Kiertovesipumppu ongelma
Kiertovesipumppu ongelma
Hei ! Nyt meni hermot ja sen kyllä huomaa. Kiertovesipumppu ei pyöri, jännite pumpulle 10,3 v ?? En löydä sulakepiiriä tai relettä mistä virtaa syötetään. Perskutarallaa !! Vikaa jossain joka syö jännitteen liian alhaiseksi. Irtoakulla 12v pyörii moitteetta. Missä v..a sulake löytyy ??
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Täytyy sanoa että sieltä toisesta päästä... sitten kun lisää tietoa saadan kuten mikä auto ja millä koneella niin voin yrittää uudelleen....
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Niin onkelma koskee W211 vaunua. Kesällä ei ole haitannut mut nyt kun alkaa kelit jäähtyy niin alkaa haittaa kun ei tule lämmintä koppiin.
Re: Kiertovesipumppu ongelma
280 CDI 648
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Hemmetti kun ei mee jakeluun tää logiikka, löyty joku sivusto missä koodattu sulakkeet ja releet mut ei löydy yhtäläisyyttä paikalta.
F62 30A/20A SEQ Pumpun ohjausrele N10 / 1kM Tää löyty mut mitä tää SEQ tarkoittaa ??
Rele km SEQ ASG -pumpun ohjausrele Tällainen merkintä releiden osalta mut ei löydy moista merkintää paikalta ???
Onkohan nää edes sen kiertopumpun toimintoihin liittyviä osia ollenkaan?
F62 30A/20A SEQ Pumpun ohjausrele N10 / 1kM Tää löyty mut mitä tää SEQ tarkoittaa ??
Rele km SEQ ASG -pumpun ohjausrele Tällainen merkintä releiden osalta mut ei löydy moista merkintää paikalta ???
Onkohan nää edes sen kiertopumpun toimintoihin liittyviä osia ollenkaan?
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Ei sitä varmaan releellä enää ohjailla taitaa tulla suoraan ohjaus joltain ohajainlaitteelta (etu SAM tai lämmittimen ohjain tms.), en oo päässy perehtymään aiheeseen kun en oo starikoneen äärellä... onko autossa webasto? Sekin voi ohjata...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Varmaan kyse tuosta M13 pumpusta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Kiitos vinkeistä, tarvii tutkia. Webastoa ei ole.
-
- Mersumies
- Viestit: 636
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Selittäisikö joku mitä pumppua tässä tutkitaan. Ongelma on kerrottu jossain viestissä, että ei tule "lämpöä koppiin", ei kai sitä sinne millään sähköpumpulla edes laiteta, vai mikä tässä on koko homman idea?
2007 R 320cdi
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Kyllä voidaan laiitaa, siellä saattaapi olla tuommoinen pieni pumppu mikä usuttaa vähän enempi virtausta kennolla (kuva W203sta kuten kerrotaan, mutta löytyy myös e-sarjalaisista) https://cimg2.ibsrv.net/gimg/www.mbworl ... b8009e.jpg
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Mersumies
- Viestit: 636
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Jaahas, eipä ole koskaan tullut enempää asiaa ajateltua, luullut että noi pumput vaikuttaa vain lähinnä REST-toimintoon. No ilmeisesti ei ole omista kulkineista koskaan hajonnut, kun termarin vaihdolla on lämpöongelmat (moottorin) aina korjaantunut ja samalla tietysti sisätila lämmennyt normaalisti. Ja vanhemmissa CDI:ssä hakattiin pässinkiveksiä, kun ei lämpöä tullut
2007 R 320cdi
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Kai se vähän tehostaa sisäkiertoa. Mulla edellinen 203 oli kyllä todella lämmin vaikka kiertovesipumppu oli sökö
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Hei ! Kyseinen sähköinen kiertopumppu tehostaa lämmityskennon kiertoa sekä kierrättää rest toiminnolla hyttiin lämmintä. Näillä pakkkasilla ns. luonnonkierto riittää nipppa nappa lämmitykseen. Näistä dokumenteista ei vielä selvinnyt ryhmä tai sulakepiiri minkä takana pumppu on. Aiemman viestin kytkärin (lähtö 3) en ole löytänyt luonnossa vielä? Tää homma nyt tökkii jotenkin kummallisesti, ehkä se kohta selviää itsestään kun silmät vai osuu oikeaan
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Normaalisti ajossa kiertovesipumpun viallisuutta ei huomaa mistään, ehkä joskus kovalla pakkasella risteykseen hiljentäessä voi huomata että puhallusilman lämpötila laskee hieman ennen kuin järjestelmä saa korjattua tilanteen. Rest ei tietenkään toimi suunnitellusti.
Pumppu on todella usein 203:ssa rikki, koskaan ei ole ilmennyt tuollaista että jännite alhainen. Seuraan...
Pumppu on todella usein 203:ssa rikki, koskaan ei ole ilmennyt tuollaista että jännite alhainen. Seuraan...
wiimax.fi
Re: Kiertovesipumppu ongelma
No niin taas selvisi yksi uusi asia, ohjaus etu SAM:n kautta.
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Norsukin syödään pala kerrallaan. Nyt löytyi piuhojen lähtöpiste. Varsinainen syy ei vielä selvillä ?? Etu Samista taitaa olla joku satiainen kärvähtänyt ? Pumpun kaapeliin menee normi syöttöjännite kun auto käynnissä. Heti kun lyö töpselin kiinni pumppuun laskee jännite reiluun kolmeen volttiin. No eihän se sillä pyöri. Jomppasin sulakerasialta suoran syötön pumpulle ja toimii. Koelenkillä nousi kabiinissa lämmöt hieman mutta ei merkittävästi. Oiskohan vielä "vesivena" juntturissa ?? Tarvii alkaa selvitellä sitä.
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Ohessa kuva mittauksesta kun pumpun töpseli kiinni.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Mersumies
- Viestit: 636
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Niin se vika varmaankin on jossain muualla, jos ei lämpiä. Kuuluisiko pumpun edes pyöriä näillä keleillä vielä (Riippuu tietysti missäpäin, lapissa jo reilut pakkaset, etelässä ehkä -2'c), jos esim on käytössä vasta kylmemmillä ilmoilla (vai mikä lienee logiikka jolla toimii ylipäätään.). Pystyyköhän starilla ohjaamaan pumppua, jospa se toimiikin ihan oikein. Noitten SAMien tai releiden läpi kun mittaa, niin aina sieltä jotain jännitettä vuotaa, mutta ei siellä virtaa mene.
2007 R 320cdi
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Pystyy starilla ohjaamaan, mull oli kerran yks W203 missä oli vähän vastaavaa vikaa, jatkuva jännite pumpulle jopa auto samuksissa mutta pumppu ei pyöri, tosin ei se pyörinyt edes starilla ohjattaessa. Eli lopullinen vika ei muistaakseni silloin selvinnyt, ellei nyt sitten lämppärinohjain pyytänyt jostain syystä (rest nappi ei vaikuttanut sekään). Kyseisessä eutossa taisi olla vielä klassinen 'takavalo päällä' valokytkin vika ja joku oli vaihdellut parkkipoltimoihin jotain ledisähhäköitä joten vaikea tapaus...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Eipä tainnu vika olla pumpussa. Vaikka kierto päällä ja motori lämmin niin ei lämpee kuin silloin tällöin. Eli seuraavaksi varmaan se vesiventtiili ????
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Vesiventtiili tutkastu ihan vaan fyysisesti ja naputeltu ja koputeltu liikkeelle. Onx tää se "pässinkivekset" ? Toimi tallissa käytettäessä. Välillä laitoin jäähdytykselle ja väliin lämmitykset täysille. Seurasi ohjausta ihan kohtuullisesti. Sit taas kun kasasin ja lähdin koeajolle, ei toimi, ei päästä vettä kennolle. Kait se on sit ostettava sekin käikäle ?? Mikähän seuraavaksi pitää hommata ? Joku ohjausboxi SAMI ??? On tää melkoista lottoo ilman noita staareja :(
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5471
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Pässin kiveksiä ei siinä enään ole jos ehjä vesi ventillimiskap kirjoitti: ↑Ti 22.11.2022 22:38 Vesiventtiili tutkastu ihan vaan fyysisesti ja naputeltu ja koputeltu liikkeelle. Onx tää se "pässinkivekset" ? Toimi tallissa käytettäessä. Välillä laitoin jäähdytykselle ja väliin lämmitykset täysille. Seurasi ohjausta ihan kohtuullisesti. Sit taas kun kasasin ja lähdin koeajolle, ei toimi, ei päästä vettä kennolle. Kait se on sit ostettava sekin käikäle ?? Mikähän seuraavaksi pitää hommata ? Joku ohjausboxi SAMI ??? On tää melkoista lottoo ilman noita staareja :(
ei toimi niin vika on sen johdoissa tai sam:issa ylensä
jos epäilet että ventili ei toimi koko ajan niin
ohjaa se auki ja ota johto pois jumita auki
Pumpun M13 sähkön vähyys viittailee joko huonoon kontaktiin(vaikapa johto melkeen poikki),
oikosulkuun tai sam vikaan jos siis itse pumppu on varmasti ehjä,
vanhemiten ovat usein rikki (melkeenpä kaiken meriksistä missä samn näköisiä on)
Mökkillä
'
'
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Kiitos kommentista ! Homma selvisi kun hankin uuden vesiventtiilin. Etu SAM:kin alkoi syöttää oikeeta jännitettä ja pumppu lähti pyörimään. Vesivena varmaan ollut ikänsä kylmällä Keski-Euroopassa ja jumittunut siihen.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Moi! Lainaanpa tätä ketjua hieman…
Tuossa omassa S212:ssa tuo vastaava pumppu on aljanut jurista, mikä kuulostaa tyhjäkäynnillä kabiinissa kuin olisi patterissa ilmaa. Vaihdettavahan pumppu toki jossain vaiheessa on.
Mutta varsinainen kysymykseni liittyy siihen, että kuuluuko tuon pyöriä aina, kun kone on lämmin? Tutkittuani huomasin, että pumppu lähtee käyntiin termarilämmön paikkeilla ja pyörii sitten jatkuvasti. Siis kun autossa on virrat päällä.
Tuossa omassa S212:ssa tuo vastaava pumppu on aljanut jurista, mikä kuulostaa tyhjäkäynnillä kabiinissa kuin olisi patterissa ilmaa. Vaihdettavahan pumppu toki jossain vaiheessa on.
Mutta varsinainen kysymykseni liittyy siihen, että kuuluuko tuon pyöriä aina, kun kone on lämmin? Tutkittuani huomasin, että pumppu lähtee käyntiin termarilämmön paikkeilla ja pyörii sitten jatkuvasti. Siis kun autossa on virrat päällä.
Terveisin
Tero
Tero
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Olen ihmetellyt tässä nyt jonkun aikaa tätä W211 OM646 pitää kierroksia tyhjäkäynnillä koholla aina paitsi kun:
-sammutan puhaltimen OFF
-käännän täysin kylmälle kummatkin puolet ilmastoinnista (kuski,pelkääjä)
Ilmoitus koodi 9020 M13 heating water pump oikosulku/ylilämpö/kaapelikatkos. Tämä ilmeisesti lähtee käyntiin kun lämpöä kajuuttaan halutaan eli näillä keleillä lämpöpyynti 16 tai isompi. Ilmeisesti pumppu jumissa. Koitettu piuha irti ja nostaa myös kierroksia samaan malliin aina kun puhallin päällä ja lämpöasetus 16 tai yli. Pitänee uusia tai koittaa toimivalla pumpulla toisesta autosta.
-sammutan puhaltimen OFF
-käännän täysin kylmälle kummatkin puolet ilmastoinnista (kuski,pelkääjä)
Ilmoitus koodi 9020 M13 heating water pump oikosulku/ylilämpö/kaapelikatkos. Tämä ilmeisesti lähtee käyntiin kun lämpöä kajuuttaan halutaan eli näillä keleillä lämpöpyynti 16 tai isompi. Ilmeisesti pumppu jumissa. Koitettu piuha irti ja nostaa myös kierroksia samaan malliin aina kun puhallin päällä ja lämpöasetus 16 tai yli. Pitänee uusia tai koittaa toimivalla pumpulla toisesta autosta.
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Vaihdettu kuollut kiertovesipumppu ja ei vaikutusta tyhjäkäyntikierroksiin. Koodi tämän osalta poistui. On mystinen vaiva. Mitään tähän liittyvää koodia ei löydy.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5471
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Muistin mukaanBehemoth kirjoitti: ↑Ke 13.03.2024 12:44 Olen ihmetellyt tässä nyt jonkun aikaa tätä W211 OM646 pitää kierroksia tyhjäkäynnillä koholla aina paitsi kun:
-sammutan puhaltimen OFF
-käännän täysin kylmälle kummatkin puolet ilmastoinnista (kuski,pelkääjä)
Ilmoitus koodi 9020 M13 heating water pump oikosulku/ylilämpö/kaapelikatkos. Tämä ilmeisesti lähtee käyntiin kun lämpöä kajuuttaan halutaan eli näillä keleillä lämpöpyynti 16 tai isompi. Ilmeisesti pumppu jumissa. Koitettu piuha irti ja nostaa myös kierroksia samaan malliin aina kun puhallin päällä ja lämpöasetus 16 tai yli. Pitänee uusia tai koittaa toimivalla pumpulla toisesta autosta.
Ilmastoinillta/lämmitykseltä käytöstä lähtee tietoa eculle,
tuli mieleen että lähteisikö sieltä jotain väärä/väräaikaista tietoa,
jos sattuu olemaan toinen käyttö paneli niin kokeile muttuuko sillä
Mökkillä
'
'
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Mystisiä asioita tyhjäkäynnin kanssa. Ulkolämpötila nousi +10 niin auto käy nyt tyhjäkäyntiä alemmilla kierroksilla oli puhallin päällä tai ei. +5 esim. ulkolämpötila niin ei laske kierrokset kuin laittamalla puhallin OFF. Sitten kun puhallin OFF ja liikennevaloissa polkaisee jarrun HOLD-toiminnolle, niin taas kierrokset 850 rpm. Ja ei väliä onko laatikko S vai C-tilassa.
Re: Kiertovesipumppu ongelma
Nyt koitettu toisella paneelilla ja muuttui sen verran, että ei laske kierrokset edes silloin kun laitteen sammuttaa. Kierrokset jauhaa 900 rpm lämpimänä ja kylmänä. Nyt katosi se hearter boosterin vikakoodi, kun paneelin vaihtoi. Ilmastoinnin arvoja kun tutkii niin näyttää refridgerant temperature -99 C jatkuvasti. Mutta eihän tässä ilmastointi (AC) edes ole ollut päällä, kun talvi se vaan jatkuu ja jatkuu.FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ke 13.03.2024 20:19Muistin mukaanBehemoth kirjoitti: ↑Ke 13.03.2024 12:44 Olen ihmetellyt tässä nyt jonkun aikaa tätä W211 OM646 pitää kierroksia tyhjäkäynnillä koholla aina paitsi kun:
-sammutan puhaltimen OFF
-käännän täysin kylmälle kummatkin puolet ilmastoinnista (kuski,pelkääjä)
Ilmoitus koodi 9020 M13 heating water pump oikosulku/ylilämpö/kaapelikatkos. Tämä ilmeisesti lähtee käyntiin kun lämpöä kajuuttaan halutaan eli näillä keleillä lämpöpyynti 16 tai isompi. Ilmeisesti pumppu jumissa. Koitettu piuha irti ja nostaa myös kierroksia samaan malliin aina kun puhallin päällä ja lämpöasetus 16 tai yli. Pitänee uusia tai koittaa toimivalla pumpulla toisesta autosta.
Ilmastoinillta/lämmitykseltä käytöstä lähtee tietoa eculle,
tuli mieleen että lähteisikö sieltä jotain väärä/väräaikaista tietoa,
jos sattuu olemaan toinen käyttö paneli niin kokeile muttuuko sillä
Re: Kiertovesipumppu ongelma
-99 kuulostaa siltä että anturi rikki
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01