Nopeusmittarissa oranssilla viivoitettu alue

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tenkanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 16.12.2003 23:05
Paikkakunta: Vantaa

Nopeusmittarissa oranssilla viivoitettu alue

Viesti Kirjoittaja Tenkanen »

Otsikossa olevan viivoitetun alueen merkitystä kyselen. W202:ssa se on nopeusmittarin nopeutta osoittavien viivojen välissä nopeuksissa 30-35 km/h ja 50-60 km/h. Mitäköhän mersun inssi on tarkoittanut näillä alueilla ja siis nopeuksilla, liittyisikö asia jotenkin Saksan tieliikenteeseen? W123:ssa se oli 50-60 km/h välillä. Ja en siis tarkoita vaihteiden suurinta nopeutta osoittavia viivoja nopeusmittarissa. Asia on askarruttanut mieltäni jo 24 vuotta :!:, kun isäni ensimmäisen mersunsa (W123) Itä-Saksasta toi. Asia ei ole selvinnyt myöskään edellämainittujen autojen ohjekirjoista eikä W126 tai W210 ohjekirjoista. Forumissa en muista aihetta olleen eikä haulla sitä löytynyt.
S205 220d 4 matic 2016
S210 320 CDI 2001 Avantgarde
ex. W202 220D -96 powered by Bosch R.I.P.
ex. Saab 99 GL -84 R.I.P.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tästä on monta arvausta/tiedonpoikasta. Toiset sanovat, että se liittyy paikallisiin taajamanopeuksiin, toiset, että sen alle ei pidä kolmosta suuremmilla vaihteilla ajaa... perimmäinen tarkoitus on epäselvä myös minulle.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Timo L. kirjoitti: toiset, että sen alle ei pidä kolmosta suuremmilla vaihteilla ajaa... perimmäinen tarkoitus on epäselvä myös minulle.
Melkein epäilisin sen värityksen puuttuvan tuossa tapauksessa automaattivaihteisista...

Taajamanopeuksia veikkaan minäkin.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:Tästä on monta arvausta/tiedonpoikasta. Toiset sanovat, että se liittyy paikallisiin taajamanopeuksiin,.
Veikkaan tätä. Samanlainen merkki on ollut myös mm. VW Transporterissa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Michael M.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Michael M. »

Timo L. kirjoitti:toiset, että sen alle ei pidä kolmosta suuremmilla vaihteilla ajaa...
Mut eihä siitä mitää haittaakaan voi olla jos ajaa vaikka 30-40 kolmosella, vai voiko? Jurruuttaa vaan enemmän...

Edit: Eikun joo kolmosta suuremmalla vaihteella...huomasin sanamuodon vasta ku olin kirjottanu viestin ...DOH... :lol:
MB S202 C180 -00
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Tottakait siitä on haittaa jos ajaa liian matalilla kierroksilla. Kone poksahtaa iloisesti koska voitelu toimii sitä heikommin mitä pienemmät kierrokset on koneessa. Iso kuorma + pienet kierrokset = motti kuluu.

Mutta nuo merkit löytyvät myös automaatistani, joten tuskin ne vaihtokohtia ovat.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Timo L. kirjoitti:Tästä on monta arvausta/tiedonpoikasta. Toiset sanovat, että se liittyy paikallisiin taajamanopeuksiin, toiset, että sen alle ei pidä kolmosta suuremmilla vaihteilla ajaa... perimmäinen tarkoitus on epäselvä myös minulle.
Minäkin olen taipuvainen tähän taajamanopeusteoriaan. Muistaakseni W115 240D:llä varotellaan ajamasta nelosella alle 60 km/h (en tosin muista kuka/mikä varoittaa) ja oranssi viivoitus on 50-60 välillä. Mutta myös ruumisauton mittaristossa tuo viivoitus on samalla kohdalla, vaikka tekniikka on hieman eri eli W114 230 (M180).
e320 kirjoitti:Mutta nuo merkit löytyvät myös automaatistani, joten tuskin ne vaihtokohtia ovat.
Sellaiset pienemmät merkit siellä "enemmän sisäkehällä" ovat vetoalueiden rajat eri vaihteilla.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Saul kirjoitti: Minäkin olen taipuvainen tähän taajamanopeusteoriaan. Muistaakseni W115 240D:llä varotellaan ajamasta nelosella alle 60 km/h (en tosin muista kuka/mikä varoittaa) ja oranssi viivoitus on 50-60 välillä. M.
Mistä muuten juolahtaakin mieleeni, että myös W111:n väriävaihtava nopeusmittarin "viisari" eli se näyttötolppa todellakin vaihtuu punaisesta puna-keltaraidalliseksi juuri välillä 50-60 km/h ja sitten sen yläpuolella taas keltaiseksi. Vai oliko se juuri toisinpäin. Yhtä kaikki 50-60 välillä näyttö on hetken raidallinen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Nopeusmittarissa oranssilla viivoitettu alue

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Tenkanen kirjoitti:kun isäni ensimmäisen mersunsa (W123) Itä-Saksasta toi.
Ai valmistettiinko Mersuja Itä-Saksassakin? :shock: Aina oppii uutta. Vai oliko tämä "mersu" valmistettu pastellivärisestä duroplastista?
Aku P kirjoitti:Yhtä kaikki 50-60 välillä näyttö on hetken raidallinen.
Nuo vanhat tolppamittarit ovat kyllä hienoja. Miksei niitä enää tehdä? Tai voisi olla ainakin AMG-malleissa nykyäänkin.

-dAaZ
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Komu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Ti 05.10.2004 11:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Komu »

juu elikkä olin jo kovaa vauhtia kirjoittamassa niistä vaihteiden maksiminopeuksista, mutta sitten päätin vielä lukea tarkemmin edellisiä viestejä. Tuli sellanen fiilis et tän mä voisin tietää, mut ei :(

Tuomas
Bmw 540i 1996
[url=http://www.elisanet.fi/raul.puurtinen/Mersut/imagepages/image39.html]Ex. MB E 320Coupe 1994[/url] <--Kuva
Avatar
Tenkanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 16.12.2003 23:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nopeusmittarissa oranssilla viivoitettu alue

Viesti Kirjoittaja Tenkanen »

Daaz kirjoitti:
Tenkanen kirjoitti:kun isäni ensimmäisen mersunsa (W123) Itä-Saksasta toi.
Ai valmistettiinko Mersuja Itä-Saksassakin? :shock: Aina oppii uutta. Vai oliko tämä "mersu" valmistettu pastellivärisestä duroplastista?
Aku P kirjoitti:Yhtä kaikki 50-60 välillä näyttö on hetken raidallinen.
Nuo vanhat tolppamittarit ovat kyllä hienoja. Miksei niitä enää tehdä? Tai voisi olla ainakin AMG-malleissa nykyäänkin.

-dAaZ

Kröhöm! Autohan oli senaikuinen tax-free (muutto)auto. Isä-ukko oli vuoden Itä-Saksassa töissä ja auto oli ostettu Helsingin veholta tax-free puolelta. :o :shock: Olipahan muuten hauskanvärinen mese, agaven vihreä. Tuollaisia värejä ei ihan nykyajan autoista löydykään. Kaveri käytti autosta nimitystä "sammakko".

W123:ssa on muuten sopivan kevyt perä, sen sai kaikkein parhaiten ajamistani meseistä lumisissa risteyksissä todella näyttävään sladiin. Nykyisellä W202 ei viitti edes yrittää, ei mee yhtään niin mukavasti kylkimyyryä. Joo tai se oli myös sitä nuoruuden intoa aikanaan... Meni vähän OT:ksi...
S205 220d 4 matic 2016
S210 320 CDI 2001 Avantgarde
ex. W202 220D -96 powered by Bosch R.I.P.
ex. Saab 99 GL -84 R.I.P.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Nopeusmittarissa oranssilla viivoitettu alue

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Daaz kirjoitti:Nuo vanhat tolppamittarit ovat kyllä hienoja. Miksei niitä enää tehdä? Tai voisi olla ainakin AMG-malleissa nykyäänkin.
No, jostain olen ollut lukevinani että jopa 60-luvulla mm. autolehdistö (vaikka silloin ei kaikkea tyyliä oltu pyhitetty taloudellisuuden ja turvallisuuden alttarille) ei pitänyt tuota nousevaa tolppaa kaikkein selvimpänä lukulaitteena. Olisko tämä yksi syy. Ja eihän sitä sitten muualla ollutkaan kuin isossa ja pienessä siipimallissa. Muistettakoon, että jo W111 coupessa oli tylsä tavallinen pyöreä nopeusmittari...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
kalev
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: La 03.01.2004 14:23
Paikkakunta: Tallinn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalev »

Taajamassa viisari saa olla sopivasti viivoitetun alueen sisällä. Saksassa myös kaupunkien keskustoissa paljon 30km/h rajoituksia nykyisin - siitä se w202-n alempi viivoitus.
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

30 rajoitus

Viesti Kirjoittaja markku »

kalev kirjoitti:Taajamassa viisari saa olla sopivasti viivoitetun alueen sisällä. Saksassa myös kaupunkien keskustoissa paljon 30km/h rajoituksia nykyisin - siitä se w202-n alempi viivoitus.
Minulla on cruisessa 30 km/h kiinteä kattonopeus juuri tätä varten. Koeajolla pistin sen vahingossa päälle -> auto kulki max. 30 km/h ja tripin tilalla luki LIM. Arvatkaa menivätkö kalsarit vaihtoon kun tulkitsin sen vaihteiston Limp Home Moodiksi.
S320L -97
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: Nopeusmittarissa oranssilla viivoitettu alue

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Aku P kirjoitti:...Ja eihän sitä sitten muualla ollutkaan kuin isossa ja pienessä siipimallissa. Muistettakoon, että jo W111 coupessa oli tylsä tavallinen pyöreä nopeusmittari...
Siis pieni siipimalli tarkoittaa ilmeisesti W110 koska siinä sellainen "pystyyn isketty viistosti maalattu sylinterimittari" oli?

Olen kuullu myös huhuja että tuo "rasterointi" 50-60km/h välillä liittyisi taajamanopeuksiin, mutta miten tuo "W202:ssa se on nopeusmittarin nopeutta osoittavien viivojen välissä nopeuksissa 30-35 km/h ja 50-60 km/h" -sopii tähän yhteyteen?


EDIT: Kalev tuota jo näemmä selventikin.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Nopeusmittarissa oranssilla viivoitettu alue

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Olli Lajunen kirjoitti:Siis pieni siipimalli tarkoittaa ilmeisesti W110 koska siinä sellainen "pystyyn isketty viistosti maalattu sylinterimittari" oli?
.
Sitäpä juuri, juu. Anteeksi vaan että vähän epätarkasti itseäni tuolla ylempänä ilmaisin.... :oops:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin