kesällä saisi olla poissa käytöstä kokonaan, jotta ei tarvitse miettiä napin asentoja.
T-Row kirjoitti: ↑Pe 01.03.2024 13:00
Kysyisin samalla kun aiheeseen liittyy, että löytyykö wissistä tai muualta dokumenttia, jossa kerrotaan tarkasti tuon lämmittimen toiminta? Lähinnä, että milloin lämmittää ja minkä anturitiedon/tietojen perusteella jne.
Itsekin ajattelin, että voisi lämpimän kauden ajaksi disabloida tuon kokonaan, ettei lähde päälle esim. viileämpinä kesäaamuina. Talvella helppo pitää pois päältä ac off -napilla, mutta kesällä saisi olla poissa käytöstä kokonaan, jotta ei tarvitse miettiä napin asentoja.
Minulla ei tottele AC-nappia (auto facelift) vaan grilli tippuu pois päältä vain kun napsauttaa koko puhaltimet OFF. Joku vika päällä tuossa mun grillissä. Vaikka laskee kabiiniin lämpötilapyynnin täysin kylmälle niin ei sittenkään mene pois päältä.
Jostain muistelen kuulleeni, että faceliftissä ei grilli tottele tuota nappia.
Kuvauksesi perusteella kuulostaa äkkiseltään siltä, että grilli toimii, mutta jokin sitä ohjaava anturi antaa väärää tietoa ja systeemi kuvittelee jonkin lämpötilan todellista kylmemmäksi.
T-Row kirjoitti: ↑Pe 01.03.2024 13:00
Kysyisin samalla kun aiheeseen liittyy, että löytyykö wissistä tai muualta dokumenttia, jossa kerrotaan tarkasti tuon lämmittimen toiminta? Lähinnä, että milloin lämmittää ja minkä anturitiedon/tietojen perusteella jne.
Itsekin ajattelin, että voisi lämpimän kauden ajaksi disabloida tuon kokonaan, ettei lähde päälle esim. viileämpinä kesäaamuina. Talvella helppo pitää pois päältä ac off -napilla, mutta kesällä saisi olla poissa käytöstä kokonaan, jotta ei tarvitse miettiä napin asentoja.
Minulla ei tottele AC-nappia (auto facelift) vaan grilli tippuu pois päältä vain kun napsauttaa koko puhaltimet OFF. Joku vika päällä tuossa mun grillissä. Vaikka laskee kabiiniin lämpötilapyynnin täysin kylmälle niin ei sittenkään mene pois päältä.
Kannattaa tarikstaa muukin auto ja varsinkin ilmastointi/lämmitys
anturi arvot
T-Row kirjoitti: ↑Pe 01.03.2024 13:00
Itsekin ajattelin, että voisi lämpimän kauden ajaksi disabloida tuon kokonaan, ettei lähde päälle esim. viileämpinä kesäaamuina. Talvella helppo pitää pois päältä ac off -napilla, mutta kesällä saisi olla poissa käytöstä kokonaan, jotta ei tarvitse miettiä napin asentoja.
Mersuni on polttanut vähälle aikaa kaksi laturia ja koska syy ei ole täysin selvinnyt, olen nähnyt parhaimmaksi ennalta ehkäistä ongelmaa pienentämällä laturin kuormitusta. Asiaa käsitelty linkin topicissa. Voi olla, että vika on vain paskoissa latureissa tai loppuun ajetuissa käämeissä, mutta kumpikin kärähtäminen on tapahtunut heti startin jälkeen. Tuo lisälämmitinhän itsessään on helvetin hyvä ja tarpeellinen varuste, mutta tänä talvena olen käyttänyt sitä vain pidemmillä matkoilla kovilla pakkasilla mukavuussyistä.
Omasta 211 otin lisälämmittimen johdon irti sieltä prefuseboksista. Liekö koskaan auton meillä ollessa toiminutkaan, mutta virtaa se ainakin alkoi kuluttaa auton seistessä. Yhtä tyhjän kanssa koko lämmitin, niin nopeasti nämä lämpenee ajossa.
Laitetaanpa tähän infoa, jos joku meinaa tähän hommaan ryhtyä. Hantin jalkatilassa poksi, vasemman puoleisin F68 on tuon heater boosterin piuha (revitty jo kuvassa ruuvin alta pois ja käännelty piiloon jalkatilaan ja teipattu) ja kannen alla 200 A sulake. Otin pois sulakkeen. Tuon itse grillin kaapeli oli ottanu lämpöjä jollakin vuosikymmenellä ja myös testeri ilmoitti päällä olevan vian 9470 R22/3 (Heater booster). Ei kummentuneet tyhjäkäyntikierrokset, sama homma jatkuu. Ei tipu kiekat kuin sammuttamalla koko ilmanvaihtolaitteen OFF:ille. Liekö jotain tekemistä softan kanssa...auto "Tuikutettu".
sulake.PNG
sulake2.PNG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Behemoth kirjoitti: ↑Pe 01.03.2024 20:16
Laitetaanpa tähän infoa, jos joku meinaa tähän hommaan ryhtyä. Hantin jalkatilassa poksi, vasemman puoleisin F68 on tuon heater boosterin piuha (revitty jo kuvassa ruuvin alta pois ja käännelty piiloon jalkatilaan ja teipattu) ja kannen alla 200 A sulake. Otin pois sulakkeen. Tuon itse grillin kaapeli oli ottanu lämpöjä jollakin vuosikymmenellä ja myös testeri ilmoitti päällä olevan vian 9470 R22/3 (Heater booster). Ei kummentuneet tyhjäkäyntikierrokset, sama homma jatkuu. Ei tipu kiekat kuin sammuttamalla koko ilmanvaihtolaitteen OFF:ille. Liekö jotain tekemistä softan kanssa...auto "Tuikutettu".
sulake.PNGsulake2.PNG
Siis lieneepä alkujaankin kyse muusta kuin
tuon lämitimen vaikutuksesta,
heater booster vikaa kun näytää 8/10 autosta ilam n mitään kovia tyhjäkäyntejäettenpäin pyrkimistä, ilmastoinnin samutus tms oireita,
tuo tuikuts kun on merkattua " " merkeillä niin onkos merkkinän
siitä että siellä on jotain muutaa ?
lieneekö joku kiristänyt turbinia ja kuorma lisääntyy niin pyrkii sitten eteen
Behemoth kirjoitti: ↑Pe 01.03.2024 20:16
Laitetaanpa tähän infoa, jos joku meinaa tähän hommaan ryhtyä. Hantin jalkatilassa poksi, vasemman puoleisin F68 on tuon heater boosterin piuha (revitty jo kuvassa ruuvin alta pois ja käännelty piiloon jalkatilaan ja teipattu) ja kannen alla 200 A sulake. Otin pois sulakkeen. Tuon itse grillin kaapeli oli ottanu lämpöjä jollakin vuosikymmenellä ja myös testeri ilmoitti päällä olevan vian 9470 R22/3 (Heater booster). Ei kummentuneet tyhjäkäyntikierrokset, sama homma jatkuu. Ei tipu kiekat kuin sammuttamalla koko ilmanvaihtolaitteen OFF:ille. Liekö jotain tekemistä softan kanssa...auto "Tuikutettu".
sulake.PNGsulake2.PNG
Siis lieneepä alkujaankin kyse muusta kuin
tuon lämitimen vaikutuksesta,
heater booster vikaa kun näytää 8/10 autosta ilam n mitään kovia tyhjäkäyntejäettenpäin pyrkimistä, ilmastoinnin samutus tms oireita,
tuo tuikuts kun on merkattua " " merkeillä niin onkos merkkinän
siitä että siellä on jotain muutaa ?
lieneekö joku kiristänyt turbinia ja kuorma lisääntyy niin pyrkii sitten eteen
Kyllä siellä ihan ehtaa Tuikkalaa on. Epäilen että turbiinin luistoa on otettu vähän liikaa pois.
dealer kirjoitti: ↑Pe 01.03.2024 19:48
Omasta 211 otin lisälämmittimen johdon irti sieltä prefuseboksista. Liekö koskaan auton meillä ollessa toiminutkaan, mutta virtaa se ainakin alkoi kuluttaa auton seistessä. Yhtä tyhjän kanssa koko lämmitin, niin nopeasti nämä lämpenee ajossa.
Vaan kun ei lämpene, eikä ole koskaan lämmennyt minun omistusaikana kunnolla ilman sähkölämmitintä. 20 asteen pakkasella ei saa mitenkään autoa kunnolla sisältä lämpimäksi ilman sähköistä lämmitintä. Kyllä se ajan kanssa moottorin lämmöt nostaa ja olevinaan jotain lämpimään viittaavaa ilmaa kanavista sisälle työntää, mutta kunnolla kabiinin saa lämpimäksi vasta sähköllä. Asiaan vaikuttaa kyllä jonkun verran se, että egr ei ole käytössä. Moottori OM648 enkä usko, että autossa on mitään vikaa, koska 9v aikana mikään ei ole muuttunut vaan se on aina ollut tuollainen. Jonkun verran olen asiaa vuosien mittaan tutkinutkin ja loppujen lopuksi myöntänyt itselleni, että se vaan ei lämpee.
dealer kirjoitti: ↑Pe 01.03.2024 19:48
Omasta 211 otin lisälämmittimen johdon irti sieltä prefuseboksista. Liekö koskaan auton meillä ollessa toiminutkaan, mutta virtaa se ainakin alkoi kuluttaa auton seistessä. Yhtä tyhjän kanssa koko lämmitin, niin nopeasti nämä lämpenee ajossa.
Vaan kun ei lämpene, eikä ole koskaan lämmennyt minun omistusaikana kunnolla ilman sähkölämmitintä. 20 asteen pakkasella ei saa mitenkään autoa kunnolla sisältä lämpimäksi ilman sähköistä lämmitintä. Kyllä se ajan kanssa moottorin lämmöt nostaa ja olevinaan jotain lämpimään viittaavaa ilmaa kanavista sisälle työntää, mutta kunnolla kabiinin saa lämpimäksi vasta sähköllä. Asiaan vaikuttaa kyllä jonkun verran se, että egr ei ole käytössä. Moottori OM648 enkä usko, että autossa on mitään vikaa, koska 9v aikana mikään ei ole muuttunut vaan se on aina ollut tuollainen. Jonkun verran olen asiaa vuosien mittaan tutkinutkin ja loppujen lopuksi myöntänyt itselleni, että se vaan ei lämpee.
Epäilen että jotain häikkää on lämmityssysteemissä. Mulla ollut useita W211 korisia ja 3 niistä OM648 ja ei ole kuin voinut ihmetellä miten nopeaa lämpenevät ja sisältä myös. Ja mukana myös Saksantuonteja, joissa ei tuota Heater Boosteria. Sitä ei joka autossa nimittäin ole.
Minulla taas on ollut sellainen mielikuva, että sähkövastus on vakiovaruste ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin lisävaruste. Olen kuvitellut, että aina jompi kumpi löytyisi. Ja tosiaan, sähkövastuksen ollessa päällä lämpiää auto pakkasillakin sisältä oikein nopeasti, eikä vastuksen päällä olemista mistään huomaa silloin kun kaikki toimiii kuten kuuluu. Tosiaan se kiinni ohjelmoitu egr vaikuttaa tuohon lämpeämisvauhtiin ilmeisesti aika paljonkin.
Erittäin vähäisiä oli valitukset 211 osalta sisätilojen heikosta lämpenemisestä kun korjaamolla töissä olin, ja kuitenkin oikeastaan koko sen ajan kun noita korjaamoilla ihmiset käyttivät olin mekaanikkona töissä. Omakin 270cdi lämpenee sisältä mielestäni nopeammin kuin moottorin lämpötilan nousu yleensä antaisi olettaa.
Toki ei pidä väittää etteikö sähkövastus toimiessaan nopeuttaisi sisätilojen lämpenemistä ja varmaan reilustikin mutta ei sen toimimattomuus omien kokemusten mukaan tee 211:sta sellaista että kaipaisi lisää lämpöä pidemmässä ajossa. Ihan varmaa on ettei meidän autossa palele parinkympin pakkasella.
Jos ajaa hyvin lyhyttä matkaa kokemus lisälämmittimen rikkouduttua voi kai olla sellainen ettei autossa tarkene, mutta pidemmällä matkalla sähköisen lisälämmittimen vaikutus muuttuu merkityksettömäksi jos kaikki on muuten kunnossa.
Omassa on myös alkuperäinen webasto mutta se ei ole auton meillä ollessa toiminut. Vikakoodi on polttoainepumpusta ja edellisen omistajan mukaan lämmitin oli toiminut vielä vajaa vuosi aiemmin kun ostin auton. Ei ole tullut laitettua kuntoon kun ei niin tarvetta, vaikka kivahan se olisi kun kaukosäätimellä saisi auton lämpimäksi.
Mites onko teidän autoissanne ollut egr käytössä tai oletteko päässeet vertaamaan eroa samassa autossa egr:n kanssa ja ilman? Olen foorumikirjoitusten pohjalta tullut siihen lopputulemaan, että sen vaikutus olisi suuri.
Meidän vanhassa W211 cdi E320 on egr käytössä silloin kun ajelin sillä työmatkaa en huomannut mitään vaikutusta. Auto puhalti lämmintä jo ensimmäisen kilometrin aikana,eikä tarvinnut koskaan palella vaikka oli välillä -30 pakkanen.Eroa en ole päässyt vertaamaan egr suhteen.
On pääsyt vertaileman useit samoja sekä egr käytössä että ei
15km ajo matkalla ei merkitävää eroa lämpenemisessä,
jos 2000w lämiitin sisään puhallua ilmasta puttuu
niin se tietnkin vaikautta ohjamon alku lämpöön
(mikä on selvää kun webasto mikä rittää lämittämään koneen sekään sisätilat on yleensä 5000w)
toinen mikä vaiktutta on jos lämmin neste ei kierrä kenossa tai ilmaa ei ohjata kennon läppi tai se pääse siitä läpi ,
yleensä kun on lämpenemis vaivoja on kyse jostaikin noista tai kaikista
oman kokemukesen mukaan usemappakin lämpenemis vamaista tutkinut
Hei muute tuossa vesiventtiilissä voisi olla tarkastamisen paikka. Monesti kylmällä kelillä kun auton sammuttaa, kuuluu semmoinen jännä vinkaisu, jonka oletan tulevan jostain kiinni ajavasta venttiilistä. Toinen juttu joka joskus kylmällä kelillä tapahtuu on se, että auto ei puhalla sisälle lämmintä ollenkaan. Tämä on aina korjaantunut auton sammuttamisella ja uudelleenkäynnistyksellä, jonka jälkeen alkaa taas toimimaan normaalisti. Täytyypä alkaa etsimään tietoa tuosta vesiventtiilihommasta. Onko se osa joka täytyy vaihtaa vai onko se rassattavissa kuntoon?
Nyt koitettu tuoreella akulla tuota tyhjäköyntikierrosten laskemista. Ihan sama mitä muuta laitteita/valoja ottaa pois pelistä, ei mitään vaikutusta. Ainoastaan ilmastointilaite OFF (siis koko puhallin), niin sitten laskee tyhjäkäynti. Ilmastoinnista vain tuo heater booster -koodi, ei muuta.
edit: joku koodi oli tuosta venttiilihässäkästä "over heat" tms. Taitaa olla oikosulussa, pitää vaihtaa seuraavaksi se.
Käytin omastani tuon vesiventtiilin irti. Suureksi yllätykseksi yli puoli miljoonaa ajettu alkuperäinen venttiili oli moottorin osalta aivan virheettömässä kunnossa. Vesiventtiilin päällä on alun perin sadesuojana tulipeltiin liimattu vaahtomuovi. Olen melko varma, että lähes jokaisesta mersusta jota joskus on täältä päin rassattu tuo katto puuttuu. Just semmonen asia, jota varmaan harva jaksaa liimata takaisin ja sen jälkeen tuo venttiili altistuu kyllä helposti ulkoiselle kosteudelle.
Sen sijaan venttiilin männästä oli tiiviste riekaleina ja revin sieltä loput tiivisteen kappaleet välistä pois. Siinä rassatessa ajattelin, että kun tiivistettä ei ole, niin sisätilan kennolla kiertää varmaan aina hieman vesi, mutta mitäs tuossa itse asiassa todellisuudessa tapahtuukaan:
A) Kennolla kiertää aina hieman jäähdytinnestessä
B) Jäähdytinnestettä kiertää aina hieman kennon ohi vai
C) Sekä että?