om642 öljy
om642 öljy
Terve kaikille olen uus täällä . Ennen on ollut vain talvi pulkkina bensa C mersuja, mutta nyt tuli ostettua ensimmäinen kunnon auto w211 280 cdi 4matic om642 koneella ja pitäisi päättää mitä öljyä laitan autoon. Varsinkin nyt kesän tullessa auto saa paljon kaausa ja se on myös ohjelmoitu ~300/650. Tein reilu kuukausi sitten heti ison huollon kun ostin auton, laoitoin työpaikan hanasta vaan mannol 5w-30 229.31/229.51 luokituksella. Tuntuu että omassa käytössä kun tulee vähintään 150km päivään ajoa ja paljon polkemista niin joku suorituskykyisempi ja paksumpi öljy vois olla parempi. Vakio ahtimesta otettu kaikki mitä lähtee niin sekin varmaan tykkäisi lyhyen loppu ikänsä hyvästä öljystä. Kylmäkäynnistyksiä tulee vaan 1-2 päivässä joten saa olla paksua öljyä näin lämpimillä keleillä varsinkin. Olen automekaanikko ammatiltani ja monimerkkikorjaamossa töissä joten tiedän hyvin perus asiat, esson baari jutut ja vittuilut voi jättää pois!
Re: om642 öljy
Suomen kesä ja mietit paksumpia öljyjä?
Meinasitko ajaa pitkiäkin matkoja lappu lattiassa tai kiertää rataa reilummin jos taulukon suosittelemat öljyt ei piisaa?
Nykyiset laatuöljyt mersun luokituksilla ovat täysin riittävät vaikka vetäisit autobaanalla. Ei vastaavaa hyötyä laittaa paksumpaa, lähinnä haittaa.
Meinasitko ajaa pitkiäkin matkoja lappu lattiassa tai kiertää rataa reilummin jos taulukon suosittelemat öljyt ei piisaa?
Nykyiset laatuöljyt mersun luokituksilla ovat täysin riittävät vaikka vetäisit autobaanalla. Ei vastaavaa hyötyä laittaa paksumpaa, lähinnä haittaa.
Re: om642 öljy
Onhan noita 0W-40 öljyjäkin sopivilla luokituksilla, dpf öljyinä vaan aika kalliita. Vaan onko siinä sun 211:ssä dpf vai ei? Sehän se jo paljon sanoo.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
-
- Mersumies
- Viestit: 503
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: om642 öljy
itse käytin aina 5w-40 stä castrollia. katselin sitä niin menee ihan speksiin. ainoa jos ajelisi kylmästartteja jostain tosikylmästä,mutta kun en sellaisia tehnyt.
paksumpi suojaa paremmin laakereita, se vaan on fakta.
paksumpi suojaa paremmin laakereita, se vaan on fakta.
W212 E350cdi
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1401
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: om642 öljy
Ei ole. Nykyaikaiset moottorikonstruktiot on tehty sen verran pienille välyksille, että paksumpi öljy ei enää kierräkään kylmänä yhtä hyvin. Lisäksi paksumpi öljy jää helpommin sylinterin seinämiin, ja jää siten palotapahtumaan.
Mutta Mersuhan on helppo: Bevosta oikea speksi 229-jotain ja se kertoo myös viskositeetinkin, jos tarpeen, tai mahdollista käyttää useampaa.
Mutta Mersuhan on helppo: Bevosta oikea speksi 229-jotain ja se kertoo myös viskositeetinkin, jos tarpeen, tai mahdollista käyttää useampaa.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: om642 öljy
Kun lueskelee juttuja OM651 laakerien korkkaamisesta pakkasilla, niin en usko, että paksumpi öljy suojaisi noita laakereita paremmin.
Re: om642 öljy
Ei tota OM651 konetta suojaa oikein mikään, mutta se isompi lukema esim 30 on valmistajan suositus käyntilämpöiselle moottorille.
Pieni on taas kylmäkäynnistys viskositeetti. Näin ollen liian paksu (isompi luku) ei ole hyväksi eikä liian ohut
Jos valmistaja suosittaa esim 5W-30 niin se on oikea öljy. Liian paksu voi olla jopa huonompi valinta.
Pieni on taas kylmäkäynnistys viskositeetti. Näin ollen liian paksu (isompi luku) ei ole hyväksi eikä liian ohut
Jos valmistaja suosittaa esim 5W-30 niin se on oikea öljy. Liian paksu voi olla jopa huonompi valinta.
Re: om642 öljy
Monia turbo bensa autoja ollut ja ne ainakin tykkää paksusta öljystä varsinkin jos ei ole vesi jäähyä turbolle. Turbon akselissahan se öljy kuumenee eniten ja autobaanalla ei varmasti ole ongelma lauhduttimen hyödyn takia, mutta kaupunki ajossa jäähdytys ei välttämättä riitä ja öljy ohenee liikaa.MJPfin kirjoitti: ↑Ma 01.04.2024 11:44 Suomen kesä ja mietit paksumpia öljyjä?
Meinasitko ajaa pitkiäkin matkoja lappu lattiassa tai kiertää rataa reilummin jos taulukon suosittelemat öljyt ei piisaa?
Nykyiset laatuöljyt mersun luokituksilla ovat täysin riittävät vaikka vetäisit autobaanalla. Ei vastaavaa hyötyä laittaa paksumpaa, lähinnä haittaa.
Re: om642 öljy
"Nykyaikaiset" 17 vuotta vanha 460tkm ajettu moottori. Kylmä luokitus saa olla vaikka 0w mutta lämpimänä sitä autoa ajetaan. Auto ei myöskään syö öljyä tai savuta sinistä joten eiköhän sinne kehtaa paksumpaakin öljyä pistää. Hyvä vaan jos sylintereissä voiteku pelaa.Juhani Halmeenmäki kirjoitti: ↑Ti 02.04.2024 11:58 Ei ole. Nykyaikaiset moottorikonstruktiot on tehty sen verran pienille välyksille, että paksumpi öljy ei enää kierräkään kylmänä yhtä hyvin. Lisäksi paksumpi öljy jää helpommin sylinterin seinämiin, ja jää siten palotapahtumaan.
Mutta Mersuhan on helppo: Bevosta oikea speksi 229-jotain ja se kertoo myös viskositeetinkin, jos tarpeen, tai mahdollista käyttää useampaa.
Re: om642 öljy
Mitähän tekoa lauhduttimella ja moottoriöljyllä on samassa lauseessa?MaccE_ kirjoitti: ↑La 06.04.2024 01:46 Monia turbo bensa autoja ollut ja ne ainakin tykkää paksusta öljystä varsinkin jos ei ole vesi jäähyä turbolle. Turbon akselissahan se öljy kuumenee eniten ja autobaanalla ei varmasti ole ongelma lauhduttimen hyödyn takia, mutta kaupunki ajossa jäähdytys ei välttämättä riitä ja öljy ohenee liikaa.
Jos sulla ei kaupunkiajossa diesel moottorissa jäähdytys riitä niin korjaa hyvä mies flekti nyt ensin.
Ja sit siihen harhakäsitykseen mikä monilla on, turbo ei ole se suurin lämmönlähde moottorissa minkä takia öljy lämpenee.
Pumppaaminen lämmittää öljyä, samoin mäntien jäähdytys, nämä ovat ne suurimmat öljyä lämmittävät tekijät.
Turbon lämpöä siirtyy akselilta niihin nähden todella vähän johtuen olemattomasta pinta alasta itse akselissa.
Turbon akseli voi olla se kuumin mutta ei suurin lämmittäjä.
Tästä johtuu että akseliin palaa öljyä kiinni jos sammutetaan heti kuumana vedosta, koska se jäähtyy äärettömän huonosti ajossa tehdessään työtä 80-180t kierrosta minuutissa vatkaten öljyä vaahdoksi joka työnnetään paluuseen.
Tämän takia modernit turbot on nestejäähdytetty. Ja moderni tässä kohtaa tarkoittaa samaa kuin moottorin kohdalla. 2000 lukua.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1401
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: om642 öljy
Nykyaikaiset matalakitkaiset moottorit, jotka myös vaativat ko. moottoriin varta vasten speksattua öljyä alkoivat 1993 Fordin Zetecistä. Sen jälkeen perinteiset moottorit, joissa vaatimus on 5W40 ilman valmistajan speksausta ovatkin vähentyneet yksi kerrallaan, ja viimeisin oli Nissan Qashqai 1,6 2013. Bevosta näet sen Mercedeksen ko. moottoriin tarkoittaman öljyn.MaccE_ kirjoitti: ↑La 06.04.2024 01:53"Nykyaikaiset" 17 vuotta vanha 460tkm ajettu moottori. Kylmä luokitus saa olla vaikka 0w mutta lämpimänä sitä autoa ajetaan. Auto ei myöskään syö öljyä tai savuta sinistä joten eiköhän sinne kehtaa paksumpaakin öljyä pistää. Hyvä vaan jos sylintereissä voiteku pelaa.Juhani Halmeenmäki kirjoitti: ↑Ti 02.04.2024 11:58 Ei ole. Nykyaikaiset moottorikonstruktiot on tehty sen verran pienille välyksille, että paksumpi öljy ei enää kierräkään kylmänä yhtä hyvin. Lisäksi paksumpi öljy jää helpommin sylinterin seinämiin, ja jää siten palotapahtumaan.
Mutta Mersuhan on helppo: Bevosta oikea speksi 229-jotain ja se kertoo myös viskositeetinkin, jos tarpeen, tai mahdollista käyttää useampaa.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...