W123 kunnostus
W123 kunnostus
Heip kaikille.
Pitkään mietin mihin osastoon tämän kirjoituksen sijoittaisi,ja lopulta tulin tulokseen että projektihan se on tämäkin,W123 200 -84,vaikka auto on rekkarissa ja toimiva.Kuvia ei ole vielä antaa,mutta koitan saada aikaiseksi.
Myin yli 20v sitten ekan Mersuni,W123 230,ja nyt iski autokuume saada saman korimallin edustaja.En mitenkään kaivannut vanhaa kulkinetta,mutta pitkään jotain vanhempaa Mersua haikailleena valinta oli aika helppo.W123 on tarpeeksi vanha ja toisaalta tarpeeksi uusi,jotta kunnostelu ja varaosien saanti ei ole niin hankalaa.
Laitettuja,museorekisteröityjä on myynnissä jonkin verran,halvemmat vielä kunnostuskelpoiset on vähissä.Toki toiset tekee auton mistä vaan,kuten tällä palstalla voimme ihastella,mutta itse en kuulu heihin.
Auto ei ollut ns.puoli-ilmainen,mutta omistushistoria vakuutti ottamaan riskin: Ollut 30 vuotta samalla omistajalla(Jari K.,Oulu)ja sitten samalla suunnalla 5 vuotta kokolailla ajamattomana.Viimeiset katsastukset oli hyväksytty ensiyrittämällä.Varmaan joillakin foorumilaisilla on tietoa tästä ONH-9xx-autosta,joten olisi huisaa kuulla. Edellinen omistaja oli ostanut auton vuosi sitten ja ajellut vain kesällä jonkin verran.
Auto ajettiin 250km kotiin,ja oli kyllä surkea.Ajattelin että 20v.talvirenkaat syylliset,mutta unohtui että kyllä kunnossa oleva auto kulkee ihan ok vanhoillakin renkailla.Jarruthan siellä kanitti,ja ne on nyt laitettu.Muistan että omistamani W123 kulki ihan mukavasti ja ainoa kritiikkini taisi liittyä melutasoon maantiellä,vaikka olin uusinut ovi-ja ikkunatiivisteitä.
Ymmärrän toki että uudempiin autoihin tottuneena voi W123 kokemus olla lievä pettymys,mutta selvästi tässä autossa on jotain pielessä;varsinkin hiljaisemmassa vauhdissa ei ole tasaista menoa ja 70-80km tunnissakin se on vain suht ok hyvällä asfaltilla.
Autoa on selvästi pidetty hyvin ja kaikenlaista osaa päivitetty.Vuotavan vesipumpun vaihdoin sekä ikkunoitten huulitiivisteet,ovitiivisteen sekä jarruosia.Kuten aina,vesipumppu oireili alhaisena moottorin lämpötilana.Yleensähän autoissa mainitaan oireeksi lämpötilan nouseminen.Korissa on laitettavaa,mutta hitsauksia ei tarvita,pohjaan on jo tehty parit hyvät paikkaukset.Kaikenkaikkiaan ällistyttävän hyväkuntoinen joka suhteessa..paitsi kulku ei ole ihan kohdallaan.
-Renkaat on uudet Nankang kitkat,alkuperäiskoossa(itse hankin).Laitan auton mukana tulleen vanhan kesärengassatsin alle jotta näkee onko uudessa sarjassa ehkä tasapainotus mennyt pieleen.Sitä tapahtuu!
-Alustan osat näyttää hyvältä.Etutukivarret voisi uusia(kumit epäilyttävät),muutoin näyttää valmiiksi laitetulta.
-Takakelkan kumit näyttää hyvältä(vähän kauempaa ainakin)
-Perämurikan kannatin tilattu.Niin oudolta kuin tuntuukin,niin voi ilmeisesti vaikuttaa jopa perän korkeuteen..ja tässä on perä matalalla.Arvelin ensin että jouset,mutta koitetaan nyt tätä ensin.
Tässä nyt ensihätään.Kaikki vinkit ja apu otetaan kiitollisuudella vastaan,ja raportoin jatkossa kaikkea mitä mahdollisesti opin ja mikä voisi hyödyttää muita(aloittelijatkin lukee tätä osiota,huom.)
Kun omistin ekan W123,en paljon autoista ymmärtänyt.Nyt vähän enemmän,mutta kyllä tämäkin opiskelua vaatii
Pitkään mietin mihin osastoon tämän kirjoituksen sijoittaisi,ja lopulta tulin tulokseen että projektihan se on tämäkin,W123 200 -84,vaikka auto on rekkarissa ja toimiva.Kuvia ei ole vielä antaa,mutta koitan saada aikaiseksi.
Myin yli 20v sitten ekan Mersuni,W123 230,ja nyt iski autokuume saada saman korimallin edustaja.En mitenkään kaivannut vanhaa kulkinetta,mutta pitkään jotain vanhempaa Mersua haikailleena valinta oli aika helppo.W123 on tarpeeksi vanha ja toisaalta tarpeeksi uusi,jotta kunnostelu ja varaosien saanti ei ole niin hankalaa.
Laitettuja,museorekisteröityjä on myynnissä jonkin verran,halvemmat vielä kunnostuskelpoiset on vähissä.Toki toiset tekee auton mistä vaan,kuten tällä palstalla voimme ihastella,mutta itse en kuulu heihin.
Auto ei ollut ns.puoli-ilmainen,mutta omistushistoria vakuutti ottamaan riskin: Ollut 30 vuotta samalla omistajalla(Jari K.,Oulu)ja sitten samalla suunnalla 5 vuotta kokolailla ajamattomana.Viimeiset katsastukset oli hyväksytty ensiyrittämällä.Varmaan joillakin foorumilaisilla on tietoa tästä ONH-9xx-autosta,joten olisi huisaa kuulla. Edellinen omistaja oli ostanut auton vuosi sitten ja ajellut vain kesällä jonkin verran.
Auto ajettiin 250km kotiin,ja oli kyllä surkea.Ajattelin että 20v.talvirenkaat syylliset,mutta unohtui että kyllä kunnossa oleva auto kulkee ihan ok vanhoillakin renkailla.Jarruthan siellä kanitti,ja ne on nyt laitettu.Muistan että omistamani W123 kulki ihan mukavasti ja ainoa kritiikkini taisi liittyä melutasoon maantiellä,vaikka olin uusinut ovi-ja ikkunatiivisteitä.
Ymmärrän toki että uudempiin autoihin tottuneena voi W123 kokemus olla lievä pettymys,mutta selvästi tässä autossa on jotain pielessä;varsinkin hiljaisemmassa vauhdissa ei ole tasaista menoa ja 70-80km tunnissakin se on vain suht ok hyvällä asfaltilla.
Autoa on selvästi pidetty hyvin ja kaikenlaista osaa päivitetty.Vuotavan vesipumpun vaihdoin sekä ikkunoitten huulitiivisteet,ovitiivisteen sekä jarruosia.Kuten aina,vesipumppu oireili alhaisena moottorin lämpötilana.Yleensähän autoissa mainitaan oireeksi lämpötilan nouseminen.Korissa on laitettavaa,mutta hitsauksia ei tarvita,pohjaan on jo tehty parit hyvät paikkaukset.Kaikenkaikkiaan ällistyttävän hyväkuntoinen joka suhteessa..paitsi kulku ei ole ihan kohdallaan.
-Renkaat on uudet Nankang kitkat,alkuperäiskoossa(itse hankin).Laitan auton mukana tulleen vanhan kesärengassatsin alle jotta näkee onko uudessa sarjassa ehkä tasapainotus mennyt pieleen.Sitä tapahtuu!
-Alustan osat näyttää hyvältä.Etutukivarret voisi uusia(kumit epäilyttävät),muutoin näyttää valmiiksi laitetulta.
-Takakelkan kumit näyttää hyvältä(vähän kauempaa ainakin)
-Perämurikan kannatin tilattu.Niin oudolta kuin tuntuukin,niin voi ilmeisesti vaikuttaa jopa perän korkeuteen..ja tässä on perä matalalla.Arvelin ensin että jouset,mutta koitetaan nyt tätä ensin.
Tässä nyt ensihätään.Kaikki vinkit ja apu otetaan kiitollisuudella vastaan,ja raportoin jatkossa kaikkea mitä mahdollisesti opin ja mikä voisi hyödyttää muita(aloittelijatkin lukee tätä osiota,huom.)
Kun omistin ekan W123,en paljon autoista ymmärtänyt.Nyt vähän enemmän,mutta kyllä tämäkin opiskelua vaatii
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: W123 kunnostus
Moi!
Hienoa, että pelastit auton talteen.
Minulle jäi pikkaisen epäselväksi, että mikä siinä ajossa tuntuu huonolta, mutta äkkiseltään tulee mieleen:
- Renkaiden paineet & tasapainotus?
- Voisiko jonkun renkaan kudokset olla irti/vialla, se tekee tuollaista "haamu" temppuilua. Normiautoilijan on lisäksi vaikea nähdä kudosvauriota.
- Pyörien laakereissä liikaa välyksiä?
- Nelipyöräsuuntausten tarkistus, tässä on tosin se ongelma, että mistä löydät siihen tekijän? Tekijämiehet ovat 70-80 vuotiaita. 123:n suuntaukset on vaikea toteuttaa kunnolla ja osaan säädöistä ei ole koskettu 40 vuoteen, eli niissä on aikamoinen liottelu.
- Kardaanissa jotain häikkää nivelissä, tukilaakerissa tai taspainoituksessa.
Hienoa, että pelastit auton talteen.
Minulle jäi pikkaisen epäselväksi, että mikä siinä ajossa tuntuu huonolta, mutta äkkiseltään tulee mieleen:
- Renkaiden paineet & tasapainotus?
- Voisiko jonkun renkaan kudokset olla irti/vialla, se tekee tuollaista "haamu" temppuilua. Normiautoilijan on lisäksi vaikea nähdä kudosvauriota.
- Pyörien laakereissä liikaa välyksiä?
- Nelipyöräsuuntausten tarkistus, tässä on tosin se ongelma, että mistä löydät siihen tekijän? Tekijämiehet ovat 70-80 vuotiaita. 123:n suuntaukset on vaikea toteuttaa kunnolla ja osaan säädöistä ei ole koskettu 40 vuoteen, eli niissä on aikamoinen liottelu.
- Kardaanissa jotain häikkää nivelissä, tukilaakerissa tai taspainoituksessa.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Re: W123 kunnostus
Kiitos Timo vinkeistä!Monia noista olen miettinytkin.Ihan mahdollista että renkaitten tasapainotus ei ole ihan priimaa,varsinkin hiljaisemmassa vauhdissa huomaa pientä vapinaa/tärinää vaihde vapaallakin.Viimeksi ajaessani auto tuntui kuitenkin paremmalta..jopa melko hyvältä,joten katsotaan "tekeytyykö" itsekseen paremmaksi pikkuhiljaa
Seuraava vaihe taitaa olla auton päästöjen mittauttaminen ja jos kaikki ok niin katsastus odottaa kuun lopussa.Onneksi Tampereella on vielä yritys,missä nämä vanhat vehkeet kaasuttimineen tunnetaan.
Moottori on ollut iloinen yllätys;nätisti ja odotettua hiljempaa käy.Öljynpaine menee kolmoseen ajossa ja tyhjäkäynnillä hieman yli 2,joten hyvältä vaikuttaa.Ainoa harmitus on,että savuttaa tyhjäkäynnillä melkolailla koneen lämmettyä.
Bensapumppua ja suodatinta en ole vielä vilkaissutkaan.Ei olisi yllätys vaikka olisivat suht tuoreen näköisiä,autoa on selvästi pidetty hyvin.
Seuraava vaihe taitaa olla auton päästöjen mittauttaminen ja jos kaikki ok niin katsastus odottaa kuun lopussa.Onneksi Tampereella on vielä yritys,missä nämä vanhat vehkeet kaasuttimineen tunnetaan.
Moottori on ollut iloinen yllätys;nätisti ja odotettua hiljempaa käy.Öljynpaine menee kolmoseen ajossa ja tyhjäkäynnillä hieman yli 2,joten hyvältä vaikuttaa.Ainoa harmitus on,että savuttaa tyhjäkäynnillä melkolailla koneen lämmettyä.
Bensapumppua ja suodatinta en ole vielä vilkaissutkaan.Ei olisi yllätys vaikka olisivat suht tuoreen näköisiä,autoa on selvästi pidetty hyvin.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: W123 kunnostus
Hyvällä tuurilla siinä tyhjäkäynnin savuttamisessa ei ole muusta kyse kuin venttiilin ohjureitten kumien kovettumisesta.
Uudet kumit ei paljoa maksa, mutta niiden vaihto vaatii tekijän..
Venttiilivarren tiiviste 190
Asennuspuoli: Imupuoli 169299 1.41 €
KL-Varaosalla löytyy vielä jotain osaakin noihin malleihin.
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/varaosat
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Re: W123 kunnostus
Ohjausvaihteen välys voi myös vaikuttaa ajettavuuteen epämääräisyytenä, joten se kannattaa tarkastaa. Paljon ajetuissa saattaa olla etuakseliston pitkittäisessä reaktiotuessa kumipuslassa väljää joka voi saada eturenkaan hytkyttämään vauhdissa.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: W123 kunnostus
Kiitos neuvoista molemmille!Ohjausvaihteen säädöt on nyt kokolailla käytetty loppuun,mutta ei klappi mitenkään sietämätön ole.Huomasin pienen välyksen vasemmassa etupyörässä ja raidetangon kumitkin tuntuu aika kovilta,joten sen voisi vaihtaa.Katsastukseen vien ensi viikolla,jännää on.
Tehtyä:
Käytin auton pakokaasutestissä/säädössä.Kaasuttimen kalvon vaihdoin sitä ennen ja neulan vaihtoakin yritin,mutta moottori ei käynnistynyt sen jälkeen;neula jumitti.Oliko vika neulassa vai enkö työntänyt sitä täysin pohjaan?Vanha oli laitettava takaisin.
Moottoria ja alustaa on tulllut puhdisteltua.Vaihdeloota ym.oli tietenkin mustan töhnän peitossa,mutta yllättävän pienellä vaivalla sieltä alkoi tulla kiiltävääkin esiin.Kaapimistahan se ensin on,ja sen jälkeen näemmä miniteräsharja on mainio väline.
Nesteitä on vaihdettu: Moottoriin,perään ja vaihteistoon.Jälkimmäinen onnistui helposti vetämällä pitkä letku ylös moottoritilaan,mistä sitten kaateli suppiloon uutta öljyä.Perämurikan kannattimen vaihdoin.
Talvi tuli takaisin joten hommat on nyt hetken tauolla.
Vikoja:
-Keskuslukitus ei toimi,täytyy perehtyä tuohon ilmalla toimivaan systeemiin.Youtubesta olen jo opetusfilmejä katsellut.
-Kojetaulun harvat puuosat täytyy liimata,irvistelee.Raitisilmasuuttimien alla oleva pätkä olisi helppo,jos se olisi suora.Ei valitettavasti ole,enää.
-Häiritsevin asia on se,että vaunun etuosa on liian ylhäällä.En tiedä mistä lähtisi asiaa korjaamaan?Ehkä takajouset voisi vaihtaa ja samalla laittaa paksuimmat kumit,jos ei jo ole.Mites,onko vahvistetut etujouset korkeammat,vai ainoastaan jäykemmät?Vahvistetuilla tämä auto on uutena tullut,ja mieluummin itse valitsisin vahvistamattomat.
-Onneksi ilkeät ruostekorjaukset on jo joku pätevä kaveri tehnyt.Itselle jää helpommat jutut korissa,siellä täällä.Ainakin takalokarit täytyy maalata kokonaan,koska niissä väärä sävy ja pientä laitettavaa muutenkin.
Tehtyä:
Käytin auton pakokaasutestissä/säädössä.Kaasuttimen kalvon vaihdoin sitä ennen ja neulan vaihtoakin yritin,mutta moottori ei käynnistynyt sen jälkeen;neula jumitti.Oliko vika neulassa vai enkö työntänyt sitä täysin pohjaan?Vanha oli laitettava takaisin.
Moottoria ja alustaa on tulllut puhdisteltua.Vaihdeloota ym.oli tietenkin mustan töhnän peitossa,mutta yllättävän pienellä vaivalla sieltä alkoi tulla kiiltävääkin esiin.Kaapimistahan se ensin on,ja sen jälkeen näemmä miniteräsharja on mainio väline.
Nesteitä on vaihdettu: Moottoriin,perään ja vaihteistoon.Jälkimmäinen onnistui helposti vetämällä pitkä letku ylös moottoritilaan,mistä sitten kaateli suppiloon uutta öljyä.Perämurikan kannattimen vaihdoin.
Talvi tuli takaisin joten hommat on nyt hetken tauolla.
Vikoja:
-Keskuslukitus ei toimi,täytyy perehtyä tuohon ilmalla toimivaan systeemiin.Youtubesta olen jo opetusfilmejä katsellut.
-Kojetaulun harvat puuosat täytyy liimata,irvistelee.Raitisilmasuuttimien alla oleva pätkä olisi helppo,jos se olisi suora.Ei valitettavasti ole,enää.
-Häiritsevin asia on se,että vaunun etuosa on liian ylhäällä.En tiedä mistä lähtisi asiaa korjaamaan?Ehkä takajouset voisi vaihtaa ja samalla laittaa paksuimmat kumit,jos ei jo ole.Mites,onko vahvistetut etujouset korkeammat,vai ainoastaan jäykemmät?Vahvistetuilla tämä auto on uutena tullut,ja mieluummin itse valitsisin vahvistamattomat.
-Onneksi ilkeät ruostekorjaukset on jo joku pätevä kaveri tehnyt.Itselle jää helpommat jutut korissa,siellä täällä.Ainakin takalokarit täytyy maalata kokonaan,koska niissä väärä sävy ja pientä laitettavaa muutenkin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: W123 kunnostus
https://www.youtube.com/watch?v=XP_yoNEfOWo
Tässä Billin näkemys W123:sta.Ensin tietysti tavalliset ruikutukset säästä ja linnuista
Tässä Billin näkemys W123:sta.Ensin tietysti tavalliset ruikutukset säästä ja linnuista
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: W123 kunnostus
Jos puissa ei ole muuta vikaa kuin kaarevuus niin ei niitä kannata hylätä kokeilematta oikaisua. Itse suoristin omani, jotka olivat myös pahasti käyristyneet sen jälkeen kun olivat irronneet taustan metalliliuskasta paljastaen taustan raa'an puun. Kostutin puun kunnolla ja laitoin painon alle oikeaan muotoon eli suorana. Tämän jälkeen annoin kuivaa kaikessa rauhassa. Kosteana puu ottaa vastaan muotoilun ja kuivettuaan pysyy siinä mihin se on muotoiltu. Sen jälkeen peltiset pohjat irti kojelaudasta ja uudelleen kiinni puihin.
Re: W123 kunnostus
En missään nimessä hylkää.Jotain tuollaista aion yrittää,kyllä ne kiinni saadaan asiallisesti.Hyvä kuulla että on noin oikaistavissa.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: W123 kunnostus
Katsastus sujui hyväksytysti ja ilman huomautettavaa,oikein kiva.Vuoden päästä saakin kahden vuoden leiman.Puuosat on irrotettu ja suoristumassa.Odottelen tilaamaani jousipuristinta https://www.vidaxl.fi/e/5-osainen-jousi ... -7EALw_wcB Toivottavasti tuolla pärjää.Hinta tuntuu nousevan;taannoin oli 112e,tilasin 120e:lla ja nyt on 124e.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: W123 kunnostus
Nyt tarkoitus vihdoin päästä vaihtamaan osia eteen.Homma tyssäsi monelle niin tuttuun ongelmaan:jousipuristimen levyt ei mahdu mitenkään sisään,jousi melko taipuneessa asennossa.Iskarin yläpää on irti.Onko mitään tehtävissä,turvallisesti?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: W123 kunnostus
Ostin joku vuosi takaperin täsmälleen saman näköisen setin ebaystä ja tein saman huomion. Jos auto (myös W123.220) on vahvistetuilla jousilla, lanka on sen verran paksumpi että lautanen ei mene kuin lyömällä paikalleen. Erehdyin tuon tekemään ja sitten lautasen ulos saaminen olikin omanlaisensa operaatio. Normaalien jousien kierrosten väliin lautaset menee helposti, ovat löysällä.
Muistelen jonkun minulle kertoneen että "virallisen" Klann:in puristimen lautaset menevät myös vahvistettujen jousien väliin, liekö muodossa tai paksuudessa eroa.
Muistelen jonkun minulle kertoneen että "virallisen" Klann:in puristimen lautaset menevät myös vahvistettujen jousien väliin, liekö muodossa tai paksuudessa eroa.
Re: W123 kunnostus
Kiitos Ata!Tuo vahvistaakin juuri tekemäni päätöksen tarjota autoa Venetmäelle.Siihen ei tarvitsisi vaihtaa kuin kumit reaktiotankojen päihin,alatukivarteen.Harmi,kun homma olisi ollut simppeli ja kärsimättömänä haluaisi saada ajoa parantavia muutoksia aikaan.Juuri ähelsin pihalla ja irrotin ylätukivarren,mutta ei se auta.Mittasin muuten jousen paksuudeksi (vain?) 15mm.
No,ainakin ylätukivarren vaihto sujunee omin voimin.
Toivottavasti työkalu käy edes Väyryseen,siinä lienee tiedossa alatukivarren vaihto.
No,ainakin ylätukivarren vaihto sujunee omin voimin.
Toivottavasti työkalu käy edes Väyryseen,siinä lienee tiedossa alatukivarren vaihto.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: W123 kunnostus
Kaivelin aikanaan tehtaan huoltomanuaalista omaan 200:een kuuluvien jousien tiedot ja sain:
etujousi, vakio: 1233213704, painuma 27mm/kN, l=460mm, d=14,3mm
etujousi, vahvistettu: 1233213904, painuma 25mm/kN, l=460mm, d=14,7mm (koodi 482)
Eli molempien pitäisi olla alle 15mm. Tämä tietty ainoastaan omaan autooni, auton varusteet vaikuttaa jousiin ja kumien paksuuksiin tavalliseen tapaan.
Re: W123 kunnostus
Mahtavaa tietoa,kiitti taas.Jousien vaihtoa olenkin harkinnut.Tämä on jostain syystä tullut uutena vahvistetuilla etujousilla.Ehkä ne on sellaiset edelleen?Mahdollisimman pehmeä kyyti olisi toiveena.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: W123 kunnostus
Olen päässyt siihen käsitykseen että tuo huonon tien paketti, eli jäykemmät jouset ja iskarit, olisi valittu järjestään Suomeen tilattuihin autoihin. Vaihdoin omaani kovien jousien ja iskarien sijaan vakiot juurikin tuon pehmeämmän kyydin takia, sekä myöskin siksi että auto näyttää silloin siltä miltä suunnittelija sen halusi näyttävän.
Jos saat jostain käsiisi 32-alkuiset huoltomanuaalit, niin pääset katsomaan noita. Jousivaihtoehtoja 123:een laskiessa ei yhden käden sormet riitä.
Olen joskus suositellut Saksan museon myymää DVD:tä jossa on koko 123:n huolto- ja korjausdokumentaatio. Kannattaa hankkia.
Re: W123 kunnostus
Vaihdoin takaiskarit ja jouset,sekä eteen ylätukivarret.Turhaa hommaa,vanhat olikin tosi hyvät
Tukivarret oli helppo vaihtaa.Vanhat osat oli ainoastaan kallistuksenvakaajassa tiukasti kiinni,mutta isolla putkipihdillä vääntelemällä kumit irtosi.
Nyt auto on ensi kertaa mukava ajettava.Tosin tärinää on edelleen ainakin 40-50km tuntivauhdissa(myös vaihde vapaalla),siitä eteenpäin ei huomaa.Vielä on renkaat tarkastuttamatta.Into on noussut.Alkaa ymmärtää kuinka hieno auto W123 on uutena ollut..tai nykyään kunnostettuna.Ei ajomukavuudeltaan häviä yhtään nykyautoille...ainakaan tiettyyn vauhtiin asti.Tuulen suhinat on aika kovat kun nopeus nousee riittävästi.
Kaikenlaista muuta näpertelyä ollut.Tutuistuin keskuslukitus-systeemiin,ja sen olisi saanut fixattua kuntoon,mutta kuskin oven pääsylinteri on sökö(vuotaa).Kun ei hävittävää ollut,niin sahasin tuon kahtia.Kovin yksinkertainen mutta mahdoton korjata,ainakin tämä uudempi versio.Kumeissa silikonirasvaa,kun pitihän tuota koittaa vielä liimata kasaan,arvattavin tuloksin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: W123 kunnostus
Mukava projekti, tätä seuraan mielenkiinnolla
Re: W123 kunnostus
Eri kiva kuulla,varsinkin kaltaiseltasi tekijältä
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)