Pistokeplugarille lisää toimintamatkaa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
svedu2017
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 20.04.2023 15:28

Pistokeplugarille lisää toimintamatkaa

Viesti Kirjoittaja svedu2017 »

Auto Mercedes-Benz pistokehybridi C300e vuosimalli 2020 kaipaisi lisää ajomatkaa sähköllä. Noin 45 km ajo sähköllä riittää yleensä päivittäisiin työmatkoihin huhtikuun ja lokakuun välisenä aikana. Talvella toimintamatkasta tipahtaa lähes puolet näistä aiemmista lukemista.
Onko foorumilaisilla kokemusta siitä, kuinka paljon talvella sadaan toimintamatkaa lisää? Mikäli autoon asentaisi esimerkiksi Webaston esi- ja ajonaikaista lämmitystä varten. Työpaikalla on ilmainen latausmahdollisuus, joten arkipäivän ajoista suorituu nyt lähes ilman kustannuksia kesäkeleillä. Viikonloppuisin lähes 400 km mökkimatkat menee vastaavasti lähes kokonaan polttomoottorilla.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5329
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Pistokeplugarille lisää toimintamatkaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ihan mielenkiinnosta kyselen webaston asennuksen lopullista säästöä kustannuksiin. Mietin vaan sitä että tuo asennus laitteineen sekä tarvikkeineen ei ykköstonnilla valmiiksi tule jos kahdellakaan niin paljonka sillä rahalla ajaa + tietty webaston kuluttama p-aine ihan vain polttomoottorilla ilman mitään webastoja jos akun kapasiteetti loppuu talvisin? Ja onhan wevasto yksi huollonkohde lisää varsinkin kun sille tulee käyttötunteja. Mukavuuttahan tuo lisää aivan varmasti.
Avatar
webastoguru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: Pistokeplugarille lisää toimintamatkaa

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Näissä M-B lataushybrideissä voidaan parhaimmillaan saavuttaa talvella lähelle samat toimintamatkat sähköllä ajettaessa kuin kesällä. Yleensä talvella päästään 75-95 % välillä oleviin toimintamatkoihin verratuna kesällä ajettaviin, kun auton esilämmitys sekä ajonaikainen lämmitys tehdään polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä. Talvella pakkasesta aiheutuvat lämpö- ja kitkahäviöt tietysti vähentää toimintamatkaa sitä enemmän, mitä kovempi tuo pakkanen on.

Näihin lataushybrimalleihin on jo tehtaalla asennettu 5-6 kW:n sähkölämmitin, joka valitettavasti ei lämmitä moottoria, vaan se lämmittää ainoastaan auton sisätilat. Silloin ehkä tärkein ominaisuus tuossa polttoainekäyttöisessä lisälämmittimessä on moottorin esilämmitysmahdollisuus. Samalla lämpiää myös AdBlue -venttiili dieselmallien hybrideissä, joten pakkasen aiheuttamat vahingot AdBlue -järjestelmässä vähenevät merkittävästi.

Tästä on iso hyöty ainakin täällä Pohjois-Suomessa, jossa lisälämmitintä käytetään usein 8 kuukautta vuodessa. Tänä talvena liki 40 asteen pakkasilla moottorin käynnistys ilman moottorin esilämmitystä ei välttämättä aina onnistunut. Eikä varmasti tehnyt hyvää moottorille ja apulaitteille silloin kun se onnistui.

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin kuluttaa esim. 30 minuuttia kestävän esilämmityksen aikana tavallisesti noin 1,5 dl polttoainetta. Tämä sama määrä tulee takaisin vähentyneenä polttoaineen kulutuksena jo ensimmäisten kilometrien aikana, kun lähdetään ajoon valmiiksi lämpimällä moottorilla. Toimiessaan ajonaikaisena lisälälämmittimenä nämä Webaston tai Eberin valmistamat lämmittimet ovat suurimman osan ajasta osateholla. Näin ollen esim. puoli tuntia kestävän ajomatkan aikana lisälämmittimen polttoaineen kulutus on vain noin 0,8 dl.

M-B lataushybridien polttoainekäyttöisten lisälämmittimien asennukset esim. Mercedes me sovelluksen kautta tapahtuvalla puhelinohjauksilla maksavat alkaen 1799 €. Näillä leveysasteilla ne voivat maksaa itsensä takaisin jopa alle 2 vuodessa, jos käytettävissä on ilmaista sähköä ajoakun latauksiin.

M-B alkuperäisiä Webastoja tai Ebereitä ei ole ainakaan meidän vielä tarvinnut korjata näissä lataushybrideissä. Niitä on kuitenkin asennettu niihin jo vuodesta 2015 alkaen, joten ainakin ensimmäiset 9 vuotta ne ovat todennäköisesti toimineet ilman ongelmia.

Yleensä näiden uudempien M-B OE lisälämmittimien ainoat ns. kuluvat osat ovat höyrystin ja paloilmapuhallin. Normaali käytössä ne kestävät tavallisesti noin 15 vuotta. Niiden hinnat ovat usein alle 150 € /kpl ja vaihtotyö kestää noin tunnin. Lisäksi näille M-B OE Webasto Thermo Top Evo ja Eberspächer Hydronic S3 mallin lämmittimille on mahdollista saada takuu aina 10 vuoteen asti. Se kertoo jo paljon niiden luotettavuudesta sekä kestävyydestä.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Vastaa Viestiin