Käsijarrun merkkivalo syttyy jarruttaessa....

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Käsijarrun merkkivalo syttyy jarruttaessa....

Viesti Kirjoittaja Marko M »

...missähän mahtaisi olla häiriöö? Jarrunestesäiliö on täynnä. Auto on velipojjaan W124 200 D -86.
230 C 1978
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

Jarruvalo palanu ?
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Ei ollu jarruvalo...
230 C 1978
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14025
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Niin, että nestettä on koko säiliössä? Siinähän on se väliseinä, ja takaosan tyhjyys jää usein huomaamatta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: To 10.07.2003 12:46

Viesti Kirjoittaja MB »

Ethän sekoita jarrupalojen kuluneisuuden merkkivaloon?

MB
Auto jolla ajat ikäsi, Mercedes
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

_Niin

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Käsijarru ei ole missään tekemisissä käyttöjarrun kanssa.

Käsijarru on 100% mekaaninen, vaijerilla toimiva. Eikä hydraulinen käyttöjarru siihen vaikuta. Vaikka jarrunestettä ei olis ollenkaan.

Ilmeisesti seisontajarruvalon kytkimessä on jotain häikkää ja se on yliherkkä, jarrun painaminen voi aiheuttaa liikettä jossain mekanismissa.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: _Niin

Viesti Kirjoittaja jarski »

Day Downhill kirjoitti:Käsijarru ei ole missään tekemisissä käyttöjarrun kanssa.

Käsijarru on 100% mekaaninen, vaijerilla toimiva. Eikä hydraulinen käyttöjarru siihen vaikuta. Vaikka jarrunestettä ei olis ollenkaan.

Ilmeisesti seisontajarruvalon kytkimessä on jotain häikkää ja se on yliherkkä, jarrun painaminen voi aiheuttaa liikettä jossain mekanismissa.
Jep, mutta jos jarruneste pääsee loppumaan tai vähenemään liiaksi jommasta kummasta tai molemmistakin piireistä, niin käsijarrun merkkivalo syttyy tai voi vilkahdella jarrutuksessa tai montuissa...
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12606
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: _Niin

Viesti Kirjoittaja epk »

jarski kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:Käsijarru ei ole missään tekemisissä käyttöjarrun kanssa.

Käsijarru on 100% mekaaninen, vaijerilla toimiva. Eikä hydraulinen käyttöjarru siihen vaikuta. Vaikka jarrunestettä ei olis ollenkaan.

Ilmeisesti seisontajarruvalon kytkimessä on jotain häikkää ja se on yliherkkä, jarrun painaminen voi aiheuttaa liikettä jossain mekanismissa.
Jep, mutta jos jarruneste pääsee loppumaan tai vähenemään liiaksi jommasta kummasta tai molemmistakin piireistä, niin käsijarrun merkkivalo syttyy tai voi vilkahdella jarrutuksessa tai montuissa...
en kyllä allekirjoita tätä, ei se voi mitenkään vaikuttaa käsijarrun merkkivaloon :shock: , käsijarrun merkkivalo syttyy vain ja ainoastaan kun jalallasi laitat käsijarrun päälle->jolloin mekaaninen kytkin vaan kytkee valon päälle/pois...
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Nestettä on koko säiliössä, ja en sekoita kuluneiden palonjen merkkivaloon :wink:

Ja eikös se todellakin ole niin että nimenomaan käsijarrun merkkivalolla ilmoitetaan nesteen vähyydestä? :?
230 C 1978
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: _Niin

Viesti Kirjoittaja jarski »

epk kirjoitti:
jarski kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:Käsijarru ei ole missään tekemisissä käyttöjarrun kanssa.

Käsijarru on 100% mekaaninen, vaijerilla toimiva. Eikä hydraulinen käyttöjarru siihen vaikuta. Vaikka jarrunestettä ei olis ollenkaan.

Ilmeisesti seisontajarruvalon kytkimessä on jotain häikkää ja se on yliherkkä, jarrun painaminen voi aiheuttaa liikettä jossain mekanismissa.
Jep, mutta jos jarruneste pääsee loppumaan tai vähenemään liiaksi jommasta kummasta tai molemmistakin piireistä, niin käsijarrun merkkivalo syttyy tai voi vilkahdella jarrutuksessa tai montuissa...
en kyllä allekirjoita tätä, ei se voi mitenkään vaikuttaa käsijarrun merkkivaloon :shock: , käsijarrun merkkivalo syttyy vain ja ainoastaan kun jalallasi laitat käsijarrun päälle->jolloin mekaaninen kytkin vaan kytkee valon päälle/pois...
Ainakin w123:ssa (olisi pitänyt mainita aiemmin, että w123:ssa) syttyy käsijarrun merkkivalo jos jarruneste vähenee liiaksi. Het sitten ihan varmana :wink:

Suora lainaus w123:n ohjekirjasta;
"18 Jarrun merkkivalo (punainen): Palaa seisontajarrun ollessa kytkettynä tai jarrunestesäiliön nestemäärän ollessa liian pieni"

En tiijä sitten miksei tuolle jarrunestemäärälle ole voi laittaa eri merkkivaloa, samoin miksei Mersuissa ole öljynpaine valoa. "Niin ihme ääntä se moottori piti, mutta mää vain ajoin kun mitään punasia valoja ei palanut..."

Mutta voihan se tosiaan olla mahdollista, että merkkivalon kytkinsysteemeissä on vikaa.
Viimeksi muokannut jarski, Ti 19.08.2003 23:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

on se kyllä...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Piti käydä pihassa tutkimassa -86 w124 200D:stä, onko siinä samanlainen jarrunesteenvähyydenvaroitussysteemi kuin w123:ssa. On siinä.
Jarrunestesäiliön päällä on kaksi mustaa "nutikkaa" joista lähtee johdot. Virrat päälle, käsijarru pois päältä ja kokeilee painaa toista nutikkaa ja katso, käsijarrunmerkkivalo syttyy.
Ja mitä varten ne nutikat ovat siinä jarrunestesäiliön päällä? Niistä saa testattua, että varoitussysteemi toimii :roll:

Muistaakseni jo Pystärissä oli tuollainen systeemi...
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12606
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: on se kyllä...

Viesti Kirjoittaja epk »

jarski kirjoitti:Piti käydä pihassa tutkimassa -86 w124 200D:stä, onko siinä samanlainen jarrunesteenvähyydenvaroitussysteemi kuin w123:ssa. On siinä.
Jarrunestesäiliön päällä on kaksi mustaa "nutikkaa" joista lähtee johdot. Virrat päälle, käsijarru pois päältä ja kokeilee painaa toista nutikkaa ja katso, käsijarrunmerkkivalo syttyy.
Ja mitä varten ne nutikat ovat siinä jarrunestesäiliön päällä? Niistä saa testattua, että varoitussysteemi toimii :roll:

Muistaakseni jo Pystärissä oli tuollainen systeemi...

jep, :oops: , tulipas annettua asiantuntevaa kommenttia :P , hyvä et tuli tämäkin asia selvennettyä :wink:
Avatar
kaba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 10.06.2003 13:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kaba »

toikin on tollanen ominaisuus mikä monelta jää tietämättä....Itse tajusin sen pari vuotta sitten ku kytkin oli pamahtanut pohjaan-->säiliö tyhjä ja pari päivää oli valo palanut...kytkinhomman ja säiliöntäytön jälkeen valo ei enään palanutkaan... "AHAA" -tunne :D
-kaba ,
BMW 328i cabrio -97.
ex. 230ce -90. 330tkm, "Catherine is gone"
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Homma hanskassa

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Etujarrupalathan sieltä oli ihan loppu! Outoa kyllä että se ilmoitti käsijarrun merkkivalon kautta, jarrupaloillehan on oma merkkivalo :? . Käsijarrun merkkivalo kuitenkin toimi ihan normaalisti muuten...
230 C 1978
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Homma hanskassa

Viesti Kirjoittaja PM »

Marko M kirjoitti:Etujarrupalathan sieltä oli ihan loppu! Outoa kyllä että se ilmoitti käsijarrun merkkivalon kautta, jarrupaloillehan on oma merkkivalo :? . Käsijarrun merkkivalo kuitenkin toimi ihan normaalisti muuten...
Jos ne palat on tarpeeksi lopussa, laskee jarrunesteen pinta säiliössä anturin alapuolelle jarruttaessa, jolloin syttyy tuo käsijarrun merkkivalo. Näin arvaan ma. 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Homma hanskassa

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Pasi M. kirjoitti:
Marko M kirjoitti:Etujarrupalathan sieltä oli ihan loppu! Outoa kyllä että se ilmoitti käsijarrun merkkivalon kautta, jarrupaloillehan on oma merkkivalo :? . Käsijarrun merkkivalo kuitenkin toimi ihan normaalisti muuten...
Jos ne palat on tarpeeksi lopussa, laskee jarrunesteen pinta säiliössä anturin alapuolelle jarruttaessa, jolloin syttyy tuo käsijarrun merkkivalo. Näin arvaan ma. 8)

Hmmm. Ei kuulosta lainkaan huonolta teorialta :)
230 C 1978
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Eli jarrupalojen merkkivalo ei nyt toiminut, vaan varotus tuli vähentyneestä nesteestä.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

puikkis kirjoitti:Eli jarrupalojen merkkivalo ei nyt toiminut, vaan varotus tuli vähentyneestä nesteestä.

Juuri näin. Tosin epäiltiin vian olevan jossain muualla kun kuluneissa jarrupaloissa :oops:
230 C 1978
Avatar
MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: To 10.07.2003 12:46

Viesti Kirjoittaja MB »

No mitäs minä sanoin hmmm :wink:

MB
Auto jolla ajat ikäsi, Mercedes
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Käsijarrun merkkivalo syttyy jarruttaessa....

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Heh, hauskaa kun haulla löytyy oma kysymys yli 9 vuoden takaa :-)

Coupessa alkoi merkkivalo tuikkimaan, en ollenkaan muistanut että valolla ilmaistaan myös jarrunesteen vähyys.

Kojelaudan alapahvi oli irti niin etsinkin kytkintä polkimen päästä kunnes käytin hakua. Nesteet oli melkein alarajalla :?
230 C 1978
Vastaa Viestiin