Kiertovesipumppu ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
miskap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: La 08.10.2011 17:32

Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja miskap »

Hei ! Nyt meni hermot ja sen kyllä huomaa. :D Kiertovesipumppu ei pyöri, jännite pumpulle 10,3 v ?? En löydä sulakepiiriä tai relettä mistä virtaa syötetään. Perskutarallaa !! Vikaa jossain joka syö jännitteen liian alhaiseksi. Irtoakulla 12v pyörii moitteetta. Missä v..a sulake löytyy ??
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6357
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Täytyy sanoa että sieltä toisesta päästä... sitten kun lisää tietoa saadan kuten mikä auto ja millä koneella niin voin yrittää uudelleen....
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
miskap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: La 08.10.2011 17:32

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja miskap »

Niin onkelma koskee W211 vaunua. Kesällä ei ole haitannut mut nyt kun alkaa kelit jäähtyy niin alkaa haittaa kun ei tule lämmintä koppiin.
miskap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: La 08.10.2011 17:32

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja miskap »

280 CDI 648
miskap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: La 08.10.2011 17:32

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja miskap »

Hemmetti kun ei mee jakeluun tää logiikka, löyty joku sivusto missä koodattu sulakkeet ja releet mut ei löydy yhtäläisyyttä paikalta.
F62 30A/20A SEQ Pumpun ohjausrele N10 / 1kM Tää löyty mut mitä tää SEQ tarkoittaa ??
Rele km SEQ ASG -pumpun ohjausrele Tällainen merkintä releiden osalta mut ei löydy moista merkintää paikalta ???
Onkohan nää edes sen kiertopumpun toimintoihin liittyviä osia ollenkaan?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6357
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ei sitä varmaan releellä enää ohjailla taitaa tulla suoraan ohjaus joltain ohajainlaitteelta (etu SAM tai lämmittimen ohjain tms.), en oo päässy perehtymään aiheeseen kun en oo starikoneen äärellä... onko autossa webasto? Sekin voi ohjata...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13460
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Varmaan kyse tuosta M13 pumpusta.
W211 M13.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
miskap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: La 08.10.2011 17:32

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja miskap »

Kiitos vinkeistä, tarvii tutkia. Webastoa ei ole.
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 636
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Selittäisikö joku mitä pumppua tässä tutkitaan. Ongelma on kerrottu jossain viestissä, että ei tule "lämpöä koppiin", ei kai sitä sinne millään sähköpumpulla edes laiteta, vai mikä tässä on koko homman idea?
2007 R 320cdi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6357
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Kyllä voidaan laiitaa, siellä saattaapi olla tuommoinen pieni pumppu mikä usuttaa vähän enempi virtausta kennolla (kuva W203sta kuten kerrotaan, mutta löytyy myös e-sarjalaisista) https://cimg2.ibsrv.net/gimg/www.mbworl ... b8009e.jpg
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 636
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Jaahas, eipä ole koskaan tullut enempää asiaa ajateltua, luullut että noi pumput vaikuttaa vain lähinnä REST-toimintoon. No ilmeisesti ei ole omista kulkineista koskaan hajonnut, kun termarin vaihdolla on lämpöongelmat (moottorin) aina korjaantunut ja samalla tietysti sisätila lämmennyt normaalisti. Ja vanhemmissa CDI:ssä hakattiin pässinkiveksiä, kun ei lämpöä tullut :)
2007 R 320cdi
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 585
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

Kai se vähän tehostaa sisäkiertoa. Mulla edellinen 203 oli kyllä todella lämmin vaikka kiertovesipumppu oli sökö
miskap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: La 08.10.2011 17:32

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja miskap »

Hei ! Kyseinen sähköinen kiertopumppu tehostaa lämmityskennon kiertoa sekä kierrättää rest toiminnolla hyttiin lämmintä. Näillä pakkkasilla ns. luonnonkierto riittää nipppa nappa lämmitykseen. Näistä dokumenteista ei vielä selvinnyt ryhmä tai sulakepiiri minkä takana pumppu on. Aiemman viestin kytkärin (lähtö 3) en ole löytänyt luonnossa vielä? Tää homma nyt tökkii jotenkin kummallisesti, ehkä se kohta selviää itsestään kun silmät vai osuu oikeaan 😌😌
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17606
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja dealer »

Normaalisti ajossa kiertovesipumpun viallisuutta ei huomaa mistään, ehkä joskus kovalla pakkasella risteykseen hiljentäessä voi huomata että puhallusilman lämpötila laskee hieman ennen kuin järjestelmä saa korjattua tilanteen. Rest ei tietenkään toimi suunnitellusti.
Pumppu on todella usein 203:ssa rikki, koskaan ei ole ilmennyt tuollaista että jännite alhainen. Seuraan...
wiimax.fi
miskap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: La 08.10.2011 17:32

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja miskap »

No niin taas selvisi yksi uusi asia, ohjaus etu SAM:n kautta.
miskap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: La 08.10.2011 17:32

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja miskap »

Norsukin syödään pala kerrallaan. Nyt löytyi piuhojen lähtöpiste. Varsinainen syy ei vielä selvillä ?? Etu Samista taitaa olla joku satiainen kärvähtänyt ? Pumpun kaapeliin menee normi syöttöjännite kun auto käynnissä. Heti kun lyö töpselin kiinni pumppuun laskee jännite reiluun kolmeen volttiin. No eihän se sillä pyöri. Jomppasin sulakerasialta suoran syötön pumpulle ja toimii. Koelenkillä nousi kabiinissa lämmöt hieman mutta ei merkittävästi. Oiskohan vielä "vesivena" juntturissa ?? Tarvii alkaa selvitellä sitä.
miskap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: La 08.10.2011 17:32

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja miskap »

Ohessa kuva mittauksesta kun pumpun töpseli kiinni.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 636
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Niin se vika varmaankin on jossain muualla, jos ei lämpiä. Kuuluisiko pumpun edes pyöriä näillä keleillä vielä (Riippuu tietysti missäpäin, lapissa jo reilut pakkaset, etelässä ehkä -2'c), jos esim on käytössä vasta kylmemmillä ilmoilla (vai mikä lienee logiikka jolla toimii ylipäätään.). Pystyyköhän starilla ohjaamaan pumppua, jospa se toimiikin ihan oikein. Noitten SAMien tai releiden läpi kun mittaa, niin aina sieltä jotain jännitettä vuotaa, mutta ei siellä virtaa mene.
2007 R 320cdi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6357
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Pystyy starilla ohjaamaan, mull oli kerran yks W203 missä oli vähän vastaavaa vikaa, jatkuva jännite pumpulle jopa auto samuksissa mutta pumppu ei pyöri, tosin ei se pyörinyt edes starilla ohjattaessa. Eli lopullinen vika ei muistaakseni silloin selvinnyt, ellei nyt sitten lämppärinohjain pyytänyt jostain syystä (rest nappi ei vaikuttanut sekään). Kyseisessä eutossa taisi olla vielä klassinen 'takavalo päällä' valokytkin vika ja joku oli vaihdellut parkkipoltimoihin jotain ledisähhäköitä joten vaikea tapaus...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
miskap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: La 08.10.2011 17:32

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja miskap »

Eipä tainnu vika olla pumpussa. Vaikka kierto päällä ja motori lämmin niin ei lämpee kuin silloin tällöin. Eli seuraavaksi varmaan se vesiventtiili ????
miskap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: La 08.10.2011 17:32

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja miskap »

Vesiventtiili tutkastu ihan vaan fyysisesti ja naputeltu ja koputeltu liikkeelle. Onx tää se "pässinkivekset" ? Toimi tallissa käytettäessä. Välillä laitoin jäähdytykselle ja väliin lämmitykset täysille. Seurasi ohjausta ihan kohtuullisesti. Sit taas kun kasasin ja lähdin koeajolle, ei toimi, ei päästä vettä kennolle. Kait se on sit ostettava sekin käikäle ?? :( Mikähän seuraavaksi pitää hommata ? Joku ohjausboxi SAMI ??? On tää melkoista lottoo ilman noita staareja :(:(
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5471
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

miskap kirjoitti: Ti 22.11.2022 22:38 Vesiventtiili tutkastu ihan vaan fyysisesti ja naputeltu ja koputeltu liikkeelle. Onx tää se "pässinkivekset" ? Toimi tallissa käytettäessä. Välillä laitoin jäähdytykselle ja väliin lämmitykset täysille. Seurasi ohjausta ihan kohtuullisesti. Sit taas kun kasasin ja lähdin koeajolle, ei toimi, ei päästä vettä kennolle. Kait se on sit ostettava sekin käikäle ?? :( Mikähän seuraavaksi pitää hommata ? Joku ohjausboxi SAMI ??? On tää melkoista lottoo ilman noita staareja :(:(
Pässin kiveksiä ei siinä enään ole jos ehjä vesi ventilli
ei toimi niin vika on sen johdoissa tai sam:issa ylensä
jos epäilet että ventili ei toimi koko ajan niin
ohjaa se auki ja ota johto pois jumita auki

Pumpun M13 sähkön vähyys viittailee joko huonoon kontaktiin(vaikapa johto melkeen poikki),
oikosulkuun tai sam vikaan jos siis itse pumppu on varmasti ehjä,
vanhemiten ovat usein rikki (melkeenpä kaiken meriksistä missä samn näköisiä on)
Mökkillä
'
miskap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: La 08.10.2011 17:32

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja miskap »

Kiitos kommentista ! Homma selvisi kun hankin uuden vesiventtiilin. Etu SAM:kin alkoi syöttää oikeeta jännitettä ja pumppu lähti pyörimään. Vesivena varmaan ollut ikänsä kylmällä Keski-Euroopassa ja jumittunut siihen.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Moi! Lainaanpa tätä ketjua hieman…

Tuossa omassa S212:ssa tuo vastaava pumppu on aljanut jurista, mikä kuulostaa tyhjäkäynnillä kabiinissa kuin olisi patterissa ilmaa. Vaihdettavahan pumppu toki jossain vaiheessa on.

Mutta varsinainen kysymykseni liittyy siihen, että kuuluuko tuon pyöriä aina, kun kone on lämmin? Tutkittuani huomasin, että pumppu lähtee käyntiin termarilämmön paikkeilla ja pyörii sitten jatkuvasti. Siis kun autossa on virrat päällä.
Terveisin
Tero
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Olen ihmetellyt tässä nyt jonkun aikaa tätä W211 OM646 pitää kierroksia tyhjäkäynnillä koholla aina paitsi kun:

-sammutan puhaltimen OFF
-käännän täysin kylmälle kummatkin puolet ilmastoinnista (kuski,pelkääjä)

Ilmoitus koodi 9020 M13 heating water pump oikosulku/ylilämpö/kaapelikatkos. Tämä ilmeisesti lähtee käyntiin kun lämpöä kajuuttaan halutaan eli näillä keleillä lämpöpyynti 16 tai isompi. Ilmeisesti pumppu jumissa. Koitettu piuha irti ja nostaa myös kierroksia samaan malliin aina kun puhallin päällä ja lämpöasetus 16 tai yli. Pitänee uusia tai koittaa toimivalla pumpulla toisesta autosta.
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Vaihdettu kuollut kiertovesipumppu ja ei vaikutusta tyhjäkäyntikierroksiin. Koodi tämän osalta poistui. On mystinen vaiva. Mitään tähän liittyvää koodia ei löydy.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5471
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Behemoth kirjoitti: Ke 13.03.2024 12:44 Olen ihmetellyt tässä nyt jonkun aikaa tätä W211 OM646 pitää kierroksia tyhjäkäynnillä koholla aina paitsi kun:

-sammutan puhaltimen OFF
-käännän täysin kylmälle kummatkin puolet ilmastoinnista (kuski,pelkääjä)

Ilmoitus koodi 9020 M13 heating water pump oikosulku/ylilämpö/kaapelikatkos. Tämä ilmeisesti lähtee käyntiin kun lämpöä kajuuttaan halutaan eli näillä keleillä lämpöpyynti 16 tai isompi. Ilmeisesti pumppu jumissa. Koitettu piuha irti ja nostaa myös kierroksia samaan malliin aina kun puhallin päällä ja lämpöasetus 16 tai yli. Pitänee uusia tai koittaa toimivalla pumpulla toisesta autosta.
Muistin mukaan
Ilmastoinillta/lämmitykseltä käytöstä lähtee tietoa eculle,
tuli mieleen että lähteisikö sieltä jotain väärä/väräaikaista tietoa,
jos sattuu olemaan toinen käyttö paneli niin kokeile muttuuko sillä
Mökkillä
'
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Mystisiä asioita tyhjäkäynnin kanssa. Ulkolämpötila nousi +10 niin auto käy nyt tyhjäkäyntiä alemmilla kierroksilla oli puhallin päällä tai ei. +5 esim. ulkolämpötila niin ei laske kierrokset kuin laittamalla puhallin OFF. Sitten kun puhallin OFF ja liikennevaloissa polkaisee jarrun HOLD-toiminnolle, niin taas kierrokset 850 rpm. Ja ei väliä onko laatikko S vai C-tilassa.
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

FinlandMerceds kirjoitti: Ke 13.03.2024 20:19
Behemoth kirjoitti: Ke 13.03.2024 12:44 Olen ihmetellyt tässä nyt jonkun aikaa tätä W211 OM646 pitää kierroksia tyhjäkäynnillä koholla aina paitsi kun:

-sammutan puhaltimen OFF
-käännän täysin kylmälle kummatkin puolet ilmastoinnista (kuski,pelkääjä)

Ilmoitus koodi 9020 M13 heating water pump oikosulku/ylilämpö/kaapelikatkos. Tämä ilmeisesti lähtee käyntiin kun lämpöä kajuuttaan halutaan eli näillä keleillä lämpöpyynti 16 tai isompi. Ilmeisesti pumppu jumissa. Koitettu piuha irti ja nostaa myös kierroksia samaan malliin aina kun puhallin päällä ja lämpöasetus 16 tai yli. Pitänee uusia tai koittaa toimivalla pumpulla toisesta autosta.
Muistin mukaan
Ilmastoinillta/lämmitykseltä käytöstä lähtee tietoa eculle,
tuli mieleen että lähteisikö sieltä jotain väärä/väräaikaista tietoa,
jos sattuu olemaan toinen käyttö paneli niin kokeile muttuuko sillä
Nyt koitettu toisella paneelilla ja muuttui sen verran, että ei laske kierrokset edes silloin kun laitteen sammuttaa. Kierrokset jauhaa 900 rpm lämpimänä ja kylmänä. Nyt katosi se hearter boosterin vikakoodi, kun paneelin vaihtoi. Ilmastoinnin arvoja kun tutkii niin näyttää refridgerant temperature -99 C jatkuvasti. Mutta eihän tässä ilmastointi (AC) edes ole ollut päällä, kun talvi se vaan jatkuu ja jatkuu.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6357
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kiertovesipumppu ongelma

Viesti Kirjoittaja MiHe »

-99 kuulostaa siltä että anturi rikki
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Vastaa Viestiin