En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Missä kannattaa Mersu huollattaa
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

mpower kirjoitti: Ma 13.11.2023 19:57
201202220 kirjoitti: Ma 13.11.2023 19:37 Ostitjo rampit mutta oliko niitä missä jossa tunkille paikka että saa lisää nostettua jos ei riitä rampin korkeus
Ei noissa rampeissa sellaista varsinaista paikkaa ole, mistä voisi vaikkapa pullotunkilla lisää nostaa. Jäänee nyt nähtäväksi jos tarvii lisää nostaa. Raportoin kunhan toimenen miten siinä sitten kävi!
Jonkin verran edistynyt nyt mun etuvetoakseleiden vaihto! Tommossia pukkeja nyt työnalla. Saas nährä nyt sitten, mahdunko isoine mahoineni auton alle? :lol: Pittää Airmatic laittaa yläasentoon. Tärkeintä nyt olisi saada se vetoakselin lukitus nuijittua irti! Sen jälkeen helppo homma! 8)
.
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

Kuva
mpower kirjoitti: Ma 13.11.2023 19:57
201202220 kirjoitti: Ma 13.11.2023 19:37 Ostitjo rampit mutta oliko niitä missä jossa tunkille paikka että saa lisää nostettua jos ei riitä rampin korkeus
Ei noissa rampeissa sellaista varsinaista paikkaa ole, mistä voisi vaikkapa pullotunkilla lisää nostaa. Jäänee nyt nähtäväksi jos tarvii lisää nostaa. Raportoin kunhan toimenen miten siinä sitten kävi!
Jonkin verran edistynyt nyt mun etuvetoakseleiden vaihto! Tommossia pukkeja nyt työnalla. Saas nährä nyt sitten, mahdunko isoine mahoineni auton alle? Pittää Airmatic laittaa yläasentoon. Tärkeintä nyt olisi saada se vetoakselin lukitus nuijittua irti! Sen jälkeen helppo homma!

https://aijaa.com/cL4Ief
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Se pitää ihmisen nuorena, kun keksii pyörän uudestaan ja halvalla. Ehkä tarvitsee kerran, mutta eihän se päämäärä ole tärkeä, vaan se matka
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

:D
Orlov kirjoitti: Pe 17.05.2024 23:38 Se pitää ihmisen nuorena, kun keksii pyörän uudestaan ja halvalla. Ehkä tarvitsee kerran, mutta eihän se päämäärä ole tärkeä, vaan se matka
Niinpä! 30.05 tulee 66 täyteen! Mitään bileitä en pidä! Mulle olisi synttärilahja se, jos mää noi etuvetoakselit saan siihen mennessä vaihdettua! :D
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Mun lapsetkin on 35 nurkilla jo, ainakin vanhin, eikä iltatähtiä tietääkseni ole kovin montaa ainakaan ja se on heidän äitinsä vika, lapsethan on elämän suola.

Mut se ,jotta ostaa litran konjakkia ja miettii, miten kaiken järjestää kohtuullisesti, on täydellinen suunnitelma, toteutuuko se on ihan se ja sama :lol:
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

Mukavaa keskustelua nyt Orlovin kanssa ollut! Rohkenen kysyä offtopiccina, mistä nimimerkki Orlov? Mulla toi mpower tullut aikoinaan bemariharrastuksesta.
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Tuli aikoinaan Volvo harrastuksien suhteen. Edesmennyt ystävä omasi Volvon, jonka perässä luki Volvon tilalla Orlov. Jne jne, olen pitänyt siitä kiinni.
Kuulostaa paremmalta kuin esim Merlov :lol:
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

mpower kirjoitti: La 18.05.2024 00:28 :D
Orlov kirjoitti: Pe 17.05.2024 23:38 Se pitää ihmisen nuorena, kun keksii pyörän uudestaan ja halvalla. Ehkä tarvitsee kerran, mutta eihän se päämäärä ole tärkeä, vaan se matka
Niinpä! 30.05 tulee 66 täyteen! Mitään bileitä en pidä! Mulle olisi synttärilahja se, jos mää noi etuvetoakselit saan siihen mennessä vaihdettua! :D
No niin! Molemmat etuvetoakselit nyt vaihdettu. Eilen vaihdoin vasemman ja tänään oikean puoleisen. Ei se niin paha homma ollut sitten kuitenkaan, hyvä kun en vienyt sinne ammattikouluun kun sitä silloin pelottelitte! Syksyllähän homma oli jo suunnitteilla, mutta sitten arktiset olosuhteet pakottivat lykkäämään hommaa!

Pukeista tuli oikein hyvät, ristinkin ne Teemuiksi! Siis jalkapalloilija Teemu Pukin mukaan, jalkapallosta kun tykkään!
Vasemman vetoakselin lukitus oli helppo nuijia irti, sen kun pikkasen pitkällä tuurnalla ja vasaralla. Hyvin lähti myös
kaikki mutterit ja ruuvit auki.

Oikean puoleista vetoakselia ei päässyt auton alta nuijimaan, niin paljon tavaraa edessä ja siellä piilossa! Mietinkin, saas nährä kuin äijän käy!? Aijai, jai sentään ja!® Noh, tänään aamulla sitten Motonettiin vaijeria ja vaijerilukkoja hakemaan!
4 mm vaijeria arviolta 3 metriä hain ja siihen sopivia lukkoja. Motonetin kassaneiti ei oikein tykännyt kun olin vaijerin kiepille kelannut!

Kassaneiti kyseli sitten, paljonko vaijeria on ja koodi. Koodin muistin kyllä! Sanoin sitten kassaneidille, sun pitää nyt mitata, ei maha mittään! Onneksi läheisellä nuorella Motonetin myyjäpojalla oli rullamitta! Hekoteltiin sitten pojan kanssa kassaneidin mittausta! Kolme metriä oli, aika tarkka silmä mulla!

No juu, sitten oikean puoleisen akselin kimppuun! Purkaminen meni jo vanhasta tottumuksesta.Noo, sitten mää nyin akselia koko massiivisen ruhoni voimalla, ei mittään ei.Tupakkia oli välillä vedettävä ja huilattava. Uudestaan taas kuin espanjalainen tubettaja ja hauskuttaja "Didac Ribot"! Uno, dos, tres,quatro! Ei mittään liikettä ulospäin! Ootteko katsoneet? Hupiukko ja pokka pitää tosi hyvin! :lol:

Kissanikin Molli-Kolli tuli siihen ihmettemään, päätään pudisteli, varmaan miettien, tosta taida mitään tulla, korkeintaan sanomista! No juu, luovutin sen nykimisen sitten, nyt on otettava John Waynen konstit käyttöön! Katsokaas nääs eikös länkkäreissä niitä sonneja ( lue lehmiä ) cowboyt lassonneet!? :idea:

Sain nuijittua pitkällä ruuvimeisselillä vetoakselin vaihteiston puoleisen suojakumin siteen irti. Sitten jo loput vetoakselista irtosikin, se vaihteiston puoleinen mötikkä vielä kiinni! Hirmuiset rasvat tietysti, talouspaperia puoli rullaa meni putsaamiseen!

No juu, sitten vaijeriin umpisolmu, pujotus mötikän ympärille, lukitus vaijerilukolla ettei pääse aukeamaan. Toiset päät vaijerista lenkiksi vaijerilukoilla jumittaen. Arviolta 5 kilon leka, lekan varren juuri vaijerilenkkiin, heilahdus lekalla arvioiden 3 metriä sekunnissa! Lekan kineettisen energian purkautuessa vaijeriin ja siten mötikkäänkin, ihmetykseni oli suuri! :?:

Plops ja kling kuului vain, vaihteiston puoleinen mötikkä irti! Mielessäni kävikin JESS, se on siinä! It is free! Noh, kasaaminen olikin sitten jo helppoa! :D

Laitoin vielä kuvia.
https://img.aijaa.com/b/00959/15244649.jpg
https://img.aijaa.com/b/00280/15244651.jpg
https://img.aijaa.com/b/00625/15244652.jpg
https://img.aijaa.com/b/00448/15244653.jpg
https://img.aijaa.com/b/00186/15244654.jpg
https://img.aijaa.com/b/00251/15244655.jpg
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

Niin tuota juu, sen verran vielä lisää juttuun,mitään pukkeja ja auton alle menemisiä ei olisi tarvinnut. Varmaan vasenkin vetoakselin lukitus olisi tuolla vaijerikikalla irronnut. Mutku mää sen Youtuben jenkkivideon mukaan tein. Toisaalta siinä videossa
ei selvinnyt oikean puolen vetoakselin lukituksen irroitus. Mitenköhän tekevät merkkikorjaamolla!? Erikoistyökalu? :?:
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

Kirjoituttaa nyt hirmuisesti, mää kun olen nyt niin iloinen! :D Ketjun otsikkokin nyt jo väärin! Paljonkohan nyt sitten säästin, tonnin ehkä? :?: :crazy: Ehkä en olekaan mekaanisessa korjaamisessa aivan tumpelo? Ankarat olivat olosuhteet polville kyllä, juu!

Huomasitteko muuten kuvista makuualustani? Motonetistä ostin Skil jiirisirkkelin jalustoineen järkipäiviltä. 199 sirkkeli jalustoineen, ei paha! Jalustan pakkauksesta makuualusta! :lol:
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13254
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja DBFI »

mpower kirjoitti: Ti 21.05.2024 20:48 ...
Pukeista tuli oikein hyvät, ristinkin ne Teemuiksi! Siis jalkapalloilija Teemu Pukin mukaan, jalkapallosta kun tykkään!
...
Olisko tullut paremmat pukit jos olisit jatkanut vielä vähän tuunaamista ja heittänyt ne punaiset osat mäkeen?
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

Vaikkka tuunatut "Teemupukit" :) eivät ehkä kaikkia foorumin jäseniä miellyttäneetkään, aion siitä, ja väärästä otsikosta huolimatta, jatkaa hyvien edullisten huoltojen tekemistä! Palautin eilen Tokmannilta ostamani pari 5 litran kanisteria Eurol Fluence moottoriöljyä! Halpaa ja mm. Mersun listassa olevaa öljyä sekin kyllä oli.

Mutta kun sitten innostuin ostamaan AK24 firmasta mm.ilmansuodatinsarjan,polttoainesuodattimen, 2 kpl Löbro-merkkisiä etuvetoakseleiden vaihteiston puoleisia suojakumeja, niin huomasin AK24:ssä olevan myös WOLF merkkistä edullista luokitukset täyttävää moottoriöljyä. 103,90 euroa 20 litran pänikkä, ei paha! Tulee sitten samalla öljyt muiden tavaroiden
ohessa! :thumbup:

Suodattimet oli Hengst merkiltään. Kai sakemanni ja suunnilleen alkuperäislaatua? :?: Suodattimet ajattelin ilmojen viilentyessä vaihtaa kunhan tavarat tulee. Öljyt sitten kerran vuodessa syksyllä olen vaihtanut.Talvella sitten liukastelee niin moottori uusien öljyjen ansiosta kuin minä kitkarenkailla ajaessani! Mutta kitkoilla hyvin pääsee, ja nastat vois kieltää kun rouhivat muutenkin jo huonot Suomen tiet lopullisesti pilalle! 8)

Niin juu, ja sitten tuli joku takaisinkutsulappu, kuulemma jotain ohjausvaihteen kannen ja sähkömoottorin kiinnityksen alumiiniruuveja pitää vaihtaa! Höh! Olisivat heti tehtaalla rosteriruuveja laittaneet! Sama se on vaihdelaatikon öljypohjan alumiiniruuvit! Mikä lienee tuossakin idea!? :roll:

Punaisille" Teemupukeille" suunnittelin toista käyttöä Airmaticin semmosen pikkasen suodattimen vaihtoon, ja onkos jossain jotain kuivausryynejäkin mitä olisi syytä vaihdella? Missähän päin autoa se suodatin on piilossa!? :?:

Ja nuo Löbron vetoakselin suojakumit otin siksi, kun kuulemma NTY vetoakseleita menee kuin liukuhihnalta! Vai oliko se Bemareissa? Noo, Bemareissa hajoo mallista ja moottorista riippuen paljon muutakin kuin liukuhihnalta!
Katsokaas nääs kun mulle jäi ne aikaisemmin ostamani GSP-merkkiset pyörän puoleiset nivelet nyt varastoon, niin saan sitten kasattua noista Mersun vaihdetuista akseleista sitten varalle! Vaihteiston puoleiset alkuperäiset tripodit kuin uudet kummiskin! Aijai,jai sentään ja!® :lol: Tasan 260 euroa oli tilaamani tavarat rahteineen, mun mielestä edullinen.
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Hengst suotimet tosiaan tehtiin Saksassa aikanaan, nyt taitaa niistäkin suurin osa tulla Kiinasta nykyään. Sinänsä välttämättä vaikuta laatuun mitenkään ja sama on tietysti muillakin merkeillä ja alkuperäisosilla.
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

Päivitystä nyt taas! Kas kun huomenna 30.05 66 vuotta just tulee täyteen, niin on täysin mahdollista, että mun tilaamani Mersun osat öljyineen ehtii just synttäreille!? :thumbup: Ja mitäpä moottorimies merkkiin katsomatta muuta voisi toivoakaan kuin moottoriin liittyviä juttuja! Aika hiano seuranta AK24 kaupassa! :thumbup:

Zoomailin polttoaineen suodattimen vaihtoa alustavasti, hirmuisesti joutuu purkaamaan pois tavaraa!
Ja nyt kun hirmu helteet, saattaapi hellehien päälle tulla tuskanhikikin kun hankala paikka!?
Jos alustavasti viileässä tallissa kunnostaisi nyt varalle ne vetoakselit vaan? Kun niitä kuulemma menee? :?:

Vois kyllä Toriinkin laittaa myyntiin omakustannushintaan. Mielipiteeni noin vetoakseleista yleensä on se, mekaanisesti hyvin kestävät, mutku suojakumit menee rikki,ja sitten likaa niveleen, niin kaputt koko nivel!? :roll:

Mainittakoon, alkuperäiset Mersun vetoakselit näyttäis olevan GKN-merkkisiä. 8-kuulaisia ovat,pienet kuulat! Tarvikkeet
6-kuulaisia, isommat kuulat! Kuudesti laukeavia? Mieleeni tulikin revolverin keksijä Samuel Colt ja Mitsubishin kuudesti laukeava malli ennen romista, Colt! Aijaijai, sentään ja!® Ota tosta nyt selvää sitten? :D
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1191
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja Ari »

Hieman myöhästyneet onnittelut mpowerille :) Onnittelut myös tekemästäsi korjauksesta,komea suoritus.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

Ari kirjoitti: La 01.06.2024 21:27 Hieman myöhästyneet onnittelut mpowerille :) Onnittelut myös tekemästäsi korjauksesta,komea suoritus.
Myöhästyneet kiitokset Arille! :thumbup:

Nyt kun ilmat jonkinverran viilenneet, niin päätin sitten ottaa polttoaine- ja ilmansuodattimien vaihdon työn alle.
Katselin ekaksi Youtubesta ohjeet. Aika paljon on muuten Mersuunkin Youtubessa erilaisia huoltojuttuja ja korjausohjeita, ja hyvä niin. Toisaalta, mekaanista osien poispurkamista ja kasaamista, mikä normaalilla maalaisjärjellä onnistuu! :D

Niin ja tuota juu, kun tuossa aiemmin Hengst suodattimien valmistusmaasta Orlov mainitsi, niin kyllä ilmansuodattimet Kiinassa tehtyjä ja polttoainesuodatin Tsekeissä tehty. Made in Germany kun työn kustannus hirmuinen! Voitaneen kuitenkin ajatella, jos raaka-aineet hyviä ja laadunvalvonta kunnossa, niin saattaa se kiinalainen osa vastata tarkoitustaan? :?:
Original Equipment Quality luki paketeissa kuitenkin! Myyntikikka!?

Aika helppo oli purkaa osat irti, tarvittavat työkalut ruuvimeisselit iso ja pieni, Torxit Tx25 jaTx30, E10 Torx , 5mm kuusiokoloavain, linjapihdit, siinä muistaakseni tarvittavat. Vanhat ilmansuodattimet Micron Air ja polttoainesuodatin SCT Filter. Kai ne sitten ainakin kerran vaihdettu kun ei Mersun merkkiä olleet? Hirmu likaisia olivat ilmansuodattimet, katso kuvat!

No juu, mutta homma ei mennyt sitten kuitenkaan ihan kuin Strömsöössä ( tai meni se sitten lopulta kuitenkin, josta jäljempänä ). Polttoainesuodattimessa semmonen pirun kiree letku kiinni. Mää sitä sitten nyin aika kovakouraisesti letkun irti saamiseksi. Eikös mitä, se suodattimen muovinen ohut letkukara sitten poikki! Tuskan parahdus, vai oliko sitten pa**** turahdus pääsi!Eiiih! :shock: Vi*** se koko letku jäi sitten käteen! Ihmettelin kun se toinen letkun pää ollut missään kiinni! :roll:

Tutkin sitten paineilmalla sitä letkua. Ei mennyt ilmaa läpi, mieleen tulikin vanha TV-ohjelma "Hukkaputki", jotkut vanhemmat foorumin jäsenet saattavat muistaa!? :lol: Ristinkin letkun hukkaputkeksi! Näköjään uudemman mallisessa suodattimessa sitten semmonen sokalla lukittava muovitulppa. O-rengas on tiivisteenä.

Mikäköhän tarkoitus tuolla liittimellä on, keksiikö joku? Itse ajattelin, että voisi vaikkapa polttoaineen painetta liittimestä mitata? Tai sitten poliisia varten polttoainenäytteen ottamiseen!? Hirmuisia salaliittoteorioita minulla!
Noh,sitä letkua ei sitten tarvinnut ollenkaan. Katso kuvat!

Kaikenkaikkiaan homma ei sitten niin paha ollutkaan. Samalla tutkin turbon silmämääräisesti, ilmaropeli ehjä ja mielestäni ei ylimääräistä välystä. Noi ECUn kiinnityksen "gummimuhvelit", siis nuo mustat pidikkeet 4 kpl voisi vaihtaa kun pilalle väljiksi tärinästä kuluneet. No se on pikkuhomma. Siinäpä korjaus- ja huoltohommat tältä päivältä pääpiirteissään! :thumbup:

Pyyhkijän sulat voisi joskus vaihtaa. Katselin VIN koodista varusteet, niin semmoset hirmu kalliit Aquablade Magic Vision on, koodi 874. Kl-varaosissa 214 euroa! Vissiin lämmitettävät ja vesi tulee sulkien reiistä. Ebay.de on myös, ja halvempia.
Samalla huomasin varusteluettelosta koodin 871 "SENSORS FOR TRUNK LID OPENING/CLOSING". Meninkin isoine kavioineni auton taakse heiluttamaan koipea! Yllätykseni oli suuri, "sesam aukene " käskyn auton sensori välitti takaluukun avausmekanismiin ja luukku aukes! Ehkä päästin riemunkiljahduksen, " Jess,Toimii"!? :lol: Kaikenlaista turhaa varustetta sitä sakemanni ruksannutkin! :D

Hommat tehtyäni, palkitsin itseni mielestäni ansaitulla Holba Premium tsekkiläisellä puolen litran oluella, olipa hyvää.NAM!
Tein siis itse ja säästin, vaikka ketjun otsikko väärin onkin. 8)

Kuvia:
https://img.aijaa.com/b/00803/15247979.jpg
https://img.aijaa.com/b/00055/15247984.jpg
https://img.aijaa.com/b/00269/15247985.jpg
https://img.aijaa.com/b/00595/15247989.jpg
https://img.aijaa.com/b/00357/15247994.jpg
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Kyllä siinä vaan rahaa säästyy, kun itse tekee :thumbup:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17292
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja dealer »

Säästin tänään itse tekemällä, kun meidän 203 oli hylätty katsastuksessa katkenneesta etujousesta; tilasin hyvissä ajoin jousipuristimen 92€ + rahti 25€ ja vaihdoin jousen itse sen sijaan että olisin vain käyttänyt "irtotolppaa" korjaamolla ja köyhtynyt useita kymppejä jousen vaihtotyöstä.
Toivotaan että toinenkin jousi katkeaa pikapuoleen ettei mene säästäminen miinuksen .... eikä kun ei nyt sentään sellaista toivota, e-heeei :silent:
wiimax.fi
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

Orlov kirjoitti: Ke 05.06.2024 18:39 Kyllä siinä vaan rahaa säästyy, kun itse tekee :thumbup:
Näin on! Sellaiset hommat mitä pystyy itse tekemään ja eläkeläisenä kun aikaa on! Katselin S-sarjan ECO- huollon hintoja, niin
ilmansuodattimen vaihto yllättävän edullinen, vain 159. Polttoainesuodattimen vaihto sitten jo kalliimpi 269.
Yhteensä 428 . Osat mulla noin 110. Säästö siis noin 318 euroa! :thumbup: Vaihteiston öljynvaihto olisi 429, sitä en ala itse turaamaan, saa Tynninharjun Autohuolto tehdä!
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

mpower kirjoitti: Ke 05.06.2024 19:30
Orlov kirjoitti: Ke 05.06.2024 18:39 Kyllä siinä vaan rahaa säästyy, kun itse tekee :thumbup:
Näin on! Sellaiset hommat mitä pystyy itse tekemään ja eläkeläisenä kun aikaa on! Katselin S-sarjan ECO- huollon hintoja, niin
ilmansuodattimen vaihto yllättävän edullinen, vain 159. Polttoainesuodattimen vaihto sitten jo kalliimpi 269.
Yhteensä 428 . Osat mulla noin 110. Säästö siis noin 318 euroa! :thumbup: Vaihteiston öljynvaihto olisi 429, sitä en ala itse turaamaan, saa Tynninharjun Autohuolto tehdä!
Ecun kiinnityksen gummimuhvelit tilasin Tynninharjun Autohuollosta, 6 euroa zipale! On siinä gummi jalostetussa hienossa ja kalliissa muodossa. Samalla kyselin, onko sähköistä huoltokirjaa, ja milloin vaihteistoöljyt vaihdettu!? No sitten lähettivät liitteenä sähköisen huoltokirjan tapahtumat. Vaihteistoöljyt viimeksi vaihdettu 275 tkm. Nyt ajettu 286 tkm. Aika hyvin oli muitakin huoltoja näköjään tehty, ja hyvä niin! :thumbup:
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

Lainaus aikaisemmasta viestistäni!

Punaisille" Teemupukeille" suunnittelin toista käyttöä Airmaticin semmosen pikkasen suodattimen vaihtoon, ja onkos jossain jotain kuivausryynejäkin mitä olisi syytä vaihdella? Missähän päin autoa se suodatin on piilossa!? :?:

Hernandon salaisuus lienee W222 Airmaticin suodattimen salaisuuden sijainti foorumin jäsenille!? :lol:
Laitetaan biisi sitten! :)

https://www.youtube.com/watch?v=HBq0BoGnbo4
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13254
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja DBFI »

mpower kirjoitti: Su 09.06.2024 16:07 Lainaus aikaisemmasta viestistäni!

Punaisille" Teemupukeille" suunnittelin toista käyttöä Airmaticin semmosen pikkasen suodattimen vaihtoon, ja onkos jossain jotain kuivausryynejäkin mitä olisi syytä vaihdella? Missähän päin autoa se suodatin on piilossa!? :?:

Hernandon salaisuus lienee W222 Airmaticin suodattimen salaisuuden sijainti foorumin jäsenille!? :lol:
Laitetaan biisi sitten! :)
Salaista on jos itse haluaa pitää salaisena. Piti printata uudestaan kun viimeksi tarjosin eikä kelvannut.

Imusuodatin ei tainnut dokkarissa näkyä mutta ei tarvii imuletkua pitkään seurata niin löytyy. Ryynit samalla tavalla kuin muissa kompuroissa joista todella yksityiskohtaiset kuvat joku postaillut aiemmin foorumille (en muista postaajan nikkiä).
W222 Airmatic compressor.pdf
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

DBFI kirjoitti: Su 09.06.2024 16:54
mpower kirjoitti: Su 09.06.2024 16:07 Lainaus aikaisemmasta viestistäni!

Punaisille" Teemupukeille" suunnittelin toista käyttöä Airmaticin semmosen pikkasen suodattimen vaihtoon, ja onkos jossain jotain kuivausryynejäkin mitä olisi syytä vaihdella? Missähän päin autoa se suodatin on piilossa!? :?:

Hernandon salaisuus lienee W222 Airmaticin suodattimen salaisuuden sijainti foorumin jäsenille!? :lol:
Laitetaan biisi sitten! :)
Salaista on jos itse haluaa pitää salaisena. Piti printata uudestaan kun viimeksi tarjosin eikä kelvannut.

Imusuodatin ei tainnut dokkarissa näkyä mutta ei tarvii imuletkua pitkään seurata niin löytyy. Ryynit samalla tavalla kuin muissa kompuroissa joista todella yksityiskohtaiset kuvat joku postaillut aiemmin foorumille (en muista postaajan nikkiä).

W222 Airmatic compressor.pdf
Suurkiitos, paljon kiitos! Kyllä tää tästä, tärkeintä oli nyt sijainti. Katsokaas, nääs kun mulla se W218 CLS oli, niin takaa jotain kompuran surinaa kuului. Mää kun pöljä olen, kuten olette huomanneet, niin oletin kompuran suodattimineen tässäkin olevan takana!? :roll:
Kunhan toimenen ilmojen sallitessa, niin yritän homman tehdä! Saatan raportoida myöhemmin!? :thumbup:
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13254
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja DBFI »

mpower kirjoitti: Su 09.06.2024 17:46 ...
Katsokaas, nääs kun mulla se W218 CLS oli, niin takaa jotain kompuran surinaa kuului. Mää kun pöljä olen, kuten olette huomanneet, niin oletin kompuran suodattimineen tässäkin olevan takana!? :roll:
Tuntuu siltä että kompuran paikkaa parannetaan jokaisessa mallimuutoksessa. Siirretään edestä taakse ja seuraavaksi takaa eteen...
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

DBFI kirjoitti: Su 09.06.2024 19:55
mpower kirjoitti: Su 09.06.2024 17:46 ...
Katsokaas, nääs kun mulla se W218 CLS oli, niin takaa jotain kompuran surinaa kuului. Mää kun pöljä olen, kuten olette huomanneet, niin oletin kompuran suodattimineen tässäkin olevan takana!? :roll:
Tuntuu siltä että kompuran paikkaa parannetaan jokaisessa mallimuutoksessa. Siirretään edestä taakse ja seuraavaksi takaa eteen...
Eestaas,juu! :lol:

Tästä tulikin mieleeni semmonen seksijuttu! Mää ihan satunnaisena syrjähyppynä nuoruudessa Suomesta seksitaudin sain! Nolona sitten lääkäriin, tämmönen on nyt juttu nyt, kullia näyttäen! Lääkäri oli kuitenkin huumorimies, antoi lääkkeet ja sanoi mulle, anna naisystävällekin, muuten se tauti menee eestaas! :lol:
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

Olipahan hyvä " huolto" Tynninharjun Autohuollossa! Oli semmonen tehtaan kutsuma ohjausvaihteen kopan ja sähköisen ohjaustehostimen alumiinipulttien vaihto. Näköjään se homma vaati vähintään 35 km ajelua huollolta! :o
Eikös se niin mene, from start juttu auton yli yön seisteessään nollautuu. Aamulla klo 7.30 vein ja iltapäivästä noin 13.40 oli homma tehty.

Ihmettelin kun auton lämpömittari näytti 90 astetta ja from start 44 km. Rääkättykin vissiin oli kun keskikulutus tuolta matkalta näytti 9,6 litraa sataselle! 8)

Noh, mikäs ja mukava se on Ässällä ajella,juu! :lol:
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1046
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja kilander »

mpower kirjoitti: Su 09.06.2024 17:46

mulla se W218 CLS oli,
Minkäs takia muuten menit loistavan mersun vaihtamaan teemupukeilla viihtyvään projekti ässään?
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

kilander kirjoitti: To 13.06.2024 21:09
mpower kirjoitti: Su 09.06.2024 17:46

mulla se W218 CLS oli,
Minkäs takia muuten menit loistavan mersun vaihtamaan teemupukeilla viihtyvään projekti ässään?
Hmm, ei tuo nyt toistaiseksi niin hirmuinen projekti ole vielä ollut. Kuluvia osia nyt olen vaan vaihdellut.Ehkä vetoakselin suojakumien kyllä pitäisi kestää kauemmin? Jarrut ympäriinsä tuon vetoakselijumpan lisäksi tehty, suodattimia ja öljyjä vaihdettu ja Webasto korjattu. Siinäpä ne.

W218 on korimalliltaan kyllä hieno. Jos nyt syitä hakee, niin W218 oli takaveto, W222 neliveto. W218 talvella kylmä vaikka termostaatti vaihdettiin ja vanhakin ehjä. W222 on Webasto ja muutenkin lämpii nopeesti. Melutaso W218 paljon kovempi varsinkin moottoritievauhdissa. Siinä tärkeimmät.
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13254
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja DBFI »

mpower kirjoitti: To 13.06.2024 17:32 Olipahan hyvä " huolto" Tynninharjun Autohuollossa! Oli semmonen tehtaan kutsuma ohjausvaihteen kopan ja sähköisen ohjaustehostimen alumiinipulttien vaihto. Näköjään se homma vaati vähintään 35 km ajelua huollolta! :o
Eikös se niin mene, from start juttu auton yli yön seisteessään nollautuu. Aamulla klo 7.30 vein ja iltapäivästä noin 13.40 oli homma tehty.

Ihmettelin kun auton lämpömittari näytti 90 astetta ja from start 44 km. Rääkättykin vissiin oli kun keskikulutus tuolta matkalta näytti 9,6 litraa sataselle! 8)

Noh, mikäs ja mukava se on Ässällä ajella,juu! :lol:
Se from start lukema nollaantuu jos auto on seissyt neljä tuntia:
The From Start trip computer is
automatically reset if:
Rthe ignition has been switched off for more
than four hours.


Olisi tuo saattanut nollautua silti tuon kuuden tunnin aikana, riippuu milloin olivat auton kimpussa ja kuinka kauan. Eikö kuitenkin 9 kilometriäkin ole pitkä matka huoltohalliin ja takaisin pihalle?
Vastaa Viestiin